|
امین تارخ در یک نشست مطرح کرد؛
کاش صدایمان به گوش مسئولان برسد
امین تارخ در نشست «آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران» از جای خالی مسئولانی از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری در این نشست انتقاد کرد.
به گفته روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، دومین نشست از دور اول نشستهای دفتر پژوهش و انتشارات ادارهکل هنرهای نمایشی با عنوان «سهشنبههای پژوهشی تئاتر» برگزار شد.
موضوع این نشست «آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران» بود و شب گذشته، سهشنبه ۱۲ شهریور با مدیریت سیدجواد روشن و حضور و سخنرانی امین تارخ و اصغر همت در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقهمند شد.
تلاشی برای بررسی آموزش بازیگری در دانشگاه و ایرادات آن و آموزشهای آزاد و مشکلاتش
در ابتدا روشن مدیر و کارشناس این جلسات، ضمن خوشامدگویی به حاضران و سخنرانان، به اهمیت برگزاری این نشستها اشاره کرد و موضوع آموزش بازیگری را یکی از مواردی دانست که با توجه به علاقهمندی نسل جوان به مقوله بازیگری، نیازمند بررسی دقیق است.
وی بحث آموزش بازیگری را به دو حیطه دانشگاه و خارج از دانشگاه تقسیم کرد و گفت: ما بنا داریم در این نشست به موضوع آموزش بازیگری در دانشگاه و ایرادات این سیستم و همچنین آموزشهای آزاد و مشکلات آن بپردازیم. هر چند قطعا این موضوع بسیار وسیع است و در یک نشست ۲ ساعته نمیتوان به همه موارد و زوایای آن پرداخت ولی حداقل امیدوارم طرح این موضوع آغازی برای پرداخت جدیتر و دقت نظر بیشتر در این زمینه باشد.
همت: آزمون عملی سهمی اندک در پذیرش دانشجویان دارد و این غلط است
در ادامه اصغر همت با ذکر تاریخچهای از آموزش تئاتر در ایران بعد از تشکیل سازمان پرورش افکار، به چگونگی شکلگیری دانشکده هنرهای دراماتیک، سینما-تئاتر فعلی و دانشکده هنرهای زیبا و دانشجویان و اساتیدی که در آنجا مشغول بودند پرداخت.
اوضاع در دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد و علمی- کاربردی که بدون هیچ آزمون و گزینشی به پذیرش و ثبتنام دانشجو میپردازند بسیار تاسفبار و غیر قابل باور استوی در ادامه یکی از علل موثر در تاثیرگذاری سیستم آموزشی را بحث گزینش دانشجو دانست و گفت: در گذشته اکثر کسانی که وارد دانشگاه میشدند افرادی بودند که سالها تجربه کار تئاتر داشتند و حتی برخی مسئولیتهایی نیز در این خصوص داشتند. گزینش دانشجو به سختی، با محدودیت، به لحاظ تعداد و به شکل تخصصی برگزار میشد و همین موضوع باعث شد کسانی وارد دانشگاه شوند که هر یک از چهرههای نامدار تئاتر ایران بوده و هستند. برخلاف امروز که گزینش دانشجو براساس یک کنکور سراسری است و آزمون عملی و تخصصی سهم کم و گاه بیتاثیری در پذیرش یک دانشجو دارد چرا که یک نفر با داشتن نمره بالا در آزمون نظری و رتبه خوب کنکور، از آن جایی که این رتبه و نمره ۷۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص میدهد، میتواند وارد دانشگاه شود و این سیستم گزینش غلط است.
همت در ادامه تصریح کرد: اوضاع در دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد و علمی- کاربردی که بدون هیچ آزمون و گزینشی به پذیرش و ثبتنام دانشجو میپردازند بسیار تاسفبار و غیر قابل باور است. افزایش و رشد کمی تعداد دانشجویان بدون در نظر گرفتن توانمندی و استعداد آنها، همچنین نبود امکانات و اساتید مناسب باعث ضربه زدن به سیستم آموزش صحیح است.
مدیرعامل سابق خانه تئاتر در ادامه به موضوع استادان اشاره کرد و افزود: ببینید زمانی که دکتر کوثر، مهدی فروغ و بهرام بیضایی در سیستم دانشگاهی مسئولیت داشتند چه کسانی در دانشگاه درس میدادند؟ افرادی که الان وقتی به آنها فکر میکنیم غیر قابل تصور است که ما چنین دورههایی داشتهایم و حالا قیاس کنید با وضع موجود.
مدیر سابق گروه تئاتر سوره در ادامه بحث به موضوع سرفصلهای آموزشی اشاره و اظهار کرد: زمانی که در دانشگاه سوره مسئولیت داشتم با ایجاد گروههای تخصصی با حضور اساتید بهنام در گرایشهای مختلف با الگوبرداری از مدیرت بهرام بیضایی در دانشگاه تهران، علاوه بر جذب اساتید خبره در هر درس، در سرفصل دروس نیز تغییراتی اعمال کردیم. بسیاری از سرفصلهای آموزشی ناکارآمد بود و الان هم چنین است. در برخی از موضوعات و دروس شاهد هستیم تا ۱۲ واحد به آنها اختصاص یافته است ولی به طور مثال هیچ واحدی برای سولفژ نداریم. من با حمایت آقای زم در حوزه هنری، محتوای برخی دروس را تغییر دادم تا آموزشها تخصصی و کاربردی شود و شرایطی را فراهم کردم تا به عنوان مثال افرادی مثل صدیق تعریف، آواز یا سعید ذهنی، سولفژ درس دهند.
تارخ: آموزش بازیگری در مدارس، نقش موثری در تربیت نیروهای کارآمد دارد و متاسفانه در حال حاضر به آن بیتوجهایم
در ادامه این نشست امین تارخ ضمن تاکید بر جایگاه دانشگاه در بحث آموزش و ضعفهای سیستم آموزش دانشگاهی، به اهمیت مراکزی مثل کانون پرورش فکری اشاره و اظهار کرد: کانون پرورش فکری در دورهای سهم بهسزایی در آموزش تئاتر داشت و افراد بسیاری را وارد عرصه حرفهای کرد ولی متاسفانه دیگر آن مسیر دنبال نشد.
وی همچنین به جایگاه و تاثیر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مدرسه نیز از جمله مراکزی است که میتواند در آموزش هنر، در اینجا تئاتر و بازیگری، موثر باشد. آموزش تئاتر از سنین پایین در مدارس نقش موثری در تربیت نیروهای کارآمد دارد که متاسفانه در حال حاضر مسئولان به آن بیتوجه هستند.
اصغر همت نیز در خصوص نقش مدرسه در آموزش تئاتر گفت: در شیراز، دبیرستان حیات که ما در آن درس میخواندیم یکی از مراکز مهم و موثر در تئاتر بود و برخی معلمان ما از اساتیدی بودند که آموزشهای اولیه تئاتر را مدیون آنها هستیم و این نکته بسیار مهمی است که چگونه یک مدرسه تبدیل به یک مرکز موثر در تئاتر میشود.
راهاندازی کارگاه آزاد بازیگری؛ اتفاقی جدید در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه در بعد از انقلاب
تارخ در ادامه بحث خود به آموزشگاه آزاد هنری اشاره کرد و گفت: زمانی که من کارگاه آزاد بازیگری را راهاندازی کردم، یک اتفاق جدید در بعد از انقلاب در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه بود و آغازی شد برای راهاندازی و گسترش کلاسهای آزاد. هدف من یک آموزش سیستماتیک در زمینه بازیگری بود که با حضور اساتید و افراد شاخص انجام میشد. مثلا من بر آموزش یوگا به عنوان یکی از دروس مورد نیاز یک بازیگر تاکید داشتم ولی به مرور آموزشگاههای متعددی راهاندازی شد که متاسفانه برخی صلاحیت لازم را نداشتند و ندارند.
زمانی که خود من در شورای تائید مراکز آموزشی بودم تاکید داشتم که فرد مسئول و صاحب امتیار باید دارای صلاحیت لازم و تجربه مفید باشد و سختگیریهایی انجام میشد ولی حالا با داشتن یک مدرک کارشناسی و گاهی غیرمرتبط، به راحتی مجوز آموزشگاه صادر میشود و نظارتی نیز بر آنها نیستوی اظهار کرد: زمانی که خود من در شورای تائید مراکز آموزشی بودم تاکید داشتم که فرد مسئول و صاحب امتیار باید دارای صلاحیت لازم و تجربه مفید باشد و سختگیریهایی انجام میشد ولی حالا با داشتن یک مدرک کارشناسی و گاهی غیرمرتبط، به راحتی مجوز آموزشگاه صادر میشود و نظارتی نیز بر آنها نیست. حتی برخی مجوزها را به دیگران اجاره میدهند که جای تاسف دارد و گاهی افرادی در این آموزشگاهها درس میدهند که حتی اسمشان را نیز نشنیدهایم. از نظر من استاد واژهای است که نمیتوان آن را به هر کسی اطلاق کرد و خود من نیز بدون تواضع خود را استاد نمیدانم و این بسیار مهم است که چه کسانی و با چه صلاحیتی درس میدهند. از طرف دیگر تمرکز من فقط بر آموزش بازیگری بود ولی میبینیم در یک آموزشگاه با حدود نهایتا ۱۰۰ متر فضا دروس متعدد گریم، کارگردانی، صدابرداری، طراحی صحنه، تدوین و ... تدریس میشود و برای من جای سوال است که این تعداد رشتههای مختلف را چگونه در یک فضا و زمان محدود میتوان آموزش داد؟
او در ادامه گفت: حالا که دیگر برای آموزش حتی نیاز به همان مجوزهای ساده نیز نیست و خیلیها با اجاره کردن یک پلاتو و درج یک آگهی به برگزای یک کارگاه و ورکشاپ میپردازند و هیچ نظارتی نیز بر آنها نمیشود و این گونه اقدامات به آموزش صحیح لطمه میزند. چرا که همه افراد صلاحیت این کار را ندارند. حالا کلی جوان علاقهمند بازیگری در بین این کلاسها و کارگاهها در رفت و آمد هستند به امید آنکه به موفقیت برسند.
جای خالی مسئولانی از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری
رئیس سابق انجمن بازیگران سینما اظهار کرد: در این نشست جای مسئولان خالی است و برخی از حرفهای ما به آنها برمیگردد. باید در اینجا مسئولانی از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری میبودند و حداقل امیدوارم صدای ما به آنها برسد که باید در این زمینه کارهای اساسی انجام شود.
اصغر همت نیز در همین راستا بیان کرد: در بحث آموزش کار از اصلاح گذشته است و باید انقلابی صورت گیرد و در گام نخست مسئولان باید در وزارت علوم به شیوه کنونی گزینش دانشجو پایان دهند و فکری نیز برای دانشگاههایی که بدون آزمون دانشجو میپذیرند کنند.
این نشست با طرح سوالاتی از سوی حاضران و گپ و گفت در خصوص موضوعات مطرح شده بعد از حدود ۲ ساعت به اتمام رسید. نشست آتی «سهشنبههای پژوهشی تئاتر» با موضوع «مغایرت یا همجواری تئاتر دانشجویی با تئاتر تجربی» با حضور قطبالدین صادقی و محمودرضا رحیمی ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد
محمود عزیزی : معاونتهای ارشاد به چه کار میآیند؟
اهداف نامعلوم یک «چابکسازی»
محمود عزیزی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر ضمن انتقاد صریح از رویکرد وزارت ارشاد در راستای اجرای سیاست «چابکسازی» به طرح این پرسش پرداخت که معاونتهای ارشاد امروز به چه کار میآیند؟
محمود عزیزی کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر درباره تأثیرگذاری بحث مطرح شده در زمینه «چابکسازی» در زیرمجموعههای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادغام چند مؤسسه در این مجموعه، به خبرنگاران گفت: مشکل اساسی ما این است که چرا معاونتهای هنری و سینمایی شکل گرفته است؟ اول انقلاب اسلامی به این فکر شد که اگر همه مسائل در جایی متمرکز و به فرد امینی سپرده شود، میتواند نتایج مثبتی داشته باشد. در تئاتر مشکل از زمانی شروع شد که اداره تئاتر را تعطیل کردند و تمام کسانی که کارمند هنری اداره تئاتر بودند نیز به مرور بازنشسته شدند و پستهایشان ستارهدار شد که البته باز هم اشکال وجود داشت چون بعد از این مصوبه نیز برخی استخدام شدند.
وی ادامه داد: اداره تئاتر مرکزی در رابطه با تئاتر بود که در رأسش آقای علی نصیریان حضور و بودجهای هم برای تولید در اختیار داشت و به خوبی امور را انجام میداد. چرا از این راهکاری که نتیجه هم داده و امروزه هم همگان متوجه این قضیه هستند، استفاده نکنیم؟
ضرورت فعالیت معاونتهای هنری ارشاد چیست؟
عزیزی با طرح این سؤال که «ضرورت شکلگیری معاونتهای مختلف در ذیل وزارت ارشاد چیست؟» یادآور شد: در حوزه سینما هم قصد شکلگیری اتاق فکری وجود داشت و آقایان انوار و بهشتی معاونت سینمایی را تشکمیل دادند. فکر میکنم بعد از ۴۰ سال باید در خصوص معاونتهای مختلف ذیل وزارت ارشاد تجدید نظر کرد و بخشهای مربوط به هنر را به اهالی هنر تفویض اختیار کنند که نتیجهاش هم مثبت خواهد بود.
ما چند نهاد صنفی مانند خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و تجسمی داریم که غیرقانونی هستند و بهصورت قانونی از آنها حمایت نمیشود؛ این نهادها تنها انجیاوهایی هستند که به عنوان یک سرگرمی برای اعضای هنری خود عمل میکنند!این هنرمند با سابقه تئاتر متذکر شد: ما چند نهاد مانند خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و تجسمی داریم که غیرقانونی هستند و بهصورت قانونی از آنها حمایت نمیشود. این نهادها تنها انجیاوهایی هستند که بهعنوان یک سرگرمی برای اعضای هنری خود عمل میکنند، بودجهای هم میگیرند و گاه اتفاقهایی هم میافتد ولی واقعیت این است که دردسرساز شدهاند.
وی با بیان اینکه اگر قرار است ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چابکسازی صورت بگیرد باید همفکری اساسی با متخصصان امر گرفته شود، تأکید کرد: باید شورایی متشکل از آدمهایی که عرصههای هنری مدنظر را نمایندگی کنند شکل بگیرد؛ آدمهایی که دغدغهشان این نباشد تا در این موقعیت قرار میگیرند برای اجرای خود سالن کنسرت، تئاتر و امکانات تولید فیلم بگیرند! آدمهایی باید انتخاب شوند که به یک اندوخته اجتماعی رسیده باشند که فارغ از نیازهای شغلی خودشان در این شورا تصمیم بگیرند و شرایطی را ایجاد کنند که رفاه و امنیت شغلی هنرمندان در شاخههای مختلف اش حفظ شود.
عزیزی در ادامه سخنان خود افزود: برای شکلگیری این شورا نیازی بیشتر از جمعیتی چندنفره نیست و اگر چابکسازی از این منظر باشد، میتواند مؤثر واقع شود.
این هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه بسیاری از این نهادها برآمده از نیازهای ضروری مقاطعی از تاریخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: حالا میخواهیم از چه منظری چابکسازی را انجام دهیم؟ متخصصینی که این چابک سازی را انجام میدهند چقدر شناخت در این عرصههای هنری دارند؟ اگر اهداف کمیتهای که قرار است این چابک سازی را برنامهریزی کند مشخص شود شاید با دانستن اهداف این چابکسازی، ما هم طرفدار آن شویم ولی حالا ما از اهداف این روند چیزی نمیدانیم.
تأثیر نهادهای صنفی در روند تولید آثار هنری چیست؟
وی تصریح کرد: ما خانه تئاتر را داریم که دغدغهشان این است دور هم جمع شوند، خانه تئاتر، سینما و موسیقی چه تأثیری به عنوان یک نهاد در روند شکلگیری و تولید تئاتر، سینما و موسیقی دارند؟ معاونتهای مختلف جز سیاستگذاری یکطرفه که به تناسب آدمهایی که دور اینها جمع میشوند، اجرا میکنند، نتیجه مطلوبی را تا کنون نداشتهاند.
الان همگان به نوعی سعی میکنند که به مدیریتهای کلان نزدیک شوند و سهم ببرند، این یک سهمخواهی فردی و یا گروهی میشود و منفعتی برای نظام، دولت و هنرمندان نخواهد داشتعزیزی معتقد است اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد چابک سازی دارد باید به معاونتهایی فکر کند که تا کنون عملکرد واقعیشان مشخص نیست و هزینههایی که کردهاند خروجی قابل توجهی نداشته است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: کجای دنیا مسئولیتهای خطیر فعالیتهای فرهنگی و هنری را به کسانی میسپارند که جزو این خانواده نیستند و اگر هستند جزو کم تجربههای این خانواده هستند. شما تصور کنید کل فعالیت حوزه تئاتر را مانند اداره تئاتر سابق، به فردی مانند علی نصیریان بسپارند که به همراه چند نفر مسائل را اداره کند، آن موقع میبینیم که چقدر به لحاظ انرژی، چابکسازی و تولید میتواند به ماهیت تولید تئاتر در کشور کمک شود. در حوزه سینما و موسیقی نیز میتواند این اتفاق رخ دهد.
این هنرمند و مدرس با سابقه تئاتر متذکر شد: الان همگان به نوعی سعی میکنند که به مدیریتهای کلان نزدیک شوند و سهم ببرند، این سهم خواهی فردی و یا گروهی میشود و منفعتی برای نظام، دولت و هنرمندان نخواهد داشت.
عزیزی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر واقعا قصد بر همراه شدن و همدل شدن و ایجاد موقعیت مطلوبتر است، وزارت فرهنگ و ارشاد باید از طریق قانون درصدد ایجاد یک تعریف شغلی برای مشاغل هنری باشد زیرا خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی و غیره میتوانند به درخواست قوه اجرایی بعدی منحل شوند! چراکه همه وابسته به وزارت ارشاد هستند و جایگاه حقوقی ندارند. نهادهایی مانند بنیاد رودکی و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر نیز برآمده از کاستیهای قانونی وزارت ارشاد در هزینه کردن مستقیم بودجه، هستند. وزارت ارشاد باید این موانع را برطرف کند و کارکرد افراد را ارزیابی کند. آیا خروجی کارکرد افراد در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی ارزیابی شده است؟
اخبار
افزایش سه برابری مشارکت در جشنواره
مجموع آثار ارسالی به پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا)، حکایت از افزایش سه برابری میزان مشارکت در این رویداد هنری دارد.
به گزارش امتیاز؛ بیش از ۶۰۰ اثر متقاضی شرکت در بخش فیلم این دوره از جشنواره شامل آثار دانشجویی، مستند، تبلیغاتی و پویانمایی هستند که براساس آمار با افزایش چشمگیری نسبت به دوره چهارم همراه بوده است.بیشترین آثار ارسال شده در بخش فیلم با ۲۹۷ اثر، مربوط به بخش مستند است که در دوره گذشته ۷۰ اثر در این بخش شرکت داشتند.صاحبان آثار بخشهای پویانمایی با ۸۰ اثر، تبلیغاتی با ۱۲۰ اثر، دانشجویی با ۵۰ اثر و مجموعه مستند تلویزیونی با ۶۱ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودهاند. همچنین در بخش عکس، بیش از ۲۰۰۰ اثر در قالب عکس صنعتی(تک عکس و مجموعه) و عکس تبلیعاتی(تک عکس و مجموعه) به دفتر جشنواره ارسال شده که نسبت به دوره گذشته افزایش سه برابری داشته است. پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) به دبیری بهزاد رشیدی با شعار «حمایت از تولید ملی» مهرماه سال جاری برگزار میشود.
قطعهای برای همسران شهدای مدافع حرم
دورخیز برای کنسرت
خواننده قطعات موسیقی انقلابی در تشریح تازهترین فعالیتهای خود از تولید یک قطعه عاشقانه با موضوع همسران شهدای مدافع حرم و برنامهریزی برای برگزاری یک کنسرت ویژه خبر داد.
حسین حقیقی از خوانندگان فعال آثار موسیقایی با مضامین انقلابی که آثاری چون «ما ایستادهایم» و «سلام به آینده» را منتشر کرده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تازهترین کارهای خود در عرصه موسیقی توضیح داد: هم اکنون مشغول برنامه ریزی و تولید یک قطعه عاشقانه با محوریت همسران شهدای مدافع حرم هستم که اگر این توفیق را داشته باشیم در ایام عزادارای حضرت سید الشهدا منتشر میشود. در این راستا کار دیگری هم در دست تولید دارم که با موضوع پیاده روی اربعین حسینی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و امیدوارم اثری باشد که بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرارکند.
وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر کم کاری ماههای اخیرش گفت: اتفاقا علیرغم اینکه برخی از دوستان رسانهای احساس میکنند که بنده کم کار شده ام، باید بگویم اصلا اینطور نیست و من با قدرت هرچه تمام تر مشغول تولید آثاری هستم که در فواصل زمانی مختلف پیش روی شنوندگان قرار میگیرد.
وی افزود: این در حالی است که من با آغاز سال جدید سه اثر جدید را منتشر کردهام که فکر میکنم برای ۶ ماه آمار نسبتا خوبی برای یک خواننده باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید برای تولید کار مستمر در این عرصه میزان حمایتها و سرمایهای صورت میپذیرد باید همواره در یک رتبهای باشد که بتوانیم برای تولید کار برنامهریزی کنیم موضوعی که متاسفانه در ماههای گذشته کمی این موضوع به دلیل شرایط اقتصادی کاهش یافته است.
این خواننده آثار انقلابی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به عدم برگزاری کنسرت خوانندگان فعال این عرصه تصریح کرد: متاسفانه در حالی که هنرمندان فعال، مستعد و خوش ذوقی در ژانر کاری ما حضور دارند اما فرصتی برای برگزاری کنسرت در کشور ندارند، در حالیکه اگر ما به آنسوی آبها نگاهی بیندازیم، میبینیم که هنرمندانی چون سامی یوسف به عنوان یک خواننده شناخته شده و خوش تکنیک کنسرتهای مبتنی برای باورهای اسلامی و دینی برگزار میکند. موضوعی که در کشور ما برعکس اتفاق میافتد و ما فضای چندان موثری برای برگزاری این برنامهها نداریم. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که خوانندگان فعال موسیقی پاپ برای برگزاری کنسرتهای خود تولیدات مناسبی دارند که بر پایه آن برای برگزاری اجرای زنده اقدام میکنند.
اخبار
در سوگ هنرمندی که در ساز و آوازش معرفت جلوه داشت
سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام های جداگانه درگذشت استاد آی محمد یوسفی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه ترکمن را تسلیت گفتند.
در پیام سید محمد مجتبی حسینی آمده است:«استاد آی محمد یوسفی چند دهه افسانه ها و آیین های قومی را با نوایی که از دل برمی آمد و صدای ابریشمین دوتارخواند و نواخت و روایت کرد. از دسته کمشمار پیران چنگی بود که ساز را به رشته ابریشمین آراسته می کرد و باور داشت صدا از دوتار ابریشم برخیزد نه سیم های فلزی، هنرمندی که در ساز و آوازش معرفت جلوه دارد چنانکه در زندگی اهل معرفت بود. استاد آی محمد از اصیل ترین نوازندگان بخشی سبک درگز، مکتب درگز در دوتارنوازی خراسان را زنده نگه داشت و سینه اش سرشار از شعر و موسیقی این مکتب بود. به سنت کهن پایبند بود و تا آخرین دمی که توان داشت، خواند و نواخت. استاد آی محمد یوسفی حافظ عاشق و وفادار بخشی از فرهنگ، آیین و موسیقی سرزمین خراسان بود. درگذشت استاد آی محمد را به خانواده عزیزش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می گویم و بهترین درجات را در عالم باقی از درگاه خداوند برای این هنرمند بزرگوار خواستارم. روحش شاد و یادش گرامی»
محمد اله یاری فومنی هم درپیام تسلیت خود آورده است:
« استاد آی محمد یوسفی، از بهترین راویان هنر منظومه خوانی ، شاهدخوانی و مقام نوازی با دوتار ابریشمی در خطه خراسان بودند. قدیمی ترین و اصیل ترین نوازنده بخشی که مکتب درگز را زنده نگه داشتند و مرجع موسیقی درگز بودند. فقدان ایشان در آستانه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به شدت باعث تأسف و تحسر اینجانب و هنرمندان موسیقی است. درگذشت این هنرمند گرانقدر و ارزشمند کشورمان را به خانواده محترم و تمامی هنرمندان و اهالی موسیقی تسیلت میگویم و از درگاه احدیت، علو درجات را برای ایشان خواهانم.»
تهیهکننده سریال تبریزی تغییر میکند
سریال «الف ویژه» که از ابتدای کلید خوردن، درگیر حواشی بسیاری در روند تولید بود، پس از مدتها توقف تولید، هنوز به مرحله تصویربرداری مجدد نرسیده است و شواهد نشان از دنبالهدار بودن حاشیههای آن دارد.
این سریال که در ابتدا قرار بود به تهیهکنندگی زینب تقوایی و محمدرضا هنرمند ساخته شود، به دلیل مشغله هنرمند برای ساخت یک فیلم سینمایی، کارگردانیاش به کمال تبریزی واگذار شد و همزمان محمد مسعود به جای تقوایی تهیهکنندگی آن را برعهده گرفت.بخشهایی از سریال با حضور تبریزی در مقام کارگردان و مسعود در مقام تهیهکننده، تصویربرداری شد و بنا بر آنچه که از طرف مدیران سیما اعلام شد، به دلیل «نداشتن کیفیت لازم» ادامه کار متوقف و تغییرانی در روند تولید و حتی ترکیب عوامل اعمال شد.نکته قابل تأمل هم اینکه حامد افضلی نویسنده سریال با توجه به حضور کمال تبریزی در مقام کارگردان، فیلمنامه را هم بازنویسی کرده بود اما حاصل این بازنویسی و کارگردانی تبریزی گویی آن چیزی نبود که مدیران سیما انتظارش را داشتند. همین حواشی باعث شد پروژه بهحالت نیمهتعطیل درآید. حالا خبر رسیده محمد مسعود، بنا دارد سریال دیگری با نام «صد سال تنهایی» را تهیه کند که روایتی از چند نسل دارد و داستان آن از پیش از انقلاب آغاز میشود. تهیهکنندگی چنین پروژهای حتماً نیاز به انرژی تماموقت مسعود در مقام تهیهکننده دارد و طبیعتاً او دیگر نمیتوانست به عنوان تهیه کننده، «الف ویژه» را به سرانجام برساند. در پی این جدایی، سیمافیلم هم مدتی است برای تهیهکنندگی سریال «الف ویژه» باردیگر در حال مذاکره با زینب تقوایی است و جلساتی هم در این راستا برگزار شده است. باید دید آیا با بازگشت زینب تقوایی، کمال تبریزی میتواند «الف ویژه» را مطابق استانداردهای مدنظر مدیران سیما به پایان برساند؟
«فقط چهل روزه بودم» از ۱۰ مهر اجرا میشود
نمایش «فقط چهل روزه بودم» به کارگردانی مسعود طیبی قرار است از ۱۰ مهرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه برود.
به تازگی نیز صفحه نمایش این اثر نمایشی در سایت تیوال بازگشایی شده است و علاقه مندان به دیدن آثار ژانر وحشت میتوانند عکسهای نمایش، تیزر و کلیه مطالب مرتبط با این این اثر نمایشی را مشاهده کنند.
این نمایش که با ردهبندی سنی+۱۵ اجرا میشود داستان زنی است که با آخرین اثر ادبی همسرش زندگی میکند و سیری معنوی در باب مرگ و دیدگاه انسانها به مرگ دارد که نمیخواهند از عزیزان خود جدا شوند، همچنان که در روایتهای بسیاری نیز اشاره شده روح پس از مرگ تا چهل روز به دلیل دلبستگی به عزیزان در اطراف خانه خود حضور دارد و پس از قطع دلبستگی دنیای ماده را ترک میکند.نمایش «فقط چهل روزه بودم» نوشته مسعود هاشمینژاد و تهیه کنندگی صادق زارعی است. این اثر نمایشی اردیبهشت ۹۸ در بخش اساتید بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در پلاتو اجرای تئاترشهر روی صحنه رفت. در این نمایش ایمان میرهاشمی و آرزو صفی یاری ایفای نقش میکنند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دستیار اول کارگردان: کامران حاج علی اکبر، دستیار دوم کارگردان: حامد جبارزاده، منشی صحنه: غزال مهدی زاده، طراح نور: مجتبی گیویان، طراح صحنه: سعید آرین مجد، طراح لباس: متین کی منش، طراح صدا: یونس عبداله پور، گریم: بتسابه نعیمائی، مشاور رسانهای و روابط عمومی: سمیه طیبی، نگار امیری، ساخت تیزر و تبلیغات: استودیو زروان، طراح پوستر: سینا سیدآبادی، عکاس: فائزه خاکی
جشنواره فیلم توکیو ۲۰۱۹ با «ایرلندی» به پایان میرسد
سی و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو که از ۲۸ اکتبر کارش را شروع میکند و تا ۵ نوامبر (۶ تا ۱۴ آبان) ادامه دارد، «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی را به عنوان فیلم اختتامیه این دوره انتخاب کرد.
این جشنواره امسال طیف وسیعی از فیلمهای داخلی و بینالمللی را به نمایش درمیآورد و بر موضوعهایی چون «نوجوانان در دیدار با سینما» و «آسیای جنوبشرقی فوقالعاده» تمرکز دارد. پیشتر «ایرلندی» با بازی رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی به عنوان فیلم پایانی جشنواره فیلم لندن امسال انتخاب شده بود. به این ترتیب درام نتفلیکس که همه مدت زیادی در انتظارش بودند اولین اکران بینالمللی خود را در شب پایانی جشنواره لندن در ۱۳ اکتبر تجربه میکند و دو هفته بعد در توکیو دیده میشود. اما پیش از همه فیلم قرار است بهعنوان فیلم افتتاحیه پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم نیویورک ۲۷ سپتامبر و پیش از جشنواره لندن دیده شود. اسکورسیزی این فیلم را با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری ساخته است.جشنواره بینالمللی فیلم توکیو امسال کارش را با نمایش فیلم «تورا-سان، کاش اینجا بودی» شروع میکند و جانگزئی بازیگر چینی را که بهعنوان یکی از ۴ بازیگر زن اپرای چین شناخته میشود، به عنوان رئیس هیأت داوران خود انتخاب کرده است.
اسپانیا فیلم آلمادوار را برای اسکار ۲۰۲۰ انتخاب کرد
ساعتی پیش اسپانیا فیلم «درد و افتخار» را به عنوان نماینده خود برای بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار نود و دوم معرفی کرد.
این فیلم خودزندگینامهای داستان زندگی کارگردان نامدار آن پدرو آلمادوار را روایت میکند و آنتونیو باندراس در نقش این کارگردان در آن بازی کرده است. وی برای این نقشآفرینی امسال موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد. با انتشار بیانیه اعلام نام این فیلم از سوی آکادمی فیلم اسپانیا، آلمادوار که اکنون در تورنتو است و در جشنواره فیلم تورنتو حضور دارد از این آکادمی تشکر کرد.آکادمی فیلم اسپانیا این فیلم را از میان فهرستی فهرستی شامل ۳ فیلم انتخاب کرد که در آن پدرو آلمادوار و آلخاندرو آمنابار با فیلم «دورهای در جنگ» به عنوان ۲ برنده پیشین اسکار و نیز فیلم انیمیشن «بونوئل در هزارتوی لاک پشتها» جای داشتند.آکادمی اسپانیا از سال ۲۰۰۱ هر سال فهرستی مشتمل بر ۳ فیلم معرفی و از بین آنها نام فیلم منتخب خود را ۵ سپتامبر اعلام میکند.آلمادوار با فیلم «همه چیز درباره مادرم» جایزه اسکار و بفتای بهترین فیلم خارجی و کارگردانی را در سال ۱۹۹۹ بهدست آورده بود. اسپانیا ۳ سال پیش «خولیتا» ساخته پدرو آلمادوار را به عنوان نماینده اسپانیا در بخش فیلم خارجیزبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار معرفی کرده بود. آلمادوار تاکنون ۲۱ فیلم را کارگردانی کرده و به تازگی شیر طلای جشنواره فیلم ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت کرده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18177/70594
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18177/70595
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18177/70596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4115/18177/70597
|
عناوین این صفحه
- کاش صدایمان به گوش مسئولان برسد
- اهداف نامعلوم یک «چابکسازی»
- اخبار
- اخبار