|
هجدهمین هفته فیلم ایران در صربستان برگزار شد؛
مروری بر ۴۰ سال سینمای ایران
به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، و با همکاری اداره کل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و بنیاد سینمایی فارابی هجدهمین جشنواره فیلمهای ایران در محل موزه سینمایی یوگسلوونسکا کینوتکا با سخنرانی حسین ملاعبداللهی، سفیرکشورمان، گشایش یافت.
به گزارش امتیاز، در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی- هنری که با حضور تعدادی از سفرای مقیم، مقامات فرهنگی، هنرمندان و جمع کثیری از شهروندان صرب برگزار گردید، ابتدا سرود ملی دو کشور پخش شد و سپس آقای «ماریان وویووچ»، مدیر موزه و رئیس برنامههای سینمایی کینوتکا، با قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان برای برگزاری این جشنواره اظهار داشت: وقتی هجده سال پیش ایده برپایی جشنواره فیلمهای ایرانی مطرح شد، حتی خوشبینترین افراد نیز تصور نمیکردند که این رویداد هرسال با استقبال بیشتری مواجه شود و امسال که این جشنواره به سن بلوغ یعنی هجده سالگی رسیده است، بسیار مفتخریم که هفته فیلمهای ایرانی یکی از برنامههای ثابت موزه سینمایی «کینوتکا» است و بر اعتبار کار ما افزوده است.
در ادامه حسین ملاعبداللهی سفیر کشورمان ضمن قدردانی از مسئولین موزه سینمایی «کینوتکا» برای همکاری صمیمانه در برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار داشت: استمرار هجده ساله جشنواره فیلمهای ایرانی در بلگراد و استقبال گرم شهروندان صرب بیانگر آن است که این جشنواره جایگاه قابل توجهی در جامعه هنری صربستان و علاقمندان به سینمای ایران یافته است.
وی در ادامه با موضوع تاریخچه سینمای ایران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به دورههای گوناگون رشد و شکوفایی سینمای ایران گفت: «سینمای پیش از انقلاب اسلامی در فرم و محتوی سعی در تقلید از سینمای هالیوود و بالیوود داشت و از این رو، ژانری به نام فیلم فارسی شکل گرفت که هدفی جز سرگرمی مخاطب عام نداشت و از فرط تکرار به ابتذال کشیده شده بود.
وی افزود: در دوران پس از انقلاب، جریان موج نوی سینمای ایران که از دهه پنجاه شروع شده بود، به تدریج رشد کرد و با ورود فیلمسازانی از جمله عباس کیارستمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، خسرو سینایی و... تغییرات اساسی در فرم و محتوای فیلمهای ایرانی به وجود آمد و سینمای ایران به تدریج محصولات خود را در جشنوارههای بینالمللی عرضه کرد و مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت.
سفیر کشورمان در ادامه با ارایه برخی از نمونهها به استمرار سیر تحول و رشد سینمای ایران اشاره کرد و افزود: کارگردانان و فیلمسازان ایرانی با ارایه آثار ارزشمندی که محصول خلاقیت، ایدهپردازی و نیز نگاه ویژه آنها به موضوعات انسانی و اخلاقی است، در سالهای اخیر سینمای ایران را به جایگاه قابل اعتنایی رساندهاند به طوری که امروزه در بسیاری از جشنوارههای مهم بینالمللی جوایز ارزشمندی را کسب میکند.
در ادامه این مراسم، کلیپی با عنوان «سینمای ایران پس از انقلاب» پخش شد و فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی به نمایش درآمد.
در هفته فیلم ایران در بلگراد، ۱۳ فیلم به نمایش درآمد که سه فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»، «لیلی با من است» و «من ترانه ۱۵ سال دارم» به پخش کنندگی بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.
هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ تا ۲۱ بهمن در محل سالن سینمایی «کینوتکا» در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.
توضیحات معاون سیما درباره شایعه دستمزد میلیاردی گلزار و فراستی
مرتضی میرباقری معاون سیما درباره دستمزد مجریان تلویزیون توضیحاتی را ارایه کرد و گفت این دستمزد به نسبت ماموریت برنامه و مخاطب متفاوت هستند.
مرتضی میرباقری معاون سیما درباره دستمزد مجریان تلویزیون و دلیل افزایش بیرویه این دستمزدها از طرف اسپانسرها اظهار کرد: تقریبا نوعی معادله نسبت به پرداخت دستمزدها وجود دارد، مجریان ما نسبت به ماموریت برنامهای که اجرا میکنند و مخاطبی که دارند دستمزدی دریافت میکنند و براین اساس هم معیار دستمزدها سنجیده میشود.
وی اضافه کرد: شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که برنامهای که زیر ۱۰ درصد مخاطب دارد با برنامهای که ۲۰ درصد و یا بیشتر از ۳۰ درصد مخاطب دارد در دستمزد و باقی مسایل همسان باشد.
معاون سیمای رسانه ملی در پاسخ به تفاوت قیمت دستمزدهای چهرههایی همچون محمدرضا گلزار، حمید گودرزی، رامبد جوان، مهران مدیری و باقی سلبریتیها عنوان کرد: همه این سلبریتیها چارچوبی برای دستمزد دارند و اینگونه نیست که پرداختها رها و بدون قاعده باشد. اگرچه این اسامی در دستمزد یکسان نیستند اما آنها هم براساس ضوابط و چارچوب دستمزد میگیرند.
میرباقری تصریح کرد: حتی اسپانسر هم با هماهنگی ما و براساس ضوابط پول پرداخت میکند و اگر اسپانسر برنامهاش موفق نباشد این دستمزدها را پرداخت نمیکند بنابراین آنها هم شاخصهایی دارند که با ما هماهنگ است.
معاون سیما در ادامه در واکنش به شایعه منتشرشده درباره دستمزد ۵۰ میلیون تومانی محمدرضا گلزار برای اجرای هر قسمت از برنامه تلویزیونی «برندهباش» تأکید کرد: آقای گلزار برنامهای ۵۰ میلیون تومان نمیگیرد و آنچه که میگیرد براساس ضوابطی است که شبکه سه تعیین کرده است و برمبنای همین ضوابط با اسپانسر به توافق رسیدهاند.
میرباقری درباره نقل قول منتشرشده از مسعود فراستی مبنیبر دریافت چک سفید امضا برای حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» هم ضمن تکذیب صدور این چک، درباره اظهارات فراستی گفت: اگر چنین مطلبی مطرح شده، نشان دهنده این است که ایشان به ما نهایت اعتماد را دارند و گرنه اینگونه نیست که رسانه ملی هر عددی را بتواند بهعنوان دستمزد پرداخت کند. واقعیت این است که وضعیت مالی ما چندان مناسب نیست.
8 تا 10 اسفندماه سالجاری در پردیس سینمایی آزادی برگزار میشود؛
سه هزار و 606 اثر متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100
3 هزار و 606 اثر متقاضی حضور در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم 100 شدند. این رویداد سینمایی 8 تا 10 اسفندماه سالجاری در پردیس سینمایی آزادی( تهران) برگزار میشود.
به گزارش امتیاز؛ آمار آثار متقاضی ثبت شده در دبیرخانه جشنواره به این ترتیب است: 2278 اثر از 119 کشور و ۱۳۲۸ اثر از ۹۴۳ نفر داخلی متشکل از ۵۲۵ اثر از ۴۱۶ نفر در مسیر تجربه و ۸۰۳ اثر از ۵۷۱ نفر مسابقه ملی.
برپایه این خبر؛ آمار تفکیکی بخشهای انیمیشن، مستند و داستانی شامل «در مسیر تجربه» و «مسابقه ملی» به این ترتیب اعلام شده است:
- انیمیشن: مسیر تجربه ۵۲ اثراز ۴۶ نفر. مسابقه ملی: ۱۰۷اثر از ۸۱ نفر
- مستند: مسیر تجربه ۸۳ اثر از ۶۴نفر. مسابقه ملی:۱۳۰ اثر از۹۵ نفر
- داستانی: مسیر تجربه۳۹۰ اثر از ۳۲۴ نفر مسابقه ملی ۵۶۶ اثر از ۴۳۷ نفر
همچنین، در گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم 100 آمار تفکیکی کشورهای درخواست کننده به این ترتیب آمده است: هند 363 اثر، آمریکا 354 اثر، ترکیه 203 اثر، بریتانیا 137 اثر، فرانسه 124 اثر، ایتالیا 120 اثر، اسپانیا 112 اثر، برزیل 98 اثر، کانادا 85 اثر، روسیه 65 اثر، آرژانتین 59 اثر، آلمان 47 اثر، عراق 38 اثر، مصر 37 اثر، چین 35 اثر، مکزیک 35 اثر، اکراین 34 اثر، پرتقال 31 اثر، اندونزی 31 اثر، بنگلادش 30 اثر، کلمبیا 27 اثر، یونان 27 اثر، هنگ کنگ 26 اثر، لهستان 25 اثر، پاکستان 22 اثر، استرالیا 21 اثر، تایوان 18 اثر، مجارستان 18 اثر، ایرلند 18 اثر، هلند 18 اثر، سوئد 17 اثر، لبنان 17 اثر، تایلند 17 اثر، سوییس17 اثر، رومانی 16 اثر، گرجستان 14 اثر، اوگاندا 13 اثر، اتریش 13 اثر، افریقای جنوبی 13 اثر، تونس 13 اثر، نیجریه 13 اثر، کرواسی 12 اثر، امارات متحده عربی 12 اثر، مونته نگرو 11 اثر، بلژیک 11 اثر، مالزی 11 اثر، ارمنستان 10 اثر، ازبکستان 10 اثر، بلغارستان 10 اثر، جمهوری چک 10 اثر، قزاقستان 10 اثر، مقدونیه 10 اثر، مراکش 10 اثر، فیلیپین 10 اثر، سریلانکا 10 اثر، فنلاند 9 اثر، افغانستان 9 اثر، شیلی 9 اثر، ژاپن 8 اثر، اسلواکی 7 اثر، ونزوئلا 7 اثر، سنگاپور 7 اثر، قرقیزستان 7 اثر، دانمارک 6 اثر، اتیوپی 6 اثر، اردن 6 اثر، نروژ 6 اثر، لیتوانی 6 اثر، نپال 6 اثر، بوسنی و هرزگوین 6 اثر، تانزانیا 5 اثر، ایسلند 5 اثر، مولداوی 5 اثر، فلسطین 5 اثر، صربستان 5 اثر، آذربایجان 4 اثر، سوریه 4 اثر، دومنیکا 4 اثر، اکوادور 4 اثر، کنیا 4 اثر، لیبی 3 اثر، بلاروس 3 اثر، غنا 3 اثر، گواتمالا 3 اثر، کوزوو 3 اثر، قبرس 2 اثر، البانی 2 اثر، کوبا 2 اثر، اروگوئه 2 اثر، ماکائو 2 اثر، مالتا 2 اثر، موزامبیک 2 اثر، میانمار 2 اثر، پرو 2 اثر، رواندا 2 اثر، ریونیون 2 اثر، پورتوریکو 1 اثر، سامویا 1 اثر، بحرین 1 اثر، بورکینافاسو 1 اثر، بروندی 1 اثر، کامرون 1 اثر، کومور 1 اثر، کاستاریکا 1 اثر، استونی 1 اثر، گوادالوپ 1 اثر، مالوی 1 اثر، مغولستان 1 اثر، نامیبیا 1 اثر، نیوزلند 1 اثر، عمان 1 اثر، پاناما 1 اثر، قطر 1 اثر، عربستان سعودی 1 اثر، سنگال 1 اثر، اسلواکی 1 اثر، ویتنام 1 اثر، زیمبابوه 1 اثر و پاراگوئه 1 اثر.
جشنواره بینالمللی فیلم 100، به همت حوزه هنری با موضوع اخلاق و سبک زندگی اسفند ماه امسال به دبیری علی قربانی در دو بخش مسابقهای و مسیر تجربه؛ و در قالب فیلمهای مستند، داستانی و پویانمایی در تهران برگزار میشود.
یادداشت
حسین هاشم پور
آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشهای هستیم لطفاً سنگ نیندازید!
«جالب اینکه پولاد کیمیایی چند دقیقه قبلتر یا بعدتر در مواجه با این شائبه که «معکوس» را با پول مشکوک ساخته است، پاسخ داده: « ما این فیلم را با پول تمیز ساختیم و پول سالمی برای فیلم آورده شده است و آقای محمد خوشنام، سرمایهگذار فیلم، تاجر و با چین در ارتباط اند.»
او روز بعدتر در مصاحبهای گفته است: « من با تمام سختیها میروم یک فردی را می آورم که در این سینما سرمایه گذاری میکند، ولی طوری عنوان میشود که حتی سرمایهگذار فراری شود…»
میانه همین هیاهو سازندگان فیلم» غلامرضا تختی» که بابت اختلال در نمایش فیلم معکوس از کیمیایی جوان عذرخواهی کرده بودند، بیانیه دادند: « دهانهایی را همچنان گشوده به تکرار تهمتهای نخ نما و نامربوط مییابیم. صراحتاً اعلام میکنیم بودجه پروژة تختی هشت و نیم میلیارد تومان بوده که شصت درصد آن را سعید ملکان و چهل درصد را بنیاد سینمایی فارابی تأمین کردهاند. صراحتاً از هر شخص یا هر رسانهای که سندی مبنی بر مشارکت نهادها یا افرادی دیگر در تولید این فیلم دارند، میخواهیم اسناد ادعای شأن را بدون پرده پوشی منتشر کنند. در غیر این صورت پیگیری قضائی تهمتها و ادعاهای بدون مبنا و مدرک را بر خود محفوظ میدانیم.«
دو: احتمالاً حالا جناب پولاد کیمیایی متوجه شدهاند چه کسانی در حال فراری دادن سرمایه گذاران تازه از سینما هستند: « دقیقاً خود ما»
گویا جناب پولاد از بی اخلاقیهای جامعه کامش بسیار تلخ است و حتی قصد مهاجرت داشتند، خوشحالم که یک نفر، یک هنرمند، به سونامی مهاجرت از ایران علاوه نشد اما آنچه سونامی بداخلاقی در داخل کشور را شکل داده که همه ما از آن به ستوه آمدهایم، دقیقاً شخص شخیص خود ما هستیم.
ما که بدون سند، بدون مدرک دیگران را متهم میکنیم و فکر میکنیم کار بد فقط بالا رفتن از دیوار مردم است، برای آبروی آدمها، حریم خصوصی همکارمان، همشهری مان، هم نوع مان، پشیزی ارزش قائل نیستیم و از سر عصبانیت میگوئیم: « ما میدانیم پولهای ساخت این فیلمها از کجا میآید»
غافل از اینکه همین قضاوتهایی از سر کینه ورزی یا خشم و حسادت پشت در خانه ما هم نشسته و آسیاب به نوبت است.
آنها که به خاک سیاه نشاندن هنر و هنرمند را در سر میپرورانند خوب جایی انگشت گذاشتهاند: « ایجاد شائبه ورود پول مشکوک به هنر» که حالا خود هنرمندان این گلوله برفی را می غلتانند و بزرگ و بزرگ ترش میکنند. لطفاً برخی رسانههای اینترنتی و مکتوب را رصد کنید هر روز جشنواره فیلم فجر تیتر یک شأن دامن زدن به این شائبه بود، بدون اینکه که یک برگ سند رو کنند. تئوری پردازان این شایعه از سقوط اخلاقی جامعهمان سود میبرند و به لطف اظهارات گنگ و مبهم از جنس»ما میدانیم پولهای ساخت این فیلمها از کجا میآید» تیتر سازی میکنند، آن سان که امروز چیزی حدود ده فیلم جشنواره با این اتهام روبرو شدهاند.
هدف روشن است فراری دادن سرمایه از هنر، در روزهایی که هنر ایران از هر روز دیگری جیبش خالیتر است… به قول آقای محسن تنابنده که با تعبیر «چاله کردن برای سینما» به این مسئله ورود کرد: « وقتی در خارج از سینما اختلاسهای مختلف میشود و ارقام میلیاردی و پولهای کثیفی بسیار بیشتر از آنچه در سینما وجود دارد جابجا میشود این مسئله درست نیست که ما همه فوکوس خود را روی سینما بگذاریم و بدتر آنکه خودمان در درون سینما برای یکدیگر جفتپا بیندازیم… البته من نیز درک میکنم که پولهای ناسالمی بعضاً وارد سینما شده است اما حجم این پولها به اندازهای نیست که به آن پرداخته میشود.»
سه: پولاد خان کیمیایی در مصاحبه با خبرآنلاین گفتهاند: «گلی به جمال خارجی.» بله همین طور است چون خارجی به جهت قوانین سخت گیرانهای که درباره تهمت زدن در کشورش دارد، از زبان و قلمش مراقبت میکند مبادا بدون سند کسی را متهم نکند، چون میداند چه عواقب خطرناکی ممکن است دامانش را بگیرد. رسانه خارجی میداند اگر بنویسد» سریال…. یا پولشویی، حراج… یا پولشویی» تیراژ بالایی بیننده اخذ میکند اما خیلی زود باید آن را در محکمه به اثبات برساند.
چهار: پولاد کیمیایی گلایه دیگری هم دارد: « فقط منم که دارم از رانت بابام استفاده میکنم؟ تمام این مشکل این است که من به عنوان فرزند یک سینماگر، نجار نشدم آمدم سینما گر شدم؟ چرا چون پسر مسعود کیمیایی بودم و آمدم به سینما؟ بعد الان فقط منم؟ یعنی الان ساعد سهیلی نیست؟ سینا سهیلی نیست؟ ماهور الوند نیست؟ لیلا حاتمی نیست که دارند وارد سینما میشوند و شدند؟ فقط منم؟ «
بله حق با ایشان است و فهرست آنها که به واسطه نسبت فامیلی به سینما آمدهاند بسیار بلند بالاست، از نظر نگارنده چنین ورودی اشکالی هم ندارد، ادامه دادن شغل بزرگان خانواده در همه جای دنیا امری غیرطبیعی نیست. اگر خوب باشی میمانی اما اگر خوب نباشی کنار گذاشته میشوید.
اشکال آنجاست که برای خودت به واسطه آن نسبت فامیلی حق قائل باشی و بگویی: « ببینید چه رفتاری با قدیمیهای این سینما میکنند. بعد یک سری آدم را دارند در برابر آن قدیمیها بولد میکنند که یعنی واقعاً هیچ نقدی به فیلمهایشان نیست؟ آنها همه فیلمهای خیلی خوبی میسازند و ما فیلم بد میسازیم؟ «
حق بدیهی منتقد، روزنامه نگار و یا هر بیینده اثر هنری این است که بگوید این خوب است، آن بد است، این حق عمومی را که نمیشود از مردم گرفت. تعارف که نداریم چند سالی ست حال آثار هنری قدیمیها، من می گویم آفرینشهای هنری بزرگان مان در سینما خوب نیست، همان طور که طیف گسترده ای از جامعه همین را میگویند؛ پرواضح است در این دهه اصغر فرهادی، محمدحسین مهدویان جوان و سعید روستایی جوانتر و حتی چند نام دیگر، از بزرگان سینمای مان فیلمهای ارزشمندتری ساختهاند. چه بسا ارزیابی خود بزرگان هم همین باشد. چون شما پسر و دختر فلان بزرگی که نباید تاییدیه افکارعمومی را در جیب بغل تان داشته باشید.
پنج: انتشار این یادداشت را به پس از جشنواره فیلم فجر موکول کردم تا مبادا برای بازیگر و فیلمساز محترم شائبه تازهای ایجاد نشود؛ ایشان در مصاحبه مزیور وعده دادهاند: « مطمئن باشید روزی اسم پولاد کیمیایی در صدر اخبار جهانی سینما خواهد آمد.»
این آرزوی هر ایرانی برای ایشان و همه سینماگران و هنرمندان ایرانی ست.»
اخبار
تسلیت بنیاد سینمایی فارابی در پی حمله تروریستی محور زاهدان - خاش
بنیاد سینمایی فارابی در پیامی شهادت جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی را تسلیت گفت.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در متن این پیام آمده است:
«بسم رب الشهدا و الصدیقین»
شهادت مظلومانه و تأسف بار جمعی از جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حافظان امنیت سرزمین عزیزمان در محور زاهدان خاش، در تقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شیرینی این ایام را در کام ملت ایران تلخ کرد. قطعاً اینگونه جنایتهای شرارتبار، ملّت بزرگ ایران را در پیمودن راه خود دچار تردید و یأس نخواهد کرد.
بنیاد سینمایی فارابی همراه با جامعه سینمایی و هنری کشورمان ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، به بازماندگان و امت شهید پرور ایران تبریک و تسلیت عرض کرده، از درگاه رب الشهدا، همنشینی این عزیزان با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، صبر و شکیبایی کلیه بستگان، منسوبین و همچنین شفای عاجل مجروحین این جنایت را مسئلت دارد.»
بیانیه سازمان سینمایی حوزه هنری در پی شهادت مرزبان و پاسداران انقلاب
سازمان سینمایی حوزه هنری با صدور بیانیهای ضمن تسلیت شهادت پاسداران و مرزبانان انقلاب در سیستان و بلوچستان این جنایت ضدانسانی را محکوم کرد.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، در این بیانیه آمده است:
این گونه اقدامات کور و بزدلانه نشان ضعف و استیصال دشمنان این سرزمین و هراس شان از گسترش و بالندگی انقلاب اسلامی و استقلال ملت حماسه ساز و غرورافرین ماست.
این حرکت مذبوحانه امروز، بیش از هر چیز خشم و عصبانیت استکبار جهانی و دست نشاندههای منطقهایش را از حضور باشکوه ملت در جشن های چهل سالگی انقلاب به نمایش میگذارد.
دشمنان انقلاب اسلامی غافل از آنند که ملت بزرگ ایران در طول چهار دهه تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی همواره، نشان داده است که این گونه اقدامات کوردلانه تاثیری بر عزم و اراده پولادین شان در راه حفظ عزت و استقلال نخواهد گذاشت .
نمایشگاه دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی در موزه امام علی(ع)
موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با مشارکت یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر میزبان فعالیتهای هنرهای تجسمی کشور در ۴۰ سال گذشته خواهد بود.
به گزارش امتیاز، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با مشارکت یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر میزبان فعالیتهای هنرهای تجسمی کشور در ۴۰ سال گذشته خواهد بود.
این نمایشگاه در دو بخش «انتشارات چهل سال هنرهای تجسمی» و «فعالیتهای هنرمندان» برگزار میشود و هدف از برگزاری آن، نمایش و ارائه کتابها، مجلات تخصصی، نشریهها و... در حوزه هنرهای تجسمی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.
نمایشگاه دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی کشور از ۲۵ بهمن تا ۱۵ اسفندماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، رو به روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار میزبان علاقهمندان است.
اخبار
در آستانهی اجرا در جشنوارهی تئاتر فجر
پوستر «سرزمینهای شمالی» رونمایی شد
در آستانهی اجرای نمایش «سرزمینهای شمالی» به نویسندگی مونا احمدی و کارگردانی شیما عرب در بخش مسابقهی تئاتر صحنهای ایران در سیوهفتمین جشنوارهی تئاتر فجر؛ پوستر این نمایش رونمایی شد.
به گزارش امتیاز؛ نمایش «سرزمینهای شمالی» که تهیهکنندگی آن را محمد بحرانی برعهده دارد، سومین تجربهی کارگردانی شیما عرب بعد از نمایشهای «پینوکیو» و «سالاد فصل» و تازهترین نمایش گروه تئاتر «بوهمی» است.
گروه تئاتر بوهمی پیش از این نمایشهایی همچون«لانه خرگوش»، «پینوکیو»، «مدهآ» و «نمیدونم فردا چی میشه»، «نقاشی اشر» و میکروتئاتر «دینید اینچ» را در ایران و جشنوارههای خارجی اجرا کردهاند.
«سرزمینهای شمالی» به نویسندگی مونا احمدی و کارگردانی شیما عرب، شنبه بیستوهفتم در دو سانس 4 و 6 عصر در سیوهفتمین جشنوارهی تئاتر فجر به صحنه میرود و اجرای عمومی نمایش از هفتهی اول اسفند ماه در تماشاخانه انتظامی آغاز خواهد شد.
در «سرزمینهای شمالی» مونا احمدی ، شکیبا فدایی و مجید یوسفی به عنوان بازیگر و فریبرز کریمی به عنوان مشاور کارگردان، ملیکا ژیانپور دستیار کارگردان، نسرین خرمی طراح لباس، شیما عرب طراح صحنه، آرمان مقدم طراح ویدیو، کسرا پاشایی آهنگساز، پرناز کریمی طراح گرافیک، سهیلا ساطع مدیر صحنه، حامد ماهوتی سازندهی تیزر، امیرحسین شجاعی عکاس، نوید آغاز مدیر تبلیغات و محبوبه افتخاری مدیر روابط عمومی حضور دارند.
برد پیت، کلونی و کوارون هم به منتقدان اسکار پیوستند
پس از انتشار نامه اعتراضی به برگزارکنندگان اسکار، حالا برد پیت، کلونی، رابرت دنیرو و آلفونسو کوارون نیز از روسای اسکار خواستند از تصمیم خود در نحوه پوشش خبری اسکار صرفنظر کنند.شماری دیگر از چهرههای مطرح سینما از آکادمی اسکار خواستند، پوشش مستقیم مراسم اسکار اهدای چهار جایزه و معرفی برندگانش در بخش آگهی تبلیغاتی قرار نگیرد.در حالی که تنها ۱۰ روز به برگزاری مراسم اسکار مانده، نحوه پوشش خبری مراسم به شدت خبرساز و در صفوف هنرمندان با اعتراض به مدیران آکادمی روبه رو شده است.
برد پیت، جورج کلونی، گییرمو دل تورو، کریستوفر نولان، مایکل مان، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، رابرت دنیرو، الیزابت بنکس، پیتر دینکلیگ و کری واشنگتن از دیگر چهرههایی هستند که از مدیران آکادمی خواستهاند تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.در نامهای که چهارشنبه منتشر شد نوشته شده بود «حذف چهار رشته در پخش تلویزیونی این دوره مراسم اسکار به معنی توهین به آن عده از ماست که زندگی و اشتیاق خود را صرف حرفههای منتخب خود کردیم.»
مدیران آکادمی تصمیم به حذف نمایش معرفی برندگان چهار بخش را برای کوتاهتر کردن مراسم و رساندن آن از چهار ساعت به سه ساعت گرفتهاند.سال پیش شمار مخاطبان مراسم اسکار به پایینترین حد خود رسید و مسئولان معتقدند شاید طولانی بودن مراسم دلیل کمتوجهی به پخش مستقیم مراسم باشد.تارانتینو، اسکورسیزی، اسپایک لی از جمله کارگردانهایی بودند که نامه به مقامات اسکار را امضا کردند.
در حالی که مدیر پخش اسکار تلاش دارد تا با تاکید بر پخش زنده سخنرانی دریافتکنندگان جوایز، موجب فروکش این موج شود، اما در این دو روز تدوینگران، فیلمبرداران، گریمورها و تولیدکنندگان فیلم کوتاه که مستقیم با این موضوع روبه رو هستند به همراه دیگر اعضای بدنه سینمای هالیوود به این امر اعتراض کردهاند و آن را توهینآمیز خواندهاند.
رهگذرانی که خاطراتشان را در «کوهستان» نقاشی میکنند
آرش پروین کارگردان نمایش «کوهستان» درباره ویژگیهای این نمایش که در بخش دیگرگونههای اجرایی جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود، صحبت کرد.
آرش پروین که با نمایش «کوهستان» در بخش دیگر گونههای اجرایی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش برای اولین بار زمستان ۹۶ در فستیوال مونولیو اجرا شد و با تغییراتی عمده به بخش تجربههای اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی ارایه که در نهایت برای اجرا در جشنوراه تئاتر فجر معرفی شد. البته برای اجرای در جشنواره نمایش دوباره بازبینی و فیلم اجرا مورد داوری قرار گرفت.
وی ادامه داد: این نمایش ۴ روز هم در فستیوال فرینچ آمستردام اجرا داشته است و کلا یک سال است که با ورژنهای متفاوتی در حال اجرا است. در واقع نمایش از یک اثر میکروتئاتر که در ابتدا بود مدام بزرگتر و بزرگتر شده است و در حال حاضر در سطح فضاهای عمومی شهر گسترش پیدا کرده است. در این نمایش همه چیز حول محور خیابان ولیعصر اتفاق میافتد و تجربه مخاطبان از به یاد آوردن خیابان ولیعصر و شهر تهران به واسطه خاطره ای که از این خیابان به یاد میآورند، مورد توجه قرار دارد.
پروین درباره نحوه اجرای نمایش توضیح داد: در «کوهستان» مخاطبان خاطراتی را که از خیابان ولیعصر دارند روی یک بوم بزرگ، نقاشی میکنند و آدمها میتوانند هر چیزی را که از این خیابان به یاد میآورند، نقاشی کنند. به این ترتیب هر فردی تکه ای از خیابان ولیعصر را خلق میکند. علاقه مند هستم که مردم رهگذر شهر تهران بیایند و خیابان ولیعصر را با خاطراتشان بازسازی کنند.
این کارگردان یادآور شد: بعد از اتمام این نقاشی بخش دیگر اجرا آغاز میشود به این ترتیب که من این تابلو را به عمارت روبرو میبرم و اجرای پروژه کوهستان را آغاز میکنم. با توجه به نقشه ای که از خیابان ولیعصر در این نقاشی خلق شده در این بخش روایتی از عزیمت من و ۴ تن از اعضای خانواده ام که در اشل کوچک و عروسکی ساخته شده اند، از میدان راه آهن تا تجریش و در نهایت رسیدن به کوهستان به نمایش گذاشته میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61301
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61302
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61303
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61304
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61305
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3984/16141/61306
|
عناوین این صفحه
- مروری بر ۴۰ سال سینمای ایران
- توضیحات معاون سیما درباره شایعه دستمزد میلیاردی گلزار و فراستی
- سه هزار و 606 اثر متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100
- یادداشت
- اخبار
- اخبار