|
از بودجهخواری تا فعالیتهای موازی در هنر؛
بازخوانی نقدهای معاون هنری وزارت ارشاد
بدون شک، سال ۹۷ برای هنر سال سختی بود. جدا از مشکلات اقتصادی که دامنگیر کل فعالیتهای مختلف کشور شد و به تبع آن هنر نیز از این جریان بری نبود، در شش ماه دوم سال هجمههایی به سوی هنر وارد شد که پیش از بیسابقه بود. این نوشتار مروری دارد به بررسی دیدگاههای معاون هنری وزیر ارشاد و نیز چشماندازی که برای هنر در سال 98 میتوان متصور بود.
انتشار فیلمهای و عکسهایی از سالیان گذشت در جهت تشویش فضاهای هنری و ایجاد زمینههایی برای ورود نهادهای نظارتی و قضائی به این حوزه از جمله مسائلی بود که دلمشغولیهای متفاوتی برای اهل هنر ایجاد کرد؛ به طبع این کشمکشها واکنشهای هنرمندان را در پی داشت که تاکنون نیز ادامه دارد. در این اثنا سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار سه یادداشت زیر عنوان «دشواری وظیفه»، به برخی از این حواشی پاسخ داد. اما آنچه که در این یاداشتها قابل تأمل است، مواضعی است که معاونت هنری وزارت ارشاد اتخاذ کرد؛ زیرا از میان آنها اولویتهای برنامههای هنری سال آینده را میتوان بازخوانی کرد.
بر همین اساس نگاهی میکنیم به این یادداشتها که بهنوعی، چشمانداز فعالیتهای هنری در سال ۹۸ را میتواند ترسیم کنند.
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یادداشت اول خود که دیماه منتشر کرد، به حاشیهسازیهای به وجود آمده در حوزه هنر واکنش نشان داد و وظیفه هنر را نشان دادن ناملایمات اجتماعی عنوان کرد و برخوردهای قضائی با هنرمندان را نکوهش کرد: «روزگار ما چندان که باید مقرون به بایدها و منفور از نبایدها نیست و هنر امروز ناگزیر به افشای ابتلائاتی است که بیمارگونه، مرزهای اخلاق و حدود انسانیت را برآشفته است و حق به جانب، حقوق اجتماعی را که بر مبنای الگوهای دینی و آموزههای مدنی تدوین شدهاند، تهدید میکند. تقابلی اگر در این گفتوگو، سر بر میآورد، نه از بدعهدی هنر، که از بیتوجهی به تنوع باورها و گوناگونی آرایی است که هدفی مشترک را جستوجو میکنند. تلخی و ناگواری هنر، ریشه در ستیز بیهودهای دارد که مبنای گفتوگوی خویش را بر مغلوب دانستن و نامشروع خواندن دیگری قرار داده است. ما در روزگاری به سر میبریم که به جهل مدرن مبتلاست و کم حوصلگی و شتاب در قضاوتها، بدین داستان بیشتر دامن میزند. قطعاً از نهاد نامطلوب و معوج جامعهای که برای بهبود خویش، تلاشی خرج نمیکند و در استقرار آرمانها و آداب انسانی که برساختی دینی و خاستگاهی آسمانی دارند، نمیکوشد، نمیتوان انتظار معجزه داشت. این بینظمی باید به مدد همافزایی مدلهای علمی و الگوهای عملی، نظمپذیر شود و بهبود تدریجی جریان اجتماعی را رقم بزند. بیاموزیم که منطق دیگرستیزی و الگوی حذف، اتفاق آفرین نخواهد بود و فرجامی جز کنشها و منشهای معترض تولید نمیکند. هنر، معبر برون رفت از چنین وضعیتی است و هرچه قدر این ناهمگونی صلبتر به نظر آید، مواجهه سختتری در پیش خواهد بود.»
وی در این یاداشت اشاره به شرایط موجود داشته و به گونهای برخورد معاونت هنری با این حاشیهسازیها را ترسیم کرده است: «وقت آن است که از این دشواری وظیفه، حرفی در میان آید و بطن شریف و متن نجیب هنر، رخ نمایی شود تا سره از ناسره تمییز گردد. ناگوار است که مردمیترین رسانه روزگاران، از رسایی بیفتد و حق نیست که در احتضار پیش روی هنر، خطابهای خرج نشود که در روزگار ما ذوالفقاری چند، اگر باقی است یکی زبان هنر است که در نظر پیر جلودار انقلاب «دشمنی با آن دشمنی با خورشید است». خود را مکلف به بایدها میدانیم و پیوسته خود را به مراعات روزگار سختی که در آن پر و بال میتکانیم، توصیه میکنیم اما تعابیر ناصواب و نامنصفانهای که به حریم قدسی هنر و ساحت منزه هنرمندان، متعرض است را نمیپذیریم که صلاح و سلاح هنر، حقیقت آفرینی و حقیقت طلبی است.»
حسینی حتی در این زمینه به روشنگری از نوع فعالیتهای موازی که در عرصه هنر توسط نهادهای دیگر صورت میگیرد، پرده برداشت و ایجاد مشکلات بودجهای و موازی کاری را از مشکلات حوزه هنر دانست: «هنر در فرآیند اجتماعی امروز با اتکاء بر رسالت شهروندی و نظام تحول خواهی و رویکرد مردم محوری خود، از سازمان و ساختاری اقتصادی و معیشت آفرین برخوردار است که جمعیت متکثر پیوسته و وابسته به این نهاد، متأثر از درآمدزایی و گردش سرمایهای آن هستند.
قاعدتاً این نهاد نیز همچون دیگر نهادهای ذیل حمایت دولت، زنده به اعتبارات بودجهای است. تصدی تولیت این حوزه بهعنوان مأموریت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون تعریف و تبیین شده و پرواضح است که بنا به پیوستهای مأموریتی دیگر نهادها که خود را دخیل در این تکلیف میدانند و به همین دلیل از اعتبارات مشابهی برخوردارند، بخشی از امکان اعتباری و توان دولت، در اختیار رویکردهای موازی قرار میگیرد و رشد بیرویه دستاندرکاران غیرمتخصص این حوزه که با وجود ابلاغ مؤکد شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تصدی و تولیت اختصاصی هنر که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است، اسباب پریشان احوالی مدیریت هنر را رقم زده است. توزیع اعتبارات و سهم خواهی روزافزون متولیان غیرموظف، باعث شده است که مدیریت موظف هنر نتواند در چنین احوالی نقش خود را بهدرستی ایفا نماید و ناخواسته ضعف و کسالتی در رویکردهای آموزشی، تولیدی و نظارتی پدیدار شود که آسیبهای آن صرفاً متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میشود. قابل پذیرش نیست که در سهم خواهی اعتباری نهادهای مسئول و غیرمسئول، فرض بر مشارکت باشد اما در چرخه پاسخگویی و مطالباتی همچون اشتغال هنرمندان و معیشت جمعیت این حوزه، وزارت متبوع متهم و در بسیار وقتها مجرم تلقی شود.»
معاون امور هنری وزارت ارشاد با بر شمردن مشکلات این موازیکاریها، اشاره کرد: «امکانات محدود و بضاعت قلیل این وزارتخانه در مقابل جمعیت روزافزون هنر، فارغالتحصیلان دانشکدهها، آموزشگاهها و مؤسسات نامنطبق با سیاستهای فرهنگی کشور، همخوانی ندارد و توقع ساماندهی و حمایت و نظارت از یک سازمان که در توزیع و تخصیص اعتبارات سهمی مشابه و گاه کمتر دارد، معقول و مشروع نیست. چه کسی باید در برابر نظامهای آموزشی ناکارآمد و صدور مجوزها و گواهینامههای هنری که توسط سازمانهای غیرتخصصی و نامکلف صورت میگیرد، بازخواست شود؟ سازمانهایی که به ناگزیر و به منظور دخیل دانستن خود، رویدادهای متعددی را ایجاد میکنند که صرفاً منتج به بودجه خواری و هدررفت اعتبارات میگردد. این روند مقصدی جز تضعیف مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و تولیدات غیراستاندارد و سلیقهای و روزمره چنین فرآیندی، قطعاً منجر به سقوط سلایق مخاطبان و ذبح کنشگری حرفهای جامعه حقیقی هنر خواهد شد.»
اما حسینی در راستای فعالیتهایی که در سال پیش رو خواهند داشت برخی از اهداف رویکردهای معاونت هنری را نیز ترسیم کرده است: «ما مکلفیم که با ریلگذاری بهنگام و تسهیل در فرآیندهای اداری و اعتباری، دو رویهی دولتی و غیردولتی را به بهبود و تعمیم این طرح هدایت و ترغیب کنیم. برگزاری فستیوالهای بینالمللی، نمایشگاههای معتبر، نشستهای توانافزای علمی و عملی در حوزههای تولید، توسعه و تجارت هنر و روابط متقابل در قالب هفتههای فرهنگی، تولیدات مشترک، آموزش و پژوهش هنر میتواند در زمرهی رویکردهای حمایتی دولت قرار گیرد که بر این اساس و در طی طرحها و برنامههایی، بدان اهمیت و اولویت بخشیده شده است. هویتبخشی به بخش غیردولتی با پرهیز از نگاه رقابتی دولت به این بخش و واسپاری حوزههای تجارتمحور هنر به این بخش و ترویج فرهنگ فرآیندهای مشارکتی در زمینههای تولید و عرضهی آثار هنری میتواند در زمرهی رویکردهای غیردولتی قرار گیرد. قطعاً در چنین نظامی، انتفاع مالی و معنوی هنرمند و برخورداری مستقیم از مواهب رفاهی و معیشتی که قاعدتاً توأم با ترفیع و تعالی درجهی اجتماعی است، مانع از خروج سرمایههای منطقهای و بینالمللی میشود و ارزش اعتباری و منزلت اجتماعی مکسوبه، صرف توسعهی جوامع هنری و فضیلتهای انفرادی و گروهی هنر میگردد. اگر این کماتکایی هنر به ساختار دولت از قدمت بیشتری برخوردار بود و ساختار بخش غیردولتی ناگزیر به رقابت با بخش دولتی نبود و تکلیف دولت صرفاً در سیاستگذاری و رویهی نظارتی و حمایت مقصور میشد، اکنون این نهاد و نظام اجتماعی میتوانست بحران اقتصادی موجود را بیهیچ اتکایی به حمایت دولت پشت سر بگذارد و در چرخهی تولید و توسعهی هنر، خاصه در بخش بینالملل توقفی ایجاد نشود. به هر دلیل این سازهی اجتماعی تکمیل نشده است و این ناهمگونی نباید ما را از صیانت و حمایت بدنهی هنر غافل سازد.»
با بازخوانی مواردی که سید مجتبی حسینی در مقام معاون هنری وزارت ارشاد نسب به آنها واکنش نشان داده، باید دید در سال پیش رو که سالی سختتر در زمینه اقتصادی است، در زمینه تخصیص بودجه به حوزه هنر و همچنین جلوگیری از فعالیتهای موازی در عرصه هنر چه اقداماتی صورت از سوی مجلس صورت خواهد گرفت.
کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران، یکی از باکیفیتترین اجراهای سال ۹۷
تازهترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران در حالی برگزار شد که این مجموعه موسیقایی با اتکا به توانایی نوازندگان و رهبرش آثار متفاوت و با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار داد.ارکستر فیلارمونیک تهران از مجموعههای غیردولتی حوزه موسیقی کلاسیک، دوشنبه شب بیستم اسفندماه تازهترین و آخرین کنسرت سال ۹۷ خود را به رهبری آرش گوران در تالار وحدت تهران برگزار کرد.
این مجموعه موسیقایی در این کنسرت که به نوعی یکی از باکیفیتترین اجراهای سال ۹۷ موسیقی کلاسیک در تالار وحدت تهران را رقم زد، آثاری از آلفرد اشنیتکه و کیا کانچلی را برای مخاطبان اجرا کردند. پانیذ فریوسیقی کنسرت مایستر، مازیار ظهیرالدینی سولیست ویولن و ویولا و پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی بخشی از عوامل کنسرت شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران را تشکیل میدادند.
ارکستر فیلارمونیک تهران از سال ۹۰ تاکنون به رهبری و مدیریت هنری آرش گوران فعالیتهای رسمی خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده است. از جمله مجموعههای غیردولتی است که در کنار سایر ارکسترهای بخش خصوصی که بدون حمایت دولت و شهرداریها به حیات خود ادامه میدهد.
هدف از تشکیل این ارکستر که به گفته دست اندرکارانش شیوه تمرینی متفاوتی را دنبال میکند، «بازگشتی برای کشف حقیقت واژه آنسامبل (گروه نوازی) و رسیدن به کیفیت مطلوب بیان و میمیک صدا در جریان اجرای موسیقی ادوار مختالف است». این در حالی است که تمرکز و تمرینات روی موزیکالیته (بیان موسیقایی)، سوناریته (صدادهی)، استایل (سبک) آهنگسازان، تفسیر جدید و تولد دوباره این آثار از مهمترین اهداف این ارکستر به شمار میآید.
این مجموعه موسیقایی که طی سالهای اخیر همواره تلاش داشته تا آثار متفاوتی از دنیای موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان ایرانی خود اجرا کند، در بخش اول آخرین و تازهترین کنسرت سال ۹۷ خود که با استقبال قابل توجه مخاطبان و هنرمندان همراه بود، اثر «داستان یک بازیگر ناشناس» به آهنگسازی آلفرد گاریه ویچ اشنیتکه آهنگساز روسی – آلمانی را برای مخاطبان اجرا کرد. این اثر یکی از کارهای کمتر اجرا شده این آهنگساز فقید موسیقی معاصر است که گروه نوازندگان ارکستر آن را با کیفیتی قابل توجه به مخاطبان ارائه داد.در بخش دوم کنسرت هم که با استراحتی کوتاه همراه شد، اثر «دانلیاد کوچک» ساخته گیا کانچلی آهنگساز گرجستانی برای علاقهمندان اجرا شد.
این اثر دربرگیرنده آواهایی فضایی به تناسب محتوای اثر است که نوازندگان در طول برنامه آن را همراه با ساز اجرا کردند که با اجرای همیشگی آثار موسیقی کلاسیک تفاوتهایی داشت و تماشاگر را با فضایی مواجه میکرد که تاکنون کمتر تجربه شنیداری آن را از سرگذارنده بود. بخش بعدی برنامه هم اختصاص به اجرای اثر دیگری از کانچلی به نام «چیارس کورو» داشت که در این قطعه مازیار ظهیرالدینی به عنوان سولیست ویولن و ویولا حضور داشت.
آرش گوران پس از پایان این بخش از برنامه بود که در میان استقبال مخاطبان روی صحنه آمد و خطاب به آنها گفت: بعد از شنیدن و اجرای این موسیقی خوب، توسط نوازندگان ارکستر فیلارمونیک تهران، نمیتوانم صحبت کنم. فقط به جهت مسئولیتی که دارم به یک نکته اشاره میکنم. اینکه اجازه بدهید کنار شما عزیزان تماشاگر بایستم و برای تکتک نوازندگان ارکستر که بیاندازه برای برنامه امشب مایه گذاشتند، دست بزنم.
تازهترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران در شرایطی برگزار شد که این مجموعه بهزعم نگارنده یکی از باکیفیتترین اجراهای حوزه موسیقی کلاسیک در سال ۹۷ را برای مخاطبان رقم زد. کنسرت شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران در شرایطی برگزار شد که این مجموعه در کنار ارکسترهای غیر دولتی دیگر از کمترین حمایتها برای اجرای آثارشان برخوردارند. در حالی که این مجموعهها میتوانند در کنار سایر ارکسترهای دولتی جریان مؤثری را در جهت ارتقا گوش شنیداری مخاطبان جامعه ایرانی تلاشهای مؤثری را ایجاد کنند.
به هر ترتیب شنیدن موسیقی سالم در جریان فعالیتهای موسیقی کشور که به شدت تحتتاثیر موسیقیهای ناسالم و سطحی است، پا گذاشتن در بهشت گمشدهای است که گوش هر شنوندهای فارغ از نگاه تخصصی و فنی ماجرا، میتواند به سمت آن هدایت شود. و کنسرت دو شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران نشان داد، هنرمندان موسیقی کشورمان در ارکسترهای دولتی که با حمایتهای فراوانی در طول سال کنسرت میدهند، ظرفیتهای بالقوه فراوانی برای جذب مخاطب دارند.
پانیذ فریوسفی، مهوش عسگری، برهان همتی، نگار فرجی، زهرا کریمی، کارین علیمحمدی، فارس مخلصی (نوازندگان ویولن یک)، تینا جامه گرمی (مایستر)، فرمهربیگلو، امیرپاشا فاطمی، سینا صالحی، آنیتا عظیمی، فرناز دارویی، مهسا باباخانی، کیانا آرامش، سارانادری (نوازندگان ویولن دو)، پدرام فریوسفی (مایستر)، پیمان ابوالحسنی، طناز اسداللهی، نسیم دارا، پرنیان آقایانی، اشکان نظر (نوازندگان ویولا) نگار نوراد (مایستر)، علی آقاجانی، یاسمن کوزه گر، غزاله شیرازی، مونا ربیعی، زهرا ساجدی نیا، سپیده ساجدی (نوازندگان ویولن سل)، هادی اسماعیلی (مایستر)، محمد علیزاده (نوازندگان کنترباس)، شقایق صادقیان، ارغوان منتظری (نوازندگان فلوت)، سایوری شفیعی، علی اصغر شفیعی (نوازندگان کلارینت)، کیمیا شعربافیان، مهشاد نادعلیان (نوازندگان ابوا)، لیلا بازغی و باران ذوالفقاری (نوازندگان ابوا)، مهسا خطیب زاده نوازنده ترومپت، مهدی اردمه، سپهر عباسی (نوازندگان ترومبون)، بابک میردادیان نوازنده توبا، بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو وهارپسیکورد، بهرخ علی قورچی نوازنده چلستا، شمیم مینو نوازنده هارپ، کیمیا افشاری نوازنده گیتار، محمد صادق فرزانه نوازنده گیتار باس، میلاد عمرانلو نوازنده تیمپانی، آرمین خیردان و عرفان فرشی زده (نوازندگان سازهای کوبه ای) گروه اجرایی کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران را تشکیل میدادند.
راه یابی فیلم کوتاه مرضیه ریاحی به جشنواره جهانی فیلم «ترایبکا»
فیلم کوتاه مرضیه ریاحی به هجدهمین جشنواره جهانی فیلم «ترایبکا» آمریکا راه یافت. این جشنواره یکی از معتبرترین جشنوارههای فیلم آمریکای شمالی و مورد تایید آکادمی اسکار است.فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره حضور دارد.بهترین فیلم کوتاه این جشنواره به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.
عوامل «کلاس رانندگی» عبارتند از: کارگردان: مرضیه ریاحی، فیلمنامه: مرجان ریاحی، بازیگران: لیندا کیانی، علیرضا ثانیفر، سالار خمسه، ساناز مصباح، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح صدا: یونس اسکندری، جلوههای بصری و اصلاح رنگ و نور: محمد آهنگر، تدوین: حسین نشاطی، دستیار کارگردان: درنا مدنی، دستیار دوم: عارف ابراهیمی، طراح گریم: حمید پورسیفی، مجریان گریم: میثم رستمی، نیلوفر مرادی، عکاس: احسان مجد، مترجم: بونا الخاص، گروه تصویر: داریوش معصومی، فرهاد شکری، داریوش رجایی، مهرداد کاظمی، دستیار صدا: حسام مژدهینیا، دستیار صحنه: میثم کرمی، تدارکات: علیرضا حکیم زاده، فیلمبردار پشت صحنه: فائزه حسینی، طراح پوستر: محسن نوربخش، تهیهکنندگان: بابک رضایی و مرضیه ریاحی.جشنواره فیلم «ترایبکا» سال ۲۰۰۲ توسط «رابرت دنیرو»، «جین رُزنتال» و «کریک هاتکوف» در شهر نیویورک و با تمرکز بر سینمای مستقل راهاندازی شد.هجدهمین جشنواره جهانی فیلم «ترایبکا» آمریکا از ۲۴ آوریل تا ۵ ماه می برگزار میشود.
اخبار
ارتقاء و گسترش نقش تهیهکننده در فیلم مستند
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، مدیرعامل و مرتضی رزاقکریمی، قائممقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میهمان هیات مدیره انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند ایران بودند تا درخصوص ارتقاء و گسترش نقش تهیهکننده در فیلم مستند تبادل نظر کنند.در این نشست طباطبایینژاد اظهار کرد: از ابتدا مهمترین دغدغهی من و همکارانم در مرکز گسترش، ارتقای نقش تهیهکنندگان در تهیه و تولید فیلم مستند بوده است و در این سالها هرگاه تعامل مناسبی با تهیهکنندگان حرفهای صورت گرفته، حاصل کار تولید اثری ارزشمند شده است و اکنون نیز بصورت جدی بدنبال ارتقای نقش تهیهکننده در سینمای مستند هستیم. در ادامه این نشست، اعضای هیات مدیره انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند نیز ضمن بیان نظرات صنفی و حرفهای بر تداوم همفکری و همکاری با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ارتقای حضور کیفی و کمی تهیهکنندگان در تولیدات آتی مرکز اعلام آمادگی کردند.در این جلسه مرتضی رزاقکریمی نیز بر لزوم مشارکت فعالانهی انجمن تهیهکنندگان در پخش و نمایش آثار مستند تاکید کرد.در پایان این نشست که ۱۹ اسفند ماه برگزار شد، برگزاری نشستهای مشترک نیز در دستور کار سال آتی طرفین قرار گرفت.
حضور کارگردان فیلم «هانا» در جشنواره جهانی فیلم فجر
آندرئا پالائورو کارگردان فیلم «هانا» برای برگزاری کارگاه تخصصی در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهد داشت. آندرئا پالائورو که با نخستین ساخته بلند خود «جمعی از مدهآ»(medeas) سال ۲۰۱۳ در جشنواره بینالمللی ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کمهزینه نوآور شد، مهمان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.پالائورو تاکنون با فیلم «هانا» در جشنوارههای متعددی چون ونیز، تورنتو، کپنهاگ، ریکیاویک، ریو، شیکاگو، ورشو، وین، تسالونیکی و استکهلم حضور پیدا کرده است. شارلوت رامپلینگ بازیگر فیلم «هانا» به کارگردانی پالائورو در سال ۲۰۱۷ جایزه بهترین بازیگر زن را از هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز به دست آورد.پالائورو همچنین ریاست هیات داوران جشنواره تالین در سال ۲۰۱۸ را برعهده داشته است.سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
پخش فصل دوم مجموعه «روزهای بی قراری» بعد از نوروز
فصل دوم مجموعه «روزهای بی قراری» به تهیه کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی کاظم معصومی بعد از اتمام «بر سر دوراهی» سریال نوروزی شبکه دو، روانه آنتن خواهد شد.بخش عمدهای از ماجراهای فصل دوم سریال «روزهای بی قراری» در شهر تبریز و بخشهایی از آن در شهر مشهد جریان دارد. این مجموعه در ادامه روزهای بی قراری که فصل اول آن پیش از اینکه از شبکه یک سیما پخش شد ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده: «سارا که از همسر سابقش جدا شده در پی هویت خود ناچار به سفری طولانی میشود یک فرش نفیس مربوط به دوره مشروطه تنها سندی است که او را به مقصود برساند و ….»گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در فصل بهار به ترتیب سریال های «بر سر دوراهی» به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی، «روزهای بی قراری» به تهیه کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی کاظم معصومی و «دلدار» کاری از برادران محمودی به عنوان سریال رمضانی را تقدیم مخاطبان شبکه دو سیما خواهد کرد. بازیگرانی مانند سارا صوفیانی، مجید واشقانی، فخرالدین صدیق شریف، مهتاج نجومی، کاظم هژیر آزاد، صفا آقاجانی با حضور افسانه بایگان و حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از بازیگران برجسته و پیشکسوت تبریز و مشهد در فصل دوم «روزهای بی قراری» به ایفای نقش می پردازند.
اخبار
دوبله آذری مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی»
گروهی از صداپیشگان آذری در کانال آذری شبکه سحر دو مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» و انیمیشن «شکرستان» را برای پخش از این شبکه در ایام نوروز ۹۸ دوبله آذری کردند.این دو مجموعه که از پرمخاطبترین مجموعههای نوروزی است، توسط گروهی از دوبلورهای کانال آذری به نامهای «ندا سام»، «مسعود رحیم پور»، «سعداله بحرالعلومی»، «یوسف علوی» و … به سرپرستی دوبلاژ «یوسف نوعی» ترجمه و زبانگردانی شد و در کنداکتور پخش کانال قرار گرفت.زمان پخش هر دو مجموعه از اول فروردین تا پایان تعطیلات نوروز است، «کلاه قرمزی» از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و «شکرستان» از ۱۹:۳۰ تا ۲۰ به وقت تهران هر روز از کانال آذری شبکه سحر بر روی آنتن است.
اگر قرار باشد سیاست اکران فیلم تغییری نکند، دیگر هیچ فیلمسازی راضی نمیشود
تهیهکننده فیلمسینمایی «سوءتفاهم» معتقد است: میخواستند تمام فیلمهای جامانده از اکران ۹۷ را در این فصل نمایش بدهند اما اگر قرار باشد سیاست اکران فیلم تغییری نکند، دیگر هیچ فیلمسازی رغبتی نخواهد داشت تا اثرش در این موقع از سال روی پرده برود.جلیل شعبانی با بیان اینکه «اکران این فیلم تاکنون شرایط خوبی را پشتسر نگذاشته و این فصل خوبی برای اکران فیلمهای سینمایی نبوده» اظهار کرد: چه برای ما و چه برای فیلمهای دیگری که در این تایم روی پرده رفته به جز یکی دو مورد، شرایط خوبی به وجود نیامده است.او ادامه داد: کسانی که فیلمشان را در این فصل روی پرده بردند از شرایط راضی نیستند و تا فیلمی بخواهد شناخته شود و مخاطب خود را پیدا کنند زمان نمایش را از دست میدهد و فیلم های نوروزی از راه می رسند و به این ترتیب نمایش خوبی ندارند.
شعبانی معتقد است: اکران فیلم در این موقع سال دو گروه از مخاطبان سینمایی را از دست میدهد، یک گروه کسانی هستند که فیلمهای جشنواره فجر را دنبال کردند و از دیدن فیلم اشباع شدهاند و گروه دوم کسانی هستند که منتظرند فیلمهای جدید و اکران نوروزی را روی پرده ببینند و به این ترتیب دو دسته از مخاطبان سینما را این موقع سال در سالنهای اکران فیلم نمیبینیم.این تهیه کننده که فیلمش تا کنون که در سومین هفته اکرانش قرار دارد و حدود ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته، بیان کرد: یکی از معضلات ما این است که تمام فیلمهایی که میخواستند، در طول سال نمایش داشته باشند را آوردهاند و در این موقع از سال روی پرده بردهاند.
شعبانی در ادامه صحبتهای خود به ارائه چند پیشنهاد و راه حل برای خروج از این شرایط اشاره کرد و گفت: میتوانند تعداد فیلمهای اکران شده در این فصل را کمتر کنند تا هر کدام از آثاری که روی پرده رفتند، فرصت بهتر و بیشتری برای دیده شدن پیدا کنند. اکران همزمان حدود ۱۰ فیلم در یکبازه زمانی کوتاه باعث میشود که هیچکدام از آنان نتوانند فروش خوبی داشته باشند و باید برای کسانی که در این موقع از سال فیلمشان نشان داده میشود، این امتیاز را قائل باشند. همچنین میتوانند امکانی را ایجاد کنند که این آثار بتوانند تا ۱۰ فروردین روی پرده بمانند یعنی زمان بیشتری به آنها اختصاص داده شود.
وی افزود: اگر قرار باشد سیاست اکران فیلم تغییری نکند، دیگر هیچ فیلمسازی راضی نمیشود و رغبتی نخواهد داشت تا اثرش در این موقع از سال نمایش داده شود. البته راهکار دیگر هم این است که میتوان تسهیلاتی در امر تبلیغات فیلمها در نظر گرفته شود. به طور مثال با تلویزیون برای داشتن تعداد بیشتری تبلیغات و همچنین شهرداری برای داشتن تبلیغات محیطی هماهنگیهایی شود تا امکانات ویژهای را در اختیار فیلمها قرار دهند تا شاید از این طریق بتوانند مخاطب بیشتری را به سینما جذب کنند.
تهیه کننده فیلمسینمایی «قسم» با اشاره به اینکه با شروع نمایش فیلمهای نوروزی امکان نمایش فیلمهایی که هنوز در سومین هفته نمایش خود هستند از بین میرود اظهار کرد: با شروع اکران فیلمهای نوروزی تقریباً نمایش فیلمهایی که اکنون روی پرده اند تمام میشود، البته میگویند اینطور نیست و فقط از تعداد سالنهای آن کاسته میشود ولی انچه مشخص است، این است که قدرت فیلمهای نوروز بیشتر است و هر اثر دیگری که در این بازه زمانی روی پرده بوده، نهایتاً با چهار هفته نمایش از گیشه سینمای ایران حذف میشود.شعبانی که تهیه کنندگی «سو تفاهم» را در جشنواره فجر ۳۶ و «قسم» را در جشنواره فجر ۳۷ داشته، درباره شرایط موجود سینمای ایران بیان کرد: سینما نیاز به یک سیاستگذاری دقیق دارد ما نمیتوانیم آن را به حال خود رها کنیم. باید یک مدیریت کلان وجود داشته باشد و آنچه تولید میشود کنترل شود. مسئولین باید در نظر بگیرید که چه فیلمی با چه وزنی و توسط چه کسانی تولید می شود و به لزوم تنوع ژانر در سینمای ایران توجه داشته باشند تا شاید از این طریق بتوان مخاطبان بیشتری را با سلایق گوناگون به سینما آورد زیرا با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که ما به طور مثال سینمای کودک را از دست داده ایم زیرا نتوانستیم ساخت و تولید ان را مدیریت و کنترل کنیم با این اوصاف سینما در حال رفتن به سمتی است که فقط فیلمهای سطحی کمدی بسازد و تنها محلی برای تفریح کردن صرف باشد.
تعامل بیشتر شبکههای تلویزیونی با شبکه نمایش خانگی
مرتضی میرباقری ضمن اشاره به تفاوت استانداردهای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون، درباره امکان تعامل بیشتر میان این دو حوزه از مذاکرات بالادستی جهت رفع چندگانگی در استانداردها خبر داد.مرتضی میرباقری معاون سیمای صداوسیما درباره نحوه تعامل شبکههای تلویزیونی با شبکه نمایش خانگی در راستای بهره گرفتن از تولیدات این مدیوم در سیما عنوان کرد: مذاکراتی را با حوزههای بالادستی انجام میدهیم بر محور اینکه نباید استاندارد چندگانه در تولیدات نمایشی در کشور وجود داشته باشد، حالتی که اکنون وجود دارد.وی ادامه داد: استانداردهای تلویزیون از نظر حرمت، حریم، حلال، حرام، حجاب و… مشخص است و این استانداردها را حوزههای دیگر هم باید رعایت کنند وگرنه اگر استانداردها چندگانه باشد نوعی فضای بلبشو به وجود میآید.معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به اینکه فضای از هم گسیخته در حوزههای گوناگون، استانداردها را هم بهم میریزد، بیان کرد: این استانداردها هم از نظر محتوا و هم از نظر مالی تفاوتهایی را به همراه داشته است. به طور مثال شما میبینید که نویسندهای در تلویزیون یک قسمت از یک فیلمنامه را با هشت میلیون تومان دستمزد مینویسد اما در شبکه نمایش خانگی همان فیلمنامه را قسمتی ۲۵ میلیون تومان مینویسد و یا بازیگری در اینجا دستمزدی میگیرد که در آنجا سه برابر آن را مطالبه میکند. میرباقری تصریح کرد: در کوتاهمدت ممکن است عده محدودی از این استانداردهای چندگانه بهرهمند شوند، اما این چندگانگی در طولانیمدت صنعت سریالسازی ایران را مختل میکند و ما با جدیت در تلاش هستیم که این استانداردهای چندگانه بهم بخورد. اگر این شرایط بهم خورد و تغییر کرد میتوان از تولیدات شبکه نمایش خانگی در سیما هم بهره گرفت.
آهنگ علی پهلوان در فینال یک مسابقه بینالمللی آهنگسازی
تک آهنگ «ناب» با شعر، آهنگ و اجرای علی پهلوان خواننده و آهنگساز ایرانی به فینال یک مسابقه بینالمللی آهنگسازی راه پیدا کرد.قطعه «ناب» با شعر، آهنگ و اجرای علی پهلوان، هنرمند موسیقی پاپ کشورمان، در مسابقه بینالمللی آهنگسازی سال ۲۰۱۸ از بین ۱۹ هزار آهنگ به مرحله نهایی راه یافت، این در حالی است که تنها ۲ درصد از آهنگها میتوانند به این مرحله برسند. در مرحله نهایی این مسابقه، داوران که ترکیبی از هنرمندان موسیقی و مدیران صنعت موسیقی هستند، آهنگهای برتر هر سبک را معرفی میکنند. این در حالی است که قطعه «ناب»، در بخش موسیقی دنیا (آثار غیر انگلیسی زبان) شرکت کرده است. همچنین در بخش دیگری از مسابقه، تمام آثاری که به مرحله نهایی رسیدهاند روی سامانه اصلی این مسابقه قرار گرفته و به رأی عمومی گذاشته میشوند. آهنگی که رأی بیشتری داشته باشد، برنده بخش «صدای مردم» خواهد شد. برندگان این مسابقه در نیمه ماه آوریل سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.علی پهلوان که عضو انجمن حقوق آثار شنیداری و نمایشی استرالیا است از طریق این انجمن در جریان این مسابقه قرار گرفته و تک آهنگ «ناب» را برای شرکت در مسابقه ارائه داده است. او در شبکههای اجتماعی از طرفدارانش خواسته است به این آهنگ برای بخش صدای مردم رأی بدهند، این قطعه، مرداد ماه امسال توسط شرکت ترانهشرقی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.قطعه «ناب» از علی پهلوان در مسابقه آهنگسازی دیگری نیز با نام Music City SongStar به مرحله نیمهنهایی راه یافته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4007/17320/63263
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4007/17320/63264
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4007/17320/63265
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4007/17320/63266
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4007/17320/63267
|
عناوین این صفحه
- بازخوانی نقدهای معاون هنری وزارت ارشاد
- کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران، یکی از باکیفیتترین اجراهای سال ۹۷
- راه یابی فیلم کوتاه مرضیه ریاحی به جشنواره جهانی فیلم «ترایبکا»
- اخبار
- اخبار