|
معرفی هیات انتخاب و رقابت 187 ایده هنری
10 هنرمند در مرحله پایانی سومین جایزه هنر معاصر ویستا
سومین جایزۀ هنر معاصر ویستا، همچون سالهای پیشین، با هدف شناخت و معرفیِ ایده های برتر در عرصۀ هنرهای تجسمی، در آخرین مراحل برگزاری سومین دورۀ پیاپی خود قرار دارد.
به گزارش امتیاز؛ در تازه ترین خبر ده هنرمند راه یافته به مرحله نهایی این جایزه 30 میلیون تومانی و نیز هیات داوری معرفی شدند.
باور به اهمیت فرایند تولید اثر هنری و پرداخت ایده و اندیشۀ ناب و خلاقانه که منجر به خلق آثار هنریِ اصیل و ارزشمند، و در عین حال، معاصر و موافق با رویکردها و گرایش های هنر جهان گردد، بنیان این جایزۀ نقدی و حمایت فرهنگی را تشکیل می دهد.
برگزاری نمایشگاهی از ده طرح برگزیدۀ برتر، و به دنبال آن، فراهم کردن امکان اجرا و تحقق ایدۀ برگزیدۀ نخست در فضای گالری ویستا، که در ادامۀ داوری و قضاوت توسط داوران میان شمار بسیاری طرح و ایدۀ ارسالی صورت می بندد، بر این مهم گواهی می دهد که بانیان این جایزه جایگاه و اهمیت بی بدیل فرایند ایده پردازی و ساز و کار تولید اندیشۀ منجر به کنش خلاقانه در قالب اثر هنریِ معاصر را ارج می نهند، و رشد و ارتقای این رکن اساسی در کمک به ادامۀ حیات و شکوفاییِ هنر این سرزمین را آرزو دارند.
جایزۀ هنر معاصر ویستا امیدوار است که همچون گذشته در تحقق سه هدف اساسیِ خود، یعنی 1) شناسایی و معرفی طرح های برتر و نوآورانه در هنر معاصر ایران، 2) اهمیت بخشیدن به نگارش طرح و ایدۀ هنری و پروپوزال و بیانیۀ هنرمند و فرایند تولید اثر و برنامه ریزیِ اجرایی و برآورد بودجه، و 3) تولید محتوا و انعکاس رسانه ایِ طرح های برتر به منظور پربار کردن گنجینۀ محتوایی و غنای فرهنگی، موفق عمل کرده باشد.
به این ترتیب، در سومین دوره از جایزۀ هنر معاصر ویستا، هیأت انتخاب مرکب از نازگل انصاری نیا، رزیتا شرف جهان، پریسا پهلوان،حمید سوری، بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان، با در نظر گرفتن معیارها و ارزش هایی همچون معاصر بودن، پشتوانۀ نظری، امکان اجرا، و وجود پتانسیل های فرهنگی، ایده های ارسالی در قالب طرح های پیشنهادی را مورد بررسی و داوری قرار دادند.
موضوع این دوره از مسابقه آزاد اعلام شده بود، و شرکت کنندگان می توانستند طرح های پیشنهادیِ خود را فارغ از هر محدودیتی در انتخاب رسانۀ اجرایی با هر موضوعی برای شرکت در مسابقه به گالری ویستا ارسال کنند.
در سومین دوره، به دنبال فراخوانِ منتشر شده، مجموعأ 187 طرح پیشنهادی به دست هیأت انتخاب رسید، که پس از چندین جلسه مطالعه و بررسیِ دقیقِ کارشناسانه و گفتگو در باب آنها، 19طرح از میان آنها انتخاب، و از هنرمندانِ شرکت کننده دعوت شد به طور جداگانه در حضور داوران از طرح های خود دفاع کرده و ایدۀ پیشنهادی شان را توجیه کنند. حاصل این مصاحبه ها و جلسات دیدار و گفتگو، انتخاب 9 طرح از سوی 10 هنرمند برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی و شرکت در نمایشگاه ایده های برگزیدۀ برتر در زمستان 1398 در گالری ویستا است، تا برگزیدۀ نهایی از میان آنها اعلام شود.اسامی این منتخبین عبارت است از: اولدوز نبی زاده، ایمان جسمی، آیسا رشیدی، حمیدرضا آزاد، ساناهین بابا جانیانس، سمیرا رحبانی، شانا عبدالهیان و احسان علیزاده، کلثوم صالحی، و هوفر حقیقی. لازم به ذکر است که هر چند از طرح های پیشنهادی در تمام رشته ها و رسانه های هنریِ معاصر همچون نقاشی، عکاسی، حجم و مجسمه، ویدیو آرت، چیدمان، و ... در جایزۀ هنر ویستا استقبال شده و امکان راه یافتن به داوری را پیدا می کنند، به لحاظ آماری بیشترین طرح ها در رشته و رسانۀ چیدمان (اینستالیشن) ارائه شده است.
دفاع کارگردان «کلوپ همسران» از شوخیهای فیلم
اینها که فحش نیست!
«کلوپ همسران» تازهترین ساخته سینمایی مهدی صباغزاده کارگردان باسابقه سینمای ایران است که این روزها با ردهبندی «۱۵+» در سینماها در حال اکران است. فیلمی که فضای حاکم بر شوخیها و دیالوگهای آن از سوی برخی مخاطبان با انتقاداتی مواجه شده است.
مهدی صباغزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این انتقادات، گفت: «کلوپ همسران» محتوای بسیار سالمی دارد و یک فیلم خانوادگی و مورد پسند مردم است، اگر این فیلم مشکلی داشت وزارت ارشاد اجازه اکران «کلوپ همسران» را نمیداد.
اینها فحش نیست، حرف عادی مردم است!
وی درباره اینکه چرا باید یک فحش به طور مکرر در «کلوپ همسران» تکرار و تبدیل به شوخی کلامی شود، اظهار کرد: به نظرم آن عبارت اصلا فحش نیست. فحش به چیزهای دیگری گفته میشود که از تربیت و عرف خارج هستند اما این عبارت به طور مکرر در میان مردم عادی هم استفاده میشود. چطور میشود که دوستان با کمدیهایی که بهطور مستقیم به مسایل جنسی اشاره میکنند، کاری ندارند و اتفاقا از آنها حمایت میکنند اما وقتی در فیلم ما یک کاراکتر لمپن و تریاکی از یک عبارت مصطلح استفاده میکند، نسبت به آن خشمگین میشوند؟
این کارگردان تأکید کرد: چه ایرادی دارد چنین شخصیتی از این عبارت استفاده کند؟ ضمن اینکه استفاده از چنین عبارتهایی جزو شخصیت و عادت اوست. البته منظور این کاراکتر از این عبارت این است که به طرف مقابل بگوید حرف نزند.
صباغزاده توضیح داد: شما در این شرایط نباید این موضوعات را بزرگ کنید. البته در برخی از سکانسها این کلمه سانسور شده است و به جای آن از بوق استفاده میشود ولی سوال من این است که حتی با وجود این کلمه چه اشکالی دارد؟ تماشاگر بخندد آیا خندیدن مخاطب یک ظلم است؟
این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا باید با چنین مسایل مبتذلی از مخاطب خنده گرفت، گفت: اینطور نیست. باید براساس کلیت فیلم قضاوت کرد نه یک دیالوگ خاص. این در حالی است که مردم فیلم را دوست دارند به نظر من هم «کلوپ همسران» به نسبت فیلمهای کمدی دیگر سالم تر است و اشکالی ندارد از یک عبارت ناسزایی که در میان مردم عادی هم رایج است در فیلممان استفاده کنیم.
چقدر مسائل اجتماعی را باید بر سر مخاطب بکوبیم؟
وی مطرح کرد: مسایل اجتماعی به طور مرتب در فیلمهای ما تکرار میشود در حالی که مردم به اندازه کافی مشکلات و گرفتاری دارند و ممکن است وضعیت روحی مردم تلختر شود. چرا نسبت به آنها ایراد نمیگیرید و نسبت به فیلمی که خندهای بر لب مخاطب میآورد ایراد میگیرید؟ ما چقدر باید مسایل اجتماعی را بر سر مردم بکوبیم؟ زندگی مردم دردآور است و گرفتاریهای مالی زیادی دارند بنابراین به نظرم باید آنها را خنداند و این ایرادی ندارد.
صباغزاده گفت: مردم در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و دوست دارند لحظاتی در سینما شاد باشند و با خانواده از فیلم لذت ببرند، اگر قرار باشد مدام مشکلات اجتماعی را برایشان یادآوری کنیم استقبالی از آثار نمیکنند. اصلا یکی از دلایلی که من این فیلم را ساختم این بود که مردم برای لحظهای مشکلات خود را فراموش کنند بنابراین نیاز است که چنین فیلمهایی در سینمای ما ساخته شود.
کارگردان «کلوپ همسران» درباره شرایط نامناسب اکران و فروش پایین آن هم گفت: با همه تحریمهایی که علیه این فیلم صورت گرفته اما استقبال خوبی از آن شده است و مردم رضایت دارند. تلویزیون هیچ حمایتی از ما نکرده و هیچ تیزری در اختیار ما قرار نداده با این حال ما فروش خوبی داشتهایم.
تلویزیون ارث پدری کسی نیست
وی افزود: عدهای فکر میکنند تلویزیون ارث پدرشان است در حالی که این رسانه برای مردم است و از پول نفت در این سازمان استفاده میشود اما آنها در مقابل به مردم کمکی نمیکنند. در سازمان صدا و سیما سلیقههای مختلفی حاکم است از همین رو حتی یک زیرنویس هم در اختیار فیلم ما نگذاشتهاند.
صباغزاده بیان کرد: هرچند باید به همه فیلمها تعدادی تیزر رایگان داده شود اما تلویزیون این تیزرها را در اختیار «کلوپ همسران» قرار نداد البته متوجه شدهام شورایی که در صدا و سیما به این منظور تعلق دارد پخش تیزرها و زیرنویسها را بلامانع دانسته اما رییس صداوسیما با پخش آنها موافقت نکرده و گفته است به «کلوپ همسران» هیچ کمکی نکنید.
کارگردان «خانه کاغذی» در پایان درباره وضعیت اکران اظهار کرد: شورای صنفی نمایش در ابتدای سال بدون توجه به آینده سینما همه فیلمهای خوب را به یکباره اکران کرد و به این صورت برای ادامه سال فیلمی باقی نماند به همین دلیل مردم خسته شدند و دیگر از فیلمها استقبالی نکردند. اگر فیلمی باشد که آنها بتوانند با تماشایش بخندند وضعیت سینما بهبود پیدا میکند.
فرید قادرپناه و نویسندهای که دیوانه شد
فرید قادرپناه کارگردان نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» درباره انتخاب این نام برای نمایش و دیگر ویژگی های این اثر نمایشی توضیح داد.فرید قادرپناه نویسنده، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر «ریگولیتو» درباره اجرای نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» به خبرنگار مهر گفت: این نمایش درباره اتفاقاتی است که هفت سال بعد از ناپدید شدن پترسون نویسنده شناخته شده شهر رخ می دهد. او در شصت و چندسالگی به دلایل نامشخصی دیوانه و ناپدید می شود اما حالا بعد از گذشت هفت سال اتفاقاتی رخ میدهد که به او نیز مرتبط است.وی ادامه داد: این نمایش از ۲۸ مهر ماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته است. داستان نمایش در یک مکان و موقعیت واقعی شکل میگیرد اما قصه و اتفاقاتی که می افتد، غیرواقعی هستند و ممکن است در هیچ کجای دنیا رخ ندهد. بازی ها نیز مرز باریکی بین رئال و غیررئال هستند اما دیالوگ ها به شکل واقعی بیان می شوند.قادر پناه با اشاره به علاقه ای که به آثار هارولد پینتر دارد، درباره شباهت نمایش به کارهای این نویسنده بیان کرد: نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» از لحاظ فضاسازی و سکوت هایی که در نمایشنامه های پینتر شاهد هستیم به آثار وی نزدیک است. البته من هیچگاه خودم را با این نویسنده بزرگ مقایسه نمیکنم اما به دلیل علاقه ای که به آثار وی دارم تلاش می کنم که به فضای آثارش نزدیک شوم.وی درباره طراحی صحنه نمایش توضیح داد: دکور نمایش فضایی غیررئالیستی دارد چون دوست دارم تماشاگران برداشت خودشان را از فضاسازی نمایش و دلیل انتخاب این دکور داشته باشند از همین رو طراحی صحنه نمایش به شیوه ای متفاوت از خود اجرا است.
کارگردان نمایش «پناهکاه» در پایان درباره انتخاب نام اثر بیان کرد: قبل از نگارش نمایشنامه نام آن را انتخاب کردم و بعد داستان را نوشتم. قرار بود این نمایشنامه داستانی عاشقانه داشته باشد اما در نهایت کار کمی تلخ شد چون حفظ لطافت و عاشقانه بودن یک اثر تا انتها بسیار سخت است و من هنوز نتوانستم به این توانایی برسم. نام نمایش شاید ارتباط مستقیمی به داستان نداشته باشد و دیالوگی است که از زبان یکی از شخصیت ها بیان می شود اما از آنجا که به دنبال اسمی صادقانه بودم، تصمیم گرفتم این نام را تا آخر نگارش داستان حفط کنم و تغییری در آن به وجود نیاورم.
اخبار
بازی علیرضا خمسه و نسیم ادبی در یک فیلم کمدی
با پیوستن علیرضا خمسه و نسیم ادبی لیست بازیگران فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان و تهیه کنندگی حمید اعتباریان تکمیل شد. «ملاقات با جادوگر» از حضور بازیگرانی همچون مانی حقیقی، امیرمهدی ژوله و هستی مهدوی بهره برده است و بهرام بهرامیان کارگردان سینما بعنوان بازیگر افتخاری در اولین ساخته برادرش حضور دارد.
فیلمنامه این اثر توسط امیرمهدی ژوله نوشته شده، در خلاصه داستان «ملاقات با جادوگر» آمده است:
جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت در میام!
صداوسیما دلایل عدم پخش تبلیغات «کلوپ همسران» را تشریح کرد
مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما صحبتهای مهدی صباغزاده تهیهکننده و کارگردان فیلم «کلوپ همسران» درباره دلایل محرومیت این فیلم از تبلیغات تلویزیونی را تکذیب کرد.
عباس مهدوی مهر مدیر کل بازرگانی سازمان صداوسیما با ذکر علل مخالفت این کمیته با پخش تیزر و زیرنویس این فیلم اظهار کرد: در صورت جلسه این کمیته که به امضای کارشناسان آن که همگی از چهرههای شناخته شده فیلم و سریال تلویزیون هستند، رسیده صراحتا علل مخالفت اعضای کمیته ذکر شده است.
مهدوی مهر افزود: متن این صورتجلسه از این قرار است: «با توجه به اینکه این فیلم فاقد هرگونه پیام مثبت و آموزنده بوده است و از طرفی الفاظ نامناسب و شوخیهای خلاف عرف در آن دیده میشود اعضای کمیته سینمایی سازمان این فیلم را اثر ضعیفی دانستهاند و بنابراین مشمول حمایت های تبلیغی صداوسیما قرار نمیگیرد.»
مهدوی مهر با اشاره به وجود شوخیهای سخیف در این فیلم تصریح کرد: تبلیغ فیلم هایی فاقد پیام های اخلاقی و ارزشی و مملو از شوخیهای سخیفی که بنیان خانواده را هدف قرار میدهد در قاب تلویزیون که رسانهای عمومی است، جایی ندارد.
مدیر کل بازرگانی سازمان صدا و سیما در پایان با بیان اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار میرود با نگاهی دقیقتر به موضوعات فیلمهای سینمایی نظارت کند، گفت: جای تعجب است که شورای پروانه نمایش چرا به برخی فیلمها با چنین محتواهایی که بنیان خانواده را هدف قرار می دهد و متزلزل میکند، مجوز اکران می دهد.کمیته سینمایی اداره کل بازرگانی صداوسیما متشکل از هفت عضو است که برای حمایت از فیلمهای سینمایی و امتیاز پخش رایگان زیرنویسهای فیلم های سینمایی در جلسه ای تخصصی درباره صدور مجوز پخش تیزرها و زیرنویس های فیلمهای سینمایی در حال اکران تصمیم گیری کرده و مراتب را به استحضار ریاست سازمان میرسانند.
اخبار
جوکر در آستانه رکوردی تاریخی
«مالفیسنت» در صدر گیشه جهانی ایستاد
فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» همچنان به فروش موفق خود در بازارهای خارجی ادامه میدهد و این هفته نیز ۷۷.۸ میلیون دلار به فروش خود اضافه کرد تا مجموع فروش گیشه بینالملل و جهانی خود را به ترتیب به ۴۹۰ و ۷۳۷ میلیون دلار برساند.
داستان فیلم «جوکر» درباره شخصیت شکستخوردهای به نام «آرتور فلک» است که پس از تجربههای تلخ فراوان تبدیل به یک دلقک قاتل و پوچگرای خشن میشود. «خواکین فینیکس» پس از «جک نیکلسون»، «هیث لجر» و «جارد تلو»، چهارمین فردی است که در یک فیلم بلند سینمایی در نقش جوکر بازی میکند.
«جوکر» در کشورها ایتالیا، اسپانیا، روسیه،آرژانتین و مکزیک، پرفروشترین فیلم ساخته بر اساس کامیک بوکهای «دیسی» تاکنون است. این فیلم به زودی و با گذر از فیلم «ددپول» محصول ۲۰۱۶، عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای جهان با درجه محدود R (مخاطبان کمتر از ۱۷ سال باید همراه با یک بزرگتر به تماشای فیلم بنشینند) تبدیل خواهد شد.
فیلم «مالفیسنت: معشوقه شیطان» که دنباله فیلم سال ۲۰۱۴ و الهام گرفته از شخصیت شرور فیلم «زیبای خفته» است در اولین هفته اکران خود موفق به کسب فروش ۱۱۷ میلیون دلاری در ۵۶ کشور جهان شد.
این فیلم در سینماهای آمریکا عملکرد کمتر از انتظارها داشت و در ۲۷۹۰ ساله سینما به فروش ۳۶ میلیون دلاری رسید که تقریبات ۵۰ درصد کمتر از فروش آغازین قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۱۴ است. بنابراین فروش جهانی این فیلم ماجراجویانه و فانتزی در هفته نخست اکران به ۱۵۳ میلبیون دلار رسید.
«مالفیسنت: معشوقه شیطان» با بازی «آنجلینا جولی» در نقش اصلی که با بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده است بهترین فروش خارجی خود را با ۲۲.۴ میلیون لار در چین ثبت کرد و پس از آن روسیه با ۱۰.۷ میلیون دلار، مکزیک با ۷.۸ میلیون دلار، اندونزی با ۴.۸ میلیون دلار و ایتالیا با ۴.۷ مییون دلار دیگر بازارهای پرفروش این فیلم بودند.
فیلم ابرقهرمانی «ددپول» با بازی «رایان رینولدز» با فروش ۷۳۸ میلیون دلاری پرفروشترین فیلم سینمای جهان با درجه سنی R است و حالا «جوکر» کمتر از یک میلیون دلار تا شکستن این رکورد فاصله دارد.
برای اجرا در تماشاخانه سرو؛
ماجرای «تردست» جدی شد
سرپرست گروه تئاتر «مانی» اعلام کرد که در حال فراهم کردن شرایط مناسب برای اجرای نمایش «تردست» در تماشاخانه سرو است.
سیروس همتی نمایشنامهنویس، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای اثری نمایشی در سال جاری به خبرنگار مهر گفت: طی فراخوانی که مجموعه تئاتر شهر برای آثار نمایشی متقاضی اجرا در این مجموعه تئاتری منتشر کرد، طرحی را برای اجرا ارائه دادم. در فراخوان آمده بود که هر نمایش سالن مدنظر برای اجرای خود را هم اعلام کند که من سالن چهارسو را برای اجرا مدنظر داشتم. بعد از مدتی با من تماس گرفته و اعلام شد که میتوانم اثرم را در سالن سایه به صحنه ببرم.
وی اظهار کرد: نمایشهای «تمساح» و «کلارینت» که برای اجرا مدنظر من بودند هر کدام دارای حداقل ۱۱ بازیگر هستند و امکان اجرای آنها در سالن سایه نبود. به من گفته شد که نمایشی با ۲ بازیگر را برای اجرا در سالن سایه آماده کنم ولی من از اجرا انصراف دادم.
همتی تصریح کرد: این شرایط برای من عجیب بود و متأسفم که مجموعه تئاتر شهر فراخوان منتشر میکند ولی اقدامش کاملا متفاوت با فراخوان است. در فراخوان از کارگردان و گروه اجرا سالن مدنظر اجرای اثر را میپرسند ولی در عمل به این موضوع توجهی نمیکنند.
سرپرست گروه تئاتر «مانی» در ادامه سخنان خود بیان کرد: چندی پیش نمایشنامهخوانی «تردست» را در تماشاخانه سرو برگزار کردیم که مورد استقبال مخاطبان و علاقهمندان قرار گرفت به همین دلیل تماشاخانه سرو پیشنهاد اجرای صحنهای این نمایش را در بهمن و اسفند سال جاری ارائه داد.
وی یادآور شد: اگر ادارهکل هنرهای نمایشی بتواند از اجرای «تردست» که تعداد بازیگر بالایی دارد، حمایت مالی داشته باشد و همچنین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان بسیج هنرمندان از این اجرا حمایت کنند تا من در ایام نزدیک عید نوروز شرمنده بازیگران و عوامل نمایش نشوم، «تردست» را به صحنه خواهم برد.
همتی که به تازگی در دور جدید اجرای نمایش «خورشید کاروان» به ایفای نقش پرداخته است، درباره حضور در این اثر نمایشی گفت: به عنوان سرپرست گروه تئاتر «مانی» همیشه برایم جای سؤال بود که چگونه یک اثر نمایشی میتواند ۲۹ سال به صورت مستمر روی صحنه برود. از این رو برایم جذاب بود که بتوانم تجربه اجرای نمایش «خورشید کاروان» را با حضور در گروه بازیگری نمایش داشته باشم.
وی افزود: آقای محمود فرهنگ جزو استادان من در دهه ۷۰ بوده و همچنان نیز است از این رو برای من حضور در این نمایش که با کارگردانی وی اجرا میشود به نوعی ادای دین به استادم است.
این هنرمند تئاتر تأکید کرد: سال جاری در نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی که مزین به نام امیرالمؤمنین (ع) بود نیز ایفای نقش کردم و حضور در نمایش «خورشید کاروان» که به نام اباعبدالله الحسین (ع) است باعث شد تا امسال ۲ ماه از زندگی ام را به نام این بزرگواران متبرک کنم. این باور شخصی من است و برایم مهم است.
همتی در پایان سخنان خود یادآور شد: یکی از دلایلی که نمایش «خورشید کاروان» به صورت مستمر و هر سال اجرا میشود، همخوانی گروه اجرا با پیشنهادها و ایدههایی است که بازیگران نمایش ارائه میدهند. آقایان محمود فرهنگ و مهدی متوسلی پذیرای پیشنهادها و نگاه بازیگران هستند که البته پیشنهادها باید قابل دفاع باشد. به طور کلی آزادی عمل و خلاقیت بازیگران توسط گروه اجرایی «خورشید کاروان» مدنظر قرار میگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4146/18426/71693
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4146/18426/71694
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4146/18426/71695
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4146/18426/71696
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4146/18426/71697
|
عناوین این صفحه
- 10 هنرمند در مرحله پایانی سومین جایزه هنر معاصر ویستا
- اینها که فحش نیست!
- فرید قادرپناه و نویسندهای که دیوانه شد
- اخبار
- اخبار