|
نظام یکپارچه آموزشی خانههای کودک رونمایی شد
اوحدی: آموزش بستر رسیدن به کمال است
آیین رونمایی از نشان سینا (سامانه یکپارچه نظام آموزش) روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه با حضور رییس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مربیان آموزش این سازمان در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
به گزارش امتیاز، همزمان با روز جهانی کودک، آیین رونمایی از نشان سینا (سامانه یکپارچه نظام آموزش) روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه با حضور سعید اوحدی رییس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مربیان آموزش این سازمان در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
سید نوید برکچیان سرپرست مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری نخستین سخنران مراسم بود که با خیر مقدم به حاضران گفت: سازمان فرهنگی هنری بزرگترین شبکه آموزشی غیررسمی حضوری کشور است. ۱۰۲ مرکز آموزشی، ۱۳ هزار و ۸۷ صندلی آموزشی، ۷۱۸ کلاس آموزشی و هزار و ۴۹۱ عنوان آموزشی در سازمان فرهنگی هنری مشغول ارائه خدمات به شهروندان است.
وی ادامه داد: ۱۵ هزار و ۳۴۴ دوره آموزشی در سال برگزار میکنیم و همه ۴ هزار و ۵۹۵ مدرس آموزشی سازمان دارای اعتبارنامه تأیید صلاحیت هستند. با توجه به گستردگی کار، آموزش در سازمان فرهنگی هنری اهمیت بالایی پیدا میکند و ۷۰ درصد خدمات جاری سازمان در حوزه آموزش است. همه دورههای آموزشی ما دارای کاربرگ استاندارد آموزشی است و ویژگیهای دورههای استاندارد را داراست. امروز یک شهروند در هر کدام از مراکز آموزشی ثبت نام کند در شبکه مخاطبان ما ثبت نام میشود و بعدها برای شرکت در دورههای دیگر بینیاز از ثبت نام مجدد است.
سرپرست مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه بزرگترین گروه آموزشی سازمان، گروه آموزشی کودک از جمله خانههای کودک است، عنوان کرد: البته پردرآمدترین گروه هم هست. کودکان آموزشپذیرترین گروه آموزشی هستند و بیش از ۶۰ درصد مخاطبان آموزش سازمان را تشکیل میدهند. این ظرفیت فوقالعادهای است و باید از آن برای اثرگذاری مثبت بر کودکان بهره ببریم.
وی به معرفی نظام یکپارچه خانههای کودک پرداخت و گفت: نظام یکپارچه خانههای کودک شهر شکوفهها در واقع طراحی ۴۰۰ ساعت آموزشی به تفکیک سه گروه سنی برای کودکان است و ۲۷ عنوان کتاب آموزشی بر همین اساس تولید شده است. در این حوزه همه اقلام آموزشی خانههای کودک با برند شهر شکوفهها تولید میشوند. ۲۵۰ مربی توانمند خانههای کودک شهر شکوفهها به صورت مستمر پایش، ارزیابی و توانمندسازی میشوند.
برکچیان در پایان بیان کرد: این نظام یکپارچه آغاز به کار کرده و هماکنون در حال اجرا در خانههای کودک است. با اجرای این طرح بیش از ۳۰ درصد افزایش تعداد ثبت نام در خانههای کودک شهر شکوفهها داشتیم که اتفاق خوبی است. از همه همکارانم سپاسگزارم که ما را در این مسیر یاری میکنند.
اوحدی: آموزش بستر رسیدن به کمال است
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری نیز به مربیان و دیگر حاضران در نشست خیر مقدم گفت و عنوان کرد: امروز هر چه داریم از شهدایی است که با بصیرت و آگاهی از همه چیز دل کندند و به خاطر دفاع از ارزشهایشان از جانشان گذشتند، شهدای مدافع حرم تشخیص دادند که جامعه نیاز به تلنگر دوبارهای دارد و امروز شاهد آثار و برکات جانفشانیهای آنان هستیم. عربستان سعودی میلیونها دلار هزینه کرد تا نامزد مورد نظرش در انتخابات عراق پیروز شود، ولی ناکام ماند و این به برکت مظلومیت و خون پاک شهدای مدافع حرم است که امروز محور مقاومت بر مسند کار است.
وی افزود: آنچه انسان در زندگی به دنبالش است، رشد و کمال است. اما این کمالطلبی با شعار امکانپذیر نیست و باید نگاهی به الگوهایمان داشته باشیم. آموزش بستر رسیدن به کمال است و طبق فرمایش پیامبر(ص)، علم بهترین راهنما برای رشد انسان است. هر مکتبی نماد و ویژگیای دارد و اسلام تنها مکتب و آیینی است که کلام وحی در آن با علم و آموزش آغاز میشود و «اقرا بسم ربک الذی خلق» نخستین آیه قرآن است. آن هم در جامعه آن روز عربستان که دختران را زنده به گور میکردند. در آن شرایط پیامبر اسلام بر فراگیری دانش تاکید کردند. فرمودند علم رکن و اساس اسلام است. کدام مکتب این همه درباره علم صحبت کرده است؟
رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: در این میان جایگاه مهم شما مربیان سختکوش غیر قابل انکار است. حضرت علی (ع) فرمودند هر کس یک حرف به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است. این اهمیت مربی و معلم را نشان میدهد. شما رسالت بزرگی به عهده دارید. هیچ کشوری به توسعه نمیرسد، مگر از مسیر علم. ضمن اینکه علم تنها مسیری است که نمیتوان آن را تحریم و دچار محدودیت کرد.
وی اضافه کرد: طبق فرموده پیامبر (ص) آموزش یکی از مصادیق عمل صالح است، چون اثر آن همیشه ادامه دارد و متوقف نمیشود. شاگردان شما به هر جایگاهی برسند، برکت و ثوابش به شما هم میرسد. باید تلاش کنیم و با این ظرفیتی که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد، کارهای ارزشمندی قابل انجام است. برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مرزی وجود ندارد و هر چقدر تلاش کنیم، جای کار دارد. امیدوارم خداوند توفیق دهد که در حوزه آموزش عملکرد مثبتی داشته باشیم.
در ادامه با حضور تعدادی از کودکان خانههای کودک، زنگ آغاز جشنواره سینا زده شد و از ۲۷ محصول آموزشی تازه رونمایی شد. تجلیل از تعدادی از فرزندان شهدای مدافع حرم و رونمایی از نشان سینا از بخشهای دیگر این مراسم بود.
همچنین رییس سازمان فرهنگی هنری از خانه کودک شهر شکوفهها و نمایشگاه محصولات خانههای کودک سازمان فرهنگی هنری بازدید کرد.
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «اخرین باری کی سحررادیدی»مطرح شد:
پیام این فیلم انسانیت است
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با حضور فرزاد موتمن کارگردان، سعید عصمتی تهیه کننده، آرامه اعتمادی منتقد و کوروش جاهد در فرهنگسرای ارسباران برگزارشد.
به گزارش امتیاز؛ در ابتدای این نشست سعید عصمتی تهیه کننده این اثر سینمایی در ارتباط با دلایل تمایل تولید در تهیه این فیلم سینمایی گفت: طرح اولیه این فیلم سینمایی را من با امیر عربی در میان گذاشتم و او استقبال کرد.قرار بود این فیلم را برای حضور در سی و سومین جشنواره فجر حاضر کنیم. سال 93 آقای بهرام بهرامیان برای کارگردانی این کار انتخاب شده بودند و به دلایلی حضور وی برای کارگردانی این اثر میسر نمی شد، این فیلم برای جشنواره آماده نشد و به همین دلیل سال 93 کار را تعطیل کرده و ساخت فیلم را به سال 94موکول کردیم. اقای فرزاد موتمن آن سال فیلم خداحافظی طولانی را داشتند که کاندید بهترین کارگردانی هم شده بود . طی جلساتی که برگزارشد اقای موتمن از فیلمنامه استقبال کردند و یکی از دلایل استقبال ایشان تفاوت ژانر این فیلم با فیلم های دیگر ایشان بود وهمچنین ریتم تند تری را نسبت به فیلم های دیگر ایشان داشت.
وی در ادامه افزود: پس از صحبت های انجام گرفته با آقای موتمن قرار شد تا مردادماه پیش تولید فیلم را آغاز کنیم و آبان ماه فیلم را کلید بزنیم. بزرگترین حسن این فیلم از نظر من به عنوان کسی که آمادگی این را داشتم که سرمایه گذاری برای این فیلم و این ژانر انجام دهم، این بود که به موضوع قضاوت پرداخته بود. در جامعه امروز، ما یک شبه آدمی را منفور و اسطوره می کنیم و در این فیلم دیدیم که سحر را فقط برادرش از بین نبرد و قضاوت ها او را قربانی کرد.من همانطور که نسبت به دو کار قبلی دیگرم که انجام دادم و به نقد اجتماعی به رفتارها پرداختم در این فیلم هم هدفم نشان دادن نقدهای اجتماعی بود وپیام این فیلم انسانیت است.
آرامه اعتمادی منتقد سینما در ادامه نیز در خصوص «اخرین بار کی سحر را دیدی؟»توضیح داد: این فیلم به نظر من یکی از فیلم های بسیار متفاوت در سینمای ماست که دست روی داستانی گذاشته است که در حال حاضر جامعه ما نیاز دارد که به سمت و سوی آن حرکت کند.این که می گویم دلیل بر موافق بودن با کل فیلم نیست و قطعا نقدهایی به قسمت های دیگر فیلم دارم.
فرزاد موتمن در پاسخ به سوال یکی از افراد حاضر در نشست مبنی بر شرایط تولید فیلم گفت: فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» در مرحله تولید، به خاطر مسائل مالی درگیر حواشی شد و این حواشی کار را به تاخیر انداخت و باعث طولانی شدن پروژه شد. به طور مثال آقای بدخشانی با پروژه دیگری قرارداد داشتند و مجبور شدند از این کار خداحافظی کنند و آقای مرتضی غفوری جایگزین ایشان شدند. در قسمت کارگردانی هم تغییراتی داشتیم و گروه کارگردانی تغییراتی کرد.
عصمتی تهیه کننده فیلم در پاسخ به یکی از حضارمبنی بر این که در بعضی از قسمت ها با جزئیات به موضوعات مهم و قابل بررسی پرداخته نشده است،این قسمت ها حذف شده است و یا قصد پرداخت به آن را نداشته اید؟ توضیخ داد: من شخصا یک سال کامل درگیر فیلمنامه بودم و بالای 10ویرایش بر روی فیلمنامه انجام شد وآقای موتمن از ویرایش هفتم به بعد با فیلمنامه همراه شدند. اگر ما می خواستیم این فیلمنامه را بیشتر از این توضیح دهیم، فیلم دیگر سینمایی نبود و به فیلمی تلویزیونی تبدیل می شد. دوبرابر این پلان هایی که مشاهده کردید را آقای موتمن فیلمبرداری کردند و چکیده هر سکانسی این تعداد پلان شده است.
اعتمادی منتقد در پاسخ به یکی از مخاطبان مبنی بر جنایی بودن این فیلم گفت: این فیلم کاملا ژورنالیستی است و فیلمی جنایی نیست. این فیلم به گزارش کاملی از یک واقعه می پردازد.این که که سحر کجاست و بعد از قتل چه اتفاقی برای او افتاده است؟ با دنبال کردن روایت داستان مانند یک روزنامه نگار اطلاعاتی از آدم های مختلف به دست می آوریم که می خواهیم ببینیم این آدم ها کی بودند؟ کجا بودند؟ سحر کجا گم شده؟ هیچ وقت شما نمی بینید که بک گراند یک خبرنگار چه چیزی است و هیچ وقت در زمان مطالعه گزارش از زندگی وی باخبر نخواهید شد.همه شخصیت ها به اندازه تعریف شده اند و هیچ اضافه گویی در داستان وجود ندارد.
فرزاد موتمن در ادامه این نشست در ارتباط با ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: بسیار خوشحالم که خانم اعتمادی لقب ژورنالیستی را به این فیلم دادند. فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک فیلم پلیسی است اما شیوه پرداختش شیوه پرداخت یک فیلم ژورنالیستی است. این نوع فیلم ها در تاریخ سینما انواع خیلی خوبی داشته و در همان سالی که ما این فیلم را ساختیم یک فیلم امریکایی هم ساخته شد که اسکار بهترین فیلم را هم در همان سال گرفت. دقیقا این جنس فیلم است.آن فیلم امریکایی داستان یک گروه از روزنامه نگاران را روایت می کرد که از فساد در کلیسای کاتولیک ماساچوست بهره برداشتند. دیگر فیلم هایی که اینگونه ساخته شده فیلم های ژورنالیستی است و این سبک از فیلم ها ما را با نکته ای اشنا می کند و آن این است که در فیلم پلیسی ژورنالیستی، عامل تعلیق خیلی مهم نیست.
وی درادامه افزود: درهنگام ساخت فیلم چند نکته برایم بسیار مهم بود، یکی این که در این فیلم کاراکتر اصلی دیده نمی شود، یعنی سحر کاراکتر اصلی فیلم است و ما هیچ وقت سحر را نخواهیم دید تا انتهای فیلم که او را در یک فلش بک مشاهده می شود. این برایم خیلی جذاب است که بتوانی فیلمی بسازی که کاراکتر از طریق حرف های دیگران شکل بگیرد.
کارگردان شب های روشن اضافه کرد: نکته دیگر این بود که بتوانیم یک پلیس ایرانی نشان دهیم که او را باور کنیم، موضوعی که مرا از فیلم راضی می کند این است که فریبرز عرب نیا خیلی باور پذیر در این نقش حاضر شده است و واقعا شبیه او را در اداره آگاهی می بینیم. نکته ای که سعی کردم نسبت به آن آگاه باشم سطح تعلیق بود. من معتقدم که ما نمی توانیم فیلم پلیسی به سبک و سیاق فیلم های امریکایی بسازیم. به این خاطر که ما در کشورمان سازمان های حرفه ای جنایتکاری نداریم، یعنی زمانی که به دنبال قاتلی هستیم به دنبال یک قاتل حرفه ای نیستیم. ما مافیا نداریم و به علاوه جامعه ما از لحاظ شهری بودن آنقدر گسترده نیست که شما قاتلین با لایه های پیچیده که در فیلم هفت می بینید در آن داشته باشید.یعنی کاراکتری که در فیلم هفت خودش را جای خدا قرار داده و به جای او تصمیم می گیرد به سختی می توانیم در جامعه ای مانند ایران که جامعه ای مرکب و ناموزون است و جامعه ای است که اگرچه پیشرفت می کند ولی هنوز بسیاری از خصوصیات روستایی را با خود داردببینید، ما سخت بتوانیم چنین کاراکترهایی را پیدا کنیم. به همین خاطر به نظر من ما یک راهی که داریم برای اینکه فیلم پلیسی ایرانی بسازیم این است که حد را نگه داریم و آن را بزرگ نکنیم. چون در صورت بزرگ کردن از چهارچوب های جامعه ما بیرون می زند و من خیلی سعی کردم این حد را نگه دارم، چون قتلی که در این فیلم اتفاق می افتد مانند اغلب قتل های جامعه، خانوادگی است.
موتمن در ارتباط با شخصیت های این فیلم نیز توضیح داد: ستوان مروی در این فیلم یک شخصیت نیست، چون اگر ما بخواهیم او را یک شخصیت ببینیم باید خلوتش را ببینیم. برای من خیلی مهم نبود که ستوان را بیشتر مشاهده کنیم، چون احساس می کردم در این شکلی که الان هست باید فیلم را اینگونه بسازیم که ما یک کاراکتر اصلی داریم که او را نمی بینیم و یک سری تیپ داریم که این تیپ ها به ما کمک می کنند تا آن کاراکتر را بسازیم.
او همچینین اضافه کرد: یکی از منتقدان از من پرسید چرا در فیلم هایت شهر را کم نشان می دهی؟ بر طبق قواعد ژانر در فیلم پلیسی، شهر یک کاراکتر است و ما این را درفیلم های خارجی هم مشاهده می کنیم. بیایم کمی واقع بین باشیم، من در تمام فیلم هایم سعی کرده ام شهر تهران را نشان ندهم چون این شهر، کاراکتر نیست وتهران بی هویت ترین شهری است که من می شناسم و در فیلم هایم از آن فرار می کنم. شهری است که بد و زشت ساخته شده و به بسیار ناموزون و مرکب است. این شهر بیشتر به یک روستای بزرگ شبیه است و شما چگونه می خواهید در یک فیلم پلیسی آن را کاراکتر نشان دهید ودر عین حال فیلمتان هم لطمه نخورد.؟!
موتمن به تم دادگاهی بودن فیلم اشاره کرد و توضیخ داد:یکی ازموضوعاتی که به من در کلوزآپ گرفتن فیلم کمک کرد این بود که در بیشتر صحنه ها یک نفری، نفر دیگر را بازجویی می کند و بازجویی تمی است که در همه صحنه های فیلم وجود دارد و این من را به تم دادگاهی نزدیک می کرد.من فیلم را با این مهندسی ساختم.
این کارگردان در ادامه به منتقد بودن فیلم های خودش اشاره کرد و افزود:من همیشه برای همه فیلم های خودم نقد منفی نوشته ام واین نقدها داخل یک پوشه است که بعد از مرگم چاپ می شود.یکی از نقدهای منفی که به فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی » وارد است این است که زمانی که فیلمی را می سازی که شخصیت اصلی دیده نمی شود و خیلی هم فیلم پلیسی نیست و بیشتر جو ژورنالیسیتی بر آن حاکم است، تو به کاراکترهای خیلی جذابی احتیاج داری که تماشاچی آن کاراکترهارا دنبال کند. اگر در بعضی از لحظات فیلم کمی احساس خستگی می کنید برای ریتم فیلم نیست، شما آن کاراکترجذاب را خیلی در فیلم نمی بینید. فیلم به لحاظ ریتم، بسیار فیلم تندی است که دارای 1340پلان است. از ژیلا ایپکچی بسیار تشکر می کنم ،من و خانوم ایپکچی تا این لحظه سه فیلم سینمایی و یک فیلم مستند باهم کارکردیم و او تدوینگر محبوب من است.
معرفی هیئت انتخاب بخش تجربی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
هیئت انتخاب آثار بخش تجربی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد.
به گزارش امتیاز، سعید شاهحسینی، آبتین مظفری و تیام یابنده با حکم سیدصادق موسوی دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، به عنوان هیئت انتخاب آثار بخش پویانمایی این جشنواره منصوب شدند. سعید شاهحسینی کارشناس ارشد سینما از دانشگاه هنر تهران و دکترای ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اراک، مدرس سینما در انجمن سینمای جوانان ایران و سابقهی تدریس سینما و ارتباطات و هنر در دانشگاههای اراک، علامه طباطبایی، ملایر، سوره و آزاد؛ ساخت 50 فیلم کوتاه و نیمه بلند مستند و داستانی؛ ساخت مجموعههای تلویزیونی آموزشی «برش»، مستند «دست ساختهها»، مجموعه آموزشی «دانستنیها»،5 قسمت از سریال مستند « دست آفریدهها»، تألیف کتاب «مبانی فیلمسازی»؛ عضو هیئت داوری چندین جشنواره داخلی فیلم کوتاه و جشن خانهی سینما، اجرای کارگاههای فیلمسازی در مراکز انجمن سینمای جوانان ایران و همکاری با انجمن سینمای جوانان ایران در طراحی دروس و دورهها از جمله فعالیتهای هنری و فرهنگی او است.
آبتین مظفری کارشناس سینما از دانشگاه سوره؛ فیلمساز، تدوینگر، عکاس؛ ساخت فیلمهای کوتاه «آدمهای روی کاناپه» و «پیدایش»، ساخت ویدئوکلیپ برای گروههای جم، هک، سرخس، بالگرد، بی بند، آف ایگو، ساخت چهار قسمت از دوازده قسمت سریال مستند انیمیشن «سرعت»، ساخت 124 عنوان ویدئو اینستالیش برای موزه دفاع مقدس تهران، برگزاری هفت نمایشگاه گروهی و انفردای عکس و ویدئو اینستالیشن در گالریها از فعالیتهای هنری وی بهشمار میآید. وی همچنین حضور و جوایز متعددی را در جشنوارههای ملی و بینالمللی در کارنامه خود دارد.تیام یابندهکارشناس ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران؛ نویسنده و کارگردان فیلمهای کوتاه داستانی/تجربی و مستند اجتماعی و نویسنده، فیلمبردار و صدابردار فیلمهای کوتاه و نیمه بلند، از جمله آثار وی میتوان به کوتاه تجربی3-D ، مستند اجتماعی سینما و یک عالمه کوری، داستانی اعتراف، کوتاه تجربی سرنگ، مستند بیوگرافی محمد تاجران سفیر صلح ایرانی، داستانی IMPRESSION-XPS160، داستانی رنگان، تجربی کوتاه Cymatic، داستانی کوتاه Lazarus، داستانی سوپ اشاره کرد.
یابنده همچنین داوری جشنواره منطقهای سینمای جوان سمنان، داوری بخش آکادمیک جشنواره فیلم نهال - دانشگاه هنر تهران، داوری بخش فیلم جشنواره فیلم کوتاه لیان - دانشگاه آزاد - بوشهر، هیئت انتخاب جشنواره ی فیلم Red rock film festival 2015 آمریکا، کارگردانی اپیزود کوتاه برای شبکه نیویورک لایف، هیئت داوری بخش خلاقه جشنواره فیلم بیکلام تهران، هیئت انتخاب و داوری جشن خانه سینما، داوری بخش فیلم جشنواره سایه دانشگاه سوره و حضور و جوایز متعددی در جشنوارههای ملی و بینالمللی را در کارنامه خود دارد.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.
اخبار
بازگشت شفق به سینما
ناصر شفق تهیهکننده سینمای ایران پس از سالها دوری از فعالیتهای سینمایی، از فعال شدن مجدد دفتر فیلمسازی «آلالیا» و پیگیری برای تولید فیلم «پاییز» خبر داد.ناصر شفق تهیهکننده سینما که از نیمه دوم دهه ۸۰ بهواسطه حضور در عرصه ورزش و سیاست تا حدودی از فعالیتهای سینمایی فاصله گرفته بود درباره تازهترین فعالیتهای خود به خبرنگار مهر گفت: از زمان ساخت فیلم «تقاطع» در سال ۸۴ و بعد از آن به واسطه حضور در باشگاه تراکتورسازی، فعالیتهای دفتر سینمایی «آلالیا» تقریبا متوقف شده بود ولی در حال حاضر بهدنبال فعالسازی مجدد این دفتر هستم و میخواهم به حوزه سینما و فیلمسازی بازگردم.وی همچنین به پروژه سینمایی «پاییز» که پروانه ساخت اولیه آن در سال ۸۵ صادر شده بود اما هنوز به تولید نرسیده هم بیان کرد: پروژهای که قصد داریم در دفتر «آلالیا» تولید آن را از سر بگیریم همین فیلم «پاییز» است که برای تمدید پروانه ساخت آن اقدام کردهایم و در صورت طی مراحل اداری درآینده نزدیک آن را کلید خواهیم زد.شفق درباره فضای داستانی این فیلم توضیح داد: فیلمنامه «پاییز» درباره ۲ برادر است که یکی از آنها در ایام دفاع مقدس مفقودالاثر شده و برادر دیگر در پیچ و خم زندگی روزمره عاشق دختری کرد از اهل تسنن شده است؛ دختری که حافظ قرآن است و حضورش در زندگی این مرد تاثیر میگذارد.تهیه کننده فیلم «تقاطع» ساخته ابوالحسن داودی با اشاره به اینکه در شرایط پرالتهاب امروز جامعه نیاز به کارهای فرهنگی بیش از گذشته است، ادامه داد: بازگشتم به حوزه فیلمسازی و کار فرهنگی از این زاویه است و به نظرم توجه به تولیدات فرهنگی اعم از کتاب، روزنامه، تئاتر و سینما موجب شادمانی بیشتر جامعه میشود و باید در حد توان در این عرصه فعالتر باشیم. شفق که علاوهبر تهیهکنندگی قصد دارد «پاییز» را کارگردانی کند، در پایان تاکید کرد: در صورت سرعت بیشتر فرآیند کارهای اداری در ارشاد برای تمدید پروانه فعالیت دفتر آلالیا و تمدید پروانه ساخت فیلم «پاییز» احتمال رسیدن این فیلم به جشنواره ملی فیلم فجر هم وجود دارد.
جزییات «چند شب دونوازی همساز»
یک تهیه کننده و ناشر حوزه موسیقی از آغاز فصل نهم پروژه «چند شب» در آذر ماه و انتشار یک آلبوم موسیقی تلفیقی با هنرمندی سه نوازنده جوان کشورمان تا چند هفته دیگر خبر داد.افشین معصومی تهیه کننده و مدیر موسسه فرهنگی هنری «نغمه حصار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: بعد از محرم و صفر جدیدترین آلبوم موسسه با عنوان «تقارن» در دسترس مخاطبان قرار می گیرد که در این آلبوم آرمین و آرش ابوالفتحی به عنوان نوازندگان سهتار و عود و مصباح قمصری به عنوان نوازنده سازهای کوبه ای و سازهای الکترونیک گروه اجرایی را تشکیل می دهند.وی افزود: این آلبوم یک تجربه معاصر در حوزه موسیقی ایرانی است و دست اندرکاران اثر تلاش داشته اند با بهره مندی از موسیقی الکترونیک، فضای متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهند. در سال های اخیر آلبوم ها و اجراهای زنده زیادی در حوزه تلفیق موسیقی ایرانی و الکترونیک انجام گرفته که امیدوارم این تجربه نیز بتواند مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد. معصومی در پایان خبر داد: فصل دهم پروژه که در دی ماه برگزار می شود به اجرای پروژه «چند شب ساز و آواز» مربوط می شود که جزییات آن طی هفته های آینده اطلاع رسانی می شود.مجموعه کنسرتهای «چندشب» با هدف یادآوری ریشه های اصلی موسیقی در دوره های مختلف طراحی شده و در هر دوره به یک ساز از حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی و بخش های دیگری از گونه های موسیقی پرداخته می شود.
آلبوم «مقام العراقی بغداد» به بازار موسیقی آمد
«مقام العراقی بغداد» عنوان تازه ترین آلبوم منتشر شده از سوی موسسه فرهنگی هنری «ماهور» است که برگرفته از موسیقی کلاسیک کشور عراق با هنرمندی گروه محمد القبّانجی و عَزّوری هارون العّواد به مخاطبان موسیقی ارائه شده است. در توضیح این آلبوم که توسط برنار موصلی از ضبط گروه در کنگره قاهره استخراج شده، آمده است:
«موسیقی عالمانه بغداد میراث دار یک سنّت عربی پیچیده است که در آن تأثیرات سامی، ترکی، ایرانی، کُردی و حتی هندی با هم در آمیختهاند. این موسیقی نوبتهای مُدال با ساختارهای معینی را به کار میگیرد که میتوان مشابه آنها را در مکتبهای سوری، مصری و عثمانی یافت. به عبارتی نوعی رنگآمیزی خاصْ هر مُد آن را با انسجام و حسآمیزیای که برانگیزاننده «طرب» است احاطه کرده است.رنگ صوتی سازها و فنون آوازی نیز این سنّت را متمایز میکند. این موسیقی، که موسیقیدانانش آن را المقام العراقی مینامند، در موصل و کرکوک نیز، در جشنها و کنسرتهای خصوصی، رواج دارد. یک گروه از سازهای سنتی، بهنام «چالغی بغدادی» از ترکی چالماک، بهمعنی نواختن، اجراکننده اثر است . این کارگان ملُودیک، که در آن، بهندرت، مذهبی و غیرمذهبی از هم جدا میشوند، در بیشتر آیینهای مذهبی بینالنهرین سُنّی، شیعه، یهودی، مسیحیِ کلدانی و آسوری، زرتشتی و یزیدی با تفاوتهایی یافت میشود و اغلب با متونِ عرفانی و رازوَرزانه پیوند خورده است.
بیشترِ اقوامِ کشور در شکلگیری این کارگان سهمی ایفا کردهاند و این سنّت، که بهخوبی شناخته نشده و از سبکی همانقدر کهن که پالوده برخوردار است ، این پرسش را برمیانگیزد که چه رابطهای میان آن و عمل موسیقایی زمانهای دور، در عصر طلایی عباسیان، وجود دارد که زیباشناسی باکیفیتی را در خود حفظ کرده است.»
اخبار
«پیشرفت های ایران در ساخت پهپاد» در شبکه پرس تی وی به نمایش درمیآید
برنامه «ایران امروز» (Iran Today) در شبکه پرس تی وی به بحث و گفت و گو پیرامون پیشرفت های ایران در ساخت پهپاد و استفاده های مختلف آن در صنایع و علوم مختلف می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه، ضمن بحث در مورد تکنولوژی و ساخت پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) که امروزه به غیر از بخش نظامی در بخشهای علمی و تجاری نیز مورد استفاده قرار میگیرد، برخی از کاربردهای آن از جمله کشاورزی، زمینشناسی، سنجش از دور، نقشهبرداری، تحویل کالا، اشتراکگذاری اینترنت، حفظ امنیت، فیلمبرداری سینمایی و تلویزیونی، امداد و نجات، بازرسی، تحقیقات علمی، شناسایی نظامی و حملات هوایی و سرگرمی را مورد بررسی قرار می دهد.
این برنامه در ادامه به توضیح در مورد مراحل ساخت یک پهپاد و فناوری های موردنیاز برای این امر از جمله توانایی طراحی وسیله پرنده، بهترین مواد ساخت، ابداع بهترین روش های هدایت از دور، پیادهسازی بهترین سامانه کنترل، دستیابی به بهترین روش برای ضبط و انتقال داده و تصاویر به صورت رمزشده و دستیابی به روش انتقال تصاویر به صورت زنده پرداخته و توضیحاتی در مورد عملکرد پهپادهای نظامی ساخته شده با بردهای مختلف و توانایی پنهان کاری در ایران از جمله سیمرغ، صاعقه، شاهد ۱۲۹، مهاجر ۶ و فُطرس ارایه می دهد.
تحقیقات گسترده روی پهپاد در ایران و ساخت پهپادهای نظامی در سال های اول انقلاب، گسترش بکارگیری پهپادهای غیرنظامی در ایران، برگزاری چندین دوره مسابقات ساخت پهپاد در ایران میان دانشگاههای مختلف، ساخت پهپادهایی برای باربری در ایران و معرفی شرکت های ایرانی موفق در ساخت پهپادهای بومی از دیگر محورهایی است که در این برنامه و با حضور کارشناسانی همچون حامد سعیدی دبیر کارگروه پهپاد صنایع هوایی و فضایی ایران، سردار محمد عزیزی دلشاد مشاور عالی وزیر دفاع و هادی نوبهاری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هوافضا صنعتی شریف مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
برنامه «ایران امروز» که یوسف پورانوری تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و با اجرای لیلا فرامرزی روی آنتن می رود، در ساعت 00:03 بامداد چهارشنبه 18 مهر ماه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت 06:00 و 19:00 ، پنجشنبه ساعت 08:00 و شنبه ساعت 11:00 پخش خواهد شد.
آغاز فصل جدید «پرس پلاس»
سری جدید برنامه «پرس پلاس» (Press plus) از این هفته از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد.
به گزارش امتیاز، این مجموعه در 17 قسمت 10 دقیقه به تهیه کنندگی ساناز داورزنی تولید شده است.
در سری جدید برنامه «پرس پلاس» از روش کروماکی استفاده شده که ترکیبی از آیتم مجری و تکنیک های گرافیکی است. «گزارش مردمی از انگلستان» نیز آیتم جدیدی است که به این برنامه اضافه شده است.
از دیگر آیتم های مجموعه جدید برنامه «پرس پلاس» می توان به گزارش مردمی از داخل کشور، گفت و گوی کارشناسی از طریق اسکایپ و «آیا می دانستید» اشاره کرد.
پخش سری جدید این برنامه با بررسی نرم افزارهای ترجمه و نقش آنها در تغییر و تحولات ایجاد شده در حوزه یادگیری زبان از چهارشنبه این هفته آغاز می شود.
سامسون باغستانیان اجرای این برنامه را بر عهده دارد و حسین مهدیان (کارگردان هنری و تدوینگر)، ساناز داورزنی (نویسنده) و فرشاد داورزنی (دستیار تهیه) سایر عوامل تهیه آن هستند.
«پرس پلاس» روزهای چهارشنبه ساعت 20:20 به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه پنجشنبه 10:20 و جمعه 07:20 خواهد بود.
از هیسپان تی وی:
«آفتاب نهان» با موضوع انرژی هسته ای
خلاصه ای از مجموعه مستند «آفتاب نهان» تولید شبکه سحر برون مرزی صدا و سیما در 26 قسمت با موضوع انرژی هسته ای و بومی شدن این صنعت در کشور ما به پخش شبکه هیسپان تی وی رسیده است.
به گزارش امتیاز، این مجموعه مستند روایی در 26 قسمت چرخه تولید سوخت هسته ای بومی شده در ایران اسلامی، همراه با کاربردهای گوناگون فناوری هسته ای و توانمندیهای مهندسان و دانشمندان ایرانی در طراحی و ساخت تأسیسات و تجهیزات این صنعت را به تصویر کشیده است.
از آنجایی که فضای تصویری چنین مستندهایی علمی و سنگین است، راوی مستند در هر شهری که وارد می شود به مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی وباستانی نیز سر می زند. بیژن افشار مجری این مجموعه، روایت این مستند را بر عهده دارد و به شهرهایی که از فناوری و سایت های هسته ای برخوردارند سفر می کند. شهرهایی از جمله اصفهان، اراک، یزد، اردکان، بوشهر و... مقصد سفر این مجموعه مستند اند که روایت آنها در یک مجموعه ۲۶ قسمتی به تصویر می آید.
خلاصه ای از این مجموعه مستند در مدت زمان 25 دقیقه به کارگردانی عزیز اسماعیلی روز پنج شنبه ساعت 8:30 از هیسپان تی وی پخش و ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می شود
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15427/56869
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15427/56870
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15427/56871
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15427/56872
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15427/56873
|
عناوین این صفحه
- اوحدی: آموزش بستر رسیدن به کمال است
- پیام این فیلم انسانیت است
- معرفی هیئت انتخاب بخش تجربی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- اخبار
- اخبار