|
اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر؛
چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی
دومین شب اجراهای سیوچهارمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» برگزار شد.
بهگزارش امتیاز؛ دومین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر، پنجشنبهشب 25 بهمنماه با اجرای دو کنسرت در برج آزادی ادامه پیدا کرد. نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت. گروهی که مدتیست اجراهایش در سالنهای مختلف شهر تهران با استقبال علاقهمندان موسیقی جز مواجه شده بود. در این گروه متفاوت که در زیرگونههای جز تجربی طبقهبندی میشود نوازنده گیتار الکتریک سیاوش کریم، نوازنده درامز فرید فرزیانپور، نوزانده گیتار باس کیارش رادمهر و نوازنده ساکسیفون و سرپرست گروه حمیدرضا کشورپژوه است.
نخستین قطعهای که «اوبد» برای حاضران اجرا کرد قطعهی «خیره» بود که با اجرای استاندارد و صدای مناسب در اولین ترک توانست تمرکز تماشاگران بهخوبی معطوف به صحنه کند.
قطعهی دوم با اجرای اینترویی کانکریت توسط حمیدرضا کشورپژوه روی بدنهی ساز ساکسفون و فرید فرزیانپور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود و فضای آن تاحدودی ملهم از جز آزاد و موسیقی معاصر.
حمیدرضا کشورپژوه؛ سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نامها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمیکنیم و فقط برای اینکه هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشتهایم.
«بلوک» نام ترک سوم این گروه بود که طی آن تمها و موتیفهایی با رگههای شرقی بسط و گسترش مییافتند و همچنین تنوع ریتمها در این قطعه چشمگیر بود.
«اوبد» اجرای خود را با قطعهی جالب توجه «بندر» به پایان برد. قطعهای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضربها و تمهای جنوب ایران آغاز شد اما بر خلاف انتظار با مایههای اسیدجز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیر شدن تماشاگران شد.
آنچه در پردهی گیتار همایون گفتی!
اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبهشب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقهمندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفتزده کرد هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به دورههای کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعهی «بیداد همایون» و «چکاد»؛ آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامیزاده تنظیم این دو قطعه را بهعهده داشت و با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.
بهغیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل 9 قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری بودند از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند که در مورد آخر یعنی قطعه Take five ، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامیزاده بهعهده داشت.
اعضای کوارتت گیتار آمل را فرزین زاهدی (سرپرست)، فرهاد اسلامیزاده، بیژن اقدسی و محسن رضایی تشکیل میدهند که هممگی نوازندهی گیتار کلاسیک هستند.
در اجرای بیست و پنجم بهمنماه در برج آزادی امید نعمتی؛ خوانندهی گروه پالت و شهریار وقفیپور؛ نویسنده و مترجم مهمانان ویژهی گروههای اوبد و کوارتت آمل بودند.
شب سینمای ایران در برلیناله برگزار شد؛
چهار دهه در برابر دوربین
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بزرگداشت حضور پرافتخار سینمای نوین ایران در جهان، مراسمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در غرفه ایرانِ بازار فیلم شصت و نهمین دوره جشنواره برلین، شامگاه سهشنبه ٢٣ بهمن با حضور مهمانان خارجی و ایرانی برگزار شد.
به گزارش امتیاز، شبِ سینمای ایران در برلیناله با عنوان «چهار دهه در برابر دوربین» در حالی برگزار شد که این رویداد به فرصتی برای رایزنی و هماهنگی بین مهمانان ایرانی حاضر در جشنواره فیلم برلین با تهیهکنندگان، پخشکنندگان و نمایندگان جشنوارههای کشورهای مختلف تبدیل شد. مهمانان حاضر در این مراسم از کشورهای بنگلادش، ایسلند، اتریش، جمهوری چک، اسلوونی، آلمان، روسیه، صربستان، کرواسی، لهستان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و چین بودند.
افزایش موفقیتهای فرهنگی و هنری کشور علیرغم محدودیتهای سیاسی ایجاد شده برای ایران و ایرانیان
در آغاز این مراسم، دکتر رائد فریدزاده دبیر شورای عالی بینالملل سینمای ایران و معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی به مهمانان طی سخنانی گفت: باعث افتخار ماست که مقدم شما را به مراسم چهلمین سال سینمای نوین ایران در روز ملی کشورمان خوشامد بگوییم.
وی با متفاوت توصیف کردن سینمای امروز ایران، افزود: در چهل سال گذشته سینمای ایران تاثیر بسزایی بر میراث فرهنگی جهانی داشته است. نه فقط به خاطر گفته ژان لوک گدار که «سینما با د.و. گریفیث آغاز شده است و با عباس کیارستمی خاتمه می یابد»، بلکه وجود سینماگران بلند مرتبه از ایران که توانستند به شیوه خاص خود، تعریفی زیباشناختی از هستی و انسان ارائه دهند، گواه این امر است.
فریدزاده ادامه داد: بزرگداشت سینمای ایران ادای احترامی به سینمای جهان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دستیافتهها و ابداعات بشری است. علی رغم تمامی محدودیتهای سیاسی ایجاد شده برای ایران و ایرانیان، موفقیتهای هنری و فرهنگی کشور ما افزایش داشته است. این مهم نشانگر آن است که هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند قدرت کلمه، اندیشه و تخیل را محصور و محدود و ممنوع کند، چون این تنها چیزی است که میماند! به قول شاعر بزرگ آلمانی یوهان ولفگانگ فن گوته در کتاب «دیوان شرقی- غربی» که چنین می سراید: «آنچه در جهان برجا می ماند چیست؟ مرا خیال و عشق بس است».
در این مراسم سید علی موجانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، دبیر جشنواره داکا، دبیر جشنواره ریکیاویک، رئیس مرکز ملی فیلم اتریش، رئیس مرکز فیلم جمهوری چک، دبیر جشنواره فیلم مدیترانهای، مدیر امور بینالملل مرکز فیلم صربستان، مدیر بینالملل مُس فیلم، برنامهریز جشنواره فیلم مسکو، مسئولین بینالملل انستیتو فیلم لهستان، برنامهریزان جشنواره فیلم شانگهای، برنامهریز جشنواره فیلم کمبریج، مسئول برنامهریزی هیأتهای داوری فیپرشی، تهیهکننده شرکت اسکوپ پیکچرز، مدیر مرکز فیلم آنکارا، دبیر جشنواره فیلم مستند مادرید، دبیر جشنواره جیفونی و ...حضور داشتند.
شصت و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) هفتم تا هفدهم فوریه به مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار میشود.
اجرای آثاری از حسین علیزاده و ویوالدی در فرهنگسرای نیاوران
گروههای موسیقی کلاسیک و سنتی هنرستان موسیقی پسران قطعاتی از نوازندگان کلاسیک جهان و آهنگسازان ایرانی را نواختند.
به گزارش امتیاز؛ در دومین شب از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، هنرآموزان هنرستان موسیقی پسران در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی پرداختند. در این اجرا که نخستین سانس فرهنگسرای نیاوران بود، نوازندگان در دو گروه سنتی و کلاسیک به اجرای موسیقی پرداختند. این گروهها توانستند اجرای موفقی روی صحنه برده و از پسِ اجرای قطعاتی که برخی از آنها بسیار دشوار بودند، برآیند.
در بخش اول ارکستر سازهای زهی هنرآموزان هنرستان موسیقی به رهبری پدرام طاهریان، قطعاتی از آنتونیو ویوالدی ،گئورک فیلیپ تلمان، هندل، بلابارتئک و کارل جنکینز را برای حاضرین در سالن اجرا کردند. تعداد نوازندگان این بخش از اجرا، نزدیک به 15 نفر بود که توانستند قطعات یاد شده را با هماهنگی قابل توجه ای بنوازند.
همچنین در این بخش از برنامه، معین جلیلیان، مهدی منادی، فراز مجدیانفر، فربد مجدیانفر و عرشیا دژانکار در قطعاتی دوبل کنسرتو ویولا اثر فیلیپ تلمان و کنسرتو برای 4 ویلن و ارکستر اثر ویوالدی را اجرا و به تکنوازی پرداختند که با مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.
در بخش دوم کنسرت هنرستان موسیقی پسران تهران نوازندگان سازهای اصیل ایرانی از این هنرستان با حضور بر روی سن توانستند قطعاتی ماندگار موسیقی ایران در دستگاه چهارگاه همچون هفت ضربی استاد حسین علیزاده را به خوبی اجرا کنند.
ارکستر سازهای ایرانی هنرستان موسیقی پسران به سرپرستی نادر سینکی در آغاز اجرای خود ابتدا پیش درآمد چهارگاه را نواختند. اجرای ساز و آواز در گوشه درآمد به خوانندگی عارف چراغیان و اجرای تصنیف خون دل و در ادامه ساز و آواز در گوشه زابل و نواختن چهارمضراب چهارگاه از دیگر برنامههای این گروه بود.
این ارکستر در قسمت آخر برنامه خود و پس از ساز و آوازی در گوشه حصار، رجز و مثنوی، قطعاتی هفت ضربی چهارگاه و تصنیف گل افشان را برای حاضرین در سالن اجرا کرد که مورد تشویق قرار گرفت.
پای گورباچف به «تئاتر فجر» باز شد
پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایشهای مختلفی در سالنهای تئاتری میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی بودند.تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به دومین اجرای نمایش «خورشید از حلب طلوع میکند» کار مشترک ایران و سوریه به کارگردانی کورش زارعی اختصاص داشت.این نمایش در ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه روی صحنه رفت که همچون اجرای اول تماشاگران زیادی به دیدن کار نشستند اما اکثر آنها مخاطبانی بودند که با بلیتهای مهمان به تماشای این اثر نمایشی دعوت شده بودند.
خورشید از حلب طلوع میکند
در سانس دوم اجرای این نمایش تعداد زیادی از تماشاگران نمایش که دیر به محل اجرا رسیده بودند، جلو در اداری مجموعه تئاترشهر ازدحام کرده و میخواستند وارد سالن اصلی تئاتر شهر شوند و گویی اطلاع نداشتند بعد از شروع اجرا ورود به سالن نمایش امکانپذیر نیست. تالار چهارسو نیز در این روز میزبان نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب زنی که بر کالبد جسد مردهاش ایستاده متولد میشود» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی بود که در ۲ نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ روی صحنه رفت.
این نمایش از شهر بوشهر به جشنواره آمده بود و مضمونی درباره جنگ نفت در جنوب ایران داشت.
این اثر نمایشی با فضایی نمادین و استعاری، با تکیهبر انگارههای بومی و سنتی مردم جنوب و بیانی که گاه بومی و در بیشتر مواقع نامفهوم و به زبانی من درآوردی میمانست، قصد داشت روایتی چندوجهی از رابطه جزیره/ زن با مرد/ دشمن/ معشوق بر سر نفت را به تصویر بکشد اما مشخص نبودن ساختار روایی اثر و استفادههای نابجا از برخی از ابزارها و ایدههای پرورش نیافته باعث شده بود که در مواقعی ارتباط اثر با مخاطبان از بین برود البته استفاده از موسیقی بومی و رقصهای محلی از جذابیتهای این نمایش محسوب میشد.
ملاقات «نامبرده» با گورباچف
«نامبرده» نمایش دیگری بود که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانتهآ پناهیها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی، حمید حبیبیفر بازیگران این اثر نمایشی بودند که البته حبیبی فر به دلیل بیماری در اجرا حضور نداشت و صدای ضبط شده او پخش شد.
این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بینالملل حضور دارد از معدود آثاری بود که در طول این چند روز با بالانویس به صحنه رفت و مورد استقبال زیادی از جانب مخاطبان نیز قرار گرفت.
در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: اجرایی نامتعارف از علیاصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند میپردازد.
«نامبرده» که میتوان آن را کلاژی از آثار قبلی کارگردان و مضامین مورد علاقه اش دانست درباره تجربه شخصی علی اصغر دشتی به عنوان کارگردان یک اثر نمایشی در ناکام ماندن اجرای آن پروژه در جشنوارهای در سن پترزبورگ روسیه است.
وی که قرار بوده طبق توافق با مدیر فستیوال نمایشش را که اثری براساس «شبهای روشن» داستایوفسکی است در خیابانهای سن پترزبورگ اجرا کند، مجبور می شود به دلیل مشکلات مالی جشنواره اجرایش را کنسل کند. کارگردان در مدت زمان حضورش در روسیه با میخاییل گورباچف آخرین رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی با بازی آتیلا پسیانی گفتگو میکند.
یکی از ویژگیهای جذاب این اثر نمایشی رویارویی موتزارت و سالی یری به زبان تعزیه بود که دشتی این شیوه را پیش از این در آثار دیگرش نیز تجربه کرده بود.
سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش «پدران» در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر نشست که نمایشی است درباره روابط دختران و پدران و برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.
در این نمایش که در بخش مهمان جشنواره حضور دارد و پیش از این در جشنواره کودک و نوجوان همدان نیز حضور داشته است ۳۰ بازیگر از سنین ۴ تا ۴۷ سال نقشآفرینی میکردند و شیوه اجرای آن به تعزیه نزدیک بود.
معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی خبر داد:
اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان در قالب وام سفر
معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با یکی از بانک های خصوصی در حوزه اختصاص ۲۵۰ ون توریستی و ۸۵۰ میلیارد تومان وام سفر و موافقت با ساخت ۳۱ هتل تفاهمنامه امضا کرد.
این تفاهمنامه ها در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی به امضا رسید. یکی از این تفاهمنامه ها در حوزه اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به مراکز گردشگری بود. در این تفاهمنامه آمده است:
موضوع این تفاهمنامه، تخصیص اعتبار سفر با اولویت سفرهای داخلی توسط بانک عامل به مسافران و تأمینکنندگان سفر، خدمات و مراکز گردشگری و تفریحی و اخذ حمایت و همراهی سازمان در راستای تسهیل و تسریع روند اجرای مفاد تفاهمنامه است.
بانک عامل و طرف قرارداد نیز اعلام کرد که آمادگی دارد در چارچوب مفاد این تفاهمنامه، نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی خود تا سقف ۸۵۰ میلیارد تومان برای مسافران و تأمینکنندگان خدمات گردشگری با اولویت آژانسها و دفاتر مسافرتی معتبر اقدام کند. در صورت پیشنهاد توسعه طرح یا معرفی ارگانهای مد نظر سازمان، بودجه و یارانه لازم برای گسترش و تسهیل طرح از سوی سازمان تقبل میشود. اعتبار زمانی این تفاهمنامه به مدت یک سال از تاریخ انعقاد آن است که با توافق طرفین، قابل تمدید خواهد بود.
در تفاهمنامه دیگر قید شد که همکاری این دو بخش در حوزه تامین خودروهای ون توریستی برای مراکز گردشگری در قالب لیزینگ خواهد بود. همچنین تامین یارانه سود براساس ضوابط و مقررات موجود از رقم سود تسهیلات قرارداد در قالب لیزینگ توسط طرف دوم، تامین اعتبار می شود.
طرف دوم نیز متعهد شد تا تعداد ۲۵۰ ون توریستی را برای مراکز گردشگری تامین کند. ۶۰ درصد از قیمت تمام شده خودورهای ون توریستی نیز به صورت لیزینگ تامین خواهد شد.
تفاهمنامه سوم نیز در حوزه ارائه موافقت اصولی یکپارچه توسط معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد ۳۱ هتل در ۳۱ استان کشور و سایر تاسیسات گردشگری به صورت یکپارچه در کشور بود. بر این اساس شرکت طرف قرارداد برای مدیریت و اجرای تاسیسات مختلف گردشگری براساس مطالعه بازار و ظرفیت برد هر کدام از این تاسیسات در استانهای هدف برنامه ریزی خواهد کرد. همچنین شرکت طرف قرارداد برای ساخت ۳۱ هتل در سراسر کشور برنامه زمان بندی خواهد داد. تامین زمین و اخذ مجوزهای لازم از دیگر مراجع ذی صلاح بر عهده این شرکت خواهد بود.
اخبار
روزهای شلوغ تئاتر مولوی
استقبال پرشور از آثار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر
نمایش های «دستورالعمل هایی برای پرواز برای خدمه و خلبان» و «قضیه» در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، 24 و 25 بهمن ماه در مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفتند.
به گزارش امتیاز، نمایش «دستورالعمل هایی برای پرواز برای خدمه و خلبان» به کارگردانی فرهاد فزونی در روز چهارشنبه 24 و «قضیه» به کارگردانی سجاد امیرمجاهدی در روز پنج شنبه، 25 بهمن ماه در مرکز تئاتر مولوی با استقبال پرشور مخاطبان به صحنه رفتند. گفتنی ست این مرکز هر روزه تا 3 اسفندماه میزبان آثار سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از کشورهای مختلف خواهد بود.از علاقمندان برای دیدن آثار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، دعوت به عمل می آید از روز 22 بهمن تا 3 اسفند، همه روزه در ساعت 17 و 19 به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند. همچنین جهت تهیه بلیط نمایش های سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می توانید به سایت ایران نمایش به نشانی (Irannamayesh.com) مراجعه فرمائید.
درخشش ضربی های «نوبهار»
گروه موسیقی «نوبهار» با بداهه نوازی و اجرای اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی پایان بخش اجراهای دومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران بود که توانست با اجرای خوب قطعات ضربی توجه حاضران در سالن را به اجرای خود جلب کنند.
به گزارش امتیاز؛ دومین سانس از اجراهای شب دوم جشنواره موسیقی در فرهنگسرای نیاوران به گروه موسیقی «نوبهار» اختصاص داشت. این گروه به سرپرستی بهاره فیاضی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداخت. در قسمت اول این اجرا، در ابتدا بهاره فیاضی قطعاتی را در دستگاه سه گاه با سه تار نواخت. در ادامه برنامه قطعاتی را دستگاه شور آواز بیات ترک و افشاری را با ساز تار برای حضار اجرا کرد که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.از نکات قابل توجه در این برنامه تمبک نوازی زیبای گوهرناز مسائلی و همراهی خوب اش با فیاضی بود. او در پاسخ بداهه نوازی های تار، ملودی های ضربی هوشمندانه ای را انتخاب کرده و توانست توانایی اش را در نواختن ساز های ضربی به خوبی نشان دهد. این بخش چهل دقیقه از اجرا را به خود اختصاص داد. در بخش دوم فیاضی قطعاتی در آواز بیات اصفهان و ابوعطا را با تنظیم جدید به همراه داوود فیاضی خواننده، حسین قاسمی نوازنده نی و مجید علیزاده نوازنده تمبک نواخت. گروه در این اجرا اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و ادیب معاصر را انتخاب کرده و آنها را به خوبی اجرا کرد. خواننده گروه هم توانست به خوبی از عهده خواندن شعرهای شفیعی کدکنی که وزن و و لحن خاص خود را دارند، برآید. در پایان بخش دوم یک تصنیف قدیمی با نام «گو به ساقی» اثر استاد غلامرضا مین باشیان نیز اجرا شد. هر چند بخش دوم کار کمی طولانی بود اما وجود قطعات ضربی خوش ریتم، اجرا را از کسالت رهاند و لحظات خوبی را برای گروه و حاضران رقم زد.
شنبه با «عصرجدید»ِ احسان علیخانی به پایان میرسد
همزمان با رونمایی از پوستر جدیدترین برنامه احسان علیخانی، روز و ساعت پخش اولین قسمت از «عصرجدید» اعلام شد.
به گزارش امتیاز؛ نخستین قسمت از مسابقه بزرگ استعدادیابی ایران شنبه ۲۷ بهمنماه بعد از اخبار شبانگاهی ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت و بینندگان این شبکه، نخستین روز هفته را با دقایق پرهیجان این رقابت نفسگیر به پایان خواهند رساند. شرکتکنندگان مستعد مسابقه عصر جدید را رویا نونهالی، آریا عظیمینژاد، سیدبشیر حسینی و امین حیایی داوری خواهند کرد و احسان علیخانی مجری این برنامه است.
پخش سریالی چند ملیتی «باب المراد» با موضوع زندگی امام جواد (ع) از شبکه الکوثر
مجموعه تلویزیونی «باب المراد» محصول مشترک شش کشور سوریه ، لبنان ، عراق ، کویت ، بحرین و ایران که توسط شرکت کویتی (میدل آپ پروداکشن) در ایران تهیه شده از پنج شنبه 25 بهمن بر روی آنتن شبکه الکوثر است .
به گزارش امتیاز، این مجموعه تلویزیونی مراحل مختلف زندگی امام جواد (ع) از تولد در مدینه ، همراهی پدر در مراحل مختلف ، شهادت امام رضا (ع) تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر می کشد . «باب المراد» که جایگزین مجموعه «عمارت فرنگی» است هرشب ساعت 23:30 به وقت تهران پخش شده و تکرار آن در دو زمان 3:40 و 13:00 روز بعد خواهد بود .زبان اصلی سریال «باب المراد» عربی است.
دو انتصاب جدید در شبکه العالم معاونت برون مرزی
با حکم مدیر شبکه جهانی العالم، احمد علیزاده آذر به سمت مدیریت گروه هنری و خدابخش غفاری چراتی به سمت مشاور مدیر شبکه العالم منصوب شدند.به گزارش امتیاز، علی محمد صالحی مدیر شبکه العالم ، در حکمی احمد علیزاده آذر را به سمت مدیریت گروه هنری این شبکه منصوب کرد. همچنین مدیر شبکه العالم طی حکم دیگری خدابخش غفاری چراتی را به سمت مشاور مدیر شبکه العالم منصوب کرد. در حکم مدیر شبکه العالم بر ضرورت شناسایی موارد قابل ترمیم و مبادرت به اصلاح آن و تلاش بر تعمیق خدمت رسانی و گره گشایی از مشکلات اجرایی فراروی شبکه و ایجاد تعامل مناسب با مدیریت های خدمات رسان سازمان به منظور ارتقای سطح دریافت خدمات در این شبکه تاکید شده است.
اخبار
اکرانهای مردمی فیلم سینمایی «مأموریت غیر ممکن» با حضور خوانندگان
مراسم اکران مردمی فیلم سینمایی ماموریت غیر ممکن با حضور رضا یزدانی، علی اوجی، پادینا رهنما و عسل قرایی در پردیس سینمایی مگامال برگزار شد.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم از چهارشنبه 24 بهمن در گروه سینمایی ماندانا اکران و با استقبال مخاطبان روبرو شده است.
در همان شب چهارشنبه عوامل فیلم سینمایی «مأموریت غیر ممکن» به کارگردانی یعقوب غفاری در کنار مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.
همچنین اکران مردمی دیگری در روز یکشنبه 28 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت با حضور حامد همایون، پژمان بازغی، پادینا رهنما و عسل قرایی برگزار شود.
این فیلم، یک طنز اجتماعی است و به گفته کارگردان آن، این فیلم را میتوان اولین کنسرت سینمایی ایران نام برد و در آن خوانندگان محبوب پاپ کشور همچون حامد همایون، امیرعباس گلاب و رضا یزدانی در نقش خود حضور دارند.
بازیگران این فیلم سینمایی عبارتند از: علی اوجی، پادینا رهنما، سارا خویینیها، مهران رجبی، نسرین نصرتی، یوسف صیادی، سارا محمدی، عسل قرایی، پدرام ابدان و با حضور پژمان بازغی و با هنرمندی جمشید هاشمپور و محمدرضا شریفینیا.
در خلاصه داستان آن آمده است: کریم عاشق خوانندگی است و بدون اینکه بداند دلداده مأموری شده که مأموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند، پس از متوجه شدن این داستان کریم، دو راه بیشتر ندارد.
«سایه ارغوان» در ایوان شمس به روی صحنه رفت
شب دوست داران ردیف و سرودهای انقلابی
دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.
به گزارش امتیاز؛ در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاباش استفاده کرد. تمامی قطعات بخش اول از ساختههای محمد امین اکبرپور بود.
بخش نخست این برنامه با گروه «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعهای بود که با گروهنوازی اجرا شد. تکنوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. جملهپردازیهای زیبا و کوتاهی قطعات وجه اشتراک این قطعه با دیگر بخشهای ساز و آوازی کنسرت پنجشنبه شب در ایوان شمس بود.
«دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیدهای میآمد.
نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیفسازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس دانست.
صدای گرم علیرضا حاجیطالب هم بر تاثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشقکش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.
پس از تنفسی چند دقیقهای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.
این بخش به سرودهای انقلابی دهه 60 اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداهه-پردازی او در گوشههای مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساختههای محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد.
تکنوازی کمانچه( دو ضربی میرزاحسینقلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش 6)، دوضربی عراق(ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل میدادند.
سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش 6 با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.
قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس را شاید بتوان جذابترین و گیراترین قطعه این کنسرت دانست.
«سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آنقدر میان مخاطبان موسیقی به ویژه علاقه مندان متولد دهههای گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61294
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61295
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61296
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61297
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61298
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61299
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16140/61300
|
عناوین این صفحه
- چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی
- چهار دهه در برابر دوربین
- اجرای آثاری از حسین علیزاده و ویوالدی در فرهنگسرای نیاوران
- پای گورباچف به «تئاتر فجر» باز شد
- اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان در قالب وام سفر
- اخبار
- اخبار