|
طنین طبل مسعود عربشاهی تا سالیان سال باقی میماند
زندگی مثل طبلی بزرگ وسط یک میدان است که خلایق صف ایستادهاند و هر کدام به نوبت بر آن میکویند. صدای طبل هرکسی و طنینش فرق میکند؛ یکی صدای گذرا دارد و دیگری ماندگار. اهمیت افراد را از طنینی که از این طبل برمیخیزد میتوان در نظر گرفت؛ در این میان طنین طبل مسعود عربشاهی تا سالیان سال باقی میماند.
جملات بالا، آخرین توصیفهاست برای مسعود عربشاهی. او در زمرهی هنرمندانی قرار میگیرد که در پیشبرد هنر نوگرای ایران نقشی بیبدیل داشتهاند. نقاشیهای مسعود عربشاهی نسلی را نمایندگی میکند که جستوجوگر معنا در رنگ و حجم بودند. مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی ـ نقاش و مجسمهساز ـ صبح یکشنبه (۳۱ شهریور ماه) با بیش از یک ساعت تاخیر از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در این مراسم برخی از گالریداران، هنرمندان و مسئولان هنری و فرهنگی از جمله حسین محجوبی (نقاش)، کوروش شیشهگران (گرافیست)، عباس مشهدیزاده (مجسمهساز)، لیلی گلستان (مدیر گالری گلستان)، مهدی حسینی (نقاش)، سهراب هادی (نقاش)، آیدین آغداشلو (هنرمند نقاش)، هادی مطفری (مدیر اداره کل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر)، امیر راد (رییس انجمن نقاشان ایران)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی (مدیر موسسه اطلاعات) و ... حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر بیان کرد: استاد عربشاهی از هنرمندان مهم و تاثیرگذار در جریان مدرنیزم ایران بود. وقتی از واژه تاثیرگذار استفاده میکنیم فکر میکنیم باید ببینیم دقیقا منطور چیست؟ او هنرمند بسیار تاثیرگذاری در جریان مدرنیزم ایران بود، به ویژه با مطالعات گستردهای که در جریان تاریخی و معاصر هنر ایران داشت.او خطاب به حاضران در مراسم گفت: میدانم که خسته هستید و خستهتان نمیکنم و تسلیت میگویم. امیدوارم تا سالیان سال دانشجویان هنر از آثار مسعود عربشاهی استفاده کنند.
همچنین غلامحسین نامی، هنرمند نقاش اظهار کرد: من نمیدانم واقعا باید چه بگویم. تنها چیزی که میتوانم بگویم، این است که او یکی از اثرگذاران جنبش نوگرایی در هنر معاصر ما بود.سابقه زندگی و تحصیل او از دانشگاه هنرهای تزیینی آغاز شد که پایه تفکرش نیز از همانجا شروع شد. او با استفاده از تفکر هنر سنتی ایران آثاری خلق کرد که جایگاه بسیار بالایی دارند.
آثار او جای بحث دارد که در این مملکت به دلیل نبود نقد درست و تحلیل در آثار نقاشی، آثار هنرمندان آنطور که باید دیده نمیشود. امیدوارم آثار او به درستی به نقد کشیده شود تا آنگونه که باید در جامعه تاثیر گذارد. به خانواده او و جامعه هنری تسلیت میگویم و امیدوارم جایگاهش در مرتبهای که باید باقی بماند.امیر راد، رییس انجمن نقاشان ایران از طرف این انجمن به خانواده مرحوم عربشاهی و جامعه هنری تسلیت گفت و ادامه داد: آسمان هنری ایران ستارههای پرفروغی داشته و او نیز یکی از آن ستارهها بود. مرگ برای بسیاری فقدان و نیستی است ولی برای هنرمند اینگونه نیست. هنرمند خالق است و آثارش در طول تاریخ تاثیر میگذارد. تاریخ هنر ایران جایگاه والای او را خبر خواهد داد.
همچنین آیدین آغداشلو، هنرمند عرصه نقاشی و گرافیک گفت: این زندگی همیشه مانند صحنهای در ذهن من است. زندگی یک شکلی دارد؛ یک طبل خیلی بزرگی وسط یک میدان است که خلایق صف ایستادهاند و هر کدام با نوبت خود به طبل میزنند. صدای هر کسی و طنینش فرق میکند. یکی صدای گذرا دارد و یکی ماندگار. من اهمیت افراد را از طنینی که از این طبل برمیخیزد در نظر میگیرم. صدای طنین طبل مسعود تا سالیان باقی میماند.
سپس مشهدیزاده با پوزش از هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی، بیان کرد: ظاهرا من قدیمیترین دوست او بودم و خانواده او را میشناختم. او در خانوادهای بزرگ شد که به هنر اهمیت میدادند. او اگر معلمش را نداشت، عربشاهی نمیشد. معلم او با وجود اینکه ازدواج نکرد ولی بزرگان نقاشی قرن ۲۰ ایران را تربیت کرد که یکی از آنها مسعود بود. او یک سر و گردن از همه نقاشان، مجسمهسازان و معماران ایران بالاتر بود. کسی نمیتواند طراحیهای او را حتی با کامپیوتر انجام دهد. او موزههای جهان را اشغال خواهد کرد و آیندگان به او احترام خواهند گذاشت؛ کما اینکه اکنون نیز اینگونه است.در پایان رامین عربشاهی، پسر مرحوم مسعود عربشاهی هم چند جمله در وصف پدر گفت.
در ادامه مراسم نماز میت به امامت حجتالاسلام دعایی بر پیکر مسعود عربشاهی خوانده شد و پیکر این هنرمند را برای تدفین به روستای کهک قم که زادگاه پدریاش است، بردند.مرحوم مسعود عربشاهی روز چهارشنبه (۲۷ شهریور ماه) در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی ـ ریوی، دار فانی را وداع گفت.عربشاهی با داشتن دههها تجربه کار در زمینه نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمانها، همراه با تکنیک منحصر به فرد خود در اجرای سالنهای کنفرانس که شهرتی جهانی دارد، در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده است.
امضای تفاهمنامه بین سازمان فرهنگی هنری و کانون بسیج وکلای دادگستری
ارائه مشاوره حقوقی رایگان به شهروندان در فرهنگسراهای تهران
آیین امضای تفاهمنامه بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کانون بسیج وکلای دادگستری، شنبه ۳۰ شهریور برگزار شد.
به گزارش امتیاز، آیین امضای تفاهمنامه بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کانون بسیج وکلای دادگستری، شنبه ۳۰ شهریور با حضور سعید اوحدی رییس، محمود حمیدی مشاور و مدیر کل حوزه ریاست و حامد طراحی رییس مرکز مشارکتهای فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری و حمیدرضا محمدی رییس کانون بسیج وکلای دادگستری در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
سعید اوحدی امضای تفاهمنامه با کانون بسیج وکلای دادگستری را اقدام موثری دانست و گفت: این تفاهمنامه نباید در حد نوشته باقی بماند. این فرصت خوبی است تا با ظرفیتهایی که در مراکز فرهنگی هنری این سازمان وجود دارد مسائل مربوط به حقوق کاربردی را در قالب کلاسهای آموزشی برای مخاطبان به صورت رایگان برگزار کنیم. همچنین میتوان میزهای مشاوره حقوقی در فرهنگسراها برپا و از طریق آن به شهروندان خدمات مشاوره حقوقی ارائه کرد.
برگزاری کلاسهای حقوقی کاربردی، خدمات مشاوره حقوقی برای مدیران و کارکنان سازمان فرهنگی هنری، در اختیار قراردادن فضای مناسب برای مدیریت متمرکز خدمات حقوقی، اموزشی و مشاورهای، تولید محتوای آموزشی نکات کاربردی حقوقی و ارائه آن در قالبهای مختلف مانند بیلبورد، کاتالوگ، کتابچه و... از دیگر زمینههای همکاری و مشارکت بین این دو نهاد است.
در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کانون بسیج وکلای دادگستری به امضای دو طرف رسید.
سعید اوحدی خبر داد:
فرهنگسراها به استقبال هفته دفاع مقدس میروند
رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس، از اجرای ۲۴ عنوان برنامه فرهنگی هنری با عنوان «کربلا جاری است» به مناسبت هفته دفاع مقدس در مراکز فرهنگی هنری این سازمان خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ سعید اوحدی رییس سازمان فرنگی هنری گفت: با هدف تکریم و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس و نشر و تعمیق شناخت شهروندان از فرهنگ ایثار و شهادت برنامههایی با عنوان «کربلا جاری است» در هفته دفاع مقدس برگزار میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت است و میتوان جوانان را با شهدا، زندگی و راه آنها آشنا کرد، مهمترین برنامههای هفته دفاع مقدس را تشریح کرد: ویژهبرنامه «مهر آیین» با تجلیل از هفت خانواده شهید شاخص سپاه و ارتش دفاع مقدس برگزار میشود. برنامه «یاد یاران» به صورت ترکیبی در میدان آیینی امام حسین(ع) و بوستان آزادگان برگزار میشود. در این برنامه ۵۰ غرفه با موضوعهای فرهنگی، هنری، کودک و نوجوان و... برپا میشود. همچنین اجرای رزم نمایش، برپایی نمایشگاه ادوات جنگی، برپایی غرفههای بیمارستان صحرایی از دیگر بخشهای این برنامه است که با مشارکت نواحی بسیج برگزار میشود.
اوحدی افزود: یک اتوبوس کتابگرد با عنوان «کتابگرد ایستادگی» برنامههای متنوع فرهنگی و هنری را با موضوع دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان به صورت سیار در سطح شهر و مدارس شهر تهران اجرا میکند. همچنین به مدت ۶ شب مراسم «شبهای پر ستاره» در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار میشود. این برنامه شامل روایتگری از زندگی شهدا و مدیحهسرایی مداحان برجسته است. در هفته دفاع مقدس از رویشهای حوزه موسیقی، کتاب و روایتگری دفاع مقدس در برنامه «فصل رویش» تجلیل میشود.
رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه به برنامههای حوزه ادبیات اشاره کرد و گفت: مجموعه نشستهای رونمایی و نقد و بررسی از کتابهای برگزیده دفاع مقدس و ادبیات پایداری، رمان و مجموعه داستانهایی با موضوع دفاع مقدس و ۱۰ شب شعر با حضور شاعران بنام حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس با عنوان «غزل سرخ» در فرهنگسراهای منتخب برگزار میشود. همچنین برنامه «کتاب پارک» با برپایی ۳۰ پاتوق ویژه کتابهای شاخص دفاع مقدس در بوستانهای منتخب شهر تهران برگزار میشود.
اوحدی با اشاره به برپایی نمایشگاههای متنوع با موضوع دفاع مقدس گفت: نمایشگاه عکس از عکسهای کمتر دیده شده از وجوه دفاع مقدس در زندگی شهر تهران با عنوان «سنگرهای تهران»، نمایشگاه عکس از مجموعه آثار عکاسان دفاع مقدس با عنوان «دفاع مقدس» و نمایشگاه عکسهای مریم کاظم زاده اولین زن عکاس و خبرنگار جنگ با عنوان «خبرنگار جنگی» برپا میشود.
وی افزو: تئاتر«شین» به کارگردانی حسن همتی به مناسبت محرم و هفته دفاع مقدس و نمایش میدانی «حرمان» در پردیس تئاتر تهران اجرا میشود. همچنین ۱۰ اجرا از نمایشهای میدانی «تصادف» و «گوشت را زمین بگذار» در فرنگسرای منتخب شهر تهران برگزار میشود. اجرای پردهخوانی با عنوان «نقل دلداگی» با اجرای ۴۴ روایتگری داستانهایی از پیروزیها و جانفشانیهای رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در سطح مدارس شهر تهران برگزار میشود.
اوحدی به تولید محصولات فرهنگی با موضوع شهادت، دفاع مقدس و ایثار اشاره کرد و گفت: مجموعه برنامههایی در قالب؛ کلیپ، موشن گرافی، انیمیشن و... با هدف آشنا کردن مخاطبان با سبک زندگی مردانی که حماسه آفریدند تولید و در فضای مجازی منتشر میشود. همچنین قطعه موسیقی با عنوان «همسنگر» با اهنگسازی و تنظیم بابک زرین و خوانندگی مانی رهنما توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری تولید میشود.
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان به برگزاری نشست و کارگاه «اجلاس بینالمللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی» اشاره کرد و گفت: کمیسیونهای تخصصی سومین اجلاس بینالمللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی با یاد شهید محمد الدره با میزبانی ۵۰ دانشجوی ایرانی و خارجی نخبه در حوزه مقاوت اسلامی فلسطین برگزار میشود.
ابراهیم رها : ما در طنز فقیر هستیم
ابراهیم رها با بیان اینکه ما در طنز فقیر هستیم، در نقدی به عملکرد رسانهها میگوید: الان همه ما گلهمند شده و یقه سلبریتیها را میگیریم. نمیدانم گناه سلبریتی این وسط چیست؟ وقتی عطسه کردن سلبریتی برای یک رسانه مهمتر از چاپ هجدهم یک کتاب است، با این وجود چرا انتظار داریم کتاب برای مردم مهمتر باشد؟
رمان طنز ابراهیم رها با عنوان «هَردَمبیل» شامل «دری وری»، «پرت و پلا» و «چرت و پرت» در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد، البته هرکدام از این کتابها به صورت مستقل در سالهای اخیر (۹۵-۹۸) منتشر و تجدید چاپ شدهاند. این طنزپرداز چاپهای متعدد کتابهایش را چه به صورت مستقل و چه به صورت سهگانه «هردمبیل» نشان استقبال مردم از طنز میداند و میگوید دیده شدن کتابها خوب است و در غیر این صورت با ننوشتن آنها تفاوتی ندارد. رها درباره این رمان طنز اظهار کرد: هدف قرار دادن خانوادهای گسترده و آوردن اقشار مختلف اجتماعی در آنجا کاری سخت بود. عمارتی که عمارت مرکزی داستان است، در واقع ایران است. طرح اولیه من این بود که عمارت معیری به نوعی ایران است و آدمهای مختلفی که آنجا حضور دارند نمایندهای از اقشار مختلف ایران و ردههای سنی متفاوت هستند؛ از معیری که متولد ۱۳۰۳ است تا نوه خانواده که متولد ۱۳۷۰ است. در این کتاب روابط عاطفی، عشقی، مسائل سیاسی و اجتماعی مانند جامعه که همه چیز در آن حضور دارد، به چشم میخورد.
او با اشاره به دشواری نوشتن این رمان گفت: دشواری کار این بود که همه این رمانها با فاصله منتشر میشدند، کتابها هم باید مستقل میبودند و هم متفق، که این کار را سخت میکرد. به فرض کسی که فقط «پرت و پلا» را بخرد احساس ضرر نمیکند چون یک داستان مستقل است و اگر سه جلد را با هم بخرد میبیند آدمهای داستان و داستانها کاملا با هم مرتبط هستند. این طنزپرداز در ادامه بیان کرد: نوشتن رمانی که هم مسائل اجتماعی را هدف قرار بدهد و هم رگههای سیاسی داشته باشد، بتواند قصهاش را سرراست بگوید، فراز و فرودهای داستانی را رعایت کند و هر شخصیتی زبان خود را داشته باشد در حالی که پرکارکتر هم باشد از دیگر دشواریهای کار بود. فکر میکنم این رمان در حد بضاعت مقبول از آب درآمد و استانداردهای داستان در آن رعایت شده است. با توجه به چاپهای متعدد این کتابها مردم از این داستانها راضی بودهاند. او سپس درباره وضعیت رمان طنز در کشورمان گفت: متأسفانه ما در طنز فقیر هستیم. عمده کتابهایی که در زمینه طنز داریم، جمعآوری یکسری مطالب تاریخ مصرف گذشته مطبوعاتی است که در دورهای مثلا انتهای دهه ۷۰ و یا ابتدای دهه ۸۰ موضوعیتی داشتند و الان به خاطر تغییر شرایط مطبوعات، شرایط خاص سیاسی و اجتماعی دیگر موضوعیتی ندارند. دسته دیگر کتابهای طنز نیز در حوزه ادبیات داستانی نیست و اگر هم هست مجموعه داستان کوتاه است نه رمان. میتوان گفت داستان بلند طنز و رمان طنز در بخش تألیف نداریم. کارهای ترجمه بحثشان سواست.نویسنده «عموجان استالین» با تأکید بر اینکه در حوزه رمان طنز بسیار فقیر هستیم، اظهار کرد: به نظرم کار جدیای در زمینه طنز صورت نگرفته که دلیل آن هم به آسیبشناسی نیاز دارد. جای تعجب دارد در جامعهای که تا این حد همه ادعای طناز بودن دارد چرا رمان طنز کم دارد. او درباره دلایل کمبود رمان طنز گفت: شاید یکی از دلایلش این باشد که نوشتن رمان طنز به انرژی بیشتر و استانداردی از سواد و دانش داستاننویسی نیاز دارد و بازدهی آن زمانبر است. طنزهایی که داریم یا طنزهای مینیمال سایبری است یا شوخیهای دمدستی و سطح پایین و یا ستونی و ستونکهایی در مطبوعات است که با توجه به کم شدن تأثیرگذاری مطبوعات، خاصیتش را از دست داده است. به همین دلیل از کتابهای تألیفی طنز چندان استقبال نشده و این مشکلات وجود دارد.
رها اهمال طنزنویسان برای نوشتن رمان طنز را عامل دیگری در کمبود رمان طنز دانست و گفت: البته در این زمینه هم بحث بلد نبودن داستان مطرح است زیرا الزامی نداریم که طنزنویس داستاننویس هم باشد، همانطور که الزامی نداریم داستاننویس طنزنویس هم باشد. با هم بودن اینها سخت است و بیشتر خواندن و بیشتر توان گذاشتن میخواهد، به همین دلیل در حوزه ادبیات داستانی طنز چند دهه است که دچار فقر هستیم و آسیبهای پایه وجود دارد.
او همچنین بیان کرد: شاید یکی دیگر از دلایل این فقر این است که در عرصه هنرهای نمایشی به سمت اقتباس از طنز نرفتهایم؛ البته شاید هم سینماهاییها کار دندانگیری در این حوزه پیدا نکردهاند. ما تجربه اقتباس از رمان طنز را داریم که موفق بوده است. هرچند سینماگران هم گویا به اقتباس علاقهمند نیستند. به نظرم این اتفاق دوسویه است؛ از طرفی سینماگران مایل به اقتباس نیستند و از طرفی هم کتابی نیست که سینماگران را قلقلک بدهد.
این طنزپرداز با انتقاد از نحوه پرداختن رسانهها به کتاب و تزئینی خواندن آن، اظهار کرد: در این زمینه نقدهای جدیای دارم و فکر میکنم به واسطه فعالیت مطبوعاتی اهلیت نقد را هم داشته باشم. از تابستان ۹۴ تا تابستان ۹۸ از من به عنوان علی میرمیرانی و ابراهیم رها در مجموع حدود ۱۰۰هزار نسخه کتاب چاپ شده، آنهم در بازار کتاب ما با تیراژ ۵۰۰ جلد و ۷۰۰ جلد، این خودش بهذات ارزش خبری دارد. اما صفحات ادبی مطبوعات ما به صورت گروهی و گعدهای اداره میشود و اگر جزء گعدهشان نباشید سراغ شما نمیآیند. خدا را شکر با ناشرهای خوبی کار کردهام و کتابهایم فروش خوبی داشته بنابراین نیاز چندانی به حمایت آنها ندارم و به راحتی میتوانم به آنها نقد داشته باشم.
او خاطرنشان کرد: صفحات ادبی برخی از رسانهها به کتابهایی میپردازند که یکی دو چاپ بیشتر نخورده و نه منتقدان آن حوزه آنها را پسندیدهاند و نه مردم. این گروه و گعدهها اصلا جذاب نیست اما خیلی پررنگ است و حتی بعضی از گروهها به ناشرها هم نزدیک هستند و این مسئله وجود دارد که برای ناشران هم نویسندگانی سوگلیترند.
ابراهیم رها در پایان از غیرقابل چاپ اعلام شدن کتابی از خود خبر داد و گفت: ارشاد ابتدا دو اصلاحیه در حد تکجمله برای کتاب داد و بعد از اصلاح، کتاب را به صورت سلیقهای رد کردند. چند باری سعی کردم از طریق ناشر با ارشاد رایزنی داشته باشم که نشد و آنها وقعی ننهادند. حالا تصمیم گرفتهام آن را به صورت اینترنتی منتشر کنم.
او افزود: نام این کتاب «دوستان» است و در آن به انواع دوستها در ایران پرداختهام؛ جاست فرند، بوی فرند و گرل فرید، سوشیال فرند، رفیق و... . به نظرم پک بامزهای بود که از آن استقبال میشد. حالا میخواهم بدون درنظر گرفتن منفعت مالی، کتاب را اینترنتی منتشر کنم. انتشار کتاب به صورت اینترنتی نشان از اعتراض مولف است؛ منی که بالای ۴۵ عنوان کتاب منتشر کردهام و در این نظام خواندن و نوشتن یاد گرفتهام دیگر خط قرمزها را میدانم، اما آنها اینطور برخورد میکنند.
اخبار
فرهنگسرای رازی در نمایشگاه یاد یاران حضور یافت
نمایشگاه یاد یاران طی روزهای 31 شهریور ماه تا 7 مهر ماه در بوستان دانشجو برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، این نمایشگاه با مشارکت معاونت اجتماعی منطقه 11 و بسیج ناحیه مقاومت سلمان فارسی و با حضور فرهنگسرای رازی برگزار می شودو شامل دو بخش نمایشگاهی از قبیل ایستگاه صلواتی، اداره سلامت، رادیو، نقطه چین، عکس یادگاری و نقاشی و بخش صحنه شامل مراسم افتتاحیه و اختتامیه، اجرای تعزیه و تئاتر خیابانی و عملیاتی است.
بر اساس این گزارش فرهنگسرای رازی در بخش نمایشگاهی با حضوری فعال اقدام به نمایش دکوری زیبا از فضای معنوی سنگرهای دوران دفاع مقدس و ارائه عکسهای شهدای مدافع حرم کرده است.نمایش صحنه های رزمی از قبیل رزم شبانه و بازسازی عملیاتهای نظامی از جمله قسمتهای جذاب بخش صحنه است.
علاقه مندان می توانند برای بازدید در زمان یاد شده از ساعت 9 تا 20 به نمایشگاه یاد یاران واقع در بوستان دانشجو مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353 تماس بگیرند.
مدرسهی آرزوهای «امیر کبیر» به روی مردم باز است
مدرسهی آرزوهای «امیر کبیر» را سه سال است به روی مردم باز کردهاند با ساعتِ خاصی برای بازدیدش؛ قدمی بی سروصدا که دارالفنون را سه سال مردمی کرده است اما کمتر کسی میداند و این خود نشانهای از کم بودن بازدیدکننده در این بنای تاریخی است. اینجا دارالفنون است، جایی که هنوز هم مردم فکر میکنند، روش تحصیلیاش مانند قدیمهاست و کمتر کسی میتواند پا به آن بگذارد، با این تفاوت که حالا آموزش و پرورش در آن، جا خوش کرده تا شاید بتواند طرحهایی را که هر سال از آنها حرف میزند عملی کند، اما کمتر کسی میداند که درِ دارالفنون از سه سال قبل به روی بازدیدکنندگانش باز شده است.
بازدیدی که هر چند فقط بخشهای خاصی را در اختیار مخاطب میگذارد؛ دو راهروی شمالی و شرقی مدرسه، چند کلاس درس و حیاطی که خود یک باغ است و زنگ قدیمی دارالفنون که دستکم دو قرن قبل برای آغاز فعالیت آموزشی دانشآموزان خوشبختاش به ضلع شمالی حیاط نصب شده بود.در باز است، از سر کنجکاوی به داخل «دارالفنون» میرویم، چند نفر که با تخمین سنشان به نظر نمیرسد از کادر اداری باشند، در راهرو ورودی مدرسه راه میروند.
داخل میرویم با این فکر که اگر امکان بازدید نداشته باشد، تذکر میدهند و بیرون میآییم اما کسی به ما توجهی ندارد. وارد مدرسه میشویم، گروهی همراه با یک لیدر در حال شنیدن توضیحاتی از مدرسهاند و تاریخی که با خود به دوش میکشد. راهنما دعوتمان میکند اگر تمایل به شنیدن داریم، با گروه همراه شویم، اما ترجیح میدهیم بعد از سالها که توانستهایم به «دارالفنون» وارد شویم، جزء جزء بنا را بکاویم.دو راهرو شمالی و شرقی مدرسه را برای حضور بازدیدکنندگان احتمالی باز گذاشتهاند و حیاطی که درختاناش خود شاهدی بر مدعای حضور افرادی چون کمالالملک، بدیعالزمان فروزانفر، محمود حسابی، مصطفی چمران هست.
مدرسهای که از یک طرف آنقدر تمیز است و از توجهی که به این بنای تاریخی شده شاد میشوی اما از طرف دیگر در کاشیهای نو آن هیچ نشانی از قدمتِ تاریخی ۱۶۰ ساله دیده نمیشود و جای زخم روی تن آجرهایی که حالا از بس رنگ و لعابهای الحاقیشان را پاک کردهاند، به وضوح پیدا است. در بخشهایی از راهروها هم با پوشاندن لایهی پلاستیکی با طرح آجر سعی در پوشاندن زخمها و زیباتر کردن بنا دارند اما...!
دارالفنون» در طول همه سالهای فعالیتاش ـ از وقتی امیرکبیر تلاش کرد تا آرزویش را جامه عمل بپوشاند اما نتوانست آن را به چشم ببیند و از زمانِ آغاز به کارش در دیماه سال ۱۲۳۰ خورشیدی ـ به مدت ۸۰ سال پابرجا بود. این مدرسه بعد از انقلاب مدتی مکان تربیت معلم شد و از سال ۱۳۷۵ تا امروز به روی هیچ دانشآموزی باز نشد.در هر قدم که در حیاط مدرسه بر میداریم، یاد یکی از قولها و قرارهای مسؤولان و متولیانی میافتیم که هر کدامشان زمان انتخاب برای سمتی، یک پایشان به دارالفنون باز شد و قولی دادند بدون نتیجه، که نهایتاش امروز مُردنِ مهمترین مدرسهی تاریخی کشور است.
یادگاری که امروز دیوارههای آن با گچ و آجر پوشانده شده و مرمت چندین سالهی آن به پایان نرسیده و تار عنکبوتهای بسته شده روی چراغهای حیاط و شمشادهایش، روایت تلخی از یکی از مهمترین آثار و بناهای میراث فرهنگی ایران و پایتخت را نشان میدهد، اما اینکه طرحهای مرمتی دارالفنون چند بار رفته و برگشت خورده و چه قدر از آنها اصولی بودهاند و اصلا قرار بوده به موزه تبدیل شوند یا دورهای دیگر که به بهانه مقاوم سازی مدارس هر چه داشته را تغییر حالت دادهاند، بماند.
ساعت نزدیک به چهار و نیم است و کادر راهنما و نگهبان مدرسه به احترام بازدیدمان، هنوز در را برایمان باز نگه داشتهاند. نگهبان در ورودی میگوید: سه سال است که هر کس بخواهد از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ میتواند به مدرسه بیاید و پنجشنبهها هم بازدید از این امکان تا ساعت ۱۴ امکانپذیر است، مدرسهای که هر چند هنوز راه درازی برای مرمت کامل در پیش دارد، اما همین که فضای محدودی را هم برای بازدید آماده کردهاند، جای شکر دارد.
اخبار
«شارجه» پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۱۹
پس از آنکه «شارجه» به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۱۹ معرفی شد، این مکان به یکی از بزرگترین مقاصد جهان برای ناشران و دوستداران ادبیات و کتاب تبدیل شد. در این گزارش به مسیر رشد شارجه در حوزه ادبیات و نشر نگاهی داریم.«سلطان بن محمد القاسمی»، امیر «شارجه» اولین نمایشگاه بینالمللی کتاب شارجه را در سال ۱۹۸۲ برگزار کرد. در آن زمان این نمایشگاه تنها نمایشگاه کتاب منطقه محسوب میشد که در روزهای اول افتتاح با استقبال چندانی مواجه نشد. اما اوضاع به همین منوال باقی نماند و در نمایشگاه سال ۲۰۱۸، حدود ۲,۰۰۰ انتشارات از ۷۷ کشور مختلف حدود ۲۰ میلیون کتاب را برای ۲.۲۳ میلیون بازدیدکننده فراهم کردند. حالا مسئولان برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب شارجه انتظار دارند نمایشگاه بینالملل کتاب شارجه ۲۰۱۹ که فعالیت خود را از ۳۰ اکتبر آغاز میکند از نمایشگاه سال ۲۰۱۸ نیز باشکوهتر باشد. در راستای تحقق بخشیدن هدف «سلطان بن محمد القاسمی» برای تبدیل شارجه به قطب کتابخوانی، «هیئت کتاب شارجه» با هدف «ترویج اهمیت کتاب در دنیای چندرسانهای امروز» در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. ایجاد «شهر ناشران شارجه» نیز از دیگر اقدامات این شهر برای رشد در حوزه کتاب بود. «شهر ناشران شارجه» شامل ۶۰۰ دفتر برای فعالان حوزه نشر و کتاب است که امکان چاپ ۱۰ هزار کتاب در ۲۴ ساعت را فراهم میکند. کتابخانه عمومی شارجه نیز هرساله میزبان ۱۲۰,۰۰۰ علاقهمند است. همچنین فستیوال کتابخوانی کودکان شارجه هر سال حدود ۲۰۰۰ رویداد فرهنگی را برای این گروه سنی ترتیب میدهد.اما اقدامهای کوچک نیز نقش بسزایی در رشد صنعت نشر و کتاب این منطقه داشته است. در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در راستای برنامه «دانش بدون مرز»، به هر خانواده اماراتی ۵۰ کتاب اهدا شد تا با این روش برای خود کتابخانه تشکیل دهند. حالا صنعت نشر و کتاب به تجارت بزرگی در امارات تبدیل شده است. صنعت نشر امارات متحده عربی در حال حاضر ۲۶۰ میلیون دلار ارزش دارد و با توجه به تخمینهای «شهر ناشران شارجه» این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵۰ میلیون دلار میرسد.
تقریبا دو سال پیش بود که سازمان یونسکو «شارجه» را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ برگزید. پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ هرساله از سوی سازمان یونسکو به شهری تعلق میگیرد که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه تلاش چشمگیری کرده باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامههای فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی برای شهر برگزیده ندارد و تنها تاییدی بر بهترین برنامه اختصاص دادهشده به کتاب و کتابخوانی است.
کمک آبادانی ها به کودکان شهرستان «سیبه» عراق
به مناسبت روز جهانی صلح و آغاز هفته دفاع مقدس، یک دستگاه پارکبازی توسط مردم، خانواده شهیدان و جانبازان آبادانی و نیز برخی از هنرمندان ایرانی به کودکان شهرستان «سیبه» عراق اهداء شد.در کنار بیش از یکصد دستگاه پارکبازی در روستاهای سیلزده و محروم شادگان، سوسنگرد و دیگر نقاط که به عنوان نذر امام حسین(ع) و با یاد و نام شهیدان هر روستا تا پایان ماههای محرم و صفر در مناطق سیلزده در حال نصب است، دو دستگاه مجموعه پارکبازی نیز به مناسبت روز جهانی صلح و هفته دفاع مقدس در دو سوی نقطه صفر مرزی و با فاصله پانصدمتری در «سیبه» عراق و باغ موزه دفاع مقدس آبادان نصب و راهاندازی میشود. این اتفاقها در قالب جشنواره دانشآموزی فیلم دفاع مقدس طراحی و اجراء شده است.این پروژه قرار است با همت مردم آبادان و همکاری هنرمندانی همچون پرویز پرستویی، احسان علیخانی، رضا کیانیان، تینا پاکروان و نیز نرگس کلباسی انجام شود. مکی یازع - دبیر جشنواره دانشآموزی فیلم دفاع مقدس - که به همراه حبیب احمدزاده - نویسنده و سینماگر - و سعید صریحی - رییس باغ موزه دفاع مقدس آبادان - در دیدار با شهردار سیبه حضور داشته، درباره دلیل نصب پارکبازی در مرز آبی ایران و عراق، گفته است: به نشانه حُسن همجواری در هر دو سمت رودخانه اروندرود، این دو دستگاه پارکبازی هماکنون به صورتی در حال نصب است، که کودکان هر دو شهر آبادان و نیز سیبه عراق بتوانند همدیگر را در حال بازی در این پارکبازیهای مشابه ببینند. او افزود: یکی از ایدههای جالب در این امر، نصب تابلوهایی در کنار دو پارکبازی، با اسامی شهید سعید سیاح طاهری - دبیر مردمی اولین برگزارکننده جشن کشتی دوستی بین کودکان ایران وعراق - که در جنگ با داعش به شهادت رسید و نیز عارف کائد خورده - شهید جوان مدافع حرم از شهر آبادان - و همچنین نام دو شهید جوان مدافع حرم عراقی از سیبه به عنوان یادآوری نبرد مشترک دو ملت در برابر تروریستهای داعش است. مکی یازع در دیدار با شهردار سیبه عراق نیز اظهار کرده است: در گذشته فردی به نام صدام و پشتیبانانش با ایجاد جنگ بین دو کشور تصمیم داشتند تا کینهای ابدی بین دو ملت همآیین که هر دو از حکومت صدام آسیبهای فراوان دیده بودند ایجاد کنند، که خوشبختانه با رهبری صحیح حضرت امام در زمان جنگ نتوانستند به خواسته خود برسند. ما نیز امروز باید مواظب باشیم که با نوشتهها و آثار هنری بیتوجه به رسوم جوامع هر دو کشور و حتی انتخاب غلط کلمات در تعاملات فرهنگی و روزمره، ناخواسته به هدف پلید صدام و استعمارگران در ایجاد شکاف بین همسایگان کمک نرسانیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70972
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70973
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70974
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70975
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70976
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4124/18248/70977
|
عناوین این صفحه
- طنین طبل مسعود عربشاهی تا سالیان سال باقی میماند
- ارائه مشاوره حقوقی رایگان به شهروندان در فرهنگسراهای تهران
- فرهنگسراها به استقبال هفته دفاع مقدس میروند
- ابراهیم رها : ما در طنز فقیر هستیم
- اخبار
- اخبار