|
چشمانداز آماری پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در بخش ملی؛
حضور 87 کارگردان زن و رقابت جدی دهه شصتیها
دبیرخانه پانزدهمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، میزبان آثار 87 کارگردان زن جوان در بخش ملی است.
به گزارش امتیاز؛ ناصر درخشان ضمن اشاره به روند رشد فیلمسازان زن در این دوره، از آمار بالای متقاضیان دهه شصتی در جشنواره خبر داد و گفت: در مجموع، 1650 اثر برای دبیرخانه جشنواره پانزدهم ارسال شده است که از این تعداد 744 اثر متعلق به فیلمسازان داخلی بوده است.
مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با بیان اینکه در این میان آنچه بسیار اهمیت دارد حضور پررنگ فیلمسازان بخش خصوصی است که در رابطه با مضامین انقلابی نسبت به گذشته فعالیتهای بیشتری در تولید داشتند، یادآور شد: بخش دولتی 533 اثر و بخش خصوصی 211 اثر برای جشنواره ارسال کردهاند.
به گفته وی، 657 فیلمساز مرد و 87 کارگردان زن در این دوره آثارشان را برای جشنواره ارسال کرده اند که 473 اثر آن از تهران و271 اثر نیز، از شهرستانها و استانهای مختلف کشور بوده است.
درخشان؛ با اشاره به گروههای سنی متقاضی در این دوره جشنواره خاطرنشان ساخت: در گروههای سنی بین دهههای 40 تا 50؛ مجموعا، 105 اثر به دست ما رسیده، همچنین، 103 اثر از متولدین دهه 50 تا 60 بوده است؛ متولدین بین دهه 60 تا 70 یعنی دهه شصتیها نیز 375 اثر برای ما ارسال کردهاند. از بین متولدین 71 تا 75 نیز، 91 اثر به دست ما رسیده که در این میان بچههای انقلاب و جنگ یعنی متولدین 61 تا 70 بیشترترین آمار ارسالی را داشتهاند.
وی، به تنوع مضامین و موضوعات در آثار دریافتی پرداخت و افزود: آثار دریافتی این دوره جشنواره متنوع هستند و با مضامین و موضوعات گوناگون فیلم برای دبیرخانه ارسال شده است.
مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت ادامه داد: موضوعاتی چون: دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، ایثارگران و جانبازان، شهدا، خانوادههای شهیدان، داعش، حجاب، اقتصاد مقاومتی، خانواده، مدافعان حرم، سوریه، یمن، فتنه، منافقین، شبکههای ماهواره ای و اجتماعی و ... برخی از مضامین این دوره جشنواره را تشکیل میدهند.
لازم به ذکر است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
محمدحسین لطیفی:
جشنوارههای کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشود
سینمای ایران با سرمایه گذاری در ساخت فیلمهای ارزشی و ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری جشنوارههای فیلم در دیگر کشورها ، به پیشرفت میرسد در حالی که مسئولان فرهنگی به این مسئله توجهی ندارند.
به گزارش امتیاز؛ محمد حسین لطیفی، کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون، گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری این جشنواره فیلم، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران میاندازد چرا که معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا میکند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ٨ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کردهاند تا آرامش و امنیت امروز کشور تأمین شود.
وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلح طلبی علاوه بر عرصههای سیاسی، به مرزهای فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیتهای امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سختترین و پر هزینهترین فعالیتها محسوب می شود، کمبود بودجه و عدم حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی کرد و اظهار داشت: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متأسفانه عدم توجه به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش، و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ٤درصد رسانده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای فیلم سایر کشورها، علت عدم موفقیت در اکران فیلمهای مقاومت ایران در جشنوارههای بینالمللی خارجی را عدم حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطر نشان کرد: جشنوارههای بینالمللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنوارهها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلمهای مقاومتی در سطح سینمای کشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایهگذاری در سایر کشورها را میطلبد.
لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.
عدم بهره مندی از نویسندگان حرفه ای خارجی نیز یکی دیگر از ضعفهای سینمای ایران است ، چرا که در درام فیلم نامهها دچار مشکلی جدی هستیم و با وجود افراد با تجربه در دیگر زمینههای فیلمسازی، به ساختار اثر ضربه وارد میشود.
وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلمهای هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان داشت: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلمهای دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش میدهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژههای متفاوت جهان، سهم بالایی از مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلم نامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.
لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولیها را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تأکید کرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و تواناییهای افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعفهای موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم اساتید و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.
گفتنی است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
منیژه حکمت: اگر امثال من فریادی میزنند برای نفع شخصی نیست
کارگردان فیلم «جاده قدیم» خطاب به مدیران سینمایی تاکید کرد: اگر امثال من فریادی میزنند برای نفع شخصی نیست بلکه شاید تلنگر باشد. بدانید لاپوشانی ناکارآمدی و فساد تخلف نیست بلکه خیانت است.در پی اعلام نتیجه بررسی اعتراضهای منیژه حکمت نسبت به وضعیت اکران «جاده قدیم» مبنی براینکه تخلفی صورت نگرفته است، منیژه حکمت در یادداشتی با عنوان «تخلف یا خیانت» خاطرنشان کرده است، آنچه نسبت به آن اعتراض دارد فقط برای فیلم خودش که این روزها بر پرده سینماها نمایش داده میشود نیست و مسئله اصلیاش ظهور یک روند معیوب است.این کارگردان و تهیهکننده سینما در یادداشت خود نوشته است:
«شورای اکران بعد از بررسی و درخواست مدرک و سند از من به خاطر تخلف در اکران فیلم «جاده قدیم» رای به عدم تخلف در این مورد داد.مسئله فیلم من نیست اصلا یک فیلم و یک سالن و یک سانس نیست. مسئله ظهور یک روند معیوب و فسادآور است که باعث شده فیلمهای جدی ما در محاق قرار بگیرند. این شما را به فکر نمیاندازد؟ نمیخواهید فکری به حال این موضوع بکنید؟ از من میخواهید مدرک ارائه کنم. چه مدرکی؟ که چه چیزی را بر شما ثابت کند؟
روابط ناسالم پخش و اکران را؟ شما تبعات تصمیمهای این شوراها را نمیبینید؟ عوارض این نابرابری و به حاشیه راندن سینمای جدی را مشاهده نمیکنید؟فرض کنید من مدرکی بیاورم که نشان دهد سالنی را ناروا از من گرفتهاند یا فیلم مرا در سانسهای مرده نمایش دادهاند، آن وقت شما چه میکنید؟ یک نمایش در یک سینمای خوب به من صدقه میدهید؟ این طور عدالت برقرار میشود؟
این نمایش مضحک ارائه مدارک و اسناد را تمام کنید. پول فاسد سینما را فراگرفته، آیا شما مدرکی دارید؟ سینما به نفع یک جریان انحصارطلب مصادره شده است. آیا سندی وجود دارد؟ اگر همچنان برای بهبود اوضاع منتظر سند ومدرک هستید، به شما بگویم بیهوده به انتظار نشستهاید. سندی وجود ندارد و اگر هم باشد، قطعا دست امثال من به آن نمیرسد.ولی این نشانه تبرئه شما نیست، خود بهتر میدانید که چه بر سر سینما آوردهاید و فرجام کار کاملا روشن است، اگر نخواهیم کتمان کنیم.
سازوکاری بنیاد نهادهاید که فساد میزاید و سینما را نابود میکند. در این شرایط طلب مدرک و سند بیشتر به شوخی میماند. شما میتوانید حکم برائت خود و دوستانتان را صادر کنید و از این عدالتپروری خوش باشید.اگر امثال من فریادی میزنند برای نفع شخصی نیست بلکه از آن روست که شاید تلنگری باشد برای شما قبل از اینکه همه چیز از دست برود، البته اگر هنوز ارادهای برای اصلاح باقی مانده باشد. فقط بدانید لاپوشانی ناکارآمدی و فساد تخلف نیست بلکه خیانت است. »
منیژه حکمت اخیرا در نامهای سرگشاده خطاب به محمدمهدی حیدریان ـ رییس سازمان سینمایی ـ مدعی شد «سینمای نجیب ایران در این دوره به مسلخ برده شده است.»به دنبال این اعتراضها، ابراهیم داروغهزاده ـ معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و رئیس شورای عالی اکران ـ طی دستوری به مدیرکل سینمای حرفهای و رئیس کمیته انضباطی خواهان بررسی فوری و اعلام گزارش شد.این بررسیها در نهایت به اینجا رسید که روز دوشنبه سخنگوی کارگروه اکران اعلام کرد: موضوع فیلم «جاده قدیم» در این کارگروه بررسی شده و تخلفی صورت نگرفته است.
معرفی داوران خارجی بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
داوران خارجی بخش مسابقه بینالملل سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، کریستوف گیرات از لهستان، ویرجیل ویدریش از اتریش، تام پالمن از سوئد، ساری ولانن از فنلاند، میک هنیگن از ایرلند، پر فیکسه از نروژ به عنوان 6 داورخارجی بخش مسابقه بینالملل سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.
کریستوف گیرات کارشناس فیلم لهستان و فارغالتحصیل دانشگاه Jagiellonian است. او که در موسسه هنر آکادمی علوم لهستان در ورشو تحصیل کرده، معاون سابق شهرداری کراکوف، مدیر آژانس فیلم تلویزیون دولتی لهستان، دبیرکل انجمن فیلم لهستان و عضو انجمن فیلم اروپا و لهستان است. گیرات که مدرس دانشگاه آکادمی کراکوف و عضو هیئت داوران جشنوارههای متعدد است، از سال 2000 مدیر جشنواره، بنیانگذار و رییس بنیاد فیلم و تهیه کننده جشنواره فیلم کراکوف و مروج مستند لهستان در خارج از کشور بوده است.
ویرجیل ویدریش تهیه کننده هنر چند رسانهای و فیلم، متولد سال 1967 در شهر زالتس بورگ کشور اتریش است. او یکی از بنیانگذاران و مدیران شرکت چند رسانهای Checkpointmedia GmbH، استاد دانشگاه هنر و علوم دانشگاه هنرهای کاربردی وین و صاحب و مدیرعامل Virgil Widrich Film- und Multimediaproductions G.m.b.H است. نخستین فیلم بلند ویدریش «روشن تر از ماه» است و «فروشگاه کپی» عنوان فیلم کوتاه او، 37 جایزه بینالمللی دریافت کرده و نامزد اسکار شده است. فیلم «سریع» از ویرجیل ویدریش در سال 2003 در کن اکران شد و تاکنون 36 جایزه دریافت کرده است. آخرین فیلم بلند او «شب 1000 ساعته» است و در سال 2018 او نخستین موزیک ویدیوی خود را با عنوان «Nena & Dave Stewart: Be my Rebel» کارگردانی کرد. ویرجیل ویدریش در وین زندگی می کند.
تام پالمن یکی از موسسان فستیوال بینالمللی اومه آ سوئد طی سالهای 1986 تا 2007 بوده است. او به عنوان داور به فستیوالهای متعددی مانند برلین، صوفیه، رگنربورگ، کوتبوس، کورک، تامپره و هامبورگ ... دعوت شده است. پالمن در حال حاضر معرفی و انتخاب فیلم برای جشنوارههای متعددی انجام میدهد ضمن اینکه در سمت تهیه کنندگی سینما نیز فعال است. او از آوریل 2017 مدیریت اجرایی فستیوال بینالمللی هانچنگ جینژن چین را به عهده گرفته است. اولین فیلم کوتاه تام پالمن به عنوان تهیه کننده به نام In the Theme به کارگردانی Olga Popova از روسیه در سال 2008 در جشنواره فیلم برلین انتخاب و موفق به دریافت جایزه شد. او به عنوان مربی ایدهپردازی انیماتورها در VAF فعالیت میکند و همچنین راهنمای بسیاری از پروژههای فیلم کوتاه در ژانرهای مختلف است. پالمن مطالعاتی در تاریخ هنر، تاریخ ایدهپردازی و جامعه شناسی داشته است و بنیانگذار فستیوال بینالمللی فیلم Umea در سال 1986 بوده است. از دیگر سوابق او میتوان به ریاست دفترهماهنگی فستیوال های فیلم اروپایی از سال 2002 تا 2004 و 2006 تا 2007، عضو دارای رای در آکادمی فیلم اروپا و تهیهکنندگی 100 فیلم کوتاه و 3 فیلم بلند از سال 2007 اشاره کرد.
ساری ولانن سردبیر فیلم کوتاه و مستند در YLE شرکت پخش تلویزیونی فنلاند است. او بیش از سی سال پیش کار خود را در تلویزیون آغاز کرده است و در حال حاضر در دپارتمان تولید مشترکYLE که فیلمها را با تهیه کنندگان مستقل و سازندگان فنلاند تولید میکند، فعالیت میکند. ولانن مسئول بخش فیلم کوتاه و مستندNew Cinema در کانال YLE TEEMA است. او که دارای مدرک کارشناسی هنر است ضمن مطالعات فیلم در فنلاند، در سال 1999 در دوره آموزشی EAVE، در سال 2006 در EURODOC و SOURCE 2 و همچنین درآموزش مربی فیلم مستند سال 2008 حضور داشته است.
میک هنیگن از زمان تاسیس باشگاه فیلم Triskel درشهر Cork در سال 1986، در جشنواره فیلم مشغول فعالیت است. او در سال 1987 به دبیری جشنواره فیلم کورک منصوب شد و سالها در این سمت باقی ماند. هنیگن به عنوان کارگردان سینما در مرکز فیلم ایرلند خدمت کرده و سپس سینمای کینو آرتاس که 13 سال در حال فعالیت است را تاسیس کرد. او علاقه خاصی به فیلم کوتاه دارد و در بسیاری از جشنوارهها شرکت کرده است. میک هنیگن در سال 2005 یک سمپوزیوم بینالمللی فیلم کوتاه را سازماندهی کرد و فیلم کوتاه را به عنوان یک هنر متمایز در نظر گرفت. او در هیئت مدیره فدراسیون انجمنهای فیلم ایرلند مشغول به کار است و در حال حاضر هیئت مدیره کنفرانس بینالمللی فیلم کوتاه و رئیس مرکز ادبی مونستر است. هنیگن هم اکنون به عنوان دبیر جشنواره فیلم IndieCork که در حال حاضر بزرگترین جشنواره فیلم کوتاه در ایرلند است، فعالیت میکند. این جشنواره از سال 2013 تاسیس شده است و میک هنیگن یک از موسسان جشنواره بوده است.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان از ۱۸ تا ۲۲ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.
اخبار
نمایش برگزیده فیلمهای چهار دهه سینمای ایران
جدول برنامه و زمانبندی «نمایش برگزیده فیلمهای چهار دهه سینمای ایران» در موزه سینما اعلام شد.ویژه برنامه «نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران» به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، پنجشنبه ۲۶ مهرماه در موزه سینما افتتاح میشود و در نخستین روز، دو فیلم سینمایی از تولیدات سالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ روی پرده میروند. در این برنامه که تا پایان سال ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت، پنجشنبههای هر هفته در دو سانس ۱۵ و ۱۷ دو فیلم سینمایی ویژه مخاطبانی که در این گردهمایی ثبتنام کردهاند، اکران میشوند.گزیده فیلمهای چهل سال سینمای ایران به همت علی بختیاری از بین تولیدات سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ انتخاب و با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن و اصلاح شدهاند.پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان میتوانند برای اطلاع از برنامه و زمانبندی اکران فیلمهابه سایت موزه سینمای ایرانhttp://cinemamuseum.ir/مراجعه و جدول نمایش فیلمها را دریافت کنند.یادآوری میشود، نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران ویژه افرادی است که کد اختصاصی و کارت عضویت خود را از روابط عمومی موزه سینما دریافت کردهاند و به دلیل استقبال مخاطبان از این برنامه، اعضا میبایست با بررسی جدول نمایش و انتخاب فیلمهای مورد علاقه خود، یک هفته قبل از اکران برای رزرو برنامه اقدام کنند.
تکنولوژی علت ضعف موسیقی پاپ امروز
فواد حجازی ـ آهنگساز ـ علت ضعف موسیقی پاپ امروز را تکنولوژی میداند.برنامه دوم شب موسیقی «شب های هنر» شبکه چهار با حضور فواد حجازی ـ آهنگساز و نوازنده ـ و سحر سخایی ـ محقق، پژوهشگر و آهنگساز ـ به روی آنتن رفت.فواد حجازی درپاسخ به این سوال که اساسا موسیقی پاپ در جامعه ما وجود دارد گفت که این نوع از موسیقی ها در سالهای ۴۸ و ۴۷ در ایران رشد داشت و موزیسینهای ارامنه پاپ را با سازهای غربی اجرا میکردند.او بر این باور است که به معنی واقعی کلمه، ما امروز موسیقی پاپ داریم و در ادامه بیان کرد هر موسیقی که مردم به دنبال آن بروند موسیقی پاپ خواهد بود. این آهنگساز سالهای ۸۵ تا ۹۰ را سالهای تکنولوژی و موسیقی زیر زمینی و ناشناختگی معرفی کرد و علت این را که موسیقی پاپ امروز به سمت موسیقی ضعیف رفته، تکنولوژی دانست. او عمر و اعتبار این نوع از موسیقیهای کم ارزش را کمتر از یک هفته عنوان کرد.حجازی موسیقی سنتی را جزء لاینفک موسیقی پاپ ذکر کرد و موسیقی پاپ را زیر مجموعه های موسیقی اصیل ایرانی دانست. او اظهار کرد که پس از انقلاب و محدودیتهایی که برای موسیقی ایجاد شد موسیقی به سمت سرود رفت اما از دهه ۷۰ فضای موسیقی تغییر کرد و در این زمینه از نقش فریدون شهبازیان ـ آهنگساز ـ به نیکی یاد میشود. به گونهای که موسیقی ما هنوز از دهه ۷۰ تاثیر میگیرد.از سویی سحرسخایی این سوال را که «آیا موسیقی پاپ وجود خارجی دارد یا ما فقط اصواتی را میشنویم»، پرسش بسیاری از موسیقیشناسان دانست و گفت: برخی از موسیقیدانها بر این باورند که آن نوع از موسیقی پاپ که در ایران، مصر و ترکیه رواج دارد پاپ نیست. او همچنین بیان کرد که آن نوع از موسیقی که منسوب به پاپیولار هست از دهه ۲۰ وارد ایران شده و پس از یک دوره فطرت، از سالهای ۷۴ و ۷۵ دوره درخشانی را تجربه کرده است.سخایی موضوعهای فرهنگی را موضوعهایی با بازده زمانی طولانی عنوان کرد به گونهای که گفت نوع برخوردها و سیاستهای نادرست دهه ۶۰ و حتی عقبتر دهه ۴۰ را شاید در این دهه باید شاهد باشیم.همچنین در خلال برنامه آقایان میلاد کیایی، بابک زرین و محمد اصفهانی سخنانی را مطرح کردند، آنها معتقد هستند هیچ دلیلی بر عدم تعامل بین موسیقی پاپ و اصیل ایرانی وجود ندارد.
اخبار
اکران برگزیده چهل سال سینمای ایران در موزه سینما + جدول نمایش فیلمها
برنامه و زمانبندی نمایش گزیده فیلمهای چهار دهه سینمای ایران اعلام شد.
به گزارش امتیاز، ویژه برنامه «نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران» به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، پنجشنبه 26 مهرماه در موزه سینما افتتاح میشود و در نخستین روز، دو فیلم سینمایی از تولیدات سالهای 1358 و 1359 روی پرده میروند.
در این برنامه که تا پایان سال 1397 ادامه خواهد داشت، پنجشنبههای هر هفته در دو سانس 15 و 17 دو فیلم سینمایی ویژه مخاطبانی که در این گردهمایی ثبتنام کردهاند، اکران میشوند.
گزیده فیلمهای چهل سال سینمای ایران به همت علی بختیاری از بین تولیدات سالهای 1357 تا 1397 انتخاب و با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن و اصلاح شدهاند.
پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان میتوانند برای اطلاع از برنامه و زمانبندی اکران فیلمها به سایت موزه سینمای ایران http://cinemamuseum.ir/ مراجعه و جدول نمایش فیلمها را دریافت کنند.
یادآوری میشود، نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران ویژه افرادی است که کد اختصاصی و کارت عضویت خود را از روابط عمومی موزه سینما دریافت کردهاند.
لازم به ذکر است، به دلیل استقبال کمنظیر مخاطبان از این برنامه، اعضا میبایست با بررسی جدول نمایش و انتخاب فیلمهای مورد علاقه خود، یک هفته قبل از اکران برای رزرو برنامه اقدام کنند.
تماشاخانههای ماه و مهر میزبان نمایشهای ویژه ماه صفر میشوند
امیرحسین شفیعی، مدیر تولید تئاتر حرفهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از اجرای سه نمایش ویژه ایام ماه صفر در تماشاخانههای حوزه هنری خبر داد.
به گزارش امتیاز، امیرحسین شفیعی که چندی پیش از سوی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان مدیر تولید تئاتر حرفهای این مرکز معرفی شده است از اجراهای ویژه ماه صفر در تماشاخانههای این مرکز خبر داد و گفت: همچنان که هر ساله مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ایام صفر با نمایشهای ویژه میزبان علاقهمندان به تئاتر بود، در سال جاری نیز این برنامه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ما در دفتر تولید تئاتر حرفهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سه نمایش را برای اجرا در ماه صفر آماده کردهایم. به این ترتیب نمایشهای «آتش خودبرافروخته» به کارگردانی حسام کلانتری، «معمای مطربان پریشان» به کارگردانی محمدرضا ارکان و «آوای آب» به کارگردانی آزیتا بابازاده در تماشاخانههای حوزه هنری میزبان مخاطبان نمایشهای ویژه ماه صفر خواهند بود.
شفیعی در ادامه با تشریح مکان و تاریخ اجرای این نمایشها گفت: نمایش «معمای مطربان پریشان» به کارگردانی محمدرضا ارکان از 29 مهرماه الی 2آبانماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری هر شب ساعت ۱۸ روی صحنه خواهد رفت. همچنین نمایش «آوای آب» به کارگردانی آزیتا بابازاده از 6 الی 16 آبانماه در همین تماشاخانه هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
وی افزود: تماشاخانه ماه حوزه هنری نیز از ۷ الی ۱۸ آبانماه هر شب ساعت ۱۸ با اجرای نمایش «آتش خودبرافروخته» به کارگردانی حسام کلانتری پذیرای علاقهمندان هنر تئاتر در ماه صفر خواهد بود.
شفیعی که علاوه بر مدیریت دفتر تولید تئاتر حرفهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همزمان مدیریت تئاتر خیابانی این مرکز را نیز بر عهده دارد با اشاره به تعطیلات مناسبتی در ماه صفر گفت: نمایشهای ویژه ماه صفر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ایام تعطیل این ماه از جمله اربعین حسینی، شهادت امام رضا (ع) و رحلت پیامبر اعظم (ص) نیز روی صحنه خواهد رفت و درب تماشاخانههای این مرکز در این روزها باز است.
واکنش کانون کارگردانان سینما به تحریم فیلم سینمایی «عرق سرد»
در پی تحریم فیلم سینمایی «عرق سرد» توسط حوزه هنری و عدم اختصاص سالن به این فیلم، کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار متنی رفتار حوزه هنری را محکوم و خواستار احترام حوزه هنری به پروانه نمایش فیلمها شد.متن نامه کانون کارگردانان به شرح زیر است:توقیف خودسرانه فیلم «عرق سرد» در سالن های تحت پوشش حوزه هنری بار دیگر نشان دهنده عدم تمکین این نهاد به قانون و بیاحترامی به پروانه نمایش صادر شده از سوی سازمان سینمایی است.
متاسفانه حوزه هنری این فیلم را از نمایش در سالنهایش در سراسر کشور محروم کرده است.ممنوعیت بلاموضوع و غیرقانونی نمایش برخی از فیلمهای اجتماعی در تعدادی از سالنهای سینما، که به عنوان بخشی از بیتالمال در اختیار ارگانها و نهاد مختلف قرار دارد، تضییع حقوق سازندگان و مالکان فیلم و مخاطبان سینما است.از سوی دیگر شاهد هستیم که حوزه هنری پا را از قانون فراتر گذاشته و اقدام به تشکیل شورای پروانه نمایش موازی برای سانسور مجدد آثار هنرمندان بعد از پروانه نمایش ارشاد کرده است، به طوری که نسخههای نمایش برخی فیلمها در سالنهای تحت پوشش حوزه هنری با سایر سینماها تفاوت دارد.
کانون کارگردانان سینمای ایران بارها و بارها به شکلهای مختلف بر این مسئله تاکید کرده که هیچ نهاد و یا فرد دولتی و غیر دولتی مجاز نیست که در مسیر نمایش عمومی فیلمهایی که مجوز رسمی و قانونی نمایش در کلیه سینماهای کشور را دارند ، مانعی ایجاد کند و هرگونه رفتار غیرقانونی خودسرانه را شدیدا محکوم میکند و امیدوار است بااقدام ضروری و به موقع این نهاد از ضرر و زیان بیشتر این فیلمها جلوگیری کند.
نامزد اسکار فیلمی بر اساس آلبومی از«باب دیلن» می سازد
کارگردان ایتالیایی نامزد اسکار اعلام کرد قصد دارد فیلمی بر اساس آلبوم موسیقی معروف «خون روی مسیرها» اثر «باب دیلن» بسازد.«لوکا گوادانینو» کارگردان فیلم نامزد اسکار «مرا به نامت صدا کن» با همکاری «ریچارد لاگراونیس» در مقام فیلمنامهنویس قصد دارد فیلمی با اقتباس آلبوم موسیقی شاهکار اثر «باب دیلن» با نام «خون روی مسیرها» بسازد.
«ریچارد لاگراونیس» فیلمنامهنویس مطرح آمریکایی از پیش نگارش فیلمنامه ۱۸۸ صفحهای این فیلم را تمام کرده که داستان چندلایه آن درباره شخصیتهایی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی مضمون اصلی آلبوم موسیقی «خون روی مسیرها» اثر «باب دیلن» بر اساس آنها شکل گرفته است. آلبوم موسیقی «خون روی مسیرها» در بحبوحه جدایی «باب دیلن» از همسرش سارا پس از ۱۰ سال زندگی ساخته شده است.
«باب دیلن» خواننده، ترانهسرا و نویسنده آمریکایی از نگاه بسیاری، تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا محسوب میشود و برخی ترانههای او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوبارهخوانی شده است. او در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه ۶۰ بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» همنسلان خود شهرت یافت. او در پنج دهه اخیر در موسیقی آمریکا به عنوان یک پدیده مطرح بوده است.
حضور فرهاد قائمیان در نمایش «نشانهها»
فرهاد قائمیان در نمایش «نشانهها» به کارگردانی مانلی شجاعیفرد در تصاویر ویدئو وال در پسزمینه صحنه حضور دارد و نقش «رییس» را بازی میکند.نمایش «نشانهها» به نویسندگی و کارگردانی مانلی شجاعیفرد از 18 آبان ماه در پردیس تئاتر «شهرزاد» به روی صحنه میرود.فیروزه فیاض بخش تهیه کننده این نمایش است و مازیار فکری ارشاد مدیریت پروژه و مشاوره کارگردان را برعهده دارد. تاکنون حضور مهدی کوشکی، رویا بختیاری، مهدی بوسلیک، محمدحسین صفری و شراره رنجبر، عیسی حسینی در جمع بازیگران نمایش قطعی شده است.
در توضیح این نمایش آمده است: «نشانه ها» کنکاشی است در جریان زیست بشری در گذر زمان. فلسفه زندگی و در انتها رسیدن به ایستگاه مرگ تعاریف متعددی دارد که در قالب یک نمایش نمی گنجند. نمایش «نشانه ها» بخش کوچکی از این تعاریف را در قالب ساختارهای جدید نمایشی در معرض دید مخاطب می گذارد. پرسشی که «نشانه ها» مطرح می کند این است که چرا انسان برای رسیدن به مرگ و نیستی چنین رقابت پرشتابی را در پیش گرفته است؟ آدم ها در این مسابقه قادرند تا هرچه در مسیرشان قرار می گیرد و با منافع شان همسو نیست را کنار بزنند. این همه شتاب در مقابل چه چیز؟ هیچ! آدم باشیم و آدم بمانیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57044
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57045
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57046
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57047
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57048
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3900/15470/57049
|
عناوین این صفحه
- حضور 87 کارگردان زن و رقابت جدی دهه شصتیها
- جشنوارههای کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشود
- منیژه حکمت: اگر امثال من فریادی میزنند برای نفع شخصی نیست
- معرفی داوران خارجی بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
- اخبار
- اخبار