|
دوازده کشور میهمان بخش ملل جشنواره تئاترفجر
با حضور نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.
به گزارش امتیاز، دومین نشست رسانه ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره سی و هفتم، سعید اسدی مدیر بخش بین الملل و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره امروز سه شنبه 16 بهمن در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین در ابتدای سخنان خود گفت: تمام هم و غم ما این بوده و هست که با اهل رسانه گفتگوی مسالمت آمیز، درخور و در شأنی داشته باشیم، این تلاش از سوی دبیرخانه بوده و خواهد بود و اگر کمی و کاستی بوده بر من ببخشید.
وی در ادامه مروری بر روند فعالیت های پیش از شکل گیری جدول اجراهای جشنواره بین المللی تئاتر فجر سی و هفتم داشت و توضیح داد: ما از وقتی در دبیرخانه مستقر شدیم بلافاصله با نظر به دبیرخانه های دوره های قبلی به تدوین فراخوان جشنواره سی و هفتم پرداختیم تا فراخوان را در شأن چهل سالگی انقلاب و سی و هفتمین دوره جشنواره که می توان ادعا کرد دوره بلوغ اش است، تدوین کنیم.
برهانی مرند با بیان اینکه با توجه به آسیب هایی که شناسایی کردیم و توانایی رفع آن ها را داشتیم، فراخوان جشنواره سی و هفتم را تدوین کردیم، اظهار کرد: گفتمان جشنواره امسال گفتمان اجرامحور است، در حدود 95 درصد آثار رسیده به جشنواره اجرای عمومی داشته اند. چیزی که آرزومندی اهالی تئاتر بوده و هست این است که جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی باشد.
وی ادامه داد: امسال ما برآیند اجراهای عمومی را با تمایل هنرمندان در ویترین جشنواره به نمایش می گذاریم، این اتفاق مبارکی است. در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر کمتر از 5 درصد آثار تازه تولید هستند. می توانیم مدعی شویم جشنواره امسال می تواند تئاتر یکساله کشور را نمایندگی کند البته نه به معنای اینکه ویترین تمام و کمال تئاتر یکسال گذشته تئاتر ایران است.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تأکید کرد: فراخوان امسال هنرمندان را اختیارمند کرده بود که آثارشان را در کدام بخش های جشنواره شرکت دهند. در حد امکان تلاش کردیم که از فراخوان تخطی نکنیم مگر در مواردی ناچیز و قابل اغماض بنا به شرایط روز مجبور شدیم تخطی کنیم.
برهانی مرند در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر جشنواره های استانی است، البته من به عنوان دبیر جشنواره درباره این بخش بحث دارم زیرا انتخاب ها خیلی با اختیار و انتخاب دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر شکل نمی گیرد. تدارکی دیدیم که جشنواره های استانی سال بعد بیشتر با نظارت و دخالت دبیرخانه تئاتر فجر اتفاق بیافتد. حال که قرار است 15 اثر در بخش اصلی و 14 اثر در بخش استانی را جشنواره تئاتر فجر میزبانی کند عقلانی نیست که دبیرخانه جشنواره دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشد و مکانیزم آن را در اختیار استان ها قرار دهد زیرا استان ها نیز نمی توانند از الگوی ثابتی پیروی کنند.
وی افزود: پیشنهاد من این است سال بعد جشنواره های استانی به نوعی برگزار شوند که خروجی های این جشنواره ها مطمئن تر باشد زیرا بعضی مواقع به تناقض برخورد می کنیم. معتقدم که جشنواره های استانی باید بسیار جدی برگزار شوند، در برخی استان ها ناخواسته یک جور آماتوریزم را رونق می دهند که شاید بخشی از آن به دلیل عملکرد دبیرخانه تئاتر فجر است. ما راه را برای برگزاری حرفه ای تر جشنواره ها باز گذاشتیم و در این دوره جشنواره های استانی برای دبیرخانه مهم تر شد. به جشنواره های استانی که حرفه ای تر برگزار شدند توجه بیشتری کردیم تا در دوره های آینده جشنواره، دوستانی که حرفه ای تر جشنواره را برگزار کردند بدانند که حضورشان جدی و تأثیرگذار است.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه بحث بازبینی زنده برگزیدگان آثار استانی از دیگر ویژگی های مدنظر ما بود، اظهار کرد: امسال تصمیم جسورانه ای به زعم خود گرفتیم که تمام آثار را با انتخاب هیأتی از نزدیک ببینم که علاوه بر سختی فراوان، خروجی های مطمئن تری را برای ما رقم بزند. البته اختیار را بر عهده گروه های شهرهای مختلف گذاشتیم که اگر تمایل ندارند که زنده بازبینی شوند، از طریق فیلم مورد بازبینی قرار گیرند.
برهانی مرند ادامه داد: وقتی گزارش دوستان بازبین استان ها را از نزدیک دیدم مصمم شدم که بازبینی زنده آثار استان های مختلف فوق العاده تصمیم درستی در خصوص تئاتر استان ها بوده است زیرا از نزدیک دیدن آثار باعث شده بسیاری از سوءتفاهم ها برطرف شود و ویژگی های پنهان آثار دیده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره سی و هفتم اشاره کرد و گفت: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی با استقبال خوبی مواجه شدیم و بیش از 500 اثر به دبیرخانه رسید. پیش بینی ما این بود که مثل دوره های قبل حدود 200 اثر به دست مان برسد اما آمار بالایی که به دست مان رسید ما را غافل گیر کرد و نتایج را کمی با تأخیر اعلام کردیم و اینجا یکی از نقاطی بود که از گاه شمار فراخوان تخطی کردیم.
دبیر جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر افزود: طبق برنامه نشست های نمایشنامه نویسی را با 3 موضوع و نمایشنامه خوانی 7 کاندیدای بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را برگزار کردیم که با استقبال مواجه شد. در این بخش تجربه ای داشتیم که به دبیران دوره های بعدی جشنواره نیز پیشنهاد می کنم باب گفتگوی بین داوران و شرکت کنندگان را باز کنند که اتفاق مبارکی است.
برهانی مرند از برگزاری سمینار پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب» به عنوان یکی دیگر از برنامه های جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نام برد و گفت: این سمینار را ذیل برنامه های چهل سالگی تدارک دیدیم که از 7 ماه پیش فراخوان خود را منتشر کرده بود و خروجی مقالات طی یک روز در بهمن ماه ارائه و مقالات برگزیده نیز در قالب یک کتاب منتشر می شود.
وی درباره بخش فجر استانی نیز توضیح داد: بحث فجرهای استانی با تدبیر اتابک نادری به شایستگی برگزار شد و برگزیده های استانی به همراه تعدادی نمایش شاخص تورهای استانی در 7 استان برگزار کردند. امسال 14 استان اعلام آمادگی کرده بودند برای میزبانی فجر استانی که ما را در برگزار کردن فجر استانی مصمم تر می کرد. معتقدم فجر استانی فقط جایگزین جشنواره منطقه ای نیست و باید به صورت مستقل به عنوان بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر به آن فکر شود زیرا این سهم تئاتر استان ها است.
نادر برهانی مرند به ارائه آماری در خصوص سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرداخت و گفت: 155 اثر نمایشی در جشنواره حضور دارند که 13 نمایش از کشورهای خارجی و 142 نمایش ایرانی هستند. از این آمار 88 اثر صحنه ای، 26 اثر خیابانی، 18 اثر دیگرگونه های اجرایی و 10 اثر نمایش رادیویی هستند.
وی ادامه داد: از 142 نمایش ایرانی 54 درصد از تهران و 46 درصد از دیگر استان ها در بخش صحنه ای حضور دارند. در بخش بعلاوه فجر امسال 10 سالن خصوصی حضور دارند و قرار است با در نظر گرفتن فرهنگی ترین برنامه ها و رویکردهای آن ها، از 3 سالن خصوصی تجلیل کنیم.
در سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود؛
شب باروک با ارکستر زهی آرکو به رهبری ابراهیم لطفی
ارکستر گروه زهی آرکو به رهبری ابراهیم لطفی در تاریخ 25 بهمن در سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد داشت.
به گزارش امتیاز؛ علی جعفری پویان کنسرت مایستر ارکستر آرکو با اعلام این خبر گفت: «ارکستر زهی آرکو از گروههای نوپای موسیقی کلاسیک در کشور است که ابراهیم لطفی رهبری آن را به عهده دارد. استاد لطفی کسی است که سالها با آموزش اصولی نوازندگان ویولن تاثیر فراوانی بر کیفیت نوازندگان موسیقی کلاسیک داشته است.»
درباره برنامه ارکستر آرکو در جشنواره گفت:« ما با اجرای ٨ قطعه از آثار آهنگسازان دوره باروک قرار است شب باروک در جشنواره داشته باشیم. قطعاتی هم که برای اجرا آماده شده از آثار آهنگسازانی چون باخ، هندل، پرسل ، پاچبل ، آلبینونی و کورلی خواهد بود.»
جعفری پویان در رابطه با کیفیت گروه های مختلف شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت:«جشنواره موسیقی فجر به نظر من فرصتی است تا گروههای خوب موسیقی از کل جهان به ایران بیاییند و در کشور ما اجرا داشته باشند. به نظر من یکی از کارهایی که میتواند به اعتبار جشنوار کمک کند، دعوت از موزیسینهای با ارزش ایرانی است تا به این بهانه به ایران بیایند و گروههای مختلف بتوانند از حضور آنها بهره ببرند.»
جعفری پویان همچنین درباره حضور پررنگ سولیست ها و گروه موسیقی های کلاسیک در این دوره از جشنواره تصریح کرد: « در طول سال همیشه نوازندگان گروه های موسیقی کلاسیک کشوردر حال تلاش و تمرین هستند تا ثمره کارشان را در جشنوارههای موسیقی ببینند، شاید بهتر است بگوییم که جشنوارهها به دلیل امکانات تبلیغی که ایجاد میکنند فرصتی فراهم کردند تا کار این دوستان بیشتر شنیده و دیده شود، در اکثر مواقع موسیقی جدی مثل موسیقی کلاسیک خیلی مورد توجه مردم نیست و اکثر افراد شاید ترجیح می دهند انواع موسیقی های دیگر را گوش دهند، اما جشنواره ها فرصت مناسبی را برای شنوندگان مختلف موسیقی ایجاد میکند تا با سبکهای مختلف موسیقی آشتی کنند.»
لازم به ذکر است که که ارکستر زهی آرکو در تاریخ 25 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار رودکی اجرا خواهد داشت.
اطلاعات فروش و تماشاگر تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
آمار تماشاخانههای اداره کل هنرهای نمایشی تا ۱۲ بهمن
آمار تفکیکی اطلاعات فروش و تماشاگر تماشاخانههای اداره کل هنرهای نمایشی (مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج) تا روز جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ مشخص شد.
به گزارش امتیاز، مجموعه تئاتر شهر آمار تفکیکی خود را از تاریخ شروع اجراهایی که هم اکنون روی صحنه دارد تا ۱۲ بهمن، به شرح زیر اعلام کرد:
سالن اصلی هم اکنون میزبان «ازدواج آقای میسیسیپی» به کارگردانی احسان فلاحتپیشه است. نمایشی که اجرای خود را از ۱۴ دی آغاز کرده و طی ۲۵ اجرایی که با بلیت ۵۰۰ هزار ریالی پشت سر گذاشته، میزبان ۵۰۳۰ تماشاگر بوده است. از این ۵۰۳۰ تماشاگر، ۱۸۴۸ نفر با بلیت تمامبها، ۴۵۰ نفر با بلیت نیمبها، ۹۴۳ نفر با بلیت تخفیفدار و ۱۷۸۹ نفر با بلیت مهمان به تماشای این اثر نشستند تا در گیشه آن، رقم یک میلیارد و سیصد و شصت و چهار میلیون و ششصد و پنجاه هزار ریال ثبت شود.
نمایش «آوازهخوان خیابانهای منهتن» به کارگردانی میکاییل شهرستانی از ۱۹ دی در تالار چهارسو روی صحنه رفته و طی ۲۰ اجرا، میزبان ۱۴۲۶ تماشاگر بوده است. این ۱۴۲۶ تماشاگر، ۸۵۱ بلیت تمامبها، ۳۸ بلیت نیمبها و ۹۸ بلیت تخفیفدار خریدند و ۴۳۹ نفرشان نیز مهمان بودند. به این ترتیب در گیشه این اثر با قیمت بلیت ۴۰۰ هزار ریال، رقم ۳۷۹ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال به ثبت رسیده است.
سالن قشقایی این روزها میزبان دو نمایش است؛ «در انتظار گودو» که ساعت ۱۷:۳۰ روی صحنه میرود و «ماه در آب» که ساعت ۱۹:۴۵ اجرا میشود.
«در انتظار گودو» به کارگردانی حسامالدین لک از ۱۸ دی روی صحنه رفته و طی ۲۱ اجرایی که پشت سر گذاشته میزبان ۱۲۵۵ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۴۱۰ بلیت تمامبها، ۲۴۷ بلیت نیمبها، ۹۲ بلیت تخفیفدار و ۵۰۶ بلیت مهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار ریال، رقم ۱۸۲ میلیون و ۱۳۰ هزار ریال ثبت شده است.
«ماه در آب» به کارگردانی علی هاشمی نیز اجرای خود را از ۱۸ دی آغاز کرد و طی ۲۱ اجرا، میزبان ۸۶۴ تماشاگر بود. از این ۸۶۴ نفر، ۳۴۶ نفر بلیت تمامبها، ۸۲ نفر بلیت نیمبها و ۴۶ نفر بلیت تخفیفدار خریدند و ۳۹۰ نفر بلیت مهمان گرفتند و به این ترتیب در گیشه آن با بهای بلیت ۳۰۰ هزار ریال، رقم ۱۲۷ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال به ثبت رسید.
سالن سایه نیز این روزها میزبان دو اثر است؛ «کالبدشکافی» به کارگردانی سامان ارسطو و «برفک» به کارگردانی جواد عاطفه.
«کالبدشکافی» اجرای خود را از ۱۹ دی آغاز کرده و طی ۲۰ اجرا میزبان ۹۳۴ تماشاگر بوده است. برای این نمایش با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار ریال، ۴۲۵ بلیت تمامبها، ۳۳ بلیت نیمبها، ۱۶۱ بلیت تخفیفدار و ۳۱۵ بلیت مهمان ارائه شده است تا در گیشه آن رقم ۱۷۱ میلیون و ۹۰ هزار ریال ثبت شود.
«برفک» نیز اجرای خود را همزمان با «کالبدشکافی» آغاز کرد و طی ۲۰ اجرا میزبان ۶۰۹ نفر بود که شامل ۱۳۷ بلیت تمامبها، ۲۶ بلیت نیمبها، ۱۳۳ بلیت تخفیفدار و ۳۱۳ بلیت مهمان است. در گیشه این اثر با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار ریال، رقم ۷۶ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال ثبت شده است.
تالار هنر نیز آمار سه نمایش خود را تا ۱۲ بهمن این گونه به اطلاع رساند:
نمایش «عمو پامبل» به کارگردانی مهدی قلعه که از سوم دی روی صحنه رفته و ۳۰ اجرا را پشت سر گذاشته پذیرای ۲۴۲۶ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۱۲۳۵ بلیت تمامبها، ۵۱۲ بلیت نیمبها، ۹۶ بلیت تخفیفدار و ۵۸۳ بلیت مهمان صادر شده است تا با بهای بلیت ۲۰۰ هزار ریال، رقم ۳۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در گیشهاش ثبت شود.
نمایش «پرپر، سی مرغ پر» به کارگردانی رضا عبدالعلیزاده نیز که همزمان با «عمو پامبل» روی صحنه رفته و تاکنون ۳۳ اجرا را پشت سر گذاشته پذیرای ۱۷۶۰ تماشاگر بوده است. از این ۱۷۶۰ تماشاگر، ۷۳۱ نفر بلیت تمامبها، ۲۸۰ نفر بلیت نیمبها، ۲۱۱ نفر بلیت تخفیفدار و ۵۸۳ نفر بلیت مهمان دریافت کردهاند تا با بهای بلیت ۲۰۰ هزار ریال، رقم ۲۰۵ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال را در گیشه ثبت کند.
نمایش «شاهزاده و خرس» نیز که اجرای خود را از دهم بهمن شروع کرده است با پشت سر گذاشتن سه اجرا در روز جمعه ۱۲ بهمن میزبان ۳۰۶ تماشاگر شد. از این ۳۰۶ نفر، ۱۴۸ نفر با بلیت تمامبها، ۶۸ نفر با بلیت نیمبها، ۱۰ نفر با بلیت تخفیفدار و ۸۰ نفر با بلیت مهمان به تماشای این اثر نشستند تا با بهای بلیت ۲۰۰ هزار ریال، رقم ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال در گیشه آن ثبت شود.
همچنین تماشاخانه سنگلج از اول بهمن ۹۷ میزبان «شاه آباس» به کارگردانی حسین نوشیر شده است. نمایشی که طی ۱۱ اجرا تا ۱۲ بهمن، میزبان ۵۷۲ تماشاگر بود. برای «شاه آباس» ۲۲۳ بلیت تمامبها، ۱۰۷ بلیت نیمبها، هشت بلیت تخفیفدار و ۲۳۴ بلیت مهمان صادر شد تا با بهای بلیت ۲۵۰ هزار ریالی، در گیشه به رقم ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال دست پیدا کند.
انتقاد پژمان درستکار از برنامه حمایتی نود
قهرمان اسبق کشتی ایران نسبت به پخش کلیپی در برنامه ۹۰ گفت: با دیدن این کلیپ فکر کردم ما بودیم که ۳ بر صفر ژاپن را بردیم و به جای قطر قهرمان آسیا شدیم!دوشنبه شب یک کلیپ در برنامه ۹۰ پخش شد که به بازیهای تیم ملی در جام ملتها اشاره داشت. در این کلیپ که با یک موسیقی حماسی همراه بود، گلهای بازیکنان تیم ملی مقابل تیمهای نه چندان مطرح آسیا همچون یمن، ویتنام، عمان و …که توام با پخش تصاویر یوزپلنگ، عقاب، بتمن، صحنههای جنگ و کوه دماوند و…بود پخش شد اما در زمان به تصویر کشیدن شکست ۳-۰ تیم ملی فوتبال از ژاپن، این تصاویر با شکست حمید سوریان دارنده ۷ طلای جهان و المپیک مقابل کشتیگیر ژاپنی در المپیک ریو میکس شده بود.نحوه ساخت این کلیپ به گونهای بود که اگر بینندهای بدون اطلاع از نتایج تیم ملی در جام ملتهای آسیا نظارهگر آن بود به این باور میرسید که قطعاً تیم ملی با اقتدار موفق به کسب عنوان در جام ملتهای آسیا شده است.
با توجه به بکار رفتن تصاویر شکست حمید سوریان در این کلیپ برنامه ۹۰ با اجرا و تهیه کنندگی عادل فردوسیپور، پژمان درستکار یکی از قهرمانان اسبق کشتی ایران به انتقاد شدید از این اقدام دست اندرکاران برنامه ۹۰ پرداخت و در بخشهایی از پست خود نوشت:
«فردوسی ۳۰ سال زحمت کشید زبان فارسی را زنده کند، فردوسی پور هم اعتباری را که ۳۰ سال برایش زحمت کشیده بود را دارد به باد میدهد. دیشب وقتی برنامه ۹۰ را دیدم فکر کردم ما ۳ بر صفر ژاپن را شکست دادیم، رفتیم فینال و بجای قطر قهرمان شدیم!
برای فروسی پور متاسفم که روی کلیپ خندهدار و شرم آور برنامه، گل به یمن وویتنام را با شیر و یوزپلنگ و بتمن و کوه دماوند و رزمندگان دفاع مقدس میکس کرده بود اما برای شکست تاریخی مقابل ژاپن، فیلم شکست حمید سوریان در المپیک ریو را گذاشته بود. در آرشیو صدا وسیما فیلم شکست آقا تختی را پیدا نکرده بود وگرنه برای توجیه کیروش از آقا تختی هم مایه میگذاشت. چطور موقع پاداش ها میگوید فوتبال با بقیه رشتهها فرق دارد اما موقع شکستها یاد کشتی میافتد. دغدغه فردوسیپور تیم ملی نبود، فوتبالیستها برایش مهم نیستند. او فدایی کیروش است.
چطور جرات کرد حرمت اسطوره ۷ طلایی کشتی ایران را خرج کیروش کند که طلا را در رده بزرگسالان فقط در طلافروشیها دیده است؟ باورم نمیشود این همان عادل است که در المپیک پکن با دوربین و میکروفن دنبال استاد محسن فرحوشی و زنده یاد محمود معزیپور میدوید که بیا به مردم جواب بده! اما جلوی مردم دست به سینه مینشیند؟ اعتبارش را خرج او میکند و برایش فیلم هندی درست میکند. کسی که به پشتوانه سکوت و حمایتهای عادل، در چند ماه اخیر جز هتاکی و قلدری و توهین به بزرگان فوتبال چیزی از او ندیدیم.»
اخبار
نمایش «تاراج»، «تشکیلات» و «سناتور» برای آیفیلمیها
آیفیلم۲ که در دهه فجر ۱۰ فیلم سینمایی برای مخاطبانش نمایش میدهد، فیلمهای سینمایی «تاراج»، «تشکیلات» و «سناتور» را از امروز تا پنجشنبه روی آنتن میبرد.
بهگزارش امتیاز، فیلم سینمایی «تاراج» امروز سهشنبه ۱۶ بهمن در آیفیلم۲ به نمایش گذاشته خواهد شد. «تاراج» را ایرج قادری با نویسندگی علیرضا داوودنژاد ساخته و جمشید هاشمپور و بهزاد جوانبخش در آن حضور دارند. این فیلم که در سال ۱۳۶۳ ساخته شده است، به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر میپردازد. «تشکیلات» به کارگردانی منوچهر مصیری و نویسندگی مهدی ژورک، نیز برای پخش در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن در نظر گرفته شده است. در خلاصه داستان آن آمده است: استوار حقگو مقدار زیادی هروئین را که در کامیونی جاسازی شده، کشف میکند.این فیلمهای سینمایی در ساعت ۱۶:۰۰ بهوقت تهران، ۱۷:۰۰ بهوقت کابل و ۱۷:۳۰ بهوقت دوشنبه روانه آنتن میشود و در سه نوبت بهفاصله ۶ ساعت بازپخش خواهد شد.
پولاد کیمیایی در گفتوگو با آیفیلم:
هیئت داوران فیلم فجر به فیلمها سلیقهای نگاه میکنند
پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» در جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی شنیدم فیلمم در بخش اصلی جشنواره حضور ندارد بسیار ناراحت شدم و واقعا سوال برایم پیش آمد، چرا که بهترینها در «معکوس» حضور داشتند و واقعا نمیدانم انتخاب فیلمها چطور صورت میگیرد. اما به هر حال برای من نظر منتقدان، مردم و اهالی رسانه بسیار مهمتر از نظر هیئت داوران است؛ زیرا هیئت داوران بسیار سلیقهای به فیلمها نگاه میکنند.
بهگزارش امتیاز، پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» درباره ساخت این فیلم سینمایی و حضورش در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با این شبکه گفتوگو کرد. کیمیایی درباره اولین تجربه کارگردانیاش گفت: «معکوس» برای من خیلی کار سختی بود. در طول ساخت این فیلم خیلیها من را تنها گذاشتند به این بهانه که فیلم سینمایی «معکوس» صرفه اقتصادی ندارد. خیلیها به عنوان تهیه کننده پا پیش میگذاشتند ولی بعد از مدتی به بهانه پول کنار میکشیدند. به نظر من به هنر نباید فقط نگاه اقتصادی داشت زیرا در این صورت اولین کسی که در این راه ضرر میکند خود هنرمند و خود فیلم است. کسانی که یک زمانی با کمک پدرم رشد کردند و وارد سینما شدند، امروز که من از آنها کمک خواستم، دست رد به سینهام زدند و پشتم را خالی کردند. فرزند مسعود کیمیایی خاطرنشان کرد: من خیلی بدون پدرم کار کردم و سالهای زیادی است که در این سینما حضور دارم و با آن زندگی کردم؛ ولی همیشه طعنه برخی افراد هست و انگار بعضیها دوست ندارند من کار کنم چون فکر میکنند که زیر سایه پدرم هستم و استحقاق این را ندارم که در سینما باشم. دوست نداشتم ابتدا فیلم بسازم ولی کارگردانی برای من یک چالش بزرگ بود و علاقهمند شدم که خودم را وارد یک چالش بزرگ کنم و فکر میکنم که در این چالش سربلند شدم. وی درباره حضور نیافتن فیلمش در بخش اصلی جشنواره امسال گفت: من هم مثل هر هنرمند دیگری تمام تلاشم را کردم که یک فیلم شرافتمندانه و خوب بسازم و به قول معروف کارنامه خودم را درخشان کنم، مخصوصا اینکه فیلم سینمایی «معکوس» فیلم اول من است؛ اما وقتی شنیدم که این فیلم در بخش اصلی جشنواره حضور ندارد بسیار ناراحت شدم و واقعا سوال برایم پیش آمد، چرا که بهترینها در فیلم سینمایی «معکوس» حضور داشتند و واقعا نمیدانم انتخاب فیلمها چطور صورت میگیرد. اما به هر حال برای من نظر منتقدان، مردم و اهالی رسانه بسیار مهمتر از نظر هیئت داوران است؛ زیرا هیئت داوران بسیار سلیقهای به فیلمها نگاه میکنند. پولاد کیمیایی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم سینمایی «معکوس» میتواند در این دوره از جشنواره فیلم فجر و همچنین در اکران مردمی موفق باشد، ابراز کرد: «معکوس» قصه دارد و این مهم ترین علتی است که میتواند آن را موفق کند. علاوه بر این، فیلم اکشن و پرجنبوجوش در سینمای ایران کمتر ساخته میشود و مردم دوست دارند که چنین فیلمهایی را ببیند. تاریخ نشان داده اگر فیلمهای اینچنینی خوب ساخته شده باشند و فیلمنامه خوبی هم داشته باشند، مورد استقبال مردم قرار میگیرند و همانطور که گفتم برای من نگاه مردم از همه چیز مهمتر است.
مهم ترین دستاوردهای 40 سالگی انقلاب اسلامی
تولید علم به خصوص نانوتکنولوژی در ایران، نهضت سوادآموزی و رشد باسوادی در کشور، دستاوردهای دفاعی و نظامی و پیشرفت های معاونت برون مرزی ایران در پوشش رسانه ای با 14 کانال تلویزیونی و 33 ایستگاه رادیویی از مهم ترین دستاوردهای ایران در 40 سال پس از انقلاب است که موضوعات گزارشی برنامه «دوربین بر دوش» هیسپان تی وی شده است.
به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، برنامه «دوربین بر دوش» این شبکه حاصل تلاش گزارشگران و خبرنگارانی است که در کشورهای مختلف آمریکای لاتین سعی در نشان دادن مشکلات، گرفتاری ها و حتی پیشرفت های کشور مورد نظر را دارند و این بار این برنامه به بهانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، در چهار گزارش خود به سراغ برخی از این دستاوردها رفته است.
در اولین گزارش، موضوع تولید علم و رشد در نانوتکنولوژی بررسی شده است. در حال حاضر در زمینه تولید علم، ایران در جایگاه پانزدهم کشورهای دنیا و رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد و در زمینه نانوتکنولوژی که از 15 سال پیش در ایران شروع به رشد کرده، به رتبه چهارم در جهان رسیده و در سال های اخیر به مرحله تجاری سازی نیز رسیده است.
اخبار
امام خمینی(ره) هیچگاه اعتمادشان به مردم کاسته نشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجدید بیعت با امام راحل(ره) بیان داشت: امام راحل تبلوری بود از ایمان به خدا و مؤمن واقعی و از طرف دیگر اعتماد جامع به مردم داشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر دیروز به همراه جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و معاونان، مدیران و کارکنان این وزارتخانه با حضور در مرقد حضرت امام خمینی (ره) با اهدای تاج گل و ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمانهای حضرت امام (ره) و شهدا تجدید پیمان کردند. سید عباس صالحی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه امام راحل نماد ایمان به خدا و اعتماد به مردم بود، گفت: اگر بخواهیم در عصر حاضر نماد جامع و کاملی از جامعه انسانی عرضه کنیم، امام راحل تبلوری بود از ایمان به خدا و مؤمن واقعی و از طرف دیگر اعتماد جامع به مردم داشت.وی افزود: امام خمینی(ره) هیچگاه حتی در روزهای سخت و تبعید یک لحظه هم اعتمادشان به مردم کاسته نشد و نسبت به مردم متزلزل نشدند. صالحی ادامه داد: امام راحل در دوران پر برکت عمر خویش، ۱۱ انتخابات در شرایط دشوار آن روزها برگزار کرد که این نشان میدهد پایگاه امام راحل در زمین مردم و در هستی خدا بود که این ترکیب باید سرلوحه کار مسئولان باشد و به آنها کمک کند و همواره از این روحیه و نگاه والای امام راحل درس بگیرند.
در برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر بررسی می شود :
نقش انقلاب اسلامی در جنبش های وحدت بخش اسلامی و مبارزه با اندیشه های تکفیری
در برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر موضوع انقلاب اسلامی ایران از گذشته تا امروز و نقش آن در جنبش های وحدت اسلامی و مبارزه با اندیشه های تروریستی – تکفیری مورد واکاوی قرار می گیرد .
به گزارش امتیاز، برنامه «روز نو» هر روز صبح ساعت 10:30 به وقت تهران به مدت 90 دقیقه پخش می شود .
این برنامه با دعوت از دو کارشناس مسایل سیاسی و منطقه ای به نام های «سید محمد غروی» و «عبدالله قصیر» چهارشنبه 17 بهمن به دو موضوع انقلاب اسلامی ایران از گذشته تا امروز و دستاوردهای 40ساله آن و نقش ایران در وحدت بخشی جنبش های اسلامی و مبارزه برای جلوگیری و گسترش اندیشه های تروریستی - تکفیری در منطقه و جهان اختصاص خواهد داشت .
«یوم جدید» که از دفتر شبکه الکوثر در بیروت تهیه شده است ، با اجرای «فاطمه شکر» و «جنان شرف الدین» به سفارش گروه اجتماعی شبکه بر روی آنتن است .
کودکان و نوجوانان نیز سیمرغی به اثر منتخب خود اهدا کنند
محسن عنایتی که با انیمیشن داستانی «بنیامین» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و طرح «سیمرغ و پروانه ها» شرکت دارد، پیشنهاد داد کودکان و نوجوانان نیز سیمرغی را در دوره های بعدی به اثر منتخب خود اهدا کنند. محسن عنایتی کارگردان انیمیشن سینمایی «بنیامین» که در ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه ها» و سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شده است، درباره علت ساخت این اثر بیان کرد: تیم تولید این فیلم پیش از این کارهای کوتاه در حوزه انیمیشن ساخته بود تا اینکه تصمیم گرفتیم انیمیشن را در قالب یک فیلم بلند برای کودکان دنبال کنیم و بعد از نهایی شدن ایده و فیلمنامه «بنیامین» فرآیند تولید دو سال زمان برد. همچنین پیش تولید این اثر نیز ۶ تا ۷ ماه طول کشید.
وی با اشاره به تسهیل شرایط تولید آثار انیمیشن در سالهای اخیر افزود: به نظر میرسد ظرفیتها برای فیلمسازی انیمیشن در سالهای اخیر بیشتر شده است و به این نوع از سینما بیشتر توجه میشود. خوشبختانه امسال سه فیلم انیمیشن در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارند که البته یکی از آنها یعنی «آخرین داستان» مربوط به گروه سنی نوجوان است و «بنیامین» و «شب آفتابی» بیشتر معطوف به گروه مخاطبان کودک است.این کارگردان با اشاره به عملکرد بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی سینمای کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: به نظرم در چند سال اخیر بنیاد سینمایی فارابی توانسته است وظیفه خود را در سینمای کودک و نوجوان خوب پیش ببرد و اگر به اقدامات حمایتگرانه خود از این گونه سینمایی ادامه دهد، میتوان راه اکران را برای بسیاری از فیلمهای این حوزه باز کرد.وی با اشاره به هزینه بر بودن صنعت تولید انیمیشن در ایران و جهان گفت: فیلم «بنیامین» باید اکران شود تا هزینههای ساختش را جبران کند و زمینه برای ساخت فیلم های دیگر در حوزه کودک و نوجوان فراهم شود.عنایتی با اشاره به اینکه «سیمرغ و پروانه ها» به بهبود وضعیت سینمای کودک و نوجوان کمک میکند، عنوان کرد: این اتفاق اقدام خوبی است که از سوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان برای دومین سال در جشنواره اجرا شده است و به نظرم باید از استمرار آن در دورههای مختلف حمایت شود. در دیدار و گفتگویی که با دانش آموزان در اکران «بنیامین» داشتم، بازخوردهای مثبتی را از آنها گرفتم و چه خوب که در سال آینده سیمرغی هم از سوی بچه ها به بهترین اثر داده شود. ویژه برنامه «سیمرغ و پروانهها» با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار میشود.در این طرح که برای دومین سال متوالی با هدف حمایت از تولید و اکران آثار کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر برگزار میشود، ۵ فیلم و انیمیشن سینمایی «لکنت»، «آخرین داستان»، «بنیامین»، «ضربه فنی» و «پاستاریونی» که هر یک موفق به دریافت جوایز ملی و بین المللی شدهاند، برای کودکان، نوجوانان و خانوادههایشان اکران میشوند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61169
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61170
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61171
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61172
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61173
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3980/16115/61174
|
عناوین این صفحه
- دوازده کشور میهمان بخش ملل جشنواره تئاترفجر
- شب باروک با ارکستر زهی آرکو به رهبری ابراهیم لطفی
- آمار تماشاخانههای اداره کل هنرهای نمایشی تا ۱۲ بهمن
- انتقاد پژمان درستکار از برنامه حمایتی نود
- اخبار
- اخبار