|
نقیبی مدیر بینالملل و بازرگانی سازمان سینمایی حوزه هنری خبر داد:
بیش از 20 حضور بینالمللی و کسب 8 جایزه جهانی در نیمه نخست سال
مدیر بازرگانی و امور بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری در رابطه با فعالیتهای بینالمللی این سازمان از بیش از 20 حضور بینالمللی و کسب 8 جایزه جهانی طی شش ماهه اول سالجاری خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ مریم نقیبی مدیر بازرگانی و امور بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری در رابطه با عملکرد شش ماه اول سال 97 واحد بینالملل در گفتگویی گفت: عرضه و پخش 4 فیلم سینمایی جدید با عناوین «دایان»، «اسکی باز»، «قهرمانان کوچک» و «سورنجان» و همچنین 5 فیلم سینمایی «21 روز بعد»، «ایتالیا، ایتالیا»، «فصل نرگس»، «کمدی انسانی»، «زیر سقف دودی» از سال گذشته در اختیار ما قرار گرفته است. ضمن اینکه فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر نیز به تازگی به مجموعه فیلمهای این واحد اضافه شد.
وی توضیح داد: این واحد انجام امور مربوط به فیلمهای مستند، کوتاه و انیمیشن را نیز به عهده دارد و مستنداتی چون «ادوارد»، «ارثیه پدری» و «راه دل» آثار کوتاه «سیخفیل»، «دایو»، «دوئل»، «به همین سادگی»، «گزارشگر»، «مادر»، «خاطره»، «آلبالو»، «ماه در خانه»، «خارجه»، «مزاحم»، «مردی که فراموش کرد نفس بکشد» و «وقت لبخند انار» و انیمیشنهای «آقای گوزن» و «تحریف یک پیام» از جمله آنهاست.
نقیبی همچنین، درباره آثاری که از طریق واحد بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنوارههای خارجی حضور داشتهاند، بیان کرد: فیلم کوتاه «دوئل» در جشنواره اسکپتو– ایتالیا، مستند «خواهران قریب» در جشنواره آرتیمیس– آمریکا، فیلم کوتاه «دایو» در جشنواره کلوج – رومانی، 6 فیلم کوتاه «دایو»، «دوئل»، «به همبن سادگی»، «مادر»، «گزارشگر» و «سیخفیل» در جشنواره ریور – ایتالیا، انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره انیمافست زاگرب – کرواسی و کسب جایزه ویژه هیئت داوران و حضور این اثر در جشنواره انسی – فرانسه، نمایش 5 فیلم سینمایی «کمدی انسانی»، «زیر سقف دودی»، «ایتالیا ایتالیا»، «فصل نرگس»، «21 روز بعد» در جشنواره نروی تامیل – نروژ بخشی از فعالیتهای جشنوارهای ما در نیمه نخست سال جاری محسوب میشود.
وی در همین رابطه ادامه داد: جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم سینمایی «21 روز بعد»، جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم «ایتالیا ایتالیا»، جایزه بهترین فیلمبرداری برای «فصل نرگس»، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای «کمدی انسانی»، نمایش فیلم «زیرسقف دودی» در جشنواره نیس– فرانسه، نمایش فیلم سینمایی «21 روز بعد» در جشنواره کینولوب – لهستان و کسب دیپلم افتخار بهترین فیلم، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره انیماتریکس – فنلاند و کسب دیپلم افتخار بهترین انیمیشن، نمایش فیلم سینمایی «فصل نرگس» در جشنواره ایرانیان برلین – آلمان، نمایش فیلمهای سینمایی «21 روز بعد» و «کمدی انسانی» در جشنواره رجینا – کانادا نیز در نیمه اول امسال رقم خورد.
مدیر بازرگانی و امور بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: حضور فیلم کوتاه «دوئل» در جشنواره دوربان–آفریقای جنوبی، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره جیفونی– ایتالیا، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره ملبورن–استرالیا، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره انیبار–کوزوو، نمایش فیلم سینمایی «اسکی باز» در جشنواره آی اف آی–ایرلند، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره ساخالین–روسیه، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره استاپ موشن مونترال– کانادا ، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره استراسبورگ–فرانسه و کسب جایزه ویژه هیات داوران و همچنین نمایش فیلمهای سینمایی «21 روز بعد» و «اسکی باز» در جشنواره یونیورسال–ترکیه و سر انجام حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره انیم آرت–برزیل نیز تا کنون به سرانجام رسیده است.
مریم نقیبی با اشاره به شرکت در بازارهای فیلم ادامه داد: بیست و یکمین دوره بازار فیلم جشنواره جهانی فجر و حضور نمایندگان موسسه سوره سینمای مهر در کنار دیگر غرفهها طی برگزاری این بازار که به عرضه و توزیع تولیدات موسسه و همچنین، معرفی تولیدات جدید بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن به جشنوارههای خارجی پرداختند. علاوه بر این امسال موسسه سوره سینمای مهر در غرفه ای مجزا در بازار فیلم کن از 18 الی 27 اردیبهشت ماه حضور داشت و به معرفی و عرضه تولیدات پرداخت. ملاقات با بیش از 30 خریدار و توزیع کننده بینالمللی و همچنین بیش از 40 جشنواره مهم و مطرح و برگزاری جلسات متعدد جهت معرفی تولیدات در این بازار صورت گرفت.
وی، همچنین، هماهنگی پخش تلویزیونی داخلی و نمایشهای فرهنگی برخی فیلمها در هفتههای فیلم در خارج از کشور و فروش آنها به تلویزیونها و ایرلاینهای خارجی و همچنین اکران سینمایی فیلمها در خارج از کشور را از جمله فعالیتهای حوزه بازرگانی عنوان کرد.
حافظ ناظری از ایران رفت
حافظ ناظری با انتشار ویدئویی اعلام کرد که برای مدتی از ایران می رود و این دوری از کشور و مردم سرزمینش بسیار برایش تلخ و سخت است.
به گزارش خبرآنلاین، حافظ ناظری خواننده و پسر شهرام ناظری با انتشار ویدئویی در اینستاگرام، اعلام کرد که ایران را برای مدتی ترک خواهد کرد.
او در این باره نوشت: «با وجود اینکه خداحافظی ترکیبی از دو واژه بسیار زیباست، اما درونش حزنی عمیق نهفته شده؛ زیرا، هربار که خداحافظی میکنیم، هیچ تضمینی برای دیدارِ دوباره وجود نخواهد داشت. هم ناراحت و هم خوشحالم که باید از شما عزیزانم براى مدت کوتاهى خداحافظی کنم. سپاسگزارم برای همه لطف و محبتی که در این سالها به من داشتید.»
رونمایی از تیزر معرفی بازیگران «پاسیو» همزمان با آغاز اکران
تیزر معرفی بازیگران فیلم «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی که از فردا (چهارشنبه ١٨ مهرماه) در گروه هنر و تجربه اکران میشود، رونمایی شد.
به گزارش امتیاز، فیلم «پاسیو» اولین ساخته بلند مریم بحرالعلومی که سیمرغ بهترین کارگردانى را از بخش جلوهگاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دست آورد، از فردا (چهارشنبه ١٨ مهرماه) در گروه سینمایى هنر و تجربه اکران میشود و همزمان با آغاز اکران، تیزر معرفی بازیگران این فیلم با صدای امیریل ارجمند رونمایی شد.
در خلاصه داستان «پاسیو» آمده است: گاهى شهر با تمام بزرگىاش براى بعضى آدمها همقوارهى یک پاسیو، کوچک مىشود!
بهناز جعفرى، محدثه حیرت، کریم امینى، یاسمن ترابى، حسین ملکى، بهروز قادرى، سحر غمخوار، محمدرسول صفرى و بابک انصارى؛ با حضور پوریا پورسرخ و شقایق فراهانى در »پاسیو» ایفاى نقش کردهاند و تعدادى از همراهان این فیلم عبارتند از: کارگردان: مریم بحرالعلومى، مدیر فیلمبردارى: مسعود امینى تیرانى، مدیر صدابردارى: على کیان ارثى، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: عباس حاجى درویش، طراح لباس: فرحناز نادرى، تدوین: سینا گنجوى، طراح صدا: ایرج شهزادى، فیلمنامه: حامد قاسمى و مریم بحرالعلومى، موسیقى: بامداد بیات، مشاور رسانهاى: مریم قربانى نیا، برنامه ریز: مجید مافى، منشى صحنه: آزاده جهانبخش، عکاس: حسن هندى، تصویربردار پشت صحنه: على یعقوبى، مدیرتدارکات: سعید میرزایى، مدیرتولید: روح اله مهاجرى، پخشکننده بینالمللى: کمپانى الى ایمیج، سرمایه گذار و مجرى طرح: مریم بحرالعلومى، تهیهکننده: امیر سیدزاده.
روانبخش صادقی مطرح کرد؛
گاهی ورکشاپهای جشنواره از بحثهای آکادمیک مؤثرتر است
عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ورکشاپهای این جشنواره را مؤثر خواند و گفت: گاهی یک ورکشاپ در حاشیه جشنواره میتواند از چند ترم مباحث آکادمیک مؤثرتر باشد.
به گزارش امتیاز، روانبخش صادقی، این رویداد را اتفاقی مؤثر و مهم خواند و در این باره گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاقی مؤثر و یکی از معتبرترین جشنوارههای داخلی ایران به شمار میرود که به تدریج جایگاه خود را در بین علاقهمندان به این عرصه یافته است.
او ادامه داد: رشدی که به واسطه جشنواره فیلم کوتاه تهران شکل گرفته، سبب شده که آثار برجسته این رویداد، در جشنوارههای بلند نیز حضوری جدی داشته باشند.
عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی در سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: این جشنواره از قدیم برای من رویدادی لذتبخش بوده که آن را بسیار دوست دارم. به خصوص که اغلب آثار فیلم کوتاه مختص تهران نیستند و از شهرهای مختلف امکان حضور و مطرح شدن در این جشنواره را به دست میآورند. این مسئله یعنی ایجاد فضایی برای بروز و ظهور هنرمندان از سراسر کشور، مسئله مهمی است که در این جشنواره به آن پرداخته شده است.
صادقی بر لزوم توجه به اجرای این جشنواره تأکید کرد و افزود: جشنواره تهران، رویداد بسیار معتبری است که باید برای حفظ و رشد آن مدیران مربوطه وسواس بیشتری به خرج دهند تا هنرمندان به واسطه این رویداد بتوانند رقابتی جدی را در سطح ملی و فراملی تجربه کنند زیرا قطعاً چنین رویدادی بر روند تولید و ساخت آثار فیلمسازان تأثیرگذار است.
او درباره سطح آثار پویانمایی در این دوره از جشنواره گفت: به نظر میرسد که در بخش پویانمایی رشد چندانی شکل نگرفته است البته این امر تنها مختص به آثار جشنواره نیست بلکه در کلیت فضای پویانمایی کشور، چنین جوی احساس میشود.
کارگردان انیمیشن «دزد رؤیاها» بر لزوم توجه به بخش پویانمایی در جشنواره تأکید کرد و بیان کرد: به نظر میرسد که در جامعه فیلم کوتاه، نسبت به بخش پویانمایی حسی حاشیهای وجود دارد به همین خاطر لازم است که توجه بیشتری به این بخش هنری شود.
صادقی توضیح داد: در یک اثر داستانی به بخشهای مختلف یک اثر جایزه تعلق میگیرد درحالیکه تنها یک یا دو جایزه به تیم برنده در بخش پویانمایی اختصاص دارد به همین خاطر من فکر میکنم که باید بخشهای تخصصی این هنر را نیز شناسایی و تفکیک کنیم تا انگیزه بیشتری برای هنرمندان این بخش ایجاد شود.
او مشکلات اقتصادی را بر عملکرد بخشهای فیلم کوتاه و پویانمایی مؤثر دانست و افزود: بخشی از مسائلی که ما در جامعه هنرمندان پویانمایی کشور میبینیم، مربوط به وضعیت اقتصادی و معیشت هنرمندان است بنابراین لازم است که به شکلی ریشهایتر و آسیب شناسانه این بخش را بررسی کنیم.
کارگردان «کودک و عنکبوت» برگزاری ورکشاپها را یک اتفاق مثبت خواند و تصریح کرد: به نظر من گاهی ورکشاپها از بحثهای آکادمیک نیز مؤثرتر عمل میکند و حضور یک استاد مناسب در شرایط درست میتواند به مخاطب بیشتر از چند ترم دانشگاه کمک کند.
صادقی تأکید کرد: به نظر من نباید ورکشاپهایی که در جشنواره برگزار میشود، به نحوی باشد که در هر آموزشگاه و فضایی نظیر آن وجود داشته باشد بلکه باید نگاه خاصی به انتخاب ورکشاپها باشد زیرا تأثیرگذاری مناسب بر یک مخاطب میتواند یک جامعه را به مرور تحتالشعاع قرار دهد کما اینکه در ذهن شخص من ورکشاپها بسیار پررنگ ماندهاند.
او ادامه داد: به نظر من، اشتیاقی که هنرمندان برای حضور در این جشنواره دارند و تعاملی که به واسطه این رویداد در بین هنرمندان ملی و فراملی شکل میگیرد، سبب میشود که این جشنواره دوستداشتنیتر شود.
عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: باید در ورکشاپها وارد آموزش مباحثی مانند ویدئو آرتها، جلوههای ویژه و تکنیکهای خاص شویم و به سمت فضاهایی برویم که در دنیا وجود دارد و میتواند زمینهساز اتفاقات مهمتری در این بخش شود.
صادقی تأکید کرد: متأسفانه در آثار پویانمایی داخلی، استفاده از ابزار و تکنولوژی در وضعیت کمرنگی قرار دارد و هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد این در حالی است که ما تکنولوژی و ابزار را تا حدودی در اختیار داریم اما دیدگاه لازم برای بهرهبرداری از این امکانات در اختیار هنرمندان نیست بنابراین لازم است که در ورکشاپها به چنین مباحثی بپردازیم تا بتوانیم موجی تازه را ایجاد کنیم.
بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.
اخبار این رویداد بینالمللی در سایت جشنواره به نشانی www.tisff.ir و همچنین وبسایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.
اعلام عناوین فیلم های کوتاه و مستند بخش روایت نو جشنواره بین المللی مقاومت
اسامی فیلم های کوتاه و مستند بخش «روایت نو» پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعلام شد. پنج فیلم مستند و پنج عنوان فیلم کوتاه به مرحله مسابقه بخش روایت نو پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت راه یافتند.
به گزارش امتیاز؛ اسامی فیلم های کوتاه و مستند راه یافته به بخش رقابتی «روایت نو» این رویداد سینمایی به این ترتیب اعلام شد.
فیلم های مستند روایت نو: «شرح یک عکس»/ ساتیار امامی، «بازگشت» / محمدصادق مبینی، «راز خنجر»/ سید هاشم موسوی، «برای نبل، برای الزهرا»/ محمد حسین همتی نژاد، «ارکیده در آتش » / شکوفه گودرزی
فیلم های کوتاه داستانی: «ماجرای آن روز»/ حسین شیخ، «آن مرد آمد»/ سیاوش چاوشی، «ته ته(گهواره)»/ سید جواد هادی اصل، «أبَتا»/ سید محمود شریفی اصل، «مدافع بی نام»/ روح الله کردمیر.
گفتنی است بر اساس مقررات اعلام شده در فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تمام فیلم های راه یافته در کلیه بخش های رقابتی جشنواره مورد ارزیابی هیأت داوران قرار خواهند گرفت اما نمایش آثار راه یافته به جشنواره در دستور کار ستاد برگزاری جشنواره قرار ندارد و تعداد محدودی از این به نمایش در خواهد آمد.
شایان ذکر است پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 10 آذر ماه سالجاری به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.
اخبار
ساعات خوش کودکان در نماد تهران
مجموعه برج آزادی میزبان کودکان شد.
به گزارش امتیاز، یکی از اهداف اصلی بزرگداشت روز کودک در سطح جهان این است که توجه عموم با برای خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به کودکان جلب کند. برج آزادی نیز به عنوان بنای نمادین کشور تلاش کرد تا با برداشتن قدمی هرچند کوچک در راستای این هدف فعایت کند. همزمان با فرارسیدن روز کودک، این مجموعه در روز دوشنبه 16 مهر با ایجاد فضایی شاد و کودکانه میزبان کودکان بود.
در بخش نمایشگاهی، 36 نقاشی کودکانه با موضوع خانواده در نگارخانه آیینه برج آزادی به نمایش گذاشته شد. همچنین با فراهم کردن امکان نقاشی، کارگاه آموزشی برای کودکان برگزار شد. اکران انیمیشن کوتاه در سالن سیمولیشن و برپایی غرفه های کتاب و صنایع دستی نیز بخش دیگری از برنامه های روز کودک بود.
کودکان از قسمت های مختلف برج آزادی شامل سالن ایرانشناسی، موزه عروسک های نمایشی، طبقات برج و ربات پاسخگو بازدید کردند و با این نماد ملی بیشتر آشنا شدند.
بزرگداشت پدر ستون فقرات دنیا در شبکه مستند
مستند «مهاجران» با موضوع زندگی پروفسور کیوان مزدا پدر ستون فقرات دنیا چهارشنبه ۱۸ مهر ساعت ۲۰ به مناسبت درگذشت این نابغه جراحی روانه آنتن شبکه مستند سیما میشود.
مجموعه «مهاجران» به تهیهکنندگی محمدرضا معصوم زادگان و کارگردانی محمدعلی فارسی سال ۸۵ از تلویزیون پخش شد، این مجموعه در هر قسمت سرگذشت یکی از ایرانیهای موفق خارج از کشور را به تصویر کشیده است.
این مستند در یکی از قسمتهایش که امشب از شبکه مستند پخش میشود برشی از زندگی کیوان مزدا نابغه جراحی ستون فقرات اطفال و از مشهورترین و برجستهترین جراحان ستون فقرات دنیا را تصویر کرده است.
مزدا رئیس بخش ارتوپدی اطفال بیمارستان روبرت دوبره پاریس و از بنیانذاران خیریه بینالمللی زنجیره «امید ایران» بود و حتی در کرسی ریاست بخش ارتوپدی در فرانسه، هرگز وطن را به فراموشی نسپرد و بهویژه کودکانی را که از بدشکلی ستون فقرات و انحراف اندام در رنج بودند تحت عمل جراحیهای پیچیده قرارداد تا بهتر زندگی کنند.
او از سال ۱۳۸۶ نیز فعالیت خود را در مؤسسه زنجیره «امید ایران» آغاز کرد و سالی ۴ بار برای ویزیت رایگان کودکان بیبضاعت و با بیماریهای پیچیده و سالی ۲ بار با گروه خود بهمنظور عملهای جراحی به ایران سفر میکرد و این عملهای جراحی را در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان موقوفه نور افشار انجام میداد.
در آخرین سفر این پزشک نامور به ایران در شهریور امسال ۲۸ کودک توسط وی و گروه همراهش تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
پروفسور کیوان مزدا بهواسطه هوش و پشتکار فوقالعاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد. تکنیک خاص و ابداعی دکتر مزدا در اصلاح انحرافهای ستون فقرات، هماکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده میشود و با این تکنیک منحصربهفرد امکان عملهای پیچیده ستون فقرات بهوجود آمده است.
مزدا که در کنار تسکین و درمان درد کودکان نیازمند بهصورت رایگان با مرکز خیریه زنجیره امید و هلالاحمر، نیز همکاری داشت، هفته آخر شهریورماه ۹۷ بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما رفت و ۱۱ مهرماه چشم از جهان فروبست.
یادداشت
بازار سرمایهای که ریزش و شکست ندارد
محبوبه کاظمی دولابی*
محبوبه کاظمی دولابی: چرا بازارهای امن، با ثبات و مطمئنی مانند بازار هنر، چنان که باید تبلیغ نمیشوند.
خبر سکته جمعی از هم میهنان در اثر تلاطمهای ناگهانی بازار ارزهای خارجی، باعث تاسف بسیار شد و این پرسش را بار دیگر طرح کرد که چرا بازارهای امن، با ثبات و مطمئنی مانند بازار هنر، چنان که باید تبلیغ نمی شوند تا مردم عزیز ما راهکارهای صحیحی برای حفظ و ارتقای ارزش پول خود در دسترس داشته باشند؟
بیزینس هنر به عنوان تجارت نوین بازارهای جهانی، به جهت تضمین بالا در سود دهی و نیز تشخص های فرهنگی اجتماعی، هر روز با اقبال بیشتری روبرو می شود و مردم با آگاهی از ساز و کار خاص این تجارت، دور بازارهای لرزان و سست خط قرمز می کشند و با خرید آثار هنری به عنوان کالاهایی با ارزش افزوده بالا و مطمئن ، آینده مالی خود را سر و شکل می دهند.
یکی از جذابترین گونههای هنر که قدرت بالای اقتصادی خود را در دهه اخیر به رخ کشیده، هنر آبا و اجدادی ایرانیان، خط و خوشنویسی ست که هم در داخل کشور هم آن سوی مرزها توانسته با رشدهای قابل توجه در قیمت، سودهای چشمگیر نصیب صاحبان آثار کند.
خواننده چنین متنی حتما از ارزش های فرهنگی سرمایه گذاری در این عرصه باخبر است و می داند هر قدر ورود سرمایه به خرید و فروش آثار خط و خوشنویسی بیشتر شود، این هنر تمدنی ایرانی اسلامی درخشش بیشتری در دنیا خواهد داشت و سبب ساز احترام افزون تر دنیا به ایرانی خواهد شد؛
اما نکته کمتر گفته شده و مغفول مانده این است که در کنار این کارکرد فرهنگی، سرمایه گذاری در این عرصه سودهای قابل ملاحظه مالی هم نصیب صاحبان آثار می کند.
گردش مالی بالای بازار خط و خوشنویسی در گستره خارجی و داخلی دامنه وسیعی دارد، به این نمونه ها دقت کنید: آوریل 2017 در حراجی کریستیز، دو اثر از استاد مشکین قلم 40 هزار پوند و دیگری 6250 پوند چکش خورد. و یا همان سال در حراج ساتبیز اثر یوسف و زلیخای جامی به قلم سلیم نیشابوری 87500 پوند، اثری از غیاث قاسمی 12500 پوند و مناجات امام علی به قلم محمد کرمانی 7500 پوند فروخته شدند؛ همزمان حراج بونامز هم در حراج دوره اسلامی خود چندین خوشنویسی و تذهیب به فروش گذاشت که از جمله اثری از میر علی 5 هزار پوند چکش خورد؛
یا در همین تهران، نمونه هایی از رقم های فروش در حراج باران، حراج تخصصی خط و نقاشی، می تواند الهام بخش باشد: اثری ناب از میرعماد الحسنی، نابغه خوشنویسی در اولین حراج باران ٦٠٠ میلیون تومان چکش خورد،اثری از محمد حسین شیرازی ٤٢٠ میلیون و قرآن خطی دوره قاجار در حراج دوم باران ٢٠٠ میلیون تومان فروخته شد؛البته این ارقام در مقابل ارزش این آثار موزه ای و غیر قابل تکرار بسیار ناچیز است.
باید توجه داشته باشیم آثار خوشنویسی، هنر ملی و تمدنی ما بسیار مورد توجه در جهان است و دیوارهای اغلب موزه ها مزین به این فخر ملی ما است.
فهرست بلند بالای این فروش ها و حراجی ها با یک جستجوی کوتاه در اینترنت به علاقمندان این اطمینان خاطر را می دهد که مارکت خط و خوشنویسی یک بازار پررونق با سود اقتصادی بالا و تضمین شده است.
البته بدیهی ست این بازار هم مانند هر گزاره اقتصادی دیگر مستلزم شناخت و آگاهی ست تا سرمایه گذار دچار اشتباه در خرید نشود اما اگر با مشورت و از مراکز شناخته شده خرید خوب انجام دهد امکان ندارد سرمایه اش به مانند بازار ارز در معرض تهدید و یغما قرار گیرد.
اکنون انتظار طبیعی از رسانه ها به خصوص صدا و سیما و همه رسانه های اینترنتی و چاپی این است که با اطلاع رسانی درست درباره بازار هنر، مشاوره های مناسب به مردم دهند تا هم تهدید نقدینگی های سرگردان به فرصت بدل شود و ارزش پول ملی ارتقا یابد، هم ورود ارزهای خارجی به کشور تغییر معناداری یابد و از رهگذر انباشت سرمایه در مارکت هنر، جهان بینی اسلامی هنرمندان مان که در آثار خط و خوشنویسی کاملا متجلی ست در خانه و محل کار مردم سایر کشورها به دیوار نصب شود.
*مدیرمسئول گالری ترانه باران
تدارک صداوسیما برای اربعین امسال
قائم مقام رییس رسانه ملی در نشست اعضای کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین حسینی بر رویکرد مردمی بودن برنامههای این مناسبت و توجه به شعار اربعین حسینی تأکید کرد.
حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم طی نشستی با بیان اینکه رفتار رسانه ای ما در اربعین ۹۷ بر مبنای شعار «الحسین یجمعنا» است، گفت: در گزارشها و همه برنامههایی که به پوشش این کنگره عظیم حسینی میپردازند باید مفاهیم عمیق این شعار تبیین شود.
وی با تاکید بر اینکه تمام موارد ابلاغ شده به معاونت ها و بخش های ذیربط باید رعایت شود، تصریح کرد: تاکید رسانه ها اعم از رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های مکتوب و رسانه های مجازی بر مردمی بودن این حرکت حسینی است و هر بخش متناسب با مأموریت خود باید بر اساس این شعار، این همایش عظیم را پوشش دهد.
رییس کمیته اطلاع رسانی و مستندساری اربعین با تاکید بر لزوم پاسخ به شبهات و سوالات پیرامون قیام حسینی اظهار کرد: بخشی از برنامه های سیما و صدا به صورت متمرکز روی این محتوا حرکت خواهد کرد و سیاست تبلیغی برنامه ها خصوصا برنامه های ثابت معارفی بر پاسخ به این شبهات شکل گرفته است.
حجت الاسلام موسوی مقدم با تاکید بر اینکه مراسم اربعین پدیدهای سیاسی - فرهنگی و اجتماعی است یادآوری کرد: سیاست ما بر اساس تبلیغ و تشویق مخاطب استوار است و به اتکای روایات وارده باید بر این ضرورت تاکید کرد.
وی افزود: باید در ساماندهی تولیدات رسانه ای به نوآوری و خلاقیت در همه ساحت های رسانه ای که لازمه این همایش عظیم است توجه کرد و تصویر نابی پیش روی مخاطبان قرار داد.
قائم مقام رییس رسانه ملی توجه به محتوا را از ضرورتهای تولیدات رسانه ای دانست و تاکید کرد: برنامه سازان معارفی در این میان وظیفه سنگین تری دارند و باید نکته ها و سوژه های ناب را از میان شعار امسال استخراج کنند و بر شور و شوق اربعین بیفزایند.
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین با تاکید بر بیان و طرح مشکلات و موانع در این حرکت عظیم حسینی از سوی رسانه گفت: هر چند امسال بسیاری از موانع برطرف شده اما شفاف سازی لازمه رسالت رسانه است و بخش های خبری برای انعکاس مشکلات و رفع موانع، وظیفه ذاتی شان را انجام دهند. موسوی مقدم راه پیمایی اربعین حسینی را نماد وحدت مسلمانان دانست و گفت: این حرکت عظیم و خودجوش اگر با نشانه های وحدت مسلمانان بازگو شود تاثیرگذارتر است. توصیه ما به حضور مسلمانان بدور از رفتارهای فرقه ای است تا نقشه دشمن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقش بر آب شود. قائم مقام رییس رسانه ملی در پایان گفت: ما در آستانه تدارک کار بزرگ و سختی هستیم و باید مراقب شرایط امروز جهان اسلام، فتنهها و توطئههای استکبار برای مسلمانان باشیم. شهریار حیدری سخنگوی ستاد اربعین کشور، در این نشست با تاکید بر اهمیت نقش رسانه و تاثیرگذاری برنامه سازان و اصحاب رسانه یادآور شد: با استقرار تیم های رسانه ای در مسیرهای ۱۳ گانه منتظر انعکاس آگاهانه و به موقع از این رویداد بزرگ معنوی هستیم. حجت الاسلام کریمیان رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی نیز در این نشست بر هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات به زائران و اصحاب رسانه های ایرانی در کنار اعضای اتحادیههای رادیو تلویزیون های اسلامی و رسانه های عراقی تاکید کرد و گفت: امسال ۴۰۰ رادیو و تلویزیون از ۴۳ کشور مراسم اربعین را پوشش خواهند داد و ما از حضور ۱۶۰۰ مستندساز استقبال خواهیم کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56874
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56875
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56876
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56877
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56878
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56879
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56880
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3895/15428/56881
|
عناوین این صفحه
- بیش از 20 حضور بینالمللی و کسب 8 جایزه جهانی در نیمه نخست سال
- حافظ ناظری از ایران رفت
- رونمایی از تیزر معرفی بازیگران «پاسیو» همزمان با آغاز اکران
- گاهی ورکشاپهای جشنواره از بحثهای آکادمیک مؤثرتر است
- اعلام عناوین فیلم های کوتاه و مستند بخش روایت نو جشنواره بین المللی مقاومت
- اخبار
- یادداشت
- تدارک صداوسیما برای اربعین امسال