|
نماینده زاهدان عنوان کرد؛
توجه به خرده فرهنگها؛ حلقه مفقوده سریال های ایرانی
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه سریال های ایرانی عمدتا مسائل مردم ساکن در مرکز کشور را پوشش می دهند، توجه به خرده فرهنگ ها و پیروان سایر ادیان را یک امر ضروری در سریال سازی دانست.
علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم با اشاره بر اینکه اصلیترین بحرانی که امروزه بنیان خانواده ها را تهدید می کند، هجمه هایی است که استکبار در غالب مسائل فرهنگی بر سر مردم آوار می کند، گفت: گرچه مسائل اجتماعی زیادی امروزه خانواده ها را تهدید می کند، اما اصلی ترین بحران را مسائل فرهنگی می دانم. استکبار جهانی برای ضربه وارد کردن به جمهوری اسلامی به تحریم خرید نفت از ایران بسنده نکرده است، رخنه در فرهنگ را اصلی ترین هدف خود قرار داده اند، از هر روزنه ای که پیدا می شود، ورود و از معاندین استفاده می کنند. هر چند که موفقیت هایی برایشان وجود نداشت.
وی در ادامه گفت: وقتی استکبار جهانی متوجه شد که بحران های فرهنگی علیه جمهوری اسلامی کارساز نبوده، تمام تلاشش را برای فلج کردن اقتصاد ما به کار گرفت، برنامه تحریمی ویژه ای که برای کشور ما در نظر گرفته شد، در پی فشار وارد کردن به مردم ما و رویگردان کردن آنها از انقلاب اسلامی هستند.
نماینده مردم زاهدان در پاسخ به این سوال که فیلم و سریال های ایرانی چقدر به شرایط حال حاضر خانواده ها نزدیک هستند، گفت: سریال هایی که بعد از انقلاب در داخل تولید شدند، سریال هایی است که با فرهنگ ما همسویی دارند، اما انتقادی که می توان بر آن وارد کرد این است که کل جامعه و اقوام و فرهنگ های بومی را پوشش نمی دهد. باید گوشه و کنار مملکت، قومیت ها، مذاهب و ادیان مختلف را در مضمون های سریال ها بگنجانیم، متاسفانه بیشترین تمرکز سریال های امروزی به مرکز کشور است.
وی درباره سطح اثر گذاری سریال ها گفت: سریال های ایرانی نشان دهنده زندگی روزه مره با عطف به مباحثی هستند که می تواند در اصلاح زندگی مردم اثرگذار باشد.
یارمحمدی با اشاره بر اینکه شبکه آی فیلم یک شبکه برون مرزی است، نمایش سریال هایی که غالبا حامل فرهنگ جامعه ما هستند را در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان موثر دانست و عنوان کرد: چون من از جامعه هدفی که بیننده این شبکه هستند اطلاع دقیقی ندارم، نمی توانم دقیق بگویم اما افرادی هم هستند که این شبکه را انتخاب می کنند و قاعدتا تحت تاثیر محتوای سریال های آن قرار می گیرند.
وی در این باره افزود: مسئولانی که این شبکه را پشتیبانی می کنند و جامعه هدف شان کشورهایی است که این شبکه را دریافت می کنند، قطعا باید کنترل داشته باشند و اثربخشی این برنامه ها را بسنجند، همانطور که فیلم های خارجی روی ایرانی ها تاثیر می گذارد فیلم های ما هم روی آن ها بی تاثیر نیست.
نماینده مردم زاهدان گفت: در مسافرت هایی که به کشورهای خارجی داشته ام، دریافتم که این شبکه مخاطبان زیادی دارد و این دست سریال ها تاثیر بسزایی در شناخت فرهنگ کشورمان داشته است. اگر بتوانیم به صورت جامع فرهنگ کشورمان را ارائه بدهیم و خرده فرهنگ ها را در نظر بگیریم این آشنایی کامل تر خواهد شد.
وی در پایان گفت: در شرایط کنونی که رسانه ها حرف اول و آخر را می زنند شبکه ای که جامعه ما را خوب معرفی کند و پیشینه و سابقه آن را در نظر بگیرد بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اگر به مسائلی مثل توجه به هم نوع و مواردی از این دست که کمتر در خارج از کشور دیده می شود، توجه بیشتری شود، به موفقیت این شبکه ها کمک خواهد کرد.
سه مطالبه دیرین جامعه هنری و دیوار کوتاه وزارت ارشاد
آزاده جعفریان
صدا و سیما به مناسبت چهل سالگی انقلاب، آیتم های کوتاهی با تم دستاوردها پخش می کند که اکثریت مطلق آنها به موضوعات اقتصادی و سخت افزاری اختصاص دارد، حال آنکه طیفی از جامعه معتقدند استراتژیک ترین ثمرات انقلاب اسلامی را باید در گرایشی انسان مدارتر و به طور مشخص فرهنگ و هنر جستجو کرد.
یکی از این چهره ها سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ست که در سلسله یادداشت های «دشواری وظیفه» در صفحه شخصی اش، ضمن تبیین این زاویه نگاه به کالبدشکافی تهدیدها و برشمردن راهکارهای اعتلای هنر پرداخته است.
سید مجتبی حسینی در بخش دوم «دشواری وظیفه» می نویسد:» ایران اسلامی اکنون بلوغ مدیریت انقلابی و کمال ساختاری خود را پشت سر میگذارد، اما بازگویی پیشرفتهای صنعتی و مدرنیته، یگانه اولویت و فخر این دوره کمال نیست و جامعه شناسان با اهمیت بخشی به زبان هنر و زوایای برخوردی آن با ساز و کار حکومتی، اعتلای فهم شهروندی و توسعه فرصتهای انسانی را رصد میکنند.»
معاون هنری بسیار ظریف از تک بعدی و اقتصاد محور دیدن فهرست دستاوردهای انقلاب انتقاد می کند و آموزه های بین المللی را یادآوری می کند:» شاخص توسعه هنر، شاخص اثبات حقوق شهروندی و تمکین به الگوهای انسانی است که اندیشه ورز، به سعادت جامعه میاندیشند.از اینرو غالباً در بازشناسی مؤلفههای فرهنگی و تمایزات تمدنی، به احتسابات آماری گسترش هنر و اثرگذاری آن بر لایههای متنوع انسانی توجه میکنند.»
او در این سلسله یادداشت بدون آنکه به مسائل روز اشاره مستقیمی کند، گریزهای جالبی طرح می کند که هنر می تواند درمانش کند.
به طور نمونه سقوط اخلاقی، دغدغه جدی این روزهاست و با هر کسی گفتگو کنید از شیوع بی اخلاقی ها در جای جای اجتماع می نالد، از کم فروشی تا گران فروشی، از دروغ تا قضاوت های زود هنگام و… آقای حسینی در ترسیم این وضعیت می نویسد:» ما در روزگاری به سر میبریم که به جهل مدرن مبتلاست و کم حوصلگی و شتاب در قضاوتها، بدین داستان بیشتر دامن میزند. قطعاً از نهاد نامطلوب و معوج جامعهای که برای بهبود خویش، تلاشی خرج نمیکند و در استقرار آرمانها و آداب انسانی که برساختی دینی و خاستگاهی آسمانی دارند، نمیکوشد، نمیتوان انتظار معجزه داشت. این بینظمی باید به مدد همافزایی مدلهای علمی و الگوهای عملی، نظم پذیر شود و بهبود تدریجی جریان اجتماعی را رقم بزند. بیاموزیم که منطق دیگرستیزی و الگوی حذف، اتفاق آفرین نخواهد بود و فرجامی جز کنشها و منشهای معترض تولید نمیکند. «
معاون هنری وزارت فرهنگ، هنر را معبر برون رفت از چنین وضعیتی می خواند و در دو فراز مختلف می نویسد:»... هنر، پدیدهای عاقبت اندیش است که میکوشد نظام اجتماعی را بهبود ببخشد و آرزومند سعادت جامعهای که از آن پا گرفته است، باشد...هنر است که خیرخواهانه التهابات اجتماعی و بحرانهای انسانی را مطالعه میکند و حکیم وار، تهدیدها را به تکریم و ترمیم بدل میکند…»
او بنا به جنبههای تربیتی، روان درمانی و الگو آفرینی به قدسیت هنر سوگند یاد کرده و در خصوص دلیل برخی سوءتفاهمات نسبت به هنر می نویسد:» از دیرباز، این خصلت هنر بوده است که به موهبت حقیقتبینی و حقیقتخواهیاش، در مظان گمراهی و اتهام بدعت باشد… هنر، خیرخواهی مادرانهای ست که عتاب و خطابش آمیخته به انس و الفت است و پیوسته عاقبت به خیری فرزند خویش را در دل و جان دارد.»
او در ادامه به نکته ای بسیار مهم اشاره می کند که این روزها مطالبه جدی جامعه هنری است، هنرمندان بارها گلایه کرده اند چگونه است که پزشک که با جان افراد سر و کار دارد می تواند اشتباه کند، مهندس، بقال، تاجر می تواند خطا کند اما یک هنرمند با اولین اشتباهش عقوبتی سخت را باید انتظار کشد.
سید مجتبی حسینی می نویسد:» گواه آنچه به ارزیابی اندکی قابل وصول است، گاه و بیگاه، همت هنرمندان و دغدغه اجتماعی هنر، بیرخصت مطالعه زمانی و مکانی و مواجهه با علل تولیدی، چالش برانگیز شده است و این نهاد اجتماعی مورد هجوم و تعرض قرار میگیرد و به پیش فرضهای ثابت نشده و قرائن نامشهود متهم میشود. در این فکرم ای کاش نهاد آرمان خواه هنر، این بخت را داشت که همچون دیگر نهادهای اجتماعی در ابتلائات و مصائب و در قصورهای عموماً سهوی، فرصت دفاع و مجال تبیین رویکرد خویش را میداشت اما شوربختانه، غبار قیل و قالها، جان جویای هنر و توان خیرخواهانه هنرمندان را مخدوش کرده است و به ناگزیر، حوصلهای برای از خویش گفتن و بیان مقصد و مقصود باقی نگذاشته است.»
او در ادامه به دیگر مطالبه جدی هنرمندان می پردازد:» کمبود بودجه»و می نویسد:» آزمون ناپسندی است که از پس آزمودههای مدیریتی و دریافتهای بلا اثر، ایجازهای اقتصادی و محدودیتهای مالی خود را با حذف اعتبارات حمایتی هنر و گزیده کردن بودجههای فرهنگی به اشتباه مرتکب شویم… فروتنانه از همه اضلاع مدیریتی خواهش کنم در این روز و روزگار، به دشواری حیات هنرمندان و پایمردیشان در آفرینشهای جامعه محور و تاریخ ساز بیندیشند و به بهبود امر، قدم از قدم بردارند.»
معاون هنری وزارت فرهنگ برای ساماندهی مشکل تاریخی بودجه فرهنگ و هنر پیشنهاد کاربردی ارائه می کند:» معقول است اگر شرایط اقتصادی پیش رو را بهانه کنیم و در تجمیع دستگاههای موازی و برچیدن ردیفهای اعتباری نهادهای غیرمسئول تأکید کنیم و با ترسیم دورنمای این وضعیت، به نجات کشتی تلاطم زده هنر و هنرمندان همت گماریم.»
بدون تردید ساماندهی دستگاههای موازی با وزارت ارشاد دیگر دل خواسته دیرینه اهل هنر است، در همین راستا سید مجتبی حسینی، شاید برای نخستین بار به مشکلات ساختاری این موازی کاری ها مکتوب اشاره می کند:» چه کسی باید در برابر نظامهای آموزشی ناکارآمد و صدور مجوزها و گواهینامههای هنری که توسط سازمانهای غیرتخصصی و نامکلف صورت میگیرد، بازخواست شود؟ سازمانهایی که به ناگزیر و به منظور دخیل دانستن خود، رویدادهای متعددی را ایجاد میکنند که صرفاً منتج به بودجه خواری و هدررفت اعتبارات میگردد. تولیدات غیراستاندارد و سلیقهای و روزمره چنین فرآیندی، قطعاً منجر به سقوط سلایق مخاطبان و ذبح کنشگری حرفهای جامعه حقیقی هنر خواهد شد.این بلیه نهادینه شده اکنون بهعنوان بحرانی در ساختار هنر ملموس است و با یک حساب سرانگشتی میتوان مصیبت هزینه سازیهای بلا اثر در این عرصه و سرگردانیهای تولیتی را که مانع از تحقق نظام غیردولتی هنر و سرمایه آفرینی در چرخه اقتصاد هنر میگردد، متوجه شد.»
او به صراحت اعلام می کند» این روند مقصدی جز تضعیف مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد» و تاکید می کند:» توزیع اعتبارات و سهم خواهی روزافزون متولیان غیرموظف، باعث شده است که مدیریت موظف هنر نتواند در چنین احوالی نقش خود را بدرستی ایفا نماید و ناخواسته ضعف و کسالتی در رویکردهای آموزشی، تولیدی و نظارتی پدیدار شود که آسیبهای آن صرفاً متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میشود. قابل پذیرش نیست که در سهم خواهی اعتباری نهادهای مسئول و غیرمسئول، فرض بر مشارکت باشد اما در چرخه پاسخگویی و مطالباتی همچون اشتغال هنرمندان و معیشت جمعیت این حوزه، وزارت متبوع متهم و در بسیار وقتها مجرم تلقی شود. امکانات محدود و بضاعت قلیل این وزارتخانه در مقابل جمعیت روزافزون هنر، فارغالتحصیلان دانشکدهها، آموزشگاهها و مؤسسات نامنطبق با سیاستهای فرهنگی کشور، همخوانی ندارد و توقع ساماندهی و حمایت و نظارت از یک سازمان که در توزیع و تخصیص اعتبارات سهمی مشابه و گاه کمتر دارد، معقول و مشروع نیست.»
دست به قلم شدن معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و نگارش سلسله یادداشت هایی در حوزه کاری خود، یک اتفاق بی سابقه و مبارک است، شفاف سازی موضوعات در این روزگار لبریز از سوتفاهم، بهترین راهکار برای گفتگو است و پنجره های امید را باز نگاه می دارد؛ خود او در این باره در بخش دوم «دشواری وظیفه» نوشته است:» با حذف رویکرد آمرانه و قیم مآبانه و تعمیم جریان گفتوگوی بهبود آفرین، مخدوم بودن خود را اثبات کنیم تا اعتماد مخدوش هنرمندان را دوباره جلب کنیم.»
یادداشت
به بهانه پخش «زن بابا» از آی فیلم؛
عشق پیرانهسر عزیزآقا
زهرا صلواتی
سریال «زن بابا» را باید از منظر یک اثر سرگرم کننده و مفرح در بوته نقد گذاشت و نقاط قوت و ضعفش را بررسی کرد. مجموعه ای که ادعایی ندارد و حرف های پرطمطراق نمی زند و فقط می خواهد لحظات مفرحی را برای مخاطبانش رقم بزند و لبخندی را برگوشه لبان شان بنشاند. سعید آقاخانی در جایگاه کارگردان این سریال، ریسک چندانی به خرج نداده و چه در انتخاب قصه و چه در گزینش بازیگران، نوعی احتیاط و محافظه کاری را در پیش گرفته است. قصه به نسبت تکراری پیرمرد تنها که قصد تجدید فراش دارد و چالش ها در این مسیر با فرزندانش و استفاده از هنرپیشه هایی که قبلاً بارها و بارها در این نوع ژانر جلوی دوربین رفته و به عبارت بهتر، چهرههای آشنای آثار طنز تلویزیون هستند. سیروس گرجستانی، علی صادقی، مهران غفوریان، رامین ناصرنصیر و شقایق دهقان سال هاست که پای ثابت سریال های کمدی هستند و برای بیننده، چهره هایی آشنا و حتی تکراری.
با این حال، دست سریال زن بابا چندان هم خالی نیست و برگ برنده هایی را برای روکردن دارد. برخلاف سریال های این چنینی که معمولا تصمیم به ازدواج مجدد پدر با مخالفت فرزندان مواجه می شود، در اثر سعید آقاخانی اتفاقا این پسر کوچک عزیزآقا است که اصرار به تجدید فراش پدر دارد تا مگر از حجم غرزدن ها و گیردادن های او کاسته شود. مخالف اصلی ماجرا، برادرزن سابق عزیزآقا (با بازی محمد کاسبی) است که آمدن جانشینی برای خواهر مرحومه اش را برنمی تابد و اهرم خوبی هم برای اعمال فشار در دست دارد. پسر کوچک عزیزآقا (با بازی علی صادقی) با دختر اونامزد است و قرار بوده به زودی ازدواج کنند وحالا همه چیز در هم گره می خورد.
نطقه عطف قصه اما آن جاست که عزیزآقا پس از سبک و سنگین کردن گزینه های پیشنهادی، مادر دامادش را برای ازدواج مجدد کاندید می کند. چنین چالش ها و کش و قوس هایی در بستر قصه، دستمایه حوادثی می شود که برای مخاطب، لحظات کمیک و خنده داری را حاصل می آورد. در این میان، دیگر کاراکترهای سریال از جمله پسر بزرگ (رامین ناصرنصیر) و به خصوص داماد خانواده (مهران غفوریان) که در ابتدا از موافقان ازدواج مجدد عزیزآقا بوده و پس از این که درمی یابد پای مادر خودش در میان است، به جرگه مخالفان پیوسته هم به سهم خود در ماجرا نقش ایفا کرده و پیاز داغ ماجرا را کم و زیاد می کنند.
سریال زن بابا در پس ساختار طنزگونه خود بازگویی حرف های جدی و دغدغه های انسانی را نیز مد نظر دارد. عزیزآقا پیرمرد تنهایی است که با وجود بودن فرزندان در اطرافش، از بابت نداشتن یک مونس و همدم احساس تنهایی می کند و به نوعی یک کنش تابوشکنانه را در پیش می گیرد. او برخلاف آن چه که شاید عرف جامعه بیشتر بپسندد از گفتن دلتنگی هایش ابایی ندارد و صریح است و بی پرده سخن می گوید. آمدن زن بابا به عنوان همسر دوم پدر هم در این جا مرهمی است بر زخم های کهنه یک پیرمرد که می خواهد تا روزی که جان در بدن دارد به معنای واقعی کلمه زندگی کند و فقط نفس نکشد.
بازیگران سریال با وجودی که همه تلاش خود را به کار می گیرند اما حرف تازه ای برای گفتن ندارند. علت اصلی این نقصان شاید در شخصیت پردازی ضعیف کاراکترها باشد. شخصیت های سریال آقاخانی تیپیکال به نظر می رسند و شبیه آن چه قبلا در مجموعه های پیشین این چنینی به وفور دیده شده اند. سیروس گرجستانی هر چند می کوشد ابعادی جدید از یک پیرمرد تنها را به تصویر بکشد اما در نهایت توفیق چندانی حاصل نمی کند. در این میان، حساب محمد کاسبی از این حیث جداست. این بازیگر در قالب شخصیتی که کمتر در گذشته از او دیده ایم، به خوبی از پس ایفای کاراکتری برآمده که اراده عزیزآقا به ازدواج مجدد را بهانه ای برای تسویه حساب های شخصی و واکندن سنگ های گذشته قرار داده است.
مجموعه زن بابا در ورای کمیک های کلامی و موقعیتی که با خود دارد، پیام های اخلاقی و حرف های جدی بسیاری را در خود مستتر دارد که از این بابت، یک امتیاز برای این اثر به شمار می رود. طبیعی است سریالی که برای پخش نوروزی در نظر گرفته شده، بیشتر بر وجوه کمدی متمرکز شود و حرف های جدی را در لفافه و به شکل زیر پوستی بیان کند. همین اقتضائات، سبب ساز طراحی یک پایان خوش برای سریال سعید آقاخانی می شود و در نهایت، دلدادگان پیر و جوان پس از کش و قوس های فراوان و ماجراهای مختلف، توامان به هم می رسند و همه امور ختم به خیر می شود.
شاید بتوان سریال زن بابا را یک تمرین و سیاه مشق برای کارگردانش به حساب آورد که بعدها سبب ساز ساخت آثار پخته تر و مناسب تری همچون «روزهای بد بدر» می شود. هر چه هست، زن بابا یک اثر سرگرم کننده و مفرح است که تماشای دوباره اش از شبکه آی فیلم خالی از لطف نیست و می تواند بهانه خوبی باشد برای گره زدن این شب های سرد زمستانی با خنده و لحظات مفرح حاصل از چالش های تجدید فراش عزیزآقا.
اخبار
معاون مطبوعاتی
مشخص شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمد خدادی را به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی این وزارتخانه منصوب کرد.در متن حکم سید عباس صالحی آمده است: «نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی در حوزه مطبوعات و رسانههای عمومی به موجب این حکم به سمت «معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی» منصوب میشوید.امید میرود با استعانت از خداوند متعال و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود و نیروهای کارآمد در گسترش فعالیتهای مؤثر خبری و تحلیلی، حمایت مادی و معنوی از مطبوعات و اصحاب رسانه و تشکلهای صنفی، تأمین آزادیهای مطبوعاتی در چهارچوب قانون و شکوفایی رسانهای موفق و موید باشید.» از سوابق اجرایی محمد خدادی میتوان به مدیر مسئولی و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی، دبیرکل سازمان خبرگزاریهای جنبش عدم تعهد، سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه، مسئول گروه مطالعات رسانهای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه، رئیس اداره رسانههای وزارت امور خارجه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان، مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رئیس هیأت مدیره و هیأت امنا مؤسسه مطبوعاتی ایران، مدیرکل اخبار بینالملل خبرگزاری جمهوری اسلامی، رئیس هیأت امنا دانشکده خبر اشاره کرد.
یادنامه محمد مطیع در تماشاخانه سنگلج برگزار میشود
تماشاخانه سنگلج و خانه تئاتر با مشارکت خانه سینما یادنامه درگذشت محمد مطیع، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون را روز شنبه ۳۱ فروردین برگزار میکنند.
به گزارش امتیاز، در پی درگذشت محمد مطیع، بازیگر توانای تئاتر، سینما و تلویزیون یادنامه این هنرمند روز شنبه ۳۱ فروردین در تماشاخانه سنگلج برگزار میشود. محمد مطیع لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، فعالیت نمایشی خود را از دهه ۴۰ در مشهد آغاز کرد و بعد از حضور در دانشکده هنرهای دراماتیک در نمایشهای بسیاری از جمله «ارثیه ایرونی» به کارگردانی خلیج موحدیدیلمقانی، «آی باکلاه آی بیکلاه» به کارگردانی جعفر والی، «سنگ و سرنا» به کارگردانی عباس جوانمرد، «بامها و زیر بامها» به کارگردانی جعفر والی، «مرغ دریایی» به کارگردانی حمید سمندریان، «بازرس» به کارگردانی عزتالله انتظامی و... ایفای نقش کرد که همه این آثار در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.مراسم خاکسپاری این هنرمند روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در شهر گوتنبرگ برگزار شد. جزئیات یادنامه محمد مطیع و ساعت برگزاری آن در روزهای آینده اطلاعرسانی خواهد شد.
برگزاری ویژه برنامه پاسداشت ادبیات مقاومت در نمایشگاه کتاب تهران
مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ویژه برنامه پاسداشت ادبیات مقاومت را در نمایشگاه کتاب تهران برگزار میکنند.امیرشهریار امینیان با اشاره به برنامهریزی برای برگزاری ویژه برنامه پاسداشت ادبیات مقاومت از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب عنوان کرد: این برنامه با همکاری نمایشگاه کتاب و با حضور شخصیتهای فرهنگی از کشورهای سوریه لبنان و ترکیه برگزار میشود.وی افزود: در این همایش سه روزه هشت نویسنده، شاعر، منتقد ادبی و ناشر از کشورهای مذکور میهمان نمایشگاه کتاب تهران خواهند بود. برنامه نخست ما روز جمعه ششم اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود که طی آن جشن مقاومت و رونمایی از پوستر جایزه جهانی فلسطین رونمایی خواهد شد. همچنین در این برنامه از خانواده شهدای مدافع حرم و مقاومت تجلیل خواهد شد و نشستی نیز با موضوع جایگاه ادبیات در توسعه فرهنگ مقاومت برگزار میشود.
اخبار
سرپرست معاونت مطبوعاتی خبر داد:
اختصاص یارانه ویژه به نشریات و رسانه های مناطق سیل زده
سرپرست معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص یارانه ویژه به نشریات، مطبوعات و رسانه های مناطق سیل زده خبر داد.
به گزارش امتیاز و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی با اعلام این خبر افزود: با توجه به شرایط موجود در مناطق سیل زده کشور مقرر شده کمک ویژه ای از طریق یارانه به نشریات و روزنامه ها و رسانه های آن ها اختصاص داده شود.
بعد از «شهاب حسینی»؛
«رامبد جوان» به آکادمی «شگفتانگیزان» پیوست
رامبد جوان بهعنوان مربی به آکادمی «شگفتانگیزان» پیوست که پیشازاین شهاب حسینی سفیر آن شده بود.
به گزارش امتیاز، این آکادمی باهدف پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی از ابتدای سال جدید کار خود را با دعوت از شرکتکنندگان مستعد آغاز کرده است.
شهاب حسینی سفیر آکادمی «شگفتانگیزان» است و رامبد جوان هم بهعنوان یکی از مربیان این آکادمی در رشته سینما، کارگردانی آموزش میدهد. بیش از 20 هنرمند و ورزشکار شناختهشده دیگر در 10 شاخه هنری و ورزشی در آکادمی «شگفتانگیزان» حضور خواهند داشت.
شرکتکنندگان مستعد باید استعداد و مهارتی که به آن علاقهمند هستند را انتخاب کنند، بعد از ثبتنام در آکادمی «شگفتانگیزان» در مرحله اول طبق خواسته مربی ویدیو یا عکسی در رشته موردنظر ارسال میکنند که با تأیید مربی، منتخبان اولین بستههای آموزشی رشته موردنظر را دریافت میکنند. درصورتیکه بعد از آموزشهای اولیه، نتیجه عملکرد شرکتکننده امتیاز کافی را برای شرکت در مرحله بعدی به دست بیاورد، شرکتکننده بسته آموزشی دوم را دریافت میکند. درنهایت، به بهترین نفرات هر رشته جوایز متفاوتی اهدا میشود که زمینهساز حضور آنان در عرصه حرفهای رشته موردنظرشان است. جوایز آکادمی «شگفتانگیزان» بهزودی اعلام خواهند شد.
آکادمی «شگفتانگیزان» با تأکید بر ایجاد امید برای پرورش استعدادها در هرکجای ایران فعالیت خود را آغاز کرده است و با حضور مربیان برجسته و شناختهشده فرصت پرورش استعداد را در اختیار علاقهمندان میگذارد.
«شگفت نگار» یکی از بخشهای جانبی این آکادمی است که علاوه بر تدریس رشته مجریگری و گزارشگری به علاقهمندان قصد دارد از هر شهر و روستا همکارانی انتخاب کند تا ضمن ایجاد فضایی برای تجربه واقعی شرکتکنندگان، بهعنوان بازوی رسانهای آکادمی «شگفت انگیزان» فعالیت کنند.
علاقهمندان میتوانند برای اطلاع از نحوه شرکت در این آکادمی استعداد پروری به برنامه «روبیکا» مراجعه کنند. ثبتنام در این آکادمی از ابتدای سال جدید آغازشده و همچنان ادامه خواهد داشت.
همزمان با اعیاد شعبانیه برگزار میشود
«زیارت گل» در میدان امام حسین(ع)
مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ سومین ویژهبرنامه «زیارت گل» را به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه در میدان امام حسین(ع) برگزار میکند.
به گزارش امتیاز، همزمان با فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، سالروز ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ولیعصر(عج)، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ ویژهبرنامه «زیارت گل» را از سهشنبه ۲۰ فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲ در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار میکند.
در این برنامه برای سومین سال متوالی، آیین گلابگیری برای تأمین گلاب شستوشوی حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) با همکاری سازمان فرهنگی هنری و ستاد بازسازی عتبات عالیات تأمین میشود. برای تأمین گلاب، گلبرگهای یک باغ در قمصر کاشان تهیه شده است و کار گلابگیری در میدان امام حسین(ع) انجام میشود.
این ویژهبرنامه شامل ۳۰ غرفه در عناوین: گلابگیری، سوغات استانها، کودک، مسابقه، عتبات عالیات و جمعآوری کمکهای مردمی برای هموطنان سیلزده برگزار میشود.
شهروندان میتوانند با حضور در محوطه میدان امام حسین(ع) گلابهای تهیهشده را خریداری کنند و به غرفه بازسازی عتبات عالیات که در همان محوطه قرار دارد، هدیه کنند تا برای شستوشوی حرمین عتبات عالیات در طول یک سال استفاده شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4009/17336/64346
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4009/17336/64347
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4009/17336/64348
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4009/17336/64349
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4009/17336/64350
|
عناوین این صفحه
- توجه به خرده فرهنگها؛ حلقه مفقوده سریال های ایرانی
- سه مطالبه دیرین جامعه هنری و دیوار کوتاه وزارت ارشاد
- یادداشت
- اخبار
- اخبار