|
اگر به مقاومت معتقدید؛ فکری برای نفت کنید
سوژهها مشغول تباهیاند
اول - کارگران مشغول کارند!
هر چند هفته یک بار تجمعی از صنوف مختلف کارگران در مقابل وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت واقع در خیابان سمیه تهران برگزار میشود و در آن عدهای از زحمتکشان با امیدی که به اصلاح فرایندها و ساختارهای معیوب اقتصادی در عرصههای تولید و صنعت در کشور دارند حاضرند و مطالباتشان را ارائه میکنند. با فاصله زمانی بیشتری، تجمعات در مقابل ساختمان برنامه و بودجه و اداره کار و مجلس شورای اسلامی و… هم برگزار میشود و هر یک از این تجمعات برای خودشان داستانهایی پیچیده دارند. نکته ظریف و قابل توجهی که ذهن و زبان بسیاری از تجمعکنندگان را با خود همراه کرده، این است که از حرفهایشان به خوبی میتوانید دریابید که در فضای ارتباطات گسترده جهان کنونی آنها خودشان را با کارگران کشورهای دیگر مقایسه میکنند و مطالباتشان را از دل این مقایسهها بیرون میکشند و تلاش میکنند موقعیت خویش را در مناسبات تولیدی و صنعتی پیدا کنند و حقوق از دست رفتهشان را احقاق کنند. فراتر از این ما با شکل رادیکالتری از مطالبات کارگری مواجهایم که تحت تاثیر جنبشهای کارگری قرار دارند و متاسفانه عموم برخوردها با این مطالبات هم بدون درک عمیق موقعیت اینجایی و اکنونی این فعالان صورت میگیرد؛ موقعیتی که در بطن آن، نمیتوان نسبتی فعال میان این کارگران معترض و جنبش های کارگری جهانی پیدا کرد؛ هرچند ممکن است حرفها و شعارها و تحرکات آنها کاملاً شبیه به هم باشد.
بسیاری از کارگران معترض در سراسر ایران و عموم همانهایی که عموماً در تجمعات اعتراضی کارگران شرکت دارند، از امتیازها و وضعیتهایی سخن میگویند که کارگران جوامع دیگر (عموماً توسعهیافتهتر از ایران) از آن برخوردارند ولی اینها در اینجا از آن موقعیتها و امتیازها بهره نمیبرند. آنها خود را با اقشار مشابه کارگر در جوامع توسعهیافته و تولیدکننده مقایسه میکنند، میزان حقوق دریافتیشان را با آنها میسنجند و مدام در حال تجربه یک سرخوردگی طبقاتی «مضاعف» هستند؛ «مضاعف» بدین خاطر که علیرغم تحمل تضادها و فشارهای طبقاتی میان آنها و طبقه کارفرما و بورژوا و سرمایهدار و…، همچنین در حال مشاهده و تحمل شرایطی طبقاتی میان خودشان به عنوان کارگران یک جامعه در حال توسعه با کارگران جوامع توسعه یافتهاند.
بسیاری از کارگران معترض در سراسر ایران و عموم همانهایی که عموماً در تجمعات اعتراضی کارگران شرکت دارند، از امتیازها و وضعیتهایی سخن میگویند که کارگران جوامع دیگر (عموماً توسعهیافتهتر از ایران) از آن برخوردارند ولی اینها در اینجا از آن موقعیتها و امتیازها بهره نمیبرند. آنها خود را با اقشار مشابه کارگر در جوامع توسعهیافته و تولیدکننده مقایسه میکنند
آنها با علم به اینکه در جامعه خودشان به «نیروهای کار ارزان» تبدیل شدهاند، بیش از هر زمان دیگری حقوق خود را از دست رفته میبینند و دچار سرخوردگیهای طبقاتی مضاعف و احساس نابرابری بیشتری هستند. در حالت کلی اگر این سوژه اجتماعی-اقتصادی در داخل کشور از انگیزه هایی مثل استکبارستیزی جهانی، عدالت خواهی موعودگرایانه و… بهره مند نباشد؛ چه انتظاری از آنها برای «مقاومت» وجود دارد؟ در ادامه به این پرسش برمیگردیم. اما حالا از طبقه کارگران صرف نظر میکنیم و به واقعیاتی از طبقه متوسط شهرنشین ایرانی یا به تعبیری بورژواهای وطنی نگاهی میکنیم؛
دوم - بورژواها مشغول نمایشاند!
عموم اعضای طبقه متوسط کلانشهرنشین در ایران تقریباً دو دهه است که به شیوهای رادیکال دچار پدیدهای هستند که توریستین وبلن مدتها پیش آن را «مصرف تظاهری» یا نمایشی خوانده بود. این نوع مصرف که عموماً به گروههای نوکیسه و تازهبهدوران رسیده اختصاص دارد و وبلن هم آن را برای همین گروهها مورد استفاده قرار داده بود، با نوعی از عقده حقارت فرهنگی و اجتماعی همبسته است که طی آن سوژه مصرفکننده در جامعه مانند ایران خود را در فاصلهای معنادار با سوژه فعال در جوامع توسعهیافته و دارای مناسبات تولیدی میبیند، اما از آنجا که قادر به دستیابی به آن وضعیت توسعهیافته یا مبتنی بر تولید نیست، به مصرف نمادهایی میپردازد که اصولاً متعلق به آن جوامع است و به نوعی قرابت مصرفکننده اینجایی را با سوژه اجتماعی یک جامعه تولیدی آنجایی نشان داده و منعکس میکند.
تمایل شدید ایرانیان برای برخورداری از جدیدترین مدلهای گوشی فلان شرکت آمریکایی، برخوردار بودن از مهمترین برند خودرور در جهان، آراستن خویش با جدیدترین مدل لباس و… همه در راستای همان مصرف تظاهری قابل فهم و تفسیر هستند که هدف از آن تشبهجستن به فلان سوژه / طبقه اجتماعی بهمان کشور توسعهیافته است
برای مثال تمایل شدید ایرانیان برای برخورداری از جدیدترین مدلهای گوشی فلان شرکت آمریکایی، برخوردار بودن از مهمترین برند خودرور در جهان، آراستن خویش با جدیدترین مدل لباس فلان بهمان برند یا مدل مو شاخص آنجایی، استفاده از برندهای شناخته شده غربی برای کفش و کیف و ساعت و چه و چه و… همه در راستای همان مصرف تظاهری قابل فهم و تفسیر هستند که هدف از آن تشبهجستن به فلان سوژه / طبقه اجتماعی بهمان کشور توسعهیافته است. در اینجا ما با صورتی عجیبتر از مقایسه، یا نوعی خودکمبینی و حقارت اجتماعی تعمدی مواجه هستیم که در قیاس با «دیگری برتر» شکل گرفته و به طریق اولی انگیزهها و درونمایههای کنشی چون مقاومت را از پیش در خود نابود میکند. باز باید سوالی را که در خصوص سوژههای کارگری پرسیده شد، در اینجا هم درباره سوژههای اجتماعی طبقه متوسط که با مفهوم و کنش «مصرف» تعین پیدا کردهاند، پرسید؛ آیا از چنینی سوژه اجتماعی-مصرفیای در داخل کشور میتوان انتظاری برای «مقاومت» داشت؟ در بخش بعدی کمی برای ارائه پاسخ به این پرسشها تلاش شده است؛
سوم - ساختارها مشغول تخریب سوژههایند!
داشتن یک اقتصاد تکمحصولی، آنهم محصولی به نام نفت به عنوان مادهای که خودش کالا نیست، بلکه در سرآغاز چرخه تولید کالا قرار دارد و باید آن را یک «پیشاکالا» به حساب آورد، به زبانی ساده به این معناست: فروش ماده خام برای آغاز چرخه تولید توسط «دیگری»، حذف «خویش» از فرایند میانی تولید (صرف زمان کار برای خلق محصول) و در نتیجه، خرید محصول نهایی تولید از دیگری و مصرف آن. با همین معنای مختصر هم میتوان فهمید که در چنین جامعهای مفهومی با عنوان «مقاومت» در شرایطی که «دیگریِ» تولیدکننده همان ابژه فعل مقاومت و «ما» یا مصرفکنندهها، همان سوژه فعل مقاومت هستند، چه وضعیتی خواهد داشت! با اینحال خوب است کمی این معنا را بازتر کنیم و نسبت خودمان را از یک منظر فرهنگی و اجتماعی با امر مهمی چون «مقاومت» به شیوهای واقعگرایانهتر مورد بررسی قرار دهیم.
معنایی که در بالا از یک جامعه مصرفی و در عین حال خواستار مقاومت ترسیم شد، تقریباً بدترین وضعیتی است که یک نظام اقتصادی مدعی مقاومت میتواند برای جامعهاش بسازد. افتادن در چنین وضعیتی به این معنا است که نظام اقتصادی مذکور از پیش پذیرفته که هیچ نقشی در خود فرایند و چرخه تولید جهانی با صرف مدتزمان کار انجام شده بر روی ماده خام نخواهد داشت و صرفاً زمینه تحقق فرایند تولید (کار) را برای «دیگران» فراهم کرده و از برآیند تولید و کار دیگران استفاده کند. واضح است که این موقعیت خسارتها و آسیبهای بسیاری از نظر اقتصادی برای یک نظام و مردم تحت تکفلش به همراه خواهد داشت، اما در اینجا بیشتر به دنبال برجسته کردن برآیندهای فرهنگی و اجتماعیای چنین «موقعیت پذیرفتهشده» ای هستیم که وضعیت و روحیه «مقاومت» را شدیداً محدود و مخاطرهآمیز میکند.
حذف نیروی کار خویش، از فرایند تولید که بواسطه یک نظام اقتصادی تکمحصولی نفتی شکل میگیرد، صراحتاً نتایج مسئلهسازی برای سوژههای اجتماعی اعم از کارگران و کارفرمایان، فعالان اصناف متعدد و حتی کارگزاران فعالیتهای خدماتی و… به همراه خواهد داشت. این سوژهها به مثابه آحاد جامعهای که به فرهنگ عمومی آن جامعه شکل میدهند، در عین حال کنشگران واقعیای هستند که متضمن حضور و فعلیتبخشی به ارزشهایی چون مقاومت هستند.
حذف نیروی کار خویش، از فرایند تولید که بواسطه یک نظام اقتصادی تکمحصولی نفتی شکل میگیرد، صراحتاً نتایج مسئلهسازی برای سوژههای اجتماعی اعم از کارگران و کارفرمایان، فعالان اصناف متعدد و حتی کارگزاران فعالیتهای خدماتی و… به همراه خواهد داشت. این سوژهها به مثابه آحاد جامعهای که به فرهنگ عمومی آن جامعه شکل میدهند، در عین حال کنشگران واقعیای هستند که متضمن حضور و فعلیتبخشی به ارزشهایی چون مقاومت هستند یکی از مهمترین نتایج مسئلهساز برای این سوژهها آن است که نیروی کار داخلی، عملاً تبدیل به نیروی کار همان «دیگری» خواهد شد و این یعنی صَرف و فروش نیروی کار، نه برای رشد تولید داخلی و ملی، بلکه برای رشد تولید دیگری. چرا چنین اتفاقی میافتد؟ چون معمولاً در نسبت جوامع مصرفکننده (در حال توسعه) و تولیدکننده (توسعهیافته)، نیروهای کار جامعه نخست در خدمت تولید جوامع تولیدکننده و توسعهیافته و به طور کلی صاحبان نظامهای تولیدی پویا درمیآیند و به عنوان «نیروهای کار ارزان» تعین پیدا میکنند.
این مناسبات غیربرابر، بواسطه تعینات بردهواری که در دل خود دارد، تعینبخش به مسئلهای جدی در حوزه فرهنگ هم میشوند؛ در دل این ماجرا، بهواسطه وجود نوعی نظام سلسلهمراتبی برای فروش نیروی کار، یعنی وجود «نیروی کار ارزان» و «نیروی کار گران»، نظمی طبقاتی بر مبنای نظامهای فرهنگی اجتماعی کشورهای تولیدکننده و کشورهای مصرفکننده رقم میخورد و بدین ترتیب به نوعی از حقارت فرهنگی اجتماعی دامن میزند که در عموم کشورهای غیرمولد و مصرفکننده قابل تشخیص است. به عبارت دیگر، یکی از مهمترین مشخصات کشورهای توسعهنیافته و موسوم به جهانسومی این است که در آنها با حضور گسترده سوژههای اجتماعیای مواجه هستیم که نسبت به جوامع مولد و توسعهیافته دچار نوعی خودکمبینی و اسیر «نگاه از پایین به بالا» هستند.
به همین دلیل است که کارگر ایرانی جدای از تحمل تضادهای طبقاتی بین خویش و دیگر طبقات داخل کشور، در یک وضعیت طبقاتی مضاعف همواره در حال مقایسه خویش با کارگر غیرایرانی و تمنای حقوقی است که او همواره خود را فاقد آنها در نظر میگیرد. در این وضعیت او با چه هدفی و در برابر چه چیزی باید مقاومت و ایستادگی کند؟ با هدف تداوم وضعیت عادلانه کنونی؟! یا مقاومت در برابر وضعیت کم و بیش برابری که در یک «آنجا» ی هر چند موهوم میبیند، خود را با آن مقایسه میکند و تمنایش را دارد؟ این وضعیت روانی-اجتماعی دردناک سوژههای کارگری و مولد در ایران که مبتنی بر یک «تضعیف مضاعف»، خودکمبینی و سرکوبشدگی است، لاجرم ما را از انتظار مقاومت از سوی آنها منصرف میکند. این یک نتیجه طبیعی وضعیت تشریح شده است. حال اینکه در تمام طول تاریخ انقلاب اتفاقاً این کارگران و طبقه مستضعف بوده اند که بار سنگین مقاومت را به دلیل انگیزه های دیگر که مهمترین آن اعتقاد به آرمان های والای انقلاب سال ۵۷ و رهبرانش بوده است به دوش کشیده اند؛ بحثی دیگر است و بعید نیست که در صورت تداوم این وضع این انگیزه ها نیز کمرنگ و ضعیف شوند
اما وضعیت سوژههای غیرمولد و مصرفیای که در طبقات بالاتر جامعه هستند و ما با عنوان مصرف تظاهری به آنها اشاره کردیم چه؟ وضعیت اینان به مراتب وخیمتر از گروه نخست (کارگران) است؛ در حالی که در گروه نخست اندک انگیزهای برای مقاومت و ایجاد گسست در وضعیت کنونی، با هدف آرمانی «مقابله با نابرابری» است، گروه دوم در یک وضعیت روانی-اجتماعی «واداده» مبتنی بر اباحه، به عناصری از خود بیگانه تبدیل میشوند که کاملاً به غیرمولد بودن، مقلد بودن و خودکمبینی خویش باور پیدا کرده و خود را از طریق مصرف نمادهای کالایی جوامع توسعهیافته برجسته میسازد و اتفاقاً نمایندگان همان جایی هستند که باید علیه شان مقاومت کرد و حالا در نزدیکی ما مشغول زیست و فعالیت هستند. همان ها رسانه های غیررسمی را به طور کامل در اختیار دارند و هر گونه تلاش برای رهایی و تغییر را از طریق ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند سرکوب خواهند کرد.
چهارم - سوژهها مشغول تباهیاند!
نکته اساسی در فهم دقیق وضعیتی که تا اینجا ترسیم شد، آن است که شرایط سوژههای اجتماعی در چنین جوامعی کاملاً وابسته به یک نظام و ساختار اقتصادی است و بدین ترتیب مجاز نیستیم در تحلیل آنظ، این شرایط را به مسئلهای روانشناختی یا هویتی مبتنی بر افراد که از پیش موجود است، فروبکاهیم. کاری که اتفاقاً در همان جوامع موسوم به جهانسومی و توسعهنیافته به وفور انجام و دیده میشود. از قضا در یک نظام تکمحصولی-پیشاکالایی که انحصار فروش و بهرهبرداری از آن ماده خام در دستان نهاد قدرت است، همان فهم و تحلیل تقلیلیافته از مسئله به نحوی هژمونیک ترویج میشود تا پوششی باشد بر همه ضعفهای ساختاری و مدیریتی موجود در چنین جامعهای.
به هر حال، نظام طبقاتی پذیرفتهشده واجد اثرات و مناسبات غلیظ فرهنگی و اجتماعی است که خودکمبینی، ناامیدی، سرخوردگی و افسردگی عام و اجتماعی تنها بخشی از آن است. در چنین جوامعی با نوعی احساس عمومیتیافته و البته رقیقشده از «بردگی» مواجهایم که در لایههای مختلف زندگی روزمره رواج مییابد که سوژههای به انقیاد درآمده را در شرایطی مضاعف «از خود بیگانه» میکند؛ به این معنا که اگر به قول «کارل مارکس»، خود مناسبات تولید در نظام سرمایهداری مهمترین عامل از خود بیگانگی است، حال در شرایطی که این سوژه اجتماعی در مقام «کارگر دیگری» / «مصرفکننده دیگری» تعین یافته است، به شکلی مضاعف از کار خویش و همچنین ابزار، مناسبات و محصولات تولیدیای که هیچ نسبتی با آنها برقرار نمیکند، بیگانه و جداافتاده میشود و همه اینها را در تجربه مبتنی بر یک «غیریت» محض و مضاعف درک میکنند. شاید کمترین نتیجه این فرایند اقتصادی اجتماعی پرآسیب، بروز نوعی سرخوردگی عمومی و در نتیجه اتمیزاسیون فرهنگی و اجتماعی در سوژهها و از بین رفتن تعهدات جمعی و مشترک در دل جامعهای باشد که نظام اقتصادیاش این وضعیت را به او تحمیل کرده؛ بدین ترتیب ما در این شرایط با ظهور انواع و اقسام فردیتگراییهای هیجانی و منفعتطلبیهای شدیداً مصرفی و حتی به طور حادی آمیخته با اباحه روبهرو خواهیم شد که نه تنها نسبتی با آرمان مقاومت برقرار نمیکند، بلکه نافی هرگونه آرمانخواهی و مقاومت در معنای عام آن است.
این وضعیت را نظام اقتصادی مبنی بر فروش ماده خام و نظام بوروکراتیک مبتنی بر آن در یک جامعه مصرفی ایجاد میکند. در این معنا نظام اقتصادی تکمحصولی نفتی بواسطه تزریق نوعی حقارت و سرخوردگی، هر گونه تعهد مبتنی بر تولید و توسعه جامعه خویش را از سوژههای اجتماعی در مقام کارگران یا کارگزاران میگیرد در چنین جوامعی با توجه به نظام اقتصادی و بوروکراسی مبتنی بر فروش پیشاکالا و ماده خام، سوژهها خویش را سهیم در نظام مدیریتی اقتصاد و تولید جامعه خویشتن نمیبییند و کار، برای آنها معنایی جز فروش دانش، مهارت یا نیروی فیزیکی به دیگری، برای فراهم آوردن نیازهای زودگذر زندگی روزمره و گذران یک زندگی مصرفی نخواهد داشت، تا از این شیوه لااقل بتوان بخشی از چیزی که در حال طی شدن و از دست رفتن است و هرگز هم بازنمیگردد، جبران کرد. در این شرایط «کار کردن» نوعی خسران و عذاب تمامعیار تلقی میشود که به هر شیوه ممکن باید از شر آن خلاص شد، باید هر تلاشی را به خرج داد تا یکشبه ره صد ساله را طی نمود و از تحلیل رفتن خویش در چنین جامعهای جلوگیری کرد.
این وضعیت را نظام اقتصادی مبنی بر فروش ماده خام و نظام بوروکراتیک مبتنی بر آن در یک جامعه مصرفی ایجاد میکند. در این معنا نظام اقتصادی تکمحصولی نفتی بواسطه تزریق نوعی حقارت و سرخوردگی، هر گونه تعهد مبتنی بر تولید و توسعه جامعه خویش را از سوژههای اجتماعی در مقام کارگران یا کارگزاران میگیرد و راه را برای نوعی اتمیسم و منفعتطلبی (چه از طریق مصرف، چه از طریق اَشکال مختلف دزدیدن از کار و غارت اموال عمومی و اختلاس و…) با هدف فرار از آن وضعیت حقارتبار و خسرانزده فراهم میکند. در شرایطی مشابه با این وضعیت، خود «مقاومت» هم استحاله میشود و به شعار و کلیشهای منفعتطلبانه تبدیل میشود که با توسل به آن میتوانید خود را حافظ منافع کشور و… جا بزنید! برای کسانی هم که این دغدغهها را ندارند، در این وضعیت، مفهوم و شعار «مقاومت» با وجود این ساختارها، بیشتر چیزی شبیه به یک شوخی است تا امری جدی که واقعاً قرار باشد به آن نایل شویم!
نشر نمایش ۴ جلد کتاب منتشر کرد
طبق گفته روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نشر نمایش متعلق به دفتر پژوهش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی، ۴ جلد کتاب با موضوع کودکان و نوجوانان را وارد بازار کتاب کرد.
اسامی کتابهای منتشر شده در زمینه ادبیات ویژه کودکان و نوجوانان که از جمله حوزههای مورد توجه در نشر نمایش است، به شرح زیر است:
الف) نمایشنامه «لوبیای سحرآمیز و برزوی بیباک»، نوشته فاطمه ابطحی
ب) نمایشنامه «راز دژ کلات و شاهزاده اژدها» نوشته آتسا شاملو
ج) «اوراند هریس؛ زندگی، اندیشه و آثار (کتاب سوم)»، نوشته لاول سوارتزل با ترجمه حسین فداییحسین
د) مجموعه نمایشنامه «دفتر طلایی (۱)» شاملِ آثار اسب آبنوس (مریم منصوری)، تو اگه دوست میخواهی، من رو اهلی کن (اسدالله اسدی)، قصه فیلی که پشتک و وارو میزند (امید نیاز)، کوچه برزیلیا (سینا شفیعی) و هفت دست و یک انگشت (شادی غفوریان).
«لوبیای سحرآمیز و برزوی بیباک» شامل ۲ نمایشنامه در ۷۲ صفحه است. این کتاب با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده و در خلاصه داستان نخستین نمایشنامه آن آمده است: لوبیای سحرآمیز، داستان حسن، پسر فقیری است که با مادر خود و یک گاو به نام خانم حنا زندگی میکند. آنها به علت فقر مجبور میشوند خانم حنا را بفروشند، پیرمردی که او را میخرد به حسن ۳ عدد لوبیا میدهد و...
خلاصه داستان دومین نمایشنامه این کتاب نیز چنین است: مادر برزوی برای دختری که در یک ده دیگر زندگی میکند، لباس عروس دوخته است و باید آن را خیلی زود به او برساند. برزوی میپذیرد که لباس را به عروس برساند. در این راه او با موانعی مواجه میشود اما با هوش خود آنها را پشت سر میگذارد.
«راز دژ کلات و شاهزاده اژدها» نیز ۲ نمایشنامه در یک کتاب در ۷۲ صفحه با قیمت ۱۰ هزار تومان است. در خلاصه داستان نخستین نمایشنامه این کتاب آمده است: نمایشنامه «راز دژ کلات» براساس داستان فرود و جریره شاهنامه فردوسی نوشته شده است. کیخسرو، فرزند سیاوش در راه نبرد با تورانیان به دژ کلات میرسد بدون آنکه بداند جریره و فرود که در آن دژ زندگی میکنند همسر و فرزند سیاوش هستند. در این رویارویی سرنوشت سیاوش را از زبان جریره میشنویم.
خلاصه داستان دومین نمایشنامه این کتاب نیز چنین است: نمایشنامه «شاهزاده اژدها» براساس یک افسانه عامیانه ایرانی نگاشته شده است. پادشاهی صاحب فرزند نمیشود تا اینکه پس از سالها خداوند به او فرزندی عطا میکند. وزیر و پزشک دربار که طمع تاج و تخت پادشاه را دارند، با دادن داروهایی به ملکه باعث میشوند فرزند غیرعادی و زشتی به دنیا بیاورد.
سومین کتاب «اوراند هریس؛ زندگی، اندیشه و آثار (کتاب سوم)» در ۳۲۲ صفحه، با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.
کتاب «زندگی، اندیشه و آثار اوراند هریس» مهمترین و کاملترین مجموعه درباره اوراند هریس، نویسنده صاحبنام و کهنهکار تئاتر کودک و نوجوان است. لاول سوارتزل مقدمه مفصلی بر این کتاب نوشته و علاوه بر سیری در زندگی و آثار هریس، ۱۵ نمایشنامه از او در این کتاب گنجانده است. این کتاب در ایران در سه جلد منتشر شده است: جلد اول در سال ۱۳۹۵ و جلد دوم در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسید و جلد سوم امسال به بازار کتاب عرضه شده است. در این جلد علاوه بر ادامه مقدمه و مرور زندگی و آثار هریس، چهار نمایشنامه «جادوی میمون»، «پینبال»، «من و پیتر خرگوشه» و «شاهزاده و گدا» آمده است.
اخبار
شبکه العالم بررسی می کند؛
سرنگونی پهپاد آمریکایی، داغ ترین هشتگ شبکه های اجتماعی جهان عرب
برنامه «هاشتاغ»، شبکه العالم، بازتاب خبر سرنگونی پهباد آمریکایی توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به عنوان داغ ترین هتشگ فضای مجازی جهان عرب بررسی می کند.
به گزارش امتیاز، برنامه «هاشتاغ، شبکه العالم در این قسمت به موضوع سرنگونی پهپاد امریکایی توسط سپاه، گزارش جدید سازمان ملل درباره خاشقچی و متهم کردن بن سلمان و درخواست بسیاری از کاربران عربستانی برای برکناری بن سلمان می پردازد.
معامله قرن و کنفرانس بحرین و همچنین سرتیتر انقلاب مردمی سودان ورد پای امارات در توطئه علیه انقلاب مردمی نیز بعنوان پربازدید ترین هشتگ های شبکه های مجازی جهان عرب مورد بررسی قرار می گیرد.
برنامه «هشتگ» با اجرای افنان المعمار امشب، بعد ساعت 12:30 تکرار خواهد داشت.
در «طنین» کانال کردی شبکه سحر بررسی می شود
سفر نیچیروان بارزانی به بغداد
اهداف سفر رئیس جدید اقلیم کردستان عراق را امروز، مخاطبان کانال کردی شبکه سحر می توانند در برنامه سیاسی «طنین» دنبال کنند.
به گزارش امتیاز، برنامه « طنین» امشب، اهداف و نتایج سفر پنجشنبه گذشته (20 ژوئن ) «نیچروان بارزانی» رئیس جدید اقلیم کردستان عراق به بغداد و دیدار با برهم صالح رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمدالحلبوسی رئیس مجلس عراق را بررسی می کند.
تفاوت بین رویکرد روسای کنونی و قبلی اقلیم کردستان نسبت به بغداد و قدرت و توانایی رئیس جدید اقلیم کردستان برای حل مشکلات فیمابین اربیل و بغداد از مواردی است که با کارشناس برنامه مورد گفت و گو قرار می گیرد.
عبدااله عابدی ، مجری برنامه همچنین درباره تاثیر رویکرد مثبت نیچروان بارزانی رئیس جدید اقلیم کردستان و نقش مثبت و فراگیر برهم صالح رئیس جمهور عراق در روابط با دولتمردان و سیاستمداران عراقی بر حل مشکلات اربیل و بغداد از کارشناس برنامه سئوالاتی خواهد پرسید.
تهیه کننده «طنین» عبدالجواد رشیدی بوده و دستیاری تهیه نیز بر عهده علی اکبر اسماعیل زاده است.
«طنین» هر دوشنبه ساعت 21:30 به وقت تهران از کانال کردی شبکه سحر پخش می شود.
نگاهی به حیات وحش منطقه بیجار در مستندی از کانال اردوی شبکه سحر
مستند «حیات وحش کردستان» به تهیه کنندگی پروانه واحدی از کانال اردوی شبکه جهانی سحر در حال پخش است.
به گزارش امتیاز، در این مجموعه با بهره گیری از گروه و تجهیزات لازم همراه با کارشناسان محیط زیست با مراجعه به مناطق حفاظت شده استان کردستان نگاهی ژرف و دقیق به زندگی و حیات جانوری این مناطق شده است و همچنین تاثیر عوامل طبیعی و زیستی در زندگی انسان و تقابل آنها با یکدیگر به تصویر کشیده شده است.
این مستند، زندگی گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده بیجار از قدیمی ترین شهرهای ایران را بررسی کرده است.
مستند حیات وحش کردستان تولید سال 93 است و قرائت نریشن اردوی آن با صدای ناهید انوری انجام شده است.
این برنامه امروز چهارم تیرماه ساعت 6:55 دقیقه بامداد و 12:40 دقیقه خواهد بود.
روایت هیسپان تی وی از مهاجرت معکوس در «داخل اسرائیل»
برنامه هفتگی «داخل اسرائیل» هر هفته به موضوعات نشانگر فروپاشی داخلی رژیم صهیونیستی میپردازد. این برنامه در نوبت این هفته، درباره مهاجرت معکوس از اسرائیل بحث خواهد کرد.
به گزارش امتیاز، برخلاف تبلیغات گسترده رژیم صهیونیستی، برای اثبات وجود شرایط خوب و مناسب برای مهاجرت یهودیان دنیا به این منطقه و دعوت از یهودیان برای زندگی در اسرائیل، رخدادهای درون سرزمینهای اشغالی، نشان میدهد شرایط درون این منطقه نابسامان است. در این برنامه موضوع اصلی مهاجرت معکوس یهودیان از «داخل اسرائیل» به کشورهای دیگر است که نشان میدهد شرایط زندگی درون سرزمینهای اشغالی برخلاف تبلیغات، نامناسب است.
برنامه این هفته «داخل اسرائیل» سهشنبه 4.تیر ساعت 5:30 بامداد از شبکه هیسپان تی.وی پخش خواهد شد.
کارگاههای تربیت مجری هیچ ارتباطی با معاونت سیما ندارد
به گفته روابط عمومی معاونت سیما، در پی تماس برخی از هموطنان با واحد ارتباطات مردمی و طرح سوالهایی درباره ادعای برخی از آموزشگاهها و کارگاههای تربیت مجری مبنیبر معرفی کارآموزان و فارغالتحصیلان به تلویزیون برای فعالیت در عرصه خطیر اجرا، معاونت سیمای سازمان صداوسیما اطلاعیهای منتشر کرد.
معاونت سیمای سازمان صداوسیما طی این اطلاعیه اعلام کرد: «آموزشگاهها و کارگاههای تربیت مجری، هیچ ارتباطی با سیمای جمهوری اسلامی ایران ندارد و این معاونت هیچ تعهدی در قبال شرکت کنندگان و فارغ التحصیلان آنها ندارد.»
اخبار
آیفیلم به « بچههای نسبتا بد» سر میزند
برنامه «گراما فیلم» این هفته به سراغ موسیقی مجموعه «بچههای نسبتا بد» میرود.
به گزارش امتیاز، مستند «گرامافیلم» دوشنبه سوم تیر، با حضور عبدالجبار کاکایی، پیمان عباسی و امید محرمزاده به روند شکلگیری موسیقی تیتراژ سریال «بچههای نسبتا بد» میپردازد.
این سریال عاطفیاجتماعی به کارگردانی سیروس مقدم در سال ۱۳۹۲ پخش شد. موسیقی سریال کاری از بهنود یخچالی و تیتراژ پایانی با صدای فریدون آسرایی است. بازیگران این سریال عبارتند از: حمید گودرزی، میلاد کی مرام، اشکان خطیبی، علی طباطبایی، یوسف تیموری، مجید مشیری، شهرزاد کمالزاده، مهسا کامیابی، نیکی مظفری، مهرانه مهین ترابی، اکبر عبدی، آیدا فقیهزاده، شیوا خسرومهر، سمانه پاکدل، پرستو مقدم، محمد مطیع، اکرم محمدی، غلامحسین لطفی، رضا فیاضی، پرویز پورحسینی، سینا رازانی
پیمان عباسی نیز نویسندگی این مجموعه را برعهده داشته است. عبدالجبار کاکایی ترانه تیتراژ پایانی را سروده و امید محرمزاده تنظیم و آهنگسازی آن را عهدهدار بوده است.
«گراما فیلم» دوشنبه ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن میرود و بازپخش آن در ساعت ۰۷:۳۰ خواهد بود.
گپی با «ریچارد سوم» در شبکه
پرس تی وی
پخش مجموعه برنامه جدید «مجله هنری ایران» (Iran Art Mag) با موضوع بررسی نمایشنامه «ریچارد سوم» از شبکه پرس تی وی آغاز می شود.
به گزارش امتیاز، این مجموعه به تهیه کنندگی بهروز نجفی و کارگردانی مجتبی مقامی با هدف انعکاس رویدادهای هنری ایران در 13 قسمت 10 دقیقه ای تولید شده و به نمایش رویدادهای هنری در حوزه های مختلف تئاتر، سینما، موسیقی و ... و حواشی آن می پردازد.
اولین قسمت این مجموعه به بررسی نمایش «ریچارد سوم» به کارگردانی و نویسندگی حمیدرضا نعیمی و با بازی حامد کمیلی، شقایق فراهانی و ... می پردازد. در این برنامه ضمن نمایش بخش هایی از این تئاتر، با عوامل آن از جمله کارگردان و بازیگران گفت و گو خواهد شد.
ریچارد سوم (Richard III) نمایشنامهای تاریخی اثر ویلیام شکسپیر است که داستان تراژیک به قدرت رسیدن شاه ریچارد سوم و سقوط وی را روایت می کند. نمایشنامه ریچارد سوم، پُرشخصیتترین نمایش در میان نمایشنامههای شکسپیر است و ماجراهای آن در اواخر سده شانزدهم میلادی براساس نحوه ظهور و سقوط شاه ریچارد سوم نوشته شدهاست.
قسمت اول «مجله هنری ایران» سه شنبه 4 تیر ماه ساعت 23:55 از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت 08:20، پنجشنبه ساعت 13:20، جمعه ساعت 04:00 و 18:20، شنبه ساعت 17:20 و یکشنبه ساعت 15:00 پخش خواهد شد.
«دیوار به دیوار۲» دوبله عربی شد
شبکه آیفیلم، مجموعه تلویزیونی «دیوار به دیوار۲» را برای اولین بار به عربی دوبله کرده و برای مخاطبان عربزبانش به نمایش میگذارد.
به گزارش امتیاز، مجموعه طنز «دیوار به دیوار۲» به کارگردانی سامان مقدم، از سهشنبه ۴ تیر، از کانال عربی این شبکه پخش میشود.
این سریال که در نوروز ۱۳۹۷ از شبکه سه سیما پخش شد، داستان پنج خانواده را روایت میکند که مجبور میشوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این خانوادهها همگی واحدهای آپارتمانی را پیش خرید کردند و وقتی مورد کلاهبرداری قرار میگیرند، چون جایی برای سکونت ندارند از مشیری که سازنده خانهها بوده میخواهند تا خانه خود را در اختیار این افراد قرار دهند و او هم با توجه به درخواست قاضی موافقت میکند و...
فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رؤیا تیموریان، پژمان جمشیدی، میترا حجار، گوهر خیراندیش، مسعود رایگان، حسن زارعی، علی شادمان، آزاده صمدی، مهوش وقاری، مهسا طهماسبی، علی قربان زاده، رضا ناجی، سام نوری و دیاکو الوند در این مجموعه بازی کردهاند.
سریال «دیوار به دیوار۲» از فردا هرشب ساعت ۲۲:۰۰ بهوقت مکه روی آنتن میرود و در سه نوبت بهفاصله ۶ ساعت تکرار آن پخش خواهد شد.
ثبت نام ۷۴۰۰ اثر در بخش ادبی دهمین جشنواره «سیمرغ»
با مشارکت ۱۳۷۰۰ نفری دانشجویان و هنرمندان در دهمین جشنواره «سیمرغ»، 7400 اثر در بخش ادبی ثبت نام کرده اند.
به گزارش امتیاز؛ 7400 اثر از میان ۴۴۰۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه دهمین جشنواره «سیمرغ» در بخش ادبی ثبت نام کرده اند.
در رشته ترانه 512 اثر، در رشته شعر کلاسیک 1881 اثر، در رشته شعر نو 1544 اثر، در رشته داستان کوتاه 1354 اثر، در رشته نثر ادبی 1330 اثر، در رشته نثر طنز 440 اثر، در رشته شعر طنز 348 عنوان اثر در بخش ادبی به ثبت رسیده و در این دوره از جشنواره با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
در بخش ادبی شرکت کنندگان در بخش آزاد ویژه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، در 7 رشته شعر کلاسیک، شعر نو، نثر ادبی، شعر طنز، داستان کوتاه و ترانه و در بخش کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و جامعه پزشکی در رشته های شعر کلاسیک، شعر نو، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه و ترانه آثار خود را به ثبت رسانده اند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4066/17789/67673
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4066/17789/67674
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4066/17789/67675
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4066/17789/67676
|
عناوین این صفحه
- سوژهها مشغول تباهیاند
- نشر نمایش ۴ جلد کتاب منتشر کرد
- اخبار
- اخبار