دومین نمونه لباس متحدالشکل قاریان و نظرات موافق و مخالف
دومین لباس متحدالشکل قاریان در حالی که نتیجه دو سال کار کارشناسی است باز هم نظرات موافق و مخالفی دارد و هنوز هم مورد تأیید اکثریت قریب به اتفاق قاریان نیست.
دومین نمونه لباس متحدالشکل قاریان اواخر هفته گذشته در حالی در حاشیه دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد که نمونه اولیه این لباس سال گذشته رونمایی شد. نمونه اولیه، نظرات موافق و البته مخالف بسیاری داشت که براساس اعلام شورای عالی قرآن بنا شد نتایج نظرخواهی از اساتید و قاریان در طراحی این لباس مورد توجه قرار گرفته و دومین نمونه این لباس که البته مدل نهایی نیست و باید به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد، براساس نظرسنجیهای صورت گرفته از اساتید و قاریان طراحی شود.
نمونه دوم لباس متحدالشکل قاریان که حدود یکسال کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته است و بنا به نظرات مخالفی که داشت باید با شکل و شمایل کاملا متفاوتی طراحی میشد تا نظر اکثریت مخالفان را جلب کند در حالی رونمایی شد که از نظر کلی تفاوت چندانی با نمونه اولیه نداشت و رنگ و شکل کلی این لباس در نگاه اول یکسان بود و تنها در جزئیات تفاوتهایی ایجاد شده بود که همین مسئله موجب شده است تا هنوز نظرات مخالفی را با خود داشته باشد هرچند که تعداد قابل توجهی از قاریان و اساتید قرآن نیز با دومین نمونه لباس و حتی با نمونه اولیه آن هم موافق هستند و نسبت به پوشیدن این لباس ابراز تمایل میکنند.
نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان شامل پیراهن، کت و شلوار و عبا بود که پیراهن و کت و شلوار در نظر گرفته شده دارای رنگ روشنتر بود و عبایی که در نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان ارائه شده بود دارای رنگ قهوهای با طراحی و حاشیه روشن بود و نمونه دوم این لباس که پس از یکسال کار کارشناسی ارائه شد نیز دارای پیراهن، کت و شلوار، عبا به اضافه کلاه است که پیراهن و کت و شلوار دارای رنگ روشنتر هستند و عبای آن نیز دارای رنگ قهوهای با طراحی و حاشیه روشن است که البته دستاندرکاران اعلام کردهاند در عبا و کت و شلوار این نمونه امکان تغییر رنگ طبق سلیقه قاریان و اساتید وجود دارد.
در این میان برخی از قاریان و اساتید قرآن که با نمونه اولیه لباس قاریان مخالف بودند و البته نظرات خود را اعلام کرده بودند، انتظار داشتند که از نظرات آنها در نمونه دوم استفاده شود اما با دیدن نمونه دوم این لباس متعجب ماندند و معتقدند نه تنها نمونه اولیه لباس بلکه نمونه دوم این لباس که پس از یکسال کار کارشناسی طراحی و ارائه شده است با آنچه در ذهن آنها بوده تفاوتهای زیادی دارد و به هیچ عنوان به نظرات اکثریت قاریان قرآن نزدیک نیست.
محمدرضا پورزرگری که سال گذشته عنوان کرده بود این لباس را برای قاریان نمیپسندد و معتقد است در لباس قاریان ایرانی باید آن جنس ایرانی بودن محفوظ بماند و لباس شیک و شکیل برای قاریان قرآن در نظر گرفته شود، امسال عنوان میکند: در نمونه اولیه لباس قاریان نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردم اما هیچ توجهی نشد و نظرات ما در نمونه دوم این لباس اعمال نشد پس دلیل ندارد دوباره نظر و پیشنهادی مطرح کنم.
پورزرگری سال گذشته در واکنش به نمونه اولیه لباس قاریان عنوان کرده بود، عبایی که برای لباس متحدالشکل قاریان قرار است استفاده شود باید یک عبای ساده باشد و لزومی ندارد در طراحی این لباس ادای عربها و سعودیها را در بیاوریم و عباهای طرحدار و عباهایی با حاشیههای طلایی استفاده کنیم. اگر قرار است عبا استفاده شود هرچه سادهتر باشد، بهتر است.
همچنین، مسعود نیکدستی، قاری بینالمللی قرآن عنوان میکند: نفس این کار که یک لباس متحدالشکل برای قاریان قرآن استفاده شود به ویژه در محافل قرآنی خارج از کشور خیلی خوب و زیبا است و بد نیست قاریان ما نیز همانند قاریان دیگر کشورها طی حضور در محافل قرآنی در خارج از کشور، لباس مشخصی بر تن داشته باشند اما راجع به نمونه دوم لباس متحدالشکل قاریان باید مراجعه کنیم و ببینیم این لباس چقدر با فرهنگ دینی و شیعی و فرهنگ اسلامی ایرانی ما مطابقت دارد.
وی با بیان اینکه در طراحی لباس قاریان باید به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خود مراجعه کنیم، میگوید: به نظرم کلاهی برای نمونه دوم در نظر گرفته شده است که هیچ لزومی ندارد در داخل کشور استفاده شود؛ چرا که نه شرع ما چنین چیزی را گفته و نه عرف ما چنین چیزی را میپسندد. بنده از نظر شخصی این لباس را نمیپسندم اما دوستان اصرار دارند که این لباس تصویب و توسط قاریان استفاده شود. نیکدستی ادامه میدهد: طراحی لباس متحدالشکل قاریان از اولویتهای هشتم و نهم قاریان است و قاریان مشکلات و مسائلی با اولویتهای مهمتر دارند که باید به این مشکلات پرداخته شود. اگر یک قاری مصری لباس خاصی را بر تن میکند و در محافل قرآنی حضور پیدا میکند به این دلیل است که شغل او قرائت است اما شغل قاریان ایرانی قرائت نیست و تمامی قاریان در کنار کار خود که پزشکی، مهندسی، بازاری، کاسب و... است به قرائت قرآن میپردازند پس لزومی به استفاده از لباس متحدالشکل از سوی قاریان ایرانی نیست. این قاری بینالمللی قرآن اضافه میکند: بنده به هیچ عنوان با نمونه جدید لباس متحدالشکل قاریان موافق نیستم و این لباس را به هیچ عنوان در محافل داخلی نمیپوشم؛ شاید در محافل خارجی بپوشم.
همچنین، علی خشنود، از قاریان جوان شهر تهران که نمونه دوم لباس قاریان را از نزدیک دیده است، میگوید: واقعیت این است که لباس متحدالشکل قاریان میتواند به لحاظ کیفیت و رنگ خیلی بهتر از اینها باشد و باید بیش از این روی آن کار شود.
خشنود ادامه میدهد: رنگی که برای دو نمونه ارائه شده لباس قاریان در نظر گرفته شده است، بسیار تیره است و بهتر بود از رنگهای روشنتر استفاده میشد و به جنبههای رنگشناسی این لباس توجه بیشتری میشد؛ باید از رنگهایی استفاده شود که بین عوام پذیرفته شدهتر باشد و همچنین شکل فاخرتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه کلاه در نظر گرفته شده برای نمونه دوم این لباس بیشتر به فرهنگ پاکستانی و هندی میخورد، میگوید: با نگاه اول به این لباس باید نماد ایرانی ـ اسلامی بودن آن را ببینیم، اما این لباس و کلاهی که برای آن انتخاب شده چنین حسی را به انسان نمیدهد. همچنین در طراحی این لباس باید نگاه بینالمللیتری داشته باشیم و به این فکر کنیم که این لباس بنا است قاریان ایران اسلامی را در جهان معرفی کند و نمادی از انقلاب اسلامی ایران باشد.
اما طرحی که برای لباس متحدالشکل قاریان ارائه شده موافقانی هم دارد و موافقان این طرح علاوه بر اینکه فکر اولیه طراحی لباس متحدالشکل قاریان را بسیار جالب و البته لازم میدانند معتقد هستند، همانطور که قاریان دیگر کشورها با لباسهای خاصی در محافل قرآنی حاضر میشوند قاریان ایرانی هم زمانی که در محافل داخلی و خارجی حاضر میشوند باید ملبس به لباس خاصی باشند.
عبدالرسول عبایی، استاد و پیشکسوت قرآنی از موافقان لباس متحدالشکل قاریان است که درباره این لباس میگوید: زمانی که قاریان کشورمان به محافل قرآنی خارج از کشور میروند همانطور که مصریها با آن کلاه قرمز مشهور هستند قاریان ما هم باید لباس خاصی برای خود داشته باشند؛ بنده چندین بار با به مسابقات جهانی رفتهام و همواره برای خودم دنبال لباس، عبا و کلاه بودم و یا از کلاه آنها استفاده میکردم در صورتی که اگر ما لباس متحدالشکلی برای خود داشته باشیم دیگر نیازی به این کارها نخواهیم داشت.
وی درباره نمونه دوم لباس متحدالشکل قاریان میگوید: ظاهر این لباس خوب است، هرچند که کلاه را از نزدیک ندیدم اما به هر حال آقایانی که این طرح را آماده کردهاند حتما کارشناس هستند و در این زمینه تخصص دارند اما با این حال معتقدم کلاه این لباس و رنگ این لباس باید دلالت بر اهل بیت(ع) داشته باشد و باید نمادی از شیعه بودن ما در این لباس دیده شود.
عبایی ادامه میدهد: به نظرم اگر از رنگ سبز که نمادی از اهل بیت(ع) است برای کلاه استفاده شود خوب است و حتی ممکن است عراقیها هم از ما الگو بگیرند. در طراحی این لباس باید شیعه بودن خود را نشان دهیم و اینکه به طراحان فنی و کارشناسان اکتفا کنیم کافی نیست؛ چرا که ما پیرو اهل بیت(ع) هستیم اما در این لباس نمادی از اهل بیت(ع) دیده نمیشود.
همچنین، مهدی عادلی، قاری بینالمللی قرآن نیز از موافقان لباس متحدالشکل قاریان است که درباره اصل طراحی و استفاده از لباس متحدالشکل برای قاریان میگوید: وجود لباس متحدالشکل برای قاریان کار بسیار خوبی است و بنده با آن موافق هستم؛ این کار باید خیلی زودتر از اینها انجام میشد.
وی با بیان اینکه لباس قاریان باید از سوی مردم ما نیز قابل پذیرش باشد، ادامه میدهد: اگر مردم پذیرای این جلوه جدید قاریان باشند قاریان هم از پوشیدن این لباس استقبال میکنند و اگر هم این لباس در حال حاضر مخالفانی دارد شاید به این دلیل است که فکر میکنند این لباس بین مردم جایگاهی ندارد و جا نیفتاده است که اگر از این مسئله مطمئن شوند حتما این لباس را بر تن میکنند.
عادلی ادامه میدهد: این لباس هم در داخل کشور و هم در خارج، میتواند مورد استفاده قاریان قرار گیرد؛ اما اینکه تا چه میزان مورد پسند جامعه قرآنی قرار بگیرد هنوز مشخص نیست؛ اما بنده این لباس را میپسندم و معتقدم ایراداتی دارد که به مرور زمان رفع خواهد شد. هرچند که اکثر قاریان و اساتید قرآن با اصل لباس متحدالشکل برای قاریان به خصوص در محافل خارجی موافق هستند و این اقدام را بسیار مثبت میدانند اما اکثریت قریب به اتفاق قاریان و اساتید با طرح انتخاب شده برای عبا، کت و شلوار و کلاه این لباس مشکل دارند و حتی موافقان لباس متحدالشکل قاریان نیز نمونه ارائه شده را مناسب قاریان ایرانی نمیدانند و نگرانیهای زیادی در این زمینه دارند.
در حالی که لباس متحدالشکل قاریان هنوز مورد تأیید اکثریت قاریان و اساتید قرآن نیست اما سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در برنامه رادیویی افق این هفته اعلام کرد این لباس پس از تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ماه مبارک رمضان مورد استفاده قاریان قرار میگیرد که در این میان به نظر میرسد برگزاری یک جلسه هماندیشی با حضور مخالفان و موافقان دومین نمونه لباس متحدالشکل قاریان و البته توجه به نظرات و پیشنهادات قاریان و اساتید قرآن کریم و نکات مثبت و منفی مطرح شده در این جلسه، علاوه بر اینکه لباس متحدالشکل قاریان را زودتر به نتیجه نهایی میرساند بلکه موجب میشود تا قاریان و اساتید قرآن که بنا است از این لباس در محافل داخلی و بینالمللی استفاده کنند نیز نسبت به طرح نهایی این لباس رضایت داشته و با انگیزه و علاقه شخصی از این لباس استفاده کنند.