|
ایران در «گروه مرگ» نیست، این گروه برای ما «گروه زندگی» است
یک جامعهشناس معتقد است: زیستن و رقابت در گروه زندگی است که مردم را شادمانه به خیابانها کشیده است، غصهها برای ساعاتی فراموش شدهاند، امید پر گشوده، همدلی موج میزند و جهانی به انتظار هنرنمایی ما در برابر غولها نشسته است. همه اینها نشان میدهد ما در «گروه مرگ» نیستیم، این گروه برای ما «گروه زندگی» است.
محمد فاضلی -عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی- درباره حضور تیم ملی ایران در برابر تیمهای فوتبال بزرگ دنیا گفت: شب قرعهکشی گروهبندی جام جهانی فوتبال نوشتم «ما با بزرگان دیده میشویم و اوج میگیریم». استدلالم این بود که اگر تیم آمادهای باشیم همگروهی با اسپانیا و پرتغال خوششانسی ماست. نوشتم «میلیاردها نفر برای دیدن بازی اسپانیا و پرتغال به تلویزیونها چشم میدوزند، اما ناگزیرند ما را هم ببینند و اگر تا آن زمان خوب آماده شده باشیم، در حالی که آمادهاند تا اسپانیا و پرتغال را ببینند، ما را تحسین خواهند کرد.»او ادامه داد: همان جا نوشتم که اگر فوتبال را درسی برای زندگی بدانیم «از بودن با بزرگان استقبال خواهیم کرد؛ حتماً تلاش خواهیم کرد در سایر عرصهها هم کنار بزرگان بایستیم.» حرفم این بود که باید کاری کنیم که در اقتصاد و فرهنگ هم کنار بزرگان دنیا بایستیم.
این جامعهشناس اضافه کرد: کاش قاعده بازیهای دنیا اجازه میداد تا مثل فوتبال بیدردسر کنار بزرگان بایستیم و دیده شویم. عادل فردوسیپور جملهای را بعد از پایان بازی ایران- مراکش و در میان هیاهو گفت که کمتر شنیده شد، جملهای زیرکانه و دردناک از همانها که جزئی از سبک گزارشگری اوست: «فقط در فوتبال است که ما زود به آرزوهامون میرسیم.» ادامه منطقی جمله میتواند این باشد امروز «فقط در فوتبال است که در میان بزرگان قرار میگیریم و فرصت دیدهشدن پیدا میکنیم.» این مردم ما را میآزارد، خسته میکند و شادی را از آنها میگیرد.
فاضلی که این مطلب را با عنوان زیستن و رقابت در «گروه زندگی» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد، آورده است: کنار بزرگان دنیای فوتبال بودن به ما اجازه داده است شادمان و امیدوار باشیم. تصویر ردهبندی گروه ما را نگاه کنید. ما بالاتر از اسپانیا و پرتغال ایستادهایم و حتی این ردهبندی اگر فقط تا آخر دومین بازی ما طول بکشد، نزدیک به یک هفته بالاتر از غولها ایستادهایم؛ ما در این دنیای رسانهایشده، یک هفته بالاتر از آنها میایستیم، در کانون توجه رسانههای و کمپ تیم ملی ما با حضور رسانهها شلوغتر خواهد شد.
او با بیان اینکه همه اینها نشان میدهد ما در «گروه مرگ» نیستیم، این گروه برای ما «گروه زندگی» است، افزود: زیستن و رقابت در گروه زندگی است که مردم را شادمانه به میان خیابان کشیده است، غصهها برای ساعاتی فراموش شدهاند، امید پر گشوده، همدلی موج میزند و جهانی به انتظار هنرنمایی ما در برابر غولها نشسته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: کاش زیستن در «گروه زندگی» را بیرون از دنیای فوتبال هم جدی بگیریم. شاید اگر در «گروه زندگی» این جهان میزیستیم، فرصت میداشتیم با تیمهای ملی فوتبال قدرتمندتری هم مسابقه تدارکاتی داشته باشیم و کشورهای جهان از مسابقه دادن با ما خودداری نکنند. آن وقت مجبور نمیشدیم رقیب تدارکاتی تیم «کوزوو» باشیم و دست آخر بازی هم لغو شود.
فاضلی اظهار کرد: بیست دقیقه اول بازی ایران و مراکش میشد ترس از بودن در میادین بزرگ را در تیم ملی ما دید. زیستن در «گروه مرگ» را درونی کرده بودند، میدانندیدگی و با بزرگان بازی نکردن، به درونی کردن تفکر زیستن در «گروه مرگ» دامن زده بود. اگر با زیستن در «گروه زندگی» جهان، فرصت دیدار با بزرگان یافته بودیم، بیست دقیقه اول زیر فشار سنگین مراکش نمیماندیم.
این جامعه شناس گفت: شادیم و شادی حق مسلم ماست و «فقط در فوتبال است که ما زود به آرزوهامون میرسیم» اما تا وقتی تفکر «گروه زندگی» را جدی و در حیات خود جاری نکنیم، شادیهای ما به اتفاقات گره میخورند، عین این اتفاق که مدافع مراکش گل به خودی بزند، هر چند این اتفاق محصول تلاش جانانه، مقاومت و مبارزه وطندوستانه ما باشد و شادیهای ما رویه معمول زندگی نخواهد شد. زیستن و رقابت کردن هوشیارانه در «گروه زندگی» این جهان، راهی به سوی شادی، امیدواری، انسجام و اتحاد ایران است. تفکر «زیستن و رقابت در گروه زندگی» را از این جام جهانی آغاز کنیم.
عکسی از «پله و بابی مور» که در تاریخ فوتبال جاودانه شد
عکس تاریخی و به یاد ماندنی «پله و بابی مور» در بازی های جام جهانی فوتبال 1970 سوژه این هفته برنامه «عکس هایی که جهان را تکان می دهد» (Pictures that shake the world) هیسپان تی وی است.
به گزارش امتیاز، در این برنامه عکسی از جان وارلی، عکاس ورزشی دیلی میرور به تصویر در می آید که در آن زمان سوژه داغ رسانه های دنیا می شود.
بعد از پایان بازی برزیل و انگلیس در جام جهانی فوتبال 1970 مکزیک که در آن بازی برزیل برنده میدان می شود، پله به نشانه صلح و دوستی پیراهن خود را از تن درآورده و به بابی مور بازیکن انگلیس می دهد و بابی مور نیز در جواب پله، پیراهن خود را به او می دهد و جان وارلی یکی از به یادماندنی ترین عکس های تاریخ ورزش را ثبت می کند.
در آن سال ها موضوع نژادپرستی و توهین به غیرسفید پوست ها حتی در زمین فوتبال هم رایج بوده است که این حرکت پله در تاریخ ورزش فوتبال به یادگار می ماند و از آن زمان به بعد، بازیکنان فوتبال پس از دیدار های مهم این کار را انجام می دهند. عکس مانگار جان وارلی، در اوج تبعیض های نژادی در آمریکا و انگلستان، نقطه عطفی در مسیر مبارزات تبعیض نژادی می شود.
«عکس هایی که جهان را تکان می دهد» به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش الطافی به بررسی برترین عکس های خبری جهان که تاثیرات گسترده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته اند می پردازد.
این برنامه، محصول شبکه پرس تی وی است که پس از دوبله به زبان اسپانیایی هر هفته پنج شنبه ها ساعت 10:15 به وقت تهران از هیسپان تی وی پخش و جمعه ساعت 4:30 بازپخش خواهد شد.
عیسی امنخانی:
کلیلهودمنه سیاسیترین نثر ادبیات کهن فارسی است
عیسی امنخانی در نشست نقد کتاب «نثر فارسی در سپهر سیاست» گفت: کلیلهودمنه سیاسیترین نثر ادبیات کهن فارسی است که داعیهای سیاسی هم ندارد. از اینرو در نهادینه کردن قدرت موفق عمل میکند.نشست نقد و بررسی کتاب «نثر فارسی در سپهر سیاست» نوشته مریم صادقی با حضور محمد کمالیزاده و عیسی امنخانی و همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مریم صادقی نویسنده کتاب درباره نوشتن این اثر گفت: دو سؤال مهم را در نظر داشتم. یکی اینکه اصولاً نثرهای فارسی مورد بررسی چگونه خوانده شدند و دربارهشان چه پژوهشهایی انجام شده است. دیگری اینکه این نثرها چه کارکردی دارند؛ مثلاً چرا تاریخ بیهقی، تاریخ جهانگشا، مرزباننامه، کلیلهودمنه را بهمنزله محورهای نثر انتخاب کردهایم. کارکرد این متون از نظر من در دو حوزه بوده است: یکی لفظی و دیگری کارکردی. حوزه لفظی را افرادی چون بهار یا شمیسا بررسی کردهاند. اما شمیسا هم مسأله کارکرد را با اشارهای گذرا به سطح فکری ابتر میگذارد و روی حوزه لفظی متمرکز میماند. در کتاب حاضر تلاش کردم کارکرد این نثرها را از زمان ورود اسلام به ایران بررسی کنم.
وی افزود: بر این باورم که این نثرها بهمنظور ایجاد، تثبیت یا تقویت، افزایش و تحکیم رویکردهای خاص سیاسی، دینی و بهتبع آن اجتماعی نوشته شده است. دلیل اینکه این رویکرد اقناعی ادامه یافته است، این بوده که اندیشه ثابت بوده و کارکرد اینها براساس این اندیشه انجام گرفته است. به این معنی که از نظر کارکرد اقناعی تفاوتی بین تاریخ بلعمی و تاریخ جهانگشای نادری نیست، گرچه این دو متن فاصلهی زمانی بسیاری دارند. لفظ یا موضوع شاید متفاوت باشد، محور اصلی این کتابها یکی است. حکومتها برای حکومتکردن به روشنفکران، نخبگان، اندیشمندانی نیاز دارند که مسیر را برای آنها صاف کند. این مسیر برای حکومتی با نام اسلام، جز با استناد به آیه و حدیث به صورتهای مختلف امکانپذیر نیست. برای نمونه بیهقی شگردهای اقناعی را برای توجیه و تلقین تبعیت از حکومت بهکار میگیرد.
این پژوهشگر در پایان گفت: قرآن افزون بر اثرگذاری در حوزه الفاظ و بلاغت، از نظر عملکرد اقناعی هم الگوی نثر فارسی سیاسی بوده است.در بخش دوم این نشست، محمد کمالیزاده با بیان اینکه نثر فارسی در طول تاریخ بسیار به سیاست پرداخته، رویکرد انتقادی کتاب را حاکی از سبکی عالمانه دانست. سپس ایرادهای جزئی و کلیای را بر اثر وارد دانست و ضمن اینکه رعایتنشدن دقت علمی؛ یعنی ارائه نقل قول بدون ارجاع، نسبتدادن نظریاتی به افراد و ردکردن این نظریهها بدون استدلال، نابهجا بهکار بردن عبارت «ملیگرایی»، بیتوجهی به کتابهای مرجع علوم سیاسی و اندیشههای اسلامی را ایراد جزئی کار دانست.
کمالیزاده در این باره گفت: این موارد به چارچوب نظری کتاب باز میگردند. در اندیشههای سیاسی در اسلام، نظریه و تقسیمبندی کاملاً شناختهشدهای وجود دارد که متون سیاسی اسلامی_ایرانی را به چهار شاخه فلسفه سیاسی، شریعتنامهنویسی، سیاستنامهنویسی و اندرزنامهنویسی تقسیم است. در این تقسیمبندی کسانی مثل فارابی یا ابنسینا ذیل فلسفه سیاسی، خنجی و ماوردی در ذیل شریعتنامهنویسی، خواجه نظامالملک در ذیل سیاستنامهنویسی و کتابهایی مثل کلیلهودمنه و افرادی مثل ابنمقفع در ذیل اندرزنامهنویسی قرار میگیرند. اگر نویسنده به این تقسیمبندی واقف بود، فارابی یا خواجه نظامالملک را به اشتباه سیاستنامهنویس نمیخواند. مشخصبودن هدف نویسنده در این تقسیمبندی نیاز به توجیهاتی که در کتاب اخیر ضروری شده، رفع میکرد.
وی در ادامه گفت: مشکل دیگر، استفاده از اصطلاح «مهندسی فرهنگی» است که از این حوزه بسیار بعید است. اصطلاح مهندسی فرهنگی به حوزهی سیاستگذاری فرهنگی و مدیریت برمیگردد و اصطلاحی علمی نیست، چه برسد به اینکه بخواهد چارچوب نظری قرار بگیرد. در علوم سیاسی، چارچوب سیاسی و اصطلاح علمی این مفهوم «فرهنگ سیاسی» است. نظریهپردازان فرهنگ سیاسی، آن را به فرهنگ سیاسی مشارکتی، تبعی، جزئینگر و از سوی دیگر به سنتی و مدرن تقسیمبندی میکنند. نویسندگان مختلفی این چارچوب را در ایران پیاده کردهاند. در قرون میانه اسلامی، شاهد ایجاد و رشد امارتهای مستقل اسلامی در مرزهای سرزمینی هستیم که امروز به آن ایران میگوییم. در این نظام دو نوع امارت است: استکفا و استیلا. امیر استکفا از سوی خود خلیفه انتخاب میشد و امور آن منطقه را انجام میداد. امیر استیلا قدرتمندی محلی بود که با قوت شمشیرش امیر منسوب خلیفه را خلع میکرد. سپس از خلیفه میخواست به او مشروعیت بدهد. در این قرون از سویی خلافت عباسی در بغداد ضعیف است و مجبور است به این خلفا مشروعیت بدهد. از دیگر سو، این امیر متغلب (غلبه یافته) استیلا هم نیازمند کسب مشروعیت از خلیفه است. بنابراین، عمده وظیفه سیاستنویسان این بود که به امیران استیلا مشروعیت بدهند.کمالیزاده در پایان سخنانش گفت: اگر این موارد در بخش چارچوب ضروری ارائه میشد، مسائل بسیاری را ساده میکرد، انگیزه نویسندگان برای نگارش این متون و همچنین نسبت میان قدرت حاکم و اپوزسیون بهتر فهمیده میشد. علیرغم این مسائل نظری کتاب پر از نکات مهم و نوآورانه است و جرئت نویسنده شایسته تقدیر است.
عیسی امنخانی هم در بخش دیگر این برنامه، ضمن بیان اینکه ورود به پژوهشهای میانرشتهای برای عمقبخشیدن به رشتههای تخصصی ضرورتی جسورانه است، پژوهشگر این حوزه را در معرض نقد متخصصانی از حوزهای دیگری دانست و گفت: ارزش ویژه کتاب «نثر فارسی در سپهر سیاست» خارجشدن از سبکشناسی معمول که نهایتاً با زبانشناسی پیوند میخورد و واردشدن به حوزهی اندیشه سیاسی است. نویسنده پیشینه بسیار مفصلی از کارهایی ارائه کرده که در حوزه سبکشناسی انجام شده است. وقتی میخواهیم متنی را بررسی کنیم یا متنهایمان سادهاند و نویسنده ایدئولوژیای ندارد؛ مثل متنهای سیروس شمیسا یا خطیبی که در آنها میتوانید بدون مباحث نظری وارد نقد آنها شوید. اما زمانی، نویسنده ایدئولوژیای دارد و برای واردشدن به متن او بایستی به اندیشهی سیاسی او توجه کنیم. بهار سوسیالدموکرات بود و هنگامی که سیر تطور نثر را مینویسد، با اندیشه سوسیال دموکراتها وارد عمل میشود. بهار باور دارد که بایستی بهتدریج حرکت کرد و هیچ نوع انقلابی را نمیپذیرد. در جایی از کتاب اشاره شده که بهار میگوید ما از قرن شش به این سو، انقلابی ادبی داریم و نثرمان رو به انحطاط میرود. در اینجا مفهوم «انقلاب» و «افول» در کنار هم به همان بحثی برمیگردد که با تقی رفعت دارد. بدون دانستن این پیشینه، نمیتوان کسی مثل بهار را نقد کرد. اینجا نویسنده با نادیدهگیری پسزمینه ایدئولوژیک، به این نتیجه میرسد که «استاد بهار سبک نادرستی را در سبکشناسی بنیان نهاد». بهار سبکشناسیای را براساس نظریهی سوسیالدموکرات بنیان گذاشت.
وی افزود: نویسنده به نقل از خرمشاهی، انعکاس مفاهیم جدید چون آزادی را به گذشته نادرست میداند، اما خود از ملیگرایی، ایدئولوژی، روشنفکر، دانشگاه الازهر، آزادیخواهان سیاسی در قرن شش و هفت صحبت کرده و کارکرد حکومت توتالیتر را به حکومتهای اقتدارگرای آن دوره اطلاق کرده است که انعکاس ذهنیت ما به قرنهای گذشته است. به نظر، بعضی از منابع دست نویسنده را در نتیجهگیری بسته است. در چند جا به راوندی ارجاع شده است. راوندی محققی عضو حزب توده بود و در «تاریخ اجتماعی ایران» کاملاً در حوزه اندیشه چپ است. از اینرو، درباره سامانیان که ملیگرا تصور میشدند، نگاه مثبتی ندارد. گرچه این کار بزرگی بوده، کاری علمیای نبوده است.
امنخانی انتخاب کلیلهودمنه را بسیار هوشمندانه دانست، اما بررسی اندیشهی سیاسی بعد از اسلام بهمنزله زمینهای برای بحث پیرامون این اثر را بیمناسبت دانست و گفت: این متن در اندیشه سیاسی ایرانیان ارزشی بهمراتب بیشتر از آثاری مثل شاهنامه و گلستان سعدی دارد. چون قدمت آن به پیش از اسلام میرسد. در جهان پیش از اسلام معمولاً ترجمه انجام نمیشد، اما این متن بارها ترجمه شده است. این سیاسیترین متن ما است که داعیهای سیاسی هم ندارد، از اینرو در نهادینه کردن قدرت موفق عمل میکند. کلیلهودمنه انعکاسدهنده اندیشه ایرانشهری است، ولی نویسنده صرفاً یک بار به این اندیشه اشاره میکند. گرچه جزئیات را با دقت ذکر میکند، اینها را به شکل یک مجموعه کنار هم نمیآورد. افرادی مثل سید جواد طباطبایی، تقی رستموندی در آثارشان از تأثیر اندیشه ایرانشهری در برخی آثار نوشتهاند. اندیشه ایرانشهری که بخشی از آن از هند گرفته شده است، اندیشهای منسجم است. انوشیروان، پادشاه ساسانی، به درایت دریافته بود که برای ساختار دادن به جامعه، افزون بر زور باید از اندیشه هم بهره جست. وجه اندیشگی را از کلیلهودمنه میگیرد تا نظام طبقاتی را- چنانکه در هند بود- در ایران پیاده کند. برای بررسی پیشینه کلیلهودمنه بهتر بود نویسنده از اندیشه ایرانشهری دوره پیش از اسلام آغاز میکرد و برگرفتن این اندیشه را در دورههای مختلف تحلیل میکرد.
اخبار
در بیستمین نشست از سلسله نشستهای چهار سوق کتاب
نقد و بررسی کتاب من از او می ترسم
کتابخانه رازی در روز 29 خرداد ماه بیستمین نشست از سلسله نشستهای چهارسوق کتاب را بر گزار می کند.
به گزارش امتیاز؛ دراین نشست که با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی برگزار می شود ،کتاب من از او می ترسم با حضور ستاره محمدی نویسنده کتاب و مرتضی صالح آبادی به عنوان کارشناس و مجری برنامه نقد و بررسی می شود . خوانش چکیده کتاب و سخنرانی مجری در نقد این اثر و پاسخگویی نویسنده بخشهای مختلف این برنامه را تشکیل می دهند. این کتاب روایتگر ماجرای دختر خان زاده ای است که در دیاری آذری زبان درگیر مسایل و خصومتهای قومی و طایفه ای است. در قسمتی از کتاب می خوانیم: چندباری برگشتم و به قلعه نگاه کردم. زن با فانوس خاموش روی دیوار ایستاده بود. بیحرکت. فقط پِرپرِ زدن لبههای پایین لباسش در نسیم میآمد و باقی فقط سکوت. صدای لاشخورها هم شنیده نمی شد...علاقه مندان می توانند برای شرکت در برنامه در زمان یاد شده از ساعت 16 به کتابخانه رازی واقع در میدان قزوین،خیابان قزوین،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353تماس حاصل کنند
گشایش نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» در موزه درنتز هلند
جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در باره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر از بیش از ۶۰ مکان باستانی ایران به نمایش در آمده است.او افزود: این نمایشگاه شامل هفت گالری است که عبارتند از: شروع استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی، یکجا نشینی و استقرار در روستاها، شهرنشینی، دوره عیلام و ماد، دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران، دوره پارت و ساسانی و ایران و اسلام.نوکنده تصریح کرد: فضای گالریهای نمایشگاه بر اساس معماری بازار ایرانی طراحی شده است و در کنار نممایشگاه، در سالن معرفی، فیلم مستندی درباره ایران به مدت ۱۳/۵ دقیقه پخش می شود. رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: کاتالوگ نمایشگاه نیز با ۱۷ مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در ۲۰۸ صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است و نسخه فارسی آن نیز به زودی از سوی موزه ملی ایران منتشر میشود.پیش بینی می شود بیش از ۱۵۰هزار نفر از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد. قرار است در آیندهای نزدیک نیز نمایشگاهی از آثار کشور هلند در موزه ملی ایران برگزار شود.
حضور ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب کره جنوبی
نمایشگاه کتاب سئول از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ ژوئن (۳۰ خرداد تا ۳ تیر) در مرکز نمایشگاهی «کوئکس» و با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و توریسم کرهجنوبی برگزار میشود.موضوع مورد تاکید این دوره از نمایشگاه «تعریف جدید» عنوان شده و جمهوری چک هم کشور مهمان ویژه این دوره است. دانشآموزان ۳ هزار و بزرگسالان ۵ هزار «وون» برای ورود و بازدید از نمایشگاه پرداخت میکنند. آخرین دوره این نمایشگاه با حضور ۱۷ کشور و ۳۵۶ شرکت کننده برگزار شد که در آن ۱۷۰۰ نشست و برنامه فرهنگی انجام گرفت و ۲۰۲ هزار و ۲۹۷ بازدیدکننده داشت. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در غرفهای به مساحت ۱۸ مترمربع کتابهایی را در حوزه ایرانشناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر و دین در معرض دید عموم قرار میدهد. معرفی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، معرفی طرح بورسیه برای ناشران، نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه کتابهای فارسی و معرفی کتابهای طرح «گرنت» از جمله برنامههایی است که در غرفه ایران اجرا میشود.یادآوری میشود نمایشگاه کتاب کرهجنوبی از ۳۰ خرداد تا ۳ تیر ماه سال جاری برگزار میشود.
برگزاری آیین نقالی با عنوان شب شعر فارسی در شهر کورچای آلبانی
در این برنامه که توسط رایزنی فرهنگی ایران در آلبانی برگزار شد، هنرمندان مشهور و شاخص آلبانی همچون مارگاریتا جپا، گولیلم رادویا، رایموندا بولکو، دیمیتری ارگوتسکا، زامیرا کیتا، کریستیان کوروشی و لیدا رادویا نقشآفرینی کردند و در مدت بیش از یک و نیم ساعت کل اشعار کتاب «تخیلات» فراشری را نقالی کردند.
موضوعاتی از قبیل خدا، خلقت، معاد، خانواده، آسمان و ... این آیین را به یک مراسم کاملاً دینی و مذهبی تبدیل کرده بود. مفتی شهر کورچا و دیگر مفتیان آلبانیایی که در مراسم حضور داشتند، از این شب شعر به عنوان مراسم دینی و اخلاقی فوقالعاده یاد کردند.
این برنامه در میدان مرکزی بازار قدیمی شهر کورچا برگزار شد که توسط شهرداری تزئین شده بود. شهرداری کورچا، تئاتر ملی آلبانی و مرکز تئاتر شهر کورچا از همیاران رایزنی فرهنگی ایران در اجرای این برنامه بودند.
اخبار
تصویری از رابطه حافظ و گوته بر «برگ درخت شرقی» نقش می بندد
مستند «برگ درخت شرقی» از تولیدات جدید شبکه پرس تی وی به بررسی رابطه ادبی حافظ و گوته و ساخت تندیس گفتوگوی این دو شاعر در شهر «وایمار» آلمان می پردازد.
به گزارش امتیاز، «برگ درخت شرقی» (The Leaf of the Eastern Tree) به تهیه کنندگی و کارگردانی الهام حسامی، محصول سال 2018 است. این مستند در آلمان و شیراز تولید شده و داستان سفر الیزابت دختر 10 ساله آلمانی به شیراز و علاقه او به شعر و ادبیات و شیفتگی گوته شاعر آلمانی نسبت به حافظ به عنوان نمادی از صلح و دوستی بین مردم دو کشور را روایت می کند. او در این سفر به چرایی ساخت تندیس گفتمان حافظ و گوته که در نزدیکی شهر محل زندگیش وجود دارد، پی می برد.دکتر محمود فلکی گوتهشناس و عضو هیات علمی دانشگاه هامبورگ به عنوان کارشناس در مستند «برگ درخت شرقی» حضور دارد و فریده صارمی تدوینگر، دکتر معصومه گنجهای مترجم، عرفان یزدی صداگذار و علی شریفی تصویربردار، از دیگر عوامل این مستند هستند.
«برگ درخت شرقی» سه شنبه 29 خرداد ماه ساعت 05:00 به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این مستند در ساعات 10:00 ، 16:00 ، 22:00 و 02:00 پخش خواهد شد.
سریالهای جدید روی خط آیفیلم ۲
کانال آیفیلم۲، سریالهای تازهای را جایگزین سریالهای ویژه ماه رمضان کرده است.
به گزارش امتیاز، مجموعه «عبور از پاییز» محصول سال ۱۳۸۸ در باکس ساعت ۱۶ آیفیلم۲ قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، سریال «عبور از پاییز» بهکارگردانی مسعود شاهمحمدی درباره زندگی مرد ثروتمندی به نام فرخ است که با دختران و دامادهایش رابطه خوبی دارد اما احساس میکند که دوران بازنشستگیاش فرا رسیده و باید اموال و مسئولیتهای خود را به دخترانش واگذار کند؛ اما شروطی دارد
بازیگرانی همچون چنگیز جلیلوند محمود عزیزی، شیرین بینا، برزو ارجمند، امیر آقایی، بهناز جعفری، رامین راستاد و محمود بنفشهخواه در این سریال ایفای نقش کردهاند.
بازپخش «عبور از پاییز» در ساعتهای ۲۲:۰۰ و ۰۴:۰۰ و ۱۰:۰۰ خواهدبود.
«سایهبان» بهکارگردانی جمشید محمودی، سریال دیگری ست که در ساعت ۱۷:۰۰ هر روز روانه آنتن میشود و بازپخش آن در ساعات ۲۳:۰۰ ٬ ۰۵:۰۰:و ۱۱:۰۰خواهدبود.
در خلاصه داستان این سریال آمده: سایهبان قصه ی زندگی امروز ما و شماست، دو رفیق که در منطقهای کارگر نشین بزرگ شدهاند، تا پای جان تلاش میکنند که چراغ خانههایشان را روشن نگه دارند.
«سایهبان» سال گذشته از شبکه دو سیمای حمهوری اسلامی پخش شد و امین تارخ، پریوش نظریه، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، محمد عمرانی، کامران تفتی، آناهیتا افشار، هستی مهدوی فر و محمدرضا غفاری در آن بازی کردهاند.
مجموعه تلویزیونی «در حاشیه۲» نیز در ادامه سری اول آن، هر روز ساعت ۱۸:۰۰ پخش و ساعتهای ۰۰:۰۰ ، ۰۶:۰۰ و ۱۲:۰۰ بازپخش میشود.
برای باکس ساعت ۱۹ سریال «میکائیل» محصول سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته شده است.
این سریال را سیروس مقدم کارگردانی کرده و علیرضا خمسه، کامران تفتی، کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، مجید مشیری
پرویز پورحسینی، علی دهکردی، کاوه سماک باشی، مجید واشقانی و متین ستوده در آن بازی کردهاند.
ماجرای «میکائیل» از این قرار است: رسول دوست عزیز و رفیق میکائیل، به اشتباه قربانی توطئه اشرار میشود. میکائیل که پلیس سختکوش و پرتلاشی است، برای استقرار نظم و آرامش بیشتر، عزم خود را جزم میکند و دل به دریا میزند ...
این سریال در ساعتهای ۰۱:۰۰ ، ۰۷:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد بازپخش میشود.
مجموعه طنز «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی نیز هرشب رأس ساعت ۲۰ روی آنتن میرود و در ساعتهای ۰۲:۰۰ و ۰۸:۰۰ و ۱۴:۰۰ بازپخش میشود.
این مجموعه در ادامه سریال «دودکش» در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است و شخصیتهای همان سریال درگیر ماجرای جدیدی میشوند.
در آخرین باکس سریال آیفیلم ۲، سریال «پدر سالار» اکبر خواجویی با بازی محمدعلی کشاورز قرار گرفته است.
این سریال خاطره برانگیز که محصول سال ۱۳۷۴ است، هرشب ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن میرود و در ساعتهای ۰۳:۰۰ ٬ ۰۹:۰۰ و ۱۵:۰۰ تکرار آن پخش میشود.
رابطه موسیقی کلاسیک با موسیقی اقوام قطع شده است
یک پژوهشگر موسیقی اقوام معتقد است: موسیقی اقوام، مادر است و موسیقی کلاسیک ما را تغذیه میکند. اگر رابطه موسیقی کلاسیک ما با موسیقی اقوام قطع شود، دیگر چیزی برای موسیقی کلاسیک نمیماند. میشد از موسیقی کلاسیک ایران با بهره بردن از سازهای موسیقی اقوام در جام جهانی استفاده کرد و انرژی بیشتری به آن داد.فواد توحیدی درباره جایگاه موسیقی اقوام در سرود تیم ملی اظهار کرد: موسیقی کلاسیک ایران انرژی و پختگی قبل را ندارد و در حال حاضر نیز بسیاری از مردم ترجیح میدهند آهنگهای قدیمی را زمزمه کنند. دلیلش هم این است که در سالهای پس از پیروزی انقلاب رابطه موسیقی کلاسیک با موسیقی اقوام قطع شده است.
او ادامه داد: به عقیده من اگر موسیقی هر منطقهای را برای سرود تیم ملی استفاده میکردند ممکن بود اقوام دیگری نسبت به آن اعتراض کنند. نماد یک کشور موسیقی کلاسیک آن است نه موسیقی نواحی. میتوانستند به جای موسیقیهای سطح پایین که برخی آنها را زمزمه میکنند و باید هم برای این کار به آنها حق داد، کار فوقالعادهای ساخته شود. آنقدر مردم موسیقی خوب نشنیدهاند که سلیقه موسیقیشان تنزل پیدا کرده است و نمیتوان مردم را مقصر دانست.
این پژوهشگر موسیقی اقوام اظهار کرد: یک بار در کنسرتی با حضور رییس جمهور سوییس اجرا داشتم. او بعد از اجرا به من گفت، تفاوت موسیقی شما با ما این است که موسیقی شما قلب ما را تکان میدهد و موسیقی ما فقط پوست را تکان میدهد. حکایت موسیقیهایی که در حال حاضر میشنویم نیز همین است و فقط پوست را تکان میدهند.
توحیدی با بیان اینکه سالهای سال است که اصلا موسیقی نمیخرم، اعلام کرد: زیرا موسیقیهای خوب نمیشنویم و همهی کارها تکراری شده است. زمانی که تصنیف یک موسیقی امروزی شروع میشود میتوانم پیشبینی کنم که قرار است چه گوشههایی از آن اجرا شود. در حال حاضر موسیقی نداریم که شنونده را سورپرایز کند. موسیقی ما تبدیل به موسیقی معمول شده است و همه شبیه به هم هستند.
او گفت: باید ساختار موسیقی ایران را درست کنیم و اتاق فکری برای موسیقی اقوام، کلاسیک و پاپ داشته باشیم در حالی که چنین چیزی نداریم. ما حتی یک منتقد خوب نداریم تا زمانی یک موسیقی منتشر شد، آن را به درستی نقد کنند تا ایرادهای آن برای کار بعدی تکرار نشود. در حال حاضر هر کسی هر کاری که دلش بخواهد انجام میدهد و بعد هم آن را در فضای مجازی منتشر میکند، دیگران هم برای آن به به و چَه چَه میکنند. من، گاهی اوقات وقتی کارهایی را میشنوم و کامنتهای آنها را میخوانم خجالت میکشم.
این پژوهشگر موسیقی اقوام بیان کرد: هر کسی که متولی این کار است چه وزارت ارشاد یا خانه موسیقی باید اتاق فکر و گروه نقد قوی در این زمینه تشکیل دهد تا برای هر موسیقی که منتشر میشود نقد دلسوزانه کند. این کار به پیشرفت موسیقی ما کمک میکند تا بتوانیم آن را در هر جشنوارهای به عنوان نماد موسیقی ملی معرفی کنیم.
توحیدی درباره اینکه شما به عنوان پژوهشگر موسیقی اقوام در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟ اظهار کرد: این حرکت باید شکل رقابتی پیدا کند. برای چنین موضوعی از چند ماه قبل فراخوان دهند تا خوانندهها و نوازندههای همهی بخشهای موسیقی کارهای خود را از هر منطقهای ارسال کنند. حتی میتوان از داوران غیرایرانی هم در این زمینه استفاده کرد زیرا مخاطبان موسیقیهای این چنینی مثل جام جهانی تنها ایرانیها نیستند.
او با بیان اینکه «ای ایران» نمونهای از آهنگهایی است که هنوز هم مردم آن را میخوانند، افزود: مگر این آهنگ موسیقی کلاسیک ایرانی نیست؟ اما چون کار به جا و درستی است، مردم آن را دوست دارند و همچنان میخوانند. شعر این آهنگ را حسین گل گلاب با احساسش میسراید و روح الله خالقی آن را برای نخستین بار با آواز دشتی به یک کار حماسی تبدیل میکند. تا آن زمان همه معتقد بودند، آواز دشتی عاشقانه است اما مرحوم خالقی کار متفاوتی انجام داد. در حال حاضر نیز جای چنین نخبههایی در موسیقی کشور ما خالی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48282
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48283
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48284
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48285
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48286
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3802/13660/48287
|
عناوین این صفحه
- ایران در «گروه مرگ» نیست، این گروه برای ما «گروه زندگی» است
- عکسی از «پله و بابی مور» که در تاریخ فوتبال جاودانه شد
- کلیلهودمنه سیاسیترین نثر ادبیات کهن فارسی است
- اخبار
- اخبار
- رابطه موسیقی کلاسیک با موسیقی اقوام قطع شده است