|
حراج باران از نگاه غلامحسین امیرخانی و شهرام شکیبا؛
پدیده عمومی شدن هنر در ایران
سومین حراج باران،حراج تخصصی خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، با فروش یازده میلیارد و 769 میلیون تومان در حالی به کار خود پایان داد که کارشناسان و هنرمندان عرصه خوشنویسی امید این را دارند این حراج بتواند با ادامه مسیر حرفه ای، فضای اقتصاد هنرهای ملی و سنتی کشورمان را رشد دهد.
به گزارش امتیاز، مجموعه آثار به نمایش درآمده در سومین حراج باران ترکیبی از آثار خوشنویسی پر قدمت و معاصر و اسناد تاریخی بود. یکی از آثار ارائه شده در این حراج در سال 97 خلق شده بود و اثری دیگر مربوط به سده پنجم هجری قمری بود.
گردهمایی آثاری از بزرگترین استادان خوشنویسی با خوانش های متفاوت درباره خط، از قدما میرعماد،زرین قلم،میرزا غلامرضا اصفهانی، درویش عبدالمجید طالقانی… گرفته تا معاصرین غلامحسین امیرخانی،یدالله کابلی، نصرالله افجهای، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و… رنگین کمانی جذاب و حیرت انگیز از زیبایی های این هنر آبا و اجدادی ایرانیان پدید آورد؛همین نکته سبب شد نمایشگاه سه روزه سومین حراج باران با استقبالی شایان توجه از سوی هنردوستان و هنرمندان روبرو شود.
شهرام شکیبا، مجری هر سه دوره حراج باران در خصوص این رویداد می گوید: کار کردن در این حراج برای من موقعیت بسیار مغتنمی بود. این باعث شد دریچهای در شناخت هنرهای تجسمی در زندگیام باز شود. حالا چند صباحی است که شبانهروزم را با آن میگذارم و بین آثار خوشنویسی نفس میکشم. این هنر موردعلاقه من شده است.
وی افزود: البته فکر میکنم هنوز خیلی راه داریم و تازه داریم در داخل کشور آثار را میبینیم و میفروشیم. کارهای مدرن خوشنویسی ما امروز طرفداران خود را در دنیا دارد و آثار قدمای خوشنویسی در موزه های معتبر نگاه داری می شود. حراج باران چون به صورت تخصصی روی خوشنویسی کار میکند، متر و معیار ایجاد میکند. قطعا این حراج رفرنس خواهد شد.
شکیبا گفت: همیشه برای کسی که در حراج هر اثر هنری را خریداری میکند خیلی احترام قائل هستم. به هر حال آثاری از این دست قیمتی دارد که با پول آن میتوان خیلی کارهای دیگر کرد. این یک نگاه فراتر از نگاه عامه مردم و سایر متمولان را میطلبد که شخصی به این نتیجه برسد که آثار هنری را نگهداری کند و به داشتن آن مفتخر باشد.
همچنین غلامحسین امیرخانی، از نخبگان خوشنویسی ایران در دیدار از نمایشگاه سومین حراج باران می گوید : « خوشنویسی یکی از زمینههای هنری است که میتواند به ما در شناخت ریشههای خودمان کمک کند. زیرا هنر ملی ماست و با زبان ما تناسب دارد. خط نستعلیق واقعا این همراهی و تناسب را با زبان ما ایجاد کرده است. خط شکسته و سایر خطوط نیز خطوطی است که به عنوان بازتاب شخصیت و سلیقه ما به عنوان مردمی که در این سرزمین زندگی کردیم ظهور پیدا کرده است،حتی نقاشی خط نیز تداوم دهنده همین مسیر است. «
امیرخانی درباره حراج باران گفت: یکی از امتیازات این نمایشگاه و حراج این است که سعی کرده با استفاده از ذوق و تجربه خانم دکتر محبوبه کاظمی به صورت یک ترکیببندی از شاخههای مختلف هنری و تاریخی (از صفوی تا امروز) جلوه های متعدد هنر خوشنویسی را به بینندگان علاقهمند ارائه دهد. این به ما کمک میکند تا بفهمیم باید برای رسیدن به شناخت به سراغ کدام مرحله و آثار برویم. یک اثر هنری ممکن است یک نفر را متحول کند و معرفتی برای او ایجاد کند. هر اثری در هر گوشهای از دنیا خلق شده باشد، انسان مشتاق دیدن آن است. حالا چه این اثر مربوط به هنر معاصر باشد و چه اثری که برای قرنها پیش باشد. به هر حال انسان به دیدن هنر و اثر هنری کشش دارد. این معجزه هنر است که ما انسانها را دور هم جمع میکند و با هم آشتی میدهد. امیدوارم مردم ما بتوانند از طریق چنین رویدادهایی بیشتر و بیشتر با هنر در هر شکل آن آشنا شوند و دور هم جمع شوند و پیوند انسانی خود را محکم کنند.
امیرخانی همچنین گفت: در همه جای دنیا هنر قرنهاست جدی گرفته شده است و برای آن برنامهریزی شده است. به طور کلی موزهها و فرهنگستانها برای این مقصود ایجاد شدند. در کشور ما این وظیفه به عهده خانوادهها بوده است. عمومی شدن آثار هنری در کشور ما یک اتفاق جدید است و در پنجاه سال اخیر رونق گرفته است. درواقع هنر از خانهها بیرون آمده است. بنابراین در کشورهای دیگر سالهای طولانی است که برای مارکتینگ برنامهریزی شده است. ما از این لحاظ کمی تازهکار هستیم. بنابراین باید بیشتر در آن سرمایهگذاری کنیم و کمک کنیم این موقعیت به درون جامعه بیاید. این وظیفه رسانههای رسمی ماست که روی آن کار کنند و هنر ما را در همه جنبههای خود به مردم ارائه دهند تا مردم با آن انس پیدا کنند.
گفتنی ست بخش نمایشگاهی سومین حراج باران سی ام بهمن تا دوم اسفند در مجموعه رایزن دایر بود. سوم اسفند سومین حراج باران با ثبت رکورد گران ترین اثر به فروش رسیده در حراج های ایران به کار خود پایان داد؛ یک جلد مصحف شریف بسیار نفیس حاصل هنرمندی رائین علی اکبرخان زاده که هفت میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورد.
در جندیشاپور نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان، با قدمت ۱۸۰۰ سال تحصیلات تکمیلی در ایران؛
رشدی راشد و فرانسیس ریشار در کنگره بینالمللی دانشگاه جندیشاپور دزفول سخنرانی میکنند
منصور جهانی
اساتید سرشناس فرانسوی؛ «رشدی راشد» تاریخشناس علوم و «فرانسیس ریشار» متخصص حوزه ایران، در چارچوب مراسم بزرگداشت تأسیس دانشگاه صنعتی «جندیشاپور» دزفول به سخنرانی میپردازند.
بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران با افتخار اعلام کرد؛ همایش بزرگداشت سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی «جندیشاپور» Gundishapur دزفول و دومین کنگره بینالمللی این دانشگاه، با حضور اساتید برجسته فرانسوی، از جمله؛ «رشدی راشد» Roshdi Rashed استاد راهنما و پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و «فرانسیس ریشار» Francis Richard امینالاموال کتابخانههای فرانسه و همچنین دکتر «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران، دکتر «حجتالله ایوبی» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، جمعی دیگر از مقامات کشوری و محلی و نیز مهمانان خارجی از دانشگاههای معتبر اروپایی و آسیایی؛ در ساعت 8 صبح روزهای سهشنبه هفتم و چهارشنبه هشتم اسفند ماه جاری در محل دانشگاه صنعتی جندیشاپور در شهر دزفول در استان خوزستان برگزار میشود.
تعدادی از سخنرانان کنگره بینالمللی دانشگاه صنعتی «جندیشاپور» عبارتند از: «رشدی راشد»، «فرانسیس ریشار»، «ماریا دوتسنکو»، «جین کریستوف بونته»، «جمال اوبیشو» Jamel Oubechou رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، «آموس برتولاچی»، «پائولو دلائینی»، «برونو جنیتو»، «وارتان واسکانیان» و سید «زاور رحمان».
از اهداف مهم این کنگره، بازخوانی جندیشاپور و میراث اصلی آن و همچنین شناساندن کارکرد تولید علم در دانشگاه جندیشاپور باستان و معرفی قدمت ۱۸۰۰ ساله تحصیلات تکمیلی در ایران، به جهانیان است. این آکادمی در عهد ساسانی بنا نهاده شد و آموزش پزشکی، فلسفه، ادیان و علوم در آن تدریس میشد و به شهر جندیشاپور اجازه داد که به یکی از قدیمیترین و موقرترین مراکز علمی دنیا بدل شود.
محورهای کنگره بینالمللی دانشگاه صنعتی «جندیشاپور» عبارتند از: بررسی تاریخی و جغرافیایی جندیشاپور، جندیشاپور در جایگاه یک مکتب پزشکی، جندیشاپور در دوره اسلامی، جندیشاپور از منظر باستانشناسی، معماری و شهرسازی جندیشاپور، مکتب پزشکی جندیشاپور، بررسی تاریخ علمی جندیشاپور و تأثیرات آن در جهان.
در آبان ماه سال گذشته، با ثبت سند هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه جندیشاپور، در روز سوم نوامبر ۲۰۱۷ این مرکز قدیمی باستان، در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو در پاریس فرانسه قرار گرفت و دانشگاه جندیشاپور، رسماً به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شد. شهر باستانی جندیشاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان، به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر، که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است، تأسیس شد.
با حضور جمعی از اهالی تئاتر و سینما؛
کتاب «اندازه نما در لانگشات، بررسی قتل مبهم» رونمایی میشود
خبرایران: رمان «اندازه نما در لانگشات، بررسی قتل مبهم» نوشته محمدرضا بردبار روز چهارشنبه 8 اسفندماه با حضور جمعی از اهالی سینما و تئاتر رونمایی میشود.
کتاب «اندازه نما در لانگشات، بررسی قتل مبهم» اولین تجربه محمدرضا بردبار در قالب رمان است که به قتل پسر رئیسجمهور میپردازد و بازپرس این پرونده در پی یافتن راز این قتل است. داستان به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان حال جامعه اشاره دارد.
پیش از این رمان، بردبار دو مجموعه شعر با نامهای «چتری به زیر اشکهای باران» و «کوزه لبه پنجره» را به انتشار رسانده است.
گفتنی است، پیش از رونمایی از این رمان، نمایش «بستنی یخی» به نویسندگی و کارگردانی افسون شکاری که در سال 86 موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره تئاتر فجر شده است با خوانش محمد ساربان، قربان نجفی و مسعود حقی خوانش میشود.
همچنین در این مراسم از مسعود فروتن، محمدساربان، رضا بنفشه خواه وقربان نجفی نیز به پاس سالها تلاش در عرصه فرهنگ و هنر تقدیر خواهد شد.
مراسم رونمایی از تازهترین اثر محمدرضا بردبار در مقام نویسنده، روز چهارشنبه 8 اسفندماه ساعت ۱۶ در کافه آلوراس به نشانی خیابان شریعتی، پایینتر از میدان قدس، روبهروی پمپ بنزین برگزار میشود.
اخبار
۳ نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
نمایشهای «خاطرهای از دو دوشنبه»، «ایبی»، «هامان کشان» و «بدون تماشاگر» عنوان نمایشهایی است که از امروز در پردیس شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «بدون تماشاگر» به کارگردانی امیر اخوین که از ابتدای بهمنماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است، از تاریخ ۷ اسفند ماه بعد از یک وقفه ۵ روزه دوباره به مدت ۱۰ شب اجراهای خود را آغاز خواهد کرد، این نمایش تاکنون میزبان بیش از ۵هزار مخاطب بوده است.
طبق برنامه ریزیهای انجام شده، این نمایش تا ۱۷ اسفندماه هرشب ساعت ۱۹:۱۵ روی صحنه خواهد رفت. علی سرابی و آزاده صمدی بازیگران این نمایش هستند و نویسندگی متن این نمایشنامه بر عهده ابوالفضل کاهانی است.
نمایش «خاطره ای از دو دوشنبه» به کارگردانی به کارگردانی سعید عسگریان عنوان نمایش تازه دیگری است که اجراهای خود را از تاریخ ۵ اسفندماه در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است.
این نمایش عنوان یکی از نمایشنامههای آرتور میلر است و قصه آن روایتگر داستان مردی است که بعد از سالها به انبار قطعات خودرویی برگشته است که در دوران جوانیاش در آن کار میکرده است؛ بعد از ورود وی به انبار خاطراتی از دو دوشنبه متفاوت از روزهای حضورش در انبار زنده میشود.
پرهام موسوی، شیدا پهلوان، شبنم جعفر پیشه، پارسا مزینانی، کسری معماری، نازنین دلشادیان، مهدی اشرافی، نوید محسنیان، فرتاش دوراندیش، احمد فرهنگ نیا بازیگران این نمایش هستند و کارگردانی آن بر عهده سعید عسگریان است و مرتضی اسماعیل کاشی در مقام مشاور کارگردان در این اثر هنری حضور دارد.
این نمایش تا پایان اسفندماه هرشب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۳ پردیس شهرزاد اجرا خواهد شد.
نمایش «ایبی» عنوان اثر دیگری به کارگردانی پوریا رستمی و تهیهکنندگی احسان امیری است که از تاریخ ۵ اسفندماه به مدت ۱۲ شب در سالن شماره ۳ این مجموعه هرشب ساعت ۲۰ روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش روایتگر داستان زندگی مردی است که هیچ هویتی ندارد و تمامی بازیگران آن از میان چهرههای جوان تئاتر انتخاب شده اند، احسان امیری، ثمینه بنفش، مهسا جوادی، عارفه چراغی، آیلار زاهدی، یاسمن ساعدی، شقایق سر سختی بازیگران این نمایش هستند.
«هامان کشان» تازه ترین نمایش علیرضا مهران است که اجراهای این نمایش از تاریخ ۲ اسفندماه در سالن شماره ۱ پردیس تئاتر شهرزاد آغاز شده است.
اخبار
ارکستر سمفونیک تهران با سمفونی بتهوون روی صحنه می رود
ارکستر سمفونیک تهران با اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون در تالار وحدت روی صحنه میرود.
به گزارش امتیاز، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی به مناسبت دویست و پنجاهمین سال تولد لودویک فان بتهوون، 17 اسفندماه ساعت 21و30 دقیقه در تالار وحدت اجرا میکند.
در این کنسرت، سمفونی شماره 9 در رمینور اثر بتهوون نواخته میشود. از این سمفونی بهعنوان بهترین اثر بتهوون و یکی از بهترینهای موسیقی کلاسیک یاد میکنند.
این سمفونی از اولین سمفونیهایی است که در آن از صدای انسان استفاده شده است. اشعار استفاده شده در موومان آخر این سمفونی توسط 4 سولیست و گروه کر خوانده میشود. اشعار این سمفونی از شعر سرود شادی (چکامهٔ شادی) سرودهٔ فریدریش شیلر شاعر، نمایشنامه نویس و فیلسوف بزرگ آلمانی، اقتباس شدهاست.
در این اجرا، گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به سرپرستی رازمیک اوحانیان و گروه کر شهر تهران به سرپرستی مهدی قاسمی ، ارکستر سمفونیک تهران را همراهی می کنند.
گلاره وزیری زاده، آزاده رضایی، محمد رضا قرهتپه و هادی قضات، سولیستهای این اجرا هستند.
رقابت تنگاتنگ پیانیستها در نیاوران
جایزه پیانو باربد راهی برای کشف استعدادهای جوان
دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد عصر روز گذشته یکشنبه پنجم اسفندماه با حضور و رقابت ٢٠ نوازنده پیانو در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش امتیاز، فرهنگسرای نیاوران میزبان بیست پیانیست نوجوان و جوانی بوده که به مرحله نهایی و اجراهای صحنه ای راه یافته بودند.
این بیست نوازنده قطعات خود را در حضور هیئت داوران متشکل از رافائل میناسکانیان، گاگیگ بابائیان، ربکا آشوقیان، آرپینه اسرائیلیان، تامارا دولیدزه و امیر صراف اجرا کردند.
گروه ابتدایی از رده سنی الف تا سن ١١ سال بودند که به روی صحنه حاضر شدند، ارسام افضلی از کرج، مهرسا باقری از اهواز، آرین اشرف از شیراز، سید محمدپارسا رئیسزاده موسویان از تهران، آیلین حنیفه از زنجان شرکت کنندگان این بخش را تشکیل می دادند.
در بخش بعدی که رده سنی ب تا سن ١٦ سال را شامل می شد، بشری مخلصی از تهران، ساغر حاجی محمدجوادی از تهران، سینا ناظری از مشهد، شهزاد احتشامی از کرج، سیامک دارایی از کرج روی سن حضور پیدا کردند.
سپس یک آنتراک یک ساعته اعلام شد و داوران برای مشورت به خارج از سالن راهنمایی شدند.در زمان داوری و استراحت نوازندگان، خانواده ها سعی داشتند ضمن گفتگو با داوران از نتیجه اجرای فرزندان خود مطلع شوند که داوران از ارائه هر گونه نظری ممانعت کردند.
بخش دوم بعد از یک استراحت کوتاه با اجرای رده سنی ج آغاز شد.
نیما شناوری از تهران، حمیدرضا شریفپور از تهران، آریان میکاییلی از تهران، یلدا جهانگیری از نیشابور، پویا خدایی از سمنان شرکت کنندگان بخش بعدی تا سن ٢٢ سال را شامل می شدند.
بخش آخر این برنامه با اجرای صحنه ای رده سنی د تا سن 32 بودند که سهراب قربانی از رشت، پگاه کشاورز طالبی از تهران، ارشیا قربانی از تهران، افشین نصرتی از تهران، فؤاد سلج محمودی از تهران هم آخرین شرکت کنندگان این برنامه بودند.
رپرتوار اجرایی برای هر رده سنی باتوجه به میزان توانایی و مهارت آنها انتخاب شده بود که شامل آثار بتهوون، چایکوفسکی، مندلسون، موتسارت و... بود. بعد از اتمام داوری ، آرپینه اسرائیلیان یکی از اعضای هیات داوران در گفتگو با روابط عمومی دومین جایزه پیانو باربد درباره سطح اجرایی شرکت کنندگان توضیح داد: سطح شرکتکنندگان خیلی بهم نزدیک بود. اغلب بچهها آمادگی خوبی داشتند ولی ما در نهایت از بین 5 نفر باید یک نفر را انتخاب میکردیم. در کل من از سطح شرکتکنندگان راضی بودم. وی درباره تفاوت نوازندگان تهران و شهرهای دیگر هم گفت: من تفاوت چندانی در بین شرکتکنندگان تهران و شهرستانها ندیدم. ما اصلاً به این موضوع فکر نکردیم که شرکتکنندگان اهل کدام منطقه هستند. سطح اجرایی نوازندهها نزدیک به هم بود. فکر میکنم اکثر نوازندههای شهرستانی هم در خود تهران کار میکنند.اسرائیلیان همچنین اضافه کرد: در این دوره رپرتوار اجرایی از قبل انتخاب شده و آزاد نبودند ولی در دوره قبل برنامه اجرایی آزاد بود و شرکت کنندگان هر چه میخواستند میزدند. در حال حاضر جشنواره تمیز و آکادمیکتر شده است.این داور درباره میزان تاثیرگذاری دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد و کشف استعدادها نیز گفت: این برنامه کمک بسیار زیادی برای کشف استعدادها کرده و انگیزه خوبی را برای جوانان به وجود میآورد. من همیشه میگویم اگر چنین جشنوارههایی در ایران برگزار شود خیلی خوب است.دومین جایزه پیانو باربد امروز امروز دوشنبه 6 اسفندماه ساعت 18 طی مراسمی با معرفی نفرات برگزیده در فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان می دهد.
رمان ایرانی «خواب خاک» منتشر شد
رمان «خواب خاک» نوشته بهاره ارشد ریاحی بهتازگی توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
او پیش از این کتاب، مجموعهداستان «خاک زیر ناخن» را در نمایشگاه امسال کتاب تهران داشت که توسط نشر روزنه منتشر شد. رمان اول این نویسنده با عنوان «تقویم تصادفی» و دیگر مجموعهداستانش هم با نام «لیتیوم کربنات» چاپ شده است.
رمان «خواب خاک» دو شخصیت اصلی دارد که در پی انتقام هستند. اما آدمهایی که این دو میخواهند از آنها انتقام بگیرند، خودشان قربانی هستند...
این کتاب با ۲۷۲ صفحه و قیمت ۲۷ هزار تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17213/62691
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17213/62692
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17213/62693
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17213/62694
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3993/17213/62695
|
عناوین این صفحه
- پدیده عمومی شدن هنر در ایران
- رشدی راشد و فرانسیس ریشار در کنگره بینالمللی دانشگاه جندیشاپور دزفول سخنرانی میکنند
- کتاب «اندازه نما در لانگشات، بررسی قتل مبهم» رونمایی میشود
- اخبار
- اخبار