|
سانتریفیوژ بانک خون برای اولین بار در ایران طراحی و تولید می شود
2 گزارش امتیاز از سابقه حضور مربیان خارجی در استقلال
4 قوه قضائیه به موضوع تأمین قطعات تولید خودرو ورود کند؛
انباشت ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانهها
3 ۳۱ فروند کشتی در بنادر در انتظار تخلیه است؛
ورود 2/1 میلیون تن کالای اساسی به کشور
3 برای صرف غذا همراه با موسیقی زنده باید پول اضافی خرج کرد!؟
در برخی از رستورانها موسیقی زنده اجرا میشود و بسیاری از مشتریان از این امر نیز استقبال میکنند اما شاید مشتریان ندانند که هزینه گوش دادن به موسیقی زنده همراه با صرف غذا بر عهده آنها است.
در سالهای اخیر رستورانها و واحدهای عرضهکننده مواد خوراکی سبک و سیاق گذشته خود را تا حدودی کنار گذاشتهاند و از فناوری بهروز و ارائه خدمات مناسب با نیاز و حال و هوای مشتریان روی آوردهاند، از این دست خدمات و امکانات میتوان به سفارشهای اینترنتی، برنامههای سفارش غذا، موسیقی زنده و ... اشاره کرد. بررسیها نشان از آن دارد که برخی از واحدهای رستورانی هزینهای برای خدماتی همچون موسیقی زنده دریافت میکنند که این هزینه بر روی قیمت تمام شده غذا محاسبه میشود. با این تفاسیر جای این سوال وجود دارد که آیا این افزایش قیمت بر روی غذا برای اجرای موسیقی زنده، قانونی است!؟در این رابطه خسرو میرابراهیمی- رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس گفت: رستورانها برای ارائه موسیقی زنده باید از اتحادیه و نیروی انتظامی (اداره اماکن) مجوز لازم را دریافت کنند.وی ادامه داد: برخی از اعضای اتحادیه رستوران دارها در واحدهای صنفی خود به ارائه موسیقی زنده میپردازند که برای این موضوع از اتحادیه و دیگر دستگاههای نظارتی مجوز دریافت کردهاند.میرابراهیمی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه اجرای موسیقی زنده برای واحدهای صنفی با پرداخت هزینه همراه است میتوانند هزینهای از بابت این موضوع از مشتری دریافت کنند.رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در پاسخ به این سوال که آیا هزینه اجرای موسیقی زنده از سوی اتحادیه تعیین شده و نرخ مشخصی دارد؟ گفت: اتحادیه نرخ مشخصی در این زمینه در نظر نگرفته و واحدهای صنفی خود با توجه به هزینه اجرای موسیقی زنده مبلغی برای مشتریان در نظر میگیرند.
زنگنه: هدف از تدوین شیوهنامه عرضه نفت در بورس شفافیت پولی است
وزیر نفت هدف از تدوین شیوهنامه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی را افزایش شفافیت پولی در این عرصه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه فروش نفت و میعانات گازی در بورس انرژی در قانون سال جاری ذکر شده است، شیوهنامه صریحی با در نظر گرفتن تمامی فعل و انفعالات فروش توسط وزارت نفت تدوین شد.
بیژن زنگنه روز شنبه درخصوص شیوهنامه نحوه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی که به تازگی ابلاغ شده است، گفت: تاکنون عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی دارای شیوهنامه نبوده است و صرفا با اجازه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در این حوزه فعالیت داشتیم اما با توجه به اینکه فروش نفت و میعانات گازی در بورس انرژی در قانون سال جاری ذکر شد شیوهنامه صریحی با در نظر گرفتن تمامی فعل و انفعالات فروش توسط وزارت نفت تدوین شد.
وزیر نفت اضافه کرد: در شیوهنامه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی به مباحثی همچون نحوه قیمتگذاری و نحوه تعدیل قیمتها، اشاره شده چرا که ممکن است از زمانی که خریدار در بورس برنده میشود تا زمان برداشت، ۲ الی ۳ ماه طول بکشد لذا باید مشخص شود قیمتها چطور تعدیل میشوند تا دو طرف معامله متضرر نشده و معامله منصفانه باشد.
وی همچنین درخصوص نقش تدوین شیوهنامه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس در عرضههای بعدی و اینکه آیا میتواند در فروش بیشتر تاثیر داشته باشد؟، افزود: اساس بر این است که این عرضه در مسائلی همچون قیمتگذاری شفافیت داشته باشد تا افرادی که میخواهند قیمت دهند به درستی بدانند پول را چطور از آنها دریافت میکنیم، همچنین بتوانند محاسبات خود را به دقت انجام دهند و تمامی آنها بهطور یکسان اطلاعات مربوطه به خرید و فروش را داشته باشند.
عامل اصلی کسری قطعه در تولید خودرو معرفی شد
عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان گفت: همان شرکت قطعهسازی که بیشترین ارز دولتی را گرفته، عامل کسری قطعه در تولید خودرو است.
محمد شهپری با بیان اینکه در سال ۹۶ و ۹۷ تحمیل قیمت به خودروسازان باعث شد تا ایران خودرو با زیان ۷ هزار میلیارد تومانی روبهرو شود و سایپا نیز به همان میزان ضرر کرد، گفت: در حال حاضر برخی معتقدند که در صنعت خودرو انحصار وجود دارد، ولی باید بگوییم این انحصار در عرضه مواد اولیه از جمله مس، آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: سه روز پیش در جلسهای با مقیمی، معاون وزیر صنعت اعلام کردیم که قطعات الکترونیک بیشترین سهم را در کسری قطعات خودروهای کف کارخانه دارند و برخی قطعات طوری تولید شدهاند که قطعات متصل به آنها نیز باید به طور خاص توسط تولیدکننده همان قطعه اولی ارائه شود که نوعی انحصار را به وجود میآورد.
شهپری تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو انباشت شده و بیشتر از ۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص نیز در سایپا موجود است.
وی اظهار داشت: باید مشخص شود که کدام شرکت قطعهساز بیشترین میزان ارز دولتی را دریافت کرده، بیشترین مطالبات را از خودروسازان گرفته و در عین حال، بیشترین سهم را در قطعات کسری خودروها دارد.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان با بیان اینکه خودروهای موجود در کف ایران خودرو بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارند، گفت: ارزش خودروهای انباشتشده در سایپا نیز همین حدود است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر خطوط تولید خودروسازان متوقف است، گفت: هیچ یک از خطوط تولید شرکتهای خودروساز متوقف نشده، ولی با کسری قطعه روبهرو هستند.
شهپری اظهار داشت: خط تولید ایران خودرو در حال متوقف شدن بود که کسری قطعه را به ما اعلام کردند و توانستیم از بازار این قطعه را برای آنها تأمین کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه قطعهسازان کشور در زمینه تولید قطعات خودرو به جز قطعات «هایتک» اقدامات خوبی داشتهاند، گفت: قطعهسازان در زمانی که تحریم نبودیم و قیمت ارز نیز بالا نبود، میتوانستند تکنولوژی تولید قطعات هایتک را بومی کنند، اما در این زمینه کوتاهی کردند. امروز نه شرکتهای خارجی حاضر به ارائه این تکنولوژی به ما هستند و نه سرمایه لازم برای این کار وجود دارد، مگر اینکه وزارت صنعت به قطعهسازان کمک کند.
شهپری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تقاضای ما برای همکاری با شرکتهای خراجی با جواب منفی روبهرو میشود، گفت: شرکتهای اروپایی با ما کار نمیکنند، شاید با چینیها و کرهایها بتوانیم کار کنیم.
وی، داخلیسازی قطعات را عاملی برای نجات قطعهسازان و خودروسازان در شرایط فعلی دانست و گفت: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان با قیمت بهتری نسبت به کشورهای دیگر تأمین میشود، به طوری که قیمت مس در ایران حدود ۴ دلار است، ولی در ترکیه به ۶ دلار میرسد. فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی نیز ارزانتر به دست قطعهسازان میرسد. در عین حال دستمزد کارگر نیز در ایران بسیار پایین است.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان توضیح داد: در چین دستمزد کارگر کمتر از ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار نیست، در حالی که در ایران حدود ۱.۵ میلیون تومان است. به این ترتیب به شرط وجود سرمایه میتوان داخلیسازی را به خوبی در صنعت قطعهسازی انجام داد.
سرمقاله
ماجرا بر سر جغرافی است
هومن جعفری
این سطرها را بخوانید.
پامپئو: هیچکس در دولت خواهان جنگ با ایران نیست
پامپئو در مصاحبهای با اشاره به اینکه نگران تحرکات نیروهای ایرانی و نیابتی در منطقه هستیم تاکید کرد که هیچ کس در دولت خواهان جنگ با ایران نیست. «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با «وان آمریکا» گفت: ایران باید درک کند با اینکه دولت آمریکا بهدنبال جنگ با این کشور نیست، اما از منافع واشنگتن دفاع میکند. به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پامپئو در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تنش میان ایران و آمریکا گفت: «رئیسجمهور جنگ نمیخواهد. من جنگ نمیخواهم. هیچکس را در دولت نمیشناسم [که خواهان جنگ باشد]. امروز صبح با وزیر شاناهان صحبت کردم. هیچکدام از ما این را نمیخواهیم. اما فکر میکنم ایرانیها باید درک کنند، همانطور که رئیسجمهور ترامپ در توئیت خود گفت، ما از منافع آمریکا محافظت میکنیم». پامپئو با ادعای اینکه ایران باعث بیثباتی در منطقه شده است گفت: «به آنها اجازه نمیدهیم سلاح هستهای داشته باشند. به آنها اجازه نمیدهیم برنامه موشکی خود را ادامه دهند».
می خوانید؟می بینید؟ تمام این متن یک معنا را دارد.«من مثل بولتون فکر نمی کنم.ترامپ عین بولتون فکر نمی کند.ما نمی خواهیم با ایران بجنگیم.»
سوالی که این وسط پیش می آید این است که پس این همه ناو و ارتش را برای چه به خلیج فارس اعزام کرده اید؟دلیلش چیست؟واقعا سوالی است که جا دارد پرسیده شود.شما نیروهای نظامی خود را هزاران کیلومتر از خانه خود دور کرده اید تا در حیاط ما اردوی نظامی برگزار کنید.مدام از جنگ صحبت می کنید و مدام پیغام صلح می فرستید. مدام قاصدان سیاسی مختلفی را انتخاب می کنید تا پیام های صلح بیاورند و همزمان مشغولید به مسلح تر کردن منطقه.سوال اینجاست کدامش را باید باور کرد؟ کدام را باید پذیرفت؟
دو بحث وجود دارد.
بحث اول :آیا واقع در هیات حاکمه آمریکا تفرقه افتاده و بولتون و پامپئو با هم اختلاف دارند؟ باور کردنش اصلا آسان نیست.
بحث دوم: آیا این ادامه همان سیاست چماق و هویج نیست؟ باورکردنش خیلی هم آسان است.
این همان سیاست همیشگی آمریکایی هاست.چماق و هویج.چماق ناوهای جنگی و نیروی نظامی است و هویج قاصدان صلح.خواسته شان هم این است که با آنها مذاکره کنیم.امتیازهایی بدهیم تا به خاکشان برگردند.تا ترامپ بتواند قبل از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری وعده بدهد که من خط ایران هسته ای را برطرف کردم.تا بتواند کمک های نقدی بیشتری از اعراب دریافت کند.
ماجرا فقط همین هم نیست.آنها می خواهند با ایران بر سر چیزهای دیگری هم معامله کنند که مهمترینش «معامله قرن» است.نقشه ترامپ برای فلسطین وس رزمین اشغالی.توافقی که ایران بزرگترین مخالف آن است.این بازی چندماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت. ماجرا فقط مسئله و توان هسته ای ایران نیست.ماجرا نقشه جدید جغرافیای خاورمیانه است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/65855
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/65856
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/65857
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/67021
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/67022
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/67023
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/67024
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4045/17625/67025
|
عناوین این صفحه
- سانتریفیوژ بانک خون برای اولین بار در ایران طراحی و تولید می شود
- گزارش امتیاز از سابقه حضور مربیان خارجی در استقلال
- انباشت ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانهها
- ورود 2/1 میلیون تن کالای اساسی به کشور
- برای صرف غذا همراه با موسیقی زنده باید پول اضافی خرج کرد!؟
- زنگنه: هدف از تدوین شیوهنامه عرضه نفت در بورس شفافیت پولی است
- عامل اصلی کسری قطعه در تولید خودرو معرفی شد
- سرمقاله