|
در نشست نمایش و بررسی فیلمهای راه نیافته جشنواره «فیلم 100» مطرح شد:
بیدقتی در انتخاب موضوع، عامل حذف فیلم از جشنواره
توجه به انتخاب موضوعات متناسب با زمان محدود، از جمله نکات اصلی در القای مفهوم به مخاطب است که متاسفانه در بسیاری از آثار راه نیافته به جشنواره نسبت به انتخاب موضوعات متناسب با ساخت فیلمهای 100 ثانیهای بیتوجهی شده است.
به گزارش امتیاز، نشست نمایش و نقد و بررسی فیلمهای راه نیافته به جشنواره با حضور امیر مهران کارگردان انیمیشن و فیلمسازان آثار برگزار شد.
مهران در خصوص انیمیشن سازی و مشکل بسیاری از انیمیشنهای راه نیافته به جشنواره گفت: در فیلمهای 100 ثانیهای جغرافیای موضوعات باید محدود باشد و قابلیت درک مفهوم در مدت زمان کم را برای مخاطب فراهم کند. گنگ بودن قصه در انیمشینها و گم شدن آن در نمادها از جمله مشکلات رایج در روایت قصه انیمشینها است که نهایتا منجر به سردرگمی مخاطب در داستان شده است.
وی افزود: در شرایطی که تکنیک فیلم از جمله عوامل مهم در کیفیت آثار تلقی میشود، تایم کوتاه برخی از انیمیشنها باعث آسیب به محتوا و تکنیک فیلمها شده و امکان پرداخت مناسب به موضوع را سلب کرده است.
این انیمیشن ساز توجه به انتخاب مناسب موضوع برای فیلم کوتاه را از جمله اصول موفقیت فیلمها معرفی کرد و ادامه داد: محدودیت در زمان، از جمله خصوصیات فیلمهای کوتاه است که قابلیت پرداخت به هر موضوعی را کم میکند. بنابراین انتخاب هرموضوعی برای ساخت انیمیشن مناسب نیست چرا که درک مفهوم در برخی سوژهها نیاز به مدت زمان بیشتر داشته و ایده را در فیلمها ١٠٠ ثانیهای ناکام رها میکند این در حالی است که متاسفانه عدم توجه فیلمسازان به این نکته بسیاری از فیلمها را از حیطه رقابت خارج کرده و تلاشهای افراد بالاخص انیمیشن را به هدر داده است.
وی اذعان داشت: در بسیاری از فیلمهای جشنواره ١٠٠ثانیهای، تاکید فیلمسازها بر اسم فیلم به یک بحران تبدیل شده و فهم محتوا را با چالش روبرو کرده است. این در حالی است که اگر اسم فیلم حذف شود، درک مفهوم و موضوع برای مخاطب سخت میشود. بنابراین انتخاب اسم باید مستقل از محتوا بوده و حذف آن لطمهای به مفهوم وارد نکند.
مهران درباره ایده پردازی و انتخاب مناسب پلانهای فیلم کوتاه یادآور شد: دستکاری زمان انیمیشن در بسیاری از آثار سطح تاثیرگذاری بر مخاطب و حس قالب بر داستان را کاهش داده است در حالی که برخی ایدهها و پلانها فیلمها بسیار عالی بوده و قطعا در مدت زمان بیشتر میتواند به عنوان یک اثر خوب شناخته شود.
وی در پایان اذعان داشت: سینما از تصویر، موسیقی و تدوین جان گرفته و معنا پیدا میکند و انتخاب هوشمندانه این عوامل یک اثر را قوت میبخشد.از لحاظ فضاسازی در فیلمها نیز باید به اندازه نماها و تنوع آن توجه شود که اگر در پرداختن به آن کوتاهی شود سینمایی شکل نمیگیرد. در این میان تطابق متن و تصویر مهارت یک فیلمساز است و اختلال در آن از نقاط ضعف یک فیلم محسوب میشود.
برخی فیلم شاید از لحاظ کیفی مناسب باشند ولی وجود فیلم های موفق تر در آن زمینه، موفقیت فیلم در انتقال مفهوم و تاثیرگذاری به زیر سوال می برد پس فیلمساز باید با ایده گرفتن از کارهای مشابه، سطح تاثیرگذاری را افزایش داده و حیرت مخاطب را برانگیزد.
در کارگاه از « ایده تا فیلمنامه مطرح شد؛
اساس فیلم ها موفق تاثیر بر مخاطب است
آنچه که در فیلمسازی اهمیت دارد تاثیر گذاری فیلم بر مخاطب است و این موفقیت ارتباطی به کوتاهی یا بلندی فیلم ندارد.
به گزارش امتیاز؛ همزمان با دومین روز از جشنواره ،کارگاه از « ایده تا فیلمنامه «با حضور هادی مقدم دوست نویسنده و فیلمسازان جوان در سالن شهر قصه سینمای آزادی برگزار شد.
مقدم دوست در خصوص عوامل افزایش تاثیر گذاری فیلم بر مخاطب گفت: ساخت فیلم ١٠٠ثانیه ای مستلزم ایجاد افکت و بیان نکات جالب است تا با تاثیر گذاری بالایی با مخاطب روبرو شود.این در حالی است که کارگردان فیلم باید نسبت به دغدغه های ذهنی خود پاسخی داشته باشد تا در انتقال مفهوم به بیننده خوب عمل کند.
وی افزود: ذوق کشف احساس در فیلم ها از جمله نکات موفقیت یک فیلم محسوب می شود که با القای شوک به مخاطب، جذابیت اثر را افزایش می دهد. زمانی که فیلمساز در ساخت فیلم ها دچار هیجان فنی می شود، یعنی آمادگی بیان مفهوم در فیلم وجود دارد.
این نویسنده سینما یادآور شد:
ایده پردازی در فیلم نیاز به نظرسنجی دارد نباید فراموش کنیم که فیلمساز در ایده پردازی صاحب نظر است تا بتواند منظور خود را به خوبی در فیلم نشان دهد. پردازش ایده نیز مستلزم نظرسنجی درباره موضوع و بررسی دقیق آن است.
وی عنوان کرد: طرح اولیه موضوع نمی تواند الگویی برای ساخت فیلم و طرح نهایی ساخت فیلم باشد چرا که امکان وجود خطا در طرح اولیه زیاد بوده و تغییر و تحول در آن، ایده را به مرحله اجرا نزدیک تر می کند.
مقدم دوست ضمن تاکید بر اندیشه در انتخاب موضوع گفت: فیلمساز برای بهتر شدن فیلم نیاز به صرف زمان برای فکر کردن نسبت به موضوع دارد که این امر با بازنویسی فیلمنامه امکانپذیر می شود. طرح اولیه نوعی بداهه گویی است که در آن امکان ارزیابی وجود ندارد. بنابراین در ابتدای طرح نمی توان توقع داشت فیلمی موفق تولید شود.
وی اذعان داشت:معمولا ایده های ذهنی منشا ملموسی ندارد و با مشورت با دیگران، نسبت به تناسب با زندگی امروز مشخص می شود. نوشتن ایده و عجله نداشتن در به تصویر کشیدن آن، از جمله عواملی است که فیلمساز ان باید به آن توجه کرده و با کدگذاری و تخلیه آنچه که در ذهن می گذرد موضوع را به طور دقیق بررسی کرد.
مقدم دوست در ادامه این نشست اظهار داشت:عمیق شدن در محتوا یکی از برآیندهای فیلمسازی است که طی آن بیننده با موضوع درگیر می شود که این امر هدفمندی خاصی را به دنبال خواهد داشت. برای تاثیر گذاری بر مخاطب کوتاهی و یا بلندی فیلم اهمیتی ندارد و آنچه که مهم تلقی می شود، تاثیرگذاری و انتظار فیلمساز از مخاطب فیلم است.
وی در پایان گفت: من امیدوارم فیلمسازان بتوانند از نوشتن طرح به مرحله ساخت برسد و در راستای کسب تجربه حرفی در عمل داشته باشند. نوشتن صرفا طرح به جایی نمی رسد.
حوای سرگردان کیست؟
مجموعه داستان «حوای سرگردان» چندی پیش از سوی موسسه شهرستان ادب و به قلم محمد قائمخانی منتشر شد. آنچه در ادامه میخوانید یادداشت محمدشمسالدینی نوینسده و منتقد جوان معاصر است که درباره این کتاب نوشته شده است. اسم کتاب حوای سرگردان است؛ اما در هیچ کجای کتاب و حتی در داستان خاصی که با همین نام در کتاب آمده است، شخصیتی به نام «حوّا»، وجود ندارد و سؤال اینجاست که این حوای سرگردان کیست؟ داستان حوای سرگردان در مورد یک باغ است؛ یک جنت، که سه بخش اساسی دارد. نویسنده، کل باغ را مدرن میداند که میراث یک عده افراد است و یک بخش قدیمی دارد به نام جزیره؛ همان بیضی تخممرغگون وسط باغ که البرزخان برای خودش نگه داشته و یک دایرۀ حول درخت سیب لاتقربای داستان که میراث جیوه، شخصیت زن داستان، است. داستان ظاهراً در مورد کشاکشهای آفاقی یکپارچه کردن باغ است، اما باطناً در مورد کشمکشهای أنفسی اتحاد جیوه و کیومرث، شخصیت مرد داستان، است. در اساطیر ایرانی، در مورد همسر کیومرث، سخنی نیامده است و جیوه در داستان حوای سرگردان، که در لغت به معنای جان و زنده و زندگی گفته شده است و ظاهراً با آن «کیو - گیو» در بخش ابتدای اسم کیومرث همریشه است، محبوب و مطلوب کیومرث میشود. کیومرث، بدون جیوه، زنده نیست و وقتی راز جیوه را میداند، در نگاهش، «شاخههای درخت، پُرند از میوههای نیمخورده». اتحاد کیومرث و جیوه، برابر است با «جزیره، تمام باغه» و گویی «درخت» و «دختر» یکیاند و خوردن سیب درخت، برابر است با داشتن دختر. جسارت نویسنده در تقرب به مرزهای شرعیات، بسیار ستودنی است، اما یک چیزی برای مخاطب روشن نمیشود: چگونه میتوان چیزی را که تشریعاً حلال نیست، تکویناً طیب دانست و مولود «منشأ عطر سیبها و فرمول آلی زنجیرههای رقصان در تمام باغ»؟
جغرافیای همۀ داستانهای این کتاب، مناطق شمالی روستانشین ایران است و مخاطب، خود را روی زمین روستا، مخاطب لهجههای شمالی، شنوندۀ برخی ترانههای محلی و در میانۀ کنش و واکنشهای نزاع زندگی روستایی و شهرزیست مییابد. بهطورنمونه، در داستان نخست مجموعه با نام «لبخند محو شالی»، خط محوری داستان، کشمکش یک کارشناس ادارۀ کشاورزی به نام آقای مهرجو است با یک کشاورز شمالی به نام آقای شالیکار. تعلیق داستان، حول تلاش آن کارشناس درستکار مذکور است برای رسیدن به راز موفقیت آقای شالیکار در نوع خاص زراعتش و دفاع از او به عنوان کشاورز نمونه؛ در حالی که آقای شالیکار، به دلایلی، روی خوش نشان نمیدهد.
کل داستان اما حول نزاع بزرگتری شکل گرفته است که یک سوی آن، باقی کشاورزان آن حوالی به اضافۀ ساختار اداری مقوم و مروج آن نوع از کشاورزی قرار گرفتهاند و سوی دیگر، آقای مهرجو و آقای شالیکار. دستۀ نخست، جریان کلی توسعهدوستی است و دستۀ دوم، جریان کلی، طبیعتدوستی، البته نه به معنای نیچرالیسم مدرن که «در نگاه دینی، طبیعت از زندگی جدا نیست». نزاع، نزاع تصرف بیحساب در طبیعت است و انطباق با طبیعت و زندگی؛ نزاع کود شیمیایی و سموم آفتکش است با کفشدوزک و سنجاقک و توکل به خدا؛ نزاع کمیت با کیفیت. آقای شالیکار انقلابی نیست، جبهه هم نرفته است، هوادار جمهوری اسلامی هم نیست و اتفاقاً اینها را دزد هم میداند، اما ارادۀ حسنۀ إلیالله دارد.
در نزد اهل ظاهر و تظاهر، آقای شالیکار یک شاهدوست غیرانقلابی است که البته به مادر شاه هم فحش میدهد و آقای مهرجو، یک مدافع از یک شاهدوست و متمرد از وظیفۀ اداری؛ اما همهچیز که ظاهر و تظاهر نیست. اگر شکافی در ظاهر رخ بدهد، باطن برملا میشود و داستان میخواهد راهی پیدا کند به باطن وقایع و امور و آدمها و کنش آدمها.
اخبار
«وقایع اتفاقیه» با حضور جمشید مشایخی افتتاح شد
اجرای افتتاحیه نمایش «وقایع اتفاقیه» با حضور جمشید مشایخی، محمود پاکنیت، عنایت بخشی، سیامک اطلسی، شهره لرستانی، سوسن پرور، رضا ناجی، شهربانو موسوی، دانیال عبادی، سیاوش خیرابی، عبدالله روا، سهیل موفق، شایان احدیفر چهارشنبه 8 اسفندماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
به گزارش امتیاز، نمایش «وقایع اتفاقیه» به کارگردانی شهرام عبدلی و تهیهکنندگی ریحانه بوالحسنی اسفند 97 و فروردین 98 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میرود.
نویسنده این نمایشنامه علی موسویان است و مریم معصومی، سولماز غنی، نصرت میرعظیمی، علیرضا ناصحی، بهناز بستاندوست، افشین غیاثی، علی بنایی، مهدی قمر، شهرام عبدلی، سیروس اسنقی با هنرمندی مختار سائقی و محمدرضا شیرخانلو بازیگران این نمایش هستند. حامد اسنقی، آرزو شکاری، نیلوفر افشار ، فرزانه عاشوری، دنیا شکیباشکوه، فرشته ظریفی، رومینا نظری، نرگس وفایی و مریم زارعی سایر بازیگران «وقایع اتفاقیه» هستند. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: آهنگساز: میرامیر میری، طراح صحنه و دکور :محسن جمشیدی، طراح لباس: مهناز نوروزی، ساخت تیزر و آنونس: نصرت میرعظیمی و میلاد قنبری، مدیر تولید: ناصر صوفی و مهدی قمر، گروه کارگردانی: بهار محمدی و نرگس میثاقیان، عکاس: زهرا بوالحسنی و سعید سعیدی، طراح لوگو و پوستر: سمانه جمشیدی، نوازندگان: میلاد نجفی: نی و کلارینت، بیان حسینی: کمانچه، حمیدرضا یوسفی: پرکاشن، علی بداوی: دیجیریدو، محمدامین سیف: کمانچه و ویلن، محمدحسن نعمتزاده: تار و تارباس، اشکان یاوری: درامز، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا و روابط عمومی و تبلیغات: آیدین نادری.علاقهمندان برای تهیه بلیت نمایش «وقایع اتفاقیه» میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
همزمان با آخرین اکران مردمی
جدیدترین پوستر «پارادایس»
رونمایی شد
جدیدترین پوستر فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیهکنندگی «علی عطشانی» پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز اکران و همزمان با آخرین اکران مردمی این فیلم رونمایی شد.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی عطشانی که در سال ۱۳۹۴ در کشورهای آلمان، اسپانیا و ایران ساخته شده بود، پس از نزدیک به ۴ سال توقیف از روز چهارشنبه 3 بهمن ماه توسط شرکت پخش رسانه فیلمسازان در گروه سینمایی زندگی اکران عمومی شده و باوجود تحریم حوزه هنری و عدم پخش تیزرهای تلویزیونی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و تاکنون بیش از سه و نیم میلیارد تومان فروش داشته است.
آخرین اکران مردمی این فیلم امشب (پنجشنبه 9 اسفندماه) ساعت 19 با حضور علی عطشانی، مهران رجبی، سامان صفاری، پوریا حیدری، نیوشا ضیغمی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخشاهی، رابعه اسکویی، جهانگیر الماسی، داریوش اسدزاده، ملیکا شریفی نیا، مهدی مقدم و .... در سینما آستارا تجریش برگزار میشود.
این فیلم تا کنون در بیش از 20 جشنواره بینالمللی حضور داشته و توانسته جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مکمل مرد از جشنواره چلسی نیویورک (2016) و جایزه بهترین فیلم بلند در سومین جشنواره بینالمللی فیلم «های کُوست –High Coast » در سال 2018 را به خود اختصاص دهد.
مهران رجبی، جواد عزتی، محمدعلی نجفیان، سامان صفاری، میان کاووسی، مسعود بهارلو و بیتا عطشانی از ایران و الیویا بورکات، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت و کاترین فولوس از کشور آلمان در فیلم «پارادایس» به ایفای نقش پرداختهاند.
در فیلم سینمایی «پارادایس» جواد عزتی، طلبهای جوان است که با دوستش در اینستاگرام با دختری آلمانی آشنا شده و برای دیدن او راهی آلمان میشوند!
اخبار
فیلمی از داریوش مهرجویی؛
«مهمان مامان» در کانال کردی شبکه سحر
فیلم سینمایی «مهمان مامان» به تهیه کنندگی و کارگردانی «داریوش مهرجویی» به صورت دوبله از کانال کردی شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این فیلم کمدی – خانوادگی که در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در چندین بخش برنده سیمرغ بلورین شد ، توسط «محمد فریدونی» و گروهی از گویندگان کانال کردی شبکه سحردوبله شده است .
این فیلم همانند ساخته قبلی مهرجویی «اجاره نشین ها» ، گوشه هایی از جامعه ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیت های گوناگونی که نماینده قشرهای مختلف جامعه ایرانی است نشان می دهد . داستان فیلم حضور سرزده زوج جوانی است که مهمان خانواده ای می شوند که وضع مالی خوبی ندارند . در این میان همسایگان یاری می کنند تا صاحب خانه بتواند پذیرایی گرمی از مهمانان داشته باشد .
فیلم «مهمان مامان» بر اساس کتابی به همین نام نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی» ساخته شده است .
بازیگران این فیلم عبارتند از : گلاب آدینه ، پارسا پیروزفر ، امین حیایی ، حسن پورشیرازی ، نسرین مقانلو ، ملیکا شریفی نیا ، علیرضا جعفری ، ژاله علو ، فریده سپاه منصور ، آفرین عبیسی و رویا عالمی .
«مهمان مامان» جمعه 10 اسفند ساعت 23:10 به وقت تهران بر روی آنتن کانال کردی شبکه سحر است.
«کلاف» برای الکوثر
فیلم سینمایی «کلاف» به کارگردانی «شهرام شاه حسینی» از شبکه الکوثر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، داستان فیلم از جایی شروع می شود که فریبرز (با بازی علی انصاریان) در نقش پسر جوانی است که دچار مشکلات مالی فراوانی است که با پیشنهاد انجام کارهای خلاف مواجه می شود و برای کسب درآمد شروع به انجام کارهای خلاف و شرورانه می کند . بیش از 70 درصد فرآیند ضبط و ساخت فیلم در خارج از کشور انجام شده است .
«علی انصاریان» که از فوتبالیست های قدیمی و پیشکسوت ایران است ، علاوه بر تهیه کنندگی فیلم ، ایفاگر نقش اصلی و محوری داستان است . سایر بازیگران عبارتند از: لیلا اوتادی ، کیکاووس یاکیده ، نیما راد و شیما نیکپور .
«کلاف» جمعه 10 اسفند ساعت 10:10 به وقت تهران با زیر نویس عربی بر روی آنتن شبکه الکوثر است .
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3997/17238/62817
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3997/17238/62818
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3997/17238/62819
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3997/17238/62820
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3997/17238/62821
|
عناوین این صفحه
- بیدقتی در انتخاب موضوع، عامل حذف فیلم از جشنواره
- اساس فیلم ها موفق تاثیر بر مخاطب است
- حوای سرگردان کیست؟
- اخبار
- اخبار