|
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از تماشای «ماجرای نیمروز۲: رد خون»:
فضای مجازی محملی مناسب برای پرداختن به سینما و هنر ایجاد کرده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت رسانههای تعاملی (VOD)، گفت: تغییر مدل فکری کنونی صدا و سیما در مواجهه با VOD اتفاق خوبی را برای بهرهمندی هنر و هنرمندان ایرانی از فضای مجازی رقم خواهد زد.
به گزارش امتیاز، محمد جواد آذری جهرمی روز دوشنبه در حاشیه تماشای فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» در بنیاد فارابی با اشاره به همراهی فضای مجازی با سینما اظهار داشت: فضای مجازی از باب اخبار و تبلیغات، محملی مناسب برای پرداختن به سینما و هنر ایجاد کرده و از طرف دیگر ضربههایی را به تولید کنندگان وارد آورده است.
وی با اشاره به گلایه تهیهکنندگان آثار سینمایی از توزیع غیر قانونی آثارشان در فضای مجازی، تاکید کرد: قانون کپی رایت باید تبیین شود تا از حقوق تهیه کنندگان و آثار هنری حمایت شود.
آذری جهرمی در این باره توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی بخش VOD بود و با توجه به حکم رهبر انقلاب به صدا و سیما درباره رسانههای تعاملی، این رسانه هنوز نتوانسته است فرمولی را در این بخش پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: ظرفیت کامل فضای مجازی هنوز در اختیار سینما نیست و بخش محتوایی ما در شبکه ملی اطلاعات به آن پیوست شده و باید به آن بیشتر پرداخته شود.
وی افزود: با تغییر مدل فکری کنونی صدا و سیما در مواجهه با VOD اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و هنر و هنرمندان ایرانی از فضای مجازی بیشتر بهرهمند خواهند شد.
«ماجرای نیمروز۲: رد خون» و نمایش واقعیت منافقین
آذری جهرمی فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» را که برشی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر کشیده، خوش ساخت خواند و افزود: این فیلم ماهیت واقعی منافقین که بدتر بودن کفار بودند را به تصویر میکشد؛ جنگیدن با دشمنی که آشکارا با شما میجنگد ابعاد راحتتری دارد اما وقتی با نفاق روبرو هستید این مبارزه چند برابر سختتر است و انسان در این مبارزه دچار لغزشهایی نیز میشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: فیلم رد خون روایت زیبایی دارد و دشمنی منافقین به مردم ایران را به درستی نشان میدهد و این مساله به خوبی و شفافی نمایش داده شده بود. وی با تجلیل از عوامل ساخت فیلم و بنیاد سینمایی فارابی برای تهیه این فیلم، برای موفقیتهای بیشتر در تولید چنین آثاری ابراز امیدواری کرد.
آذری جهرمی تصریح کرد: در زمانی به سر میبریم که نسل اول و دوم انقلاب در حال واگذاری امور مدیریتی به نسل سوم و چهارم هستند. متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ که در حال پذیرش مسئولیتها هستند، طاغوت و مشکلات اوایل انقلاب و گروههای منافق را ندیدهاند.
وی ادامه داد: دشمنان به دنبال وارونه جلوه دادن تاریخ و تطهیر جنایاتشان هستند؛ آنان از ابزار هنر و رسانه به انحای مختلف استفاده میکنند و ساخت آثار استراتژیک، مهم و تاثیرگذار است و باید توجه به تولید این فیلمها بیشتر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آثاری با موضوع سینمای دفاع مقدس و مقاومت، گفت: در سینما کمتر به برشهایی از جنایات منافقین در ایران، پرداخته شده و نگاه استراتژیک به چنین اتفاقی از سوی بنیاد سینمایی فارابی و دستاندرکاران فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» قابل تقدیر است.
«ماجرای نیمروز۲: رد خون» در سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی و بهترین صداگذاری را از آن خود کرد.
انتقاد شدید به پولیشدن بازدید از خانه سیمین و جلال
بهجای ایجاد انگیزه پول میگیرند
خواهرزاده جلالآلاحمد با انتقاد از مصوبه شورای شهر تهران گفت: با فروختن بلیط برای بازدید از خانه سیمین و جلال نه تنها درآمدی حاصل نمی شود، بلکه همین جزیی مراجعین فعلی هم دلسرد می شوند.
شورای اسلامی شهر تهران در لایحهای که روز ۲۸ بهمنماه سال جاری به تصویب رسانده است شهرداری تهران را مکلف کرده است برای استفاده عمومی از خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد اقدام به دریافت مبلغ ورودیه کند.
این در حالی است که در روز تصویب این لایحه و در صحن شورا بیان شده است که این خانه پس از ۱.۸ میلیارد تومان هزینه مرمت و سالانه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری، از راه بلیط فروشی و در خوشبینانهترین شکل تنها ۱۷ میلیون تومان درآمدزایی خواهد داشت.
در نهایت نیز شورای شهر تهران مصوب کرد که مبلغ ورودی ایرانیان به این خانه موزه ۳ هزار تومان و مبلغ ورودی برای گردشگران خارجی ۱۰ هزار تومان خواهد بود و این هزینه برای برخی از اقشار از جمله خبرنگاران، دانشجویان و دانشآموزان یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد.
این اقدام و مصوبه اما با اعتراض شدید خانواده و بازماندگان آل احمد و دانشور همراه شده است. محمدحسین دانایی خواهرزاده جلالآل احمد که در سالهای گذشته پیگیری زیادی برای بازسازی این خانه موزه داشته است در همین زمینه با بیان اینکه این تصمیم بار دیگر ثابت می کند که فرهنگ و نهادهای فرهنگی کشورمان به دست افراد غیر فرهنگی افتاده و دیدگاه های کاسبکارانه بر حوزۀ فرهنگ مستولی است، عنوان کرد: در آذرماه گذشته به مناسبت سالروز تولد زنده یاد جلال آل احمد مراسمی در همین خانه- موزه برگزار شده بود. بنده به معضل مدیریت در کشورمان پرداختم و یادآور شدم که مدیریت انواع مختلف دارد و هر نهادی باید با سبک مدیریتی متناسب با خودش مدیریت شود. به عنوان مثال، مدیریت یک زندان با مدیریت یک کارخانه یا یک دانشگاه یا یک سوپرمارکت گرچه از لحاظ لفظی مشابهند، ولی هر کدام از آنها مقتضیات و مسایل خاص خود را دارند و باید به وسیلۀ افرادی که اهلیت دارند، اداره شوند. اما گرفتاری خانه- موزه ها متأسفانه مضاعف است، چون از طرفی گرفتار مدیران غیر فرهنگی هستند و از طرف دیگر، سبک مدیریتی حاکم بر آنها دولتی است. این خانه- موزه هم گرچه در حال حاضر در اختیار شهرداری است و شهرداری ظاهراً یک دستگاه دولتی نیست، ولی تصمیم گیری های مدیریتی راجع به این مرکز فرهنگی تابع همان سبک و سیاق مدیریت دولتی، آنهم از سوی مدیران غیر فرهنگی است.
وی در ادامه درباره انتقادات و ایرادات خود به مصوبه و نگاه حاصل بر آن گفت: ایراد اصلی غلبۀ دیدگاههای سوداگرانه است. دارندگان این نوع دیدگاه ها چون ذاتاً فرهنگی نیستند و شناخت درستی از مقولۀ فرهنگ ندارند و نمی دانند که فرهنگ چه نقشی در جامعه دارد، لذا برای پروژۀ فرهنگی ارزش و اعتبار بالذات قایل نیستند و تصور میکنند که پروژههای فرهنگی هم مثل پروژههای عمرانی و صنعتی و بازرگانی و غیره، باید مآلاً معطوف به یک بازده اقتصادی باشند و به همین علت، برای پروژه های فرهنگی هم دنبال توجیه اقتصادی می گردند و اسمش را هم میگذارند: درآمدزایی و خودکفایی و... در حالی که توجیه یک پروژۀ فرهنگی، از جنس خودش است، یعنی فرهنگی است و ربطی هم به گیشه و فروش و درآمد ندارد. اینگونه پروژهها صرفاً به لحاظ فرهنگی ارزشمندند و مقبولیت دارند و نباید لزوماً توجیه اقتصادی و مابه ازای مادی هم داشته باشند.
دانایی افزود: ایراد دیگر این تصمیم مخالفت و مغایرت آن با اسناد بالادستی و معاهدات بین المللی است، چون طبق نظر و تعریف شورای بینالمللی موزه ها (ایکوم) که یک نهاد بین المللی تخصصی در این موارد است و همه کشورهای عضو، از جمله ایران هم ضوابط آن را پذیرفتهاند، هر نوع موزه، از جمله خانه- موزه ها، مؤسساتی هستند فرهنگی و باید درهای آن ها بدون هدف مادی به روی عموم مردم باز باشد و تنها هدف آنها هم اعتلای سطح فرهنگ جامعه است و نه دکانداری و درآمدزایی. بنابراین، هیچ لزومی ندارد که از این راه مستقیم و صحیح که همۀ عقلای عالم پیموده اند و می پیمایند، خارج شویم و به دنبال جعل راه و روش های جدید باشیم.ایراد سوم هم نداشتن منطق است، چون هدف و استدلال موافقان این تصمیم در شورا موضوع تأمین درآمد برای انجام هزینه ها بوده، در حالی که طبق گفتۀ دیگر حضرات عضو شورا، هزینه های سالانۀ این خانه- موزه حدود ۵۰۰ میلیون تومن است، در حالی که حداکثر درآمد از طریق فروش بلیط به ۱۰ میلیون تومن در سال میرسد. بنابراین، گرفتن ورودیه یا پولی کردن این خانه- موزه کاری است عبث و هیچگونه منطقی ندارد.
خواهرزاده جلالآل احمد در ادامه افزود: اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری تهران باید افکار کهنه را دور بریزند، ضریب عقلانیت را بالا ببرند و از تکرار اشتباهات گذشته دست بردارند. درست است که این خانه فعلاً تحت تملک شهرداری تهران است، ولی مالکیت شهرداری بر آنجا از نوع مالکیت شخصی نیست، بلکه مالکیت عمومی است و برای ادارۀ آن هم ضوابط خاصی وجود دارد. به علاوه، فرهنگ و کار فرهنگی اصولاً یک امر اجتماعی است که از کف جامعه برمی خیزد و به همۀ مردم مربوط می شود، نه فقط به دولت ها یا نهادهای حاکمه. رویۀ جهانی پذیرفته شده برای ادارۀ این قبیل موارد هم مدیریت هیأت امنایی است. بارها هم عرض کرده ام و به مسئولان هم نوشته ام که باید از امکانات و نظریات عوامل ذینفع و علاقمندان، مثل مراکز و نهادهای تخصصی علمی در حوزۀ ادبیات و تشکل های مردمی ذیربط استفاده شود. با فروختن بلیط و گرفتن ورودیه نه تنها درآمدی حاصل نمی شود، بلکه همین جزیی مراجعین فعلی هم دلسرد و دلزده می شوند و عطای آن را به لقای چنین تفکراتی می بخشند و از خیرش به کلی می گذرند. برای درآمدزایی باید مطلوبیت و انگیزۀ واقعی ایجاد کرد. باید کاری کرد که مردم و علاقمندان به فرهنگ و ادب و هنر این سرزمین، سر شوق و ذوق بیایند و با وجد و شعف به کمک بشتابند و خودشان داوطلبانه دست در جیب کنند. باید بفهمیم که درآمدزایی نه گدایی کردن است و نه زورگیری و باج گیری. تا این فقره درک نشود، گرهی از این کار باز نخواهد شد و تنها چیزی که از این ثروت معنوی هنگفت نصیب مردم خواهد شد، یک حسرت هنگفت خواهد بود. نمونۀ کار صحیح قابل قیاس در این مورد کاری است که برای ساخت و نصب سردیس زنده یاد جلال آل احمد در اسالم شده است. شنیده ام که وقتی مردم محل متوجه این کار شده اند، خودشان به کمک آمده اند و هر یک از اهالی در حد وسع کمک کرده است تا این کار به سامان برسد. مجری طرح هم نقل کرده است که وقتی کار تمام شد، پیرمردی آمد، جلوی سردیس ایستاد و پس از کمی خیره شدن به آن، در حالی که اشک شوق از چشمانش می ریخت، به سمت سردیس رفت و آن را بوسید!
نخستین جایزه جمالزاده برگزیدگانش را شناخت
مراسم اختتامیه نخستین جایزه ملی جمالزاده در تالارهنراصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم پایانی نخستین دروه جایزه جمالزاه در شهر اصفهان برگزار شد. شهردار اصفهان در این آیین، اظهار کرد: محمدعلی جمالزاده به عنوان یکی از چهرههای برجسته و شاخص ادبیات ایران، به مدت ۱۶ سال در این شهر زندگی کرد و ۹۰ سال مابقی عمرش را به روایت آن پرداخت.
قدرتالله نوروزی ادامه داد: این نویسنده بزرگ سه دوره حاکمیت قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران را درک کرد و طبعا آثار درخشان او حاصل چنین درک عمیقی از وقایع است.
او همچنین خبر خوش نامگذاری یکی از خیابان های اصفهان به نام محمدعلی جمالزاده را پشت تریبون اعلام کرد و گفت: جمالزاده همیشه منشا خیر و برکت بوده و امیدوارم چنین برنامههایی برای جمالزادهها تکرار شود تا فرهنگ گفتوگو میان مردم ترویج داده شود.
او سپس برگزاری جایزه جمالزاده را عامل قرار گرفتن اصفهان در مسیر خلاقیت دانست و اظهار کرد: همه شهرها میکوشند که واجد عنوان شهر فرهنگی باشند و شاخصههای مهم چنین شهری درخشیدن هنر و زندگی راحت و گفتوگوی آزادانه هنرمند در آن است که اگر چنین شود شاهد خلاقیت فرهنگی در تمام ابعاد شهر خواهیم بود. اگر خلاقیت در شهر جریان یابد، میتوانیم ادعای جهان شهری کرده و از ظرفیتهای جهانی برای حل مسائل شهری استفاده کنیم.
قدت الله نوروزی افزود: جایزه جمالزاده میتواند ظرفیتهای هنری این شهر را بشناسد و به جامعه بشناساند، ظرفیت بومی را به ظرفیت جهانی تبدیل کرده و بین مولد اثر، خود اثر و مخاطبان آن ارتباط منطقی ایجاد کند.
شهردار اصفهان، این شهر را در مسیر زیست پذیر شدن و پیشتاز در حوزههای فرهنگی معرفی و خاطر نشان کرد: اصفهان، نیازمند انتقادات و نظرات اهل هنر بوده و هست. امیدوارم رودخانه آن نیز همیشه زنده و پایدار باشد تا نصف جهان تبدیل به مقصد دائمی سفر مسافران شود.
توجه ویژه به داستان به عنوان مولفه رشد و توسعه جامعه
دبیر جایزه جمالزاده نیز در این آیین ضمن تشکر از علی خدایی نویسنده و داستان نویس شناخته شده و محمد معماریان قائم مقام دبیر و بخش های دولتی و خصوصی که به برپایی جایزه جمالزاده کمک کردند، گفت: بسیار خرسندم که در آستانه یکصد ساله شدن داستان کوتاه مدرن ایرانی به یاد مرحوم سید محمدعلی جمالزاده که یکی از سرمایههای نمادین شهر اصفهان است این جایزه ادبی برگزار می شود و امیدوارم که با استمرار جایزه جمالزاده، هر ساله جایزهای با توسعه کمی و کیفی بیشتر برگزار کنیم.
روحانی با بیان گزارشی از تعداد آثار ارسال شده به این جایزه ادامه داد: ارسال ۱۵۴۷ اثر از ایران و خارج از کشور یک دستاورد بزرگ برای جایزه جمالزاده محسوب می شود و از جمله اهداف برپایی این جایزه نیز توجه ویژه به هنر داستان بهعنوان یکی از مؤلفههای رشد و توسعه جامعه، بهرهگیری از شخصیت، نام و میراث ادبی جمالزاده بهعنوان آغازگر داستاننویسی ایران و یکی از سرمایههای فرهنگی اصفهان، همچنین فراهم شدن زمینههای پژوهش، شناخت و بازتاباندن خلاقانه تاریخ، فرهنگ و زیستبوم اصفهان در آثار ادبی بود.
در پایان این مراسم از پوستر دومین دوره جایزه جمالزاده در حضور علی خدایی، کیومرث پور احمد، سروش صحت، سارا سالار و جمعی دیگر از نویسندگان و هنرمندان به نام ایران واصفهان رونمایی شد. همچنین کتاب مجموعه آثار منتخب و ویژه نامه نخستین جایزه جمالزاده دراختیار علاقه مندان قرارگرفت.
اخبار
کمیک استریپ ۱۰ جلدی پهلوانان تا دو ماه دیگر منتشر میشود
عربلو، نویسنده کودک و نوجوان چند سال پیش مجموعه کمیک استریپی که به پهلوانان ایرانی اختصاص داشت، آماده کرده بود و حالا میگوید این مجموعه به نمایشگاه کتاب سال آینده میرسد.
احمد عربلو، نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان با اعلام این خبر، به خبرنگار مهر گفت: در این مجموعه بر زندگی یکسری از پهلونانمان که در چهرههای تاریخی ما هستند و میتوانند الگوهای خوب اخلاقی و اجتماعی برای بچهها باشند، تمرکز کردم و آنها را در قالب ۱۰ جلد کتاب کمیک استریپ نوشتم و دوستان هنرمندمان هم برایشان تصویرسازی کردند و آماده انتشار شده است.
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: این ۱۰ جلد قرار است به همت انتشارات سوره مهر تا یک یا دو ماه دیگر منتشر و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه به شخصه به زندگی پهلوانانمان علاقه داشتم و از مدتها پیش درباره آنها مطالعه میکردم، افزود: این علاقه و مطالعات بهانهای شد تا این اثر را برای بچهها بنویسم. این پهلوانان در تارخ ما حضور داشتهاند و چهرههای افسانهای نیست. آنها میتوانند درسهای مهمی چون جوانمردی و وفاداری و مردمدوستی و مردانگی را ببه ما و بچهها بدهند.
به گفته عربلو این مجموعه آثار برای نوجوانان و بچههایی که در گروه سنی ۹ تا ۱۶ سال هستند آماده شده است.
این نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان در پایان گفت: مجموعه ۱۰ جلدی پهلوانان میتواند پایهای برای تولید انیمیشن و فیلمهای کوتاهی برای بچهها باشد. این آثار از این جهت اهمیت دارند که متاسفانه امروز وضعیت اخلاقی در جامعه ما چندان مناسب نیست و بازخوانی زندگی پهلوانانمان میتواند تا حدی جای خالی ویژگیهای مثبت اخلاقی و اجتماعی از جمله جوانمردی و مردانگی و مردمدوستی و... را که امروز در جامعه ما واقعا جایشان خالی است، پر کند.
تاسیس «موزه خانه های مد» در سراسر ایران
رئیس هشتمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با اعلام این خبر، گفت: «موزه خانه مد» در بناهای قدیمی کشور احداث میشود.
حمید قبادی رئیس هشتمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از تاسیس «موزه خانه مد» در سراسر کشور خبر داد و گفت: ما به دنبال راه اندازی «موزه خانه مد» نه تنها در شهر شیراز بلکه در استان های سراسر ایران هستیم. در حال حاضر بناهایی در کشور وجود دارد که در حال فرسایش است و سرمایه گذارانی هستند که علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش می باشند قرار است اولین موزه خانه مد در استان شیراز افتتاح شود و به دنبال آن موزه خانه مد در استانهای مختلف کشور ساخته شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور اظهار کرد: امیدوارهستیم حداقل از هر استان در سراسر کشور یک موزه خانه مد راه اندازی شود و این موضوع در سراسر ایران اتفاق بیفتد.
قبادی در پایان با بیان اینکه باید از داشته های تاریخی کشور استفاده کنیم گفت: اگر چه به داشته های تاریخی ایران می بالیم اما تاکنون در پی بهره برداری از این داشته های تاریخی نبوده ایم امید داریم با همکاری بخش خصوصی و اجرای طرح شیم در قالب مسابقه ای بین المللی با موضوع شعر در قالب تن پوش بین ایران و کشورهایی که سابقه تاریخی شبیه به هم دارند شاهد اتفاقات ارزشمند در حوزه مد و لباس کشور باشیم.
گزارش
گزارش کامل شانزدهمین جشن تصویر سال
این خانه حالا دیگر کوچک است
چراغ شانزدهمین جشن تصویر سال روز جمعه ساعت 16 سوم اسفند 1397 در همهی فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران روشن میشود.
به گزارش امتیاز، سیفاله صمدیان –دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که صبح امروز در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، همهی برنامههای پیش روی شانزدهمین جشن تصویر سال را تشریح کرد.
او صحبتهایش را با قدرشناسی از خانه هنرمندان ایران آغاز کرد با این توضیح که جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر یک رویداد ملی فرهنگی- هنری مشترکیست که با حمایت و میزبانی پانزده ساله خانهی هنرمندان ایران خارج از مناسبات و انگیزههای اقتصادی برگزار میشود.
صمدیان با اشاره به اینکه فضای حال حاضر خانه هنرمندان دیگر پاسخگوی این همه اشتیاق هنرمندان برای حضور در جشن تصویر سال نیست، تصریح کرد، ضروریست فضای خانه هنرمندان ایران گسترش پیدا کند.
این خانه حالا دیگر کوچک است
دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از نخستین سال برگزاری جشن تصویر سال با 120 نفر در سال 1382 گفت و گسترشی که هر سال به کیفیت و کمیت اجرایی این رویداد هنری سال داده شد تا جایی که پس از 15 سال با حضور چند هزار نفری و چند دههزار فریمی تصویری به شانزدهمین دوره رسیده است.
او با این اوصاف نتیجهگیری کرد که فضای موجود خانه هنرمندان پاسخگوی اشتیاق حضور تصویری هنرمندان مشتاق به حضور در جشن تصویر سال نیست و دستکم ضروریست این فضا در شرایط کنونی تا دوبرابر فضای موجود افزایش پیدا کند.
صمدیان از خط مشی بیطرفانه و فراجناحی این گردهمآیی تصویری با اشاره به مصداقهایی از حضور عقاید مختلف فرهنگی هنری ایران هم یاد و به لحظهای اشاره کرد که هر سال روی سن مراسم اختتامیه انتخاب آثار و اهدای جوایز با روابطی فراتر از مناسبات اجتماعی و سیاسی موجود شکل میگیرد؛ او این ویژگیها را ناشی از فضای امن فرهنگی خانه هنرمندان ایران هم دانست و تاکید کرد: در آستانه برگزاری شانزدهمین دوره جشن تصویر سال، در کشوری که معمولا بدون مصلحت اندیشی و سیاستزدگی رایج، نمیتوان جشنوارهای را برگزار کرد، حالا میشود مدعی شد که امکان برگزاری جشنوارهی مستقلی با ویژگیهای تصویر سال حتا با وجود مشکلات جدی اقتصادی وجود دارد.
در ادامه این نشست دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به ارایه گزارش آماری از تعداد آثار رسیده و منتخب و نیز فیلمهای راهیافته به جشنواره فیلم تصویر پرداخت و برنامههای پیشروی شانزدهمین دوره را تشریح کرد.
900 قاب بر دیوار خانه
«در نمایشگاه این دوره از جشن تصویر سال بیش از 900 قاب دیوارهای خانه هنرمندان را در بخشهای آزاد، جوانان زیر 25 سال (عکس، پوستر و کاریکاتور)، عکسهای موبایلی و نیز بخش «تصویر محرومیت» دربر خواهند گرفت. علاوه بر اینها بیش از 1370 تصویر بهصورت مالتی مدیا در بخشهای آزاد، جوان (عکس)، عکسهای موبایلی و ایران ما ارایه خواهد شد. این آثار از میان بیش از 40 هزار فریم تصویر ارسالی به دبیرخانه انتخاب شدهاند.
امسال عکسهای بخش جوانان زیر 25 سال و آزاد بهصورت مستقل در دو طبقهی جداگانه به دیوار میرود.
همچنین دربخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران 140 اثراز 69 کاریکاتوریست 13رسانه فعال که همچون سه سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، نمایش داده میشوند.
در بخش آزاد جشنواره فیلم تصویر از مجموع کل 250 فیلم رسیده 156 فیلم و در بخش فیلمهای بخش مسابقه جوانان زیر 25 سال از مجموع کل یکصد فیلم رسیده 41 فیلم به جشنواره راه پیداکرده است.
معرفی داوران چهار بخش
فیلمهای راه یافته به جشنواره را پیروز کلانتری، ساعد نیکذات، مهناز افضلی انتخاب کردهاند؛ اما داوری آثار در بخش مسابقه جوانان زیر 25 سال بر عهده رخشان بنیاعتماد، حسن فتحی، پیمان شادمانفر خواهد بود.
در بخش مسابقهی عکس نیز رعنا جوادی، رضا معطریان، مهدی وثوقنیا آثار راهیافته به نمایشگاه را داوری میکنند.
مجید بلوچ، ابراهیم حقیقی، کوروش پارسانژاد داوران بخش گرافیک (پوستر) و کامبیز درمبخش، جمال رحمتی و بزرگمهر حسینپور هیات داوران کاریکاتور هستند.
به رسم ده سال گذشته، هیات داوران بخش گرافیک (پوستر) از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران معرفی شدهاند.»
جایزه ابد، تصویر محرومیت و کتاب ایران
معرفی جایزه وحید ابد (عکاس مطبوعاتی سال از نگاه جشن تصویر سال) در دومین سال، بخش تصویر محرومیت در دومین سال، اجرای پروژه ایران ما و انتخاب 300 تصویر منتخب از میان آثار پنج دوره این بخش برای انتشار در کتاب بخشهای دیگری بودند که دبیر جشن تصویر سال دربارهی آنها توضیح داد.
تندیس برترینهای دهسال گذشته
بهگفته او در دهمین سال برگزاری جایزهی جوانان زیر 25 سال، بنیاد فرهنگی رسولاف و جشن تصویر سال، 9 تندیس ویژه جدا از تندیسهای شانزدهمین سال اهدا خواهند کرد.
این تندیسها به 9 نفر منتخب از میان به برندگان دهسال گذشته تعلق میگیرد که در ده دورهی گذشته برندهی تندیس شدهاند. پنج تندیس در شاخههای پنجگانه بخش عکس(خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنروهنرمندان و نگاهی دیگر)، دو تندیس در بخش فیلم (فیلمهای زیر 15 دقیقه و بالای 15 دقیقه) و یک تندیس در هر یک از بخشهای گرافیک و کاریکاتور.
صمدیان خبر داد در بخش جشنوارهی جشنوارههای این دوره از جشنواره فیلم تصویر هم آثار برنده جشن خانه سینما، سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران درتالار ناصری اکران میشود.
و اما رونمایی و افتتاحیه
اما این همهی ماجرا نبود. جشنوارهی فیلم تصویر افتتاحیه دارد. مجموعهی سه جلدی تصاویر منتخب فیلمهای ماندار تاریخ سینمای ایران رونمایی خواهد شد. این مجموعه سه کتاب از مجموعه «عکسهای عکاسی نشده» است که در گام نخست از فیلمهای «گاو»، «ناخدا خورشید» و «باد صبا» انتخاب و بهصورت نمایشگاه عکس در دورههای سیوپنجم و سیو ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.
«قصر شیرین» بهکارگردانی سیدرضا میرکریمی، فیلم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره فیلم تصویر است که با حضور کارگردان و عوامل فیلم از ساعت 18 این فیلم در دو تالار شهناز و ناصری همزمان اکران خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3988/16173/61479
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3988/16173/61480
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3988/16173/61481
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3988/16173/61482
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3988/16173/61483
|
عناوین این صفحه
- فضای مجازی محملی مناسب برای پرداختن به سینما و هنر ایجاد کرده است
- بهجای ایجاد انگیزه پول میگیرند
- نخستین جایزه جمالزاده برگزیدگانش را شناخت
- اخبار
- گزارش