|
سفیر جدید ایران در برونئی:
سینمای ایران از افتخارات ملی و بین المللی است
سفیر جدید ایران در برونئی گفت: سینمای ایران از افتخارات ملی و بین المللی ما است و میتوانیم از طریق سینما چهره حقیقی ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.
به گزارش امتیاز، حمیرا ریگی سفیر جدید ایران در برونئی با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با مدیران این بنیاد گفتوگو کرد.
وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از برخی آثار تلویزیونی و سینمایی آسیب خورده و اگر قرار است این آسیب جبران شود باید از طریق هنر صنعت تصویر این اتفاق رخ دهد.
وی ادامه داد: برخی دوستان هنرمند آمدند و برای ساخت فیلم در سیستان و بلوچستان اقدام کردند و آثار متفاوتی در این سرزمین تولید شده است. از جمله این آثار فیلمی کوتاه است که در این اثر انسانی فقیر عضو خود را به فرد محتاج بدون دریافت هزینهای اهدا میکند.
سفیر ایران در بروئنی یادآور شد: این بخشی از چهره حقیقی سیستان و بلوچستان است. بالاخره این استان، هم مرز پاکستان است و برخی ازاین مرز امرار معاش میکنند و متاسفانه اغلب آسیبهای این بخش در آثار سینمایی به تصویر کشیده میشود اما چهره یک سیستانی را که سالیان سال است با خشکسالی دست و پنجه نرم میکند و در عین حال دارای فضای فضایل اخلاقی و انسانی است میتوان در یک اثر هنری به درستی تصویر کرد.
ریگی گفت: اگر قدم به یک روستا در سیستان بگذارید مردم اگرفقیر هم باشند هرچه دارند برای مهمان خود عرضه میکنند و خم به ابرو نمی آورند. این بخشی از فضایل اخلاقی مردم سیستان و بلوچستان است و این مهم در سینما مورد غفلت قرار گرفته است.
ریگی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان قهرمان های بسیاری داشته که در آثار سینمایی از آنان غفلت شده است. در روایات تاریخی لشگر ایران که هند را فتح میکند یکی از فرماندههای لشگر ایران یک زن بلوچ بوده است. از این موضوعات در سیستان و بلوچستان بسیار است و بخش بزرگی از شاهنامه فردوسی مرتبط با سیستان است.
وی تاکید کرد: متاسفانه هنرمندان ما بخش خالی لیوان را دیدند و این باعث شده نگاه نادرستی به هویت سیستان و بلوچستان شکل بگیرد.
سفیر ایران در برونئی با تقدیر از بنیاد سینمایی فارابی به واسطه نگاه حمایتی از استان سیستان، ساخت اثر درخور توجه درباره چهره حقیقی سیستان و بلوچستان را اتفاقی خوب دانست و از این مهم تقدیر کرد.
ریگی با اشاره به ماموریت جدید خود در برونئی و ظرفیت های فرهنگی این کشور عنوان کرد: مردم برونئی علاقه بسیاری به مردم ایران دارند و ایران را خیلی دوست دارند و سلطان این کشور نیز به فرهنگ و تمدن ایران نیز علاقهمند است و میتوان از ظرفیتهای این کشور در توسعه روابط فرهنگی استفاده کرد.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ این کشور طالب این است که در سینمای کودک و نوجوان با ایران همکاری داشته باشد که این نشانه خوبی است؛ توجه به مسائل فرهنگی و صلح طلبی از ظرفیت های برونئی بوده و میتوان از این مهم برای همکاری های مشترک استفاده کرد.
سفیر ایران در برونئی اظهار کرد: درد آور است می بینیم ایران هراسی در برخی کشورها ترویج پیدا کرده و متاسفانه غرب به ایران هراسی می پردازد و وظیفه نخبگان و هنرمندان این است که این ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنند.
وی افزود: امیدوارم بهترین تصاویر از ایران اسلامی را بتوانیم در کشورهای مختلف عرضه کنیم و با سابقه ای که از بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد شاهد اتفاق خوبی در این باره باشیم.
سفیر ایران در برونئی یادآور شد: در دیدار با دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مهم تاکید داشتم وقتی درباره سیستان و بلوچستان مجوزی برای فیلمسازی میدهند به مظلومیت مردم سیستان و بلوچستان فکر کنند. مردم سیستان و بلوچستان مرز شرقی کشور را با جان و دل حفاظت میکنند و در طول تاریخ دشمنان نتوانستند از شرق به کشور تعرضی کنند.
ریگی تصریح کرد: سینمای ایران از افتخارات ما است و سینمای نوین ایران از هالیوود و بالیوود چیزی کم ندارد . اقتصاد سینما در هند قوی است اما ما هنوز نتوانستیم سینما را به صنعت تبدیل کنیم و امیدواریم در این بخش بتوانیم شرایط تولیدات مشترک را فراهم و هفتههای فیلم را نیز در برونئی و سایر کشورهای خارجی برقرار کنیم.
وی ادامه داد: آثار سینمای ما میتواند در معرفی درست و خوب کشورمان موثر باشد، سینما میتواند روابط فرهنگی کشورها را توسعه دهد و افق نگاه ما در این حوزه باید ملی و عملکرد ما منطقهای باشد.
سفیر ایران در برونئی با اشاره به پیش تولید اثری به کارگردانی یکی از جوانان سیستان و بلوچستان با همکاری بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: محدودیتها و محرومیتها میتواند محاسنی داشته باشد و توانمندی های انسانی در این شرایط افزایش می یابد و امیدوارم حسین ریگی به عنوان یک کارگردان جوان موفق باشد و برای ساخت این اثر کمک های لازم را انجام دهیم.
سینما در خدمت دیپلماسی فرهنگی است
حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی نیز در دیدار با حمیرا ریگی اظهار کرد: به شما به عنوان سفیر جدید ایران در برونئی خیر مقدم می گویم و حضور یک مدیر زن از سیستان و بلوچستان در یک کشور خارجی به عنوان سفیر اتفاق مهم و ارزشمندی است.
وی با اشاره به فعالیت های بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: سینما به عنوان یک هنر پیشرو و یکی از مولفههای پیشرفت هر کشور، میتواند در خدمت دیپلماسی باشد و امیدوارم در دیپلماسی فرهنگی بتوانید ظرفیتهای سینمای ایران را به مردم کشور برونئی معرفی کنید.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: این بنیاد برای برگزاری هفته فیلم ایران در برونئی و هفته فیلم برونئی در تهران آمادگی دارد.
ایل بیگی یاداور شد: بهانه این جلسه اعلام مشارکت در ساخت فیلمی از فیلمسازان سیستان و بلوچستان با موضوع کودک و نوجوان است. این فیلم در سال ۹۸ با حمایت و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، شرکت ایران نوین و حمایت استانداری سیستان و بلوچستان و اداره کل ارشاد این استان ساخته میشود.
وی تصریح کرد: برای اعتلای فرهنگ هر کاری که میتوانیم باید انجام دهیم سینما حتما میتواند روندهای دیپلماسی فرهنگی را تسهیل کند.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با ذکر خاطرهای از کارگردان «خیلی دور خیلی نزدیک»، گفت: یکی از آثار سید رضا میرکریمی در جشنوارهای در صربستان حضور داشت؛ وقتی به نمایش در آمد مردم این کشور استقبال بینظیری از این اثر داشتند و دو روز بعد سفیر ایران در این کشور گفت این فیلم ما را در توسعه روابط دیپلماتیک ۱۰ سال به جلو برد.
ایل بیگی گفت: یکی از راههای شناخت ما از برونئی دیدن فیلمهای این کشور است و ما نیز میتوانیم از طریق سینمای ایران ظرفیتهای کشور خود را معرفی کنیم.
وی عنوان کرد: در فیلمیکه حسین ریگی به زودی میسازد زیباییهای استان سیستان و بلوچستان به تصویر کشیده میشود. گروهی از مشاوران همراه با آقای ریگی برای شکل گرفتن فیلمنامه در حال پرورش فیلمنامه هستند تا فیلمنامه با اطلاعات دقیقتری ساخته شود.
دکتر رائد فرید زاده معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر مظاهری مشاور شهردار زاهدان، امیرحسین علم الهدی و پایداری از شرکت ایران نوین به عنوان تهیه کننده و حسین ریگی فیلمساز جوان از دیگر حاضران در این جلسه بودند.
اعضای حاضر در این جلسه بر حمایت از ساخت فیلمی درباره سیستان و بلوچستان و معرفی درست این استان، در قصهای متفاوت تاکید کردند.
گزینههای اکران نوروزی مشخص شدند
دوازده فیلم سینمایی «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «دیدن این فیلم جرم است»، «زیر نظر»، «تگزاس ۲»، «زندانیها»، «ایکس لارج»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «تیغ و ترمه»، «درخونگاه» و «رحمان ۱۴۰۰» به عنوان گزینههای اکران نوروزی معرفی شدند.
علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران درباره جلسه امروز این شورا بیان کرد: دیروز جلسه شورای عالی اکران با حضور ابراهیم داروغهزاده، محمدرضا فرجی، منوچهر محمدی، سیدضیاء هاشمی، محمد قاصداشرفی، مصطفی کیایی، محسن امیریوسفی و علی سرتیپی تشکیل شد و ۱۲ فیلم سینمایی برای نمایش در ایام نوروز انتخاب شدند که از بین این تعداد فیلم نهایتا هفت اثر در ایام نوروز روی پرده خواهند رفت.
او ادامه داد: نمایش فیلمها در ایام نوروز سه شرط خواهد داشت؛ اول آنکه برخی از این فیلمها هنوز پروانه نمایش قطعی ندارند و در صورتیکه بخواهند در نوروز روی پرده بروند باید پروانه نمایششان از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شود، دوم آنکه هر دفتر پخش میتواند تنها یک فیلم را برای نمایش در ایام نوروز داشته باشد و سوم آنکه از بین فیلمهای اعلامشده، تنها سه اثر میتوانند با ژانر کمدی در جدول نوروزی سینما قرار بگیرند.
سخنگوی شورای عالی اکران درباره اولویتهایی که برای انتخاب آثار درنظر گرفته شده است، توضیح داد: فیلمهای مختلفی در این بسته قرار گرفتند و چند فیلم شاخص که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، در این لیست گنجانده شدند؛ لزوما قید صددرصدی حضور فیلمها در جشنواره فجر درنظر گرفته نشده است، یعنی حتی فیلمهایی در این جدول قرار دارند که حتی فرم جشنواره فجر را هم پر نکرده بودند.
سرتیپی در ادامه گفت: فیلمهای سینمایی غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی، متری شیش و نیم به کارگدانی سعید روستایی، دیدن این فیلم جرم است به کارگدانی رضا زهتابچیان، زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی، تگزاس ۲ به کارگردانی مسعود اطیابی، زندانیها به کارگردانی مسعود دهنمکی، ایکس لارج به کارگردانی محسن توکلی، ژن خوک به کارگردانی سعید سهیلی، چهار انگشت به کارگردانی حامد محمدی، تیغ و ترمه به کارگردانی کیومرث پوراحمد، درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی و رحمان ۱۴۰۰ به کارگردانی منوچهر هادی ۱۲ فیلمی هستند که در این شورا انتخاب شدهاند.
او سپس تاکید کرد: شورا نمیتواند بگوید که حتما چه فیلمی اکران شود و تنها تعدادی فیلم را پیشنهاد کرده و از این پس سرگروهها از بین این تعداد، فیلمهای منتخب خود را باید اعلام کنند. بر این اساس فیلمهایی که شرایط ذکرشده را داشته باشند میتوانند با ارائه قرارداد خود در جلسه هفته آینده شورای صنفی نمایش، اکران خود را از ۲۲ اسفندماه آغاز کنند.
علی سرتیپی همچنین بیان کرد: سینماهای استقلال، آزادی، آستارا، فرهنگ، ایران، باغ کتاب و زندگی سرگروههای سینمایی نوروزی امسال هستند.
چهار فصل سینمای ایران در یک نگاه
گیشه سینمای ایران در سالی که گذشت نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان وارد چرخه سینما کرد که در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد تومان رشد داشته است، البته این افزایش تنها ناشی از افزایش قیمتها نبوده بلکه در زمینه جذب مخاطب به سینماها نیز شاهد رشد حدود ۴ میلیونی بوده ایم.به روال سالهای قبل و رسم آخر سالهایش، وضعیت اقتصادی سینمای ایران را در سالی که گذشت بررسی کرد و مشخص شد که ۷۹ فیلم سینمایی اکران شده در سال ۱۳۹۷، ٢٣٩ میلیارد و ٧٦٩ میلیون و ٣٤٠هزار تومان برای سینمای ایران عایدی به همراه داشتند.
با مقایسهای آماری و ماه به ماه بین فروش سالهای ۹۶ و ۹۷ میتوان دید که فروش سینمای ایران در فروردین ماه سال ۹۶، ۲۷ میلیارد تومان و در همین بازه زمانی در سال ۹۷، ۴۲ میلیارد تومان بود که بیشترین میزان فروش در سال هم به همین ماه اختصاص داشت. کمترین میزان فروش نیز تا اکنون که در نیمه اسفند ماه قرار داریم، حدود ۵ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته حدود یک میلیارد کاهش داشته است.البته در مقایسه آماری بین این دو سال میزان فروش در سال ۹۷ در نیمی از سال تقریباً دو برابر زمان مشابهاش بود. با این حال در نیمی از سال مانند ماههای خرداد، شهریور، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند میزان فروش برابر یا با فاصله کمی از هم بودهاند.
بر اساس اطلاعاتی که در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته است، حدود ۲۶۸ سینما در سراسر ایران به سیستم مکانیزه فروش بلیت و همچنین به سامانه فروش سینمای ایران متصل شدهاند که به گفته مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، تمام سینماها و حتی فرهنگسراها و هر مکانی که امکان نمایش فیلم سینمایی را ایجاد کردهاند، در ایران به این سیستم مجهز هستند.
در این سالها، براساس اعلام اهالی سینما، میانگین تعداد مخاطب برای یک فیلم سینمایی به حدود یک میلیون نفر میرسد که البته امسال بر اساس آمار ثبت شده، فیلم سینمایی «هزارپا» بیشترین میزان مخاطب را به خود اختصاص داد و بیش از چهار میلیون بلیت برای آن فروخته شد و در نهایت ۲۷ میلیون و ٤١٠ هزار و ٨٣٦ نفر تعداد کل مخاطبان سینما ایران بودند.در بین ۵ سینمای پرمخاطب کشور، تنها نام یک سینما به چشم میخورد که خارج از تهران باشد و در بین ۲۰ سینمای پرمخاطب دیگر ۶ سینما سهم شهرستانها از گیشه کشور است که برای شهرهایی چون مشهد، شیراز و کرج هستند.
فیلم سینمایی «هزارپا» که حدود ۳۴ هفته روی پرده سینماها بود، با فروشی بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان، بیشترین تعداد مخاطبان را به خود اختصاص داد و چهار میلیون و ۲۱۶ نفر به تماشای این فیلم نشستند.
در بین دیگر آثار اکران شده در این سال، فیلمهای «قانون مورفی» رامبد جوان، «مغزهای کوچک زنگزده» هومن سیدی، «تگزاس» مسعود اطیابی، «فیلشاه (انیمیشن)» هادی محمدیان، «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا، «مصادره» مهران احمدی و «لاتاری» محمد حسین مهدویان بیش از یک میلیون مخاطب به سینما جذب کردند و جز پرمخاطبترینهای امسال شدند.
فیلمهای سینمایی «ضربه فنی»، «درساژ»، «کاتی و ستاره»، «سندباد و سارا»، «اسکیباز»، «دزد و پری ۲»، «پاستاریونی»، «در مسیر باران (انیمیشن)»، «امین و اکوان (انیمیشن)»، «پیشونی سفید ۲»، «خاله قورباغه»، «فیلشاه (انیمیشن)» برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در این سال روی پرده رفتند.بر این اساس از حدود ۸۰ فیلمی که در سال ۹۷ روی پرده سینما نمایش داده شدند، ۱۲ فیلم مخصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان بودند و به تعبیری حدود ۱۳ درصد از سهم کل فیلمهای نمایش داده شده در این سال!
با نگاهی به آمار فروش این فیلمها نیز میتوانیم ببینیم که سهم فروش آنها در گیشه شرایط مناسبی داشته و به طور مثال انیمیشن «فیلشاه» که در ایام نوروز روی پرده رفت و اولین نمایشش هم در سیوششمین جشنواره فیلم فجر بود، نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروش داشت، پس از آن فیلم فانتزی «پیشونی سفید ۲» با حدود ۴ میلیارد تومان فروش در رتبه بعدی قرار دارد و سپس فیلم عروسکی «خانه قورباغه»، «پاستاریونی» با بیش از ۲ میلیارد و «دزد و پری ۲» نزدیک به دو میلیارد فروش داشتهاند.
دیگر آثار کودک و نوجوان به خصوص انیمشینها کمتر از یک میلیارد تومان عایدی برای سینمای ایران داشتند و تا جایی پیش رفتند که برخی از آنها به دلیل پایین بودن فروش و تعداد مخاطبشان، بسیار کمتر از زمان قانونی فرصت نمایش پیدا کردند.
« هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده، لونه زنبور، قانون مورفی، فیلشاه (انیمیشن)، لس آنجلس تهران، بمب؛ یک عاشقانه، مارموز، تنگه ابوقریب، کُلمبوس، خجالت نکش، لازانیا، پیشونی سفید ۲، هشتگ، پارادایس، دشمن زن، عصبانی نیستم!، چهار راه استانبول، خانم یایا، پاستاریونی، دم سرخها، کاتیوشا، خاله قورباغه، آشغالهای دوست داشتنی، دارکوب، تخته گاز، عرق سرد، خرگیوش، دزد و پری ۲، دلم میخواد، آستیگمات، گرگ بازی، وای آمپول، خوک، اتاق تاریک، میلیونر میامی، به وقت خماری، شعله ور» همه فیلمهایی هستند که در گیشه امسال رقم فروششان از یک میلیارد تومان بیشتر شد.
البته اگر بخواهیم نگاهی عددی به رقم فروش هر یک از آنها داشته باشیم، در بین این ۴۲ فیلمی که بیش از نیمی از فیلمهای اکران شده در این سال هستند، فاصله بین اولین فیلم میلیاردی تا دومین فیلم در جدول اکران حدود ۲۳ میلیارد است. به بیانی دیگر «هزارپا» ابوالحسن داوودی ۳۸ میلیارد و «مصادره» مهران احمدی ۱۵ میلیارد فروش داشته و پس از این دو به ترتیب فیلمهای «لاتاری» محمدحسین مهدویان و «تگزاس» مسعود اطیابی با ۱۴ میلیارد و «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا با ۱۳ میلیارد در رتبههای بعدی قرار دارند.
اخبار
تمدید مهلت ارسال آثار به نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی
مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش صحنهای نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی تا ۲۱ اسفند تمدید شد.
به گزارش امتیاز، مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش صحنهای نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی که با عنوان نمایشهای تختحوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان) نامگذاری شده است، به مدت یک هفته تمدید شد.
بر این اساس در پی درخواست تعدادى از گروههای نمایشى و به ویژه گروههای استانی، متقاضیان شرکت در این بخش میتوانند تا ۲۱ اسفند نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره اقدام نمایند. این مهلت قرار بود پیشتر در تاریخ ۱۵ اسفند به پایان برسد. این تمدید صرفا شامل بخش صحنهای میشود که نمایشهای تختحوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان) نام دارد.
برقراری ارتباط با دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از طریق تلفن و نمابر: ۶۶۷۱۰۷۰۲ و ۵-۶۶۷۰۵۱۰۱ داخلی ۳۱۹ و پست الکترونیکی d_jashnvareha@yahoo.com میسر است.
کانون نمایشهای آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را با شعار «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران»، مرداد ۱۳۹۸ و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر برگزار میکنند.
فصل جدید انیمیشن «شکرستان» با روایت شهاب حسینی
فصل جدید انیمیشن «شکرستان» با روایت شهاب حسینی برای پخش در ایام نوروز ۹۸ در مرکز صبا در حال آمادهسازی است.فصل جدید انیمیشن «شکرستان» به تهیهکنندگی مسعود صفوی این روزها در مرکز صبا در حال آماده سازی است.روایت فصل جدید این انیمیشن را شهاب حسینی بر عهده دارد که این روزها در حال ضبط آن است.پیش از این محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرده بود: فصل جدید «شکرستان» قرار است در ۱۰۰ قسمت ساخته شود و زیر نظر گروه نویسندگان در حال نگارش است. وی درباره فصل جدید ضمن اشاره به کارگردانی هژیر ضیایی و تهیهکنندگی مسعود صفوی ابراز امیدواری کرده بود این مجموعه تا نوروز ۹۸ آماده پخش شود.
مسعود صفوی درباره آخرین وضعیت این پروژه به خبرنگار مهر گفت: ۱۳ قسمت از فصل جدید این مجموعه با روایت شهاب حسینی برای پخش در ایام نوروز ۹۸ در دست آمادهسازی است و از روز اول فروردین از شبکه دو روی آنتن خواهد رفت.وی افزود: به تازگی اطلاع یافتهایم که قرار است این مجموعه در شبهای نوروز و در ساعت ۲۱ از شبکه «نسیم» هم بازپخش داشته باشد.
صفوی درباره ادامه حضور شهاب حسینی در این مجموعه بهعنوان راوی، پس از اتمام پخش قسمتهای نوروزی هم گفت: فعلاً همکاری در این ۱۳ قسمت خواهد بود و بعد از آن برای ادامه همکاری مذاکره خواهیم داشت.مجموعه انیمیشن «شکرستان» پیش از این با صداپیشگی زندهیاد مرتضی احمدی تولید میشد.
شهاب حسینی که با اجرای برنامه تلویزیونی «اکسیژن» فعالیت حرفهای در دنیای تصویر را آغاز کرد و بعدها با حضور در سریالهایی همچون «پس از باران» و «پلیس جوان» چهره شد، در سالهای اخیر یکی از چهرههای مطرح سینما بوده و کمتر در قاب تلویزیون حضور داشت. «شوق پرواز» شاخصترین حضور متأخر شهاب حسینی در تلویزیون محسوب میشود.
اخبار
قاسمزاده : امیدوارم دیگر شاهد حواشی در انجمن فیلمنامهنویسان نباشیم
عضو هیات مدیره انجمن فیلمنامهنویسان سینما ضمن اشاره به برگزاری انتخابات اخیر این انجمن صنفی، تاکید کرد امید دارد در دوره جدید هیات مدیره دچار حاشیه نشود.حجت قاسمزاده اصل عضو هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما ضمن اشاره به انتخابات هیأتمدیره این انجمن که پایان هفته پیش برگزار شد، گفت: در حال حاضر تنها هیأتمدیره جدید انتخاب شده است و بر اساس قانون یک هفته وقت داریم تا سمتهای اعضای هیأتمدیره را اعلام کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه انتخابات هیأتمدیره روز چهارشنبه هشتم اسفندماه برگزار شد، قرار بود که چهارشنبه ۱۵ اسفندماه جلسه هیأتمدیره برگزار شود که با توجه به اینکه امکان تداخل با برگزاری مراسم شب کانون کارگردانان وجود دارد، این جلسه ممکن است هفته بعد برگزار شود.
این فیلمنامهنویس درباره حواشی که پیش از این انجمن فیلمنامهنویسان درگیر آن بود و تعدادی از اعضای اصلی هیأتمدیره از سمت خود استعفا داده بودند، توضیح داد: امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در انجمن صنفی نشویم، البته در هیأتمدیره قبلی مشکلات داخلی وجود داشت که تمام تلاش خود را میکنیم این مساله دوباره تکرار نشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از سینماگران در صنوف مختلف فکر میکنند، اگر وارد هیأتمدیره شوند، پایان کار صنفی آنها به شمار میرود و این انتخاب را تنها برای رزومه کاری خود استفاده میکنند و دیگر فعالیتهای صنفی خود را دنبال نمیکنند، این در حالی است که اعضای هیأتمدیره باید پیش از گذشته فعالیت صنفی داشته باشند.
عضو هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما ادامه داد: در دوره قبل به جایی رسیده بودیم که اعضای هیأتمدیره در جلسات حضور پیدا نمیکردند و تقریباً ضرورت برگزاری جلسات از بین رفته بود و غیبتهای عجیبی از سوی اعضای هیأتمدیره وجود داشت.
وی تاکید کرد: البته طبق گزارشی که در مجمع عمومی ارائه کردیم، اعلام شد که با تمام حواشی موجود، طی ۶ ماه گذشته به اندازه ۴ سال گذشته فعالیتهای صنفی انجام دادیم، امیدوارم با انتخاب اعضای جدید هیأتمدیره، اتفاقات گذشته تکرار نشود. خوشبختانه این مجمع با آرامش و همدلی بسیار خوبی از سوی اعضا برگزار شد.
عضو هیأتمدیره انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما توضیح داد: از شورای مرکزی قبلی، من، جلالالدین دری، حسن مهدوی فر و فرزانه شبانی در این دوره از فعالیتهای شورای مرکزی دوباره انتخاب شدهاند و مهدی سجادهچی، رضا حیدرنژاد و خسرو نقیبی بهعنوان اعضای اصلی شورای مرکزی و علیاکبر قاضینظام و عبدالرضا منجزی به عنوان اعضای علیالبدل، محمود مهرآور، بازرس و پریسا شمس به عنوان بازرس علیالبدل برگزیده شدند.
وی با اشاره به اینکه این انجمن، یک انجمن مستقل نیست و کاملاً وابسته به خانه سینما است، بیان کرد: ما امکانات مالی بسیار اندکی داریم و یکی از مشکلاتی که انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما با آن مواجه است، نداشتن یک دفتر مستقل برای برگزاری جلسات خود است، در خانه سینما شماره ۲، هر ۲ هفته یک بار یک اتاق را برای ۵ ساعت در اختیار ما قرار میدهند و همین مساله مشکلاتی را به همراه میآورد، در واقع میتوان گفت، انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما سالی ۱۰۰ ساعت موجودیت دارد!
قاسمزاده اصل در پایان گفت: البته تاکید میکنم که این مشکل برای برخی از صنوف وجود دارد که از آن جمله میتوان به کانون کارگردانان نیز اشاره کرد. این در حالی است که صنوف سینمایی برای فعالیتهای صنفی نیازمند یک فضای ثابت برای برگزاری جلسات دارند.
نمایش «عروس مردگان» به صورت موزیکال روی صحنه می رود
نمایش «عروس مردگان» با اقتباس از انیمیشن معروف تیم برتون برای اولین بار در دنیا به صورت موزیکال روی صحنه خواهد رفت.«عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری و تهیهکنندگی مریم نراقی در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه میرود. محمد معتمد نیز به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور دارد. میلاد مهدوی آهنگسازی قطعات موزیکال نمایش و ارکستر «ایستگاه» به رهبری مهدی نوروزی اجرای موسیقی این نمایش را به عهده دارد.این نمایش اقتباسی از انیمیشن «عروس مرده» به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون، محصول سال ۲۰۰۵ کمپانی برادران وارنر آمریکا است که برای کودکان و بزرگسالان مناسب خواهد بود.
انیمیشن «عروس مرده» که سال ٢٠٠٦ نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن بود، روایتی است بین دنیای زندگان و مردگان. دنیای بیروح زندگان که در آن رنگها مرده و انسانها بیمار و رنجورند و دچار روزمرگی و تزویرند و در عوض در دنیای مردگان همه شاد و مهربانند و محیطی با رنگهای شاد دارند و بر خلاف زندگان در حال عشق ورزیدن هستند.
نمایش «عروس مردگان» اردیبهشت ماه سال ٩٨ در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه میرود. امیدرضا سپهری که پیشتر نمایشهای «ببخش سایمون جان»، «مهمانسرای دو دنیا»، «داستان یک عذرخواهی از آقای امانوئل» را روی صحنه برده بود، طراح و کارگردان این نمایش است و مریم نراقی تهیهکنندگی این نمایش موزیکال را برعهده دارد.ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی سابقه همکاری با موزیسین بینالمللی ریچارد کلایدرمن و همکاری با ناصر چشمآذر را در رزومه خود دارد.
ویل اسمیت در نقش پدر خواهران ویلیامز، قهرمانان تنیس جهان
ویل اسمیت در نقش پدر ونوس و سرنا ویلیامز قهرمانان تنیس جهان نقشآفرینی خواهد کرد.در فیلمی با عنوان «کینگ ریچارد» ویل اسمیت نقش ریچارد ویلیامز پدر سرنا و ونوس ویلیامز را برعهده گرفت.
این فیلم بر مبنای فیلمنامهای به قلم زاک بایلین ساخته میشود و تمرکز داستان بر ریچارد ویلیامز است تا از سختیها، شک و تردیدها، اختلافنظرها و گذشته دردسرساز خود او در مسیر هدایت و آموزش دخترانش بگوید. این دو قهرمان تنیس جهان از وقتی چهار سال داشتند در رقابتهای کامپتون کالیفرنیا حضور داشتند. همه اینها در حالی است که پدر آنها سابقهای در زمینه تنیس نداشت.فیلمنامه بایلین از فیلمنامههایی بود که در لیست سیاه ۲۰۱۸ جای داشت.
سرنا (متولد ۱۹۸۱) که برنده ۲۳ گرند اسلم شده، از مسابقات اوپن آمریکا در ۱۹۹۹ درخشش خود را شروع کرده است. ونوس (متولد ۱۹۸۰) هفت برد گرند اسلم انفرادی را در کارنامه دارد و درخشش خود را از ویمبلدون ۲۰۰۰ شروع کرد.خواهران ویلیامز در زندگی ورزشی پرافتخارشان تا کنون ۲۹ بار با هم بازی کردهاند. سرنا در این بازیها ۱۷ بار بر خواهرش پیروز شده اما ونوس آخرین بازی دو خواهر را به نفع خود پایان داد.
تیم و ترُوِر وایت تهیه این فیلم را برعهده دارند. اسمیت هم از تهیهکنندگان این فیلم خواهد بود.ویل اسمیت اکنون در حال تولید فیلم «پسرهای بد برای زندگی» هم هست که سومین قسمت فیلم مشهور «پسرهای بد» است.هفته پیش اعلام شد او به دلیل اینکه سرش شلوغ است در قسمت دوم «جوخه خودکشی» حضور نخواهد یافت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4001/17270/63007
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4001/17270/63008
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4001/17270/63009
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4001/17270/63010
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4001/17270/63011
|
عناوین این صفحه
- سینمای ایران از افتخارات ملی و بین المللی است
- گزینههای اکران نوروزی مشخص شدند
- چهار فصل سینمای ایران در یک نگاه
- اخبار
- اخبار