|
حضور اولین وزیر میراث در مجلس:
تشکیل کمیسیون شورای عالی
پایان نمایشگاه صنایع دستی و آغاز وزارت مونسان و ارائه برنامه هایش به مجلس و تشکیل شورای عالی میراث فرهنگی همزمان با آن از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
این هفته نمایشگاه صنایع دستی دوره سی و دومین خود را پشت سر گذاشت در این میان برخی حواشی دست از سر این نمایشگاه برنداشت مانند مانتوهای میلیونی و فروش صنایع دستی گران قیمتی که توان خرید را از مردم گرفته بود و این نمایشگاه را به نمایشگاهی تبدیل کرد که نمیشد چیزی از آن خرید چون گرانی به آن نفوذ کرده بود و بیشتر اقلامی که به اینجا آورده شده بود گران بودند.
از طرفی استقبال از نمایشگاه مانند سالهای گذشته کمرنگ بود یکی از دلایل آن هم عدم تبلیغات مناسب و البته همین گرانیها بوده است. این نمایشگاه روز شنبه به کار خود پایان داد.
در مراسم افتتاحیه از تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دعوت شده بود تا به نمایشگاه بیایند اما بسیاری از آنها این دعوت را نپذیرفتند. در نهایت رئیس سازمان میراث فرهنگی چند ساعتی را در نمایشگاه ماند و با همراهانش به بازدید از غرفهها رفت.
همچنین یک این اثر قلمزنی از آثار استاد بهرام الیاسی هنرمند استان اصفهان رونمایی شد. برای تولید این اثر که از جنس مس است و ۱۵۰ کیلوگرم وزن و ۲.۷۰ متر ارتفاع دارد، به مدت چهار سال روزانه هشت ساعت فعالیت صورت گرفته است. اثر قلمزنی گلدان غنچه انبیا به همبستگی انبیا و اتحاد ادیان اشاره دارد و مهمترین پیام موضوعی این اثر هنری، صلح و همبستگی میان ادیان و پیام مشترک بین همه انبیای الهی است.
سیودومین نمایشگاه ملی صنایعدستی در سالنهای ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۲۵A تا ۲۵E نمایشگاه بینالمللی تهران در فضایی بالغ بر ۸ هزار مترمربع و در قالب بیش از ۶۰۰ غرفه برگزار شده است. اختصاص فضای مشخص به روستاها و شهرهای ملی، و نیز اختصاص فضا به مساحت ۲۴۰ مترمربع بهصورت رایگان به هنرمندان برخی از مناطق محروم، برپایی ۱۳ سیاهچادر عشایری، حضور گروههای موسیقی و هنری و اختصاص فضایی برای آموزش از مهمترین ویژگیهای این نمایشگاه است و برخی از شرکتهای خصوصی و آستان قدس رضوی و بنیاد برکت، نیز اسپانسرهای این نمایشگاه به حساب میآمد.
مونسان در مجلس
در روزهای بعد نیز خبرها حول علی اصغر مونسان شکل گرفت مونسان به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد رفت و گزارشی از فعالیتهای خود در طول دوران ریاستش بر سازمان میراث فرهنگی ارائه داد.
او از اینکه نمایندگان مجلس تلاش کردند تا سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود تشکر کرد و گفت: امکان تحقق اهداف در قالب سازمان میراث فرهنگی نبود.
صحبتهای او درحالی بود که مونسان پیش از این مخالف تبدیل این سازمان به وزارتخانه بود.
با این وجود مونسان در ابتدای سخنان خود وقت کشی کرد و درباره شرکتهای خدمات دهنده، شرکتهای فعال در زمینه الکترونیک و… صحبت کرد. پس از آن به سراغ آمارهای جهانی در حوزه گردشگری رفت و بیان کرد: امروز صحبت از وزارتخانهای است که ابعاد اقتصادی را در کنار ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارد. در بعد فرهنگی و اجتماعی، حفاظت از مرمت بناهای تاریخی، میراث ناملموس و انتقال آن به آینده از وظایف این وزارتخانه است. توسعه و حفاظت از صنایع دستی و احیای هنرهای در حال زوال به عنوان میراث ناملموس، معرفی ایران از طریق گردشگران ورودی و نشان دادن چهره واقعی ایران به دنیا از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. شاید صددرصد گردشگران خارجی که به ایران می آیند سفیران ایران خواهند شد. ایجاد فضای امیدبخش از طریق گردشگری حلال و در چارچوب اهداف نظام، توزیع عادلانه ثروت از طریق این صنعت انجام میشود.
وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی افزود: ما در بخش گردشگری به ازای هر ۵۰ میلیون تومان سرمایه یک شغل ایجاد کردهایم، این در حالی است که در صنعت این میزان بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان باشد، بنابراین نشان میدهد صنعت گردشگری میتواند با اندک سرمایه گذاری مشکلات را حل کند.
مونسان بیان کرد: در این جلسه به تفاوت نرخ ارز و رشد گردشگر اشاره شد. نمیگوییم که تفاوت نرخ ارز تأثیر نداشته، ولی دلیل عمده هم نبوده است، چون اکنون پکیجهای سفر به ایران در خارج از کشور به صورت دلاری فروخته میشود. قبلاً این پکیج ها ۱۲۰۰ دلار بود الان هم به همان اندازه است.
واکنش فعالان گردشگری و میراث فرهنگی به انتخاب مونسان به عنوان وزیر
از زمان انتخاب وزیر پیشنهادی به مجلس برای وزارت میراث فرهنگی تا گرفتن رأی اعتماد مجلس توسط مونسان تشکلهای گردشگری و میراث فرهنگی که همیشه از مونسان و سازمان میراث فرهنگی وقت انتقاد میکردند به تمجید و تشکر پرداختند و در نامهها و بیانیههای متعدد از انتخاب مونسان دفاع کردند!
آئینهای زیارت رضوی با مشارکت افغانستان ثبت جهانی میشود
ثبت جهانی آئینهای زیارت رضوی با مشارکت افغانستان و برنامه ثبت جهانی پیادهروی اربعین یکی از برنامههای اعلام شده وزیر میراث فرهنگی بود که به مجلس اعلام شد.
در این برنامه که نسخهای از آن به همه نمایندگانی که در جلسه بررسی رأی اعتماد به علی اصغر مونسان داده شده بود، آمده است که اربعین به صورت مشترک با کشور عراق و سوریه و آئینهای زیارت رضوی به صورت مشترک با افغانستان ثبت خواهد شد و این پروندهها در دست انجام است تا به عنوان پروندههای میراث ناملموس در فهرست یونسکو قرار گیرند.
همچنین ثبت پرونده کریدور راه آهن ایران با گستره ۸ استان پیگیری میشود و ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی اورامان نیز با گستره دو استان انجام خواهد گرفت. پرونده کاروانسراهای ایرانی نیز با گستره ۱۵ استان و پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی با گستره ۱۰ استان نیز در دست تهیه است. این پروندهها از سوی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست پیشنهادی یونسکو ارسال خواهد شد تا در نوبت ثبت جهانی قرار گیرد.
جشنوارهای برای معرفی جاذبههای استانهای ساحلنشین در چابهار
جشنواره ساحل نشینان برای اولین بار با معرفی جاذبههای گردشگری و میراث فرهنگی استانهای ساحلی در چابهار برگزار میشود.
علیرضا جلال زایی مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهرگفت: در این برنامه استانهای مازندران، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان حضور خواهند داشت. در کنارش نیز از آنجا که میخواستیم تعداد استانها بیشتر شود، از استانهای یزد، کرمان و خراسان جنوبی نیز خواستیم تا به دلیل قرابت و نزدیکی با سیستان و بلوچستان حضور پیدا کنند. هر شب این استانها ظرفیتهای خود را اعم از آداب و رسوم، فرهنگ، سنن، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی معرفی خواهند کرد.
وی افزود: این برنامه نیمه دوم آبان ماه به مدت ده روز برگزار میشود همچنین تنها هفت رویداد در تقویم ثبت شده بود که این جشنواره یکی از آن ۷ رویداد است. همچنین در کشور ۷۵۰ رویداد از استانهای مختلف تعریف شده است.
کمیسیون شورایعالی میراث فرهنگی تشکیل جلسه داد
روابط عمومی وزارت خانه میراث فرهنگی از برگزاری سومین کمیسیون تخصصی شورایعالی میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خبر داد و اعلام کرد: کمیسیون شورای عالی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری و آئیننامه ایجاد و نگهداری تأسیسات گردشگری را مورد بررسی قرار داده است.
البته در این خبر نیامده که کمیسیون چه روزی و چرا در روزهای منتهی به جلسه مجلس و با حضور چه کسانی برگزار شده با این حال، رضا معصومی راد که آذر سال ۹۷ به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی دبیرخانه شورای عالی میراثفرهنگی انتخاب شده است گفت: در این جلسه الحاق صنایعدستی بهعنوان شورا طرح و با اکثریت آرا تصویب شد. دستور دوم آئیننامه ایجاد و بهرهبرداری از تأسیسات گردشگری مطرح شد و با اصلاح برخی موارد مورد تصویب قرار گرفت. دستور سوم این کمیسیون در مورد مناطق نمونه گردشگری با محوریت دو موضوع بود. لغو مناطق نمونه گردشگری فاقد توجیه و اصلاح آئیننامه مطرح و قرار شد سیر کار و سوابق کارشناسی اش برای اعضای کمیسیون ارسال شود. در جلسه آتی دستور لغو مناطق نمونه و اصلاح آئیننامه موردبررسی قرار خواهد گرفت
44اجرای تعزیه در ۳ فرهنگسرا و میدان آیینی امام حسین(ع)
فرهنگسراهای اشراق، خاوران و معرفت و میدان آیینی امام حسین (ع) با اجرای تعزیه میزبان علاقهمندان هستند.
به گزارش امتیاز، با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی، احیای فرهنگ حسینی و تبیین نهضت تاریخساز امام حسین(ع) ۴۴ اجرای تعزیه در دهه اول و دوم محرم در فرهنگسراهای اشراق، معرفت و خاوران و میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار میشود.
۱۰ مجلس تعزیه در فرهنگسرای اشراق - بعد از نماز مغرب و عشا
این مجالس تعزیهخوانی روزهای نهم تا هجدهم شهریورماه توسط گروه تعزیهخوانی «حضرت ابولفضل(ع)» بعد از نماز مغرب و عشا برگزار میشود.
عناوین این برنامه طی ۱۰ شب عبارت است از: حضرت حمزه(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت مسلم(ع)، طفلان مسلم(ع)، حر بن یزید ریاحی(ره)، حضرت علیاکبر(ع)، حضرت قاسم(ع). فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد.
۱۰ مجلس تعزیه در فرهنگسرای خاوران - ساعت ۱۷
بیست و ششمین آیین تعزیهخوانی فرهنگسرای خاوران با حضور «مرتضی نمکی» و «مصطفی قرباننژاد» ۱۰ تا ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۷ میزبان علاقهمندان است.
شهادت شاه چراغ(ع)، شهادت موسی بن جعفر(ع)، شهادت مسلم بن عقیل(ع)، شهادت طفلان مسلم(ع)، شهادت حمزه سیدالشهدا (ع)، شهادت حر(ع)، شهادت قاسم(ع)، شهادت علیاکبر(ع)، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت امام حسین(ع) ۱۰ مجلس شبیهخوانی این مرکز است.
علاقهمندان برای حضور در این آیین میتوانند به میدان خراسان، خیابان خاوران، سه راه هاشمآباد، فرهنگسرای خاوران مراجعه کنند.
۲۰ مجلس تعزیه در میدان آیینی امام حسین (ع) - بعد از نماز مغرب و عشا
مراسم شبیهخوانی میدان آیینی امام حسین(ع) از ۱۰ تا ۱۹ شهریور همزمان با دهه اول ماه محرم با اجرای تعزیهخوانی نوجوانان منطقه ۱۴ و در دهه دوم محرم توسط گروه «متوسلین حضرت زهرا(س)» بعد از اقامه نماز مغرب و عشا اجرا میشود.
عناوین این برنامه شبیهخوانی طی ۱۰ شب عبارت است از: حضرت حمزه(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت مسلم(ع)، طفلان مسلم(ع)، حر بن یزید ریاحی(ره)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت امام حسین(ع).
۴ مجلس تعزیه در فرهنگسرای معرفت - ساعت ۱۷
آیین تعزیهخوانی فرهنگسرای معرفت به همت گروه میرزا محمد تقی نوری ۲۴ تا ۲۷ شهریور ساعت ۱۷ تا ۱۹ اجرا میشود.
حر بن یزید ریاحی(ره)، حضرت مسلم(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت امام حسین(ع) ۴ مجلسی که در این فرهنگسرا اجرا خواهد شد.فرهنگسرای معرفت در میدان شهر زیبا، بلوار شهران، بعد از زیرگذر شهید همت واقع شده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ماههای محرم و صفر سال ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با ۱۳۹۸ هجری شمسی، ۳۵ عنوان برنامه در قالب سه هزار اجرای متنوع با عنوان کلی «جلوه سوگ» را در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار میکند.
«شعر هیئت؛ با، یا بدون سیاست»
هیئتهای سکولار صرفاً از «عاشورا» میگویند، نه «عاشورایی شدن»
سیدمحمدجواد شرافت، شاعر آئینی معتقد است سیاستزدایی در شعر هیئت فراگیر نیست، بلکه رویکرد عمومی «هیئتهای سکولار» است.
سیدمحمدجواد شرافت از شاعران شناخته شده قم است که شعرهایش در هیئتهای مذهبی کشور رواج دارد. او متولد سال ۶۰ در شوشتر و دانشآموخته حوزه علمیه است. شرافت شاعری را با سرودن نوحه آغاز کرد و با تشویق سیدمحمد بابامیری به شکل جدی وارد عرصۀ شعر شد. وی سابقۀ حضور در جلسات انجمن ادبی شاهد و انجمن ادبی محیط را دارد. از افتخارات ادبی او میتوان به برگزیده شدن در کنگرههای کشوری، برگزاری دورههای آموزشی برای طلاب و نوآموزان، طراحی و اجرای دو دوره برنامۀ شبهای شعر حجره، مسئولیت واحد آفرینشهای ادبی حوزۀ هنری استان قم (۱۳۹۲-۱۳۸۴) و دبیری دورۀ اول انجمن شعر طلاب کشور اشاره کرد. مجموعه شعرهای «خاک باران خورده»، «از دیار روشنی» و «حسینیه دل» برخی از آثار شرافت است. شرافت در گفتوگوی پیش رو به نسبت شعر عاشورایی امور و محتواهای سیاسی واقعه عاشورا پرداخته است؛
قیام حضرت سیدالشهدا (ع) واجد یک درونمایه پررنگ سیاسی و اجتماعی است که به نظر میرسد به دلایلی این درونمایه در دهههای اخیر کمتر در شعر شاعران عاشورایی نمود و بروز پیدا کرده است. به عبارتی با تاکید حداکثری بر عنصر سوگ و مصیبت، این دورنمایه سیاسی و حماسی تحتالشعاع قرار گرفته است. بویژه فراگیری ذکر مصیبت و مرثیه در ایام محرم باعث شده ما به یک روایت شخصی و فردی که صرفاً مبتنی بر عاطفه و شور و سوگ از عاشورا است، برسیم و آن درونمایه سیاسی و مقابله با ظلم و عدالتخواهی و… در هیئتها و شعرهایی امروزی کمرنگ شود. شما چقدر با این پیشفرض موافقید؟
فکر نمیکنم این مسئله خیلی عام باشد. البته قبول دارم که برخی از هیئتها و مجالس یک مقدار حالت سکولار پیدا کردهاند و بر همین مبنا بیشتر از «عاشورا» میگویند، تا از «عاشورایی شدن»! ولی من به عنوان مثال عرض میکنم که همین شهدای مدافع حرمی که انصافاً گل کاشتند و برای نسل ما قهرمانسازی کردند و آبروی نسل ما شدهاند قطعاً از داخل همین هیئات بیرون آمدند و با همین آموزهها به این مقام رسیدند. لذا میپذیرم که این مدل جلسات وجود دارد، ولی به نظرم در این سالهای اخیر جلسات خوبی هم داشتیم که در مکتب سید الشهدا (ع) انسانسازی کردند.
قبول دارم که برخی از هیئتها و مجالس یک مقدار حالت سکولار پیدا کردهاند و بر همین مبنا بیشتر از «عاشورا» میگویند، تا از «عاشورایی شدن»! ولی من به عنوان مثال عرض میکنم که همین شهدای مدافع حرمی که انصافاً گل کاشتند و برای نسل ما قهرمانسازی کردند و آبروی نسل ما شدهاند قطعاً از داخل همین هیئات بیرون آمدند
یک نکتهای را اشاره میکنم که معمولاً مغفول مانده است؛ ما همیشه یا «مداح»، یا «خطیب» یا «شاعر» را مقصر میدانیم و میگوییم چرا سمتوسوی اشعار، نوحهها، صحبتها و به طور کلی محتواها در فلان فضا است و در بهمان فضا نیست! اما به نظر من پشت همه اینها باید به «بانیان هیئت» هم توجه کنیم؛ یعنی کسی که مدیر هیئت است. اگر ما بتوانیم مدیران هیئت را با تفکر ناب شیعی پرورش دهیم، همه اینها درست میشود. آن بانی است که دارد خط میدهد و خطیب و مداح و شاعر را انتخاب میکند. اگر ما بتوانیم بانیان و مجلسگردانهایی که معمولاً پشتصحنه هم هستند و خیلی دیده نمیشوند را با آن تفکر ناب شیعی پرورش دهیم، خیلی از این مسائل خود به خود حل میشود. به نظر من ریشه این قضیه به بانیان هیئتها برمیگردد.
پس معتقدید که شعر عاشورایی و محتوایی که با این شعرها و نوحهها و… در هیئتهای مذهبی رواج دارد، محتوای سیاستزدوده و شخصیشده نیست؟
ببینید من در اصفهان، در قم، در مشهد، در تهران، در اهواز، در دزفول، در یزد و خیلی دیگر از شهرها اینقدر جلسات خوب در ذهنم هست که جلساتی هستند که هم از قیام سید الشهدا (ع) در سال ۶۱ میگویند و هم به وضعیت امروز در نسبت با آموزههای قیام سید الشهدا (ع) اشاره میکنند. البته هیئت نباید تبدیل به میتینگ سیاسی و محل ارائه بیانیههای جناحی شود. این خودش یک آفت است. یعنی در کنار آنهایی که سکولار هستند و یک سید الشهدایی را میبینند که سال ۶۱ به شهادت رسیده و بعد از آن هم هیچ اتفاقی نیفتاده است، در اینطرف جریان هم نباید هیئتها را تبدیل به جلساتی کرد که آدم احساس کند وارد یک محفل سیاسی و سیاستزده شده است.
اتفاقاً وقتی در قالب همین پرونده از برخی شاعران پرسیدیم که چرا شما شعر موضعمند سیاسی (در معنای حقطلبانه) و مبتنی بر اقتضائات روز نمیگویید، به ما جواب دادند که عموماً وقتی در هیئتها چنین شعرهایی خوانده میشود کاملاً رنگ و بوی جناحی دارد! برخز از آنها توضیح دادند که مثلاً شاعرانی هستند که اگر امروز یکی نفر از جناح سیاسی مطبوعشان رئیس جمهور شود هیچوقت به هیچچیز انتقاد نمیکنند، ولی اگر رئیس جمهور چهرهای از جناح مخالف باشد مدام با شعر و روضه و نوحه و مصیبت و غیره حرف اصطلاحاً روز میزنند و هیئت را سیاستزده میکنند. آنها معتقدند چون در این وضعیت همواره این شائبه وجود دارد، ما کلاً این را کنار میگذاریم و واردش نمیشویم. به نظر شما چه مرزی برای این مسئله وجود دارد که ططبق آن بتوان هم به قول شما غیرسکولار و سیاسی شعر گفت و هم وارد دعواهای مبتذل سیاستبازان و بازیهای جناحی نشد؟
من فکر میکنم این دلیلی که آورده شده، دلیل موجهی نیست؛ نمیشود صفر و صدی فکر کرد و حالا که اینطور است پس کلاً کنار میگذاریم! اتفاقاً اگر خود سید الشهدا (ع) میفرمایند «هیهات من الذله» این یک شعار کاملاً سیاسی است، برای همیشه و همه مکانها. اگر شاعری بتواند این را در شعرش تبیین کند و ابایی هم نداشته باشد، چه اشکالی دارد که متهم بشود به سیاستبازی!؟ بگذارید بگویند اینها شاعران درباری هستند! وقتی قرار است ما با نگاه به حقطلبی در واقعه عاشورا عقاید و افکار خودمان را بیان کنیم، بلکه خودمان را در آن جریان قرار دهیم، این اتهامات نباید مهم باشد و ما میتوانیم از همین طریق اتفاقات خیلی خوبی را رقم بزنیم.
یادداشت
به نام خداوند بخشاینده مهربان
آموزش شهروندی تا فرهنگ شهروندی
با سطح کنونی زندگی شهروندی از توجه به فرهنگ شهروندی و آموزشهای مرتبط با آن نمی توان غافل شد ،مقوله فرهنگ و تغییرات بنیادین همراه آن مقوله ای نیست که بتوان در روزگار فعلی آنرا نادیده گرفت و باید برای آن تدابیر مناسب و متناسبی اندیشیده شود .
شهروندی ،مجموعه گسترده ای از هنجارها و رفتارهای فردی و اجتماعی متناسب جامعه امروزی است که گرچه در رده رفتارهای فردی قرار داده می شود ولی دارای تاثیرات بس گسترده بر وضعیت اجتماعی است.
مقوله شهروندی زمانی تحقق می یابد که افراد جامعه از حقوق مدنی و اجتماعی مناسب برخوردار و به فرصتهای لازم دسترسی داشته باشند و هریک در برابر حقوق اجتماعی خود مسولیت اجتماعی متناسب را در حوزه مورد مشارکت در راستای اداره بهتر جامعه شهری بر عهده بگیرند.
در این بین رابطه شهروندی شکل می گیرد و اداره جامعه به بهترین شکل ممکن انجام می گیرد.
نکته مهم شناخت این حقوق و تکالیف است که منجر به ایجاد رابطه شهروندی می شود بطوریکه هر چه حقوق و تکالیف هم سنگ تر و ودر تبیین آن شفافیت بیشتری بکار رفته باشد جامعه از حالت متعادل تر و آرامتری برخوردار است و بستر توسعه فراهم تر می شود.
در این میان نقش آموزشهای شهروندی را نمی توان نادیده گرفت بطوری که می توان آنرا بنیان و بستر لازم برای فرهنگ شهروندی نامید
به عبارت دیگر آموزش شهروندی، نظامی قانونمند و منظم برای نهادینه سازی و انتقال مفاهیم مرتبط با حقوق و تکالیف به شهروندان بر اساس کرامت انسانی است،لازم بذکر است که در جامعه فعلی ما که ارزشهای اسلامی از اصول لاینفک زندگی روزمره است حقوق و تکالیف اجتماعی باید علاوه بر کرامت انسانی منطبق بر اصول دین اسلام باشد،که این مهم باید بستر و زمینه آموزشهای شهروندی باشد.
آموزشهای شهروندی مبتنی بر یک سه ضلعی شهروند،فضاهای شهری و مدیران شهری است که برقراری توازن همه جانبه در این سه ضلعی منجر به دستیابی به الگوی صحیح رفتاری در اصول شهروندی و در نهایت دستیابی به فرهنگ شهروندی است.
از آنجا که در زندگی شهر نشینی دیدگاهها و ارزشها و مدالیته های زندگی شهری بر مفاهیم توسعه پایدار سایه افکنده مدیران و برنامه ریزان شهری در راستای آموزشهای شهروندی نیازمندبه دیدگاههای جامع و تحقیق محور دارند و به بیانی دیگر هر گونه رهیافت در این حوزه باید متناسب با تحلیلی دقیق تغییرات سریع زندگی شهرنشینی باشد تا منجر به تعالی فرهنگ شهروندی شود.
کلام آخر فرهنگ شهروندی در واقع قسمتی از فرهنگ فردی است که در تناسب بامفهوم زندگی شهری و ارتباطی شهروندان شکل گرفته و نباید از این نکته غافل شد که آموزش شهروندی باید در راستای ارتقا این فرهنگ باشد و هر گونه برنامه مدیریتی در زمینه این آموزشها باید با ارزیابی کاملی از بازخوردهاو نمودهای آن در سطح جامعه باشد تا چنانچه نیاز به ایجاد تغییراتی متناسب با شرایط بود این تغییرات در اسرع وقت و با کمترین بازخورد منفی اعمال شود .
نشان طلایی گنجینه نثر خارجی جایزه اوراسیا به «گلستان یازدهم» رسید
بهناز ضرابیزاده، نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» شامگاه گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «گلستان یازدهم» برنده نشان طلایی گنجینه نثر خارجی جایزه بینالمللی اوراسیا شد. آیین پایانی جایزه، امشب در مسکو برگزار شد و ناشر روسی که ترجمه کتاب را منتشر کرده بود، به نمایندگی از طرف نویسنده جایزه را دریافت کرد.»
«گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهیروا، همسر سردار شهید علی چیتسازیان، به قلم بهناز ضرابیزاده است که توسط انتشارات سوره مهر در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک سال و هشتماهه مشترک شهید چیتسازیان و همسرش پرداخته است. فرماندهای که در جبهه به دلیل مهارتهای رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازهای با مهر و محبت رفتار میکرد که گویی این قلب رئوف هیچگاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. «گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته است قسمت مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیتسازیان را به مخاطبان معرفی کند.
متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد و هم در زمین و هم در ملأ اعلی به عزّت رسید. هنیئاً له.
راوی شریک زندگی کوتاه او نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه خود بهروشنی نشان داده است.
در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به اینهمه جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده کتاب.
اخبار
جمعی از علما و سخنرانان نامه ای به تکیههای عزاداری سراسر کشور نوشتند
موضوع خانواده در هیأت ها مورد توجه قرار گیرد
جمعی از علما و سخنرانان نامه ای تنظیم کردند و به سراسر هیأت های مذهبی کشور فرستادند و خواستار توجه به موضوع خانواده شدند.
جمعی از علما و سخنرانان کشور خطاب به هیأتهای مذهبی در آغازین روزهای ماه محرم، در راستای دعوت از هیأتهای سراسر کشور جهت پرداختن به موضوع خطیر خانواده، نامه ای نوشتند.
متن نامه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از حدود صد سال پیش تا امروز، دشمن بشریّت، یعنی صهیونیسم و جریان سرمایهداری بینالمللی، تصمیم گرفتهاند نظام خانواده را از بین ببرند. هرچند در بعضی نقاط موفقیتهایی به دست آوردند، اما در کشورهایی چون ایران اسلامی به موفقیت نرسیدند. با این حال آنان دست از تلاش برنداشتهاند و امروز بیش از گذشته میهن عزیز ما، هدف بمباران دشمنان قرار گرفته است. رواج شهوات و از بین رفتن حیا و عفّت؛ سخت شدن شرایط ازدواج برای جوانان؛ ترویج فرهنگ فرزند کمتر زندگی بهتر؛ و رواج یافتن ازدواج سفید که سیاهترین اتفاق در این زمینه است؛ همه در راستای نابودی این سنّت الهی است.
اما در این بین هیآت که سرچشمه تسری ولایت اهلبیتعلیهمالسّلام در جامعه و از اصلیترین حلقههای اتصال مردم به آستان ربوبیت هستند؛ همواره از مهمترین عوامل ناکارآمدی نقشههای دشمن در طول تاریخ تشیع بودهاند. آنان که هماره از جبهههای دفاع مقدس تا سنگرهای دفاع از حرم و در خاکریزهای خدمات اجتماعی در خط مقدّم حضور داشتهاند، امروز که مبارزه به میدان خانواده کشیده شده است روا نیست این نهاد اصیل جامعه شیعی، از توجه به این مهم چشم فروبندد و در راه دفاع از آن، از همّت و حمیّت خویش فروگذار نماید.
هیآت همواره بر مدار اهلبیت عصمت و طهارتعلیهمالسّلام دائر بودهاند و نه تنها واژه «اهلبیت» به معنای «خانواده» است، بلکه به استناد روایات تاریخی، از آغاز بعثت پیامبرصلّیاللهعلیهوآله تا قیام عاشورا و پس از آن، نهاد خانواده نقشی تعیین کننده در شکلگیری این اتفاقات داشته است و بدون شک تحقق ظهور نیز نسبتی وثیق با تبلور خانوادههایی به رنگ اهلبیتعلیهمالسّلام خواهد داشت.
این دغدغه، جمعی از خادمان آستان اهلبیت عصمت و طهارتعلیهمالسّلام را بر آن داشت تا در آستانهی محرّم حسینی، که نماد عزت و عظمت اسلام است، با دعوت از عموم هیآت سراسر کشور، بسماللّهی بگوییم و سرآغازی باشیم بر جهادی بیپایان در سنگر حفظ و تحکیم ارزشهای والای نهاد خانواده.
بدین وسیله از تمام کسانی که در عرصه هیأت نقشآفرینی میکنند، دعوت میکنیم به صف این مبارزه بپیوندند تا بتوانیم در کنار یکدیگر، برای حفظ و رشد انقلاب و نظام اسلامی که زمینهساز حکومت جهانی حضرت بقیةاللهالاعظمعجّلاللهتعالیفرجه خواهد بود، قدم برداریم. سخنرانان با تبیین اهمیت موضوع خانواده و شرح و بسط زوایا و جوانب آن؛ شاعران با پردازش هنرمندانه مدایح و مراثی اهلبیتعلیهمالسّلام از زاویه نگاه خانواده؛ مداحان با رصد و گزینش فرازهای مرتبط با خانواده از تاریخ و سیره اهلبیتعلیهمالسّلام و انتخاب اشعار متناسب؛ و مدیران و متولیان نیز با توجه به کمّ و کیف برگزاری جلسات و فراهم آوردن زمینه حضور خانوادگی مخاطبان در هیآت، در این جریانسازی ارزشمند سهیم شوند و با تبدیل هیأت به سنگری برای حفاظت و صیانت از کیان خانواده یکبار دیگر، پشت دشمنِ محکوم به شکست را با خاک مذلت آشنا کنند.
در پایان لازم به ذکر است مسأله خانواده از جنس مسائل فرهنگی است و بدون تردید با فعالیتهای موقت و کوتاهمدّت نتیجه چشمگیری حاصل نخواهد شد. موفقیت در این صحنه نیازمند صبر و تلاش مداوم است، اما شروع مبارزه خود گام بزرگی برای دست یافتن به فتح و نصر در این عرصه خواهد بود، انشاءالله
مرادیکرمانی و کتابخانههای سیار نامزد جایزه آسترید لیندگرن
هوشنگ مرادیکرمانی به عنوان نویسنده کتاب کودک و نوجوان و کتابخانههای سیار روستایی کانون پرورش فکری در بخش پروژههای ترویج کتابخوانی به عنوان نامزدهای این جایزه در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند.
جایزه یادبود آسترید لیندگرن به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد بنیان نهاده شده است.
این جایزه به عنوان بزرگترین و گرانترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است که نه تنها نویسندگان و تصویرگران بلکه قصهگویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز میتوانند به آن دست یابند.
این جایزه سالانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج صرف نظر از زبان و ملیت اعطا میشود.
هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و توجه بیشتر به حقوق کودکان در جهان است.
هیاتهای معرفی نامزدهای جایزه سال ۲۰۲۰ را از ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و انجمن نویسندگان ایران تشکیل میدهند. بیش از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت میکنند
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70588
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70589
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70590
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70591
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70592
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18171/70593
|
عناوین این صفحه
- تشکیل کمیسیون شورای عالی
- 44اجرای تعزیه در ۳ فرهنگسرا و میدان آیینی امام حسین(ع)
- هیئتهای سکولار صرفاً از «عاشورا» میگویند، نه «عاشورایی شدن»
- یادداشت
- نشان طلایی گنجینه نثر خارجی جایزه اوراسیا به «گلستان یازدهم» رسید
- اخبار