|
دیدار اعضای مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان با مدیران فارابی؛
سینمای کودک نیازمند پشتیبانی همه جانبه است
مدیران بنیاد سینمایی فارابی و اعضای مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در نشستی مشترک، بر حمایت همه جانبه و پشتیبانی از سینمای کودک و نوجوان تاکید کردند.
به گزارش امتیاز، اعضای شورای مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و حبیب ایلبیگی قائم مقام این بنیاد دیدار و گفتوگو کردند.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد با حضور در جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به فعالیتهای انجام شده توسط بنیاد فارابی برای رشد احیا و گسترش سینمای کودک عنوان کرد: راهاندازی سایت سینما قصه، تفاهم نامه مرکز شتابدهی سینمای ایران، راه اندازی شورای تخصصی فیلمنامه کودک و... از جمله اقداماتی بوده که فارابی در این راستا به سرانجام رسانده است.
وی همچنین از از آمادگی بنیاد سینمایی فارابی برای همراهی بیش از پیش با مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به منظور پیشبرد اهداف و برنامههای این مرکز خبر داد.
در ادامه حبیب ایلبیگی قائم مقام بنیاد با تبریک به اعضای شورای مرکزی توسعه سینمای کودک و نوجوان اظهار امیدواری کرد سینمای کودک بتواند به جایگاه شایسته خودش دست پیدا کند و مرکز توسعه نیز پیگیر مطالبات سینمای کودک و نوجوان از نهادهای مرتبط باشد.
وی گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل فیمابین بتوانیم گامهای مفیدی را برای سینمای کودک برداریم.
در ادامه پوران درخشنده رییس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: همواره فکر میکردم اکنون جایگاه سینمای کودک در سینمای ایران کجاست؛ وقتی بنیاد سینمایی فارابی را برای احیای سینمای کودک مصمم دیدم تصمیم گرفتم با حضورم به سینمای کودک کمک کنم.
وی یادآور شد: احساس میکنم باید حرکتی قوی و پشتیبانی همه جانبه درباره سینمای کودک به شکل مستمر شکل بگیرد تا بتوانیم در این زمینه موفق شویم. در همین راستا باید مساله مهم اکران و تثبیت آن برای سینمای کودک بسیار جدی گرفته شود و از همین رو احتیاج به همراهی همه جانبه بخش دولتی داریم.
همچنین وحید نیکخواه آزاد نیز در این نشست عنوان کرد: اگر حمایتها و پیگیریهای فارابی در زمینه سینمای کودک نبود بدون تردید در همین نقطه فعلی نیز نمیبودیم. به نظرم بهتر است جایگاههای طرفین نزد یکدیگر تبیین شود و نحوه فعالیتها و شرح وظایف را مشخص کنیم.
وی یادآور شد: باید به تصویر درستی از سینمای کودک برسیم و بفهمیم سینمای کودک اکنون در چه جایگاه و رتبهای در سینمای ایران قرار دارد؟ مناسبات تولید و پخش کجاست؟ پیشنهاد میکنم به تعریف سیاست و سیاستگذاری مشخصی در حوزه سینمای کودک برسیم و از جنبههای مختلف آن را مورد آسیبشناسی قرار دهیم.
این کارگردان سینمای کودک تاکید کرد: همچنین درخواست میکنم مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان را در تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای مرتبط با سینمای کودک جدیتر بگیرید تا این تشکل بتواند در دورههای بعدی و حضور مدیران آتی نیز جدی گرفته شده و جایگاهش تثبیت شود.
سید جواد هاشمی سخنگوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان نیز یادآور شد: توجه به تولید و رونق سینمای کودک اگرچه مهم است اما باید زمینه و فضایی بوجود بیاید که این مساله ریشه دار شود و فضای مناسب را برای ترغیب و تشویق سرمایهگذاران و صاحبان صنایع بوجود آورد. پیشنهاد میکنم در این زمینه فضای مناسب برای ایجاد پردیسهای تخصصی سینمای کودک درنظر گرفته شود.
حسن آقا کریمی از اعضای شورای مرکزی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: مناسبات سینمای ایران تغییر کرده و وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی در چیدمان و قواعد اکران اثرگذار نیستند؛ البته این مساله تابع عوامل مختلفی است بنابراین درخواست میکنم فارابی فضایی را بوجود آورد که مرکز توسعه دچار روزمرگی نشود.
وی تاکید کرد: معتقدم باید فضا و زمینههای جدید برای ارائه و پخش و نمایش سینمای کودک جدای از مساله اکران فراهم شود.
وحید گلستان نیز در این جلسه عنوان کرد: سینمای کودک از جریان عادی تولید و اکران سینمای ایران خارج شده و باید چرایی این مساله و راهکاری برطرف شدن و بازگشتش به جریان مذکور مورد بررسی قرار بگیرد. . معتقدم نیاز به سینمای کودک و نوجوان در بین علاقهمندان و جامعه نه تنها کمتر نشده بلکه با سرعت بیشتری حتی گسترش یافته است.
به گفته وی، بنیاد سینمایی فارابی میتواند علاوه بر تداوم مدلها و راههای قبلی، مولفههای جدید و جایگزین را در این زمینه تدبیر و ایجاد کند.
داریوش باباییان از تهیه کنندگان سینمای کودک نیز یادآور شد: از جشنواره کودک سال گذشته تنها سه فیلم از بخش خصوصی فرصت اکران عمومی پیدا کردند و سایر فیلمها نتوانستند روی پرده بروند .
وی افزود: یکی از دلایل این مساله، مشارکت و مالکیت بخش زیادی از فیلمهای مذکور توسط بخش دولتی بود بنابراین سرمایهگذار دولتی و سازندگان آثار کودک که از کمکهای دولتی استفاده میکنند باید توجه بیشتری به حوزه اکران فیلمشان هم داشته باشند.
علی نوری اسکویی نیز در این نشست یادآور شد: توجه به محصولات سینمای کودک در حوزه بینالملل شامل حضور در جشنوارهها و اکران بینالمللی لازم و ضروری است؛ با توجه به سابقه خوب سینمای کودک در حوزه جشنوارههای مختلف سینمایی این امر کاملا قابل دسترس بوده و حتی هم اکنون در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین باید شیوههای جدید پخش محصولات سینمای کودک را به تدریج اجرا کنیم و بحث پخش و بازاریابی اینگونه فیلمها توسط فارابی با توجه به حضور و سابقه معاونت بینالملل انجام شود.
نادره ترکمانی از دیگر اعضای شورای مرکزی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: به یک نکته هم باید در راستای وظایفمان توجه کنیم و آن هم تدبیر راهکاری برای توجه به کودکان و نوجوانان مناطق سیلزده کشور است. امیدوارم بتوانیم به نحوی فیلمهای منتخب کودک و نوجوان را در مناطق مختلف کشور اکران کنیم و عواید حاصله این اتفاق نیز به مناطق و کودکان سیلزده تعلق گیرد تا گام مهمی را در این بخش به سهم خودمان برداشتهایم.
همچنین برگزاری هفتههای تخصصی فیلم کودک و نوجوان نیز میبایست به شکل جدی و مستمر در دستور کار مرکز توسعه قرار گیرد.
در ادامه حبیب ایل بیگی پس از پاسخ به نقطه نظرات مطرح شده گفت: تحقیقاتی در حوزه مشکلات، آسیبها و فرصتهای سینمای کودک توسط مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان انجام شود؛ سالن کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی آماده شده و میتوانید هر دو هفته یک بار جلسات و نشستهای آسیب شناسی و تخصصی در این مکان برگزار کنید.
پوران درخشنده، نادره ترکمانی، سید جواد هاشمی، امیرمشهدی عباس، علی نوری اسکویی، وحیدگلستان، وحید نیکخواه آزاد، داریوش باباییان وحسن آقاکریمی به عنوان اعضای مرکز توسعه فیلم کودک و نوجوان و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایلبیگی قائم مقام بنیاد، سید محمود افسریان، میثم مزلقانی و مصطفی محمودی از بنیاد سینمایی فارابی در این نشست حضور داشتند.
مدیر باشگاه مخاطبان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:
وظیفه جشنواره جهانی فجر «سرگرمی» نیست
مدیر باشگاه مخاطبان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد خبرنگاران و منتقدان میتوانند بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از نمایش هر فیلم در جشنواره بلیت آن را تهیه کنند.
شادمهر راستین مدیر باشگاه مخاطبان سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سه دوره قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر، سعی داشتیم از طریق افزایش اعضای باشگاه مخاطبان جشنواره، مدل ارتباط با آن یعنی بلیت خریدن و فیلم دیدن را تغییر دهیم تا مخاطبان خود را تشویق کنیم تا آگاهانه و با قدرت انتخاب بیشتر فیلمهای حاضر در جشنواره را ببیند.
وی تاکید کرد: آثاری که در این جشنواره نمایش داده میشوند اصولاً اولین نمایشهای خود را تجربه میکنند، طبق آماری که بیان کردهاند نزدیک به ۳۵ درصد از این فیلمها اولین رونمایی جهانی خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند داشت، میتوان گفت بیش از ۹۰ درصد از این آثار تنها در جشنوارهها با اکران محدود نمایش داده میشود.
جشنواره جهانی وظیفه سرگرم کردن مخاطب را ندارد
این فیلمنامهنویس بیان کرد: در چنین شرایطی مخاطب چنین جشنوارهای باید به سینمای متفاوت علاقهمند باشد و از سینمای آگاهیدهنده و هنری استقبال بیشتری کند. چرا که یک جشنواره سینمایی مانند جشنواره جهانی فیلم فجر وظیفه سرگرم کردن مخاطب را ندارد، البته در کنار این آثار روشنفکرانه، آثار دیگری نیز به نمایش میگذارد.
وی ادامه داد: در واقع رضا میرکریمی دبیر جشنواره بر این امر معتقد است که جشنواره با انتخاب برخی از فیلمها بتواند ارتباطی بین خود و مردم برقرار کند، با این نگاه در ۳ دوره گذشته باشگاه هواداران را طراحی کردیم که به دنبال افزایش تعداد اعضا ی آن هم بودیم تا بتوانیم جایگاه مناسبی برای جشنواره ایجاد کنیم. از سال گذشته بعد از فیلتر شدن تلگرام، تمام تمرکز دبیرخانه روی سایت جشنواره بود و آیکون باشگاه را در این سایت ایجاد کردیم تا اعضا بتوانند اطلاعات مورد نیاز و عضویتها را داشته باشیم.
راستین با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را کردیم تا به سمت کیفی شدن باشگاه برویم تاکید کرد: در حال حاضر اولویت عضویت در این باشگاه با دانشجویان سینمایی، هنری، علوم انسانی و… است، در چنین شرایطی اولویت بلیتها نیز برای مخاطبان جشنواره قرار میگیرد. همچنین در این دوره تلاش کردیم تا کارتهای معتبری را در اختیار اعضای باشگاه قرار دهیم تا هم از رویدادها و هم از فیلمها جشنواره استفاده کنند.
وی بیان کرد: در این دوره هر فردی که کارت باشگاه را داشته باشد میتواند از تمام امکانات جشنواره استفاده کنند.
سهمیه خبرنگاران تغییری نکرده است
مدیر باشگاه مخاطبان سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در بخش خبرنگاران و مهمانان جشنواره نیز باید این توضیح را بدهم که در تمام جشنوارههای جهانی چنین مسألهای وجود ندارد که به امید یک تماشاچی فرضی سهمیه کنار گذاشته شود، استاندارد یک جشنواره جهانی این است که خبرنگاران و دیگر مهمانان جشنواره بلیت فیلمهایی که تمایل به دیدنشان دارند را به صورت رایگان دریافت کنند.
وی تاکید کرد: سهمیه خبرنگاران، مهمانان جشنواره نسبت به گذشته تغییر نکرده و ۴ دستگاه الکترونیک دریافت بلیت در پردیس چارسو در نظر گرفته شده است همچنین ۲ نفر نیز به صورت حضوری بلیت موردنظر را صادر میکند.
راستین در پایان گفت: متقاضیان تماشای فیلمهای جشنواره در پردیس چارسو از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از نمایش فیلم میتوانند به پردیس مراجعه کرده و بلیت موردنظر خود را دریافت کنند، البته تاکید میکنم در صورتی که فرد متقاضی بلیت دریافت کند و از آن استفاده نکند، محدودیت خرید برای روزهای بعد در نظر گرفته میشود. سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود.
یادداشت
عشق پیرانهسر عزیزآقا
زهرا صلواتی
سریال «زن بابا» را باید از منظر یک اثر سرگرم کننده و مفرح در بوته نقد گذاشت و نقاط قوت و ضعفش را بررسی کرد. مجموعه ای که ادعایی ندارد و حرف های پرطمطراق نمی زند و فقط می خواهد لحظات مفرحی را برای مخاطبانش رقم بزند و لبخندی را برگوشه لبان شان بنشاند. سعید آقاخانی در جایگاه کارگردان این سریال، ریسک چندانی به خرج نداده و چه در انتخاب قصه و چه در گزینش بازیگران، نوعی احتیاط و محافظه کاری را در پیش گرفته است. قصه به نسبت تکراری پیرمرد تنها که قصد تجدید فراش دارد و چالش ها در این مسیر با فرزندانش و استفاده از هنرپیشه هایی که قبلاً بارها و بارها در این نوع ژانر جلوی دوربین رفته و به عبارت بهتر، چهرههای آشنای آثار طنز تلویزیون هستند. سیروس گرجستانی، علی صادقی، مهران غفوریان، رامین ناصرنصیر و شقایق دهقان سال هاست که پای ثابت سریال های کمدی هستند و برای بیننده، چهره هایی آشنا و حتی تکراری.
با این حال، دست سریال زن بابا چندان هم خالی نیست و برگ برنده هایی را برای روکردن دارد. برخلاف سریال های این چنینی که معمولا تصمیم به ازدواج مجدد پدر با مخالفت فرزندان مواجه می شود، در اثر سعید آقاخانی اتفاقا این پسر کوچک عزیزآقا است که اصرار به تجدید فراش پدر دارد تا مگر از حجم غرزدن ها و گیردادن های او کاسته شود. مخالف اصلی ماجرا، برادرزن سابق عزیزآقا (با بازی محمد کاسبی) است که آمدن جانشینی برای خواهر مرحومه اش را برنمی تابد و اهرم خوبی هم برای اعمال فشار در دست دارد. پسر کوچک عزیزآقا (با بازی علی صادقی) با دختر اونامزد است و قرار بوده به زودی ازدواج کنند وحالا همه چیز در هم گره می خورد.
نطقه عطف قصه اما آن جاست که عزیزآقا پس از سبک و سنگین کردن گزینه های پیشنهادی، مادر دامادش را برای ازدواج مجدد کاندید می کند. چنین چالش ها و کش و قوس هایی در بستر قصه، دستمایه حوادثی می شود که برای مخاطب، لحظات کمیک و خنده داری را حاصل می آورد. در این میان، دیگر کاراکترهای سریال از جمله پسر بزرگ (رامین ناصرنصیر) و به خصوص داماد خانواده (مهران غفوریان) که در ابتدا از موافقان ازدواج مجدد عزیزآقا بوده و پس از این که درمی یابد پای مادر خودش در میان است، به جرگه مخالفان پیوسته هم به سهم خود در ماجرا نقش ایفا کرده و پیاز داغ ماجرا را کم و زیاد می کنند.
سریال زن بابا در پس ساختار طنزگونه خود بازگویی حرف های جدی و دغدغه های انسانی را نیز مد نظر دارد. عزیزآقا پیرمرد تنهایی است که با وجود بودن فرزندان در اطرافش، از بابت نداشتن یک مونس و همدم احساس تنهایی می کند و به نوعی یک کنش تابوشکنانه را در پیش می گیرد. او برخلاف آن چه که شاید عرف جامعه بیشتر بپسندد از گفتن دلتنگی هایش ابایی ندارد و صریح است و بی پرده سخن می گوید. آمدن زن بابا به عنوان همسر دوم پدر هم در این جا مرهمی است بر زخم های کهنه یک پیرمرد که می خواهد تا روزی که جان در بدن دارد به معنای واقعی کلمه زندگی کند و فقط نفس نکشد.
بازیگران سریال با وجودی که همه تلاش خود را به کار می گیرند اما حرف تازه ای برای گفتن ندارند. علت اصلی این نقصان شاید در شخصیت پردازی ضعیف کاراکترها باشد. شخصیت های سریال آقاخانی تیپیکال به نظر می رسند و شبیه آن چه قبلا در مجموعه های پیشین این چنینی به وفور دیده شده اند. سیروس گرجستانی هر چند می کوشد ابعادی جدید از یک پیرمرد تنها را به تصویر بکشد اما در نهایت توفیق چندانی حاصل نمی کند. در این میان، حساب محمد کاسبی از این حیث جداست. این بازیگر در قالب شخصیتی که کمتر در گذشته از او دیده ایم، به خوبی از پس ایفای کاراکتری برآمده که اراده عزیزآقا به ازدواج مجدد را بهانه ای برای تسویه حساب های شخصی و واکندن سنگ های گذشته قرار داده است.
مجموعه زن بابا در ورای کمیک های کلامی و موقعیتی که با خود دارد، پیام های اخلاقی و حرف های جدی بسیاری را در خود مستتر دارد که از این بابت، یک امتیاز برای این اثر به شمار می رود. طبیعی است سریالی که برای پخش نوروزی در نظر گرفته شده، بیشتر بر وجوه کمدی متمرکز شود و حرف های جدی را در لفافه و به شکل زیر پوستی بیان کند. همین اقتضائات، سبب ساز طراحی یک پایان خوش برای سریال سعید آقاخانی می شود و در نهایت، دلدادگان پیر و جوان پس از کش و قوس های فراوان و ماجراهای مختلف، توامان به هم می رسند و همه امور ختم به خیر می شود.
شاید بتوان سریال زن بابا را یک تمرین و سیاه مشق برای کارگردانش به حساب آورد که بعدها سبب ساز ساخت آثار پخته تر و مناسب تری همچون «روزهای بد بدر» می شود.
اخبار
دعوت سفیر «لباس همدلی» از مردم و هنرمندان
الهام پاوه نژاد سفیر «لباس همدلی» از مردم و هنرمندان در راستای وسیع تر کردن کمک ملی به سیل زدگان دعوت کرد.
به گزارش امتیاز؛ الهام پاوه نژاد هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، در راستای همیاری به پویش «لباس همدلی» سفیر این حرکت خودجوش شده است.
او که علاوه بر فعالیت های هنری، فعالیت های خیرخواهانه ای نیز در کارنامه خود دارد از تمامی تولیدکنندگان لباس، بنکداران، هنرمندان و مردم شریف ایران دعوت کرده تا به پویش «لباس همدلی» بپیوندند.
لباس همدلی حرکتی خودجوش بوده که از طرف خانه تئاتر، با هدف تکریم انسانی هموطنان سیل زده در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان طراحی شده و بنا دارد تا با ارسال لباس نو به این مناطق گامی در راستای همیاری و همدلی با این عزیزان بردارد.
همچنین اقلام اهدایی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه، مورخ 29 الی 31 فروردین ماه 1398 در عمارت خانه تئاتر واقع در تهران، خیابان سمیه، بعد از تقاطع نجات الهی، پلاک 260، عمارت خانه تئاتر جمع آوری خواهد شد.
حضور بزرگان در بزرگداشت محمد مطیع
عصر روز شنبه 31 فروردین ماه سال جاری مصادف با شب نیمه شعبان بزرگداشت بازیگر فقید تئاتر و سینما «محمد مطیع» با حضور هنرمندان برجسته این عرصه برگزار خواهد شد.
به گزارش امتیاز، جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت محمد مطیع با حضور ایرج راد، شهرام گیل آبادی، علی دهکردی، محمدرضا ورزی و آرش دادگر برگزار شد.
طبق تصمیمات شورای هماهنگی، این بزرگداشت با حضور سخنرانانی چون ایرج راد، علی نصیریان، محمد علی کشاورز، علی اکبر عالمی، پرویز پورحسینی، واروژ کریم مسیحی، سیاوش طهمورث، سعید نیک پور، سعید امیر سلیمانی، علی دهکردی، محمدرضا ورزی و ... همراه خواهد بود.
این مراسم به همت خانهتئاتر، خانه سینما، اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه سنگلج در تماشاخانه سنگلج به کارگردانی آرش دادگر برگزار خواهد شد. مدیریت تماشاخانه سنگلج پریسا مقتدی و اجرای مراسم به عهده مسعود فروتن است. نمایشگاه عکس محمد مطیع نیز از برنامه های جنبی این نکوداشت است.
ستاد همدلی خانواده بزرگ تئاتر ایران برای یاری به سیل زدگان تشکیل شد
«نمایش همدلی»
ستاد همدلی خانواده بزرگ تئاتر ایران برای یاری رساندن به سیل زدگان استان های کشور با همکاری خانه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشکیل شد.
به گزارش امتیاز؛ نمایش همدلی، برنامه این ستاد برای کمک به سیل زدگان اخیر کشور است که در 5 بخش برای یاری رساندن به هموطنان سیل زده برگزار می شود:
شنبه های همدلی؛ اختصاص به نمایشنامه خوانی و اجراهای ویژه هنرمندان کشور به نفع آسیب دیدگان سیل دارد.
یکشنبه های همدلی؛ اختصاص درآمد یک روز فروش نمایش های کل کشور به سیل زدگان
لباس همدلی؛ جمع آوری لباس های نو ویژه سیل زدگان و توزیع بسته های لباس در بین هموطنان سیل زده
اجراهای همدلی؛ اجرای گروه های نمایشی در مناطق سیل زده
حضور همدلی؛ حضور هنرمندان تئاتر کشور در مناطق سیل زده
علاوه بر این موضوع برنامه های هفته تئاتر به نمایش همدلی اختصاص و رونمایی پوستر این رویداد خانواده بزرگ تئاتر در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان و گلستان انجام خواهد شد.
اخبار
کتاب «رمان نانوشته» نوشته شقایق جعفری جوزانی در کافه کتاب «نیماژ» رونمایی میشود
منصور جهانی
کتاب «رمان نانوشته» نوشته شقایق جعفری جوزانی روز جمعه 30 فروردین ماه جاری در کافه کتاب «نیماژ» تهران رونمایی میشود.
کتاب «رمان نانوشته» نوشته شقایق جعفری جوزانی که توسط انتشارات «نیماژ» به زودی در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار میگیرد؛ از ساعت١٨:٣٠ تا ٢٠:٣٠ روز جمعه 30 فروردین ماه جاری در کافه کتاب «نیماژ» تهران رونمایی میشود. کافه کتاب «نیماژ« در خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند جنوبی، نبش خیابان یگانه واقع شده است.
کتاب «رمان نانوشته» اثر شقایق جعفریجوزانی این بخت را داشته است که طرفداران پروپاقرص خودش را پیش از انتشار بیابد و حالا شما با متنی سروکار دارید که عصارهای از تجربیات زیسته نویسندهای با نازکاندیشیهای خاص خودش است.
شقایق جعفری جوزانی درباره کتاب «رمان نانوشته» معتقد است: این کتاب مجموعهای از درددلهای من و همنسلان من است که یا نگفتیم یا نشد که بگوییم. سعی کردم حرفها را خلاصه بنویسم اما همین خلاصهها را ثبت کردم تا شاید جایی در این زندگی به یادگار بمانند، به یادگار بمانیم.
شقایق جعفری جوزانی در دی ماه سال 1368 در تهران متولد شده و فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا تهران است. وی به عنوان عکاس خبری و هنری و خبرنگار با مجلات مختلف کشور از جمله؛ خانواده سبز، اطلاعات هفتگی، پنجره خلاقیت، راه زندگی، آرامش، زیبایی، خانه آرمانی، کدبانو، آشپزی خانواده سبز و ... سابقه همکاری دارد.
جعفری جوزانی مدت دو سال است که کار بازیگری را هم انجام میدهد. در کنار این فعالیتها به نقاش و تصویرساز هم میپردازد، که دو سال گذشته نخستین نمایشگاه فردی خود را تحت عنوان نمایشگاه تصویرسازی «یک رؤیای کودکانه» در گالری احسان تهران برپا کرد.
در این نماشگاه، تعداد 35 عدد تابلو 40×40 و تعدادی کارت پستال که در واقع کلاژهای همان تابلوها بودند در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. این مجموعه تصویرسازی و با تکنیک چاپ شیشه و اکرولیک اجرا شد و کارت پستالها کلاژی بودند که از مواد به ظاهر دور ریختنی درست شده بودند.
ماجرای توقیف رحمانی که خوب میفروخت و خوب ...
فیلم سینمایی «رحمان 1400» با قرق صدر گیشه در اکران نوروزی نشان داد که خوب میفروشد اما حالا چند روزی است که روی پرده نقرهای را ندیده؛ و ماجرا از چه قرار بود.
اکران نوروزی چند سالی است که از سوی فیلمسازان اهمیت ویژهای پیدا کرده به طوری که جلسات بسیاری برای انتخاب فیلم در این ایام اختصاص مییابد و در انتها چند فیلم محدود به این مهم دست مییابند که شبهای تعطیلات نوروزی مخاطبان خود را به سینما دعوت کنند.
امسال هم از این قائده مستثنی نبود بعد از برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر انگشت شماری از فیلمها این فرصت را به دست آوردند و در این میان بعد از آغاز اکران دو فیلم توانستند گوی سبقت را از باقی رقبا بربایند و عنوان پرفروشترین فیلمهای اکران نوروزی را به دست آورند. نخست «رحمان 1400» به کارگردانی منوچهر هادی و بعد از آن «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که با حضور بازیگران چهره و یا به اصطلاح بازیگران گیشه رقابت تنگاتنگ و پایاپایی را پیش بردند و حواشی بسیاری را نیز ایجاد کردند.
تا پایان اکران نوروزی دو هفته باقی مانده بود که ناگهان چند روز پیش خبری در صدر اخبار سینمایی قرار گرفت؛ «رحمان 1400 توقیف شد».
حالا در چند روز گذشته بیلبوردهای پرفروشترین فیلم اکران نوروزی همه جا دیده میشود اما خود فیلم دیگر بر پرده سینما نیست.
توقیف دیرهنگام این فیلم به همان اندازه سوال برانگیز است که در تمام نوروز فروش موفق و چند ده میلیاردی آن که توانست فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» را خاک و در مورد سلیقه مخاطبان سینما سوال ایجاد کند.
«رحمان 1400» که از هفته پیش از آغاز سال جدید بر پرده سینما جا خوش کرد و هفته پس از پایان تعطیلات را نیز به خود اختصاص داد و ناگهان با این عنوان که نسخه اصلاح شده بر پرده سینما اکران نشده است توقیف آن اعلام شد.
این اتفاق با محاسبهای ساده تنها نشان دهنده این است که بخش نظارت بر پخش همراه با مردم در ایام تعطیلات در استراحت بودند و وظیفه خود را به بعد از ایام تعطیلات موکول کرده تا این مدت حیات خلوتی شود برای جولان اشتباهات و تنها چند روز بعد از پایان یافتن تعطیلات نوروزی به سر کار برگشتهاند و متوجه موضوع جدید و مهمی شدهاند.
البته منوچهر هادی در واکنش به این دلیل توقیف در صفحه مجازی خود این سخنان را رد کرده و نوشته «تمام سینماهای کشور نسخه اصلاح شده را روی پرده اکران می کردند و تازه سینماهای حوزه نسخه اصلاح شدهتری را».
باید در نظر گرفت ادعای اکران شدن نسخه اصلاح نشده برای عموم به جای اینکه انگشت اتهام را به سمت فیلم، کارگردان و تهیه کننده ببرد در همان ابتدا سیستم عملکردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی را به چالش میکشد که فیلمی با 22 میلیارد تومان فروش و اکرانی یک ماهه را از پرده سینما پایین کشیدهاند.
هادی در پستهای بعدی اینستاگرام خود از تلاشی دو روزه خبر داد که به نتیجه نرسیده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوانی نهادی اجرایی که تصمیم گیری را برعهده ندارد نتوانست بار دیگر این فیلم را به پرده سینما بازگرداند و انگشت اتهام خود را به فیلم و رسانه و شهر دیگری گرفت.
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اتفاق خواستار توضیح درباره ابعاد آن شدهاند و تاکید دارند که ابعاد این موضوع باید بررسی شود.
این اتفاق البته برای نخستین بار نبوده پیش از این نیز فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی پس از مدتی اکران توقیف شد که با وجود حواشی که برای آن به وجود آمد کارگردان فیلم در نامه ای سرگشاده به علی جنتی وزیر فرهنگ وقت نوشت «ماجرای تولید و اکران فیلم 50 کیلو آلبالو حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من در این زمینه بیضابطه، مغشوش و غیراصولی بودهاست. به همین دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا میکنم که کار را به کاردان بسپارید.»
حالا هرچند فیلم «رحمان 1400» میتوانست رکورد فروشهای پیش از خود را تغییر دهد البته نه به ادعای کارگردان آن به فروشی 60 میلیارد تومانی دست پیدا کند اما نزدیک شدن به رکورد 36 میلیاردی فیلم سینمایی «هزار پا» برای آن قابل پیش بینی بود و حال این سوال ها مطرح میشود همانطور که سیدصادق طباطبایینژاد عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره داشته است دائم یا موقتی بودن توقیف این فیلم مشخص نیست.
وی گفته که توقف و اکران مجدد یک فیلم قطعا موجب بالا رفتن حساسیتها نسبت به فیلم مذکور و حتی افزایش فروش آن میشود درحالی که برخوردها در این حوزه باید قاطع و بازدارنده باشد نه اینکه رفتار ناظر خود دارای ابهامات و سئوالاتی باشد.
با همه اظهار نظرها و واکنشهایی که طی روزهای گذشته درباره توقیف فیلم «رحمان 1400» صورت گرفته است اگر ضعف نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نادیده بگیریم حال باید به دنبال پاسخ این سوالها باشیم که تکلیف سرگروه اکران فیلم چه میشود؟ یا به این موضوع رسیدگی کنیم که چه فیلمی قرار است جای اکران پرفروشترین فیلم نوروز 98 را بگیرد؟ یا این اتفاق تنها یک مانور تبلیغاتی است تا با اکران مجدد فیلم فروش بیشتری برای آن شاهد باشیم؟
این روند نشان میدهند که قرار است هر چند سال یکبار فیلمی به پرده برود و بعد از فروش میلیاردی توقیف شود و هیچ بازبینی بر افرادی که وظیفه صدور پروانه از ساخت تا نمایش و نمایش خانگی را بر عهده دارند نشود تا در سیکلی ناقص به جای ترک جایگاه خود به دلیل عدم کفایت کافی از مدیریت و سمتی به مدیریت و سمتی دیگر رهسپار شوند و سرنوشت فیلم ها نیز جز توقیف بیموقع نباشد و در این میان از بین رفتن فرهنگ و تفکر در میان عموم جامعه اصلا مورد توجه قرار نگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4014/17378/64522
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4014/17378/64523
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4014/17378/64524
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4014/17378/64525
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4014/17378/64526
|
عناوین این صفحه
- سینمای کودک نیازمند پشتیبانی همه جانبه است
- وظیفه جشنواره جهانی فجر «سرگرمی» نیست
- یادداشت
- اخبار
- اخبار