|
در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم 100»مطرح شد:
هدف ما صرفا، برگزاری جشنواره نیست بلکه افزایش تولید و انتقال پیام های اخلاقی است
دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم 100»با شعار» سینمای اخلاق « در پردیس سینمایی آزادی برگزار خواهد شد.
به گزارش امتیاز، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ با حضور علی قربانی دبیر جشنواره، محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری دیروز (٦ اسفندماه) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم یزدان عشیری، در خصوص اهمیت جشنواره بین المللی فیلم 100 گفت: جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای از ٨ الی ٩ اسفندماه با نمایش ص300 فیلم به همراه برنامه های متعدد آموزشی و پژوهشی نظیر ورکشاپ و کارگاه های میزبان فیلمسازان مینی مال و اهالی رسانه و علاقه مندان به این حوزه خواهد بود.
وی افزود: سینمای ثانیه ای و کوتاه، اساسا خواستگاه استعدادهای نهفته سینمای ایران است این در حالی است که تجربه موفق فیلمسازان جوان در عرصه فیلم های بلند هم، نشان داده سینمای ایران به تغیر و تحول نیاز دارد و این اتفاق در بستر فیلم های کوتاه به عنوان مکانی برای کشف استعدادهای جدید و حرف های تازه امکانپذیر می شود.
عشیری اظهار داشت: حوزه هنری راهبرد جوانگرایی و مقوله نوگرایی را به عنوان سیاست گذاری های جدید در دستور کار خود قرار داده است که این رویکرد در بخش های مختلف، مراکز و موسسات به صورت جدی پیگیری می شود و نیروهای جوان به طور سالانه به بدنه سینمای ایران اضافه می شود. این جشنواره یکی از ظرفیت های بی نظیرسینما است که به معرفی و شناسایی بسیاری از فیلمسازان جوان و محجور و استعدادیابی در این زمینه به بدنه سینما کمک می کند.
در ادامه، علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ ثانیه در خصوص اهداف این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای در حالی دوازهمین دوره خود را سپری می کند که همواره به دنبال مسیر فکر و اندیشه ای است که در سال ٨٢ در حوزه هنری کرج برای آن طراحی و اجرا شده است. در سال های اولیه، این جشنواره به عنوان ابزاری نوین برای معرفی سینما در بین تکنولوژی های پیام رسان تبدیل شد که در جریان این پیشرفت ها ایده ای نو تلقی می شد.
وی خاطر نشان کرد: جشنواره برای ما بهانه است و هیچ وقت اهمیت چندانی در مقایسه با تولید نداشته است . هدف اصلی ما از برگزاری آن، افزایش سطح این تولیدات در ژانر کوتاه و در کنار آن پخش فیلم است. در حال حاضر، سینمای کوتاه بهترین رسانه برای این ابزارهای جدید است و سینما بهترین و موثرین ابزار برای انتقال پیام محسوب می شود. فیلم های ١٠٠ ثانیه ای به تنهایی نسبت به این پیام ها واقف بوده و در انتقال پیامهای اخلاقی به مخاطب به خوبی عمل کرده است. هدف ما برگزاری جشنواره نیست بلکه افزایش تولید و انتقال مفهوم است .
قربانی عنوان کرد: شعار جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای ، «اخلاق» و تاکید بر» سینمای اخلاق» است که به درستی از طریق ابزارهای مختلف و به واسطه فیلم کوتاه به مخاطب ارائه می شود و کارکرد آن در مسائل اجتماعی به وضوع دیده می شود.هدف ما انتقال سریع و بهتر مفهوم اخلاق و در کنار آن افزایش تولید آثار و پخش فرهنگی آن در قالب سینمای اخلاق است چرا که نیاز داریم با تکرار پیام ها بی اخلاقی رایج در اجتماع اصلاح شود این در حالی است بی اخلاقی جامعه انکارناپذیر است و در ابعاد مختلف دیده می شود بنابراین اصلاح آن نیاز به تلنگر دارد.
وی یادآور شد: امروز سینمای ١٠٠ثانیه ای می تواند دائم در کنار مردم حضور داشته باشد و به واسطه تلفن همراه و تکنولوژی های در دسترس ، فرهنگ غنی و آموزه های دینی ما را لحظه به لحظه به مخاطب منتقل کند. فرهنگ و پشتوانه غنی جامعه ما می تواند در قالب پیام توسط فیلم ها ارائه شود .
دبیر جشنواره فیلم 100 اظهار داشت: معتقدیم جشنواره بهانه است و تلاش بسیاری برای تولید فیلم کرده ایم . در این جشنواره به دنبال فیلم 100 ثانیه ای به عنوان فیلم کامل با تمام مولفه های سینما بوده ایم و بر سر این اعتقاد ایستاده ایم. بسیاری از فیلم های دریافتی پیام خوبی داشته اند اما از نظر ساختار دچار مشکل بوده اند که مجبور به حذف آن شده ایم. تولید این چنین فیلمها کار سختی است و باید تمام شرایط در آن رعایت شود.
وی ضمن تاکید بر تعلق جشنواره به مردم جامعه افزود: این جشنواره سینمای اخلاق است که متعلق به هـیچ ارگانی نیست بلکه متعلق به مردم و جامعه ایران است که نیاز به کمک در بخش تولید دارد تا موضوع مردم حل شود.ما از مدیران کمیته امداد تشکر می کنیم که در تولید همت کرده اند و نسبت با تولید فرهنگ در فیلم های کوتاه اقدام خوبی داشته اند و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توانسته است جایگاه خوبی پیدا کنند. ما این انتظار را از همه بخش های دیگر هم داریم تا نسل های جوان یاد بگیرند که چگونه رفتار کرده و به زندگی ادامه دهند.
قربانی درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم 100 ثانیه ای عنوان کرد: ما در این بخش به فیلم های کوتاه دنیا توجه کرده ایم تا که بتوانیم فیلم های مختلفی را در جشنواره داشته باشیم و نمونه هایی از این فیلم ها را به فیلمسازان خودمان ارائه دهیم . اما در تولید این فیلم ها بیش از محتوا به فرم پرداخته شده است و این امر از لحاظ موضوعیت همخوانی زیادی با جشنواره ما نداشته است. ما سال های زیادی است که با حشنواره های فیلم های کوتاه دیگر کشورها کار کرده ایم و روابط و تفاهم نامه هایی با این کشورها امضا شده است که از فیلم های 100 ثانیه ای ایران در جشنواره های بین المللی استفاده شود. ما هم در جشنواره هایی نظیر کن حضور داشته ایم . 3 هزارفیلم کوتاه از ١١٥ کشور برای شرکت در این دوره از جشنوارهبین المللی فیلم 100 ثانیه ای به دبیرخانه رسیده است که از این تعداد 33 اثر از 19 کشور در بخش مسابقه قرار گرفتند. لازم به ذکر است همه این آثار با دقت بررسی شده و یک سانس به اکران فیلم های این بخش اختصاص داده شد.
وی اظهار داشت: تولید فیلم ١٠٠ثانیه ای مقدمه ای برای سینمای حرفه ای نیست بلکه تولید و تخصصی مستقل محسوب می شود چرا که ایده پردازی در آن کاری مشکل است و صرفا هر فیلمساز موفقی در این عرصه قادر به ساخت فیلم بلند نیستند و برعکس آن هم وجود دارد. بنابراین این دو قشر کاملا تفکیک شده هستند و امیدوارم این مرزهای فیلمسازی در بخش فیلم کوتاه حفظ کنیم.فیلم صد ثانیه ای یک تخصص مستقل است . جوانگرایی در آن یک حسن محسوب می شود.
دبیرجشنواره فیلم 100 ضمن اشاره به فعالیت دائم حوزه هنری در ساخت فیلم کوتاه گفت: در سازمان سینمایی حوزه هنری در طول سال فارغ از این جشنواره اقدام به ساخت فیلم های کوتاه اقدام می کند که در باشگاه فیلم سوره تحت پوشش مجموعه ای به نام کات و در مرکز مستند سوره و مرکز انیمیشن نیز به تولیدات این فیلم ها کمک می شود و اعلام می کنم همه فیلمسازانی که می توانند فیلم خوب تولید کنند می توانند از حمایت ما در این زمینه بهره مند شوند. گفتنی است حوزه هنری امکان اکران فیلم را برای هر کسی که به هر دلیلی به جشنواره راه پیدا نکرده است فراهم کرده است .این اقدام با دو رویکرد کشف خطاها و کمک های آموزشی به فیلمسازان جوان انجام می شود .
وی ادامه داد:2 فیلم بلند» دایان» و «دیدن این فیلم جرم است» در جدول برنامه های جشنواره بینالمللی «فیلم 100» به عنوان بخش ویژه در لیست اکران ها قرار داشته و برای علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود.
قربانی اظهار داشت: تعداد فیلم کوتاهی که در شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کردهع است کم نیست و برای نمونه می توان به مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین اشاره کرد که در قالب سانس زنگ اخلاق با حضور عوامل ساخت این فیلم ها در جشنواره پخش خواهد شد و در نظر داریم درباره دغدغه ها واقتصاد ساخت این فیلم ها بحث و گفت و گوهایی صورت گیرد. ورکشاپ «هادی مقدم دوست « و محم ابوالحسنی و علی درخشی در این جشنواره برپا می شود. وی تاکید کرد: در بخش سپهر سوره هنر تدابیری در خصوص اقتصاد فیلم ها سنجیده شده است که با تهیه ویدئوهایی در قالب VOD درآمدزایی کرده وبا تعلق منافه مالی به فیلمسازان اثر ،حمایتی اقتصادی انجام شود. همچنین باشگاه فیلم سوره با اعطای جوایز حمایت از تولید به فیلم های کوتاه برگزیده ، از تولید های بعدی این فیلمسازان حمایت خواهد کرد . دبیر جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای ، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی ا را یکی ار دغدغه های اصلی جشنواره دانست و افزود: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی از دیگر دغدغه های ما است که در کنار معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب بخشی جداگانه داوری خواهد شد.از فیلمسازانی که در بخش داوری کمک ما کرده اند تشکر می کنم که با تمام وجود حضور داشته تا پرچم سینمای اخلاق را بالا نگه داریم.
محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر در باره رویکرد جشنوار بینالمللی «فیلم 100» گفت: جشنواره علاوه بر نگاه تولید محور، بشتر نگاهی حمایتی از هنرمندان جوان دارد. در کل جشنواره های هنری نگاه اصلی توجه به کشف استعداد ها است که درواقع درگاه ورودی برای استعدادپروری و کشف آن است که آزمون ورودی به این مرحله با حمایت ها و همراهی این افراد ادامه دار می شود .
وی افزود: جشنواره بین المللی فیلم 100 به علت محدودیت های مالی حوزه هنری و همه دستگاه های فرهنگی و گرانی ارز با یک سال وقفه برگزارشد. با انتشار فراخوان جشنواره تا پایان مهلت از ارسال آثار 1328 اثر در بخش ملی دریافت شد که از این تعداد ٨٠٣ اثر مربوط به بخش اصلی و ٥٢5 اثر مربوط به بخش مسیر تجربه و فیلم اولی ها بوده است . به علت رقابت فیلم اولی ها با گروه های حرفه ای تر و امکان تضعیف روحیه این افراد در عنفوان جوانی در این بخش یه شناسایی رویش ها توجه شده است . تعداد کل شرکت کنندگان در این جشنواره 943 اثر است که 571 اثر مربوط به بخش اصلی و 416 اثر متعلق به بخش مسیر تجربه بوده است .
دبیر کارگروه مد و لباس به ابهامات پاسخ می دهد
ما نمیگوییم چه بپوشید و چه نپوشید
حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور میگوید: ما در نهادمان قرار نیست به کسی بگوییم چه بپوشید و چه نپوشید.
حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نفر اول تصمیم گیری رسمی در حوزه مد و لباس در کشور است و طبیعتا چالش همیشگی اداره دستوری و بخش نامه ای فرهنگ حالا در حوزه او که ربط مستقیمی به سبک زندگی و به تعبیری حوزه خصوصی زندگی آدم ها دارد حسابی جدی است. قبادی مشهور است به برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای متعددی در حوزه مد و پوشاک ایران، او در کارش بسیار مصمم و جدی است. می گوید میخواهد در حوزه مد و لباس جریانسازی کند و موضوعات مهمی که در فکر، فرهنگ و اندیشه فعلی جامعه ایرانی جا ندارد را به مخاطب از صدر تا ذیل (تصمیمگیران، تصمیمسازان، مدیران، مصرفکننده) گوشزد کنند. قبادی معتقد است که در حوزه مد و لباس به غیر از مبحث مدلینگ که خلاف مقررات کشور است هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و هیچ ممنوعیتی در حوزه طراحی نیست. با او درباره چالش ابتدای متن و بقیه مسائل مد و لباس در کشور گفتگو کرده ایم.
*با توجه به فعالیتهای کارگروه مد و لباس، پیش فرضی وجود دارد که فرهنگ ترویجی دولت با فرهنگ عمومی مردم در خیابانها در تضاد است و به نوعی شکافی در فرهنگ رسمی ترویج شده با آنچه اکثریت مردم به دنبال آنند وجود دارد، شما تا چه اندازه به این شکاف و تضاد اعتقاد دارید؟ برنامههای شما برای کم کردن این شکاف چیست؟
-بگذارید در درجه اول پیشفرض شما را اصلاح کنم، کارگروه مد و لباس یک نهاد هماهنگکننده است لزوما نهاد مجری نیست، نهادی است که بین اجزای مرتبط با مد و لباس در کشور وظیفه قانونی بر عهده دارد که هماهنگیها را بر اساس قانون و وظایف پیشبینی شده، انجام دهد. همچنین مطالبهگری و نظارت میکند، عملکردها را منتشر می کند و امتیاز میدهد، تحلیل میکند، وضعیتها را در سایر حوزهها توضیح میهد که تا به امروز به این امورات تا بخشهایی انجام داده است. نمونههای این موارد هم کم نیست. مثلا درگیر کردن دستگاهها در موضوعات مختلف، از صداوسیما گرفته که جنبههای مستقیم کارکردی و وظیفه قانونی را بر عهده دارد، در «وزارت صنعت، معدن و تجارت» هم حوزه بازرگانی و هم حوزه صنعتی و صنایع آن، وزارت آموزش و پرورش چه در محتوای کتاب درسی و چه در شکل لباس مدارس، نمایشگاهها و سایر دستگاههایی که هم در وظایف قانونی و هم برخی از علاقهمندیها آن دستگاهها به ما میتوانند کمک کنند، ، مثلا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا نیروی انتظامی یا وزارت کشور این دستگاهها ذاتا یکسری وظایف را بر عهده دارند و با کارگروه تعاملات، همراهی و همکاری دارند. حتی با نهادهای قضایی، تعدادی از تشکلها و انجمنها هم فعالیت گستردهای تشکیل شده است. پس ببینید این موارد مجری سیاستها و قانون ساماندهی مد و لباس است. لزوما کارگروه مد و لباس هم وظیفه مستقیم ندارد. حال اگر بخواهیم در اینجا به موضوعی که شما به عنوان بحث «شکاف» اشاره کردید من از کلمه «فاصله» استفاده میکنم شاید به قدر کافی بعضی از دستگاهها از وظایفشان مطلع نباشند و یا به این حوزه کمتر اهتمام ورزیده باشند. اما با خروجی شما کاملا مخالفم!
*یعنی شما اعتقادی به اینکه شکافی وجود دارد، ندارید؟
-ببینید فاصله بین پاسخدهی به نیاز جامعه و طراحی و تولید بدون تردید وجود دارد. اما اینکه کار نشده و تضادی وجود دارد خیر به این شکل نیست. تضادی به این معنا که دستگاهها فعالیت و دستور کار متفاوتی دارند، طراحان مسیر دیگری را طی میکنند و مردم هم راه خودشان را میروند به هیچ عنوان قبول ندارم. زیرا یافتهها و خروجی ما در این است که تضادی وجود نداشته باشد، بله فاصله وجود دارد، آن باوری که باید شکل بگیرد هنوز شکل نگرفته و ناکافی است، فرهنگسازی باید تقویت شود. طراحی ایرانی باید در سایر حوزهها ایجاد شود. اما باز هم نمیتوان گفت که فعالیتهای در حوزه مُد در تضاد است.
در بعضی مواقع تعمدا این امر هست که برخی از افراد میگویند مافیا وجود دارد، یا شبکههای غیررسمی ناخوانده میگویند پشت پرده با هم هماهنگ هستند بله از این بابت ممکن است که تضاد وجود داشته باشد. یعنی یک گروه خاص در جهت منافع خودشان درصدد این هستند بحث قاچاق تحت هیچ شرایطی از بین نرود. یعنی منافع گروهی مانع پیشرفت در کشور میشود بله این موضوع در تضاد منافع ملی است البته نه تنها در حوزه طراحی و پوشاک بلکه تضاد در منافع ملی. اینطوری بگویم که اهتمام کافی نداشتن بیشتر به چشم میخورد تا بگوییم که شکاف عمیق و جدی وجود دارد. بببینید مخاطبان ما مشخص هستند و عموم مردم مصرف کنندهاند.
*زمانیکه نمایشگاههای متعدد برگزار میشود همانند نمایشگاه عاشورایی، مد و پوشاک کودک و نوجوان، عفاف و حجاب تا چه اندازه تاثیرش را در جامعه و میان مردم دیدیدم؟
-زمانیکه درصدد برگزاری چنین نمایشگاههایی هستیم، هدف ما جریانسازی در جامعه است زمانی که بر تن افرادی لباسهای متفاوت میبینیم نباید به تمام جامعه تعمیم دهیم. ما احساس میکنیم با برگزاری لباس عاشورایی جریان سازی کردیم زیرا خیلی از افراد این مفهوم را نمیدانستند که لباس عاشورایی یعنی چه؟ وقتی که هنوز معنا و مفهوم برای بخشی از جریان رسانهها، مردم و... مشخص نبود شما میخواهید این فاصله وجود نداشته باشد؟ بله فاصله وجود دارد.به اعتقاد من کارگروه مد و لباس کشور به سمت جریانسازی رفته است. دستاندرکار، طراح و مردم، رسانهها باید بدانند که موضوع مهمی به نام لباس عاشورایی وجود دارد که در طول دو ماه محرم و صفر پوشاک گروه زیادی از جامعه تغییر پیدا میکند و متاثر از فکر، اندیشه و فرهنگشان است. البته مورد تهدید هم هستیم و نفوذ برخی از جریانها وجود دارد که میگفتند مصادق آن کجاست؟ به صراحت میگوییم که در حوزه پوشاک برخی خطرها وجود دارد به عنوان مثال نماد پوچگرایی را بر روی برخی لباسها کار میکردند و توجیهشان هم این است که اساس این لباس سیاه است آرام آرام آن نماد در جامعه مطرح میشود و تصور میکنیم که لباس مشکی عزاداری امام حسین(ع) را بر تن کردهایم در حالیکه آن واژه مفهوم و معنای دیگری را دنبال میکند.در نتیجه ما به دنبال این مبحث هستیم موضوعات مهمی که در فکر، فرهنگ و اندیشه ما جا دارد را به جامعه مخاطبمان از صدر تا ذیل (تصمیمگیران، تصمیمسازان، مدیران، مصرفکننده) گوشزد کنیم. از طرفی هم آنان را از تهدیدات مطلع میکنیم مصداقاش هم اینکه نام «حسین» را با صاد مینویسند و... ببینید میخواهم به این نتیجه برسم که اگر ما چنین جریانی را راهاندازی نمیکردیم کسی به ما حرفی نمیزد! شما نباید این توقع را داشته باشید که ما صبح نمایشگاه را برگزار کردیم ریخت تمام جامعه به این سمت برود.
*شما دارید جریانسازی میکنید، درست هم است کسی هم مخالف این جریانسازی نیست امسال دوره سوم این نمایشگاه برگزار شد، اما هیچ بازخوردی در جامعه ندیدیم. شاید برخی از نقدها اینگونه است که برخی از آثار در نمایشگاه به دلیل فرمی که دارند باعث دلزده شدن مخاطبان خواهد شد و حالت تدافعی دارد که این چه محصولاتی است واگرنه کسی مخالف آن جریانسازی که شما دارید، نیست! هدفتان از این جریانسازی چیست؟
-ببینید حرف شما درست است از این بابت که ما اجازه ورود برخی از طرحها را میدهیم و اجازه نقد و بررسی را ندادهایم. اما نقد شما در حال حاضر به من وارد نیست بلکه به آن طراح است، اتفاقا ما مجموع نقدها را جمعآوری میکنیم و بر روی آنها فکر میکنیم. ببینید تا به امروز شده که من باید نسبت به دیگر دستگاهها هم پاسخگو باشم که این امر هم صحیح نیست، شما به عنوان نماینده افکار عمومی باید مطالبهگری از تمام حوزهها داشته باشید. در حال حاضر قبادی از طراح هم مطالبهگری میکند که این خوب نیست، تمام این نقدهای جامعه از طراح باید بپرسد که نوع طراحیها چرا به این شیوه است!
*برخی از طراحان مدعیاند که گاها دست آنها در طراحی لباس بسته است!
-از نظر من چنین چیزی وجود ندارد، پس چرا برخی از طرحها به تولید انبوه هم رسیدهاند؟ ما به غیر از موضوع مدلینگ که خلاف مقررات کشور است هیچ محدودیت و ممنوعیت در طراحی نداریم.کاری که در سال آینده (سال ۱۳۹۸) قرار است راهاندازی کنیم جلسات نقد و گفتوگو راجع به طراحی و مجموعهسازی است. برای نمایشگاه امسال جشنواره فجر هم پیشبینی کردیم ۱۰ جلسه نقد در این حوزه برگزار کنیم. یعنی یکی از دلایل آن شکاف و فاصلهای که از آن سخن میگویم عدم ارتباط کافی طراح و جامعه است. برخی از طراحان فکر میکنند با گروه محدودی که در ارتباط هستند، کافی است.
*پس شکافی وجود ندارد و شما این موضوع را رد میکنید؟
-زمانیکه میتوانیم در لباس اجتماع بانوان تغییر ایجاد کنیم در سایر حوزهها هم میتوانیم این تغییر را برقرار کنیم. ما حتی در حوزه لباس کودک و نوجوان هم توانستیم پیشرفت کنیم و الگو هم ارائه دادهایم این نه تنها فاصله نیست بلکه داریم آن شکافی که از آن سخن میگویید را اصلاح میکنیم. البته نمیگویم رضایت عمومی تمام و کمال در این حوزه وجود دارد، اینکه مردم از طرحهای جدید چگونه استفاده میکنند بحث دیگر است و در حوزه مد و لباس و طراحی نباید دنبالاش بگردیم زیرا به سایر متغیرها و فاکتورها برمیگردد. کسی که فکرش درگیر معیشت و هزاران مسئله دیگر است به آن پیشنهاد الگو میدهیم.
*بذارید به این شیوه سوالم را طرح کنم که بالاخره یکجای این موضوع مهم مد و لباس لنگ میزد که کارگروهی به نام مد و لباس کشور تشکیل شده است تا طرحی را به عنوان الگو به مردم ارائه دهد؟!
-بله این سوال شما به درستی است، یک نیازی در کشور ایجاد شد و در دورهای مجلس شورای اسلامی قانونی را جمعبندی کرد که برای به رسمیت شمردن مد در ایران قانونی وضع کند. اصلا اینکه بگوید مردم چه بپوشند و چه نپوشد نیست. دهه ۸۰ ما با ورود گسترده انواع مد در کشور مواجه شدیم، این ورود قبل از آن هم بود اما چه زمانی به یکباره چنین احساسی را داشتیم به این علت که جریان رسانهای در دنیا راه افتاد و به نوعی رسانههای جدید ساختار قبلی را پشت سر گذاشتند و مرزها در رسانه از بین رفت. جریان مد در کشور رسمیت پیدا کرد و قانون مستقل مد و لباس تدوین و تصویب شد. از سال ۸۵ و ۸۶ جریان مد به عنوان شکل قانونی و براساس نیاز عمومی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در سفرشان به همدان در سال ۸۳ که در حوزه مد و پوشاک فرمودند و تاکید کردند، جریان مد در کشور رسمیت پیدا کرد و قانون مستقل مد و لباس تدوین و تصویب شد. بنابراین دلبخواه من و امور طراحان و... نیست بلکه دیدیم که در کشور نیاز فطری و واقعی در جامعه به نام مد وجود دارد که بالاخره در لباس متفاوت باشیم و بهتریناش را استفاده کنیم. در حالیکه میتوانستیم بشینم و جریان مد را نگاه کنیم و دیدگاهی منفعلانه به جریانات داشته باشیم که راحتترین کار هم هست همان کاری که قبل از انقلاب به جریان مد داشت، قبل از انقلاب نگاه به مد در جامعه کاملا منفعلانه بود و مدساز ایرانی وجود نداشت. اما در این ۷ یا ۸ ساله میتوانیم ادعا کنیم که مد ایرانی داریم و خلق میکنیم همه آثار و محصولات ۱۰۰درصد خوب نیست اما خیلی محصول خوب هم داریم، بله درست است که به شدت قابل نقد هستیم و نقد به ما وارد است اما باید بگویم در این زمینه پیشرفتهای خوبی داشتیم.
اخبار
سعید اشناب به شبکه سحر می رود
معاون برون مرزی صداوسیما سرپرست شبکه جهانی سحر را منصوب کرد
طی حکمی سعید اشناب به سمت سرپرست شبکه جهانی سحر منصوب شد.
به گزارش امتیاز، پیمان جبلی طی حکمی ، سعید اشناب را به سمت سرپرست شبکه جهانی سحر منصوب کرد.
دراین حکم از زحمات و تلاش های خالصانه و مدیریت جهادی علیرضا سلیمانی زاده در دوران تصدی این مدیریت که ظرفیت ها و زیرساخت های ارزشمندی را برای شبکه سحر فراهم کرده اند ، قدردانی شده است.
مهندس سعید اشناب دانش آموخته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس است. از مهترین سوابق وی در سازمان صدا و سیما می توان به مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی معاونت برون مرزی، مدیر شبکه الکوثر، مدیر گروه اجتماعی شبکه دو سیما، مشاور مدیر شبکه دو سیما، مدیر گروه مستند شبکه دو و مدیر گروه اجتماعی شبکه افق اشاره کرد.
وی پیش از سرپرستی شبکه جهانی سحر، مدیریت شبکه جهانی جام جم را به عهده داشت.
روایت شبکه العالم، از جزیره ابوموسی در مستندی با تصاویر بدیع به دو زبان فارسی و عربی
شبکه العالم در مجموعه مستندهای جدید خود با نام «واحة خلیج الفارسی الخضراء» ، قطعه سبز خلیج فارس، زندگی در جزیره ابوموسی را روایت می کند.
به گزارش امتیاز، ، گروه مستند العالم با سفر به دورترین نقطه جنوبی ایران، تصاویر منحصر به فرد و جذابی از طبیعت، خلق و خوی مردم ابوموسی و قدرت نظامی ایران در این منطقه به نمایش می گذارد.
جزیره ابوموسی جزیرهای در جنوب خلیجفارس و بخشی از استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جزیره یکی از جزایر سهگانه ایران است که امارات متحده عربی ادعای مالکیت آن را دارد. مساحت این جزیره که در ۲۶ درجهٔ خط عرض شمالی و در ۵۵ درجهٔ خط طول شرقی واقع شدهاست، در حدود ۱۲ کیلومتر مربع است. فاصله میان این
جزیره و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکشهای بزرگ است.
تهیه کنندگی مجموعه مستندهای «واحة خلیج الفارسی الخضراء»بر عهده محمد معین مقامی بوده است و محمدباقر علی از لنز دوربین جلیل قزوینه و عرفان فرجی به روایت مشاهداتش از جزیره بوموسی می پردازد.
این مجموعه مستند، به زودی بر روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.
در کانال بالکان شبکه سحر خواهیم دید :
مستند ایرانگرد روایت «تمشلانه» ، سفر به دل جنگل های هیرکانی
کانال بالکان شبکه جهانی سحر امشب 6 اسفند با مستند ایرانگرد بینندگان خود را به دل جنگل های هیرکانی در شمال ایران می برد .
به گزارش امتیاز، روایت تمشلانه – جنگل های هیرکانی عنوان برنامه مستند ایرانگرد است که به تهیه کنندگی جواد قارایی ، تهیه و بازسازی برای پخش در کانال بالکان توسط بهزاد بدلی انجام شده است .
در این مستند 55 دقیقه ای به تماشای متراکم ترین ناحیه جنگلی شمال ایران که مشترک با کشور آذربایجان است ، می نشینیم .
این جنگل ها در جنوب دریای خزر از منطقه هیرکان در جمهوری آذربایجان شروع می شود و در ایران از حوالی آستارا تا خلیج گرگان ادامه دارد . این منطقه زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است . همچنین زیستگاه 150 گیاه بومی درختی و بوته ای از انواع شمشاد ، انجیر ، راش ، بلوط ، توسکا ، نارون ، زبان گنجشک و .... است .
این مستند ساعت 19:30 به وقت تهران با گویندگی عادل حاجی محمداویچ بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است .
نمایش «دزد و پلیس» در کانال بالکان شبکه سحر
مجموعه تلویزیونی «دزد و پلیس» به جایگزینی سریال «مادرانه» از دوشنبه 6 اسفند در کنداکتور پخش کانال بالکان شبکه سحر قرار گرفت .
به گزارش امتیاز، این مجموعه طنز اجتماعی که به کارگردانی «سعید آقاخانی» محصول سال 1391 شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران است ، توسط «سارا یووانویچ» و همکاران کانال بالکان در 26 قسمت ترجمه و زبانگردانی شده است .
داستان سریال در خصوص مجرم سابقه داری به نام «ناصر کاظمی» است که در اثر ضربه ای ناشی از تصادف حافظه خود را از دست می دهد و وقتی که می بیند همه از او می ترسند سعی می کند اشتباهات گذشته را جبران کند ، در ادامه با ورود داوود (با بازی هومن برق نورد) دوست خلافکار سابقش ، مجددا به کارهای خلاف گذشته برمی گردد ، تا اینکه ....
نویسندگی این مجموعه طنز را برادران قاسم خانی (پیمان و محراب) عهده دار بودند ، و بازیگران آن عبارتند از : بهنام تشکر، هومن برق نورد ، حمید لولایی ، کمند امیرسلیمانی ، شقایق دهقان ، مهران رجبی ، مجید مشیری ، عزت اله مهرآوران ، مرجان گلچین ، بیژن بنفشه خواه ، بیوک میرزایی و خشایار راد .
زمان هر قسمت از این سریال 40 دقیقه و هرشب ساعت 20:45 به وقت تهران با تکرار 10:45 صبح روز بعد ، بر روی کانال بالکان شبکه سحراست .
اخبار
مروری بر موسیقی سریال «تب سرد» در آیفیلم
شبکه آیفیلم که در قالب برنامه «گرامافیلم»، به مرور روند شکلگیری موسیقی سریالهای ایرانی میپردازد، این هفته به سراغ سریال «تب سرد» رفته است.
بهگزارش امتیاز، «گرافیلم» این هفته موسیقی مجموعه «تب سرد» را با حضور محمدرضا رحمانی، پیروز ارجمند آهنگساز و قاسم افشار خواننده تیتراژ این سریال بررسی میکند.
مجموعه «تب سرد» بهکارگردانی علیرضا افخمی در سال ۱۳۸۲ از شبکه سه سیما پخش شد و شهاب حسینی، کامبیز دیرباز، حمید گودرزی، سروش صحت و... در آن ایفای نقش کردهاند.
مستند «گرامافیلم» به تهیهکنندگی ناهید دلآگاه امروز دوشنبه ۶ اسفند ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن میرود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز بعد بازپخش خواهد شد.
در اولین اکران بین المللی:
مستند پرس تی وی در انگلیس خوش درخشید
مستند «اربعین حقیقت جاری» از تولیدات واحد مستند سازی پرس تی وی، اولین اکران بین المللی خود را در کشور انگلستان برگزار و با استقبال مخاطبان در این کشور روبرو شد.
بهگزارش امتیاز، اولین اکران بین المللی مستند «اربعین حقیقت جاری» با حضور جمعی از علاقه مندان در مرکز اسلامی منچستر در کشور انگلیس برگزار شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. تبلیغات محیطی این مستند نیز از طریق مرکز اسلامی منچستر، هیأت حیدریون و مجموعهی 10thday که صرفاً روی موضوع امام حسین(ع) کار میکنند، انجام شده است.
این مستند، روایتگر حضور بین المللی جمعی از اندیشمندان و هنرمندان آمریکایی،روس،اروپایی و علاقه مندانی از آمریکای لاتین در مراسم اربعین حسینی(ع) است که در شبکه پرس تی وی تولید شده است. پخش بخش هایی از این مستند در فضای مجازی با استقبال صد ها هزار بیننده مواجه شده است.
«اربعین حقیقت جاری» به کارگردانی محمدرضا محمدی نجات، با چند تن از شخصیت های بین المللی از کشورهای مختلف همراه شده و در بستری از روایات قیام امام حسین (ع) به بررسی و واکاوی مشکلات و چالش های زندگی در دنیای مدرن می پردازد.
بر اساس این گزارش، نخستین بار همزمان با ایام اربعین حسینی، این مستد از شبکه پرس تی وی پخش و در حال حاضر در اولین اکران بین المللی خود در منچستر انگلیس با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
مدیریت فرهنگی هنری مطقه 22 برگزار می کند
جشنواره» یک روز خوشمزه» در بوستان ریحانه
مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 جشنواره آشپزی و غذاهای سنتی و محلی را با عنوان « یک روز خوشمزه « در بوستان ریحانه برگزار می کند . به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه22 و فرهنگسرای تهران یک روز خوشمزه عنوان برنامه ای ست که به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر در بوستان ریحانه برگزار میشود . در این برنامه مسابقه اشپزی غذاهای محلی و سنتی ، موسیقی و مولودی خوانی ، بازارچه زنان کار افرین ، سفره نذری و برنامه های متنوع اجرا خواهد شد . امور بانوان منطقه 22 ، حوزه مقاومت عمار یاسر واحد خواهران ، سرای محله هوانیروز در این برنامه همراهی خواهند کرد . خانواده های محترم جهت شرکت در این برنامه می توانند سه شنبه 7 اسفند ساعت 10 صبح به بوستان ریحانه « بوستان چیتگر « حضور داشته باشند و تلفن 44143777 پاسخگوی سوالات شهروندان خواهد بود .
«دختری که آینده را میدانست» در کتابفروشیهای ایران
رمان «دختری که آینده را میدانست» از مجموعه داستان دیگران انتشارات کتاب کوچه نوشته روترندل و با ترجمه مهسا خراسانی منتشر شد.این اثر آخرین کتابی است که روت رندل جنایی نویس موفق انگلستان درست یک سال قبل از مرگش (۲۰۱۴) به رشته تحریر درآورده است. داستان با کشف یک جعبه فلزی بیسکویت آغاز میشود که دستهای بریده یک زن و یک مرد در آن قرار دارد. جنایتی تکاندهنده که البته قدمت زیادی دارد. طبق یافتههای پلیس این جعبه و محتویات هولناکش حدود ۷۰ سال پیش در زیرزمین خانهای دفن شدهاند. این کشف در منطقه لاتن در حومه لندن باعث میشود عدهای از زنان مردان که سالیان پیش در آن منطقه میزیستند دوباره دور هم جمع شوند؛ خاطرات و گذشته مشترکشان را به یاد بیاورند و روابط جدیدی را با یکدیگر آغاز کنند. رابطهای که بر زندگی بسیاری از آنان تاثیری شگرف دارد. شاید بتوان تکههای بدن دو نفر را در یک جعبه فلزی در اعماق زمین مدفون کرد٬ اما عشق و احساسات سرکوب شده بشر هرگز برای همیشه خفته و دور از چشم باقی نمیماند. روت رندل در این کتاب نیز مانند سایر آثارش به لایههای پنهان روان و ذهن بشر توجه دارد. وی با چیره دستی تمام به بهانه یک کشف جنایی به کاوش در اعماق روح و روان انسانها میپرازد و خواننده را جذب قلم سحرآمیزش میکند. برخی از آثار او عبارتند از: خانه اسرارآمیز مرگ (۱۹۶۸)٬ مرگ را عاشقم کن (۱۹۷۹)٬ برکه تاریکی (۱۹۸۰) و عروسک قاتل (۱۹۸۴) انتشارات کتاب کوچه این رمان را با قیمت ۴۰ هزار تومان در ۳۶۰ صفحه منتشر کرده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17212/62687
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17212/62688
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17212/62689
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17212/62690
|
عناوین این صفحه
- هدف ما صرفا، برگزاری جشنواره نیست بلکه افزایش تولید و انتقال پیام های اخلاقی است
- ما نمیگوییم چه بپوشید و چه نپوشید
- اخبار
- اخبار