|
در دومین نشست«گفتمان فرهنگی انقلاب» با موضوع «جشنواره فیلم فجر؛ فرصتها و تهدیدها» عنوان شد؛
بخش ملی جشنواره در حال فراموشی است
انتخاب فیلمساز ضدانقلاب در بخش داوری جشنواره فیلم فجر نشان از تصمیمات مدیران نالایق و هیئتی برگزار کردن جشنواره بزرگ سینمای ایران است.
به گزارش امتیاز؛ دومین نشست«گفتمان فرهنگی انقلاب» با عنوان «جشنواره فیلم فجر؛ فرصتها و تهدیدها» به بررسی کارنامه سیوشش دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور: محمدرضا شرفالدین تهیه کننده و مدیر سینمایی، حمید بهمنی کارگردان، علی رویینتن کارگردان، سید رضا اورنگ کارشناس، ایزد مهرآفرین فعال رسانه برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور و همایون اسعدیان از دیگر میهمانان برنامه بودند که برغم هماهنگی قبلی در این نشست حضور پیدا نکردند.
در آغاز مراسم؛ یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: سلسله نشستهای تحلیلی «گفتمان فرهنگی انقلاب» به منظور تبیین ضرورتها، نیازهای فرهنگی و چالشهای پیش رو طراحی شده و در هر جلسه به بررسی موضوعات مهم فرهنگی و سینمایی میپردازد.
به گفته وی، جشنواره فیلم فجر همه ساله برگزار میشود و با فرارسیدن آن همه در هیاهوها و فضای فیلمها غوطه ور میشویم و کمتر به آسیب شناسی و تحلیل ظرفیتها و فرصتها و حتی، آسیبهای آن به صورت کارشناسی میپردازیم. از این رو، امیدواریم این سری نشستها به آسیب شناسی، رشد و بالندگی جشنواره فجر کمک نماید.
در ادامه مراسم حمید بهمنی کارگردان سینما، در خصوص عملکرد جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر ٣٦ سال قدمت دارد و برای آسیب شناسی این رویداد کمی دیر شده است چرا که سالها از این فاجعه بزرگی در عرصه فرهنگ کشور میگذرد و در شرایطی که توده آن به سرطانی در فرهنگ تبدیل شده ما تازه به فکر درمان آن افتاده ایم. بنده معتقدم جشنواره فیلم فجر در ادوار اولیه براساس شرایط خاص جامعه و به شکل هیئتی برگزار شده است و این روند همچنان ادامه دارد و هیچ وقت در افق دیدگاههای خودمان فکر نمی کردیم که بعد از ٣٦ سال سابقه برگزاری، به دنبال احیای آرمانهای گذشته آن باشیم.
وی افزود: روند اجرایی هیئتی جشنواره موجب شده که امروز این رویداد بزرگ فرهنگی هیچ شأن و منزلتی برای انقلاب اسلامی ما ندارد. این در حالی است که با رصد سینمای کشورهایی نظیر آمریکا، به ضریب بالای توجه و اهمیت به سینمای استراتژیک شان و نیز، توجه به دستاوردهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سینما پی میبریم چرا که از ارزشهای خود حمایت کرده و آن را به دنیا تکثیر می کنند. ولی این روند در ایران برعکس بوده و توجهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در جشنواره فیلم فجر نمی شود. ما اگر در بخش سخت افزاری و نرم افزاری جشنواره دقت بیشتری داشته باشیم و بعد مناسبی را برای آن پیدا کنیم همه آسیبها و فرصتهای آن مشخص می شود.
این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما از جشنواره فجر آسیبهای زیادی دیده ایم و در حالیکه دستاوردهای انقلاب ما جریان خاصی را دنبال می کند اما در سینمای ایران به معنای واقعی این ارزشها نرسیده ایم. یه عنوان مثال میتوان به فیلمهای زیادی اشاره کرد که در سطح جهان مطرح شده و اتفاقا هم جوایز مختلفی گرفته است ولی بیش از ٧٥ تا ٨٠ درصد آنها در راستای تفکر جمهوری اسلامی نبوده است و من هنوز نمی دانم چرا این اتفاق می افتد؟
وی ادامه داد: شناخت معایب سینمای ایران از سال ٧٦ در جشنوارههای خارجی شروع شد که هر فیلمسازی ا تشویق و وادار به ساخت فیلم برای حضور در جشنوارههای خارجی کرده بود. استناد این قضیه سالها خدمتم در بخش سینمای خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاست. در این سالها فیلمهای زیادی را دیدم که بدون پروانه ساخت تولید شده و عوامل آن بر تصویب قانونی آن اصرار می کردند تا با مهر جمهوری اسلامی این فیلمها را به خارج از کشور منتقل کنند در حالیکه مملکت ما برای این نگاههای سیاه نما به ایران هیچ قاعده ای قایل نیست.
جشنواره فیلم فجر مایه خجالت ما است
کارگردان فیلم سینمایی»گامهای شیدایی» گفت: در این ٣٦ سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر، فرصتهای زیادی را از دست داده ایم که اگر به درستی پرداخته بودیم سینمای ما همچون خورشید تابان می درخشید. گذشت زمانی که سینمای ایران به اسم سینمای پاک مطرح بود.امروز هیچ اثری از آن نگاه خوب به سینمای ما نیست و آنقدر آلوده به سیاه نمایی شده است که از وجودش خجالت می کشیم.
وی افزود: یکی از کسانی که فیلمهای متعددی بر علیه ایران ساخته است و به حضور در جشنوارههای خارجی می بالد، در کمال ناباوری بر جایگاه داوری سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نشسته است. این چه پازلی است که در کنار هم چیده شده است؟ نگاه غلط به سینمای ما بالاخص فجر این انتخابها نشات میگیرد من بر این عقیده ام که مدیران اهل دلسوزی می توانند با احیای دستاوردهای روی زمین مانده این شرایط را اصلاح کنند.
بهمنی صرف بودجههای حوزه سینما در زمینه انقلاب اسلامی را کم میداند و ادامه داد: چه توقعی داریم که فیلمسازان به دنبال آرمانهای انقلاب باشند وقتی که فیلمهای فاجعه آور ساخته می شود و در کشورهای دیگر به عنوان سنبل فرهنگ ایران معرفی می شوند. ما آسیب شناسی خوبی در حوزه سینما نداشته ایم و از صدقه سر دولت فعلی به جشنواره فجر راهمان هم نمی دهند و آنقدر که ماجرا شور شده است که امثال ما در جشنواره جایی ندارد و فرصتی به ما داده نمی شود تا زمانی که آبها سرریز شود.
ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم
علی رویین تن کارگردان سینما در ادامه این نشست خبری، آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر را اقدام سنجیده حوزه هنری دانست و گفت: من کارشناس انقلاب نیستم و ترجیح می دهم به جای آن از سینما حرف بزنم. ولی به عنوان یک شهروند از نظام جمهوری اسلامی تنها این را می دانم که میدانی داریم که اسمش انقلاب است امروز ارمانهای انقلاب کمرنگ شده است. و هیچ ردی از آن ان جریان بزرگ و جدید در فرهنگ و هنر این مملکت نیست. ولی وقتی که امام خمینی (ره) رهبر این انقلاب شد گفت ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم. من با قاطعیت میگویم که امروز ما با سینما مخالفیم ولی با فحشا مخالف نیستیم سینمای ایران بوی فحشا میدهد و اثر از بوی انقلاب در آن نیست و ترجیح دادهایم انقلاب همان میدان چراغانی شده بماند.
وی افزود: اندیشه و آرمانهای انقلاب مال آدمهای بزرگ است. انقلاب ما حماسه ای است که شبیه هیچ انقلاب دیگری در جهان نیست که دین و تشیع را به همراه دارد چه بسا که دینداری و شرعیت مداری کار هر کسی نیست.در حال حاضر این آرمانها و انسانها را به دلایلی خودخواهانه کنار می گذارند و تاثیرات آن را در فرهنگ به وضوح می بینیم. مگر در بافت سیاسی انقلابگری هست که توقع داریم در سینما باشد؟
احترام به مخاطب شاه کلید موفقیت سینما
رضا اورنگ، کارشناس سینما یکی دیگر از میهمانان این نشست تحلیلی بوده است که جشنواره فیلم فجر را این چنین ارزیابی کرد: ما اهل گفتمان نیستیم و این یک ایراد بزرگ است چرا که در حوزه سینما هرکسی حرف خودش را می زند. جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای پخش فیلم است و هر نوع فیلمی اعم از انقلابی، اجتماعی و جنگ و طنز و غیره را در خود جای داده است. بنده مخالف نظر اقای بهمنی هستم که جشنواره فجر را منوط به اکران فیلمهای انقلابی می داند و باید بگویم که فجر، جشنی همگانی است. باید یادآوری کنم که مدیران چپ و راست براساس سلایق خود عمل می کنند. انجمن دفاع مقدس چقدر از کارگردانان این ژانر حمایت کرده است؟
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سینمای ما درگیر ادا شده است و در حالی که احترام به مخاطب شاه کلید موفقیت سینما محسوب میشود، هرگز به آن اهمیت نمیدهیم. ما باید سیستم و قانون مردمی داشته باشیم و مردم را در این انتخاب شریک کنیم. به عنوان مثال فیلمهایهالیوود ابتدا در شهرهای کوچک اکران میشود و بعد از اعمال انتقادها در شهرهای بزرگ اکران نهایی صورت میگیرد.
بخش ملی جشنواره در حال فراموشی است
محمدرضا شرف الدین تهیه کننده و مدیر سینما در ادامه این برنامه گفت: در جداسازی بخش ملی و بین الملل باید سیاستهای آینده را در نظر گرفت و با توجه به اهداف تعریف شده این مسیر را ادامه داد. به نظر من مدیران مربوطه با جداسازی این دو بخش جشنواره فیلم فجر قصد داشته اند تا بخش بین المللی را تقویت کرده و به طور کل بخش ملی را به فراموشی بسپارند. ما جشنهای فجر داریم و جشنواره ای سینمایی با این عنوان نداریم و فیلمسازانی را می پذیرند که فیلمهای خود را با معیار و طرز فکر غرب ساخته باشند. سیاستهای جشنواره نیز سندی برای اثبات این قضیه است که همه سیاستهای خارجی ما در ارتباط با غرب، در سیاست فرهنگی ما نیز نفوذ کرده است. امیدوارم این حرف من تا ٥ سال دیگر یادتان باشد و فرآیند آن را در سینما ببینید.
وی افزود: خیلی از اتفاقات در کشور ما آغازی دارد که قرار بر تاکید آن نبوده است. ورود غیرمنتظره برخی سیاست گذاریهای دیکته شده غرب به ما، بسیاری از سیاست گذاریهای ما را تحت الشعاع قرار داده است و مدیران مربوطه آن را به راحتی پذیرفته اند. ما امروز از آینده سینمایی کشورمان خبر نداریم. هیچ نگاهی از انقلاب مظلوم ما در سینمای امروز وجود ندارد و معتقد هستم که ما باید به دنبال باز خوانی آرمانهای انقلاب در فجر باشیم و بررسی کنیم.
این مدیر سینما عنوان کرد: ما به سینمای بین الملل و ارتباط با دنیا نیاز داریم ولی ساختار مناسب و صحیحی در این زمینه نداریم. ابزار ارتباطی جامعه امروز سینما است که باید موضوعی برای ارائه به آنها داشته باشیم اما معرفی امثال فیلم «هزارپا» به عنوان فرهنگ ایران اقدامی وحشتناک است که ناشی از عدم وجود سیاستگذاری و بی هدفی دبیران جشنواره در این زمینه است.
وی در خصوص انصراف و بی میلی برخی فیلمسازان نسبت به شرکت در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: علت انصراف و تغییر سلیقه فیلمسازان نسبت به انصراف از حضور در جشنواره نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و سوال من هم هست و وظیفه دبیرخانه دائمی جشنواره است که به این سوال پاسخ دهد. جشنواره فیلم فجر مهمترین ابزار تبلیغاتی دهه فجر است که آسیبهایی نیز خواهد داشت. اگر چیزی برای ارائه نداریم چرا باید جشنواره برگزار کنیم؟ حتی، اگر یک فیلم خوب داریم به خاطر همین یک فیلم باید جشنواره برگزار شود. در سینمایی که نماد فرهنگ ما است باید به جای الزام در برگزاری جشنواره، به فکر کیفیت فیلمها باشیم.
شرف الدین ادامه داد: در همه جشنوارهها، فیلم متاثر از فضای سیاسی است که در هر دوره بنابر نظرات دولت و مدیران دچار تغییر شده است. سینمای ما در چهار سال تغییر هر دولتی دچار سیاستهای جدیدی می شود و سیاست دولت وقت ما در گفتمان بین المللی دچار وادادگی است که نتیجه اش هم سینمای امروز است. ما در مسائل مختلف کشور دچار وادادگی غربی شده ایم و ریشه آن هم به سینما و جشنواره فیلم فجر رسیده است. در حالی «سینمای بد» معنا پیدا کرده و آسیبهای سنگین اجتماعی را به دنبال داشته است که در سریال «شاه بز» بد حجابی در سینما نهادینه کرده و با الگو قرار دادن بازیگران آرام آرام فضای خانواده و جامعه را تسخیر کرده است. رسانههای بیگانه نیز بخش دیگری از اشاعه بی فرهنگی در کشور ما است. سینما توانمندی زیادی دارد اما مهمترین معضل آن بی سوادی است. سرانه مطالعه در سینما بسیار پایین است. متاسفانه فیلمهای ما به کپی برداری از غرب رسیده و چیزی به نام فرهنگ ملی و اسلامی ایرانی در فیلمها رو به فراموشی است. در حال که جشنواره ملی با آثار ملی شکل می گیرد، من هنوز نمیدانم در سبد ارائه فرهنگ ما فیلمهایی نظیر» هزار پا « چه سهمی دارد؟
اعمال سلیقه مدیران جشنواره را به منجلاب کشاند
ایزد مهر آفرین، فعال رسانه نیز یکی از آفتهای کشور ما را نبود گزاره و مستند از هر اتفاقی دانست و اذعان داشت: ما در بیان اظهارات سند و مدرکی از عقبه تاریخی اتفاقات نداریم سینما هم از این قضیه مستثنی نیست و نسبت دادن سیاه نمایی مطلق بدون اسناد و مدارک به سینما اصلا قابل قبول نیست. هر اظهار نظری در این حوزه نیاز به سندیت دارد.
وی افزود: جشنواره فیلم فجر صرفا نباید به فیلمهای انقلابی بپردازد و حتی اظهارنظر در خصوص تغییر اسم جشنواره کاملا نادرست است. جشنواره در ادوار گذشته تا این حد سیاست زده نبوده و از سال ٨٨ در عملکرد خود تحت تاثیر تغییرات سیاسی قرار گرفته است.»هزار پا» محصول مشکلات جامعه است و نمی توان آن را نقض کرد اما تاکید میکنم فیلمسازان باید گزاره درستی را به مخاطب ارائه دهند.
این فعال رسانه خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم دفاع مقدس و مقاومت به مختص به فیلم انقلابی است و کسی هم اعتراضی ندارد اما توقع صرفا فیلم انقلابی در جشنواره فجر اشتباه است. شاخصه ای برای ساخت فیلمها و انتخاب آن در جشنواره فجر وجود ندارد. در شرایطی که آیین نامه ای برای این جشنواره وجود ندارد، نمی توان به انتخاب فیلمها، مدیران و حتی داوران انتقاد کرد.
مهرآفرین تاکید کرد: ما در سینما باید انگارههای مستند و پژوهش شده داشته باشیم چرا که کلی گویی و حرفهای غیراصولی راه به جایی نمیبرد. طی سالهای اخیر شاهد اعمال سلیقه مدیران مربوطه در این جشنواره بودهایم که بدون تحقیق و پژوهش به مرحله اجرا رسیده است و منجلابی از مشکلات را ساختع است. در این میان باید مردم را در این معیارها در نظر گرفت.
من معتقدم ارائه دستورالعمل و قوانین مشکلات جشنواره فیلم فجر را برطرف خواهد کرد و سلایق شخصی مدیران و کادر اجرایی را از این پروسه حذف میکند. نمونهای از نبود آیین نامه در اکران فیلمهای این دوره از جشنواره منجر به بی عدالتی در اختصاص سانسهای اول به فیلمهای کوتاه و مستند شده است.
اگر آیین نامه، قانون و پژوهش یه سینمای ایران اضافه شود به مرور به جشنوارهای قدرتمند و با هویت شده است.
شایان ذکر است سلسله نشستهای گفتمان فرهنگی انقلاب در ادامه با حضور سینماگران و مدیران سینمایی به موضوع جشنواره فیلم فجر؛ فرصتها و تهدیدها» خواهد پرداخت.
به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار میشود؛
تقدیر از ۴۰ چهره فرهنگی هنری برتر در «فصل رویش»
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی در ویژهبرنامهای با عنوان «فصل رویش» از ۴۰ چهره برتر در عرصههای فرهنگی هنری با اهدای نشان رویش تقدیر میکند.
به گزارش امتیاز، سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برگزاری برنامه «فصل رویش» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: این برنامه برای اولین بار در فرهنگسراهای تهران با هدف تقدیر از رویشها و دستاوردهای انقلابی با اهدای نشان رویش به ۴۰ چهره فرهنگی هنری برگزار میشود.
وی حوزههای تقدیر از این ۴۰ چهره را در برنامه فصل رویش شامل بخشهای ادبیات و شعر، هنرهای تجسمی، سرود و موسیقی، نمایش و تئاتر، فیلم، سریال، انیمیشن، رسانه، قرآن و معارف اسلامی، ایثار و شهادت، علم و فناوری، جوانان، اقتصاد و تولید ملی و بانوان برشمرد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه انتخاب این افراد بر اساس جمعبندی کمیته تخصصی هر رشته و شورای سیاستگذاری این برنامه صورت گرفته است، گفت: امیدواریم اجرای این برنامه در سالهای آینده نیز انجام پذیرد تا با ظرفیت بیشتری بتوانیم از چهرههای برتر فرهنگی هنری تقدیر کنیم.
به گفته فاطمیانپور جزییات بیشتر این برنامه در روزهای آینده اطلاعرسانی میشود.
علت بینالمللی نبودن جشنواره هنر مقاومت در سال 97
دبیر کل جشنواره هنر مقاومت اینگونه عنوان کرد که امسال به دو دلیل نوسان قیمت دلار و پرداختن به موضوعات داخلی، این جشنواره به صورت بینالملل برگزار نشده است. او همچنین توضیح داد که موضوعات جشنواره بیشتر درباره مطلبات هنرمندان، مسائل و مشکلات داخلی است.نجابتی در پایان سخنان خود گفت که امیدوار است با برگزاری این جشنواره چرخه تولید آثار هنری داخلی در حوزه مقاومت بالا برود.
نجابتی در این بخش گفت: در بخش پژوهش بخاطر مرگ آقای دالوند نتوانستهایم، پروژه را به سرانجام برسانیم ولی سعی میکنیم در شرایط مناسب این کار را انجام دهیم.دومین نشست خبری رسانهای پنجمین جشنواره هنر مقاومت و آیین رونمایی از پوستر جشنواره، صبح شنبه (۲۹ دی ماه) در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.مسعود شجاعی طباطبایی (دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتون) و مسعود نجابتی (دبیر کل جشنواره هنر مقاومت) سخنرانان این نشست بودند.
در ابتدای این نشست آیاتی از قرآن کریم تلاوت شد و سپس مسعود نجابتی بیان کرد که اهداف جشنواره هنر مقاومت تا حدودی که پیشبینی کرده بودند به نتیجه رسیده است.او ادامه داد: تأخیر در برگزاری نشست این جشنواره به علت علاقهمندی بالای هنرمندانی بود که با آنها سروکار داشتیم. از جمله اهداف جشنواره پرداختن به رویشهای انقلاب و استعدادهای جوان بود که در این راستا با وجود محدودیت بودجهای که داشتیم در استان های مختلف ۲۰ کارگاه با حضور نیروهای هنرمند جوان برپا شد.
نجابتی اضافه کرد: برپایی کارگاهها اتفاق مهمی بود زیرا در بعضی از شهرستانها برای اولین بار حضور پیدا کردیم و با استقبال هنرمندان شهرستانها نیز روبهرو شدیم؛ به گونهای که بعضی از کارگاهها سه روز به طول انجامید.او اعلام کرد که بخش عمدهای از خروجی کارگاهها به جشنواره راه پیدا کرده و به نمایش گذاشته خواهد شد.
دبیر کل جشنواره هنر مقاومت معرفی رشتههای هنری حوزه تجسمی را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: خیلی از رشتههای تجسمی به طور مستقیم با زندگی مردم سروکار دارند ولی شناخته شده نیست به همین دلیل در ۱۶ برنامه تلویزیونی به معرفی رشتههای هنری تجسمی پرداختهایم.او افزود: تأخیری در برگزاری زمان جشنواره نخواهیم داشت و در چهار بهمن ماه در کانون پرورش فکری نوجوانان واقع در خیابان حجاب، سالن شماره ۲ افتتاح خواهد شد.
دبیر کل جشنواره هنر مقاومت درباره علت برگزاری این دوره از جشنواره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به دلیل اینکه در این دوره از جشنواره به شکل جدی به کودکان بخصوص در بخش تصویرسازی، کارتون و تایپوگرافی پرداخته شده، در این محل جشنواره برگزار میشود.نجابتی بیان کرد که بخشی از محصولات جشنواره هنر مقاومت در قالب کتاب ارائه خواهد شد و همچنین قصد دارند که آثاری مثل کتیبه و پرچم را در سراسر کشور به نمایش بگذارند.
وی افزود: به طور کلی قصد داریم فایلهای رشتههای مختلف را همزمان با جشنواره در اختیار علاقهمندان بگذاریم. در واقع حداقل در بعضی رشتهها حتی در مناطق محروم نیز سعی میکنیم که حداکثر اکران را داشته باشیم. در این دوره از جشنواره تمام توجه ما بر کیفیت آثار است و حتی از داوران خواستهایم که با توجه به سطح کیفی جامعه داوری سختی داشته باشند زیرا سلیقه مردم در آثار هنری بالا رفته است.نجابتی بیان کرد که تولید کتاب خیلی هزینهبر است به همین دلیل سعی کردهاند از هزینههای سنگین این چنینی صرف نظر کنند.
او ادامه داد: مثلا در بخش تصویرسازی در دو قسمت به نام ۴۰ تیکه و چلچراغ آثار را منتشر خواهیم کرد. محصولات تایپوگرافی قابلیت چاپ بر روی لباس یا تیشرت را خواهند داشت و در جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد. امیدوارم ارگانهای مختلف و مرتبط با مد و لباس پیشنهادهای ما را عملی کنند و لباسهای هماهنگ با فرهنگ اسلامی و ایرانی را برای جوانها فراهم کنند.وی افزود: بخش پرچم و کتیبه اولین بار است که در جشنواره هنر مقاومت حضور دارد. آثار این قسمت آماده توزیع و در حال تکثیر هستند. امیدوارم آثار بخش پرچم مربوط به ایام فاطمی و فجر به موقع آماده شوند.
اخبار
هشتگ مرضیه هاشمی در پرس تی وی:
بازتاب گسترده بازداشت مجری پرس تی وی توسط آمریکا در فضای مجازی
به دنبال بازداشت و زندانی شدن مرضیه هاشمی مجری آمریکایی تبار شبکه پرس تی وی در آمریکا موجی از واکنش های اعتراضی به این اقدام در فضای مجازی به راه افتاده که در برنامه این هفته «هشتگ پربازدید روز» (Trending) مورد بررسی قرار می گیرد.
بهگزارش امتیاز، این برنامه با مروری بر هشتگ FreeMarziehHashemi# به عنوان هشتگ پرطرفدار و پرکاربرد فضای مجازی در روزهای اخیر به بررسی نظرات کاربران پیرامون این اقدام غیرانسانی دولت آمریکا علیه این مجری مسلمان می پردازد.
گفتنی است مرضیه هاشمی، مجری مسلمان و آمریکایی الاصل شبکه پرس تی وی یکشنبه گذشته در فرودگاهی در آمریکا بازداشت و سپس به زندان منتقل شده است. این مساله بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان و فضای مجازی به دنبال داشته است و کاربران زیادی با درج هشتگ Free MarziehHashemi# خواستار آزادی سریع وی هستند.
برنامه «هشتگ پربازدید روز» به تهیه کنندگی معصومه عابدینی و حسین الشیماری شنبه 29 دی ماه به مدت 2 دقیقه در چند نوبت از شبکه پرس تی وی پخش می شود.
نقد «شاهزاده پارسی» در شبکه آیفیلم
فیلم سینمایی «شاهزاده پارسی: شنهای زمان» بهکارگردانی مایک نیوول، امشب در برنامه «تاریخ و سینما»ی شبکه آیفیلم نقد میشود.
بهگزارش امتیاز، «تاریخ و سینما» برنامهای است با حضور خسرو معتضد که به نقد تاریخی فیلمهای ضدایرانی جهان میپردازد.
بر اساس این گزارش، این برنامه امشب قرار است فیلم «شاهزاده پارسی: شنهای زمان» را بررسی تاریخی کند.
این فیلم اکشن فانتزی که در سال ۲۰۱۰ در سینماهای جهان به نمایش درآمده، بر پایه داستانی به همین نام اثر کارلا جابلونسکی ساخته شدهاست. تهیهکننده این فیلم جری بروکهایمر است و پیشنویس فیلمنامه را جردن مکنر، سازنده سری شاهزاده ایران نوشته است.
«تاریخ و سینما» به تهیهکنندگی و کارگردانی ایزد مهرآفرین و نویسندگی و پژوهش محمد صادق عابدینی شنبهها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن قرار میگیرد. بازپخش آن نیز در ساعت ۰۶:۳۰ روز بعد خواهد بود.
آیفیلم در پی «ویلاییها»
برنامه «جلوههای سینمایی» شبکه آیفیلم یکشنبه ۳۰ دی، به جلوههای ویژه میدانی فیلم سینمایی «ویلاییها» میپردازد.
بهگزارش امتیاز، «جلوههای سینمایی» پس از بررسی جلوههای ویژه رایانهای چندین فیلم و سریال شاخص ایرانی، حالا به سراغ جلوههای ویژه میدانی رفته است.
بر اساس این گزارش، در این قسمت از این برنامه، ایمان کرمیان، آیفیلمیها را با جلوههای ویژه میدانی فیلم «ویلاییها» آشنا میکند.
«ویلاییها» فیلمی بهکارگردانی منیر قیدی و بازی طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، صابر ابر، ثریا قاسمی، فریما کهنمویی، معصومه بیگی، علیرضا داوری، علیرضا پریشانی که در سال ۱۳۹۶ اکران شد.
این فیلم سینمایی در ژانر دفاع مقدس ساخته شده و قصه خانوادههای فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است.
برنامه «جلوههای سینمایی» بهکارگردانی حسین مدحت یکشنبه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن قرار میگیرد و بازپخش آن دوشنبه ۱ بهمن ساعت ۰۶:۳۰ خواهد بود.
این سریال ایرانی مورد استقبال مردم منطقه بالکان قرار گرفته است
«پرده نشین»ی شبکه سحر
پخش مجموعه تلویزیونی «پرده نشین» که به اثرگذاری روحانیون و حضور اآنان در زندگی روزمره مردم پرداخته و به نوعی سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به تصویر می کشد، مورد توجه بینندگان کانال بالکان قرار گرفته است.
به گزارش امتیاز، این مجموعه داستان زنی به نام هدی را روایت می کند که پس از سال ها برای دریافت ارثیه پدری به زادگاهش می آید اما برایش اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهد. در این سریال به روحانیون و حضور آنها در محلهها و در کنار مردم توجه شده و روی این موضوع تمرکز دارد که روحانیون چقدر میتوانند در حل مشکلات مردم به آنها کمک کنند.
مجموعه تلویزیونی «پرده نشین» که محصول سال 1393 شبکه اول سیماست، در شبکه سحر توسط گازمند گ گای به آلبانیایی ترجمه و سپس حک و زیرنویس شده و روزهای شنبه، سه شنبه و پنجشنبه هرهفته در ساعت 19:00 به مدت 45 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
بررسی تاریخ سینمای مصر در شبکه الکوثر
سینمایی «اضواء» که به صورت هفتگی پخش می شود امشب با بررسی تاریخ سینمای مصر و بخش های متنوع و جذابی به روی آنتن شبکه جهانی الکوثر است .
به گزارش امتیاز، نمایش قسمت هایی از فیلم «زندگی یا مرگ» ساخته کمال الشیخ و بررسی کارنامه هنری «یوسف جبرائیل شاهین» کارگردان متعهد مصری به عنوان شاخص های تاریخ سینمای این کشور عربی و اسلامی از مهم ترین بخش های برنامه اضواء هستند. آیتم های دیگری مثل ستاره های سینما ، پشت صحنه فیلم ، سکانس برتر و موسیقی برتر بخش های دیگر این برنامه را تشکیل می دهد که از آثار سینمای ایران به تناوب انتخاب و در خلال برنامه پخش می شود .
اخبار
دادگاه آمریکا: مرضیه هاشمی به هیچ جرمی متهم نیست
مجری پرس تی وی همچنان در بند
مرضیه هاشمی، مجری، خبرنگار و مستندساز پرس تی وی علیرغم این که روز گذشته دادگاهی در آمریکا بازداشت او را به عنوان یک شاهد در تحقیقاتی که ماهیت آن هنوز مشخص نشده، تایید کرد و بر عدم اتهام او به هیچ جرمی صحه گذاشت، همچنان در بند است.
به گزارش امتیاز، روز جمعه، بریل الین هاول، قاضی دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا، طی حکمی انتشار بخشی از اطلاعات مربوط به پرونده دستگیری مجری شبکه پرس تی وی را مجاز اعلام کرد. با توجه به اسناد منتشر شده، مرضیه هاشمی از زمان بازداشت در دو نوبت به همراه وکیل خود در دادگاه و در مقابل قاضی منطقه واشنگتن حاضر شده است. در این حکم آمده که هاشمی «به هیچ جرمی متهم نشده است» و تنها به عنوان «شاهد مطلع» در تحقیقاتی که ماهیتش هنوز معلوم نیست، بازداشت شده است. این در حالی است که هاشمی طی تماسی تلفنی در چند روز پیش تاکید کرده است که رفتار با او همانند رفتار با جانیان و مجرمان است و اطلاعات منتشر شده از دادگاه نیز جزییات دقیقی را در خصوص این پرونده که در آن از مرضیه هاشمی به عنوان «شاهد مطلع» یاد شده بود، ارائه نمی دهد.خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشت که به گفته مقامات آمریکایی، او بلافاصله پس از ادای شهادت در برابر هیات منصفه آزاد خواهد شد. اما حسین هاشمی، پسر بزرگ خانم هاشمی گفت که نسبت به آزادی سریع مادرش، چندان امیدوار نیست. وی گفت که هنوز مشخص نیست که ادای شهادت مادرش تا چه زمانی به طول خواهد انجامید. حسین هاشمی افزود: ما انتظار داریم که این ماجرا به زودی تمام شود و مادرم در این هفته آزاد شود. اما به نظر نمی رسد که چنین اتفاقی بیفتد. ما تنها منتظریم تا خبرهای بیشتری از او بشنویم. مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس تی وی که هر چند وقت یکبار برای دیدار با بستگانش به آمریکا می رود، این بار قصد داشت از برادر مبتلا به سرطانش نیز عیادت کند که دستگیر شد. او در حال کار بر روی مستندی درباره سیاهپوستان بود. این مستند به خشونت و نژادپرستی نظاممند علیه سیاهپوستان می پردازد و آن را مورد انتقاد قرار می دهد. گوینده ارشد پرس تی وی، که پیش از گرویدن به اسلام، ملانی فرانکلین نام داشته و به گفته خودش تحت تاثیر انقلاب ایران، مسلمان شده است، روز یکشنبه هفته گذشته به دلایلی نامشخص توسط اداره تحقیقات فدرال (FBI) و در فرودگاه بین المللی سنت لوئیس بازداشت شد. بدرفتاری و اعمال خشونت علیه وی، تنها نکاتی است که در یک تماس تلفنی کوتاه وی با دخترش، بدانها اشاره کرده است. هاشمی در این تماس گفته است که بعد از انتقال به زندان به اجبار حجاب او برداشته شده و از او بدون پوشش سر عکسبرداری شده است. همچنین او تصریح کرده که تعذیب او به وسیله بستن با دستبند و پابند و عدم رعایت حقوق اولیه اش در استفاده از غذای حلال اسلامی تداوم یافته است و همچنان از پوشش کامل و حق احترام به اعتقادات دینی اش محروم است.روابط عمومی شبکه پرس تی وی تاکید کرده است ادامه بازداشت غیر قانونی مجری و خبرنگار این شبکه توسط پلیس آمریکا که حتی برخلاف روال قانونی داخلی این کشور است، به هیچ وجه قابل نبوده و مسئولیت هرگونه آسیب احتمالی به مرضیه هاشمی مستقیما متوجه دولت، پلیس و سیستم قضایی آمریکاست.پیگیری ها برای خاتمه این اقدام خلاف قانون و غیر انسانی ادامه دارد.
بهای افشای نام برندگان جایزه نوبل ادبیات
«کاترین فروستنسون» شاعر سوئدی که نام برندگان نوبل ادبیات را پیش از اعلام فاش میکرد در نهایت مجبور به ترک آکادمی سوئد شد.آکادمی سوئد (فرهنگستان ادب سوئد) اعلام کرد یکی از اعضایش به نام «کاترین فروستنسون» که شاعر مطرح سوئدی است به سبب افشای نام برندگان جایزه نوبل ادبیات، این نهاد ادبی را ترک خواهد کرد.
«فروستنسون» شاعر سرشناس سوئدی همسر «ژان کلود آرنو» عکاس فرانسوی است که عامل اصلی بروز رسوایی اخلاقی در اکادمی سوئد و لغو اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ است. «ژان کلود آرنو» سال گذشته به جرم تجاوز به دو و نیم سال زندان محکوم شد.
«آرنو» که صاحب یک موسسه فرهنگی مرتبط با آکادمی سوئد در استکهلم بود، علاوه بر اتهامهای اخلاقی به افشای نام برندگان نوبل ادبیات در چند مورد متهم شده بود. او توسط همسرش «کاترین فروستنسون» از نام برندگان اطلاع مییافته است. آکادمی سوئد اعلام کرد «فروستنسون» پس از ترک آکادمی سوئد از این پس مستمری مادامالعمر به مبلغ ۱۴۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. با این وجود این شاعر سوئدی هرگونه افشای اطلاعات محرمانه آکادمی را انکار کرده است.
فرهنگستان سوئد (اکادمی سوئد) ۲۳۲ سال پیش توسط پادشاه سوئد و برای حفاظت از زبان سوئدی شکل گرفت و از سال ۱۹۰۱ برنده نوبل ادبیات را به نمایندگی از بنیاد آلفرد نوبل انتخاب کرده است. پس از رسوایی سال گذشته اکادمی سوئد، چندین عضو این نهاد ادبی از کار خود کنارهگیری کردند. آکادمی نیز برای ترمیم اعتماد عمومی به این نهاد ادبی به معرفی چند عضو و تشکیل کمیته نوبل جدید اقدام کرده است. ژیلا مساعد، نویسنده و شاعر ایرانیالاصل یکی از اعضای جدید آکادمی سوئد و کمیته انتخاب برنده نوبل ادبیات است. پس از لغو نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸، قرار است در سال جاری میلادی، دو برنده نوبل در شاخه ادبیات معرفی شوند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3967/16008/60605
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3967/16008/60606
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3967/16008/60607
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3967/16008/60608
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3967/16008/60609
|
عناوین این صفحه
- بخش ملی جشنواره در حال فراموشی است
- تقدیر از ۴۰ چهره فرهنگی هنری برتر در «فصل رویش»
- علت بینالمللی نبودن جشنواره هنر مقاومت در سال 97
- اخبار
- اخبار