|
نوبخت در یازدهمین جلسه ستاد بودجه اعلام کرد:
تغییر روشهای تخصیص منابع دربودجه۹۸
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بودجه۹۸برای تغییر روشهای تخصیص منابع اندیشه خواهیم کرد،گفت: بودجه سال آینده باید هم رشد اقتصادی را محقق کند و هم مشکل اشتغال را مرتفع کند.
به گزارش امتیاز و به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت معاون رییسجمهور و رییس این سازمان در یازدهمین جلسه ستاد بودجه با بیان این که سال ۱۳۹۸ ویژگیهای خاصی دارد، اظهار داشت: ما باید از همه ظرفیتهای موجود کشور و با در نظر گرفتن محدودیتها و تنگناها، زمینه رشد اقتصادی مطلوب را فراهم آوریم.
وی افزود: بیتردید سال آینده از رقم بودجه اعتبارات عمرانی چیزی را کسر نمی کنیم و استدلالمان این است که سهم اعتبارات عمرانی در تحقق رشد اقتصادی کشور، قابل توجه و اساسی است.
نوبخت با اشاره به شیوههای مختلف مدیریت بودجه گفت: در سال ۱۳۹۸ در عین حال که هیچ طرح قابل دفاعی را رد نخواهیم کرد، از شیوه بودجهریزی غلتان بهره خواهیم برد، به این مفهوم که با وجود محدودیت منابع، به تغییر منابع و تغییر روشهای تخصیص منابع اندیشه خواهیم کرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با تصریح بر این نکته که باید به فکر خلق منابع جدید هم باشیم، اظهار داشت: تمام دغدغه دولت این است که بودجه سال آینده باید قادر باشد هم رشد اقتصادی را محقق کند و هم مشکل اشتغال را مرتفع نماید، به همین دلیل در مدیریت طرحهای عمرانی، اولویتبندی میکنیم.
وی تأکید کرد که طرحهای عمرانی موتور محرک رشد اقتصادی است و ضرورت دارد با تغییر زمینه و کاربری و نیز اقتصادیتر کردن پروژهها، مدیریت بهینه را در این امر مهم دنبال کنیم.
نوبخت در خاتمه سخنان خود با قدردانی از زحمات و خدمات اعضای ستاد تهیه و تدوین بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، بر پیش بینی واقع بینانه منابع و نیز صرفهجویی افزونتر مصارف در بودجه سال آتی تصریح کرد.
یازدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به ریاست نوبخت معاون رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران این سازمان و نمایندگانی از بخش خصوصی و دستگاههای ذیربط در محل این سازمان برگزار شد.
قطعهسازان اعلام کردند:
انتقال دانش فنی ساخت برخی قطعات خودرو به ایران
اگرچه خودروسازان خارجی حتی پیش از اعمال تحریمها، صنعت خودروی ایران را ترک کردند، اما اکنون قطعهسازان داخلی میگویند در مدت حضور آنها، دانش فنی را دریافت کرده و تولید را ادامه میدهند.
اگرچه صنعت خودروی ایران بارها و بارها از محل ترک بدون مقدمه و به یکباره خودروسازان خارجی ضربه خورده است، باز هم قبل از فرا رسیدن موعد تحریمهای آمریکا، این بار هم دو خودروساز و شریک خارجی، صنعت خودروی ایران را ترک کردهاند، اما قطعه سازان ایرانی میگویند که توانایی تولید همان قطعاتی را دارند که خودروسازان خارجی قرار بود در همکاری با آنها، تولید کنند. غلامرضا مرتضوی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: اگرچه اکنون موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما تلاش شده تا در تولید قطعات خودرو، بومیسازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در ماههای اخیر با ترک خودروسازان خارجی، تلاش شده تا همکاریها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار نیز به خوبی صورت گیرد.
وی افزود: در حال حاضر که مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام کردهاند، بیش از هر زمان دیگری شاهد نقشآفرینی تولیدکنندگان هستیم؛ این در حالی است که در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدکنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم کند؛ به این معنا که قوانین باید تغییر کرده تا چرخه تولید به حرکت درآید و متوقف نشود.
به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تامینکنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ بنابراین از سایر تامینکنندگان خرید میکنیم، پس باید راهکارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری کنیم. البته باید این را در نظر گرفت که هم اکنون ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم و بنابراین اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار کنیم.
وی اظهار داشت: اگر راهکارهای مناسبی برای حمایت از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، ممکن است که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این درحالی است که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کردهایم و در سال ۹۷ برخی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری میرسد که می تواند ارزبری را کاهش دهد. این درحالی است که برخی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.
این تولیدکننده قطعات خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک کرده و در کنار سایر بخشهای حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش کنند. هم اکنون مشکلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.
وی اظهار داشت: بر روی کارخانه های قطعهسازی سرمایهگذاری شده است؛ این درحالی است که ظرفیت اینکه به صورت سه شیفت کار کنیم وجود دارد.
همچنین محسن کرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: هم اکنون هفده میلیون خودرو در کف خیابانها مشغول به تردد هستند که عمدتا آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. بنابراین نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس میشود که بتوانیم کالای خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنیم.
وی افزود: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و بنابراین یکی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف کننده نهایی است که استفاده کنندگان قطعات خودرو هستند، بنابراین باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند؛ پس شبکه نمایندگیهای فروش باید ایجاد میشد که این کار صورت گرفته است.
کرباسچی نیز گفت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش میکنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد، این در حالی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. این در حالی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.
مقام مسئول در سازمان راهداری:
آزادراه تهران-قم به بخش خصوصی واگذار میشود
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: آزادراه تهران ـ قم با هدف ارتقای سطح فنی و ایمنی و افزایش خدمات جادهای به بخش خصوصی واگذار میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمدرضا زمانیان گفت: برای ارتقای سطح کیفی، فنی و ایمنی آزادراه های دولتی موجود و از طرفی محدود بودن منابع اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور، واگذاری بیش از ۱۳ آزادراه دولتی را در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهره برداری در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: در این جهت فراخوان شناسایی سرمایه گذار تامین مالی برای آزادراه تهران-قم به عنوان یکی از آزادراه های دولتی انجام شده و پس از طی تشریفات اداری در نهایت تفاهمنامه تامین منابع مالی به میزان ۲ هزار میلیارد ریال با سرمایه گذار منتخب تنظیم و مبادله شد و انتظار می رود با توجه به مصوبه اخذ شده از هیئت وزیران در این خصوص، ظرف دو ماه آینده قرارداد مشارکت نیز تنظیم و مبادله شود.
زمانیان با اشاره به اهداف اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف افزایش درآمد آزادراه های دولتی و به موازات آن تامین منابع مالی در جهت ارتقای فنی و ایمنی و همچنین افزایش سطح خدمات جاده ای برای کاربران و استفاده کنندگان از آزادراه ها اجرایی می شود.
وی در خصوص فرآیند واگذاری آزادراه های دولتی به بخش خصوصی افزود: پس از انجام مطالعات بهسازی و شناسایی نیازهای فنی و ایمنی آزادراه ها و تعیین مبالغ اعتباری مورد لزوم در نهایت بر این اساس مصوبه هیئت وزیران به منظور جذب سرمایه گذار اخذ و فرایند شناسایی و انتخاب سرمایه گذار انجام می پذیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص طول دوره مشارکت و مدت زمان در اختیار گذاشتن آزادراه های دولتی به بخش خصوصی اظهار داشت: بهره برداری و نگهداری آزادراه ها تا زمان مستهلک شدن سرمایه گذاری اولیه به همراه سود مصوب در اختیار طرف مشارکت خواهد بود.
راهکارهای ارتقای خدمات بیمه درمانی بانک ملّی ایران بررسی شد
معاون منابع انسانی بانک ملّی ایران با تاکید بر این که توانمندسازی و نگهداشت منابع انسانی در هر سازمانی در سایه توجه به اموری همچون رفاه و درمان، آموزش، حقوق و دستمزد تعریف می شود، گفت: موضوع بیمه و پرداخت هزینه های درمان در ارتقای بهره وری سازمانی بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش امتیاز، حبیب الله رشید ارده در همایش بررسی مسائل جاری بخش درمان کارکنان بانک که با حضور مدیرعامل شرکت بیمه نوین و روسای ادارات امور شعب استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان که به میزبانی اداره امور شعب استان خراسان رضوی برگزار شد، افزود: داشتن یک بیمه کارآمد، باعث آسودگی خاطر نیروی کار می شود، دل نگرانی های نیروی انسانی را برطرف می کند و میزان وفاداری کارکنان به سازمان را افزایش می دهد.وی با اشاره به این که از زمان انعقاد قرارداد بانک ملّی ایران با شرکت بیمه نوین مدت کوتاهی می گذرد، بر لزوم بررسی و برطرف کردن برخی مسائل این بخش تاکید و خاطرنشان کرد: با تلاش و همت مضاعف همکاران در بانک ملّی ایران و شرکت بیمه نوین باید برخی مسائل در اسرع وقت مرتفع گردند.رشید ارده افزود: باید با بهره گیری از تجربیات گذشته، به دنبال رفع دغدغهها و ارائه هر چه بهتر خدمات به همکاران باشیم.معاون منابع انسانی بانک ملّی ایران از تلاش اداره کل رفاه و درمان برای بالا بردن سطح رفاه کارکنان در حوزه درمان تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه مدیرعامل شرکت بیمه نوین نیز با درک اهمیت حوزه های درمان کارکنان برای این بانک، مسائل را به طور مرتب رصد کرده و با حضور در استانها و شنیدن نظرات همکاران، به دنبال رفع دغدغههای آنهاست که این روند واقعا قابل تقدیر است.رشید ارده، هدف سازمان از ارایه خدمات بیمه درمان تکمیلی را کاهش دغدغه کارکنان هنگام بیماری و مراجعه به مراکز درمانی دانست و گفت: اگر سازمانی این حوزه ها را مورد توجه قرار داده و خدمات مطلوب به کارکنان خود ارایه دهد، بار عظیمی نیز از دوش دولت برداشته می شود.در ادامه جلسه، مدیر عامل شرکت بیمه نوین ضمن تقدیر از برگزاری این گردهمایی، گفت: ما نیاز بیمهگزاران را شناسایی کرده و سپس محصولی متناسب با آن عرضه می کنیم. حسین کریم خان زند افزود: شرکت بیمه نوین به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی و راهنمایی کارکنان بانک ملی ایران است .
معاون وزیر راه مطرح کرد؛
افزایش ۴۰۰ برابری قیمت قیر در دو دهه اخیر
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: قیمت قیر از سال ۸۰ تاکنون افزایش ۴۰۰ برابری داشته است.
خیرالله خادمی در دهمین همایش قیر و آسفالت با بیان اینکه کشور ما یک کشور حمل و نقل جاده ای است، گفت: علیرغم توسعه شبکه ریلی کشور که ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست و برخی از این محورها به بهره برداری رسیده است اما آمار استفاده از ریل در کشور پایین بوده که به معنای هدر رفت منابع ملی است.
وی با تاکید بر اینکه تنها ۱۰ درصد حمل و نقل کشور ریلی است و ۹۰ درصد آن جاده ای است افزود: بنابراین چاره ای جز تامین ایمنی حمل و نقل جاده ای نداریم به همین دلیل ۷۸۰۰ کیلومتر جاده اعم از بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی در کشور در حال اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به خودرومحوری که در کشور داریم نیاز ما به توسعه جاده ها بیش از این مقدار است.
به گفته خادمی در حال حاضر تنها ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور ساخته شده و برای رسیدن به میزان مطلوب از جاده باید حداقل طول جاده های بزرگراهی و آزادراهی به ۳۶ هزار کیلومتر برسد تا بتوانیم ۷۵ درصد باری که در جاده ها جابجا می شود در مسیر ایمن تردد بدهیم.
وی با بیان اینکه حتی در مسیرهای جدید ریلی که افتتاح شده تمایل به استفاده از سفرهای ریلی کمتر است، گفت: اگرچه توسعه مسیرهای ریلی اشکالاتی مانند عدم اتصال به مراکز بار را دارد اما تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی همچنان بالاست و کمتر مایل به سفر با قطار هستند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۲۲۲۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم که با هزینه زیادی احداث شده اند، یادآور شد: اولویت با نگهداری این آزادراه هاست، در گذشته سالانه ۳۵ میلیون تن آسفالت ریزی برای احداث راه های جدید داشتیم اما در حال حاضر به دلیل گرانی قیر حجم آسفالت ریزی به ۱۵ میلیون تن در سال رسیده است.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از سال ۸۰ تاکنون قیمت قیر ۴۰۰ برابر شده است. هر چند این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر مناسب است اما برای دستگاه های مرتبط با احداث و نگهداری جاده ها چالش ایجاد کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها راهی که برای اقتصادی شدن استفاده از قیر و آسفالت داریم این است که حجم استفاده از این محصول را در ساخت و سازها کاهش دهیم ولی نباید این کاهش استفاده از حجم قیر به کاهش تعداد پروژه های عمرانی منجر شود، تنها راه ممکن افزایش کیفیت قیر و آسفالت و کنترل مصرف آن است.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر در راه سازی از روش های سنتی استفاده شده و مجریان چند لایه آسفالت ریزی می کنند، گفت: باید با زیرسازی مناسب از حجم مصرف آسفالت کم کنیم اگر پیمانکاران و راه سازان فکر می کنند دولت پول می دهد که هم راه بسازیم و هم آن را نگهداری کنیم دیگر چنین چیزی وجود ندارد بلکه باید روش های طراحی و مهندسی راه تغییر یابد. ضمن اینکه روش های دیگری همچون کاهش مصرف قیر و تغییر اختلاط ها یک ضرورت است که با توجه به منابع مالی موجود باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3919/15618/58709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3919/15618/58710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3919/15618/58711
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3919/15618/58712
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3919/15618/58713
|
عناوین این صفحه
- تغییر روشهای تخصیص منابع دربودجه۹۸
- انتقال دانش فنی ساخت برخی قطعات خودرو به ایران
- آزادراه تهران-قم به بخش خصوصی واگذار میشود
- راهکارهای ارتقای خدمات بیمه درمانی بانک ملّی ایران بررسی شد
- افزایش ۴۰۰ برابری قیمت قیر در دو دهه اخیر