|
اسماعیل امینی:
مشکل جامعه ایرانی امروز فقر فرهنگی است
اسماعیل امینی با اشاره به فقر فرهنگی موجود در جامعه عنوان کرد: هیچ حرف تازهای برای گفتن وجود ندارد. مردم فکر میکنند تنها آنانند که یکسری چیزها را میدانند و اجازه حرفزدن به کسی نمیدهند.
نشست تخصصی مطبوعات دهه اول انقلاب به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با همکاری مؤسسه خانه کتاب با حضور صابر قدیمی، اسماعیل امینی و ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و عباس حسینی نژاد نویسنده و شاعر در سرای اهل قلم برگزار شد.
سکوت در اولویت ما نیست
در این جلسه اسماعیل امینی، شاعر طنزنویس، درباره مشکلات اهالی مطبوعات گفت: گران شدن ناگهانی کاغذ یا فشارهایی که از اهل قدرت بر مطبوعات میآورند بسیار در چشم است؛ اما در روزگاری قرار گرفتهایم که میل به مطالعه و مباحثه و یاد گرفتن در آن کم شده و میل به حرف زدن بیشتر است. در مکانهایی که طبیعی است صحبت نکنیم باز هم سکوت در اولویتهایمان نیست، حتی در کتابخانهها. استقبال از کتاب کم اما تعداد ناشرها بسیار زیاد است تا جایی که تعداد ناشران از خوانندگان بیشتر شده است.
وی با اشاره به فقر فرهنگی موجود در جامعه عنوان کرد: هیچ حرف تازهای برای گفتن وجود ندارد. مردم فکر میکنند تنها آنانند که یکسری چیزها را میدانند و همین موضوع باعث میشود اجازه حرف زدن به دیگران را ندهند و علت اصلی این موضوع فقر فرهنگی است.
این روزها دوران فقر اندیشه و سایه افکندن ابتذال بر همه چیز است
وی با اشاره به جایگزینی رسانههای مجازی به جای رسانههای کاغذی گفت: جایگزینی رسانههای مجازی به کاغذی در تمام عالم اتفاق افتاده و اصلاً چیز بدی نیست. رسانههای جدید سرعت بیشتری دارند و امکان انتشار جهانی دارند. روزی رسانههای کاغذی هم جای نهادهای دیگری را که قبلاً بودهاند گرفتهاند؛ اما با نسلی مواجهیم که هیچ کنجکاوی و سوالی در هیچ موضوعی ندارند که این قابل تعجب و نگرانی است؛ زیرا همچین جامعهای بسیار زود از بین میرود. این روزها دوران فقر اندیشه و سایه افکندن ابتذال بر همه چیز است.
امینی با اشاره به نشریات بعد از انقلاب عنوان کرد: اگر بخواهم در یک کلمه نشریات بعد از انقلاب را توصیف کنم، هرج و مرج و عصبانیت ویژگی آن سالها بود. نشریات بسیاری تعطیل شده بودند که میخواستند باز هم شروع به کار کنند اما چون دیگر فضای کشور عوض شده بود، نشریهها تأسیس میشدند اما با اینکه کسی هم جلویشان را نمیگرفت ادامه نمیدادند.
وی ادامه داد: امروز که از دور به آن سالها نگاه میکنم دورهای بود که هیچکس به حرف کسی گوش نمیکرد. در تمام گرایشهای سیاسی هم این تفکر وجود داشت. فکر میکردند آنچه میگویند قطعاً درست است و آنچه دیگران میگویند قطعاً غلط است و همین موضوع باعث شده بود گفتوگویی رخ ندهد. آن سالها تعدادی نشریه طنز بیرون میآمد که هیچ متولی نداشت و هیچکدام از نویسندگان هم اسم نداشتند.
امینی درباره کیومرث صابری فومنی، طنزنویس و پایهگذار مؤسسه گلآقا، گفت: کیومرث صابری زمانی شروع به نوشتن کرد که در فضای جنگ قرار گرفت؛ زمانی که اگر درباره آدمهای معمولی مطلب مینوشتند بسیار اذیت میشدند و فقط ترجیح میدادند خودشان با دیگران شوخی کنند. صابری زمانی بدون نام طنز مینوشت و حتی یک بار از طرف یکی از اعضای مجلس تهدیدهای شدیدی شد.
وی افزود: صابری به دیگر طنزنویسان یاد داد که میتوان طنز نوشت اما شلخته و ترسو نبود. انتقاد کردن خارج از طیف ارزشهای انقلاب و زیر سوال بردن مسئولان نیست. میتوان صاحب تفکر و اندیشه بود اما بله قربان گو و منفعل نبود.
این نویسنده همچنین درباره نشریه گل آقا توضیح داد: بینشی که هنوز حفظ شده (من یا دیگری است)، یعنی آنچه من هستم خوب و اسطورهای است و آنچه غیر از من است دشمن و بد است. این تفکر از زمانی باب شد که از همهچیز مثل شغل و رنگ و لهجه و… به عنوان فحش به کار برده میشد و بقایای این فاجعه هنوز هم در جامعه باقی مانده است. در مؤسسه گلآقا صابری اصلاً اجازه شوخی با چیزهایی را که مربوط به کرامت انسانهاست نمیداد؛ حتی اگر آن شخص دشمن بود. نکتهای که صابری قانون کرده بود این بود که طوری بنویسیم که اگر شخصی که طنز درباره اوست آن را خواند خوشش بیاید و شرمنده نشود.
صابر قدیمی، شاعر، ترانهسرا و طنزپرداز، در بخش دیگری از این جلسه درباره نشریات بعد از انقلاب گفت: نشریهای مانند روزنامه اطلاعات رفته رفته طنز را در خود جای داد و دیگر نشریات هم سعی کردند در این حوزه کار کنند. حضور کیومرث صابری در «دو کلمه حرف حساب» ستون طنز صفحه ۳ روزنامه اطلاعات باعث شد کمی طنز جدیتر گرفته شود. سال ۶۳ تا خرداد ۷۶ که مقطع دیگری در مطبوعات طنز به شمار میروند دیگر نشریات هم حرکات تازهای در این حوزه شروع کردند.
انسانهای خودمقدسپنداری هستیم
وی همچنین درباره محدود بودن موضوعات قابل بحث برای طنزنویسان تصریح کرد: ما انسانهای خودمقدسپنداری هستیم. زمانی که به عنوان طنزپرداز مینویسیم، هر اسمی به کار ببریم توهین به حساب میآید. کوچکترین شوخی به همه برمیخورد. اگر به قومیتها شوخی کنیم وای به حالمان میشود. تمام شخصیتها فارس هستند، حتی شوخی با جنسیتها هم برای ما مشکلساز میشود.
چاپ کتابی درباره اتوپیای کانستراکتیویسم و فهم هنر با نور و فضا
کتاب «فضا به مثابه پشتیبان (نگاهی به رویکردهای پدیدارشناسانه در هنر مدرن)» نوشته فوآد فراهانی بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب نوزدهمین عنوان از مجموعه «درباره هنر» است که این ناشر چاپ میکند.
فراهانی همانطور که خود میگوید تلاش کرده در صفحات این کتاب، با استفاده از حرکتهای رفت و برگشتی بین افراد، جریانها، رویدادها و زمانهای مختلف، ارتباط برخی تحولات هنری را که از قرن بیستم تا امروز متولد شدهاند، برای مخاطب خود مشخص کند. او مینویسد: پیوندها و اشتراکات این جریانات و برنامههای زیباییشناسانه با در نظر داشتن آن لحظه در پرتوِ پدیدارشناسی هوسرل در ارتباط با تحویل پدیدارشناسانه، زنجیرهای ادامهدار را به نحوی شگفتآور در برابر چشمانم آشکار ساخت؛ و حال به یاری این شگفتی است که میخواهم روایتی از تجربه این حرکت و این پیوستار داشته باشم.
متن کتاب با بیانی از احساس کازیمیر مالِویچ آغاز شده و با گذر از اتوپیای کانستراکتیویسم، در جستجوی تفهیم تجربه ساختن پدیده خالص با مفهوم نور و فضا است؛ باور جنبشی که در دهه ۱۹۶۰ توسط جمعی از هنرمندان کالیفرنیای جنوبی پایهگذاری شد. هنر این گروه نه کمیتگرا که کیفی توصیف میشود و این کیفیت باید احساس و ادراک شود. نویسنده در فصل اول کتاب پیش رو، کانستراکتیویسم را در هنر تشریح؛ و بینش بنیادکاوانه آن را با رویکرد پدیدارشناسانه بررسی کرده است.
عناوین بخشهای مختلف این کتاب بهترتیب عبارت است از: اولِ سخن، جستوجوی ابزار جدید بیان، فصل اول (اتوپیای کانستراکتیویسم…)، بعد از جنگ جهانی دوم، فصل دوم (هنر نور و فضا…)، آخرِ سخن.
در فصل دوم کتاب، برخی از هنرمندان معاصر معرفی میشوند که در ایران کمتر شناختهشده هستند. این کار با تعریف پدیدارشناسی به عنوان ابرازی برای رفتن به سراغ سرآغازهای هر شناختی، انجام شده است. هنرمندانی که در فصل دوم کتاب معرفی میشوند، با فعالیت در طیف وسیعی از رسانهها، شکلهای بیانی متعددی را تجربه کرده و موفق شدهاند ماهیت هنر را به چالش بکشند.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
کنت پانزا در ۱۹۷۲ تورل را ملاقات کرد، سپس شش کار از او در فاصله سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳، قبل از نخستین نمایش عمومی آنها خریداری کرد. خرید پانزا تا حد زیادی بر پایه این تصمیم بود: کارهای اتاق _ محیطی که تابهحال نمایش داده نشده است و آنها فقط به شکل پیشطرح میتوانستند مورد بررسی قرار گیرند.
کارهای تورل در مجموعه پانزا به نظر میرسند واژگانشان را تا اندازهای از منابع ایتالیایی گرفتهاند، همچون آرک به سبک رومن که در معماری ایتالیا بسیار به کار رفته است. روزنه هلالی شکل در سقف در وهله اول بیشتر همچون تقویتکنندهای معمارانه عمل میکند تا یک کار نوری مستقل. نیمی از راهروِ طبقه دوم را در محل اصطبلِ تغییرشکلیافته پیشین، جایی که کارهای «نور و فضا» ی مجموعه پانزا در آن نصب شده بودند میپیمودید.
هنگامی که به سمت پایین تالار ورودی بلند و باریک (نقاشیشده با رنگ سفید خالص، در سطحی بیعیب و نقص) حرکت میکردید، چشم غبار ملایم هوایی را مشاهده میکرد که در نزدیکیتان ضخیمتر و انبوهتر مینمود و در انتهای راهرو _ آن دورتر_ درخشان و غرق در نور، به هلالی تمامعیار منتهی میشد. همچنان که به سوی هلال پیش میرفتید، بهآرامی گشوده میشد و آسمانی پر از ابر در فرمی تخممرغی آشکار میگردید. این حداقل چیزی بود که آنجا مشاهده میکردید؛ تأثیر آن کار چنان قدرتمند بود که به نوعی نوری روحانی را در ذهن متبادر میساخت.
این کتاب ۳۱۱ صفحه مصور، شمارگان ۳۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد:
قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان تشکیل شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تشکیل قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان خبر داد و افزود: بعد از حادثه تلخ سیل اخیر پیرو جلسات متعدد با دستگاههای مختلف مقررشد این قرارگاه با تشکیل کارگروههای مختلف در جهت حمایت از سیل زدگان و ثبت نام از داوطلبان گروههای جهادی و مردمی اقداماتی را انجام دهد.
به گزارش امتیاز؛ سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام خبر تشکیل قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان گفت: رویکرد مجموعههای فرهنگی کشور همواره خدمت رسانی به مردم بوده است، پس از حادثه سیل اخیر نیز جلسات متعددی با دستگاههای مختلف انجام شد تا برنامه ریزی شود چه اقداماتی را در حوزه فرهنگی میتوان برای مردم مناطق سیل زده انجام داد.
وی تصریح کرد: پیرو جلسات صورت گرفته مقرر شد تا شورایی در این قرارگاه فرهنگی با حضور سازمان بسیج مستضعفین، نهاد نماینده ولایت فقیه در دانشگاهها ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمیته ملی المپیک، سازمان صدا وسیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن خیرین مدرسه ساز و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایجاد شود.
اوحدی افزود: با تشکیل این شورا در قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان کارگروههای مختلفی در زمینههای فرهنگ و هنر، ورزش، خیرین و ... تشکیل شد و دستگاههای مختلف اجرای مسوولیتهای مرتبط با این کارگروهها را عهده دار شدند. وی همچنین از برپایی 10 خانه فرهنگ در مناطق سیل زده خبر داد و افزود: برنامه ریزی برای اجرای برنامههای متفاوت ویژه کودکان و نوجوانان در اردوگاههای مناطق سیل زده، برپایی سینماهای سیار، فعالیتهای ورزشی، ، ایجاد مهد کودک، ارسال بسته های ویژه کودک و نوجوان و ... از جمله مصوبات نخستین جلسه قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان بود.
اوحدی اظهار داشت : همچنین مقرر شد در کنار جمعآوری ملزومات و کمکهای مردمی که از روزهای گذشته در تمامی فرهنگسراهای تهران آغاز شده است ثبت نام گروههای دواطلب مردمی برای ارایه خدمات فرهنگی هنری در مناطق سیل زده نیز صورت گیرد.
وی افزود: به همین منظور نیروهای داوطلب مردمی، گروههای جهادی، «ان.جی.او»های مردم نهاد میتوانند از سه طریق؛ حضور در تمامی فرهنگسراهای شهر تهران ، تماس با تلفن 1837 از روز شنبه در ساعات اداری یا ارسال اطلاعات خود (شامل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه )به سامانه پیامکی 20001837 برای ثبتنام اقدام کنند. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 1837 تماس بگیرند.
رییس سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران در پایان ضمن ابراز همدردی با مردم سیل زده و حمایت شهروندان از مردم در مناطق سیل زده گفت: برای تمامی این اقدامات «پویشی» با شعار «بی قرار توام» و هشتگ #کنارتم_هموطن شکل گرفته است.
رسانهای که در زمان بحران تعطیل است برای همیشه تعطیل بماند
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه بحرانیترین سازمان کشور در حال حاضر سازمان مدیریت بحران است گفت: رسانهای که در زمان بحران تعطیل است بهتر است هیچگاه فعالیت نکند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز میزبان نشست دومین نشست کرسیهای آزاد اندیشی رسانهای با موضوع مدیریت بحران سیل با تاکید بر نقش رسانهها بود که در آن سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، مسعود تجریشی معاون زیست انسانی سازمان محیط زیست و دکتر اکبر نصرالهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران مرکز به سخنرانی پرداختند.
تاجبخش در این نشست در سخنانی عنوان داشت: در بحث هواشناسی پدیدههایی در مقیاسهای متفاوت وجود دارد که کاه تا چند ساعت و گاه تا چند ماه قبل از رخداد قابل پیشبینی هستند. با این همه باید بگویم که جهان از دیده بانی منظم و دقیق از پدیدههای آب و هوایی رنج میبرد و وقوع بسیاری از پدیدهها به دلیل عدم توانایی در شناسایی و پیش بینی آن پدیدهها رخ میدهد چراکه پیش بینی یقینی و دقیق در خصوص پدیدههای آب و هوایی وجود ندارد و تمامی شناساییها بر اساس احتمالات است.
وی در همین زمینه با اشاره به اینکه در دنیا به طور تقریبی از دو هفته پیش از وقوع رخداد سیل میتوانند آن را پیش بینی کنند، افزود: ما در ایران و در سازمان هواشناسی در مرحله اول بین سه تا هفت روز و در مرحله دوم از ۷۲ ساعت تا ۴۸ ساعت پیش ار رخداد و در مرحله سوم از زمان کمتر از ۱۲ ساعت پیش از رخداد تا سه ساعت پیش از آن میتوانیم این پیش بینی را داشته باشیم که در سیلهای اخیر از ۷۲ ساعت قبل پیش بینیهای لازم انجام و از ۴۸ ساعت قبل از وقوع سیل اخطاریههای لازم صادر گردید. به طور مشخص درباره سیل گلستان و شرق مازندران هواشناسی بهصورت دقیق صورت گرفت و اطلاعیه و اخطاریههای لازم نیز صادر شد.
فقدان برنامه اطلاع رسانی در مواقع بحرانی
در ادامه نشست اکبر نصرالهی در سخنانی عنوان کرد: ورود با تأخیر در موضوع بحران خودش یکی از بحرانهایی است که ما در کشورمان با آن روبرو هستیم. باید توجه کرد در کشوری که خودش در سالهای اخیر زمره ده کشور بلاخیز دنیا بوده است، وجود سازمان و رسانههای مدیریت کننده بحران که چابک و سریع وارد عمل شوند یکی از ضروریات است اما متأسفم که ما برنامه جامع و کاملی برای مقابله با بحران نداریم و هنوز در مواقعی مانند سیل استانهای شمالی و غربی به طور دقیق و زمانبندی شده نمیدانیم که باید چه کاری را صورت بدهیم.
سایتهای مدیریت بحران استانی خوابیدهاند
نصرالهی ادامه داد: در کشور ما رسانه برای اطلاع رسانی درباره بحران کم نیست اما یک سخنگو و مجرای خبری واحد و مطمئن برای اطلاع رسانی در این زمینه وجود ندارد. کسی حرفی میزند و دیگری کاری دیگر میکند. خبری از یک اطلاع رسانی چاپک و سریع و مطمئن نیست. به طور مثال شما به سایت سازمان مدیریت بحران در کشور سری بزنید. سایت اطلاع رسانی مدیریت بحران تشریفاتی و مدیر محور است؛ در روزهای گذشته به طور متوسط ۳ خبر در این سایت اطلاع رسانی شده که آن هم مربوط به مدیران این ستاد است. از ۳۲ استان کشور تنها ۲۸ استان ماسایت روز اداره مدیریت بحران دارند که فاقد اطلاعات به روز است و سه استان از اساس چنین صفحه اطلاع رسانی ندارند. از میان استانهای دارای صفحه تنها دو استان فارس و مازندران صفحات اینترنتی مدیریت بحران دارند که در استان گلستان اوایل اسفند ماه سایت به این سایت به روز شده است. در استان لرستان هشت روز پیش از سیل و در استان خوزستان هم در اوایل دی ماه این اتفاق رخ داده است. همین حالا این سایتها نه فیلمی و نه عکسی از یحران سیل ندارند و نه حتی بخشی برای آموزش. مردم در چنین شرایطی از کجا باید اطلاعات و آگاهی به دست بیاورند؟ تا کی قرار است این سازمان و اداراتش تنها عکسها و خبرهای و فعالیتهای تشریفاتی داشته باشند؟ عدم فعالیت صحیح این ستاد در واقع خود ستاد بحران کشور را با بحران مواجه کرده است.
رسانههای تعطیل در زمان بحران بهتر است همیشه تعطیل شوند
وی در همین زمینه با اشاره به سخنان رئیس سازمان هواشناسی کشوری گفت: سوال این است که آیا اخطاریههای سازمان هواشناسی مردم را در خصوص مقابله با بحران سیل حساس میکند؟ البته باید این سوال را هم پرسید که آیا رسانهها با این اطلاعیهها به این جمع بندی میرسند که مردم را برای مقابله با این دست بحرانها آماده کنند؟ باید توجه کرد که مسئولان و خبرنگاران لازم نیست حتماً در آب حضور داشته باشند که بگویند داریم از بحران خبر میدهیم. این عمل نشانه همراهی با مردم نیست بلکه آنها باید با پیگیری مطالبات مردم و سازمان دهی نهادهای مربوطه وفاداری خود را نسبت به ملت ایران نشان دهند. این را هم به یاد داشته باشیم رسانه نباید در تعطیلی باشد، اگر زمان بحران رسانه در تعطیلی باشد بهتر است هیچ گاه فعالیت نکند. ما در کشور از نظر کمی در کشور با کمبود رسانه روبرو نیستیم. تنها صدا و سیما ۱۵۰ ساعت در روز خبر پخش میکنند و هزاران روزنامه سراسری و محلی نیز در کشور موجود است. باید از این ظرفیتها در زمان رویداد یک بحران بزرگ به بهترین شکل بهره برد.
اخبار
آغاز چاپ مجموعهکتابهای «افق کلاسیک» با «مرد کوچک»
رمان «مرد کوچک» نوشته آلفونس دوده بهتازگی با ترجمه محمود گودرزی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب اولین عنوان از مجموعه «افق کلاسیک» است که این ناشر چاپ عناوین ادبیات کلاسیک را در قالب آن در دستور کار قرار داده است.
آلفونس دوده نویسنده فرانسوی برای نوشتن رمان «مرد کوچک» از تجربههای زندگی خود وام گرفت. او از خاطراتی استفاده کرد که مربوط به آغاز جوانیاش و سفرش به شهر پاریس برای تأمین زندگی خانوادهاش میشد. گودرزی این رمان را از زبان فرانسوی به فارسی برگردانده است.
دوده متولد سال ۱۸۴۰ و درگذشته به سال ۱۸۹۷ است. او پدر دو نویسنده از نویسندگان ادبیات فرانسه است و آثار زیادی در کارنامه دارد. در رمان «مرد کوچک» مرد جوانی به نام دانیل که قهرمان داستان است، رؤیای احیای خانه پدریاش را در سر میپروراند. به همیندلیل باید در شهر رنگارنگی چون پاریس، بین دو راهی عشق و هوس دست به انتخاب بزند. او در پی پایان دادن به درد و رنجهایش است...
«مرد کوچک» یکی از رمانهای بزرگ ادبیات فرانسه است که درباره احساسات و عواطف انسان در جامعهای شلوغ و پرآشوب است. این رمان دو بخش اصلی دارد که فصول مختلفی را در بر گرفتهاند. در بخش اول، مخاطب با این فصول روبرو میشود: کارخانه، سوسکها، او مُرده! برایش دعا کنید!، دفترچه قرمز، خرج زندگیات را درآور، کوچولوها، ناظم، چشمان سیاه، ماجرای بوکواران، روزهای بد، دوست خوبم مربی سلاح، حلقه آهنی، کلیدهای آقای ویو، دایی باتیست.
در بخش دوم هم این فصلها درج شدهاند: گالشهایم، از طرف کشیشِ سن نیزیه، مادرم ژاک، بحثِ دخل و خرج، فاخته سفید و بانوی طبقه اول، قصه پیهروت، رُز سرخ و چشمان سیاه، کتابخوانی در پاساژ سومون، ماجراهای پروانهای آبیرنگ، ظرف چینی خواهی فروخت، ایرما بورل، قلب قندی، تولوکوتوتینیان، آدمربایی، رؤیا، پایان رؤیا.
در قسمتی از این رمان میخوانیم:
آنجا در آن سایبان تاریک و سرد و گورمانند بود که فهمیدم انسانها چقدر میتوانند پست و خبیث باشند؛ آنجا بود که یاد گرفتم تردید کنم، تحقیر کنم، نفرت بورزم… آه ای کسانی که نوشتهام را میخوانید، خدا نکند روزی زیر آن سایبان بروید! ایستاده، نفس در سینه حبس، با چهرهای سرخ از خشم و شرم به آنچه در کافه اسپرون گفته میشد، گوش میدادم.
سخنران مجلس همچنان دوست خوب من مربی سلاح بود… ماجرای سسیلیا، آن مکاتبه عاشقانه و سر زدن آقای بخشدار به مدرسه را تعریف میکرد و همه اینها را با شاخ و برگ بسیار و حرکاتی احتمالاً خندهدار؛ گواه آن شادی و شعف مخاطبان بود.
رئیس کارگروه انجمن سواد رسانهای انتخاب شد
نشست سواد رسانهای، اقتصاد و برندسازی با حضور مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران و اعضای کارگروه مذکور به میزبانی بانک سرمایه برگزار شد.
در این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی برخی بانکهای کشور، رئیس کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور، سردبیران برخی خبرگزاریهای اقتصادی و مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران تشکیل شد، بر ضرورت افزایش سواد رسانهای مدیران اقتصادی کشور، خبرنگاران حوزه اقتصاد و عموم مردم تاکید شد.
محمد صادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران در این نشست از برنامه مشترک انجمن سواد رسانهای ایران، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت و بانک رسالت برای افزایش سواد رسانهای اقتصادی عموم مردم خبر داد و گفت: یکی از برنامههای انجمن سواد رسانهای ایران، افزایش سواد مالی عموم اعضای جامعه با همکاری رسانههای جمعی است.
همچنین ناهید مونسان مدیر روابط عمومی بانک سرمایه و دبیر کارگروه سواد رسانهای، اقتصاد و برندسازی انجمن سواد رسانهای ایران درباره اهداف تشکیل کارگروه سواد رسانهای، اقتصاد و برندسازی گفت: افزایش سواد رسانهای اقتصادی عموم مردم با هدف مصونیتبخشی به جامعه در برابر شایعات و اخبار مدیریتشده از سوی اتاقهای فکر عملیات روانی در حوزه اقتصادی، افزایش توان مخاطب برای تجزیه و تحلیل تبلیغات تجاری، افزایش سواد رسانهای مسئولین برای ارتباط سالم، مفید و موثر از طریق رسانههای جمعی با عموم مردم، افزایش سواد رسانهای اصحاب رسانه برای بالا بردن قدرت دروازهبانی ایشان در حوزه خبر و پیامهای اقتصادی و آسیبشناسی برند ایرانی در سطح جهان و ارائه راهکار برای افزایش جایگاه برند ایرانی در سطح جهان از جمله اهداف تشکیل کارگروه سواد رسانهای، اقتصاد و برندسازی است.وی افزود: گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با همکاری رسانههای جمعی، شبکهسازی فعالان حوزه سواد رسانهای و اقتصاد با هدف همافزایی و همکاری شبکهای، شناسایی و حمایت معنوی از پژوهشهای راهبردی در حوزه سواد رسانهای و اقتصاد و برنامهریزی برای آموزش مخاطبین هدف در حوزه سواد رسانهای و اقتصاد از دیگر اهداف تشکیل کارگروه مذکور است.در ادامه این نشست برای تعیین رئیس کارگروه سواد رسانهای، اقتصاد و برندسازی انجمن سواد رسانهای ایران رای گیری شد که محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق مناطق آزاد کشور با رای اکثریت به عنوان رئیس کارگروه و غلامرضا کاظمی دینان رئیس سابق انجمن روابط عمومی ایران و مشاور رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نایب رئیس کارگروه انتخاب شدند.
اخبار
از شبکه الکوثر :
تولید و پخش کلیپ به مناسبت ولادت امام سجاد (ع)
به مناسبت ولادت چهارمین اختر تابناک امامت امام سجاد (ع) کلیپی نمایشی با مضمون شخصیت آن حضرت به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدعلی جاهد در شبکه الکوثر تولید شده است .
به گزارش امتیاز، مکان ساخت این کلیپ در لوکیشن تاریخی سریال «مختارنامه» بوده و با حضور بیش از 200 هنرور و 50 نفر عوامل تولید به خوانندگی و آهنگسازی جواد یادگاری انجام پذیرفته است .
حسن هدایت طراح لباس ، حسن سلیمانی مدیر فیلم برداری و بهنام حلمی تدوین و گرافیک این نماهنگ را برعهده داشته اند .
نماهنگ سنتی امام سجاد (ع) در دو نسخه عربی و زیرنویس فارسی همزمان با ولادت آن امام همام از طرق شبکه الکوثر و سایت آن (به آدرس www.alkawthartv.com) و شبکه های ملی و استانی در دسترس علاقمندان خواهد بود.
مجموعه«دانش ترسناک» به تئاتر تماشایی و تماشاگران اعصابخردکن رسید
کتاب «تئاتر تماشایی و تماشاگران اعصابخردکن» نوشته ریچل رایت بهتازگی با ترجمه محمود مزینانی توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب یکی از عناوین مجموعه «دانش ترسناک» است که چند روز پیش کتاب «هنر هولآور» نوشته مایکل کاکس با ترجمه همین مترجم از آن منتشر شد. ۵ کتابی که پیشتر در قالب مجموعه «دانش ترسناک» توسط پیدایش چاپ شدهاند، به این ترتیباند: روباتهای آشوبگر، کهکشان سرگیجهآور، سینمای پر زرق و برق، ریاضیات خفن، دایناسورهای گوربهگورشده.
نویسنده کتاب «تئاتر تماشایی و تماشاگران اعصابخردکن» با لحن طنز و چارچوب آثار ادبیات ترسناک، تاریخ تئاتر را بهطور فشرده برای نوجوانان روایت کرده است. او در این کتاب از نمایشنامه بدون دیالوگ و بازیگران بدون لباس میگوید تا بازیگر زنی که شبها در یک تابوت میخوابید یا نمایشنامهنویسی که پیرنگ خود را گم کرد و کارگردانی با تمام استعدادهای یک چوب خشک.
عناوین اصلی این کتاب بهترتیب عبارتاند از:
از اینجا شروع کنید، تاریخچه تئاتر، تراژدیهای غمانگیز و کمدیهای دلانگیز، اعمال وحشتانگیز و مبارزههای دلهرهآور، آمادهسازی صحنه، کتهای الکی و صورتهای رنگی، چراغها روشن میشوند اما آیا کسی میتواند بازیگران را ببیند؟، صداها خاموش، جلوههای تماشایی، نمایشنامهنویسان و پیرنگهای پررنگشان، کارگردانان پرتوقع، بازیگری، تماشاگران اعصابخردکن، نزدیکیهای پایان، لغتنامه تئاتری.
ریچل رایت جملات ابتدایی کتابش را از بخش «از اینجا شروع کنید» اینچنین شروع میکند: تا حالا شده وسط تماشای یک نمایش توی دلتان بگویید: «بخشکی شانس! چه گناهی کردم که مجبورم بنشینم و این کپه آشغال را تماشا کنم؟» حق با شماست، بعضی وقتها تماشای یک تئاتر میتواند به اندازه باز کردن چاه فاضلابی که گیر دارد حال آدم را بگیرد. اما در مقابل هر نمایشنامه مسخرهای که نوشته میشود و هر نمایش مزخرفی که به صحنه برده میشود، نمایشهای بیشمار دیگری هستند که هیجانآور، تکاندهنده، جالب و سرگرمکنندهاند.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
گاهی اوقات بازیگران مجبورند اجزای چهره مصنوعی را مثل گریم به چهره بچسبانند تا آنها را به شکل شخصیتی که میخواهند بازی کنند در آورد. گذاشتن بینیهای مصنوعی، جای زخمها و صورتهای ساختهشده از لاتکس لاستیکمانند همیشه کار سرگرمکننده و باحالی نیست. او از همه اینکه درست کردن اجزای چهره مصنوعی زمانبر است. (کار گذاشتن کلاهگیس و دماغ مصنوعی که مایکل کرافورد بازیگر را در سال ۱۹۸۶ به شخصیت خود در شبح اپرا تبدیل میکرد دو ساعت وقت میگرفت.) بگذریم که معروف است خیلی وقتها پیش میآید که دماغها و جای زخمهای مصنوعی در زمان اجرا از صورت جدا میشوند. (دماغ مصنوعی که اورسون ولز بازیگر در اجرای سال ۱۹۵۵ «موبیدیک» استفاده میکرد نیمههای نمایش جدا شد و به زمین افتاد. خوشبختانه اورسون از این اتفاق خیلی دست و پایش را گم نکرد. او خیلی راحت با یک لگد دماغ جدا شده را به طرف تماشاگران پرت کرد و به بازیاش ادامه داد.)
معمولاً فقط شخصیتهای داستانی نیستند که روی صحنه گریم میشوند. بازیگرانی که بیشتر شخصیتهای معمولی را بازی میکنند نیز برای آنکه چهرههایشان در زیر نور شدید نورافکنها حالت غیرطبیعی پیدا نکند گریم میشوند. بازیگران جوانی که نقش شخصیتهای پیرتر را بازی میکنند هم گریم میشوند تا در خطوط چهره و پستی و بلندیهای صورتشان اغراق شود.
این کتاب با ۱۴۶ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64377
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64378
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64379
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64380
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64381
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4011/17351/64382
|
عناوین این صفحه
- مشکل جامعه ایرانی امروز فقر فرهنگی است
- چاپ کتابی درباره اتوپیای کانستراکتیویسم و فهم هنر با نور و فضا
- قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان تشکیل شد
- رسانهای که در زمان بحران تعطیل است برای همیشه تعطیل بماند
- اخبار
- اخبار