|
پرویز پرستویی: سینمای ایران با رفتن این بزرگمرد، یتیم شد
خداحافظی با آقای بازیگر
مردم از ساعتی قبل از آغاز مراسم تشییع پیکر عزت الله انتظامی بازیگر سینما و تئاتر به تالار وحدت آمدند و درنهایت پیکر وی روی دست علاقمندانش به سمت خانه ابدی بدرقه شد.در حالی که قرار بود مراسم تشییع پیکر عزت الله انتظامی ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت آغاز شود مردم از ساعت ۸:۳۰ برای خداحافظی با هنرمند محبوبشان آمده بودند و علاقهمندان به این هنرمند با در دست داشتن پوسترهای منقش به تصویر آن بازیگر مقابل تالار وحدت حضور پیدا کردند.مراسم ساعت ۹:۱۴ با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.
با پخش موسیقی سریال «هزار دستان» پیکر آن مرحوم روی سن قرار داده شد و سپس پرویز پرستویی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خدمت جامعه هنری و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و تسلیتی هم به خانواده ضیاالدین دری نویسنده و کارگردان می گویم که او را نیز روز جمعه از دست دادیم.
وی سپس بیان کرد: به نام خدای سفر بدون بازگشت، سفری که جانمان را به آتش می کشد. من هستم و یک سینه پر از حرف. مگر این سینما چند عزت الله داشت که یکی از آنها را داریم راهی می کنیم مگر یک موجود چند پدر دارد که داریم پدر سینما را راهی می کنیم. مگر چند بازیگر وجود دارد که بتواند مش حسن را بازی کند.
این بازیگر ادامه داد: ما دیروز خواب دیدیم که پدری را از دست دادیم که هرچقدر قَدَر بودی به پایش نمی رسیدی، هرقدر بازیگری خوانده و شنیده بودی نمی توانستی انتهای بازیش را بفهمی و هرقدر تجربه داشتی مثل او نبودی. پیر دیر ما رخت سفر بست و ما باز دیر جنبیدیم و گذاشتیم پر بکشد و تا بیکران پرواز کند و سینمای خسته ما یتیم شد. امروز وقت سخن گفتن است چون سرانجام باور کردیم خواب ندیدیم و کابوس ما واقعی بود، امروز زمان مناسبی برای سخن گفتن از آقای بازیگر است. وای که چقدر دلم پر است و آماده ام دریا دریا بگریم. او با طنازی مختص خود مرام و مسلک را با دل و جان به ما آموزش می داد. برای شخص من عزت الله انتظامی مرادی بود که کلماتش را سرمه چشم می کردم و بارها و بارها بازی هایش را مرور می کردم تا از او یاد بگیرم پس برای من شاگرد، استادی رفته که دیگر کسی مانند او را نخواهم شناخت. امروز آمده ام از روزهایی بگویم که با آقای بازیگر بودم. امروز یک نفر اینجاست که مانند عزت الله عزت سینمای ایران است. خاک استاد را بقای عمر علی نصیریان می خواهم.
سپس نصیریان روی صحنه آمد و بیان کرد: از شما که به اینجا آمده اید تشکر و قدردانی می کنم. عزت الله هنرمند ملی ایران بود. او متعلق به ملت است و با جان و روح خودش بر نقش هایش دمید و آنها را تصویر و تجسم کرد و این روح و جانی که در نقش هایش دمیده بود بر دل مردم نشست و ماندگار شد. او نمرده بلکه زنده است.
این بازیگر پیشکسوت خطاب به پیکر انتظامی گفت: من نمی خواستم برای تشییع تو بیایم بلکه می خواستم دوباره با هم نقش آفرینی کنیم.نصیریان اظهار کرد: یک شبی دور هم بودیم و انتظامی به من گفت می خواهم وقتی مُردم سر قبرم آواز بخوانی. این بازیگر سپس تصنیفی را خواند.وی در ادامه بیان کرد: عزت جان! من به عهدم وفا کردم ولی تو ما را تنها گذاشتی.
این بازیگر عنوان کرد: ما جمعی از بازیگران بودیم که در سال های ۳۹ و ۴۰، جوان شوخ طبعی به جمع مان پیوست و همکارمان شد و پس از مدتی با من همگروه شد و نمایش هایی اجرا کردیم که عزت ستاره آنها بود. درخشش استعدادش در نمایش های ایرانی نشان داده و معرفی شد و وقتی در سال ۴۴ تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاری می کردیم.
نصیریان توضیح داد: پرستویی به خوبی درباره درخشش استعدادهای او گفت، او واقعا مانند چشمه ای جوشان بود. یکی از امتیازهای بزرگ او شوخ طبعی اش بود. همه چیز را با طنازی عنوان می کرد و البته حاضر جواب بود. او همه استعدادهای بازیگری را داشت. او همه چیز را دست می انداخت. زمانی که هنوز تئاتر ریشه نکرده بود اپرا درست شد و او در این حوزه هم فعالیت می کرد. او به تالار رودکی تالار زورکی می گفت که منظورش این بود که نمی شود اپرا را به زور به خورد مردم داد.
وی عنوان کرد: ما سه دهه به صورت مستمر با هم همکاری کردیم. انتظامی یکی از رکن های مهم بازیگری در تئاتر و سینمای جدید ایران بود. من فیلم «گاو» را در سازمان برنامه به مسئولان نشان دادم و گفتم این یک تالیف هنری است. مرگ کسی گریه ندارد ولی حس دیگری من دارم چون با هم خیلی زندگی و کار کردیم و از رفتن او متأثر هستم. ما گوهر بزرگی را از دست دادیم و بدجوری تنها ماندیم. امیدوارم جوان ها بیایند و کار کنند و به لحاظ فرهنگی خلاها را پر کنند، البته او جایگزینی ندارد.
پرستویی که اجرای برنامه را بر عهده داشت در ادامه بیان کرد: بعضی صحنه ها در ذهنمان می ماند و هزار سال که بگذرد آن تُن صدا را فراموش نمی کنیم. سال های بعد که نسل های بعدی فیلم ها را نگاه کنند ما را با همان لحظات ناب به یاد می آورند. کسی اینجاست که روسری آبی به سر کرد و در مقابل استاد ایستاد تا یکی از همین لحظات جان بگیرد.
در ادامه فاطمه معتمدآریا روی صحنه آمد و عنوان کرد: ما امروز همه اینجا جمع شدیم که کسی را بدرقه کنیم که بیشترین امید و انضباط را به ما آموخت. با خودم گفتم دلیلی برای گریه کردن نیست زیرا می بینم او در تاریخ ملت ایران ثبت شده است و همیشه در صدر نشست و سینمای ایران را بر صدر نشاند. او عزت ملی بود و نشان او را در همه جای شهر می بینیم. او مردی بود که بیشترین دستور را داد تا به هنرمندان احترام بگذارند. او هنرمندی بود که در تاریخ ملی ایران ثبت شد برای تاریخ ملی ایران نباید گریه کرد، خوشحال باشیم زیرا او یگانه بود و به ما آموخت که هنرمند در مقام والایی قرار دارد و نامیرا است. در قلب خودم گریه می کنم اما آرزو می کنم همه هنرمندان عمری مانند عزت الله انتظامی داشته باشند.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی بود که روی صحنه آمد و اظهار کرد: فرهنگ و هنر آیینه تمام نمای تاریخ ایران است و چهره زیبای ایران امروز را نشان می دهد و عزت الله انتظامی یکی از ستاره های این آسمان بود. او خاطره نسل های پیوسته زمانه ما است. او بیش از هفت دهه کوشید و درخشید و بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخاست با مردم زندگی کرد و مردمی بودن او باعث شد بر دل مردم بنشیند. متانت و وقار، او را در قاب هنرمندان مردمی جاودان کرد. او ریشه در فرهنگ و مرز و بوم داشت و در این ترکیب میوه ها چید. او با هنر زیست، قدر این گوهر را شناخت و هنر خود را ارزان فروشی نکرد، در انتخاب نقش دقت داشت و به نقش جان می داد.وی تاکید کرد که انتظامی نرفته بلکه همچنان با ما است.
پس از سخنرانی وزیر، مجید انتظامی آهنگساز و پسر عزت الله انتظامی در سخنانی گفت: ممنونم که ما را تنها نگذاشتید. هفتاد سال از پدرم می پرسیدم دلیل این ماندگاری چیست که او به من می گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش. چند ماه پیش که حالش بهتر بود به من می گفت عاشق مردم باش که در این صورت آنها به تو کمک می کنند. من تمام تلاشم را در این باره می کنم. او جواهری بود که نتوانستم او را نگه دارم و از این بابت شرمنده ام.وی سپس ضمن تشکر از خانه سینما، شهرداری و دیگر نهادها عنوان کرد: آنها به ما کمک کردند و نگذاشتند در این روزهای آخر تنها باشیم.پرستویی در پایان عنوان کرد: او واقعا عاشق مردم بود. سینمای ایران با رفتن این بزرگمرد، یتیم شد. او هرگز نمی میرد و تمام نمی شود، تا این سینما هست عزت او هم هست.
در این بخش مراسم حجت الاسلام دعایی بر پیکر عزت الله انتظامی نماز خواند و پیکر این هنرمند بر دوش هنرمندان و هنردوستان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.از حاشیه های این مراسم می توان به این موضوع اشاره کرد که برخی مهمانان ویژه همچون مسعود کیمیایی و محمدعلی کشاورز امکان حضور در نزدیکی جایگاه را پیدا نکردند.عزتالله انتظامی، آقای بازیگر سینمای ایران جمعه ۲۶ مرداد پس از طی دورهای بیماری در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
نویسنده سریال «پدر» :
هنگام نوشتن فیلمنامه چشمهای من یک برق شیطنتی داشت
نویسنده سریال «پدر» با اشاره به سکانسی که بارها در شبکههای اجتماعی دست به دست و باعث خنده مخاطب شده است، اعلام کرد که در زمان ساخت این صحنهها آگاه بوده که اتفاقاتی را در پی دارد و اظهار کرد: واقعیت این است که روزی که تصمیم گرفتیم این سکانس را بسازیم البته که حتما چشمهای من یک برق شیطنتی هم داشت میزد اما در نهایت تصمیم خیلی خوبی بود.بخشی از برنامه «کیوسک» شبکه سه سیما شامگاه شنبه به گفتوگو درباره سریال «پدر» به نویسندگی و تهیهکنندگی حامد عنقا اختصاص داشت. در ابتدای این نشست که به پخش بخشهایی از سریال پدر اختصاص داشت، احسان عبدیپور با اشاره به حاشیههای پیشآمده برای این مجموعه در فضای مجازی خطاب به عنقا که لبخندی به لب داشت، گفت: علت این خنده شما چیست؟ نمیخواهیم مجددا درباره این حاشیهها صحبت کنیم. به اندازه کافی درباره آنها شنیده و خندیدهایم.عنقا پاسخ داد: اتفاقا میخواهم درباره این حاشیهها صحبت کنم. او در ادامه گفت که عضو هیچکدام از شبکههای اجتماعی نیست اما هربار که یکی از عوامل یکی از اپلیکیشنهایش را باز میکند، مجبور است در کامنتها درباره سریال پدر بشنود.عبدیپور در ادامه به سکانس پریدن شخصیت پسر از پنجره اشاره کرد و با خنده گفت که یکی از سکانسهای ماندگار تاریخ تلویزیون بوده است که در نهایت به نفع سازندگان تمام شده است؛ چرا که اگر فردی تا پیش از این سریال پدر را تماشا نمیکرد، با تماشای این صحنه در فضای مجازی به دیدن این سریال ترغیب میشد!
عنقا در پاسخ به اظهارات مجری درباره این حواشی که در نهایت به نفع سریال و دیدهشدن آن تمام شده است، چنین گفت: به هر حال این ابزاری است که هر درامنویسی با توجه به شرایط و اقتضائاتش به کار گیرد. بله، این حواشی به نفع سریال تمام شد. البته میشد آن سکانس را به گونهای دیگر هم ساخت اما واقعیت این است که روزی که تصمیم گرفتیم این کار را بسازیم البته که حتما چشمهای من یک برق شیطنتی هم داشت میزد اما در نهایت تصمیم خیلی خوبی بود. من خیلی کیف کردم با این اتفاق.او به این پرسش متعجبانه عبدیپور که آیا این کار مهندسی شده بود، پاسخ مثبت داد و افزود: وقتی داشتم این سکانس را مینوشتم میدانستم که این اتفاق باید واکنش ایجاد کند.
عنقا درباره بردن داستان مذهبی پدر به فضایی شیک و شهری هم توضیح داد: هنوز بسیاری از دوستان منتقد ما در این سوءتفاهم هستند که وقتی درباره خانواده مذهبی حرف میزنیم به طبقهای اختصاص دارند که حتما گرفتار نان شب هستند و طبقه مرفه حتما دزد بودهاند. اما اگر درست مطالعه کنیم و این موضوع از دغدغهمان بیاید، از این مرزها دور میشویم. فراموش نکنیم دستور اسلام تلاش بر بهرهمندی است و ما وقتی یک کاراکتر مومن ثروتمند را میبینیم، این یک فضیلت اخلاقی است. البته این هیچ ربطی به این مساله ندارد که امروز نمونههای بسیار زیادی داریم که متاسفانه به واسطه تظاهر به اسلام و انقلابیگری، مدام از آنها میشنویم. زندگی لاکچری آقازادههایی که بر حسب تصادف اگر پدرشان در دهه ٦٠ و ٧٠ در یک وزارتخانه استخدام نشده بود یا سفیر ایران در یک کشور نبود به عنوان آبدارچی هم استخدامش نمیکردند. حتما باید آنجا واکنش نشان دهیم اما ما آدمهای ثروتمندی هم داریم که این انقلاب به آنها مدیون است.
عنقا که ساخت سریالهای انقلاب زیبا، تنهایی لیلا، قلب یخی و ... را در پرونده دارد، درباره ایرادهای سازمانی سریالها با اشاره به لزوم اعتماد تلویزیون به کارگردانانی که امتحانشان را پس دادهاند، گفت: پنج سال قبل فیلمنامه باید به شورایی متشکل از بیست و چند نفر میرفت و به اتفاق آرا رأی میآورد. خب معلوم است چه اتفاقی برای آن فیلمنامه میافتد. اگر امروز سریال پدر جذابیتهایی در درام دارد واقعیت این است که سه جلسه بیشتر طول نکشید که به تصویب فیلمنامه برسیم.در ادامه برنامه کیوسک، محسن شامحمدی و مسعودآب پرور از کارگردانان قدیمی تلویزیون مقابل احسان عبدیپور نشستند تا به آسیبشناسی سریالها بپردازند.
شامحمدی در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرد: زمانی بحث ماهواره بود و همه نگران بودند که به نوعی جذابیت برنامههای تلویزیون را بالا ببرند که شکست نخورند. خب سالهای خوبی هم شروع شد و برنامههای خوبی ساخته شد.او ادامه داد: زمانی تلویزیون کارگردانمحور بود و برای مدیران، تفکر و ژانر کارگردان اهمیت داشت ولی متاسفانه این نگاه جای خود را از دست داد و کارها تهیهکنندهمحور شد. در این شرایط کارگردان در سطح سایر عوامل قرار گرفت. مسعود آبپرور هم در ادامه این نشست از زاویه مخاطبان به تلویزیون نگاه کرد و گفت: مشکل اصلی از زمانی شروع شد که سازمان، کنشگر بودنش را از یاد برد و تبدیل شد به یک کسی که بیشتر ریاکشن نشان میدهد و اکشن اجتماعی نداشت. آقای ضرغامی که تازه تشریف آورده بودند، در دو جلسهای که هماندیشی تلقی میشد بنده هم حضور داشتم. صحبت این بود که آقای لاریجانی کمیسازی و بسترسازی را انجام دادند و ما از این تاریخ میخواهیم کیفیسازی را شروع کنیم. بعد از یک سال وقتی آقای ضرغامی را مجددا دیدم از ایشان پرسیدم آن تصمیمگیریها به کجا انجامید که ایشان گفتند اتفاق خاصی نیفتاد چراکه ما بیشتر تحت تهاجم قرار گرفتیم.او ادامه داد: ما وقتی قافیه را میبازیم که به این موضوعات بیش از حد توجه داشته باشیم. یعنی اینکه من چندین سال بعد از اینکه آقای ضرغامی در صداوسیما مشغول به کار بودند دیدم که در یکی از روزنامههای عربی نوشتند که تلویزیون ایران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را مورد تهاجم فرهنگی قرار داده است. من فکر کردم ما زدیم به هدف. ما باید کار فرهنگی کنیم. من بیش از 10 سال است که درک نمیکنم تلویزیون ایران چرا باید دچار بحران باشد. اگر ما یک توپخانه فرهنگی برای مقابله با تهاجم داریم، چه معنی دارد که این توپخانه بدون فشنگ باشد؟عبدیپور سپس به طرح این پرسش پرداخت که آیا منظور او مشکلات مالی سازمان است در حالیکه آمار تعداد سریالها این مساله را نشان نمیدهد؟ آبپرور گفت: مدیریت قبلی که ریاست سازمان را پذیرفتند به دلیل همین مشکلات مالی بود که قدرتهای بالادستی را تحت فشار قرار دادند که اگر پول ندهید برفک پخش میکنیم. چون ما نمیتوانیم به سازمانها و برنامهساز مقروض شویم و در نهایت هم نتوانستند آن ساز و کار را ادامه دهند. شامحمدی هم خاطرنشان کرد: اتفاقا ماندگارترین کارهای تلویزیون در دورهای ساخته شد که تلویزیون کمترین بودجه را داشت. من یادم هست زمانی که ما کار میکردیم یک سال بعد پول میگرفتیم و پول اندکی هم به ما میدادند. چرا؟ چون آدمهایی جذب این حرفه شده بودند که عاشق این کار بودند و انگیزههایشان متفاوت بود. اتفاقا از زمانی که پول زیادی وارد تلویزیون شد کارها تنزل پیدا کرد. چون بیزینسمنهایی وارد این حرفه شدند که فهمیدند از این راه هم میتوان پول درآورد. این در حالی است که ما وقتی سریال «آیینه عبرت» را میساختیم پول ناهار و شام هم نداشتیم. بعد از اینکه کارپخش شد هم چک بسیار ناچیزی گرفتیم.
مسعود آبپرور در ادامه گفت: به نظرم سرفصل اقتصاد در سازمان تابع یک اقتصاد بزرگتر یعنی جامعه است. حتی اخلاقمداری که در نسل قدیم سازمان وجود داشت، تابعی از جریان فرهنگی و اقتصادی جامعه بود. این مسائل در تمام نهادها، سازمانها، خانوادهها و ... نفوذ پیدا میکند و تلویزیون دور از این ماجرا نیست.شامحمدی به صحبتهای آب پرور اشاره و اظهار کرد: من اتفاقا مخالفم به دلیل اینکه سازمان با هر شکل و وضعیتی که دارد پولی تهیه کرده و قرار است سریالی را بسازد. اما چرا آن سریال درست از آب درنمیآید. شامحمدی در پاسخ به این پرسش که چرا ژانر به تنوع نمیرسد؟ گفت: در گذشته کارگردانهای مختلفی داشتیم که هر کدام فکر خودشان را داشتند. من در گذشته زمانی که طرحی را ارائه میدادم با مدیر گروه طرف بودم. او طرز فکر من را میشناخت و میدانست که چه قابلیتهایی دارم اما امروزه این اتفاق افتاده که فیلمنامه را به صورت ایمیلی ارائه میدهیم و با کسی در ارتباط نیستیم. در حال حاضر با این شیوه شورا و هر کسی که فیلمنامه را میخواند چقدر شناخت به این مساله دارد که شامحمدی چه کسی است و قبلا چه کارهایی انجام داده است تا بعد نسبت به آن فیلمنامه نظر دهد. مسعود آبپرور ادامه داد: سینما برای آن ور دنیاست. پنجمین صنعت پولساز در آمریکا، سینماست. به دلیل اینکه سرمایهگذاری میکند، سود هم میبرد.احسان عبدیپور در ادامه صحبتهای آب پرور تاکید کرد که ما هم زمانی که نیاز باشد، پولهای کلان در سریالسازی سرمایهگذاری میکنیم.
آبپرور پاسخ داد که باید بدانیم در کدام مقیاس صحبت میکنیم. در حال حاضر پول ما دولتی است و به تمام سریالها به یک اندازه بودجه میدهند. بنابراین فرصتی که میتوانیم روی فیلمنامهها بگذاریم به یک اندازه است. من در آخرین کاری که برای تلویزیون ساختم به دلیل اینکه منبع مالی ما محدود بود اجازه ندادند که فیلمنامه ما تمام شود. این بزرگترین معضل سریالهای تلویزیون است که زمانی که فیلمنامه سریالی تمام نمیشود ساخت آن را شروع میکنند. من فردی هستم که آبروی فرهنگی کار به من مربوط میشود. زمانی که در این وضعیت اقتصادی بر گروههای سازنده فشار وارد میشود اول از همه من را مورد هجوم قرار میدهند. اگر در حال حاضر بیکار هستم به این دلیل است که سختگیرم و دوست دارم کاری که شایسته مردم است ساخته شود نه شایسته آن اقتصاد. این اقتصاد را شایسته سریال و مردم نمیبینم.
شامحمدی خاطرنشان کرد: قبلا سریال برای دردهای جامعه ساخته میشد و در نهایت قصهگویی میکرد. در گذشته تلویزیون اهداف خود را به صورت نامحسوس انجام میداد. اگر قرار بود که هدف تربیتی و شعاری داشته باشد آنقدر کمرنگ بود و در لایههای زیرین سریال قرار میگرفت که ممکن بود به تدریج بر روی مخاطب تأثیر بگذارد.آب پرور این مساله را به اقتصاد مربوط دانست و محسن شامحمدی هم در این راستا اظهار کرد: آن زمان هدف نیروی پلیس این نبود که با ساخت سریال خود را تبلیغ کند و خود را مقید میدانست که برنامهای بسازد و جامعه را نسبت به معضلات آگاه کند. در واقع برای مردم کار میکرد. اما از یک زمان به بعد پلیس احساس کرد که من برای سریالسازی پول میدهم و کار تبلیغاتی برای پلیس انجام شد. باید دید که وظیفه یک سریال چیست. حتی تلویزیون به برنامهساز بگوید زمانی که مشکلی در جامعه وجود دارد چرا دوباره آن را مطرح میکنید بلکه باید خلاف آن را بگویید تا مردم با چیزهای خوب نیز آشنا شوند.
اخبار
زنده یاد ضیاءالدین دری از قاب آیفیلم
شبکه آیفیلم امشب برنامه «خارج از کادر» با حضور زندهیاد ضیاءالدین دری را روی آنتن میبرد.
بهگزارش امتیاز، مستند خارج از کادر که سال گذشته میزبان زندهیاد ضیاءالدین دری شده بود، بازپخش این برنامه را امشب بهبهانه بزرگداشت یاد این کارگردان پیشکسوت کشورمان روانه آنتن میکند. ضیاءالدین دری کارگردان سریالهای ماندگار کلاه پهلوی و کیف انگلیسی است که جمعه ۲۶ مرداد در ۶۵ سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری به دیدار حق شتافت. «خارج از کادر» امشب ساعت ۲۲:۳۰ از آنتن کانال فارسی آیفیلم بهنمایش گذاشته میشود.
پخش دعای پرفیض عرفه از تلویزیون
دعای پرفیض عرفه از شبکههای مختلف تلویزیونی پخش میشود.، محمدحسین محمدزاده ـ مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما ـ از پخش دعای پرفیض عرفه در شبکههای مختلف سیما خبر داد.شبکه یک سیما دعای عرفه امام حسین (ع) را از صحرای عرفات و شبکه دو نیز این دعای معنوی را با نوای محمود کریمی از حرم مطهر امام رضا (ع) به روی آنتن خواهند برد.پخش دعای عرفه با نوای محمدرضا طاهری از کربلای معلی در دستور کار شبکه سه سیما قرار دارد.شبکه چهار سیما این مراسم را از حرم حضرت معصومه (س) و شبکه پنج از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با دعاخوانی حجج اسلام والمسلمین محمدپور و منصور باقربیگی پوشش خواهند داد. شبکه قرآن و معارف سیما نیز مراسم ویژه قرائت دعای عرفه را از حرم امیرالمومنین علی (ع) و با نوای مداح اهل بیت (ع) حجت الاسلام والمسلمین پورموسوی به روی آنتن میبرد.همچنین قرار است، شبکه افق این مراسم را از دانشگاه تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و شبکه آموزش از مسجد مقدس جمکران با دعاخوانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی پخش کنند.
مرحوم سیدضیاءالدین دری در تلویزیون
در آستانه تشییع پیکر سیدضیاءالدین دری ـ کارگردان فقید سریالهای «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» ـ دو شبکه تلویزیونی برنامههایی که این کارگردان در آنها حضور داشته است را بازپخش میکنند.
شبکه یک سیما مستند «دکوپاژ» را که آثار و زندگی حرفهای خالق مجموعههای تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» را به تصویر میکشد، پخش کرد.زندهیاد سید ضیاءالدین دری در این مستند زندگی و فعالیتهای هنریاش را روایت میکند.مستند «دکوپاژ» به تهیهکنندگی سید مازیار هاشم و کارگردانی مهدی زنگنه دیروز (۲۸ مرداد ماه) حوالی ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش شد.
همچنین شبکه آیفیلم امشب برنامه «خارج از کادر» با حضور زندهیاد ضیاءالدین دری را روی آنتن برد.زندهیاد ضیاءالدین دری سال گذشته مهمان مستند «خارج از کادر» بود و شبکه آی فیلم این برنامه را دیشب به بهانه بزرگداشت این کارگردان پیشکسوت به روی آنتن برد.خارج از کادر» دیشب ساعت ۲۲:۳۰ از کانال فارسی آیفیلم بهنمایش گذاشت.
ضیاءالدین دری کارگردانی سه سریال «کیف انگلیسی»، «کلاه پهلوی» و «کمند خاطرات» را برعهده داشته است. «سردار سنجرخان» هم آخرین پروژهای بود که قرار بود توسط وی ساخته شود که گفته میشد مرحله تحقیق و نگارش حجم قابل توجهی از آن هم انجام شده اما در نهایت اجل به او مهلت نداد و روز ۲۶ مرداد ماه به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی پیوند کبد درگذشت.همچنین مراسم تشییع پیکر ضیاءالدین دری روز دوشنبه (۲۹ مرداد ماه) ساعت ۹ صبح از خانه سینما شماره ۲ (خیابان وصال) به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا (س)برگزار شد.
اخبار
«مرداد» در فرهنگسرای ابن سینا اکران و نقد می شود
فیلم سینمایی «مرداد» به کارگردانی بهمن کامیار دوشنبه 29 مرداد ماه 1397 ساعت 18:30 در فرهنگسرای ابن سینا نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی میشود.
به گزارش امتیاز؛ در خلاصه داستان این فیلم به قلم بهمن کامیار آمده است: زوج جوان پرستاری بعد از سالها زندگی مشترک میخواهند صاحب فرزند شوند اما بعلت سابقه ی سقط جنین از نظر پزشکی فعلاً امکان آن فراهم نیست و درمانهای خاصی را می طلبد، زوج جوان به سختی در حال فراهم کردن هزینه ی درمان ناباروری و سفر به لندن هستند تا اینکه اتفاقاتی باعث تردید زن برای ادامه ی مسیر درمان می شود
بهمن کامیار نویسنده و کارگردان، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از بازیگران و عوامل فیلم مهمانان صد و هفتاد و دومین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ابن سینا هستند.
محمدرضا فروتن، رعنا آزادی ور، بهنوش بختیاری، بابک بهشاد، لیلی فرهادپور، پروین ملکی، علی گل زاده، عاطفه للهی، نیلوفر مولایی، اندیشه فولادوند و مهتاب کرامتی بازیگران این فیلم هستند.
علاقمندان برای حضور دراین نشست میتوانند به فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک قدس فاز 1 خیابان ایران زمین شمالی مراجعه و یا با شمارههای 88366366-8تماس بگیرند.
کارگردانی ژاله علو در رادیو
نمایش رادیویی «لحظههای بیقرار» به کارگردانی ژاله علو دوشنبه (۲۹ مرداد ماه) از رادیو نمایش پخش میشود.این نمایش رادیویی را مریم تاجیک نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است:سعید همسرش را ۱۰ سال پیش از دست داده و تصمیم دارد با یکی از همکارانش ازدواج کند. خواهرش سارا با او مخالفت میکند و پس از اینکه سعید از رویا خواستگاری میکند فردای آن روز رویا ناپدید میشود و ... .
در «لحظههای بی قرار» شمسی صادقی، مجید حمزه، نازنین مهیمنی، شهین دخت نجف زاده، بهناز بستان دوست، سیما خوش چشم ، رضا عمرانی، شیماجان قربان، نورالدین جوادیان، مهدی نمینی مقدم ، صفا آقاجانی ، نوشین حسن زاده و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می پردازند و ژاله محمدعلی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد.«لحظههای بیقرار» به گویندگی: مهرداد عشقیان، صدابرداری: رضا طاهری و افکتوری محمدرضا قبادی فر ساعت ۱۱:۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود.
«کلوپ پسران میلیاردر»کم فروشترین فیلم در کارنامه سینمایی «اسپیسی»
فیلم جدید با بازی «کوین اسپیسی» بازیگر برنده اسکار آمریکایی در روز نخست اکران تنها ۱۲۶ دلار فروخت.درام جنایی «کلوپ پسران میلیاردر» که با بازی «کوین اسپیسی» ستاره سابق هالیوودی همراه است در نخستین روز اکران در ۱۰ سالن سینمایی در برخی مناطق منتخب آمریکا اکران خود را آغاز کرد و با فروش تنها ۱۲۶ دلاری به کم فروشترین فیلم در کارنامه سینمایی «اسپیسی» تبدیل شد.
به عبارت دیگر این فیلم در هر سالن سینمایی به طور متوسط ۱۲.۶ دلار فروخته که حتی معادل بهای دو بلیت که در حال حاضر ۹.۲۷ دلار است نیز نمیباشد تا با فاصله فراوان بزرگترین شکست آثار «کوین اسپیسی» را در گیشه رقم بزند.این فیلم حدود یک ماه پیش در سرویسهای اینترنتی نیز عرضه شده و معمولا این نوع فیلمها در گیشه خیلی پرفروش نیستند اما عملکرد فیلم «کلوپ پسران میلیاردر» بسیار کمتر از انتظار بوده است.
در این فیلم علاوه بر «کوین اسپیسی» بازیگرانی چون «آنسل الگورت»، «تارون اگرتون»، «اما رابرتز»، «جرمی ایرواین»، «کری الوس»، «جود نسلون» بازی میکنند و داستان آن درباره یک کلوپ در کالیفرنیای جنوبی است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در صدر خبرها قرار گرفت.
«کوین اسپیسی» بازیگر برنده اسکار که سابقه درخشانی در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون دارد، یکی از چهرههای سرشناس دنیای سرگرمی است که در یک سال گذشته با اتهامات آزار و اذیت جنسی روبهرو شده است. ابتدا رسوایی اخلاقی «هاروی واینستاین» ـ تهیهکننده پرنفوذ هالیوودی ـ بود که آغازگر جنبش بزرگی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شد و تاکنون دامن چهرههای شاخص دیگری چون «داستین هافمن»، «کیسی افلک» و هنرمندان و نویسندگان دیگری را نیز گرفته است.اسپیسی»، برنده دو جایزه اسکار برای فیلمهای «مظنونین همیشگی» و «زیبای آمریکایی» است و تاکنون ۱۰ بار نامزد «امی» شده است. وی همچنین در کارنامهاش جوایز مهم دیگری همچون «گلدن گلوب»، «تونی» و «بفتا» را نیز ثبت کرده است.
تاکنون بیش از ۳۰ نفر «اسپیسی» را به سوء رفتار اخلاقی متهم کردهاند و همین امر موجب شد او از سریال محبوب «خانه پوشالی» که در آن نقش رئیس جمهور آمریکا را بازی میکرد پس از پنج فصل کنار گذاشته شود. کمپانی نتفلیکس ساخت این سریال را در ماه نوامبر ۲۰۱۷ به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد فصل ششم نقطه پایانی این این سریال خواهد بود.
«ریدلی اسکات» کارگردان آمریکایی نیز چندی پیش شخصیت «کوین اسپیسی» را در فیلم «همه پول دنیا» با «کریستوفر پلامر»جایگزین کرد، گرچه بخشهای زیادی از فیلم با بازی «اسپیسی» مقابل دوربین رفته بود.
تولید مجموعه نمایشی «دو قلوها» با حضور فیتیلهایها
چند روزی است مجموعه نمایشی «دو قلوها» با حضور فیتیلهایها وارد فاز تولید شده و در تهران مقابل دوربین رفته است.
علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی که حدود دو دهه است در تلویزیون با عنوان عموهای فیتیلهای شناخته میشوند پس از مدتها با مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» به تلویزیون میآیند و این روزها به همراه بازیگرانی دیگر مقابل دوربین این مجموعه نقشآفرینی میکنند.
فیتیلهایها قرار است در مجموعه «دو قلوها» حضوری متفاوتتر از قبل داشته باشند و این بار بر خلاف گذشته در قالب یک مجموعه نمایشی با قصه و شخصیتهایی جدید به شبکه دو میآیند، در کنار آنها بازیگران سینما و تلویزیون نیز در این مجموعه ایفای نقش میکنند.مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو با مشارکت وزارت بهداشت تهیه و تولید میشود.
دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از:مشاور تهیهکننده: معصومه فرد شاهین، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: حسین دیردار، مدیر تولید: سید رسول حاتمی، مدیر تصویربرداری: افشین گودرزی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح صحنه: بهزاد جعفری، طراح گریم: مجید اسکندری، صداگذار: امین شریفی، مدیر صدابرداری: علی ذوالفقاری، تدوین: رضا شهبازی عکاس: پوریا هنرمند، مدیر مالی: فرشته رحیمزاده.
بهترین آثار چهل سال اخیر سینمای کودک و نوجوان معرفی می شوند
انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب ،بهترین آثار چهل سال اخیر در حوزه سینمای کودک و نوجوان را انتخاب و معرفی می کند.
جعفر گودرزی نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر اجرایی جایزه بهترین های فیلم کودک و نوجوان 40 سال سینمای ایران با اعلام این خبر گفت: در این نظرخواهی منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخشهای مختلفی چون بهترین فیلم کودک، بهترین فیلم نوجوان، بهترین کارگردان سینمای کودک و نوجوان، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر کودک و نوجوان نظرات خود را ارائه میکنند.وی افزود: در نهایت با بررسی آرا، آثار برگزیده در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان امسال جوایزی دریافت میکنند.
دبیر اجرایی جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان 40 سال سینمای ایران اظهار کرد: این حرکت ارزشمند توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و با حضور گسترده اعضای این انجمن و دیگر منتقدان و نویسندگان سینمایی صورت میگیرد.گودرزی در پایان بیان کرد: در این نظرخواهی فیلمهای کودک و نوجوان تولید و اکران شده طی چهل سال اخیر مدنظر قرار خواهد گرفت که بر اساس تخمین ما تعداد این آثار بیش از دویست فیلم است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3856/15104/54303
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3856/15104/54304
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3856/15104/54305
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3856/15104/54306
|
عناوین این صفحه
- خداحافظی با آقای بازیگر
- هنگام نوشتن فیلمنامه چشمهای من یک برق شیطنتی داشت
- اخبار
- اخبار