|
آمار و اطلاعاتی که میتوانند چراغ راه شوند؛
رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» و تقدیر از ۱۰ هنرمند
روز گذشته، سهشنبه ۳۰ بهمن در کنار رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش نیز تجلیل شد.
به گزارش امتیاز، آیین «چهل سال صحنه» شامل رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» و تقدیر از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی در عرصه نمایش، بعدازظهر سهشنبه ۳۰ بهمن در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
از جمله حاضران در این مراسم میتوان به سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی، حجتالاسلام محمدمهدی بهداروند، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانیمرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حمید نیلی، مدیرعامل انجمنهای هنرهای نمایشی، علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر اشاره کرد.
شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی پیش از رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» به صحبت در مورد ضرورت انتشار این کتاب دو جلدی پرداخت و گفت: در تئاتر جهان و مدیریت فرهنگی و هنری، آنچه مبناست و آنچه میتواند در برنامهریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت مورد توجه قرار بگیرد آمار و اطلاعات است. در شرایط حاضر و بعد از زمانی نزدیک به ۱۵۰ سال که از ظهور تئاتر شهری میگذرد، یعنی از سال ۱۲۴۸ شمسی و زمان ناصری که تکیه دولت احداث شد و تئاتر شهری بعد از تئاتر سنتی ظهور پیدا کرد، تئاتر ما افت و خیزهای بسیاری را از سر گذرانده است؛ گاهی دچار محدودیت شده، در مقاطعی به ویژه در عهد ناصری مورد تحریم و بازخواست قرار گرفته، در دورانی دچار تفکر سیاسی و گاه دچار محکومیت سیاسی و بالاخره در دورانی مبتلا به تجدد صرف شده است. بعد از تمام شرایطی از این دست، شاهد دورانی باشکوه هستیم که موجب تحولاتی اساسی در عرصه هنرهای نمایشی کشور است و این دوران، دوران انقلاب اسلامی است.
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین در خصوص چشماندازی که این مجموعه روبهروی مخاطب قرار میدهد، گفت: این کتاب میتواند به آینده تئاتر کشورمان کمک کند تا بتوانیم بر پایه این اطلاعات برنامهریزیهای دقیقتری در عرصه تئاتر کشورمان داشته باشیم. همچنین آگاه باشیم به آنچه که در این چهار دهه به عنوان سرمایههای هنر انقلاب اسلامی اندوخته شده است. این اطلاعات به ما کمک میکند تا در چشماندازی روشن برنامهریزیهایمان را صورت دهیم و اتفاقا این اطلاعات آماری میتواند روند مقایسهای خوبی را در اختیار ما بگذارد. به عنوان مثال اخیرا و با اطلاعاتی که در اختیارم قرار گرفته است متوجه شدم که در کشورمان نزدیک به ۸۰ جشنواره در عرصه تئاتر داریم. در یک نگاه مقایسهای وقتی این آمار را در قیاس با کشور آلمان قرار دادم، متوجه شدم که در آلمان فقط ۴۰ جشنواره تئاتری برگزاری میشود. به این ترتیب مشخص شد که فعالیتهای ما در حوزه برگزاری جشنوارههای تئاتری دو برابر جشنوارههای تئاتر در این کشور است. اما از سوی دیگر دیدم که در همین کشور یعنی آلمان رقم مخاطبان تئاتر به ۳۵ میلیون نفر میرسد و بخش بزرگی از فعالیتهای تئاتری در این کشور بر تورهای نمایشی متمرکز است. این در حالی است که تعداد مخاطبین تئاتر در کشور ما رقمی نزدیک به پنج میلیون نفر است. به این ترتیب در این نگاه مقایسهای متوجه میشویم که ما در فعالیتهایمان بیش از رویدادهای مخاطب محور بر رویدادهایی از جنس جشنوارهها تمرکز داشتهایم. بر این اساس ما میتوانیم با در نظر گرفتن این اطلاعات به راحتی به نگاهی تحلیلی دست پیدا کنیم. ما سرمایه بسیار خوبی در اختیار داریم و میتوانیم با شناسایی ضعفهایمان به بهترین نحو از این سرمایهها بهرهبرداری کنیم. همچنین این پژوهشها میتواند منجر شود تا با نگاهی تحلیلی وقایع را ارزیابی کنیم.
کرمی در بخش پایانی سخنانش در این مراسم نیز در ارتباط با تقدیر از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی در کنار رونمایی از این مجموعه گفت: برای معرفی هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی، شورایی در ستاد جشنواره تئاتر فجر تشکیل دادیم تا ۱۰ چهره مؤثر و فعال در عرصه هنرهای نمایشی را شناسایی کنند و به بهانه چهل سالگی انقلاب اسلامی از این هنرمندان تقدیر کنیم. واقعیت این است که در این ارتباط با فهرست بلندی از کسانی که سهمی عمده دارند روبهرو بودیم و در نهایت با تفکیک این فهرست به حوزههای فعالیتی مختلف، توانستیم به یک جمعبندی برسیم. این تعداد از هنرمندان در حقیقت نمادی از پرشمار هنرمندان فعال در عرصه هنرهای نمایشی در چهار دهه بالیدن هنر انقلاب اسلامی هستند که ما به نمایندگی از آنها از ۱۰ هنرمند همزمان با انتشار این مجموعه تقدیر و قدردانی میکنیم. به سهم خود به تکتک این هنرمندان تبریک میگویم.
بخش پایانی این مراسم به رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» اختصاص داشت. همچنین در بخش تقدیر از ۱۰ هنرمند شاخص انقلاب اسلامی در این مراسم از کریم اکبریمبارکه، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، سعید اسماعیلی، مرتضی شاهکرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالمبخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری و مریم معترف تجلیل شد.
در اکران فیلم سینمایی آستیگمات و نشست بررسی دلایل بروز بلوغ زودرس کودکان و راهکارهای کنترل آن مطرح شد:
آموزش و پرورش ما درگیر سیاستگذاران اشتباه است
همزمان با اکران فیلم سینمایی آستیگمات در دانشگاه علامه طباطبایی نشست بررسی دلایل بلوغ زودرس کودکان و راهکارهای کنترل آن با حضور مجید رضا مصطفوی تهیهکننده و کارگردان، مهتاب نصیرپور بازیگر و دکتر افشین طیبی روانشناس و استاد دانشگاه علامه برگزار شد.
به گزارش امتیاز؛ مجیدرضا مصطفوی کارگردان و تهیهکننده آستیگمات در نشست بررسی دلایل بروز بلوغ زودرس کودکان و راهکارهای کنترل آنکه به همت پویش «بدسرپرست تنهاتر است» و با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه علامه برگزار میشد، گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر با سیستم مدیریتی محافظهکاری روبهرو هستیم که از هر موضوعی که مطرح میکنیم سوءبرداشت دارند، به همین آستیگمات بعد از یک سال و با حذف چندین مورد در بدترین فصل سال اکران شد.
مصطفوی با اشاره به وضعیت کودکانی مثل کسری که تعدادشان هم در جامعه امروز کم نیست گفت: متأسفانه ما با نظام آموزشی روبهرو هستیم که نسل جدید را فراموش کردهاند و بدون هیج برنامه و چشمانداز روشنی با الگوها و مدلهای آموزشی شصت سال پیش میخواهند این بچهها را آموزش بدهند. چشم خود را روی واقعیات جامعه و اتفاقاتی که در حال روی دادن است میبندند. یکی از معضلات آموزش و پرورش همین عاشق شدنهای نامتعارف کودکان، چه دختر و چه پسر به افرادی همچون معلمشان است ما در جلساتی که حضور داشتیم درباره این موضوعات صحبت میکردیم ولی عمدتا با این پاسخ مواجه بودیم: بله خب این مشکلات وجود دارد اما نمیتوان به آنها پرداخت.
کارگردان فیلم آستیگمات با اشاره به بازخورد خوبی که این فیلم در جامعه منتقدان سینما، روانشناسان و جامعه شناسان داشته گفت ما با دو گروه در مواجه با آستیگمات روبهرو بودیم؛ گروهی که معتقد بودند این فیلم اصلا نباید نمایش داده شود و گروهی که معتقد بودند این فیلم باید به طور گسترده برای معلمان، خانوادهها و مدیران آموزشی نمایش داده شود و متأسفانه ما نتوانستیم خط میانهی این دو طیف را مهیا کنیم. متأسفانه آموزش و پرورش ما درگیر سیاستگذاران اشتباه است و این موضوع ارتباطی با دولت اصولگرا و دولت اصلاحطلب هم ندارد.
مهتاب نصیرپور استاد دانشگاه، بازیگر تئاتر و سینما که در فیلم سینمایی آستیگمات نقش مادر خانواده و مادربزرگ کسری را بازی میکرد در ابتدای صحبتهای خود با ابراز خرسندی از برگزاری نشست دانشگاهی فیلم آستیگمات و تقدیر از پویش «بدسرپرست تنهاتر است» گفت: این روزها که تقریبا همه ما به نوعی گرفتار بدسرپرستی هستیم برگزاری چنین نشستها و برنامههای خیلی مؤثر است چون یاد میگیریم بیشتر به هم کمک کنیم.
او درباره دلایل پذیرش ایفای نقش در فیلم سینمایی آستیگمات گفت: من به واسطه حرفه خودم و همسرم فیلمنامه و نمایشنامه زیاد میخوانم برای ما که تحصیلکرده دانشگاه هستیم مهم است که در کارهای ارزشمند حضورداشته باشیم. برای من این موضوع معیار است و همیشه با خودم میگویم برای حضور در برخی از این فیلمهای سخیف که اکران میشوند نیازی به دانشگاه رفتن نداشتم. فیلمنامه آستیگمات به نظرم کار ارزشمندی بود. یک فیلمنامه خوب را بگذاریم کنار کارگردان سختکوشی که تلاش میکند دغدغهای اجتماعی را مطرح کند، طبیعی است که استقبال کنم. آستیگمات جزو اتفاقات خوب زندگی من بود.
دکتر افشین طیبی روانشناس و استاد دانشگاه علامه در این نشست درباره خصوصیات کسری و خانواده او صحبت کرد و گفت: کسری محصول یک خانواده مشکلدار است؛ پدربزرگ یک فرد لاابالی است که دست بزن هم داشته هرگز در زندگی خانوادگی احساس مسئولیت نکرده و صفات ضداجتماعی دارد. توجه به تاریخچه زندگی مهران بهعنوان پسر این پدر این ذهنیت را ایجاد میکند که او در کودکی بیشفعال کمتوجه بوده این کودکان اغلب تبدیل میشوند به کودکانی نافرمان و مقابله جود و در نهایت هم هفتاد درصد آنها دچار اختلال سلوک میشوند. برای همین است که میبینیم مهران هم در حال حاضر تبدیلشده به یک شخصیت ضداجتماعی.
کارگردان فیلم معتقد است کمک به خانوادههایی با خصوصیات سمیرا و مهران خیلی سخت است چون جدای از هزینههای بسیار بالای مشاوره این زن و شوهر اصلاً مشورت پذیر نیستند و در این شرایط سیستم آموزش و پرورش باید به میدان بیاید به کودکانی مثل کسری کمک کند. او البته به این نکته هم اشاره میکند که وظیفه فیلمساز ارائه راهکار نیست، سازمانهایی در این کشور هستند با ردیف بودجه مشخص که باید راهکار ارائه بدهند. متأسفانه در سالهای گذشته طبقه متوسط جامعه ما زیرخط فقر سقوط کردهاند و این موضوع معضلاتی را ایجاد کرده که پیامدهای خطرناکی دارد، آموزش و پرورش باید به میدان بیاید و برای بچههایی مثل کسری تدبیر کند.
افشین طیبی نیز در پاسخ به این سؤال که برای خانوادهای با خصوصیات کسری مهران و سمیرا چه راهکارهایی پیشنهاد میکند گفت: واقعیت این است که رساندن این خانواده به سطح مطلوب سخت است. فراموش نکنیم که تعداد کودکان شبیه کسری در جامعه امروز کم نیست بنابراین دستگاههای فرهنگی مثل صداوسیما باید وظیفهشان را انجام دهند و آموزش خانوادهها را در دستور کار قرار دهند. منتها آموزش با روشی که متخصصان توصیه میکنند نه آنطورکه سیاستگذاران میخواهند که وانمود کنند در این کشور هیچ معضل و آسیبی وجود ندارد. با انکار کردن نه مشکلی کاهش مییابد و نه حل میشود. باید تصویر واقعی از جامعه نشان داد.
کان دیلک، رئیس انجمن ایرانشناسی ترکیه:
ترکها با زبان فارسی مسلمان شدند
رئیس انجمن ایرانشناسی ترکیه میگوید: ما باید ایرانشناسی در ترکیه و ترکیهشناسی در ایران را فارغ از تاثیر و تاثرات و اختیارات سیاسی سیاسیون انجام دهیم. این یکی از مشکلات اساسی ما است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، همایش «ایرانشناسی در ترکیه؛ گذشته، حال، آینده» در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این همایش با حضور رئیس انجمن ایرانشناسی ترکیه «کان دیلک» به عنوان سخنران اصلی برگزار شد.
محمد تقی امامی خویی در این نشست با اشاره به مشترکات ایران و ترکیه گفت: این روابط به زمان عثمانی هم مربوط نمیشود. بلکه مربوط به پیش از اسلام است. ولی بیشتر کار ما به عثمانی مربوط میشود.
وی ادامه داد: مهرپرستی ایران قدیم در شکل گیری فرهنگ این سرزمینها تاثیر بسیاری داشته است. تمام اینها از اندیشههای ایران شکل گرفته که قلمرو وسیعی را شامل میشود.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با آمدن ترکها به ایران در قرن ۱۱ میلادی، اولین سلسله با منشا ایلی با نام سلجوقیان در ایران شکل گرفت. سلسله های مختلف سلجوقی در ایران و خارج از ایران تشکیل شد. غزنویها و قراخانیها غلامزاده بودند. اما سلجوقیان منشا ایلی داشتند. تنها سه حکمران این حکومت از جمله طغرل، آلب ارسلان و ملک شاه قدرتمند بودند و باقی ضعیف بودند.
وی افزود: سلجوقیان در ایران متلاشی شدند، اما در آناتولی باقی ماندند و جانشین سلجوقیان ایران شدند. بیشترین تحولات ما از زمان سلاجه آناتولی بود. اما سلوجقیان آناتول با هجوم مغول وابسته به مغول شده و تضعیف شدند.
امامی خویی با بیان اینکه ترکان در ایران با اندیشه مانی و مزدک آشنا شدند، افزود: به تبع این آشنایی آنها به اندیشه عدالت آگاهی یافتند. از این رو دو قیام بزرگ علیه حکومتهای بزرگ را در آسیای صغیر داریم. به همین دلیل است که آنها از صفوی حمایت میکنند. تا اینکه در ایران رضاشاه و در ترکیه کمال اتاتورک روی کار آمدند. اینها هر دو شکستخورده روزگار بودند و توانستند قلمروهایی برای خود تعیین و از آن حفاظت کنند. هر دوی اینها ناسیونالیسم را شروع کردند و بدین ترتیب ناسیونالیسم ترک و فارس در هر دو قلمرو شکل گرفت. با توجه به اینکه ترکیه با دنیای غرب ارتباط داشت، ما گرفتهها از غرب را از کانال عثمانی میگرفتیم.
به گفته امامی خوبی آخرین دشمنیها میان ایران و ترکیه در سال ۱۹۳۲ از بین رفت و میان رضاشاه و اتاتورک قراردادی امضا شد که بر اساس آن ما کوه ارارات را دادیم به آنها و آنها اتور را دادند به ما. ماحصل بده و بستانها، رفت و آمدها و ارتباطات ایران و ترکیه این شد که بعدها بنای بنیاد ایرانشناسی گذاشته شد و اینگونه اسناد هفتصد ساله مهمی از دوره عثمانی در آرشیو استانبول جمعآوری و نگهداری شد که بسیار ارزشمند است؛ با استفاده از اسناد موجود در آرشیو ترکیه، ما میتوانیم تاریخ خود را از نو بنویسیم.
ایرانشناسی ترکیه؛ محصول روابط فرهنگی دو کشور
در ادامه این نشست کان دیلک، رئیس انجمن ایرانشناسی آنکارا به سخنرانی پرداخت و با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: صحبتهایم را در دو بخش ارائه میدهم. ابتدا به این میپردازم که نگاه ایرانشناسی چگونه است و چه گرایشهایی دارد؟! ایرانشناسی علمی است که در برخورد غرب با ایران ایجاد شد. بخصوص این برخورد از قرن ۱۶ به بعد شروع میشود.
وی ادامه داد: برخی عقیده دارند که شرقشناسی و ایرانشناسی حرکت جنبش صلیبیها است. یعنی صلیبیها نوعی شرقشناسی و ایرانشناسی در خودشان داشتهاند. البته ما شرقشناسی رمانتیک هم داریم که نه از فرقه صلیبی است و نه مزدور سیاستها و دولتها. به نظر من ادوارد جونز نمونه چنین شرقشناسی است.
رئیس انجمن ایرانشناسی آنکارا با بیان اینکه مکتب ایرانشناسی بیشتر زبانشناسی است، گفت: شناهت اوستایی و لهجههای ایرانی به نوعی شرقشناسی محسوب میشود. اما با توجه به مطالعات انگلیسیها ایرانشناسی تبدیل به علم مردمشناسی و قومشناسی شد. بنابراین مقولات ایرانشناسی با زبان شناسی شروع شد و مردمشناسی و قومشناسی هم از دل این ایرانشناسی بیرون آمد.
کان دیلک در ادامه اظهار کرد: ایرانشناسی در ترکیه محصول روابط فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه بوده است. رابط فرهنگی ما از قرنها قبل از اسلام و سراسر دوره بعد از اسلام وجود داشته است. ما هر روز روابط فرهنگی را تولید میکنیم.
وی در ادامه گفت: اما آیا متحرک اصلی این کار فرهنگ است؟ خیر، فرهنگ نیست. ما برای ارتقای فرهنگمان بیشتر دوست داریم شاسی ماشینهایمان را ارتقا بدهیم. اگر ایرانشناسی در ترکیه رشد پیدا میکند افزون بر روابط فرهنگی، دلایل دیگر هم داشته و دارد.
به گفته دیلک ترکها با زبان فارسی مسلمان شدند. تولیدات اسلامی به زبان فارسی بوده است. زبان فارسی با اسلام آوردن ترکها داخل در فرهنگ آنها میشود و هیچ وقت از این فرهنگ جدا نشده است، بلکه تبدیل به یکی از عناصر اصلی فرهنگ ترکی شده است. تلاشهای زیادی هم برای زدودن زبان فارسی و عربی از فرهنگ ترکی شد، اما اینها آنقدر ریشه داشت که در عمل به نتیجهای نرسید.
رئیس انجمن ایرانشناسی آنکارا افزود: علاوه بر این، زبان رسمی ترکها زبان سلاجقه روم و ایران فارسی بود. آداب ادبی و علمی ما هم فارسی بوده است. ما دیوان اشعار فارسی زیادی در ترکیه داریم. شاعران و سلاطین عثمانی شعر فارسی میگفتند. مثلا سلطان سلیم دیوان و شعر فارسی دارد. اکثر پادشاهان ما فارسی را به خوبی میدانستند و با آن شعر میسرودند. اگر هم دیوان نداشتند، اشعاری به غزل و قصیده سروده بودند.
وی افزود: پس از انقلاب فرانسه و گسترش نتایج این انقلاب در جهان، دولت عثمانی هم از آن متاثر شد و کم کم زبان فارسی اهمیت قبلی خود را از دست داد. زبان فرانسوی زبان محبوب و رایج در آن زمان گردید.
دیلک خاطر نشان کرد: پس از تاسیس جمهوری ترکیه مدتها مطالعات زبان فارسی و ادبیات ایران به طور سازمانیافته به فراموشی سپرده شد تا اینکه انقلاب اسلامی در ایران رخ داد. ترکیه از تاثیر انقلاب اسلامی بر کشورش ترس داشت و از همین رو زبان فارسی تحت فشار قرار گرفت.
این ایرانپژوهش در ادامه گفت: ما به شدت با ایرانشناسی ژئوپولتیک مخالفیم. این نوع ایرانشناسی، دوستی بین ما را تقویت نمیکند. حتی شاید بیشتر رقابتها را مبتنی بر پرخاشگری کند. ایرانشناسی ژئوپولتیک درب خوبی نیست که بخواهیم از آنجا وارد شویم. چطور ما وقتی هنوز یک کتاب خوب در مورد تاریخ و فرهنگ ایران نداریم، بیاییم درباره ایران از منظر ژئوپولیتیک بحث کنیم. در این صورت چطور میتوانیم تحلیلی درست از ایران داشته باشیم؟!
رئیس انجمن ایرانشناسی آنکارا در ادامه گفت: امروز در ترکیه وضعیت زبان فارسی و ایرانشناسی، آموزش زبان فارسی در دانشگاهها و مراکز آموزش زبان فارسی و همچنین وضعیت آسیبشناسی ایرانشناسی در ترکیه قابل قبول و به طور کلی رو به رشد بوده است؛ اما یکی از چیزهایی است که واقعا ضعف داریم و ایران میتواند به ما کمک کند این است که ما در ترکیه روشهای آموزش زبان فارسی را نداریم. روشهای آموزشی ما قدیمی است و مراکزی مانند بنیاد سعدی میتوانند آموزشهای جدید و استادان جدیدی را به ترکیه بفرستد تا این آموزشها بهروز شوند.
ور در ادامه در خصوص آسیبشناسی ایرانشناسی در ترکیه گفت: ما باید ایرانشناسی در ترکیه و ترکیهشناسی در ایران را فارغ از تاثیر و تاثرات و اختیارات سیاسی سیاسیون انجام دهیم. این یکی از مشکلات اساسی ما است. اگر سیاسیون با هم دعوا کنند، ما هم دعوا میکنیم و اگه آنها با هم خوب باشند، ما هم با هم خوبیم. در حالی که ما ربطی به ماجرای سیاسیون نداریم و ما باید از سیاسیون جدا شویم.
وی با تاکید براینکه سیاسیون نباید در مسائل فرهنگی اینچنینی دخالت کنند، افزود: متاسفانه سیاسیون هستند که ما را از نظر مالی پشتیبانی میکنند، زیرا ما توانایی مالی نداریم. اگر توانایی مالی داشته باشیم، میتوانیم آزادانه به کار پژوهشی و علمی بپردازیم.
اخبار
پوشش خبری و تصویری تئاتر فجر در کانال بالکان شبکه سحر
همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، کانال بالکان شبکه سحر ویژه برنامه ای به این مناسبت تهیه و تدارک دیده است .
به گزارش امتیاز، این برنامه 50 دقیقه ای که از پنج شنبه 2 اسفند به مدت سه شب از ساعت 20:00 به وقت تهران به روی آنتن خواهد بود ، از بخش هایی مثل گزارش ، نریشن ، وله ، پلی بک و مرور برنامه های ایام برگزاری جشنواره تشکیل شده است .
عوامل برنامه عبارتند از : محسن روخ دوست تهیه کننده ، ارناد پانجیچ مجری ، عادل حاجی محمد اویچ نویسنده ، مهدی سعادت احمدنیا تدوینگر و هانیه سلطانپور گزارشگر این برنامه هستند .
حضور احسان قائم مقامی در برنامه «ساحة الریاضیة» شبکه الکوثر
سوابق و افتخارات ورزشی «احسان قائم مقامی» استاد بزرگ شطرنج ایران در سال 2001 در برنامه «مجله ورزشی» شبکه الکوثر معرفی و مرور می گردد .
به گزارش امتیاز، این برنامه که به سفارش گروه اجتماعی شبکه است از بخش های مختلفی تشکیل شده است .
آیتم «معرفی اسطوره های ورزشی ایران» برنامه ، اختصاص به معرفی «احسان قائم مقامی» رکورد دار پیشین بالاترین درجه بین المللی کسب شده در فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در بین شطرنج بازان ایرانی دارد.
«مجله ورزشی» از بخش های دیگری مثل خلاصه ای از فوتبال لیگ های معتبر اروپایی و آسیایی و نیز اخبار والیبال ، بسکتبال و هندبال تشکیل شده است .
«ساحة الریاضیة» امشب 1 اسفند ساعت 22:30 به وقت تهران با اجرای «مصطفی رجاء» به روی آنتن شبکه الکوثر است .
«نوای شب چراغ» کانال کردی را مترنم می کند
«نوای شب چراغ» کانال کردی شبکه جهانی سحر که به معرفی موسیقی کردی و مقام های آن اختصاص دارد، «مقام افشاری» از مقام های موسیقی کردی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
به گزارش امتیاز، برنامه « نوای شب چراغ» بخش های مختلفی برای شناساندن هر چه بهتر موسیقی مقامی کردی و فعالان این عرصه دارد. این برنامه با بررسی مباحث تخصصی مقام های کردی ، به تحلیل و بررسی این مقام ها می پردازد.
در برنامه امشب، مصطفی محمودی مجری – کارشناس برنامه درباره قدمت موسیقی کردی برای بینندگان خواهد گفت.
موسیقی کردی در جهان دارای سبکی ویژه است که در بین اقوام و مردمان کرد زبان رایج است. این موسیقی به دلیل گسترش و پراکندگی در جهان و تعدد و تنوع مناطق کردنشین از جمله در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه بسیار غنی و زیبا است.
موسیقی کردی شامل آواها، ترانهها ، آهنگها و نغمههایی است که به زبان کردی بیان میشود و بیانگر ارزشها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است
در بخش (یاد داری ها) نیز « قادر آزمند» مجری این قسمت، به معرفی نوازنده ها و خواننده های قدیمی و گمنام کرد می پردازد.
در بخش کارشناسی، ستار حسین زاده تحقیقات و پژوهش های مربوط به موسیقی و مقام های کردی را با بینندگان برنامه به اشتراک می گذارد.
کاوه پیشداد نوازنده پیانو نیز با اجرای موسیقی، دقایق متفاوتی را برای بینندگان برنامه رقم خواهد زد.
امیر بخارایی از خوانندگان خوب کشورمان هم قطعاتی از موسیقی کردی را می خواند.
در بخش گزارش، هم گزارشی از مریوان پخش می شود . این قسمت از برنامه «نوای شب چراغ» به دنبال استعدادیابی از میان جوانان مناطق کردنشین و کشف خواننده های گمنام است .
این برنامه همچنین درصدد است استعداد های نوازندگی و خوانندگی را شناسایی و در برنامه «نوای شب چراغ» معرفی می کند.
بینندگان کردزبان شبکه سحر می توانند امشب در نخستین روز زمستان « نوای شب چراغ» را ساعت 22:30 به وقت تهران به تماشا بنشینند. مدت زمان این برنامه 55 دقیقه است.
آی فیلم با «توپ گرد» به مهمانی کودکان می رود
مجموعه تلویزیونی «توپ گرد» از شنبه ۴ اسفند روی آنتن آیفیلم فارسی قرار میگیرد.
به گزارش امتیاز، مجموعه کودک و نوجوان «توپ گرد» با پایان نمایش سریال «بزرگمرد کوچک» به نمایش گذاشته میشود.
داستان این مجوعه درباره پنج نوجوان است که بهبهانه تشکیل تیم فوتبال گرد هم میآیند و ماجراهای مختلفی برای هر یک از آنها رخ میدهد تا جایی که...
این مجموعه براساس فیلمنامهای از علی خودسیانی، توسط بهروز بقایی کارگردانی شده است و رضا ایرانمنش، فرهاد اصلانی، پرستو گلستانی، مرتضی احمدی، رضا خندان، محمود جعفری، عسگر قدس و... برخی از بازیگران این مجموعهاند.
«توپ گرد» که در گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما در سال ۱۳۸۱ تهیه شده، از شنبه هر روز در ساعت ۱۷:۰۰ پخش میشود و تکرار آن در ساعتهای ۰۱:۰۰ و ۰۹:۰۰ روز بعد خواهد بود.
اخبار
تئاتر فجر را در آیفیلم دنبال کنید
شبکه آیفیلم پخش ویژه برنامه تئاتر فجر را آغاز کرده است.
به گزارش امتیاز، ویژه برنامه تئاتر فجر امسال با تهیهکنندگی روزبه رحیمنژاد هر شب در ساعت ۲۳:۳۰ روانه آنتن میشود. بر اساس این گزارش، این ویژه برنامه با اجرای محمودرضا قدیریان برای کانال فارسی و اجرای نادیا پروانی برای کانال آیفیلم۲ هر شب بهمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مخاطبان آیفیلم را در جریان تئاتر فجر امسال قرار میدهد.این برنامه در کانالهای انگلیسی و عربی آیفیلم نیز با زیرنویس پخش خواهد شد. ویژه برنامه تئانر فجر در چهار قسمت هر شب ساعت ۲۳:۳۰ بهنمایش گذاشته میشود و تا جمعه 3 اسفند ادامه دارد.
«فرشتگان قصاب»، «۳۳ روز» و «باشگاه سری» روی آنتن آیفیلم
کانال عربی شبکه آیفیلم، فیلمهای سینمایی «فرشتگان قصاب»، «۳۳ روز» و «باشگاه سری» را در روز جمعه به نمایش میگذارد.
به گزارش امتیاز، آیفیلم عربی در روزهای جمعه سه فیلم سینمایی ایرانی را برای مخاطبان عربزبان این شبکه نمایش میدهد.
فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» بهکارگردانی و نویسندگی سهیل سلیمی در ساعت ۱۸:۳۰ بهوقت تهران (۱۸:۰۰ بهوقت مکه) روی آنتن میرود. این فیلم در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و دارین حمزه، محمدرضا غفاری و ستاره پسیانی در آن ایفای نقش کردهاند و ماجرای فرهاد مردی افغان را روایت میکند که همسرش در حمله آمریکاییها در مدرسهای گرفتار شده است… فیلم سینمایی ساعت ۲۰:۳۰ «۳۳ روز» بهکارگردانی جمال شورجه خواهد بود که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است. این فیلم ضد اسرائیلی مربوط به جنگ سیوسهروزه اسرائیل و حزبالله لبنان است که در جنوب لبنان فیلمبرداری شده است و بازیگرانی همچون یوسف الخال، باسم مغذیه، پیر داغر، کارمن لبوس و سفرین تافش در «۳۳ روز» حضور دارند.همچنین فیلم سینمایی «باشگاه سری» بهکارگردانی جمال شورجه و با بازی جمشید هاشم پور، جهانبخش سلطانی، فرهاد اصلانی، محمود پاکنیت و حبیب دهقاننسب در ساعت ۲۲:۳۰ بهوقت تهران روانه آنتن میشود.خلاصه داستان این فیلم که محصول سال ۱۳۷۷ بوده، از این قرار است: فرمانده یک کشتی تجاری پس از بارگیری در بندر فیلیپین متوجه میشود عوامل دشمن محموله مواد شیمیایی را وارد کشتی کردهاند و قصد دارند طی نقشهای خبرنگاران و دستاندرکاران محیط زیست را در سنگاپور بر روی عرشه کشتی حاضر کنند تا با تبلیغاتی دروغین خبر تولید و نگهداری سلاحهای شیمیایی کشتار جمعی توسط ایران را به جهان مخابره کنند...بازپخش این فیلمهای سینمایی هر ۶ ساعت یک بار و در سه نوبت روی آنتن قرار خواهد گرفت.
«عاشقانهای برای سرباز وظیفه رحمت» از قاب آیفیلم
آیفیلم فارسی فیلم سینمایی «عاشقانهای برای سرباز وظیفه رحمت» را پنجشنبه ۲ اسفندماه نمایش میدهد.
به گزارش امتیاز، این فیلم سینمایی محصول سال ۱۳۸۹ فردا شب ساعت ۲۱:۰۰ روانه آنتن کانال فارسی این شبکه میشود.
این فیلم سینمایی را پوریا آذربایجانی کارگردانی کرده و احمد مهرانفر، آتیلا پسیانی، نیره فراهانی، حسین سلیمانی، مهران رجبی، محسن قاضی مرادی، نقی سیف جمالی، بهروز قادری و مانا گلمحمدی در آن ایفای نقش کردهاند.شبکه آیفیلم که هر پنجشنبه فیلم سینمایی برای مخاطبانش پخش میکند، این هفته «عاشقانهای برای سرباز وظیفه رحمت» را انتخاب کرده است. بازپخش این فیلم در ساعتهای ۰۵:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد خواهد بود.
آیفیلم همراه رابعه مدنی
دوربین مستند «خارج از کادر» با رابعه مدنی بازیگر تلویزیون و سینمای کشورمان همراه شده است.
به گزارش امتیاز، در مستند «خارج از کادر» این هفته رابعه مدنی خارج از کادر همیشگی با آیفیلمیها از حالوهوای این روزهایش سخن میگوید. رابعه مدنی در سریالهای «وضعیت سفید» و «پایتخت۲» و فیلمهای سینمایی «بوسیدن روی ماه»، «سفر مردان خاکستری» بازی کرده و تندیس حافظ بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «برف» در کارنامه کاریاش دارد. مستند «خارج از کادر» بهتهیهکنندگی عاطفه خالدی جمعه شبها ساعت ۲۲:۳۰ روانه آنتن میشود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز بعد بازپخش خواهد شد.
روایتی از «سندباد و سارا» در آیفیلم
سینما آیفیلم این هفته به سراغ فیلم سینمایی «سندباد و سارا» میرود.
به گزارش امتیاز، برنامه «سینما آیفیلم» بهتهیهکنندگی حسین مهدیان، امشب به معرفی فیلم سینمایی «سندباد و سارا» میپردازد. بر اساس این گزارش، پارسا کجوری مجری این برنامه علاوه بر گزارش از جزئیات فیلم، با عوامل آن نیز گفتوگو میکند. «سندباد و سارا» بهکارگردانی غلامرضا آزادی و تهیهکنندگی فریال بهزاد از چهارشنبه ۲۶ دی ماه در سراسر کشور اکران شده است و روایتگر ماجراهای کودکانه و برگرفته از داستان سندباد است؛ قصه آن اینگونه آغاز میشود که طی اتفاقاتی سندباد به ایران میرسد و در ایران دچار چالشهای جالبی میشود. «سینما آیفیلم» چهارشنبه شبها رأس ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن میرود و بازپخش آن در ساعت ۰۶:۳۰ پنجشنبه خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3989/16181/61520
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3989/16181/61521
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3989/16181/61522
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3989/16181/61523
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3989/16181/61524
|
عناوین این صفحه
- رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» و تقدیر از ۱۰ هنرمند
- آموزش و پرورش ما درگیر سیاستگذاران اشتباه است
- ترکها با زبان فارسی مسلمان شدند
- اخبار
- اخبار