|
در نشست صیانت از اخلاق در فضای مجازی مطرح شد
فضای مجازی با زور، اخلاقی نمیشود
حاضران در نشست صیانت از اخلاق در فضای مجازی پرهیز از نگاه آمرانه، پذیرش مسائل اجتماعی و توسعه سواد رسانهای را زمینههای اصلی برای توسعه اخلاق در فضای مجازی دانستند.
به گزارش مهر، شانزدهمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «صیانت از اخلاق در فضای مجازی با تمرکز بر گفتمان اخلاق محور در فضای مجازی» با حضور هادی خانیکی، پژوهشگر و استاد علوم ارتباطات، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری استاد حوزه و دانشگاه و فعال فضای مجازی و سیدبشیر حسینی استاد دانشگاه و رئیس باشگاه سواد رسانهای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین زائری در این نشست با اشاره به اینکه فضای مجازی تابعی از فضای حقیقی است، گفت: اگر میخواهیم فضای مجازی را اصلاح کنیم، ناچاریم در ابتدا فضای حقیقی را اصلاح نمائیم. معتقدم که همه جای دنیا با مشکلات اجتماعی مواجهند اما بیشتر آنها به جای حرف زدن درباره آن مسئله اجتماعی، تفکر میکنند و راهحلهای دقیق و جدید مییابند.
وی با اشاره به سخنان شهید بهشتی یادآور شد: یکی از محورهای جدی سخنان وی، پرهیز از زیاد سخن گفتن بود. رهبران انقلاب اسلامی از نهادی برخاسته بودند که شیوه اغلب آنها سخنرانی بود. این شیوه در کنار همه محاسنی که دارد، یک آفت مهم دارد و آن این است که ما را از تفکر و یافتن راه حل مسائل اجتماعی باز میدارد.
زائری: مشکلات فضای مجازیمان، سرریز همان مسائل فضای واقعی است
این پژوهشگر حوزه مجازی تأکید کرد: رؤسای قوای ما و مسئولان کشور به جای آنکه دستور اجرایی بدهند، سخنرانی میکنند و کسی به آنها نمیگوید که اساساً جایگاه شما برای اجرایی شدن همان سخنانی است که بیان میکنید. مطالبهگری، کارِ روزنامه نگاران، رسانه و منبریهاست و نه مسئولان.
وی تصریح کرد: اگر ایراداتی در فضای مجازی مشاهده میکنیم، به دلیل سرریز همان مسائل فضای بیرونی است. ما این مسائل را در فضای بیرونی نادیده میگیریم. باید آموزش را از دوره پیش دبستانی آغاز کنیم. در گذشته خانواده مسئول پرورش افراد بود اما اکنون رسانهها چنین جایگاهی یافتهاند. متأسفانه برنامههای تبلیغاتی تلویزیون ما به شدت بی اخلاقی را رواج میدهند. این تبلیغات در بهترین زمان جذب مخاطب در تلویزیون به نمایش در میآید و آن گاه مدیران رسانهای از یک روحانی یا یک مدرس اخلاق میخواهند تا در بدترین زمان جذب مخاطب، اخلاق را به مخاطبان آموزش دهند.
زائری ادامه داد: متأسفانه در مهدکودکها به جای آموزش اخلاق به کودکان، برای آنها فقط سی دیهای کارتون میگذارند و از خانوادهها هم میخواهند تا این سی دیها را در اختیار مهدکودکها قرار دهند. در شرایط فعلی اگر بخواهیم بهترین کتابهای دینی و اخلاقی رده سنی کودکان را نام ببریم، ناچاریم به همان آثار مرحوم مهدی آذری یزدی اشاره کنیم و متأسفانه فاصله بین تلاش، اقدام و نیاز در کشور ما زیاد است.
وی در بیان مسئله دیگر در مواجهه با فضای مجازی به آموزش سواد رسانهای پرداخت و گفت: این فهم که ما نیازمند آموزش سواد رسانهای به جامعه هستیم، در اواسط دهه هفتاد به وجود آمد. در آن سالها هنوز در فضای رسانههای مکتوب بودیم و هنوز فضای وب چنین جایگاهی نیافته بود. در چنین فضایی که یک نوجوان ۱۲ یا ۱۳ ساله میتواند از فضای وب به خوبی استفاده کند و اگر مستعد باشد حتی میتواند به درآمد هم دست یابد، باید مهارت گفتگو را به آنها تعلیم دهیم. من از محدودسازی فضای مجازی سخن نمیگویم چون این امر شدنی نیست و ما چارهای جز ورود به این فضا نداریم، پس معتقدم باید آموزش در این خصوص در سنین کودکی صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: معتقدم ما خلاء جدی در امر تربیت داریم. نسل امروز، نسلی رها و یله است که آموزش و تربیت ندیده و ما با توجه به سرعت تحولات اجتماعی، نقشهای برای تربیت آنها نداریم. فرزندان ما تعاملاتی با فضای مجازی دارند که پدران و مادران آنها هرگز این تعامل را نداشتهاند.
زائری ادامه داد: ما نمیتوانیم مسائل اجتماعی را جدا از یکدیگر تحلیل کنیم و به یقین اگر حاکمیت خطایی کرده است، اثرش قطعاً بر مردم مشخص میشود. زندگی دینداری یعنی همه مسائل ما باید در این منظومه باشد. وقتی اجازه نمیدهیم افراد آن طور که میخواهند خود را بروز و ظهور دهند، آنها این رفتارهایشان را در فضای مجازی به نمایش میگذارند. باید تلاش کنیم این باور دینی که انسان همواره خودش را در محضر خدا ببیند محقق شود.
وی همچنین به مسائل پیش رو در تحقق آموزش سواد رسانهای اشاره کرد و گفت: باید در مواجهه با واقعیت، آن را بپذیریم، مثلاً وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با کلیپی که از مدارس در فضای مجازی منتشر شد، نباید فرافکنی کند. اگر این مسائل را بپذیریم، میتوانیم راه حلهای آن را نیز بیابیم. ساده انگاری و برخورد سلبی با مسائل اجتماعی جلوی راه حلهای جدید را میگیرد.
حسینی: اخلاق در فضای حقیقی و مجازی، یکی است، اما…
سیدبشیر حسینی نیز در این برنامه با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن گفتمان اخلاق در فضای مجازی گفت: مردم ما دو تا «من» دارند، «من» فضای مجازی آنها با فضای عادی متفاوت است. نخستین ویژگی «من» فضای مجازی، نامحدودی و بی قاعدگی است. فضای فیزیکی محدودیتهایی دارد که ما در فضای مجازی قائل به آن محدودیتها نیستیم، بنابراین اقتضای اخلاقی متفاوتی نیاز دارد. ویژگیهای فضای مجازی از جمله عدم محدودیت و بی قیدی میتواند ما را به سمت بی اخلاقی پیش ببرد. محدودیتهای فضای فیزیکی فشارهایی را به فرد تحمیل میکند که وقتی او در مواجهه با فضای مجازی قرار میگیرد میتواند بدون آن محدودیتها احساس واقعی خود را بروز دهد.
وی افزود: از طرفی به طرز بسیار عجیبی فضای مجازی کاربر را «با منِ برابر» مواجه میکند، در حالیکه در فضای حقیقی به شدت سلسله مراتب رعایت شده است. هر کاربری با هر شرایط سنی و اجتماعی امکان حضور در چنین فضایی را مییابد بدون اینکه محدودیتی احساس کند. فکر میکنم در واقع اخلاق فضای مجازی و فضای حقیقی یکی است اما در آنجا احساس بی قیدی بیشتری به کاربر دست میدهد.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله سواد رسانهای پرداخت و تأکید کرد: نهضت سواد رسانهای باید محقق شود. معتقدم همان گونه که امام راحل در دهه شصت نهضت سوادآموزی را به عنوان راه حل مطرح کرد و دستور آن را ارائه داد و این امر در همه سطوح اجتماعی شکل گرفت و ترویج شد، نهضت سواد رسانهای نیز باید محقق شود.
وی یادآور شد: ما هنوز باور نکردهایم که با چه بحرانی مواجهیم. مسائل اجتماعی ما، مسائل جدیدی نیست اما ابزار جدیدی در اختیار کاربران است و این ابزار آنقدر جدید است که فقط با یک نهضت سواد رسانهای میتوان جلوی آسیبهای آن را گرفت.
این استاد دانشگاه از رسانهها به عنوان بزرگترین مانع رشد سواد رسانهای یاد کرد و گفت: رسانهها بیم آن را دارند که اگر سواد رسانهای به وجود آید، دیگر رسانه آنها دیده نشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به آموزش سواد رسانهای از پایه دهم آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: من هم می دانم که آموزش سواد رسانهای در این مقطع به دانش آموزان خیلی دیر است اما برخورد آموزش و پرورش با موضوع سواد رسانهای بسیار نمایشی است. آنها به من اعلام کردند که ما فقط در این مقطع میتوانیم امکان نگارش کتاب تازه داشته باشیم!
حسینی تأکید کرد: اگر بخواهیم نهضت سواد رسانهای را جدی بگیریم، میتوانیم برای نجات خودمان، خانوادههایمان و انقلابمان کاری انجام دهیم. مسئله سواد رسانهای، مسئلهای جهانی است اما ما هنوز آن را جدی نگرفتهایم.
وی در بیان مسئله دیگر در حوزه اخلاقمندی رسانهای توضیح داد: مسئله این است که نسلی که ارتباط چندانی با فضای مجازی ندارند، میخواهند برای نسلی که تمام سرمایهاش فضای مجازی است، تصمیم بگیرد. بنابراین راهحلهایی که ارائه میدهیم، به ضد خودش بدل میشود. متأسفانه مدیران سن و سالدار ما کمتر متأثر از فضای مجازی هستند و اگر ما چرخش نسلی را در نظر نگیریم، حتماً سواد رسانهای هم به نتیجه خود نخواهد رسید.
خانیکی: با تکنولوژی فیلترینگ، از گفتمانسازی اخلاقی بینیاز نمیشویم!
دکتر هادی خانیکی استاد ارتباطات نیز در این نشست با اشاره به اینکه انتظار اخلاقمند بودن در فضای مجازی، انتظار درستی است، گفت: اهمیت اخلاقمند بودن در فضای مجازی به دلیل وجود فصل مشترک بین این فضا با فضای حقیقی است. اگر اخلاقی بودن در فضای حقیقی با اعمال زور و ترس امکانپذیر نیست، در فضای مجازی نیز نمیتوان به همین منوال عمل کرد بنابراین راهکار بستن یا فیلترینگ فضای مجازی به هیچ وجه نمیتواند موفقیتآمیز باشد.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش به تمهیدات اخلاقی پرداخت که باید در فضای فراجغرافیایی (فضای مجازی) رعایت شود و گفت: نخستین مسئله این است که فضای مجازی به دلیل الگوریتمهایی که دارد، کنشگر را به فضای رمانتیک و هیجانی دعوت میکند؛ دنیایی که شاید در آن امکان تحقق اهداف و آرزوها وجود نداشته باشد اما آن را امکانپذیر نمایش میدهد بنابراین اخلاقی بودن در این فضا متفاوت است. به طور مثال همه ما میدانیم که غیبت کردن چیست اما در بُعد رسانهای به آن هیچ توجهی نداریم.
خانیکی ادامه داد: از سوی دیگر، با توجه به فراوانی دسترسی ما، فکر میکنیم تسلط فناورانه میتواند جای حرف زدن را بگیرد درحالیکه چنین نیست. مسئله دیگر ضرورت گفتمانسازی اخلاقی است. این گفتمانسازی نمیتواند به صورت امری انجام شود. از کنترل کردن و فیلترینگ تا بالا بردن سهم حضور خود و استفاده از ظرفیتهای رباتیک، همگی با تکیه بر تکنولوژی انجام میشود اما نمیتوان از عامل انسانی در امر اخلاقی شدن فضای مجازی غفلت کرد. درواقع این شبکهها نیستند که ما را به آدمهای دیگری تبدیل میکنند، بلکه آدمهای فعال در آن شبکه هستند که این فرایند را رقم میزنند. نباید گمان کنیم که تکنولوژی میتواند جای گفتمانسازی اخلاقی را برای ما پر کند.
وی افزود: ما خشم موجود و ناامیدی و نارضایتی از جامعه واقعی را به شبکههای مجازی منتقل میکنیم. هر چند ابراز خشم در فضای آنلاین، سریعتر اتفاق میافتد اما معلوم نیست که نتیجه این کنش چه خواهد بود. مسئله دیگر، نفرتپراکنی در فضای مجازی است. ما با انواع و اقسام نفرتپراکنی در این فضا مواجهیم. در اینجاست که ضرورت ایجاد گفتمان اخلاقی یا کنش اخلاقی به وجود میآید. معتقدم در عین حال که فضای مجازی میتواند ما را به یکدیگر نزدیک کند، به نوعی میتواند ما را از حق، دور و دورتر کند.
خانیکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نباید از فرصتهایی که در فضای مجازی به وجود آمده است، عبور کنیم. کشور ما در آستانه تغییراتی در سطوح مختلف اجتماعی است. ما برخی از رسانهها را دیر پذیرفتیم و از ظرفیت آن استفاده نکردیم اما این دیرفهمی درباره فضای مجازی میتواند برای جامعه ما تبعات بسیار سنگینتری داشته باشد. هماکنون حکومت، شهروندان و نهادهای اجرایی اصلاً نمیدانند باید با فضای مجازی چگونه برخورد کنند. راهکارهایی مثل ممنوعیت، هیچگاه راهگشا نخواهد بود و کشف چگونگی ایجاد فضای گفتگو در فضای مجازی ضروری است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در شرایطی قرار داریم که عمدتاً پیامهای مثبت به دلیل پایین بودن سرمایه اجتماعی منتشر نمیشود و اثرگذاری خود را ندارد اما در مقابل پیامهای منفی به سرعت انتشار مییابند و تأثیرگذارند. در چنین شرایطی حتی سواد رسانهای هم نیازمند توانایی شنیده شدن است و بدون این توانمندی، هرگز موفق نخواهد شد. ما به زور نمیتوانیم افراد را در فضای مجازی وادار به اخلاقمندی کنیم.
عرضه «موزه معصومیت» با چاپ دهم در بازار نشر
رمان «موزه معصومیت» نوشته اورهان پاموک با ترجمه مریم طباطبائیها بهتازگی توسط انتشارات پوینده به چاپ دهم رسیده است.
این ترجمه اولینبار تابستان ۹۴ به بازار عرضه، و چاپ نهمش نیز بهمنماه سال ۹۷ منتشر شد. بهتازگی هم نسخههای چاپ دهم این کتاب به بازار آمده است. اورهان پاموک در رمان «موزه معصومیت» تابویهای سنتی جامعه ترکیه و تاثیرشان بر زندگی مردمان این کشور را به تصویر کشیده است. در میان تصویر این سنتها و تابوها، یک داستان عاشقانه هم روایت میشود و زندگی مردم گرفتارشده بین سنتهای خودی، فرهنگ غرب و جامعه در حال پوستاندازیشان هم از مقابل نظر مخاطب میگذرد.
این رمان درباره مرد ثروتمندی به نام کمال است که در استانبول زندگی میکند و عاشق دختری فقیر به نام فسون یا افسون است. این دو از طبقات مختلف جامعه هستند و طبیعتاً عشق بینشان، پدیدهای نامانوس است. محلههای بالاشهر استانبول مانند نیشانتاشی، چوکورکوما، تقسیم، حربیه و بی اوغلی بستر مکانی شکلگیری اتفاقات این رمان هستند و جالب است که همین محلات، در زندگی نویسنده کتاب تأثیر زیادی داشتهاند.
«موزه معصومیت» جزئیات فراموششده استانبول سالهای ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ را در خود جا داده است؛ از بلیتهای سینما گرفته تا قوطی کبریتها، از شیشههای کوچک و بزرگ و رنگارنگ نوشیدنیها گرفته تا مجسمههای ظریف و هزاران اشیای مختلف که در کنار فیلمها و عکسهای مرتبط با استانبول در موزه خود پاموک به نمایش گذاشته شده است. او درباره گردشاش به سمت موزهداری میگوید: «در فاصله ۷ تا ۲۲ سالگی دوست داشتم نقاش شوم. در اعماق وجودم یک نقاش مرده وجود دارد؛ من به این نقاش اجازه دادم که کار خود را بکند و نتیجهاش این موزه شد… در دنیا نظیری برای این موزه یافت نمیشود و من همانطور که خواستم، عمل کردم. در دهه آخر قرن گذشته که میخواستم رمان را چاپ کنم، در فکر ایجاد موزه نیز بودم اما از آنجا که انتشار رمان تا سال ۲۰۰۸ ممکن نشد، طبیعتاً افتتاح موزه نیز دچار تأخیر شد. با این کار میخواستم خانوادهای خیالی را با خانه و اشیایی که در آن وجود دارد، به وجود آوردم تا بعد آنها را به موزه بدل کنم و بعدتر رمانی از روی آن بنویسم.»
«موزه معصومیت» ۸۳ فصل دارد که عناوینشان به ترتیب عبارت است از:
شادترین لحظه زندگی من، بوتیک شانزلیزه، فامیلهای دور، ملاقات در شرکت، رستوران فوآیه، اشکهای افسون، آپارتمان مرحمت، اولین نوشابه میوهای ترکیه، F، چراغهای روشن شهر و شادمانی، عید قربان، بوسهای آرام، عشق جسارت و مدرنیته، خیابانها میدانها و کوچهپسکوچههای استانبول، برخی واقعیتهای تلخ باستانشناسی، حسادت، دیگر تمام زندگیام وابسته به توست، داستان بلقیس، تشییع جنازه، دو شرط افسون، داستان پدرم: گوشوارههای مروارید، دست رحمیخان، سکوت، نامزدی، درد انتظار، نمودار تشریحیِ درد عشق، خم نشو خواهی افتاد، اشیایی پر از تسلی خاطر، حالا دیگر ثانیهای نبود که به او فکر نکنم، افسون دیگر نیست، خیابانهایی که مرا به یاد او میانداخت، اشباح و سایههایی که فکر میکردم افسون هستند، رفتارهایی خشن، مثل سگی فضایی، اولین بذرهای موزه من، برای امیدی کوچک که درد عشقم را تسکین ببخشد، خانه خالی، مهمانی آخر تابستان، اعتراف، زندگی آرام در خانه ساحلی، شنا کردن به روی پشت، غم و اندوه پاییز، روزهای سرد و تنهای نوامبر، هتل فاتح، تعطیلات اولودا، طبیعی است که کسی نامزدش را میانه راه رها کند؟، مرگ پدرم، مهمترین چیز در زندگی شاد بودن است، تصمیم داشتم به او پیشنهاد ازدواج بدهم، این آخرین دیدار بود، شادمانی تنها نزدیک بودن به شخصی است که از صمیم قلب دوستش داری، فیلمی در مورد زندگی و رنجها باید صادقانه باشد، دلخوری و یک قلب شکسته برای کسی اهمیت ندارد، زمان، فردا دوباره میآیم و دوباره کنار هم مینشینیم، شرکت فیلمسازی لیمو، بلندشدن و نرفتن، دبرنا، از سانسور تا رسیدن به سناریو، شبهای بوآز در رستوران حضور، نگاه کردن، برای وقتگذرانی، ستون شایعات، آتشسوزی در بوآز، سگها، این چیست؟، ادکلن، ۴۲۱۳ تهسیگار، گاهی، زندگیهای از هم گسسته، کمالخان دیگر سری به ما نمیزنید، زندگی هم مثل عشق، گواهینامه افسون، تاریکخان، شیرینیسرای مروارید، سینماهای بیاوغلو، هتل بزرگ سمیرامیس، باران تابستانی، سفر به دنیایی دیگر، بعد از تصادف، موزه معصومیت، کلکسیونرها، خوشبختی. چاپ دهم این کتاب با ۵۰۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
«یک افسر و یک جاسوس» پولانسکی پایان یافت
رومن پولانسکی فیلمساز بحث برانگیز سینما به تازگی مراحل تهیه فیلم «یک افسر و یک پلیس» را به پایان رسانده و پلی تایم شرکت فرانسوی فروش فیلم به این پروژه ورود کرده است.
فیلم جدید رومن پولانسکی با عنوان «یک افسر و یک جاسوس» یک تریلر جاسوسی تاریخی بر پایه رمان رابرت هریس است و ژان دوژردن بازیگر برنده جایزه اسکار فیلم «آرتیست» و متیو آمالریک از فیلم «در دروازه ابدیت» در آن نقشآفرینی میکنند.
در این فیلم که پولانسکی و هریس دوباره با هم همکاری کردهاند، داستان حقیقی ژرژ پیکارت افسر ضدجاسوسی را تعریف میکند که از دستورات مافوقهایش سرپیچی کرد و راهی مأموریتی سخت میشود تا نام کاپیتان آلفرد دریفوس را از اتهامهای وارد شده پاک کند. این کاپیتان یک افسر بااستعداد فرانسوی بود که اواخر دهه ۱۸۹۰ به صورت غیرمنصفانه متهم به جاسوسی برای آلمان و زندان در جزیره شیطان شد. پیکارت به این ترتیب وارد هزارتویی خطرناک از حقه و فساد میشود اما بالاخره سالها بعد میتواند دریفوس را از هر گونه اتهام جاسوسی تبرئه کند. پرونده دریفوس مدتهاست که برای این کارگردان برنده جایزه اسکار جذاب بوده و او چند بار در طی مسیر کاریاش سعی کرده آن را تعریف کند. نیکولا بریگو-رابرت مؤسس پلیتایم گفت: فیلمهایی با گستره و عظمت این در بازار امروزی بسیار کم پیدا میشوند.وی اضافه کرد که این شرکت فروش فیلم را در فستیوال کن آغاز میکند و روز هجدهم ماه مه میزبان یک رخداد خصوصی برای پیشنمایش فیلم خواهد بود.پولانسکی تا به حال بیش از ۲۰ فیلم سینمایی کارگردانی کرده که از جمله آنها میتوان به «پیانیست» اشاره کرد که جایزه نخل طلای کن و سه جایزه اسکار را از آن خود کرد. او مدتها درگیر یک پرونده جنسی مربوط به چند دهه پیش بود که باعث شده در ایالات متحده تبدیل به یک فرد فراری بشود و بیشتر عمرش را در فرانسه زندگی کند.
به این ترتیب توزیعکنندگان آمریکایی خود را مخصوصاً با رشد جنبش «من هم همینطور» از پولانسکی دور نگه داشتهاند و فکر میکنند حمایت از او در ایالات متحده به ضررشان خواهد بود. با این حال پروژههای او در اروپا مخاطب و حمایت مالی دارند. حالا مشارکت پلیتایم در پروژه جدید او به این معنی خواهد بود که این فیلم میتواند مخاطبان آمریکایی را خارج از کشور جذب کند. این فیلم با بودجه ۲۹ میلیون دلاری ساخته شده است.
اخبار
برپایی نمایشگاه گروهی عکس و نقاشی در گالری ایده پارسی
جمعه ۲۷ اردیبهشت نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس در گالری ایده پارسی افتتاح میشود.به گزارش روابط عمومی گالری، نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس در گالری ایده پارسی افتتاح میشود. در این نمایشگاه ۱۵ هنرمند آثار نقاشی و عکاسی خود را به نمایش میگذارند.این نمایشگاه جمعه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ الی ۲۰ افتتاح میشود و تا ۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در گالری ایده پارسی به نشانی خیابان شریعتی، خیابان دولت، کوچه الله وردی آذر، پلاک ۲۸ برپاست.
تیم کانوی صداپیشه «باب اسفنجی» درگذشت
تیم کانوی صدا پیشه انیمیشن «باب اسفنجی» و از ستارههای شوی کارول برنت در ۸۵ سالگی چشم از جهان بست. کانوی که از سال ۱۹۵۶ در عرصه کمدی شناخته شد و ستاره فیلمهای کمدی چون «نیروی دریایی مکهیل» و شوی تلویزیونی «کارل برنت» بود، چهار جایزه امی برای نقشآفرینیهای تلویزیونیاش در این مجموعه دریافت کرده بود.
او پس از طی این موفقیتها در نقش باب اسفنجی صداپیشگی کرد.
این بازیگر که در لسآنجلس درگذشت، به دلیل عوارض ناشی از اختلال مایعات تجمع شده در مغزش از دنیا رفت. وی چندی پیش جراحی مغز انجام داده بود.
با انتشار خبر درگذشت این بازیگر موجی از ابراز همدردی در شبکههای اجتماعی ایجاد شد. کانن اوبراین در سوگ وی گفت: هیچکس نتوانست مرا با صدایی بلندتر از تام کانوی بخنداند.
لری ویلمور از کانوی به عنوان همیشه همیشه همیشه بامزه یاد کرد و کیتی گریفین نوشت: او یک استعداد گسترده داشت؛ یک غول کمدی بود.
کانوی که زاده اوهایو بود در طی دوران بازیگریاش ۱۳ بار نامزد دریافت جایزه «امی» برای نقش آفرینیهای تلویزیونی شده بود.
صداپیشگی در انیمیشنهایی چون «باب اسفنجی» و «اسکوبی دو» از فعالیتهای اواخر عمر اوست. در جدیدترین انیمیشن از این مجموعه با عنوان «باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» نیز او در نقش باب صحبت کرده بود.
او ۲ بار جایزه امی را برای حضور در نقشهای مهمان در سریالهای تلویزیونی کسب کرد که یکی برای بازی در «مربی» در سال ۱۹۹۶ و دیگری برای «۳۰ راک» در سال ۲۰۰۸ بود.
سه خواننده پاپ کنسرت مشترک میدهند
سه خواننده موسیقی پاپ با همراهی سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده شناخته شده کشورمان پروژه کنسرت «شبانه میلاد» را برگزار میکنند.
سه خواننده موسیقی پاپ با همراهی سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده شناخته شده کشورمان جمعه شب ۲۷ اردیبهشتماه پروژه کنسرت «شبانه میلاد» را برگزار میکنند.
در این کنسرت که به همت مجموعهای با عنوان مؤسسه «فرهنگگستر صبا» در برج میلاد تهران برگزار میشود سیامک عباسی، عماد طالبزاده و روزبه نعمتالهی با همراهی سامان احتشامی و تعدادی دیگری از هنرمندان اجرای مشترکی را پیش روی مخاطبان قرار میدهند.
بلیتهای این کنسرت که اطلاعات دقیقی از سوی برگزارکنندگان آن به رسانهها اعلام نشده با قیمتهای ۴۵ هزار تا ۱۵۰ هزار تومانی به فروش میرسد و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سامانههای رسمی بلیت فروشی کنسرت نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.
کنسرت «شبانه میلاد» ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار میشود.
شهرام ناظری چرا به سمت شاهنامه رفت؟
شهرام ناظری که در کارنامه هنری خود توجه ویژهای به شاهنامه فردوسی داشته است، میگوید: از اواسط دوران صفویه لحنها، ریتمهای متنوع و فرمهای آوازی از جمله شاهنامهخوانی دچار تغییر شدند و در موسیقی سنتی به تدریج رو به فراموشی رفتند.
این استاد آواز ایرانی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در گفتوگویی با ایسنا اظهار میکند: پایتخت چون پایگاه موسیقی سنتی بوده، شاهنامهخوانی در آن کمرنگتر میشود اما خوشبختانه در موسیقی نواحی و اقوام که میتوان گفت اصل موسیقی ایرانی است، شاهنامهخوانی برقرار میماند.
ناظری میگوید: بررسی آثار آوازی یک صد سال گذشته نشان میدهد هیچ نمونه خاصی از اجرای شاهنامه فردوسی وجود ندارد و این مشکلی است که صرفاً در موسیقی سنتی اتفاق افتاده است. در ابتدای فعالیت من در زمینه شاهنامه فردوسی نگرشهای مثبتی وجود نداشت و محدودیتهایی بود اما به مرور زمان برطرف شد.
او درباره فعالیتهای موسیقاییش در حوزه شاهنامه بیان میکند: چند عامل مهم موجب انگیزه و کشش من نسبت به اجرای شاهنامه فردوسی بوده است. اول طرز بیان و لحن حماسی که به شکل ارثی در صدای من وجود دارد، دوم اصالت و فرهنگ کردی که با آن زندگی کردهام و سوم نگاهم به موسیقی مقامی و آشنایی با مقامهای باستانی موسیقی کرد، من را به شاهنامه فردوسی نزدیک و نزدیکتر کرده است. البته علاقه شخصیام به ادبیات فارسی و متون ادبی فارسی مانند شاهنامه از نوجوانی، نیز در این امر مؤثر بوده است.
اخبار
«گربهای در قصر ملکه» در حوزه هنری به صحنه میرود
مهر حوزه هنری در تازهترین اجراهای بهاری خود از روز جمعه ۲۷ اردیبهشت میزبان نمایش «گربهای در قصر ملکه» به نویسندگی و کارگردانی انوش معظمی ویژه کودکان و نوجوانان میشود.
در خلاصه داستان این نمایش که فضایی کودکانه و شاد دارد آمده است: «تندر گربه خانگی با توطئه موشهای موذی در دامی مهلک گرفتار میشود. در ادامه پای روباه حیلهگر و گربه غاصب به ماجرا باز میشود و ….»
نمایش کودک و نوجوان «گربهای در قصر ملکه» که با شعار تبلیغاتی «هیچ چیز به سادگی به دست نمیآید و هر جا صحبت از نان مفت است، حتماً کاسهای زیر نیمکاسه است»، روی صحنه میرود.
اصغر رضایی، محمد مهدی قاهری، فرهاد مومنی، فریبا رسولی، بهروز صفرپور، رویا سلامت، آرزو کشاورز، پروانه بهرامی، سعید مجاهد پور، عاطفه ترابی، شیوا آریایی و متین ضرابی بازیگران این نمایش را تشکیل میدهند.
از دیگر عوامل این نمایش میتوان به تهیه کننده: پروانه بهرامی، دستیار کارگردان: مهناز اینانلو، طراح صحنه و لباس: فاطمه زعفرانی، طراح نور: محمد مولایی، مهدی مولایی، آهنگساز: فرید نوایی، طراح گریم: امیر قادری، طراحی و ساخت ماسک: بتسابه نعیمایی، طراح حرکت: شیلا نوروزی، روابط عمومی: آزیتا بابازاده، عکاس: حمیرا معظمی، طراح پوستر: غزاله زهدی، مصطفی فتاحی و امور ارتباطات اینترنتی (مجازی): صابر آسیایی اشاره کرد.
نمایش «گربهای در قصر ملکه» از ۲۷ اردیبهشت الی ۲۵ خرداد هر شب ساعت ۱۸:۴۵ در تماشاخانه مهر به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ میزبان مخاطبان خود خواهد بود. علاقهمندان به تماشای این نمایش میتوانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.
«عروسک کافکا» و «رفیق اعلی» به چاپ سوم رسیدند
ترجمه دو کتاب «عروسک کافکا» و «رفیق اعلی» که چاپ اولشان در سال ۹۵ عرضه شده، بهتازگی توسط نشر نو به چاپ سوم رسیده است.
«عروسک کافکا» نوشته گرت اشنایدر با ترجمه محمد همتی است که نسخه اصلیاش سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب که یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه ادبیات داستانی معاصر» است، برای اولینبار در سال ۹۵ توسط نشر نو عرضه شد و چاپ دومش نیز در سال ۹۶ به بازار آمد.
گرت اشنایدر نویسنده آلمانی رمان «عروسک کافکا»، در این کتاب مخاطب را با زندگی و زمانه فرانتس کافکا نویسنده مشهور اهل چک آشنا میکند.
در این رمان، کافکا روزی هنگام قدم زدن در یک پارک، دختربچه گریانی را میبیند که عروسک خود را گم کرده است. به این ترتیب تصمیم میگیرد به دختربچه کمک کند. بنابراین نویسنده «مسخ»، «حکم»، «آمریکا» و … قلم به دست میگیرد و دنیا را از چشم یک عروسک میبیند؛ عروسکی که به سفری دور و دراز رفته است. این داستان، پایانی غافلگیرکننده دارد.
چاپ سوم این کتاب با ۲۳۲ صفحه و قیمت ۳۲ هزار تومان عرضه شده است.
کتاب «رفیق اعلی» نوشته کریستیان بوبن هم با ترجمه پیروز سیار برای اولینبار در سال ۹۵ چاپ شد و حالا با نسخههای چاپ سوم به بازار نشر آمده است.
نویسنده کتاب تلاش کرده در این اثر، روایت زندگی یکی از قدیسان مسیحی به نام فرانچسکو را با زبانی ادبی ارائه کند. این قدیس ایتالیایی مؤسس یکی از بزرگترین فرقههای مسیحیت کاتولیک و پایهگذار نوعی مرام و سلوک عرفانی در دین مذکور است.
فرانچسکو پیامآور عشقی الهامگرفته از احساس عاطفی مادر نسبت به فرزند بود. چرا که تنها صورت حقیقی عشق را نهفته در این احساس میدید و بر این باور بود که آدمیان، حیوانات، نباتات و جمادات را از این عشق بهرهمند کند.
چاپ سوم این کتاب هم با ۲۰۸ صفحه و قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.
فروش بلیت «عروس مردگان»
متوقف شد
فروش بلیت نمایش «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری که در سالن رویال هال به صحنه میرفت، متوقف شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «عروس مردگان» که اقتباسی از انیمیشنی به همین نام ساخته تیم برتون است اجرای عمومی خود را از ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس آغاز کرده است. این نمایش روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه در حالی به صحنه رفت که سامانه فروش بلیت این نمایش برای روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه در سایت tik۸ بسته شده است و البته هنوز دلیل این اتفاق مشخص نیست و به این ترتیب ادامه اجرا در هالهای از ابهام خواهد بود.
اجرای این اثر نمایشی امروز ۲۵ اردیبهشت ماه به دلیل وفات حضرت خدیجه (س) تعطیل بوده است.
این نمایش با نقشآفرینی (به ترتیب الفبا) مهران احمدی، مهران امامبخش، نازنین بیاتی، سارا توکلی، فرناز توللی، امیر جعفری، شقایق دهقان، ناصر عاشوری، علی عامل هاشمی، نیکی کریمی، میلاد کیمرام و محمد لهراسبی از اواسط اردیبهشت روی صحنه رفته است.
نمایش «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری و تهیه کنندگی مریم نراقی تا امروز ۶ اجرا در سالن رویال هال داشته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4037/17552/65462
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4037/17552/65463
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4037/17552/65464
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4037/17552/65465
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4037/17552/65466
|
عناوین این صفحه
- فضای مجازی با زور، اخلاقی نمیشود
- عرضه «موزه معصومیت» با چاپ دهم در بازار نشر
- «یک افسر و یک جاسوس» پولانسکی پایان یافت
- اخبار
- اخبار