|
حرفهای هنرمندان در پس نمایشگاه «سکوت نامحسوس»
15 هنرمند نقاش آثار فیگوراتیو خود را در گالری مژده تحت عنوان «سکوت نامحسوس» در معرض دید علاقمندان به هنر قرار دادهاند.
به گزارش امتیاز؛ گالری مژده این روزها میزبان نمایشگاه آثاری از 15 هنرمند است که شیوه کاری آنها ماهیتی فیگوراتیو دارد. این آثار از پس نگاه هنرمندان باتجربهای خلق شده که جنبههای بصری محیط پیرامونی خود را با ماهیتی روانشناختی درمقابل مخاطبان قرار دادهاند.
چیزی که در بدو ورود به نمایشگاه «سکوت نامحسوس» مخاطب را به چالش دعوت میکند؛ شیوه بیانگری این مجموعه آثار است که مخاطب را در تقابل با عنوان نمایشگاه و شیوه بیانگری آثار این هنرمندان قرار میدهد.
نیمتنه زنی معلق در هوا، شاهزادهای قجری افسونشده در ماهیت مدالها و نشانها، مادر و فرزندی ایستاده در خزان با نگاهی به رشتههای رنگی معلق بر درختها، مردمانی سرگردان در محیط شهری، زنی ایستاده در کنار عکس رادیولوژی و ... جملگی آثاری هستند که بیانگر نگاه اجتماعی هنرمندان این نمایشگاه به محیط پیرامونی خود را نشان میدهند. نگاهی که گاها خیالی و حتی طنزگونه، مخاطب را دعوت به دنیای ذهنی هنرمند میکنند.
گوناگونی نگاه هنرمندان این نمایشگاه نیز بر جنبههای زیباشناختی این مجموعه افزوده تا مخاطب در یک بستر کلی با زاوایای مختلفی از جنبههای هنری و شیوه بیانگری آثار روبرو شود.
این مجموعه آثار که توسط علی خالق در گالری مژده گردآوری شده، با انتخاب آثاری از هنرمندان باتجربه و شناختهشده، قصد دارد زوایای دید هر هنرمند به محیط پیرامونش را در جهت بازآفرینی معنا و شیوه بیانگری در معرض دید مخاطبان قرار دهد.
علی خالق درباره گردآوری آثار این نمایشگاه در گفت: در نمایشگاه «سکوت نامحسوس» هنرمندانی که سالها در زمینه نقاشی فیگوراتیو فعالیت و دغدغه دارند را دعوت کردم و به نظرم یک نمایشگاه جذاب شکل گرفته است که در آن هر هنرمند قلم خودش را دارد.
این هنرمند افزود: بعضی از آثار این نمایشگاه کاملاً فیگوراتیو هستند و برخی ماهیتی شبیه به آبستره دارند. این تضادها در مجموعه، تفاوت قلم هنرمندان و زوایه نگاه آنها را نشان میدهد که موضوع بسیار مهمی است. به طور کلی برخوردهای مختلفی با فیگور را در این مجموعه آثار شاهد هستیم؛ به عنوان مثال در آثار علیرضا آدمبکان فضای انتزاعی میبینیم یا در تابلوی لیلا ویسمه فضای گستردهای را میبینیم که لکههایی مانند فیگور انسان در آن حضور دارد.
خالق ادامه داد: هنرمندان حاضر در این نمایشگاه سالهاست که به این شیوه کار میکنند و همه مخاطبان نیز با فضای کاری آنها آشنا هستند و حالا در کنار هم قرار گرفتن این آثار در یک نمایشگاه به مخاطبان این فرصت را میدهد که از وضعیت نقاشی فیگوراتیو و زوایای پنهان بیانگری هنرمندان در قالب آثار خود آگاه شوند.
گفتنی است نمایشگاه نمایشگاه «سکوت نامحسوس» آثاری از علیرضا آدمبکان، علیرضا چلیپا، بهنام کامرانی، حسین تمجید، لیلا ویسمه، مسعود کشمیری، مهرداد خطایی، مرتضی خسروی، اوژن شیراوژن، سعید احمدزاده، علی خالق، نزار موسوینیا، احسان نصری، داریوش قرهزاد و حمیده حجار به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه تا ۲۶ مهرماه در گالری مژده به نشانی سعادتآباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ میزبان علاقمندان به هنر است.
حرفهای هنرمندان در پس نمایشگاه «سکوت نامحسوس»
15 هنرمند نقاش آثار فیگوراتیو خود را در گالری مژده تحت عنوان «سکوت نامحسوس» در معرض دید علاقمندان به هنر قرار دادهاند.
گالری مژده این روزها میزبان نمایشگاه آثاری از 15 هنرمند است که شیوه کاری آنها ماهیتی فیگوراتیو دارد. این آثار از پس نگاه هنرمندان باتجربهای خلق شده که جنبههای بصری محیط پیرامونی خود را با ماهیتی روانشناختی درمقابل مخاطبان قرار دادهاند.
چیزی که در بدو ورود به نمایشگاه «سکوت نامحسوس» مخاطب را به چالش دعوت میکند؛ شیوه بیانگری این مجموعه آثار است که مخاطب را در تقابل با عنوان نمایشگاه و شیوه بیانگری آثار این هنرمندان قرار میدهد.
نیمتنه زنی معلق در هوا، شاهزادهای قجری افسونشده در ماهیت مدالها و نشانها، مادر و فرزندی ایستاده در خزان با نگاهی به رشتههای رنگی معلق بر درختها، مردمانی سرگردان در محیط شهری، زنی ایستاده در کنار عکس رادیولوژی و ... جملگی آثاری هستند که بیانگر نگاه اجتماعی هنرمندان این نمایشگاه به محیط پیرامونی خود را نشان میدهند. نگاهی که گاها خیالی و حتی طنزگونه، مخاطب را دعوت به دنیای ذهنی هنرمند میکنند.
گوناگونی نگاه هنرمندان این نمایشگاه نیز بر جنبههای زیباشناختی این مجموعه افزوده تا مخاطب در یک بستر کلی با زاوایای مختلفی از جنبههای هنری و شیوه بیانگری آثار روبرو شود.
این مجموعه آثار که توسط علی خالق در گالری مژده گردآوری شده، با انتخاب آثاری از هنرمندان باتجربه و شناختهشده، قصد دارد زوایای دید هر هنرمند به محیط پیرامونش را در جهت بازآفرینی معنا و شیوه بیانگری در معرض دید مخاطبان قرار دهد.
علی خالق درباره گردآوری آثار این نمایشگاه در گفت: در نمایشگاه «سکوت نامحسوس» هنرمندانی که سالها در زمینه نقاشی فیگوراتیو فعالیت و دغدغه دارند را دعوت کردم و به نظرم یک نمایشگاه جذاب شکل گرفته است که در آن هر هنرمند قلم خودش را دارد.
این هنرمند افزود: بعضی از آثار این نمایشگاه کاملاً فیگوراتیو هستند و برخی ماهیتی شبیه به آبستره دارند. این تضادها در مجموعه، تفاوت قلم هنرمندان و زوایه نگاه آنها را نشان میدهد که موضوع بسیار مهمی است. به طور کلی برخوردهای مختلفی با فیگور را در این مجموعه آثار شاهد هستیم؛ به عنوان مثال در آثار علیرضا آدمبکان فضای انتزاعی میبینیم یا در تابلوی لیلا ویسمه فضای گستردهای را میبینیم که لکههایی مانند فیگور انسان در آن حضور دارد.
خالق ادامه داد: هنرمندان حاضر در این نمایشگاه سالهاست که به این شیوه کار میکنند و همه مخاطبان نیز با فضای کاری آنها آشنا هستند و حالا در کنار هم قرار گرفتن این آثار در یک نمایشگاه به مخاطبان این فرصت را میدهد که از وضعیت نقاشی فیگوراتیو و زوایای پنهان بیانگری هنرمندان در قالب آثار خود آگاه شوند.گفتنی است نمایشگاه نمایشگاه «سکوت نامحسوس» آثاری از علیرضا آدمبکان، علیرضا چلیپا، بهنام کامرانی، حسین تمجید، لیلا ویسمه، مسعود کشمیری، مهرداد خطایی، مرتضی خسروی، اوژن شیراوژن، سعید احمدزاده، علی خالق، نزار موسوینیا، احسان نصری، داریوش قرهزاد و حمیده حجار به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه تا ۲۶ مهرماه در گالری مژده به نشانی سعادتآباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ میزبان علاقمندان به هنر است.
علیرضا رییسیان مطرح کرد؛
رکوردزنیها در سینما قلابی است
علیرضا رییسیان کارگردان فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» عنوان کرد که نسبت به شرایط فرهنگی کشور معترض است و در صورت عدم تغییر شرایط تا پایان دولت روحانی دیگر فیلم نخواهد ساخت.
علیرضا رییسیان کارگردان فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» که این روزها در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگاران درباره نحوه اکران این اثر گفت: من از میزان مخاطبان و رضایتمندی آنها خیلی راضی هستم ولی از چیدمان اکران و این نوع گروهبندی اصلا راضی نیستم و به نظرم ایرادهای جدی دارد این نوع گروه بندی برای اولین بار توسط آقای داروغهزاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وقت صورت گرفت به این شکل که هفت سرگروه ایجاد شد در حالی که پیش از این ۶ گروه نمایشی داشتیم.
این کارگردان در توضیح بیشتر گفت:صاحبان خیلی از این سرگروهها، خودشان دفتر پخش دارند و این باعث میشود هم فیلمهای خودشان را در این سرگروهها اکران میکنند از همین رو این فاجعه باعث شد ما ریزش مخاطب داشتیم مقصر اصلی این ماجرا هم آقای داروغهزاده است چون این گروه بندی را ایشان ایجاد کرد و شورای صنفی هم آن را ادامه داد.
سالن سینما سالن وزنهبرداری نیست!
وی با بیان اینکه چیدمان اکران غلط است، افزود: در حال حاضر حجم زیادی از فیلمها پشت خط اکران مانده اند و باید بعد از آبان وضعیت نامناسب سینما را دید از سوی دیگر در فصل تابستان شاهد فیلمسوزی بودیم که این کار علاوه بر خسارت به فیلمسازان، لطمه فرهنگی هم دارد. باید عنوان کنم برخی سالنهای سینما را با سالنهای وزنهبرداری اشتباه گرفتهاند و مدام از رکورد فیلمهایشان میگویند این در حالی است که حداقل در وزنهبرداری رکوردها واقعی است اما در سیما خیلی از رکوردها دروغین و قلابی است. در این میان آنچه که اهمیت دارد این است که فیلمهای استاندارد و دارای مایههای اجتماعی به شدت در حال آسیب دیدن هستند و این حاصل دخالت ارشاد در چیدمان اکران است.
رییسیان عنوان کرد: من از فروش «مردی بدون سایه» راضی هستم کدام فیلمی همزمان با ما اکران شد و وضعیت بهتری پیدا کرد؟ آقای سرتیپی بهعنوان مدیر دفتر پخش این فیلم هم از فروش بسیار راضی هستند البته ما توقع باکس آفیس نداریم ولی به نظرم «مردی بدون سایه» بهعنوان یک فیلم جدی تاثیرگذار فروش خوبی را تجربه کرده است ضمن اینکه این فیلم در شرایطی به نمایش درآمد که ما با مسایلی مانند آخر شهریور، ماه محرم، شروع مدارس و دانشگاهها و عدم تبلیغات مناسب رو به رو بودیم.
وی با اشاره به تبلیغات تلویزیونی این اثر عنوان کرد: تلویزیون بسیار به ما کملطفی کرد و داستان این کم لطفیها همچنان ادامه دارد البته این اتفاق برای دیگر فیلمها هم رخ داده است و نابرابری در تبلیغات تلویزیونی بیداد میکند. با توجه به اینکه تلویزیون یک رسانه انحصاری است کاری که با شما بهعنوان یک فیلمساز میکنند واقعاً جای تعجب دارد برای مثال نوع چیدمان تیزرها، زمان بندی پخش و اعمال سلیقه در آنها به وضوح دیده میشود.
برای تفریح به اسپانیا نرفتیم!
کارگردان «دوران عاشقی» درباره فیلمبرداری بخشهایی از «مردی بدون سایه» در اسپانیا توضیح داد: شخصیت اصلی این فیلم باید از نظر مکانی با همسرش فاصله طولانی میداشت وگرنه همسرش میتوانست به سراغ او رود و حقیقت را از نزدیک کشف کند بنابراین این فاصله باید طوری میبود که نمیتوانست به راحتی به او دسترسی داشته باشد از همین رو فیلمبرداری در اسپانیا دقیقا با موضوع فیلم مرتبط بود ما حتی برای این موضوع برنامهریزی کردیم که در یک جشن کارناوال مانند در اسپانیا باشیم چون درام اصلی «مردی بدون سایه» در آنجا اتفاق میافتاد بنابراین برای تفریح به آنجا نرفتیم ضمن اینکه ما گروه حرفهای و یک اسپانسر در آنجا داشتیم.
وی در پایان با اشاره به دیگر فعالیتهایش توضیح داد: در حال حاضر نسبت به شرایط فعلی معترضم و اگر این شرایط همچنان وجود داشته باشد فکر نمیکنم تا پایان دولت روحانی فیلم بسازم؛ این یک نوع اعتراض است چراکه شرایط فرهنگی در این دولت، اصلا در حد و اندازه فرهنگ ایران نیست.
قصه ۸ بیمار روانی در «موسیقی مجلسی»
عدم اعتقاد به بازیگر چهره
کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی به آثاری که در زمانی اندک و با کمترین تمرین برای اجرا آماده می شوند، انتقاد کرد.
مهدی علینژاد یکی از کارگردانان نمایش «موسیقی مجلسی» که این روزها در تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود در گفتگو با خبرنگاران گفت: نمایش «موسیقی مجلسی» نوشته آرتور کوپیت را برای اولین بار در سال ۹۵ و برای یک کار کلاسی در دانشگاه آماده کرده بودم که پس از اجرا در کلاس، تصمیم بر این شد تا این اجرا به صحنه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز برای آن رخ داد. این سری از اجراها نیز به پیشنهاد طاها محمدی، دیگر کارگردان این اثر به صحنه رفته است.
وی ادامه داد: این نمایش داستان ۸ زن است که در تیمارستان به سر میبرند و هر کدام فکر میکنند که از شخصیتهای برجسته تاریخ از جمله ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت، اسا جانسون هستند و تنها یک نفر بین آنها شخصیت واقعی است. اساساً متنهای کوپت به جامعه روز ما شباهت بسیاری دارد خصوصا نمایشنامه «موسیقی مجلسی». در اجرا نیز به کمک طاها محمدی تلاش کردیم متن را به جامعه روز خودمان نزدیکتر کنیم تا نمایش برای مخاطبان ملموستر باشد.
مدیر خانه نمایش مهرگان در رابطه با تفاوت اجرای سال ۹۵ با اجرای فعلی، افزود: متن هیچگونه تغییری در دیالوگها و ساختار کلی نداشته است، تنها در طراحی حرکت و میزانسنها یکسری تغییرات داده شده که آن هم بسیار جزئی است. علاوه بر این در بحث طراحی حرکت، از طراحی بهزاد جاودانفر که یکی از بهترین طراحان حرکت فعلی تئاتر است، استفاده شده است که این امر تاثیر بسیار زیادی در متفاوت بودن این نمایش نسبت به اجرای پیشین خود دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه و یا خوشبختانه باید بگویم که به بازیگر چهره اعتقادی ندارم زیرا بازیگران چهره از نگاه بنده به ۲ دسته تقسیم خواهند شد؛ یک دسته از دوستانی که بین مردم شناخته شدهاند اما تضمین فروش نمایش نیستند و دسته دوم دستهای هستند که شناخته شده هستند و فروش را تضمین می کنند. در مورد دسته دوم که با توجه به شرایط موجود ما نمی توانیم با آنها همکاری داشته باشیم. در مورد دسته اول نیز باید بگویم که ترجیح بنده بر این است تا از بازیگران خوب تئاتری، با انگیزه و پر تلاش استفاده کنم تا حداقل تاب و توان چند ماه تمرین مستمر را داشته باشند. این موضوع بسیار مهم است که یک نمایش قابل قبول به مخاطب ارائه شود و تمامی ایدههای اولیه به شکل اجرایی برسند.
مهدی علینژاد خاطرنشان کرد: در فضای فعلی تئاتر متاسفانه تئاتر معنای واقعی خودش را از دست داده و به یک مکان برای درآمدزایی تبدیل شده است. استاد حمید سمندریان که بنده افتخار شاگردی وی را داشتم همیشه به ما این نکته را گوشزد میکردند که برای آماده شدن یک تئاتر، حداقل ۶ ماه، روزی ۶ ساعت تمرین لازم است اما متاسفانه این روزها از نمایشهایی می شنوید که شاید با ۲۵ تا ۳۰ روز تمرین یک فروش بسیار عالی نیز دارند.
وی در پایان یادآور شد: باید این نکته را هم بگویم که برخی از آثاری هم که تمرین کمی دارند نیز واقعا قابل قبول هستند اما آنچه وجود دارد این است که با توجه به شرایط موجود، دیگر تئاتر معنی واقعی خود را از دست داده است. در روزهای گذشته چندین بار شنیدم که به تازگی در یک نمایش از یک چهره اینستاگرامی نیز استفاده شده است. نمی دانم چه باید گفت اما بر این باورم که یک تئاتر در ابتدایی ترین حالت خود، نیازمند تمرین درست با بازیگرانی است که دغدغه تئاتر دارند و تئاتر را به معنای واقعی کلمه درک میکنند.
«موسیقی مجلسی» عنوان نمایشی نوشته آرتور کوپیت به ترجمه عاطفه پاکبازنیا و کارگردانی مهدی علینژاد و طاها محمدی است که از ۱۰ مهرماه ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.
اخبار
«پای دیوار کودکی» در پردیس تئاتر تهران
به گفته روابط عمومی پردیس تئاتر تهران، نمایش «پای دیوار کودکی» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه میرزاحسینی از امروز ۲۲ مهرماه ساعت ۱۷:۳۰ و همچنین در نوبت صبح ویژه مدارس روی صحنه خواهد رفت.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پسر بچه ای در خواب صدای گریه کودکی را می شنود و نگران از مادرش درباره صدا می پرسد اما مادر که خسته است پاسخی به او نمی دهد. بدین ترتیب پسرک کنجکاو در یافتن صاحب صدا وارد رویای زندگی کودکِ گریان می شود و ...
در نمایش«پای دیوار کودکی» میترا کریم خانی، لاوین حسینی و سعیده میرزاحسینی به عنوان عروسک گردان حضور دارند و طراحی و ساخت عروسک ها برعهده سمانه و سعیده میرزاحسینی بوده است. همچنین ابک نصیری خواه به عنوان آهنگساز با این نمایش همکاری دارد.
این نمایش ویژه کودکان ۵ تا ۱۰ سال است و تا ۹ آبان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ همچنین در نوبت صبح ویژه مدارس در تماشاخانه استادمحمد پردیس تئاتر تهران روی صحنه خواهد رفت.
علاقه مندان جهت رزرو بلیت نمایش «پای دیوار کودکی» میتوانند به سایت سینما تیکت مراجعه کنند.
امیر کربلاییزاده بازیگر «پنجره ای رو به آسمان» شد
بازی در ۶ نقش
طبق خبری که مشاور رسانه ای نمایش اعلام کرد، امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر قصد دارد نمایش کمدی «پنجره ای رو به آسمان» را برای اجرا در اواسط پاییز سال جاری آماده کند که به تازگی امیر کربلایی زاده به عنوان اولین بازیگر به این پروژه تئاتری پیوسته است.
کربلایی زاده در این نمایش نقش ۴ مرد و ۲ زن را ایفا میکند.
این اثر نمایشی توسط حسین دژاکام در ژانر کمدی نوشته شده است و ۴ پرسوناژ دارد.
دژاکام فروردین و اردیبهشت امسال نمایش «مکبث» را که قبلا در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا کرد که خوانشی جدید از نمایشنامه شکسپیر به حساب می آمد. این هنرمند پیش از این نیز تجربه روی صحنه بردن نمایش های کمدی چون «مرد نیک»، «دزد دریایی» و «صعود مقاومت پذیرآرتورو اویی» را داشته است که با استقبال مخاطبان روبرو شده اند.
عوامل «نون.خ۲» عازم کرمانشاه میشوند
آغاز ساخت و ساز دکورها
مهدی فرجی خبر داد که گروه ساخت و ساز دکورهای فصل دوم سریال «نون.خ» این هفته برای آمادهسازی دکورها عازم کرمانشاه خواهند شد. مهدی فرجی تهیهکننده فصل دوم سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در گفتگو با خبرنگاران درباره روند پیش تولید این مجموعه بیان کرد: ان شاءالله بهزودی و تا اواسط آبان سریال را کلید میزنیم که همانطور که پیش از این اعلام شده بود آغاز تصویربرداری از کرمانشاه خواهد بود. وی ادامه داد: به زودی هم قرارداد و تفاهمنامه با استانداری کرمانشاه در آنجا منعقد و از آن رونمایی خواهد شد. همچنین گروه ساخت دکور این هفته به کرمانشاه میروند تا دکورها را در آنجا آماده کنند و ساخت و سازها را انجام دهند. تهیهکننده «نون.خ» اظهار کرد: پیش تولید ما به طور جدی در حال پیگیری است و متن کار هم همچنان توسط دو نویسنده یعنی امیر وفایی و محمد تنابنده در حال نگارش است.وی همچنین درباره حضور بازیگران جدید در سریال نسبت به فصل اول هم بیان کرد: بازیگران فعلا همان بازیگران قبلی هستند اما با چهرههای جدیدی هم مذاکره داشتهایم اما هرگاه به قرارداد و قطعیت رسیدیم، نامشان اعلام خواهد شد.
اخبار
هالیوود به سوگ رابرت فورستر بازیگر کارکشته سینما و تلویزیون نشست
رابرت فورستر بازیگر آمریکایی سینما و تلویزیون نامزد دریافت جایزه اسکار جمعه ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه از دنیا رفت و هالیوودیهای بسیاری یاد و خاطر او را به عنوان مردی مهربان و بازیگری حرفهای گرامی داشتند. فورستر که در سینما بیشتر به خاطر فیلم «جکی براون» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و در تلویزیون به خاطر سریال محبوب «توئین پیکس» شناخته میشد، به دلیل سرطان مغز در ۷۸ سالگی درگذشت. تارانتینو در این باره بیانیهای منتشر کرد و نوشت: امروز دنیا یک جنتلمن کمتر دارد. یک مرد خوب کمتر دارد. یک پدر خوب کمتر دارد. یک بازیگر فوقالعاده کمتر دارد.
او انتخاب کردن فورستر برای نقشآفرینی در «جکی براون» را یکی از بهترین انتخابهای زندگیاش خواند و در نهایت گفت: دلم خیلی برایت تنگ میشود دوست قدیمی. خداحافظ مکس. خداحافظ مایلز. خداحافظ باب. فورستر در این فیلم درام جنایی محصول سال ۱۹۹۷ مقابل ساموئل ال. جکسون، رابرت دنیرو و مایکل کیتون بازی کرد و به خاطر ایفای نقش شخصیت مکس چری توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بشود.
فورستر همچنین در سریال پرطرفدار «برکینگ بد» و فیلم سینمایی جدیدی که در ادامه آن برای نتفلیکس ساخته شده یعنی «ال کمینو» نقشآفرینی کرده بود. بازیگران اصلی این مجموعه در رسانههای اجتماعی از او یاد کردند. برایان کرنستون گفت به شدت از شنیدن خبر درگذشت او ناراحت شده و اضافه کرد: او مردی دوستداشتنی و بازیگری تمامعیار بود. نخستین بار ۴۰ سال پیش در فیلمبرداری پروژهای او را دیدم و بعد در «برکینگ بد» کنار هم بودیم. هرگز فراموش نکردم که او نسبت به نوجوانی که تازه داشت کارش را در هالیوود آغاز میکرد چقدر مهربان و بخشنده بود.
ارون پال همبازی او در «برکینگ بد» هم نوشت: من افتخار شناختن این مرد زیبا و کار کردن کنار او را داشتم. او جنتلمنی حقیقی بود که عشقی به بازیگری داشت. دوستت دارم دوست من. همیشه یک افسانه خواهی بود.
جیمز گان کارگردان هم از فورستر یاد کرد و گفت: او نه تنها یکی از بهترین انسانهایی بود که در این صنعت میشناختم، بلکه یکی از بهترین افرادی بود که در زندگیام دیدهام.
وی در ادامه یادآور شد که در یک فستیوال فیلم پیش از اینکه حتی نخستین فیلمش را بسازد فورستر را ملاقات کرد و بعد از آن با هم در ارتباط بودند و فورستر به او راهنمایی میکرد که چطور در صنعت سینما موفق بشود و خودش چه اشتباههایی کرده است.
گان نوشت: او هیچ دلیلی برای انجام این کار نداشت غیر از اینکه مردی مهربان بود.
ساموئل ال. جکسون، ادگار رایت، جیسون الکساندر، دانی والبرگ و لری کارازوسکی از جمله دیگر چهرههای شناختهشدهای بودند که از فورستر یاد کردند.
تبدیل سینماها به شهر بازی !
مارتین اسکورسیزی فستیوال بینالمللی فیلم لندن را با ادامه دادن صحبتهای بحثبرانگیز قبلی خود و همچنین دفاع از سرویس استریمینگ نتفلیکس به پایان برد.
او که در یک کنفرانس خبری کنار رابرت دنیرو و آل پاچینو قبل از پیشنمایش بینالمللی فیلم جدیدش «مرد ایرلندی» که فیلم اختتامیه فستیوال بود صحبت میکرد، یک بار دیگر انتقاد خود از فیلمهای سبک مارول را تکرار کرد و گفت «آنها سینما نیستند.»
اسکورسیزی گفت: آنها فیلمهای پارک موضوعی هستند که در آنها سالنهای سینما تبدیل به شهربازی میشوند. این تجربهای متفاوت است. سینما نیست، چیز دیگری است و چه از آنها خوشتان بیاید چه نه، ما نباید مورد حمله آنها قرار بگیریم.
این کارگردان قدیمی هالیوود گفت به این ترتیب از صاحبان سالنهای سینما میخواهد گامی بردارند و کاری کنند سالنهایشان فیلمهای روایتی به نمایش بگذارند.
اسکورسیزی اوایل اکتبر هم در مصاحبهای با یک مجله در این مورد صحبت کرده و از فیلمهای مارولی انتقاد کرده بود. آن موقع جیمز گان و جاس ودون کارگردان تعدادی از فیلمهای مارولی و همچنین ساموئل ال. جکسون به دفاع از مارول پرداخته بودند.
اسکورسیزی همچنین از نتفلیکس دفاع کرد و گفت با وجود اینکه باید از تجربه سنتی تماشای فیلمها در سالنهای سینما حمایت بشود، بعد از اینکه استودیوهای سنتی به خاطر هزینههای بالا از ساختن «مرد ایرلندی» حمایت نکردند، نتفلیکس از او حمایت کامل کرد.
اسکورسیزی گفت: شکی نیست که دیدن فیلم همراه با جمعیت واقعا مهم است اما مشکلی وجود دارد: باید فیلم را بسازیم. به نحوی انگار دیگر جا نداشتیم و هیچ فضایی برای ساختن این فیلم نبود اما داشتن حمایت شرکتی که میگوید هیچ دخالتی نمیکند و اجازه میدهد فیلم را طوری که میخواهید بسازید و فقط در نهایت فیلمتان باید پس از اکران سینمایی استریم بشود، چیزی بود که باید مخصوصا در این پروژه قبول میکردیم.
«مرد ایرلندی» داستان فرنک شیران با نقشآفرینی دنیرو را تعریف میکند که یک آدمکش واقعی مافیا بود. او مشکوک به کشتن جیمی هافا (پاچینو) یک رییس اتحادیه بسیار محبوب در سال ۱۹۷۵ است.
گفته میشود چند استودیو به خاطر اینکه هزینههای تکنولوژی پیشگامانه سیجیآی «کاهش سن» برای جوانتر کردن شخصیتها در صحنههای فلش بک طولانی بالا بوده از این پروژه کنار رفتهاند. تخمین زده میشود «مرد ایرلندی» ۲۰۰ میلیون دلار هزینه بالا آورده باشد.
حبیب خزاعیفر مطرح کرد؛
رنگآمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟
آهنگساز فیلم سینمایی «ردخون» با اشاره به بُنمایه مشترک موسیقی این اثر سینمایی با فیلم «ماجرای نیمروز» درباره تغییر رنگآمیزی موسیقی این اثر با کار قبلی توضیحاتی ارائه کرد.حبیب خزاعیفر آهنگساز فیلم سینمایی «رد خون» که این روزها در میان استقبال مخاطبان روی پرده سینماهاست در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به انگیزههای خود برای ساخت موسیقی این فیلم گفت: بن مایه موسیقی فیلم رد خون با آنچه مخاطبان از موسیقی فیلم ماجرای نیمروز به یاد داشتند، دارای نشانههای مشترکی است، چرا که فیلم رد خون در ادامه تفکراتی است که در فیلم قبلی محمدحسین مهدویان موردتوجه قرار گرفته بود بنابراین نمیشد که فضای موسیقایی فیلم تغییر پیدا کند. وی ادامه داد: شنونده موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» با چارچوبی همراه بود که عمدتا روی سازهای زهی و پیانو متمرکز بود اما در موسیقی فیلم «رد خون» که از فضای اکشنتر و حادثهایتری برخوردار است، تلاش کردم تا با استفاده از سازهای بادی برنجی و همچنین سازهای کوبهای، فضایی را ایجاد کنم که در عین وفاداری به بن مایه اصلی موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» وارد فضای جدید شنیداری هم بشود که برای مخاطب میتواند دربرگیرنده تجربههای متفاوتی باشد. این آهنگساز سینما که بیش از ۱۵ سال است با محمدحسین مهدویان در آثارش همکاری میکند، در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: اساسا فضای موسیقایی فیلمهایی که به نوعی مرتبط با تاریخ معاصر هستند، چارچوبی دارد که طبق آن آهنگساز باید با استفاده از یک قالب ارکسترال با مفهوم و معنای داستان همراه شود و این یک نکته اجتنابناپذیر و ناگزیریم از آن پیروی کنیم. به همین منظور در قالب کلی کارهایم، تلاش میکنم که نگاه سطحی به ماجرا نداشته باشم و چارچوب اصلی موسیقی کار را به سازهایی اختصاص دهم که در یک موقعیت ارکسترال قرار میگیرند. البته این تفکر در خیلی از فیلمها میتواند وجود نداشته باشد، همان طور که من در فیلم «لاتاری» این گونه عمل نکردم و آهنگسازی را در قالب دیگری طراحی کردم. خزاعی فر درباره اجرای زنده یا تهیه و تولید آلبوم موسیقی از آثار سینماییاش هم بیان کرد: مدتهای زیادی است که به فکر تهیه یک آلبوم مستقل از موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» و «ردخون» هستم و این جزو یکی از دغدغههای من است که بتوانم روزی این پروژه را نهایی کنم. اما در این چارچوب بعضا موانعی به وجود میآید که به هیچ عنوان ربطی به تهیهکننده و موارد این چنینی ندارد و کاملا به شرایط نامطلوب بازار موسیقی باز میگردد. امیدوارم فضا به گونهای هدایت شود که بتوانم علاوه بر انتشار آلبوم موسیقی این دو فیلم، نسبت به انتشار سایر آثارم نیز اقدام کنم. اتفاقا در این شرایط است که به عنوان آهنگساز این انگیزه در من ایجاد میشود تا درباره اجرای زنده چنین آثاری در قالب ارکسترهای حرفهای نیز به فکر برنامهریزی باشم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4141/18388/71507
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4141/18388/71508
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4141/18388/71509
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4141/18388/71510
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4141/18388/71511
|
عناوین این صفحه
- حرفهای هنرمندان در پس نمایشگاه «سکوت نامحسوس»
- رکوردزنیها در سینما قلابی است
- قصه ۸ بیمار روانی در «موسیقی مجلسی»
- اخبار
- اخبار