|
حملههای استاکسنت به ایران غیرممکن میشود
3 ساخت شهرک سینمایی پلیس در آیندهای نزدیک
8 جلودارزاده: حضور زنان در استادیومها به استحکام خانواده کمک میکند
دوچرخه سواری زنان نه خلاف است و نه حرام
2 هجدهمین ماراتن لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسید؛
سهگانه پروفسو با ارتش سرخ
4 توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ؛
حداکثر سرعت مجاز در معابر مختلف پایتخت اعلام شد
2 رئیس کل بانک مرکزی:
اسامی صادرکنندگانی که ارز برنگرداندهاند به مرجع قضایی اعلام شد
3 هفتمین قهرمانی برای سوپرمن سرخپوش؛
بادستهای خالی قهرمان شدیم
5 ورود وزارت ارشاد و سازمان تعزیرات به بازار کاغذ؛
حدود ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک ترخیص میشود
8 وزیر اقتصاد خواستار شد؛
دریافت پیشنهاد جامعه دانشگاهی برای اصلاح نظام بانکی
وزیر اقتصاد به منظور رفع معضلات نظام بانکی، خواستار ارائه طرحهای عملیاتی، اختصاصی و گام به گام جامعه دانشگاهی در این حوزه مهم شد.
فرهاد دژپسند طی سخنانی در هفتمین نشست کمیته اقتصاد کلان وزارت اقتصاد که با حضور اقتصاددانان عضو کمیته، معاونان و مدیران این وزارتخانه و همچنین رییس، معاون پژوهشی و جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع ارائه گزارش خوشه مشورتی پولی و بانکی دانشگاه مذکور برگزار شد، اظهار داشت: کاری که دانشگاه ها برای تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور رفع مشکلات اقتصادی کشور انجام داده اند کاملا بدیع و در خور تقدیر است.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی کارگروه تخصصی خوشه مشورت بانکی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: معمولا طرح های پیشنهادی دانشگاه ها در این زمینه و زمینه های مشابه، به دلیل شکاف موجود بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی، کلی و با چالش هایی در اجرا همراه هست اما طرح ارائه شده در این جلسه، به دلیل سوابق اجرایی برخی دوستان عضو کار گروه، تا حد قابل توجهی متفاوت و متمایز است.
دژپسند ادامه داد: این درست که همه ما می گوییم بانک ها از حجم بالای دارایی های منجمد و شرکت های مازاد در رنج هستند، اما چگونه با طرح های پیشنهادی می توان بانک ها را از این مشکل رها کرد؟ آیا یک نسخه واحد را می توان در همه بانک ها اجرایی کرد.
وزیر اقتصاد خطاب به جامعه دانشگاهی کشور تصریح کرد: برای حل این معضل و سایر معضلات نظام بانکی، طرح های خودتان را به طور اختصاصی برای یک معضل و یک بانک مشخص، با معرفی گام ها و قدم های اجرایی مورد نیاز و نیز آثار و دست آوردهای آن، به معاونت بانکی وزارت اقتصاد پیشنهاد بدهید تا پس از بررسی به مورد اجرا گذاشته شود.
یادآور می شود، در این جلسه، گزارش کارگروه تخصصی مشورتی پولی بانکی دانشگاه علامه طباطبایی، شامل معرفی معضلات و پیشنهاداتی برای اصلاح نظام بانکی کشور، ارایه و در مورد آن بحث و بررسی شد.
خطآهن خلیج فارس-مدیترانه؛ محور جدید توسعه اقتصادی منطقه
اگرچه بسیاری از دشمنان توسعه روابط ایران باکشورهای عضو محور مقاومت، از برقراری خط آهن ایران-عراق-سوریه نگرانند، اما اتصال ریلی خلیج فارس به دریای مدیترانه ظرفیت بالایی در توسعه اقتصادی دارد.
در سالهای اخیر که دولتهای مرکزی سوریه و عراق توانستهاند مزدوران داعش را از بخش گستردهای از خاک کشورهای خود بیرون کنند، موضوع توسعه زیرساختهای این دو کشور در دوران پساداعش با همکاری سایر کشورها از جمله ایران مطرح شده است.
یکی از مهمترین نمونههای بروز این توافقات، سفر مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و سوریه میان تهران و دمشق بوده که اوج توافقات در سفر جهانگیری به سوریه و امضای تفاهم نامههای مهم اقتصادی میان دو کشور از جمله ایجاد خط آهنی که خلیج فارس را به دریای مدیترانه متصل میکند، بوده است.
تأکید بر تکمیل راه آهن شلمچه-بصره در سفر روحانی به عراق
همچنین در سفری که اسفند ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به عراق داشت، بر احداث خط آهن شلمچه بصره و اتصال شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر، تأکید شد. اجرای این خط آهن ۳۲ کیلومتری میتواند نقش به سزایی در تردد بار و مسافر میان دو کشور از طریق خط آهن داشته باشد.
تعبیر «توسعه هلال شیعی» از خط آهن سه جانبه از سوی دشمنان محور مقاومت
هرچند که برخی رسانههای اروپایی و منطقهای و دشمنان توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عضو محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی، اتصال خط آهن سه کشور را در راستای تلاش ایران برای ایجاد هلال شیعی دانستهاند، اما واقعیت این است که برقراری این اتصال میتواند تأثیر به سزایی در رونق اقتصادی کشورهای منطقه و اتصال شرق آسیا به اروپا از محور جایگزین با ترکیه داشته باشد. به خصوص که بسیاری از کشورهای اروپایی ارتباطات گستردهای از طریق دریای مدیترانه با غرب آسیا دارند و بنادر کشورهای حاشیه این دریا، جز بنادر مهم جهان به شمار میروند.
تأکید وزرای حمل و نقل عراق و سوریه بر تکمیل خط آهن خلیج فارس-مدیترانه
اواخر فروردین ماه امسال نیز شبکه خبری السومریه عراق به نقل از «صالب الحسینی» مدیرکل راه آهن عراق از وجود مذاکراتی میان بغداد-تهران-دمشق برای اتصال شبکه راه آهن خلیج فارس دریای مدیترانه خبر داده بود. همچنین «محمد علی حسنین» مدیرعامل راه آهن سوریه در گفت وگویی که آذرماه سال گذشته با خبرنگار مهر داشت، با اشاره به تلاش گسترده دمشق برای توسعه مجدد زیرساختهای ارتباطی این کشور در دوران پساداعش و حذف تروریستها از خاک سوریه، از امکان برقراری مجدد سفر زائران ایرانی به دمشق با استفاده از راه آهن در آیندهای نه چندان دور خبر داده بود.اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز شبکه تلویزیونی روسیا الیوم از دیدار وزیر حمل و نقل سوریه با مدیران یک شرکت سوری عراقی برای احداث خط آهن ایران عراق سوریه از طریق راه آهن شلمچه بصره خبر داده بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس: تقویت محور مقاومت با راه آهن سه جانبه
گفتنی است سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز، اتصال ریلی سه کشور را علاوه بر دارا بودن آثار مثبت اقتصادی، سبب تقویت قدرت محور مقاومت در منطقه دانسته بود.
معاون وزیر راه: اتصال راه آهن ایران به سوریه از طریق ریل شلمچه-بصره
امیر امینی، معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی درباره اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق خط آهن سه کشور ایران، عراق و سوریه به خرنگار مهر گفت: اجرای این اتصال ریلی از زمان راه اندازی سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی آسیا اقیانوسیه مطرح بوده است. به این محور ریلی، شبکه تار گفته میشد که از مرز خسروی در ایران تا دریای مدیترانه ادامه داشت. وی افزود: ما همچنین برای اتصال راه آهن ایران به سوریه محور شلمچه بصره را هم پیشنهاد دادهایم. راه آهن ایران از طریق خط شلمچه بصره به راه آهن عراق متصل شود و از آنجا به سمت بندر دیرالزور در کنار دریای مدیترانه برود. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما همچنین در جلساتی که با طرفهای سوری داشتیم، پیشنهاد دادیم تأسیسات بندری گستردهای در کنار مدیترانه احداث شود. اینکه چه میزان بار از طریق این خط آهن جابه جا شود، بستگی به ظرفیتهایی دارد که خط آهن آسیا را به اروپا متصل کند.وی تأکید کرد: این کریدور از پتانسیل بالایی برخوردار است و به یک نقطه اتکا در خصوص پدافند غیر عامل یا محور جایگزین برای ارتباط ایران با اروپا میتواند باشد. چرا که در حال حاضر، تنها راه ارتباطی ایمن میان ایران و اروپا، ترکیه است اما با پایدار شدن اوضاع امنیتی در عراق و سوریه، این محور میتواند جایگزین مناسبی باشد به خصوص که مدیترانه ظرفیت بالایی در جابه جایی بار دارد.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت: مطالعات ساخت خط آهن شلمچه-بصره در حد صفر بود
عباس خطیبی، معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره احداث راه آهن شلمچه - بصره گفت: در سالهای گذشته راه آهن خرمشهر به مرز شلمچه را احداث کردهایم و شرکت راه آهن هم در حال حاضر از این مسیر بهره بردای میکند. وی افزود: در سالهای اخیر این بحث مطرح شده که در راستای اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه و توسعه ترانزیت و ارتباط ریلی با کشورهای پیرامونی، زیرساختهای ریلی را توسعه دهیم. یکی از مهمترین این مسیرها، هم به لحاظ اتصال عراق با سوریه و هم به لحاظ اهمیت زائران عتبات عالیات، اتصال ریلی شلمچه به بصره مطرح شده است. وی با اشاره به دیدارهای مقامات ارشد ایرانی به عراق و بالعکس و همچنین سفر اسفندماه رئیس جمهور به عراق که این طرح به جد مورد تأکید قرار گرفته، ادامه داد: اجرای این طرح تا سال گذشته در دست شرکت راه آهن بود که با توجه به اینکه نظر وزارت راه این است که پروژههای عمرانی احداثی در دست شرکت ساخت باشد، این پروژه از شرکت راه آهن به شرکت ساخت و توسعه منتقل شد و این مجموعه مذاکرات را آغاز کرده است. در سفر رئیس جمهور به عراق، تفاهم نامهای میان دو کشور به امضا رسید. خطیبی با تأکید بر اینکه مطالعات پروژه شلمچه - بصره در فاز صفر بوده، گفت: به این ترتیب در حال حاضر مطالعات این پروژه را آغاز کردهایم و در حال جذب شرکت مشاور برای انجام مطالعات آن هستیم؛ به خصوص که این محور به گونهای است که بخشی از آن، زمین مسطح است اما بخشی از آن به صورت ساخت پل ۷۰۰ متری بر روی اروند خواهد بود که یک پل خاص محسوب میشود.
یادداشت
آخرین
سنگرهای کاغذی!
آب آنقدر بالا آمده که نفسکشیدن سخت شده. همینروزهاست که همهمان را با خودش ببرد. منظور از «همهمان» همهی آندسته از روزنامهنویسانِ بیادعاییست که با هر بحرانی کنار آمدهاند؛ اما گویا حریف «بحران کاغذ» نمیشوند. اینیکی بدجور سِرتق و لجوج است. اصلا خودتان نگاه کنید: وقتی رسانههای بزرگِ دولتی برابر کاغذِ بیرحم دست بالا میبَرند و تسلیم میشوند، حسابوکتابها برای مطبوعاتِ بخش خصوصی چطور پیش میرود؟!
۱۸۰سال از عمر مطبوعات ایران میگذرد. بیگمان اولینهای این حوزه هیچوقت شرایطِ فعلی ما را پیشبینی نمیکردند. باهمهی اینها اما، روزنامهنگاران و مدیرانمسئولِ بخش خصوصی ماندهاند و خم نشدهاند؛ اما کاغذ، این نالوطیِ بیمعرفت بدجور شاخوشانه میکشد. باور کنید دستهای ما خالیتر از آن است که بتواند آخرین سنگر را حفظ کند!
اما، ما به خودمان قول دادهایم. ما قول دادهایم که برای بقای فرزندِ عزیزمان از جان خود مایه بگذاریم، و بمانیم. بمانیم تا نور و آفتاب بماند. بمانیم تا شعر و شعور بماند. بمانیم تا روزنامه و کیوسک بماند. بمانیم تا «مخاطب آگاه» بماند!
ما مطبوعاتیها جنگهای مختلفی را از سر گذراندهایم. آخرینجنگ با فضای مجازی و انبوه شبکههای اجتماعی بود. نمیخواهیم بگوییم که کاملاسربلند از آن بیرون آمدیم؛ اما قطعا سرافکنده هم نشدیم. همینکه تا امروز داریم نفس میکشیم و با شما حرف میزنیم، یعنی غنیمتهایی در این نبرد داشتهایم!ما اهالیِ مطبوعات مدتهاست در باتلاق کاغذ گیر افتادهایم. اما هیچوقت نگذاشتیم در آن فرو برویم. چرا؟ دلیلش مشخص است. ما نمیخواهیم نقطهی پایان تاریخ مطبوعاتِ ایران را بگذاریم! ما اعتقاد داریم که با برچیدهشدنِ دست دلالان میتوان به عمرِ ۱۸۰سالهی مطبوعات افزود؛ عمری که از تهِ دل آرزو میکنیم با رعایت اصل «نظارت توزیع» زیاد و زیادتر شود. آخرین جملهی این یادداشت را مستقیم خطاب به خودِ کاغذ مینویسیم: آقا یا خانم کاغذ؛ «شَهد و شکر به کام تو، عمرت زیاد باد»!
سرمقاله
سطرهایی پیرامون برانکو بعد از هت تریک سرخش
افشین خماند
1- آن چه ما به عنوان «برانکو ایوانکوویچ» می شناسیم ، ماحصل یک تصمیم عجیب از محسن صفایی فراهانی رییس وقت فدراسیون فوتبال بود . وقتی برانکو ایوانکوویج به عنوان دستیار میروسلاو بلاژوویچ به ایران آمد ، آن چنان در سایه برون گرایی چیرو گم بود که دیده نمی شد ، اگر هر از چند گاهی در کلام اغراق آمیز پیرمرد جذاب کروات پروفسور خطاب نمی شد ، شاید اصلا آن جوان که شبیه دانشجویان مهندسی بود و کم حرف جایی در رسانه ها پیدا نمی کرد.میروسلاو بلاژویچ به جام جهانی 2002 نرسید اما صفایی تصمیم گرفت دستیارش را به عنوان سرمربی تیمی انتخاب کند که می خواست در بازی های آسیایی بوسان شرکت کند ، تیمی که خط می دادند بگویند که نباید حتی اعزام شود ، چه برسد .. انتخاب عجیب برانکو ایوانکوویچ از سوی محسن صفایی فراهانی جواب داد ، او با مدال طلا برگشت ، بعد هم یک سومی جام ملت ها و یک صعود آسان به جام جهانی را برای ما به همراه آورد و شد محبوب …آقای برانکو ایرانکوویچ. شاید اگر صفایی فراهانی آن انتخاب را نمی کرد ، مسیر زندگی برانکو هم عوض می شد و امروز او با این همه جام عکس یادگاری نداشت.
2-دولت عوض شده بود ، جای خاتمی ، احمدی نژاد رییس جمهور شده بود، محمد دادکان به آن پوستر بی مزه می نازید که نشانی بر سینه لیافت ، می گفت من افتخار می کنم که از دولت قبل مدال گرفتم ، دعوایش با علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی یک قربانی می خواست، آن قربانی شد برانکو ایوانکوویچ.
توقع ها بالا رفت ، ما به پرتغال تیمی که در همان جام چهارم شد ،باختیم و سازمان ورزش بیانیه عذر خواهی نوشت ، برانکو فقط یک مساوی گرفت مقابل آنگولا ، هیچ کس برایش مهم نبود که ستاره های تیم همه مصدوم بودند و تیم های مقابل پرتغال و مکزیک ، برانکو قربانی دعوا بود و دیگر به ایران بازنگشت ، رفت تا چند قهرمانی با خود در کشورش و چین و عربستان به دست آورد تا هر مدیری در ایران می خواست بگوید برنامه دارد ، نامش را در گزینه ها بگذارد اما همه مذاکره ها تبلیغی بود به غیر از آن عکس بی کیفیت که از ترکیه آمد بیرون ، برانکو با پرسپولیس بست
ادامه درصفحه 5
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65489
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65490
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65491
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65492
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65493
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65494
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65495
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65496
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65497
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65498
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65499
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4038/17564/65500
|
عناوین این صفحه
- حملههای استاکسنت به ایران غیرممکن میشود
- ساخت شهرک سینمایی پلیس در آیندهای نزدیک
- دوچرخه سواری زنان نه خلاف است و نه حرام
- سهگانه پروفسو با ارتش سرخ
- حداکثر سرعت مجاز در معابر مختلف پایتخت اعلام شد
- اسامی صادرکنندگانی که ارز برنگرداندهاند به مرجع قضایی اعلام شد
- بادستهای خالی قهرمان شدیم
- حدود ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک ترخیص میشود
- دریافت پیشنهاد جامعه دانشگاهی برای اصلاح نظام بانکی
- خطآهن خلیج فارس-مدیترانه؛ محور جدید توسعه اقتصادی منطقه
- یادداشت
- سرمقاله