|
افتتاح پروژه ملی بازی یادگیری در 1000 مدرسه
2 فساد و گرانی کالا نتیجه یارانه ارزی در سامانه نیما
3 دلار به کانال ۱۲ هزار تومان برگشت؛
ارز مسـافرتی هم گـران شد
3 چرا دولت سرخابیها را واگذار نمیکند؟
بدهی میلیاردی سرخابیها روی دست دولت
4 خبر خوشی که رئیسجمهور امروز اعلام میکند:
ایران صادرکننده بنزین شد
با تثبیت تولید بنزین بهمیزان ۱۰۵میلیون لیتر در روز، محمولههای بنزین ایران آماده صادرات شده و ایران به صادرکننده بنزین تبدیل شد.فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو5 امروز با حضور رئیس جمهوری و مسئولان ارشد دولتی رسماً افتتاح میشود. با بهرهبرداری از این فاز هماکنون ظرفیت تولید بنزین کشور بهمیزان 105 میلیون لیتر در روز به تثبیت رسیده و در حالی که میزان مصرف روزانه این فرآورده نفتی بین 85 تا 90 میلیون لیتر در روز است، میتوانیم کنار ذخیرهسازی مازاد تولید بنزین محمولههایی را برای صادرات این فرآورده نفتی آماده کنیم.
بر این اساس نخستین محمولههای صادرات بنزین ایران آماده شده و ایران از بهمن ماه 97 به صادرکننده بنزین تبدیل شد، این خبر، خبر خوشی است که فردا بهصورت رسمی از زبان رئیس جمهوری نوید آن به ملت ایران داده میشود.
افزایش نجومی قیمت خودرو و اظهارات تکراری وزیر صنعت:
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد!
وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت تسهیلات به قطعهسازان را یکی از راهکارهای افزایش تولید و ارزانی خودرو دانست و گفت: تاکنون تسهیلاتی به قطعهسازان پرداخت نشده است.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو، اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر قیمتها کاهش پیدا کند.
وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعهسازان پرداخت نشده است. در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش پیدا میکند و بازار خودرو ساماندهی میشود.
حربه جدیدی که برای فروش به کار رفت؛
یکهتازی خودروسازان در بازار افسارگسیخته
نرگس نیک ضمیر/فارس
این روزها در حالی شاهد افزایش قیمت روزانه خودروها هستیم که خودروسازان هیچ فروش فوریای برای محصولاتشان ندارند و اعلام قیمتهای جدید تنها منجر به تشدید گرانی در بازار میشود. در عین حال فروش کارتکسی نیز باعث رشد قیمتها شده است.
از آنجا که طبق دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو، قیمت کارخانهای خودروها معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین میشود در نتیجه اقدام خودروسازان برای اعلام نرخهای جدید و در نتیجه تشدید قیمتها در بازار، خود به خود باعث رشد دوباره قیمت کارخانه شده و این حلقه معیوب همچنان دور خود میچرخد تا قیمتهای نجومی خودرو روز به روز تقویت شود.
از سویی با توجه به اعتراضات زیادی که از سوی خریداران خودرو نسبت به رشد بیش از حد قیمت خودروها صورت گرفته و برخی خریداران به امید برگشت قیمتها، نسبت به تکمیل وجه خودروی خود اقدام نمی کنند، به نظر می رسد خودروسازان از حربه اعلام روزانه قیمت جدید محصولاتشان استفاده کرده تا چشم انداز رشد دوباره قیمتها را برای مصرف کنندگان ترسیم کنند و از این طریق خریداران نسبت به تکمیل وجه خودرو ترغیب شوند.
در این میان ظاهراً مدیران وزارت صنعت و دستگاههای مسئول به ویژه سازمان حمایت همچنان در خواب زمستانی به سر میبرند و داد مردم درباره نابسامانی بازار خودرو نتوانسته در حد زمزمهای کوچک به گوش وزیر صنعت برسد. به این ترتیب خودروسازان رکوردزنی برای قیمتگذاری نجومی خودرو در دنیا را پله پله طی میکنند تا محصولات قدیمی و از رده خارج خود را در بازاری انحصاری به مردمی تحویل دهند که سالها برای خرید یک خودرو پس انداز کردهاند ولی همچنان راه درازی پیش روی خود برای خودرودار شدن میبینند.
سعید مؤتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: قرار بود خودروسازان قیمت حاشیه بازار را در شرایطی اعلام کنند که فروش فوری انجام دهند اما هم اکنون اعلام قیمتها فقط به صورت کاغذی است و فروش فوری خودرو صورت نمیگیرد.در این وضعیت، قیمت خودرو چشم انداز افزایشی گرفته و وقتی خودروساز، خودرویی را تحویل فوری نمیدهد، در نتیجه مردم و واسطهها برای خرید خودرو به بازار هجوم میآورند.
وی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در مدت یک ماه از ۳۸ میلیون تومان به ۶۴.۵ میلیون تومان رسید، ادامه داد: هرج و مرج در بازار خودرو شدت گرفته و قیمتها طی روزهای اخیر ۸ تا ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
تشدید قیمتها با فروش خودروهای کارتکسی توسط نمایندگیها
خودروسازان در حالی با اعلام نرخهای کاغذی به گرانی خودرو دامن میزنند که نمایندگی شرکتهای خودروساز با فروش کارتکسی به قیمت بالا، عاملی برای رشد دوباره قیمتها در بازار هستند.
مؤتمنی همچنین با انتقاد از فروش خودروهای کارتکسی توسط نمایندگیهای فروش خودروسازان، گفت: باید ضوابطی برای عملکرد نمایندگیها مشخص شود تا اقدام آنها باعث تشدید قیمتها در بازار نشود.
وی توضیح داد: قیمت پژو ۴۰۵ مدل SLX در بازار ۸۲ میلیون تومان بود اما نمایندگیها این خودرو را به صورت کارتکسی با قیمت ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کردند که در نهایت باعث رشد ۴ میلیون تومانی قیمت در بازار شد.
وی افزود: اگر خودروسازان در کنار اعلام نرخ حاشیه بازار، محصولاتشان را با فروش فوری عرضه کنند، قیمتها در بازار روندی کاهشی خواهد داشت.
مصوبه آزادسازی قیمت خودرو از کجا آمد؟
رشد یکباره و چشمگیر قیمت خودرو طی ماههای اخیر آنچنان شوکه کننده بود و همه را در بهت فرو برد که اصلا مشخص نشد این اتفاق بر مبنای چه مصوبه و قانونی صورت گرفته است! آنچه تاکنون مانع از قیمتگذاری آزاد خودروها شده بود و این مسئولیت را جزء وظایف شورای رقابت قرار میداد، نظر شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو بود. هرچند خودروسازان طی سالهای گذشته همواره دم از لزوم آزادسازی قیمتها زده بودند اما رأی شورای اقتصاد بر هر نظری مقدم بود و مانع از آزادسازی قیمتها شده بود. از آنجا که هیچ اعلام رسمی از سوی شورای اقتصاد مبنی بر رفع انحصار بازار خودرو صورت نگرفته و اصولاً ممنوعیت واردات خودرو نیز بازار را بیش از پیش انحصاریتر کرده است، مشخص نیست مصوبه آزادسازی قیمت خودرو بر چه مبنایی و از سوی چه نهادی صورت گرفته است؟
هرچند ممکن است عدهای اینطور توجیه کنند که خارج شدن قیمت خودروها از رنج ۴۵ میلیون تومان باعث شده تا خودروها از شمول قیمتگذاری توسط شورای رقابت نیز خارج شوند اما باید توجه داشت که حتی این اتفاق هم نیازمند بررسی توسط دستگاههای مسئول و از جمله خود شورای رقابت است، چه بسا ممکن بود سقف قیمتگذاری توسط شورای رقابت نیز تغییر کند و خودروها همچنان توسط این شورا قیمتگذاری شوند. البته نباید برخی ایرادات موجود در نحوه قیمتگذاری توسط شورای رقابت را نیز نادیده گرفت.
ارزبری خودروهایی که ادعای داخلی سازی دارند
خودروهای قدیمی در حالی ارزبری بالا و رشد نجومی قیمتها را تجربه میکنند که خودروسازان طی سالهای اخیر همواره ادعای رشد داخلی سازی داشته اند اما با هر نوع نوسان نرخ ارز به شدت دچار رشد قیمت شده و بدون آنکه تغییر راضی کنندهای در کیفیت، مدل یا امکانات داشته باشند راه خود را به سوی گرانتر شدن طی میکنند. در این میان اگر چه برخی خودروسازان و قطعهسازان بهانه رشد قیمت مواد اولیه را مطرح میکنند اما باید گفت همانطور که نرخگذاری این مواد با نابسامانی روبرو است، شرکتهای خودروساز و قطعهساز نیز با بهرهوری پایین تولید و خدمات روبرو هستند که باید فکر اساسی برای آن شود.
در هر حال به نظر میرسد هیچ مسئولی توان رام کردن اسب سرکش قیمتها را در بازار خودرو ندارد و دولت از حل معضلی که گریبانگیر مردم شده عاجز مانده است. شاید سپردن مسئولیت نظارت بر این بازار نیازمند انتصاب مدیری توانا خارج از سیستم وزارت صنعت باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد؛
تهران از نظر خودروها و معابر دچار چاقی است
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تهران از نظر خودروها و معابر دچار چاقی است و ما در تهران نیاز به رژیم گرفتن معابر داریم.
محسن پورسیدآقایی «یوسف حجت» را بهعنوان جانشین جدید رئیس سازمان حملونقل و ترافیک منصوب کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم معارفه جانشین خود در سازمان حملونقل و ترافیک، در جمع معاونان و مدیران این سازمان با تاکید بر اینکه ادغام سازمان و معاونت حملونقل و ترافیک در دوره سابق مدیریت شهری از اول هم تصمیم درستی نبوده است، گفت: بنده از ابتدای مسئولیت تصمیم داشتم این وضعیت را اصلاح کنم تا دو حوزه سیاستگذاری و اجرا از هم جدا شود، اما با توجه به اولویت داشتن موارد دیگری که در دستور کار بود، انجام این مهم تا این زمان به تأخیر افتاد.
وی با اشاره به اینکه سازمان حملونقل و ترافیک باید بهعنوان یک سازمان اجرایی در شهرداری عهدهدار پیشبرد اهداف و برنامههای مدیریت شهری در این حوزه باشد، بر ضرورت اصلاح رویکردهای کلان ترافیکی و پایان دادن به خودرومحوری تأکید کرد و گفت: امروزه همه دریافتهاند که حل مشکل ترافیک شهر با ساختن زیرگذر و روگذر و پل ممکن نیست و باید مهار ترافیک را از طریق کنترل خودروهای شخصی و گسترش حملونقل عمومی پیگیری کرد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه تهران از نظر خودروها و معابر دچار چاقی است، به تبیین مفهوم علمی Road Diet پرداخت و گفت ما هم در تهران نیاز به رژیم گرفتن معابر داریم. چرا که اگر مدام بزرگراه بسازیم، یعنی شهر را رها کردهایم که خودروها هرچه بیشتر و بیشتر بیایند. رژیم جادهای نیز همانند رژیم غذایی است، نه به معنای نخوردن غذا بلکه به معنای استفاده منظم و حسابشده است. وی با تأکید بر اینکه قصد داریم پسازاین نسبت به ارتقاء پیادهروی و توسعه حملونقل عمومی و پاک و انسانمحور اقدام کنیم، افزود: در تهران گویی مفهوم پیادهروی ازدسترفته و جز در مراکز خرید چیزی بهعنوان پیادهروی وجود ندارد. حتی شورونشاطی که درگذشته بین دانشآموزان در اطراف مدارس و در زمان تعطیلی مدارس میدیدیم، دیگر نمیبینیم و هرچه دیده میشود، خودروهایی است که پارک شده و ترافیک درست کردهاند. پورسیدآقایی با بیان اینکه بسیاری از بیماریهای شایع همچون کبد چرب و مشکلات قلبی ناشی از عدم تحرک کافی است، گفت: نهتنها بیتحرکی باعث بحران سلامتی و نبود سرزندگی در فضاهای شهری شده، بلکه افزایش حضور خودروها در شهر باعث آلودگی هوا نیز بوده که بهنوبه خود تأثیر منفی بیشتری بر سلامتی مردم داشته و باعث افزایش بیماریهای دیگری همچون ابتلا به سرطان شده است. ازاینرو ما وظیفهداریم که برای حفظ جان و سلامتی مردم، به دوره تسلط خودرومحوری در شهر پایان دهیم.
معاون شهردار در حکم جانشین خود با اشاره به تعهد مدیریت شهری در حوزه ترافیک نسبت به «برنامهریزی برای مطالعه و اجرای طرحهای مهندسی یکپارچه و همهجانبه در راستای تحقق اهداف توسعه حملونقل عمومی، پاک و انسانمحور» از یکسو و «یکپارچهسازی شبکه ترافیک شهر در سطح محل و منطقهای و فرامنطقهای منطبق بر برنامههای بلندمدت و جامع شهر تهران» از سوی دیگر و همچنین تمرکز بر موضوع راهبردی انضباط ترافیک و توسعه روشهای اجرایی جدید و اثربخش در این موضوع تأکید کرده است.
وی همچنین اهمیت و حساسیت عملکرد حوزه ترافیک در پیشبرد اهداف مدیریت شهری را یادآور شده و اتخاذ و اجرای راهبردهای مناسب جهت ساماندهی موتورسیکلتهای تهران، ساماندهی بار و کالا در سطح شهر و راهبری دبیرخانه شورای حملونقل و ترافیک را از دیگر سرفصلهای کاری سازمان حملونقل و ترافیک در دوره جدید دانسته است.
اخبار
خوشامد بازار به پراید ۴۷ میلیونی
گزارش دیروز خودرو حکایت از روند صعودی قیمتها دارد به نحوی که دیروز خانواده پراید شاهد رشد ۱ تا ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی و خانواده پژو ۲۰۶ با افزایش ۵ میلیون تومانی قیمتها روبه روست.
در بازار روز گذشته خرید و فروش خودرو قیمت پراید 111 به کانال 47 میلیون تومان رسیده است.
همچنین پژو206 صندوقدار با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 97 میلیون تومان ، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 80 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با افزایش 4 میلیون تومانی قیمت 93 میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
علاوه بر این سمند EF7 با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 87 میلیون تومان، چانگان با افزایش 7 میلیون تومانی با قیمت 157 میلیون تومان و دنا با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 110 میلیون تومان به فروش میرسد.
دنا پلاس ۱۳۹ میلیون تومان شد
طی معاملات دیروز، سمند LX، با افزایش ۶ میلیون تومانی ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد و پژو پارس اتوماتیک با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۱۱۵ میلیون تومان رسید.
نرخ محصولات سایپا نیز در معاملات امروز افزایش یافت، به طوریکه سایپا ۱۳۲ (تنوع رنگ) با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به مبلغ ۴۳ میلیون و ساینا اتوماتیک نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۹ میلیون تومان قیمت گذاری شد.
در ادامه سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی، سمند Lx به مبلغ ۸۰ میلیون تومان رسید.
بر اساس مشاهدات میدانی از بازار خودرو، قیمت خودروهای داخلی امروز نیز افزایش یافت.
طی معاملات امروز، سمند LX، با افزایش ۶ میلیون تومانی ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد و پژو پارس اتوماتیک با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۱۱۵ میلیون تومان رسید.
نرخ محصولات سایپا نیز در معاملات دیروز افزایش یافت، به طوریکه سایپا ۱۳۲ (تنوع رنگ) با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به مبلغ ۴۳ میلیون و ساینا اتوماتیک نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۹ میلیون تومان قیمت گذاری شد.
سرمقاله
پیرامون «ایرانیان گات تلنتز»!
هومن جعفری
یک بام و چند هوا یعنی اینکه همیشه روزنامه ها توقیف شوند به جرم اینکه مشغول ترویج فرهنگ مبتذل غربی هستند و اما تلویزیون با مدیر ارزشی جدیدش ، یکی از معروف ترین برنامه های آمریکا به عنوان «آمریکن گات تالنت» را «بومی سازی» کند.
پیش از این چند نمونه شکست خورده از این بومی سازی ها را شاهد بودیم. بعد از اینکه برنامه های خبری ماهواره های فارسی زبان در جلب نظر مخاطبان داخل کشور موفقیت هایی به دست آوردند مدیران صدا و سیما دستور دادند تا این برنامه های خبری بومی سازی شوند.
نتیجه این بومی سازی ها این شد که رنگ و فونت خبرهای شبکه خبر کپی برابر اصل برنامه های ماهواره ای شد! طبیعتا مخاطب ایرانی از برنامه خبری دنبال فونت و رنگ خبر نبود و درنتیجه این بومی سازی شکست خورد.
مورد بعدی کپی کردن از برنامه هایی چون «بفرمایید شام» بود که دقیقا مورد بومی سازی قرار گرفت. جای رزیتا و اشکان و آیدین و بنفشه جون، چند ستاره فوتبال و هنر و موسیقی را گذاشتیم داخل برنامه های تلویزیونی یا ویدئویی و همان برنامه ها را کپی کردیم.یک جوانک متلک گوی مثلا بامزه را گذاشتیم وسط کار و امیدوار شدیم که کار بگیرد.گرفت؟
خودتان چه فکر می کنید؟
همین قصه به برنامه های تلویزیونی هم کشیده شد.بفرمایید شام را کشوری کردیم.خانواده ها را از استان های مختلف دور هم جمع کردیم و همان جوانک بذله گوی مثلا بامزه را گذاشتیم تا صدای سکوت را پر کند!آیا برنامه جواب گرفت؟
خودتان چه فکر می کنید؟
این کپی برداری ها به سریال های خانوادگی هم کشید. تلویزیون در ایام عید سریال هایی پخش می کرد که بعدا فهمیدیم نویسندگانش واو به واو سریال های کمدی آمریکایی را «بومی سازی» کرده اند!
آیا جواب گرفتند؟
خودتان چه فکر می کنید؟
حالا نوبت رسیده به «آمریکن گات تالنتز». در تمام دنیا برای جوان ها برنامه های استعدادیابی می گذارند که رویکرد همه شان یکی است. چند داور می آیند تا جوان هایی که می رقصند یا می خوانند یا ساز می زنند یا شعبده بازی می کنند یا به حیوانات خانگی شان کارهای بامزه یاد داده اند یا بلدند استندآپ کمدی اجرا کنند را مورد قضاوت قرار دهند.
ادامه در صفحه 5
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61355
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61356
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61357
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61358
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61359
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61360
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61361
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61362
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61363
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3986/16150/61364
|
عناوین این صفحه
- افتتاح پروژه ملی بازی یادگیری در 1000 مدرسه
- فساد و گرانی کالا نتیجه یارانه ارزی در سامانه نیما
- ارز مسـافرتی هم گـران شد
- بدهی میلیاردی سرخابیها روی دست دولت
- ایران صادرکننده بنزین شد
- گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد!
- یکهتازی خودروسازان در بازار افسارگسیخته
- تهران از نظر خودروها و معابر دچار چاقی است
- اخبار
- سرمقاله