|
آغاز فعالیت ۸۲۰ واحد در شهرکهای صنعتی
3 پردیس سینمایی چهارباغ میزبان افراد دارای معلولیت خواهد بود
7 سردار مومنی: اعتیاد گُل ۷ برابر حشیش!
بستهبندی جدید مواد مخدر برای ترغیب دانشآموزان
2 نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد
3 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:
خداحافظی با قراردادهای سفید امضای کارگران
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با راهاندازی سامانه جامع قراردادهای کار شاهد حذف یا کاهش قراردادهای سفید امضا خواهیم بود، گفت: همه مردم، کارگران و کارفرمایان باید در این سامانه ثبتنام کنند و احراز هویت شوند. حاتم شاکرمی، اظهار کرد: سامانه جامع روابط کار مشتمل بر ۳۲ زیرسامانه است که از جمله آنها ثبت و پیگیری قراردادهای کار، ثبت دادخواستها، بررسی مشاغل سخت و زیانآور و بیمه بیکاری است و در حال حاضر این سامانه در تهران و اردبیل به اجرا درآمده و ۱۲ استان دیگر هم اعلام آمادگی کردهاند.../ صفحه 3 رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس خبر داد:
احکام افزایش حقوق دانشجومعلمان تا ۱۰ روز آینده
رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: احکام افزایش حقوق دانشجومعلمان مرداد ماه اجرایی میشود و معوقات سال جاری از فروردین ماه در شهریور یا مهر پرداخت میشود. حمیدرضا حاجی بابایی اظهار کرد: با پیگیریهای صورتگرفته درباره صدور احکام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، حداقل حقوق در مورد آنها مصوب شد. وی گفت:همچنین مقرر شده است معوقه حقوق ماههای گذشته از فروردین سال جاری در شهریور و مهرماه پرداخت شود. حاجی بابایی در پایان از اقدامات و همکاریهای صورت گرفته تقدیر و تشکر کرد. سالی چند میلیون متر چادر مشکی وارد ایران میشود؟
با پول واردات چادر مشکی میتوانیم ۵ کارخانه تولید راه بیندازیم!
3 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:
سه خطر مهم که بیخ گوش پایتخت است
2 قطار سریعالسیر تهران-اصفهان همچنان در کیلومتر صفر
اگرچه طی روزهای اخیر دستور معاون اول رئیس جمهور برای تسریع در اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان، بارقه امیدی برای آغاز این پروژه است، اما ظاهرا مشکل فاینانس همچنان پابرجاست.
پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان اگرچه در پیش از انقلاب قرار بود از سوی یک شرکت ژاپنی راه اندازی شود، اما تا سال ۸۲ طرح مسکوت ماند و سپس در ۸۶ بار دیگر مطرح و قرار شد در سال دوم دولت دهم (۸۹) با همکاری شرکت چینی به پایان برسد.
بار دیگر در دولت یازدهم در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اصفهان این پروژه کلنگ زنی و مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود. اما تاکنون تنها کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
تأکید جهانگیری بر تسریع در اجرای پروژه
این اتفاق سبب شد تا روزهای ابتدایی هفته گذشته (۱۳ مرداد ماه) اسحاق جهانگیری به همراه وزرای اقتصاد و راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیران عامل شرکت های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان دو نهاد اصلی مجری و سیاستگذار راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان به همراه مسئولان نهاد تخصصی اجرای پروژه های پیمانکاری بزرگ کشور در این نشست اقدام به ارائه گزارشی در خصوص میزان پیشرفت و اقدامات انجام شده کردند.
معاون اول رییس جمهور در این نشست با اشاره به اهمیت این پروژه به عنوان پروژه ای ملی و نیز انتظار مردم برای اجرای آن، از وزارت راه و شهرسازی خواست در اسرع وقت همه جوانب این پروژه را مورد بررسی قرار داده و گزارشی جامع در خصوص میزان سرمایه گذاری مورد نیاز، نحوه تأمین مالی، نحوه بازپرداخت تسهیلات و برنامه زمان بندی اجرای طرح به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد تا این سازمان تصمیم گیری نهایی را در خصوص نحوه اجرا و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام دهد.
ویژگی های پروژه
راهآهن سریعالسیر تهران – قم – اصفهان به عنوان نخستین و بزرگترین راهآهن پرسرعت کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر با سرعت عملیاتی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در قالب ۲۲ ست قطار هشت واگنی طراحی شده و قادر به جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور میکند.
این پروژه شامل دو قطعه تهران- قم به طول ۱۶۵ کیلومتر و قم- اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است که توسط یک نهاد تخصصی پیمانکاری پروژه های بزرگ عمرانی وابسته به یکی از نهادهای مهم کشور و مشارکت شرکت دولتی راه آهن چین در حال اجرا است.
اگرچه برخی خبرها از پیشرفت کمتر از ۵ درصدی ساخت این پروژه حکایت دارد و تنها کارگاه های مربوطه تجهیز شده اند، اما نماینده ایرانی شرکت چینی مدعی است زیرسازی قم ـ اصفهان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
این پیشرفت کُند در حالی است که نماینده این شرکت چینی در ایران مدعی است، شرکت راه آهن دولتی چین در ۶ سال اخیر چند هزار کیلومتر خط آهن قطار سریع السیر در چین میان شهرهای مادر با شهرهای کوچکتر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت احداث کرده است.
چرا پروژه بارها دست به دست شد؟
نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ۲۰ خرداد ماه در حاشیه نمایشگاه ریلی در جمع خبرنگاران درباره استفاده از LC چین در احداث خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: ارزش این ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآن است و مشکل خاصی ندارد و در حال حاضر چینیها آن را برای ایران فعال کرده اند. اعتبار این LC نزد بانک موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.
اگرچه معاون شرکت راه آهن از فعال بودن ال سی چینی خبر داده است، اما به نظر می رسد یکی از مشکلات این پروژه، عدم امکان استفاده از خط اعتباری چینی هاست.
اتفاقی که سبب شده تا کنون دستگاه مجری این پروژه چندین بار میان شرکت راه آهن با شرکت ساخت تغییر کند؛ چرا که اسناد اعتباری را شرکت راه آهن در زمان وزارت آخوندی در راه و شهرسازی با شرکت چینی به امضا رسانده و اسلامی پس از روی کار آمدن در این وزارتخانه، دستگاه مجری این پروژه را از شرکت راه آهن به شرکت ساخت منتقل کرد؛ اما چون به دلیل مشکلات ایران در زمینه همکاری های بانکی بین المللی، امکان انتقال ال سی از راه آهن به شرکت ساخت وجود نداشت، بار دیگر در دولت تصویب شد تا دستگاه مجری پروژه راه آهن سریع السیر از شرکت ساخت به شرکت راه آهن برگردد. اما در عمل شرکت ساخت آن را اجرا کند!
تأخیر طولانی و ۶ ساله در اجرای پروژه ملی قطار سریع السیر تهران قم اصفهان در حالی است که سالانه تعداد زیادی مسافر در این مسیر جابه جا می شوند که به دلیل گران بودن هواپیما و پایین بودن سرعت قطار، به ناچار به جاده روی آورده اند؛ سفرهایی که سبب شده تا علاوه بر هدررفت سوخت، منابع ملی نیز به هدر برود.
گفتنی است بر اساس آمار، به خاطر یارانه ای بودن نرخ سوخت در ایران، سالانه ۳۰ میلیارد دلار بنزین و ۲۹ میلیارد دلار گازوئیل نسبت به مابه التفاوت قیمت جهانی سوخت، به هدر می رود؛ با راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی سریع السیر، می توان مانع بخش نسبتا مهمی از هدررفت سالانه سوخت شد.
معاون شرکت ساخت: ۱۵ روزه باید گزارش بدهیم
در همین زمینه عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در جلسه این هفته معاون اول رئیس جمهور با دست اندرکاران و متولیان پروژه قطار سریع السیر تهران قم اصفهان حضور داشت، تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا وزارت راه و شهرسازی سریعتر گزارشی از کم و کیف کار تهیه کند.
وی افزود: بر اساس این دستور قرار است وزارت راه و شهرسازی، مبالغ لازم و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح را نیز احصا کند که شرکت ساخت و توسعه این گزارش را ۱۵ روزه تهیه و به رئیس سازمان و برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی ارائه خواهد کرد.
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: دستور معاون اول رئیس جمهور تأثیر مهمی در تسریع در اجرای پروژه خواهد داشت و تا کنون برای این پروژه، نشستی در این سطح برگزار نشده بود.
گفته خطیبی این پروژه قرار است از محل فاینانس چین تأمین اعتبار شود اگر بتوانیم ال سی چین را فعال کنیم، مشکل اجرای این پروژه حل خواهد شد.
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت: قرار است جلسه دیگری برگزار شود و در آن همه جزئیات پروژه تشریح خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه، خاص، بزرگ و سنگین است که همین موارد اجرای کار را سخت کرده است. زمانی که رئیس جمهور قول اجرای این پروژه را تا ۱۴۰۰ داده بود، مشکلات تحریم در کار نبود.
معاون فرابورس اعلام کرد:
سرخابیها از سکو تا زمین فرابورس
معاون فرابورس ایران گفت: اصولا در بازار پایه فرابورس چیزی تحت عنوان «پذیرش» وجود ندارد و شرکتها صرفا در این بازار «درج» میشوند و پذیرش بایستی در بازارهای اول و دوم فرابورس، صورت بگیرد.بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران، در خصوص واگذاری باشگاههای استقلال و پرسپولیس، گفت: موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اصولا در بازار پایه فرابورس چیزی تحت عنوان «پذیرش» وجود ندارد و شرکتها صرفا در این بازار «درج» میشوند؛ پذیرش بایستی در بازارهای اول و دوم فرابورس صورت بگیرد. وی در خصوص آخرین وضعیت این دو باشگاه و دلیل تاخیرهای صورت گرفته در واگذاری آنها گفت: هنوز به صورت رسمی اطلاعات مربوط به صورتهای مالی سرخابیها به فرابورس ارائه نشده است. محسنی با اشاره به مفاد بند ۳ تبصره ۲ قانون بودجه در سال ۹۸، به تکالیف مجلس شورای اسلامی برای واگذاری دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس در فرابورس پرداخت و گفت: بر اساس بند یادشده، وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان خصوصیسازی و سازمان بورس، شرایط لازم برای واگذاری سهام شرکتهای استقلال و پرسپولیس را تا پایان شهریور فراهم کند و در مرحله بعد از آن است که، اساسا موضوع ورود این شرکتها به بازار پایه فرابورس مطرح میشود. معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران، یکی از موارد اصلی که برای درج شرکتها در بازار پایه فرابورس ضروری است را سهامی عام بودن آنها به منظور شمولیت عرضه نزد سازمان بورس عنوان کرد و افزود: در این زمینه شرکت فرهنگی استقلال با مشکل سهامی خاص بودن مواجه است و نیاز دارد که مراحل تبدیل شخصیت حقوقی از سهامی خاص به سهامی عام را طی کند. محسنی در پایان بحث احصاء داراییهای مشهود و نامشهود این شرکتها نظیر مالکیت معنوی مربوط به برند آنها را نیز مطرح کرد و گفت: این شرکتها بایستی برای ثبت برند خود در اداره مالکیت معنوی اقدام کرده و با شناسایی این دارایی، آن را در صورتهای مالی خود منعکس کنند. ضمن اینکه با توجه به نظر قانونگذار در خصوص عرضه عمومی شرکتهای استقلال و پرسپولیس، بایستی موضوع تعداد سهام عرضه شده آنها نیز مشخص شود. میزان آمادگی جایگاهها برای اجرای طرح کارت سوخت
اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند از بیست و دوم مرداد آغاز میشود، طرحی که به گفته برخی فعالان در این حوزه، هنوز زیرساختهای آن تکمیل نشده و با چالشهایی دستوپنجه نرم میکند که یکی از آنها، میزان آمادگی جایگاههای سوخت است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، درخصوص آخرین وضعیت نصب تجهیزات کارتخوان جدید در جایگاههای سوخت اعلام کرد که قرار نیست کارتخوان جدیدی در جایگاههای سوخت نصب شود و سوختگیری با کارتهای سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. همچنین بهروزرسانی سامانه هوشمند نیازمند تجهیزات اضافی نیست و صرفاً نرمافزار است که تماماً در داخل کشور انجام میشود.
۷۵ درصد از جایگاههای سوخت کشور بالای ۳۵ سال سن دارد
در این میان، به دنبال تعداد جایگاههای سوخت در پایتخت کشور رفته و مطلع شدیم که استان تهران دارای ۲۴۷ جایگاه سوخت است که ۱۴۱ جایگاه برای پایتخت و مابقی برای توابع استان تهران است و آنطور که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده است، ۱۷ جایگاه در مرکز تهران، ۲۶ جایگاه در شمال تهران، ۳۵ جایگاه در جنوب تهران، ۳۳ جایگاه در غرب تهران و ۳۰ جایگاه در شرق تهران وجود دارد. همچنین در دماوند، پاکدشت و اسلامشهر هر کدام ۹ جایگاه، فیروزکوه سه جایگاه، ری ۲۵ جایگاه، ورامین ۱۱ جایگاه، رباط کریم ۱۴ جایگاه و شهریار ۲۶ جایگاه وجود دارد.
در کل کشور نیز حدود ۶۸۰۰ جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که در این جایگاهها بین ۷۰ میلیون لیتر بنزین و ۳۰ میلیون مترمکعب گاز عرضه میشود اما علیرغم اینکه ۹۰ درصد محصولات مربوط به جایگاه سوخت از طریق شرکتهای داخلی تأمین میشود، طبق گفتههای رضا رضایی - قائممقام مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت - ۷۵ درصد از جایگاههای سوخت کشور بالای ۳۵ سال سن دارد.
فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی - در این باره به ایسنا گفت: در حال حاضر تمامی جایگاههای سوخت آماده پذیرش کارت هوشمند سوخت هستند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد و همانند روال سابق فرایند سوخترسانی انجام خواهد شد.
سرمقاله
دو بحث اقتصادی بسیار ساده
هومن جعفری
1. «نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفت: داشتن ۵ تا ۶ درصد خانههای خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است اما ۱۰ درصد مقداری زیاد است.»
ده درصد خانه خالی در کشور چقدر از میزان نیزاهای مستاجران را برطرف می کند؟ وقتی شما ده درصد از میزان تقاضا کاهش پیدا کند آیا رقابت در بازار کمتر نمی شود؟ آیا به خاطر کم شدن تقاضا قیمت عرضه کاهش پیدا نمی کند؟ یک مثال ساده. مسکن مهر ساخته شد تا بخشی از تقاضا را کاهش دهد اما بسیاری از واحدهای مسکن مهر با وجود تحویل داده شدن به صاحبانشان خالی مانده اند و وارد بازار عرضه و تقاضا نشده اند چرا که خریداران ثروتمند واحدهای زیادی را خریده اند و آنها را نه می فروشند و نه اجاره می دهند. اگر مجلس قانون مالیات از خانه های خالی را تصویب کند، بسیاری از این واحدهای خارج از عرضه ، دوباره به بازار عرضه و تقاضا باز می گردند و قیمت ها کاهش پیدا می کند. اینکه چرا نمایندگان دست به تصویب چنین قانونی نمی زنند واقعا جای سوال دارد. نکند خودشان جزو ملاکین بزرگ به حساب می آیند؟
2. «رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش حجم کالاهای قاچاق در بازار، از ارزانتر شدن برخی برندهای قاچاق اروپایی در بازار لوازم خانگی نسبت به کالاهای تولید داخل گلایه کرد.مرتضی میری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حضور چشمگیر لوازم خانگی قاچاق در بازار اظهار کرد: متاسفانه امروز در بازار شاهد آن هستیم که اجناس و لوازم خانگی قاچاق، به وفور یافت میشود و افزایش لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده تا قیمت این کالاها کاهش چشمگیری داشته باشد.»
اینکه خریدار نباید کالای قاچاق بخرد امری است پذیرفته شده. در تمام دنیا این یکی از اصول مسلم و ثابت شده اقتصاد اجتماعی است که قاچاق به اقتاصد کشور ضرر می زند. با این همه خریدار نیز باید بر مبنای جیب خود خرید کند نه بر مبنای اصول علم اقتصاد. وقتی می شود که با قیمتی پایین تر جنس با کیفیت تر تهیه کرد، دلیلی ندارد که مصرف کننده بخواهد به خودش ضرر بزند. کالای داخلی علاوه بر آنکه عمدتا کیفیت رقابت با کالای خارجی را ندارد، از قیمت گران تر و خدمات پس از فروش ضعیف تر نیز برخوردار است و در نتیجه خرید آن به هیچ عنوان سود ندارد. کالای داخلی باید در اقساط بلند مدت به مشتری داده شود تا اگر گرانتر است دستکم برای خریدار ارزشمند باشد. دیگر انتظار کیفیت نداریم اما رقابت پذیری که اصل مسلم بازار آزاد است. به این نکته چرا توجه نمی شود؟
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69901
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69902
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69903
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69904
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69905
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69906
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69907
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69908
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69909
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69910
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69911
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4098/18037/69912
|
- آغاز فعالیت ۸۲۰ واحد در شهرکهای صنعتی
- پردیس سینمایی چهارباغ میزبان افراد دارای معلولیت خواهد بود
- بستهبندی جدید مواد مخدر برای ترغیب دانشآموزان
- ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد
- خداحافظی با قراردادهای سفید امضای کارگران
- احکام افزایش حقوق دانشجومعلمان تا ۱۰ روز آینده
- با پول واردات چادر مشکی میتوانیم ۵ کارخانه تولید راه بیندازیم!
- سه خطر مهم که بیخ گوش پایتخت است
- قطار سریعالسیر تهران-اصفهان همچنان در کیلومتر صفر
- سرخابیها از سکو تا زمین فرابورس
- میزان آمادگی جایگاهها برای اجرای طرح کارت سوخت
- سرمقاله