|
امیر دژاکام:
نمایش «مکبث» بهترین کار من است
امیر دژاکام نمایش «مکبث» را یکی از بهترین کارهای خود دانست و گفت: در این کار نگاه تازهای به نمایشنامه «مکبث» شکسپیر دارم.
به گزارش امتیاز؛ امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و استاد دانشگاه، با بیان این که چهل سال سابقه کارگردانی دارد و نخستین نمایشاش را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه برده، گفت: من از سال اول دانشگاه پس از این که 5-6 نمایش را در تالار مولوی و سالن چهارسو اجرا کردم، در تالار وحدت به صحنه رفتم. اما وقتی تصمیم گرفتم نمایش «مکبث» را اجرا کنم با شرایطی روبرو شدم که متفاوت با چیزی بود که از آن شناخت داشتم. برای این نمایش تعدادی بازیگر انتخاب کردم و به دستیارانم گفتم. آنها به من اعلام کردند، این بازیگران رقمهای 20 میلیون، 50 میلیون و 15 میلیون تومان درخواست کردند. وقتی رقم دستمزد بازیگران را جمع بستم، رقمی شد حدود 200 تا 300 میلیون تومان به جز دکور، لباس و سایر موارد.
او افزود: برای همین با یکی دو تهیهکننده صحبت داشتیم، آنها گفتند: شما کارگردان شناخته شدهای هستید ولی «مکبث» نه؛ کمدی و سرگرمی کار کنید». من نیز گفتم: نه. حالا باید انتخاب میکردم یا کارگردانی و فعالیت هنری را به اتمام برسانم یا به کارم ادامه بدهم. پس تصمیم گرفتم بازیگر تربیت کنم و برای همین از بین دانشجویانم در دانشگاه دو نفر، از بین هنرجویان در موسسه 4-5 نفر و از بین جوانانی که طی فراخوانی مراجعه کرده بودند 5-6 نفر انتخاب و گروه تشکیل شد. البته چهار نفر از بازیگران یعنی الناز تاریخی، احمد داوودی، آناهیتا صفیخانی و مریم یوسف، افراد شناخته شدهای هستند و بسیار کار کردهاند.
کارگردان» سهگانه میتراس» ادامه داد: اما مشکل مالی همچنان وجود داشت و گفتم: حالا هزینه لباس را چه کار کنم؟ در نتیجه در بخش «میهمان» سیوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شرکت کردیم و جشنواره کمک هزینهای پرداخت کرد که برای لباس نمایش هزینه شد. البته طراح لباس و آهنگساز نیز بدون ریالی دستمزد کار کردند و در نهایت نمایش «مکبث» آماده شد.
دژاکام نمایش «مکبث» را یکی از بهترین آثاری دانست که توسط کارگردانان بسیاری به صحنه رفته و اضافه کرد: این اثر مطرح در سراسر دنیا و در کشور ما نیز توسط هنرمندان خیلی خوبی به صحنه رفته است.
او نمایش «مکبث» را یکی از بهترین کارهای خود دانست و تصریح کرد: در این کار نگاه تازهای به «مکبث» دارم و نخستین «مکبث» چند صدایی است که شکل گرفته است. همه انسانهای این اثر با استدلال سخن میگویند فلسفه، منش و نگاه دارند. تمام افرادی که در «مکبث» حتی احتمال رد شدنشان در صحنه وجود دارد و یا جزو سیاهلشکرها هستند در کنار کاراکترهای اصلی به سخن درمیآیند و قصههای خود را میگویند. این اثر را از ابتدا تا انتها دوباره نوشتم برای این که دوباره همه با هم بیاندیشیم و این که چطور روابط فردی میتواند روابط جمعی بهتری به وجود بیاورد.
دژاکام درباره فیزیکال بودن این نمایش، توضیح داد: امروزه تئاترفیزیکال هیجان بیشتری در خود دارد و جوانان ارتباط بهتری با آن برقرار میکنند. البته در کنار فیزیکال بودن «کلمه» را نیز با آن پیوند زدم. از هر شخصی که اهل فکر، قلم و اندیشه است دعوت میکنم تئاتر «مکبث» را ببیند.
او با ابراز تاسف برای شرایطی که در تئاتر کشور به وجود آمده، اظهار داشت: تئاتر مکانی برای سرگرمی و بلیت خریدن برای دیدن بازیگران و چهرهها شده است. تئاتر گوهر نابی برای فهمیدن است ولی این فهم مشترک تبدیل به سرگرمی شده. تئاتر «مکبث» با محبتی که مدیران پردیس تئاتر شهرزاد داشتند به صحنه آمد و شبی سه میلیون و 500 هزار تومان کرایه را از من نگرفتند. این نمایش به تبلیغات احتیاج دارد. چیزی نزدیک به 500 پوستر در ابعاد 50 در 70 نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد. در حالی که حقوق هیات علمی من بعد از 28 سال سه میلیون و 800 هزار تومان است. این شرایط، شرایط تلخی است برای شخصی که چهل سال فعالیت هنری داشته و دارد؛ حالا میخواهد یک اثر را به صحنه ببرد و ذره ذره فکر، جان و عمرش را بدهد تا یک نمایش به اجرا برسد.
کارگردان «امپراتور و آنجلو»، گفت: از وزیر و نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس سوال دارم، آیا تئاتر مکانی است برای کسب درآمد؟ من به آنها میگویم: بله تئاتر باید تماشاگر داشته باشد؛ اما وقتی تماشاگر تئاتر را به شو، واریته و جوک گفتن عادت میدهیم آیا از آن چیزی برای اندیشدن و فهمیدن باقی میماند؟
کارگردان «با دهانی پر از سیب» افزود: پس از سالها فعالیت امروز باید به این بیاندیشدم که کار بعدی را کمدی «درپیت» کار کنم؟ تا هفتصد، هشتصد میلیون درآمد داشته باشم و بتوانم ماشین مدل بالا سوار شوم. با چهارتا چهره یک نمایش اجرا کنم. آیا پس از این همه سال فعالیت نباید از حداقلها بهرهمند باشم؟ با من و دانشجوی سال اول دانشکده باید یک مدل رفتار شود؟
نویسنده، کارگردان و تهیهکننده نمایش «مکبث» امیر دژاکام است. این اثر که براساس نمایشنامه مشهور «مکبث» شکسپیر نوشته شده تا دوم اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود. الناز تاریخی، احمد داوودی، آناهیتا صفی خانی، مریم یوسف، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، پروا محزون، شایان یزدان شناس، ناصر عزتی، الناز ملک پور، مصطفی غیاثی، شقایق خاکی پور، پریا سلامی، محمد آقا علی اکبری، طاها عابدی، ماهان عابدی و علی افضلی بازیگران نمایش هستند.
حسین شهبازی و غزاله جهانبین دستیاران کارگردان محسوب میشوند.
توضیح سازمان سینمایی و منوچهر هادی درباره توقف اکران یک فیلم؛
«رحمان ۱۴۰۰»توقیف شد
سازمان سینمایی از توقف اکران رحمان 1400 به دلیل تخلف خبر داد.
در ساعات پایانی روزشنبه 24/01/98 بالاخره روابط عمومی سازمان سینمایی رسما از توقف اکران فیلم سینمایی رحمان 1400 خبرداد.
این خبر حاکی از آن بود که بر اساس گزارش های رسیده به اداره کل سینمای حرفه ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و بررسی بازرسان این اداره کل، تخلف فیلم رحمان ۱۴۰۰ مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنه های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد و با عنایت به مفاد ماده 18 آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم از ادامه اکران این فیلم جلوگیری بعمل آمد.
واکنش منوچهر هادی به توقیف فیلم رحمان 1400
این گزارش حاکی است، در پی این خبر، منوچهر هادی هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به این خبر واکنش نشان داد.
منوچهر هادی نوشت: «تمام سینماهای کشور نسخه اصلاح شده را روی پرده اکران میکردند و تازه سینماهای حوزه نسخه اصلاح شده تری را.
هیچ باکی نیست تمام تلاشم را خواهم کرد که رحمان را دوباره اکران کنم فیلمی که حرف مردم رامیزند وخوشحالی را به مردم هدیه میداد.»
توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران «رحمان ۱۴۰۰»
با وجود اظهارات کارگردان فیلم «رحمان ۱۴۰۰» درباره نمایش نسخه اصلاحشده فیلم در سینماها، مدیرکل سینمای حرفهای درباره تاخیر در توقف این فیلم سینمایی توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: از نظر حقوقی فعلا پخشکننده و تهیهکننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند.
مدیرکل دفتر سینمای حرفهای درباره تأخیر در توقف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» گفت: همه فیلمهای سینمایی که پروانه نمایش میگیرند بنای ما بر حرفهای بودن تهیهکننده و پخشکننده است و تاکید دارم در طول سالهایی که در این سمت کار میکنم چنین اتفاقی نیافتاده بود و همه تهیهکنندهها و پخشکنندهها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت میکنند.
محمدرضا فرجی ادامه داد: در اکثر سالنها همان نسخهای از فیلم «رحمان ۱۴۰۰» که مورد تأیید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده، نمایش داده شده است. با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولاً به صورت تصادفی در سالنهای سینمایی حضور پیدا میکنند متأسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالنهای سینما نسخهای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این اشتباه متوجه چه فردی است، توضیح داد: فعلاً از نظر حقوقی پخشکننده و تهیهکننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند و ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم.
فرجی تاکید کرد: انتظار ما بر اخلاق حرفهای داشتن تهیهکنندگان، پخشکنندگان و حتی کارگردان فیلمها در اجرای ضوابط و مقررات و آئیننامههای اجرایی مصوب است و سینما نباید به خاطر یک سهلانگاری دچار آسیب شود.
نمایش فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی که از ۲۵ اسفندماه به عنوان یکی از فیلمهای نوروزی در سینماهای کشور به اکران درآمد، از شامگاه گذشته متوقف شده، چون طبق اعلام فرجی، نسخه اصلاحنشده آن در سینماها روی پرده رفته است.
نصب ۴۰ بیلبورد با دیالوگ های ماندگار ایران در سطح شهر
مدیر رویدادهای شهری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد نزدیک به ۴۰ بیلبورد با دیالوگ های ماندگار ایران در سطح شهر نصب می شود.وحید قاسمی مدیر رویدادهای شهری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: با توجه به برنامههایی که سال گذشته با رضا میرکریمی در حوزه توسعه و برنامهریزی فرهنگی شهری برای جشنواره جهانی فیلم فجر انجام دادیم و از آنجا که جشنواره امسال با عید نیمه شعبان مصادف شده است، تصمیم گرفتیم امسال سطح شهر را به صورت جدی تری درگیر حال و هوای جشنواره کنیم.
وی با اشاره به جشنوارههای شاخصی که در تهران برگزار میشود، بیان کرد: برخی از این جشنوارهها در منطقه برای خودشان برند هستند اما در زمان برگزاری تأثیری در سطح شهر ایجاد نمیکنند و نمیتوانند گردشگر فرهنگی به شهر جذب کنند و این طور به نظر میرسد که این پیشآمدهای فرهنگی کاملاً جدا از شهر هستند ولی در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر شرایطی فراهم میشود که رویدادهای شهری نیز فعال باشند.
قاسمی اختصاص حدود ۴۰ بیلبورد شهری به پوسترهای جشنواره جهانی فیلم فجر را از جمله این رویدادها دانست و عنوان کرد: روی این پوسترها دیالوگهای ماندگار تاریخ سینمای ایران که حوزه انسان، خانواده و اخلاق را مورد توجه قرار میدهد، هک شده است.وی تاکید کرد: ما به جای اینکه جشنواره را به صورت مستقیم تبلیغ کنیم، در واقع وجه فرهنگی سینما را در شهر به نمایش میگذاریم. در مورد جانمایی این پوسترها هم باید بگویم که آنها بیشتر اطراف محل برگزاری جشنواره و در منطقه ۶ و منطقه ۱۲ تهران قرار دارند.
مدیر رویدادهای شهری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، قرار دادن اِلمانهای جشنواره جهانی فیلم فجر و کارهای گرافیتی در اطراف پردیس چارسو و سینما فلسطین را از دیگر رویدادهای شهری جشنواره دانست و تشریح کرد: با توجه به تجربه نوروزگاه تهران در ایام عید توسط شهرداری، تصمیم گرفتیم یک گذر سینمایی در خیابان برادران مظفر به وجود آوریم بنابراین از ۲۹ فروردین که جشنواره شروع میشود، در این گذر غرفههایی داریم که به کار فرهنگی میپردازند.
به گفته وی، در روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه مصادف با نیمه شعبان مراسمی در این گذر فرهنگی با حضور مهمانان خارجی جشنواره برگزار خواهد شد.قاسمی ادامه داد: شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره در این رویداد شهری، شهروندان تهرانی و مهمانان مختلف را میزبانی کند و در کنار این موضوع، هنرمندان عرصه سینما به بازخوانی بخشهایی از فیلمنامههای آثار مشهور ایرانی در حالتی بین پرفورمنس و نمایش خیابانی میپردازند.
مدیر رویدادهای شهری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان با اشاره به دیدار رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با پیروز حناچی شهردار تهران و ابراز تمایل شهردار برای همکاری در این رخداد فرهنگی در جهت زیستپذیر کردن شهر و ایجاد نشاط اجتماعی گفت: بر این اساس نمایشگاه عکس سینمایی در مقیاس شهری در گذر برادران مظفر در مدت جشنواره برگزار میشود. همچنین غرفههایی در این گذر وجود دارند که عموم مردم میتوانند در آنها موسیقی فیلمها را به صورت آوایی به حالت کُر بازسازی کنند. همچنین پوستر فیلمهای حاضر در جشنواره با امضای سازندگان آن برای فروش به علاقه مندان ارائه میشود. فضایی نیز طراحی شده که علاقه مندان میتوانند با اِلمان های جشنواره جهانی فیلم فجر عکس بگیرند.
قاسمی در پایان عنوان کرد: در غرفههای دیگری از این گذر، هنرمندان کاریکاتوریست، کاریکاتور بازیگران سینما را کشیده و به علاقه مندان عرضه میکنند. برای پررنگتر شدن حال و هوای جشنواره نیز کارناوالی پیش بینی شده است که از حد فاصل چارسو تا فلسطین مدام در حال حرکت است و موسیقی نواحی ایرانی در آن نواخته میشود.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
هنردرمانی در مناطق سیلزده استان خوزستان
نخستین تیم تخصصی توانبخشی و بازتوانی هنردرمانی در مناطق سیلزده استان خوزستان مستقر شد.مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران DTCI درباره حضور تیمهای تخصصی توانبخشی و بازتوانی هنردرمانی در مناطق سیلزده گفت: با همکاری استانداری خوزستان، مرکز نمایش درمانی ایران (DramaTherapy center of iran) و نمایندگی اتحادیه جهانی دراماتراپی(WADT )، تیمی ۱۲ نفره از روانشناسان و دراماتراپیستهای عضو مرکز، خدمات تخصصی خود را برای گروه سنی کودکان و نوجوانان سیل زده و والدین آنها در کمپهای استقرار سیلزدگان آغاز کردند.به گفته وی در این جلسات به همت درمانگران خدمات مشاوره، گفتار درمانی، تخلیه روانی و همچنین آموزش و پیشگیری و مواجهه با موقعیتهای خطرآفرین و بحرانزا به مراجعان ارائه میشود.
دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران بیان کرد: این برای نخستین بار است که خدمات تخصصی هنر درمانی به مراجعان آسیب دیده اتفاقات طبیعی در ایران ارائه میشود و در نوع خود منحصر به فرد و ویژه خواهد بود.امرایی با قدردانی از معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان افزود: خدمات بازتوانی و توانبخشی تا یک ماه آینده با رویکرد اورژانسی ادامه خواهد داشت و پس از آن با همکاری کارگروه تخصصی «خدمات کلینیکی» هنر درمانی و «پاراکلینیکی» با هدف «تسهیلگری و توجه به جنبههای مثبت تاب آوری» مراجعان در موقعیتهای غیر مترقبه ارائه خواهد شد.
این دراماتراپیست تصریح کرد: مسائلی چون ترس، اضطراب، کابوس شبانه، شب ادراری، پرخاشگری، انزواطلبی و گوشه گیری از جمله مواردی است که در تشخیص اولیه مراجعان کودک و والدین آنها مشخص شده است.وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا با همکاری جدی استانداری خوزستان به زودی با هدف پیشگیری از مسائل روانی کارگاههای تخصصی دراماتراپی برای رفع اختلالات برگزار شود.
اخبار
«مصاحبه «در فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود
نمایش «مصاحبه» دوباره روی صحنه می رود.
به گزارش امتیاز؛ این نمایش که از آثار «جویس کرول اوتس» است،نخستین بارسال گذشته به کارگردانی سید محمد رضا فهمیزی در تالار ناصرخسرو اجرا شد و برای دومین بار قرار است از 2تا11 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران اجرا شود. این نمایش به تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمد رضا فهمیزی در فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود. در خلاصه داستان نمایش «مصاحبه» آمده: خبرنگار جوانی به مصاحبه یکی از بزرگان ادبیات دنیا که سال ها پیش برنده جایزه نوبل هم شده می رود اما به مرور متوجه می شود که … . این نمایش ،توسط گروه نمایشی»گفت» ، ساعت 20 در این فرهنگسرا به روی صحنه میرود.در نمایش «مصاحبه»عباس ستارزاده ،اشکان نجاتی ،پرواز نجفیان مقدم بازی می کنند و دیگر عوامل این نمایش عبارتند از :مترجم سید مصطفی رضینی،دستیارکارگردان پروانه شامخی، مجری طرح افشین فکوری،طراح چهره پرداز زهرا عادلخانی ،طراح پوستر ندا اسماعیلی ومشاور رسانه ای اکرم محمدی.در خلاصه داستان این نمایش آمده:خبرنگار جوانی به مصاحبه یکی از بزرگان ادبیات دنیا که سال ها پیش برنده جایزه نوبل هم شده می رود اما به مرور متوجه می شود که ...
داوری چهاردهمین جشنواره رادیو در خط پایان
رئیس کمیته داوری چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو از رقابت نهایی آثار رسیده به جشنواره و نزدیک شدن خط پایان داوریها خبر داد.
به گزارش امتیاز، رئیس کمیته داوری چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: از بهمن 1397 تاکنون 138 اثر رادیویی در کمیته داوری بررسی شده که در نهایت 56 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند. ملازاده افزود: کمیته داوران پس از بازشنوایی و ارزیابی این آثار، 65 نفر را به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترینهای مشاغل رادیویی در نظر گرفتهاند و تاکنون رادیو ایران در بخش مستمر و رادیو جوان در بخش برنامههای ویژه با بیشترین نامزد صدرنشین هستند. در ادامه اعلام میشود که نامزدهای شبکهها در انتخاب بهترینهای مشاغل برنامهسازی به شرح ذیل است: رادیو اقتصاد با 3 برنامه «کار و نوا» و «روی خط اقتصاد» (2 برنامه)، رادیو ایران با 16 برنامه «یک دو صدا» (2 برنامه)، «نمودار» (5 برنامه)، «کافه هنر»(2 برنامه)، «فرهنگ مردم»، «صبح جمعه با شما» (2برنامه)، «راه شب» و «پارسی گویان» (3 برنامه)، رادیو پیام با 5 برنامه «صبحگاهی سهشنبه»، «شبانگاهی چهارشنبه» (2 برنامه) و «نیمروزی شنبه»(2 برنامه)، رادیو تهران با 6 برنامه «تهرانک»(3 برنامه)، «با تو باران میشوم»(2 برنامه) و «اینجا پایتخت نیست»، رادیو جوان با 4 برنامه «یک پرونده یک روایت» ، «خط آزاد»(2 برنامه) و «جوان ایرانی سلام»، رادیو سلامت با 3 برنامه «مثبت تربیت» و «خونه و زندگی»(2 برنامه)، رادیو صبا با دو برنامه «نقل نقلستان» و «عصر صبا»، رادیو فرهنگ با 3 برنامه «نگار خانه» و «ترانه باران»(2 برنامه)، رادیو قرآن با دو برنامه «هدیه آسمانی»، رادیو گفتگو با دو برنامه «پرونده»، رادیو معارف با 5 برنامه «مهربان باشیم» (3 برنامه)،«صبح روشن» و «ترنم»، رادیو نمایش با 9 برنامه «سوغاتی» (4 برنامه)، «تا آبی آسمان» (3 برنامه) و «پنجه خرس»(2ب برنامه) و رادیو ورزش با 5 برنامه «نیمکت»، (3 برنامه) و «صبح و ورزش». همچنین نامزدهای بخش برنامههای ویژه به تفکیک شبکهها به این ترتیب است: رادیو جوان با دو برنامه «ملت حماسه» و «شیوه عاشقی»، رادیو نمایش با برنامه «سارا»، رادیو قرآن با برنامه «قرآن کربلا»، رادیو فرهنگ با برنامه «مرداد در مرداب» و رادیو تهران با برنامه «باران نامه». گفتنی است چهاردهمین جشنواره بینالمللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا از 2 تا 4 اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
اخبار
جمشید مشایخی به خاطر مردم از خود گذشت کند
آیین برزگداشت زندهیاد جمشید مشایخی با حضور جمعی از مدیران سازمان صداوسیما در مسجد بلال برگزار شد.مراسم یادبود زندهیاد جمشید مشایخی امروز شنبه ۲۴ فروردینماه با حضور جمعی از مدیران سازمان صداوسیما در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.
در این مراسم جمعی از مدیران و هنرمندان همچون مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاهآبادی معاون صدا، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، محمدرضا جعفریجلوه مدیر شبکه دو، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، سردار مرتضی طلایی، رامبد جوان، منوچهر والیزاده و… حضور داشتند.
حمید شاهآبادی در این مراسم عنوان کرد: جمشید مشایخی این ویژگی را داشت که به خاطر مردم از خود گذشت کند. همه ما چه از نقشهای بیبدیلش و چه خصوصیات خودش خاطرات ماندگاری داریم.وی ادامه داد: امیدواریم عرصه هنر میدان آزمایشی باشد که همه بتوانند آسودهخاطر از آن بیرون بیایند و انشالله با همه صالحان محشور باشد.
در ادامه رضا پورحسین در سخنانی تصریح کرد: ممکن است کسی مهارت بازیگری داشته باشد اما کاریزماتیک و پرنفوذ نباشد. استاد مشایخی در کنار برخی که اکنون هم در قید حیات هستند نه تنها از مهارت برخوردار بود شخصیتی داشت که به بازیاش جان میداد.وی اضافه کرد: او از جمله افرادی بود که توانست به جایگاهی که داشت صلاحیت ببخشد.
پورحسین یادآور شد: برخی از هنرمندان میخواهند با استفاده از حرفه خود به مردم فخر بفروشند اما او شخصیتی مردمی داشت و جملهای داشت که زیاد از او شنیده میشد و میگفت «من خاک پای مردم هستم» بنابراین مردم هم چنین شخصیتی را دوست دارند و از او جز به نیکویی یاد نمیکنند.وی در پایان سخنانش درباره این چهره ماندگار سینما گفت: او نوعی شایستگی ماندگار داشت و شخص باید تمام وجود یک استاد تمام عیار را داشته باشد تا بتواند عنوان چهره ماندگار را کسب کند.
نادر مشایخی فرزند این هنرمند فقید نیز گفت: پدر به من یاد داد که بکر بودن رفتار یک ایرانی چگونه است و این ویژگی را هم در هنرش و هم در خانواده نشان داد. او نوعی بازیگری جدید را در تئاتر به کار گرفت که از ظرافت برخوردار بود و پیش از او وجود نداشت و باز هم همان ویژگی ایرانی بودن را نشان میداد.وی اضافه کرد: او در مقابل کاری که انجام میداد خود را مسئول میدانست و حتی زمانی که من در وین تحصیل میکردم زمانی به آنجا آمد و به من گفت همواره به خاطر داشته باشم که باید به ایران بازگردم و طرز رفتار ایرانی را به جوانان آموزش دهم.
نمایش «بیصدایی» از خاطرات قدیم می گوید
آزاده شاهمیری کارگردان نمایش «بیصدایی» با اشاره به اجرای این نمایش در فستیوالهای مختلف خارجی درباره ویژگیهای نمایش و بازخورد مخاطبان بعد از دیدن کار سخن گفت.آزاده شاهمیری طراح و کارگردان و یکی از نویسندگان نمایش «بی صدایی» که به تازگی اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است در این باره گفت: این اثر نمایشی که از ۲۱ فروردینماه در تالار سایه به صحنه رفته است فضاسازی مینیمال دارد و در اجرا تلاش کردهایم در استفاده از المانهای بصری و طراحی صحنه و لباس و میزانسن فضای ساده ای را به مخاطب ارایه دهیم.
وی درباره شکلگیری این نمایش توضیح داد: من به همراه سهیل امیرشریفی متن نمایشنامه را به نگارش درآوردیم و از همان ابتدا نیز قرار بر اجرای یک اثر ساده با حضور ۲ بازیگر در کار بود. این نمایش به سفارش فستیوال هنر بروکسل تولید شد. به این ترتیب که من یک لکچر پرفورمنس با نام «دمشق» را در جشنواره مونولیو اجرا کردم و از آنجا به جشنواره زوریخ دعوت شدم بعد از اجرا در این رویداد از طرف فستیوال هنر بروکسل پیشنهاد اجرای یک اثر نمایشی جدید به من داده شد.
این کارگردان درباره ویژگیهای نمایش بیان کرد: «بی صدایی» ۲ کاراکتر با نامهای نوا و یلدا دارد که مادر و دختر هستند. اتفاقات نمایش در ۵۰ سال آینده میگذرد و در طول اجرا دختر سعی دارد گذشتهای را به یاد مادرش بیاورد. او سعی میکند خاطراتی را بازسازی کند و بفهمد که اصولاً امر واقع چیست و چه وقایعی واقعاً رخ داده و چه اتفاقاتی برساخته ذهن هستند. نمایش در طول ۵۵ دقیقه زمان حال کاراکترها که ۵۰ سال بعد است و زمان گذشته آنها را که در واقع زمان حال ما به حساب میآید، به تصویر میکشد.
وی افزود: بخش مهمی از اجرا به ویدئو اختصاص دارد البته ویدئو نه به مفهوم ویدئو آرت بلکه به معنی نمایش تصاویری در خدمت و همراه اجرا که توسط سهیل امیرشریفی ساخته شده است. این فیلمها فضای شبه مستندی دارد و ما تمرینها را با همراهی ویدئوها جلو میبردیم.
شاهمیری درباره اجراهای دیگر این نمایش در خارج از کشور عنوان کرد: این نمایش اردیبهشت ۹۶ در فستیوال هنر بروکسل اجرا شد و بعد به بخش اصلی فستیوال ادینبرو راه یافت که در مرداد ۹۶ برگزار شد. سپس نمایش در فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ اجرا و سپس برای اجرا در جشنواره کرالا هند نیز دعوت شد. همچنین این نمایش در فروردین ۹۷ در شهر زوریخ نیز اجرا شد و پس از آن بود که تلاش کردم نمایش در ایران هم اجرا داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق میسر شد و نمایش برای اجرا در فروردین ۹۸ در تئاتر شهر مجوز گرفت. «بیصدایی» قرار است هفته اول خرداد ماه نیز در فستیوال تئاتر فستوُخن وین اجرا داشته باشد.
وی در پایان صحبتهایش درباره بازخوردهایی که در اجراهای خارج از کشور از مخاطبان گرفته است، گفت: در اجراهای خارج از کشور ما بازخوردهای خیلی خوبی از مخاطبان دریافت کردیم. از آنجا که ما بیشتر در فستیوالها اجرا داشتیم مخاطبان این رویدادها میدانند که قرار است به دیدن چه نوع آثاری بنشینند بنابراین موضعگیری منفی ندارند اما نمایش با وجود متن محور بودن از جانب مخاطبان خارجی درک شد و بعد از اجرا درباره کار با ما صحبت میکردند.
شادی کرم رودی، آزاده شاهمیری بازیگران نمایش «بی صدایی» هستند که تا ۳۰ فروردین ماه هر شب ساعت ۲۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در بهار ۱۴۴۱ نوا در گفتگو با مادرش گذشتهای را که درست به خاطر نمیآید، از طریق تصاویر باقی مانده بازسازی میکند.
«تک شاخ» بهترین فیلم جشنواره فیلم بوئنوسآیرس
جشنواره فیلم بوئنوسآیرس ۲۰۱۹ با انتخاب برندگانش در ۶ بخش رقابتی شب پیش خاتمه یافت.«تک شاخ» ساخته ایزابل دوپوئیس و تیم جراگتی به عنوان بهترین فیلم بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم بوئنوسآیرس انتخاب شد.این جشنواره شب گذشته ۱۴ آپریل برابر با ۲۴ فروردین با معرفی برندگانش در ۶ بخش رقابتی به کار خود خاتمه داد.تک شاخ» که فیلمی مستند است زندگی پیتر گرودین موسیقیدان را روایت کردهاست.
لویی گارل بازیگر سرشناس فرانسوی فیلمهایی چون «رویاپردازان» که پسر فیلیپ گارل فیلمساز مشهور است نیز جایزه بهترین کارگردان را برای فیلمش «مرد وفادار» دریافت کرد. این فیلم که نخستین بار در تورنتو دیده شده بود روایتی جدید از عشق و مرگ و بزرگ شدن در خیابانهای پاریس را روایت میکند. برخی منتقدان این فیلم را با آثار دوره میانی کاری فرانسوا تروفو مقایسه کردهاند.در بخش رقابتی بینالمللی کیتا نینومیا به عنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم «ما زامبیهای کوچک هستیم» و اِلا اسمیت برای فیلم «ری و لیز» به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شدند. جایزه بهترین موسیقی متن نیز به «مونوس» ساخته آلخاندرو لاندس اهدا شد.
جایزه ویژه داوری نیز به «کوسهها» از اوروگوئه رسید که درامی نوشته لوچیا گاریبالدی به عنوان نویسنده و کارگردان است. این فیلم که درباره کشف دنیای بزرگسالی است نخستین بار در جشنواره ساندنس ۲۰۱۹ دیده شد.فیلم لوسیو کاسترو با عنوان «پایان قرن» به عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی داخلی انتخاب شد و جایزه بهترین مستند این بخش به «دانشکدهها» ساخته الوئیسا سولاس رسید.
بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم بوئنوسآیرس با نمایش بیش از ۳۰۰ فیلم به پایان رسید. این رقم اندکی از سالهای پیش کمتر بود که دلیل آن بحران اقتصادی کشور آرژانتین است. از این میان بیش از ۴۰ فیلم اولین اکران خود را در این جشنواره تجربه کردند. جشنواره امسال با تمرکز بر آثار فیلمساز پرتغالی پائولو روشا و فریدی فوم گرولر فیلمساز کهنهکار هلندی برگزار شد. جولین تمپل و موریل باکس فیلمسازان بریتانیایی نیز به عنوان مهمانان ویژه در این جشنواره حضور داشتند.این جشنواره در ۶ بخش جوایز خود را اهدا میکند که شامل بینالمللی، سینمای آرژانتین، بخش آوانگارد و ژانر، آمریکای لاتین، حقوق بشر و بهترین فیلمهای کوتاه است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64481
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64482
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64483
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64484
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64485
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4013/17370/64486
|
عناوین این صفحه
- نمایش «مکبث» بهترین کار من است
- «رحمان ۱۴۰۰»توقیف شد
- نصب ۴۰ بیلبورد با دیالوگ های ماندگار ایران در سطح شهر
- هنردرمانی در مناطق سیلزده استان خوزستان
- اخبار
- اخبار