|
تقابل اسباببازیهای قدیمی با بازیهای موبایلی
از صلح تا جنگ!
اسباببازی و بازیهای قدیمی و سنتی روزبهروز کمرنگ و فراموش میشوند تا جایشان را به دنیای رنگارنگ بازیهای موبایلی بدهند.
خیلیها میگویند از دنیای «سیاه و سفید»ها گذر کردیم و به دنیای «رنگیها» رسیدیم. همه چیز رنگ گرفته دنیای «سیاه و سفید»ها از یاد رفتند ولی چطور شد که دنیای «سیاه و سفید» پُر از خاطره و نوستالژیک شد!، مثلا بچهها با طیف وسیع و رنگارنگی از بازیهای رایانهای و کنسولی و تبلتی آشنا شدند و دنیایشان را با آنها سر میکنند در حالیکه کودکان گذشته با «استوپهوایی»، «قایم باشک»، «گرگم و گله میبرم»، «لیلی»، «هفتسنگ» و... بازی میکردند، درست است برای خیلیها آن دنیای قدیم رنگ و بویی دیگر داشت و همه در کنار هم با صلح و آرامش گاه با دعواهای کودکانه دنیای زیباتری داشتند اما امروز کودکان نه تنها با «دوزبازی» و «سنگ، کاغذ، قیچی» خوشحال نمیشوند بلکه به گفته خودشان حوصلهشان سر میرود و هیچگونه جذابیتی برایشان ندارد، دوست دارند تنها باشند و با گوشیهای مستطیل شکل شاد، دیگر آن دور هم بودن با همبازیهای کودکی و بچهها برایشان معنی ندارد، هر کسی که موبایل در دستاش است ادعای بزرگبودن میکند و دوست دارد لیدر باشد واگرنه با هیچکس صحبت نمیکند و وارد معامله و بازی نمیشود. آن تعاملی که از پَساش تربیت اجتماعی شکوفا میشد روزبهروز کمرنگتر و کمرنگتر میشود، تکنولوژی همه را به سمت و سوی تنهایی میبلعد و این شد پیشرفت روزگار دنیای مدرن ما...
هر چند متخصصان، روانشناسان، جامعهشناسان فریاد میزنند که آن تبلت، آن گوشی، آن... برای کودکان ضرر دارد، روح و روانشان را هدف قرار گرفته هیچ! اصلا منبع تومور مغزی، بیخوابی، کمبینایی و... هستند به خرج هیچکس نمیرود که نمیرود در نتیجه منزوی شدن کودکان را باید ببینیم و حسرت گذشته را بخوریم. با تمام این توصیفات برخی از طراحان و تولیدکنندگان اسباببازی در کشورمان به سمت مشابهسازی برخی از بازیهای قدیمی رفتند و آنها را بازنگری کردند. که نوع بازی برخی از آنها در ادامه میآید:
«استوپ هوایی» نام دیگر این بازی احتمالا استوپ آزاد است. در این بازی که به وسیله تعدادی بازیکن به همراه یک توپ انجام میشود (تعداد نفرات نامحدود)، توپ توسط فرد شروع کننده بازی به هوا پرتاب میشود، همزمان با پرتاب توپ به هوا نام شخصی از بازیکنان حاضر توسط پرتاب کننده با صدای رسا گفته میشود. فردی که نام او برده شده باید سعی کند توپ را بدون اصابت آن به زمین بگیرد. در این حین دیگر بازیکنان شروع به دویدن و دور شدن از آن منطقه میکنند. فردی که نام او برده شده در صورتی که موفق به گرفتن توپ شد، دوباره عمل پرتاب توپ به هوا و صدا زدن نام یکی دیگر از بازیکنان را انجام میدهد. در صورتی که موفق به گرفتن توپ نشود، آنگاه به دنبال توپ دویده و باید سعی کند هرچه سریعتر توپ را بگیرد. به محض گرفتن توپ می گوید: «استوپ». بازیکنان دیگر به محض شنیدن کلمه استوپ موظف هستند در هر جایی که هستند، توقف کنند. شخصی که توپ را در دست دارد، می تواند به دلخواه به طرف هر کسی که نزدیک تر بوده و یا هر کس که وی مایل است، توپ را پرتاب کند. در این حالت هیچیک از بازیکنان مجاز به حرکت نیستند. در صورتی که توپ به فرد مورد نظر برخورد کند. یک امتیاز منفی به ضرر فردی که توپ به او برخورد کرده منظور شده و بازی مجددا توسط او آغاز میشود. در صورتی که توپ به وی برخورد نکند یک امتیاز منفی به ضرر شخص پرتاب کننده منظور خواهد شد و بازی مجددا توسط او آغاز میشود. بازی با همین چرخه تکرار شده تا امتیاز منفی شخصی به عدد مورد توافق و از پیش تعیین شدهای (مثلا منفی سه) برسد. در این حالت دیگر بازیکنان به غیر از شخص دارای امتیاز منفی با یکدیگر مشورت کرده و نامی مستعار برای وی انتخاب میکنند و از اینجا به بعد هنگام پرتاب توپ به هوا او را با نام مستعار انتخاب شده، میخوانند. هر فرد او را با نام اصلی صدا کند، یک امتیاز منفی به حسابش منظور خواهد شد. با رسیدن امتیازات منفی به عدد مورد توافق و از پیش تعیین شده دیگری (مثلا منفی شش)، شخص مورد نظر باید به سمت دیوار بایستد و هر یک از بازیکنان او را با توپ مورد اصابت قرار دهند. پس از پایان این توپ باران، امتیازات همگی صفر شده و بازی مجددا از سر گرفته میشود.
«سنگ، کاغذ، قیچی» این بازی دو نفره است. مشت نماد سنگ، دو انگشت سبابه و وسطی برخاسته علامت V نماد قیچی و کف دست باز شده نماد کاغذ خواهد بود. دو نفر بازیکن دستها را به پشت برده و همزمان میگویند: «سنگ، کاغذ، قیچی». هر کدام میتوانند دست خود را به عنوان یکی از نمادهای بالا نشان دهند. ترتیب برتری هر یک از نمادها بر دیگری به صورت برتری کاغذ بر سنگ، برتری سنگ بر قیچی، برتری قیچی بر کاغذ است. شخص برنده شخصی است که نماد نشان داده شده توسط وی بر نماد فرد مقابل به شرحی که آمد، برتری داشته باشد. این بازی بیشتر به منظور تعیین بازیکن آغازگر بازی دیگری کاربرد دارد مانند «گردو، شکستم».
«قایم باشک» (به فارسی افغانستان: چشم گیرک)، قایم موشک هم گفته میشود. روش بازی به این صورت است که بر حسب قرعه یکی از شرکت کنندگان گرگ میشود، در یک محل ثابت میایستد و چشمهایش را میبندد (به اصطلاح چشم میگذارد) و تا یک عدد مثل ۱۰۰ یا ۵۰ میشمارد. در طول این مدت سایر شرکت کنندگان باید در محلی خود را مخفی کنند به طوری که گرگ نتواند آنها را ببیند. پس از پایان شمارش، گرگ چشمهایش را باز میکند و سعی میکند دیگران را پیدا کند. زمان بازی به دلخواه افراد تنظیم میشود. معمولاً مکانهای شلوغ تر برای بازی بهتر است. نام این بازی در ادبیات انگلیسی Hide-and-seek است.
«گل یا پوچ»، گل یاپوچ یه بازی دسته جمعی به حساب میآید که البته دونفره هم بازی میکنند. در این بازی یک شئ گردکوچک مثل نخود، سنگریزه یا هرچیز کوچک مشابه را داخل یکی از دستان قرار داده به طوری که افراد دیگر نبینند و آنان باید به اصطلاح گل را پیدا کنند.
«لیلی»، این بازی بیشتر توسط دختران انجام میشود. اصول این بازی با پریدن از روی مربعهای کشیده شده بر روی زمین است. هر مربع یک شماره از خود دارد. شرکت کننده اول سنگی را روی یک شماره میاندازد و اگر توانست این کار را بطور دقیق انجام دهد با لیلی کردن همه مربعها را بهجز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی میکند و سنگ را در بازگشت میآورد.
«هفت سنگ»، هفت سنگ نام یک بازی سنتی ایرانی است. امکانات لازم برای این بازی، هفت عدد سنگ صاف و تخت و یک توپ هفتسنگ (شبیه توپ تنیس) است. بازیکنان در قالب دو تیم پنج یا شش نفره تقسیم میشوند. وقتی که سنگها چیده شد یکی از گروهها به عنوان پرتابکننده بازی را شروع میکند. شروع بازی به این ترتیب است که باید از فاصله نسبتاً دور توپ را به طرف سنگها بیندازند.گروهی که توپ را پرتاب میکند باید سعی کند که کمترین مقدار سنگ را بیندازد زیرا در این صورت راحتتر میتواند بازی را تمام کند. وظیفه گروه دوم هم این است که نگذارد تیم پرتابکننده سنگهای ریخته شده را دوباره روی هم بچیند و باید با توپ به آنها بزند. هر کدام از بازیکنان تیم مهاجم که توپ به او برخورد کند از جریان بازی کنار میرود. و به این ترتیب اگر هیچ کدام باقی نمانند بازی به نفع تیم مدافع و اگر سنگها روی هم چیده بشوند بازی به نفع تیم مهاجم تمام میشود.
«یهقل دوقل»، این بازی با استفاده از تعدادی سنگریزه انجام میشود. نوع بازی به دو شکل است: شخص تعدادی سنگریزه را به زمین میریزد و یک سنگریزه را در دست نگه میدارد. آنگاه سنگریزهای که در دست دارد را به هوا میاندازد و در همان موقع باید یک سنگریزه از زمین بردارد و بعد از آن سنگریزهای که در هوا بود را با همان دست بگیرد. در خلال این عمل میگوید یهقل. همین طور باید تمام سنگریزهها را از روی زمین جمع کند. سپس دوباره سنگها را بر زمین میریزد و به همان ترتیب قبل عمل میکند با این تفاوت که سنگها را جفت جفت باید از روی زمین جمع کند و بگوید دوقل. و به همین شکل تا بهآخر. روش دیگر اینگونه است که شخص تعدای سنگریزه را در کف دو دست نگه میدارد. به یکباره همه آنها را به بالا میاندازد و سعی میکند با پشت دست آنها را بگیرد. سنگهایی را که در پشت دست افتادهاند را دوباره بالا میاندازد و با کف دست میگیرد. اگر تعداد سنگها زوج بود نصف آنها جوجه آن فرد خواهند شد. بقیه سنگهایی که در زمین افتادهاند همانند بازی یه قل دوقل از زمین جمع میشوند با این تفاوت که اگر به صورت زوج جمع شوند نصف آن جوجه محسوب میشود. دوباره همین عمل با سنگهایی که جوجه نشدهاند ادامه مییابد. نهایتا کسی که جوجه بیشتری داشته باشد برندهاست. در هر مرحله که سنگی از هوا به زمین بیفتد نوبت به نفر بعدی خواهد رسید.
«تپهباستانی»؛ اسباببازی که هیچوقت تولید نشد
«لیلا کفاشزاده» مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی، طراح اسباببازی و عروسکساز ، به همراه همسرش براساس پژوهشها که انجام دادند و خاطرات برخی از افراد یکسری از اسباببازیها را بازسازی کردند درحالیکه این اسباببازیها در قدیم هم بازی میشد، اسباببازی جدیدی را طراحی نکردند بلکه با بازسازی و مشابهسازی بازیهایی چون موشموشک، طوقهبازی، تیرکمون زنبوری، قارقارک، بادبادک و... آنها را زنده کردند.
همچنین او اسباببازی تپه باستانی سحر که با الهام از تپه گلک با گلرس و سنگریزه ساخته است و در جشنواره اسباببازی دانشگاه صنعتی شریف شرکت کرده بود، میگوید: سال ۹۷ در جشنواره دانشگاه صنعت شریف من و چند تن از دوستانم شرکت کردیم و تپهای را با الهام از «تپه گلک» با گلرس و سنگریزه درست کردیم که در دل تپه یکسری شی کوچک سفالی، تیلهبازی و چند تا نشانه گذاشتیم. هدف اولیه ما این بود که اگر اسباببازی تولید میشد همانند سرفصل کتابها شماره میداشت یعنی تپه باستانی یک تا هفت! مثلا اگر بچهای تپهباستانی شماره یک را میگرفت برای خرید تپه دیگر سراغ یکاش نمیآمد مثلا تپه باستانی چهار یا پنج را میخرید.
او در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه این تپه متشکل از گلرس بود کودکان باید همراه با آب سره میکردند و با چوب بستنی گلها را کنار میزدند تا آن شی موردنظر را پیدا کنند، بعد این هفت شی درمیآمد بعد از در آوردن هفت شی، مجموعهای را به عنوان ویترین چوبی که بتوان با آن مونتاژ کرد وجود داشت که این اولین موزه میشد و با جمع کردن شیها کنار هم بچهها از همان کودکی مجموعهداری را یاد میگرفتند و میآموختند که یک چیزهایی گنجینه شخصی فرد است تا بتوانند آن را بهخوبی نگهداری کنند. البته این «بازی» در جشنواره هیچ مقامی کسب نکرد.
این طراح اسباببازی در به تولید انبوه رسیدن این اسباببازی، میگوید: هیچ اتفاقی برای این بازی «تپهباستانی» رقم نخورد و اصلا تولید نشد. من هم خیلی در بخش بازاریابیاش فعالیت بهخصوصی نداشتم و شاید همین امر باعث شد که این بازی تولید نشود.
کفاشزاده درباره گسترش فضا برای بازیهای سنتی بیان میکند: باید فضاهای بازیهای سنتی را گسترش دهیم و برای ترویج این نوع بازیها مانند «یکقل دوقل» تلاش کنیم تا کودکان با این نوع بازیها بیشتر آشنا شوند. همچنین بیشتر به بازیها سنتی باید توجه کنیم زیرا بچهها هیچگونه آشنایی و شناختی نسبت به این بازیها ندارند.
برپایی «فرهنگسرای مقاومت» به مناسبت ۱۳ آبان
«فرهنگسرای مقاومت» در روز ۱۳ آبان به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خیابان طالقانی برپا میشود.
به گزارش امتیاز، سید علیرضا فاطمیانپور سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ویژهبرنامههایی را در قالب فرهنگسرای موقت مقاومت در خیابان طالقانی برگزار میشود.
وی درباره برنامههای این فرهنگسرا گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با سه رویکرد تبعید حضرت امام(ره)، شهادت دانشآموزان و تسخیر لانه جاسوسی برنامههای متفاوتی را در مراکز فرهنگی هنری برگزار میکند. اما آنچه در فرهنگسرای مقاومت مورد تاکید ویژه است استکبارستیزی و تاکید بر جنبههای مقاومت است.
فاطمیانپور افزود: «فرهنگسرای مقاومت» از ۱۵ بخش تشکیل شده است که از جمله آن میتوان به نمایشگاه کتاب «داستان دشمنی»، نمایشگاه کاریکاتور «پوزخند»، نگاه گذر «تاریخ مستطاب آمریکا»، نمایشگاه پوستر «غیرقابل اعتماد»، نمایشگاهی از تصاویر شهدای مدافع حرم به همراه بخشی از وصیتنامههای آنها، استقرار سنگر جهت عکس سلفی، گرفتن عکس یادگاری با ماکتهای اسلحه و مجسمه شهید مرحمت بالازاده و حسین فهمیده، برپایی کارگاه «هنر مقاومت»، اجرای نمایش «بیدادگاه» با موضوع برگزاری محاکمه سران جنایتکار و مستکبران دنیا با حضور هیات منصفه مردمی، برگزاری مسابقه کتبی و مسابقه آنلاین «من یک دانشآموز انقلابیام»، پخش کلیپ و روایتگری با موضوع ۱۳ آبان، اهدای فلش کارت با موضوع زندگینامه شهدا اشاره کرد.
سرپرست سازمان فرهنگی هنری گفت: در قالب برنامه «مهر آیین» هر یک از مناطق و فرهنگسراهای خاص از ۱۳ تا ۱۶ آبان به دیدار خانوادههای شهید دانشآموز در منطقه خود میروند و از خانوادههای شهید تجلیل میکنند. همچنین نمایش رادیویی «همکلاسی» توسط گروه هنری «ویدا» با مضوع راهپیمایی استکبار ستیزی دانشآموزان در روز ۱۳ آبان در مدرسه راه دانش در منطقه ۶ اجرا میشود.
فاطمیانپور در پایان به دو برنامه «زنگ مترو» و «زنگ مهربانی» اشاره کرد و گفت: این دو برنامه از سوی مدیریت فرهنگی هنری مترو با هدف گرامیداشت روز دانشآموز و آموزش حقوق شهروندی مسافران مترو برگزار میشود. همچنین برنامه «زنگ مهربانی» در روز ۱۳ آبان با حضور بیش از ۱۰۰ دانشآموز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در دو بخش صحنهای و ایستگاهی در ایستگاه مترو تجریش برگزار میشود.
فرهنگسرای مقاومت همزمان با راهپیمایی روز ۱۳ آبان در خیابان طالقانی در نزدیکی لانه جاسوسی برپا میشود.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد
آغاز یک مشکل دیگر آژانسهای مسافرتی با ایرلاینهای خارجی
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: ایرلاین های خارجی ضمانت نامه های خود را برای فروش بلیت بالا برده اند، در این صورت دفاتر خدمات مسافرتی به زودی زمین خواهند خورد.
امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: در شرایط تحریم قرار داریم و دفاتر مسافرتی هم از گذشته حق و حقوقی داشته اند که باید طبق آن پیش بروند. شاید در خیلی از کشورها بحث کمیسیون بلیت مطرح نباشد و موضوع سورشارژ مطرح باشد یعنی مبلغی به عنوان هزینه خدمات را روی بلیت گذاشته و بر اساس عرضه و تقاضا آن را ارائه می کنند. در ایران هم با توجه به این شرایط و مشکلات قانونی چنین موضوعی امکان پذیر نیست، بنابراین ایرلاین های خارجی یک درصدی را بابت فروش بلیت به آژانس های مسافرتی می دهند.
وی در ادامه بیان کرد: یک بخش موضوع خود ایرلاین ها در حوزه فروش بلیت هستند، دفاتر خدمات مسافرتی معمولا واسطه بین ایرلاین و فروشنده بوده اند اما الان سیستم های آنلاین توسط ایرلاین های خارجی راه اندازی شده و آنها خودشان بلیت می فروشند و البته به مسافران حضوری می گویند که اگر از ما بلیت خریداری کنید، درصد تخفیف بیشتری خواهید گرفت تا اینکه از آژانس های مسافرتی این بلیت ها را تهیه کنید، در آن صورت تخفیف کمتری خواهید داشت. این موضوع باعث تضعیف آژانس های مسافرتی می شود.
رفیعی شاد در ادامه بیان کرد: قبلا زمانی که دفاتر خدمات مسافرتی بلیت می فروختند، برای آنها دوره هایی بر اساس دوره فروش ماهانه گذاشته می شد، در این دوره ایرلاین ها با این دفاتر تسویه حساب می کردند اما الان ایرلاین ها اعلام می کنند که مبلغِ پیش که هر آژانس باید بپردازد را زودتر می گیرند تا بعد از اینکه بلیتی خریداری شد از آن مبلغ پیش کم شود. در صورتی که قبل از این دفاتر خدمات مسافرتی بلیت را خریداری می کردند و بعدا پول آن را می پرداختند اما الان ایرلاین ها می گویند باید سپرده زیادی در اختیار ما بگذارید و هر زمان خرید کردید از آن کسر شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: ایرلاین های خارجی کمیسیون های فروش را نیز بالا برده اند. به عنوان مثال دو ایرلاین خارجی معروف مبلغ ضمانت نامه را بالا برده اند و حداقل ضمانت نامه ای که باید آژانس مسافرتی به آن ها بدهد 500 میلیون تومان است. اگر قرار باشد هر ایرلاینی چنین مبلغ ضمانت نامه هنگفتی را از آژانس های مسافرتی بگیرد دیگر آنها نمی توانند به کسب و کار خود ادامه دهند. در واقع این رفتار ایرلاین های خارجی موجب سرایت کردن آن به همه ایرلاین های دیگر خواهد بود.
اخبار
در یوم ا... 13 آبان
غرفه فرهنگسرای رازی میزبان شهروندان محترم است
غرفه فرهنگسرای رازی با نمایش عکس شهدای مدافع حرم و برنامه های جذاب دیگر در روز 13 آبان میزبان شهروندان محترم است.
به گزارش امتیاز، نمایشگاه عکس شهدای مدافع حرم در مقابل لانه جاسوسی آمریکا از سوی فرهنگسرای رازی برپا می شود،غرفه عکس یادگاری با تمثال مبارک شهدای مدافع حرم،المانهای مختلف ازدوران دفاع مقدس و... از دیگر قسمتهای این نمایشگاه است.
بر اساس این گزارش تصاویرمرتضی کریمی شالی،مراد عباسی فر،اسدا... ابراهیمی،اصغر فلاحت پیشه،رضا فرزانه،داریوش درستی و... از شهدای مدافع حرم به همراه فرازهایی از وصایای ایشان در معرض دید شهروندان قرار می گیرد.
علاقه مندان میتوانند برای حضور در غرفه در روز 13 آبان از ساعت 7 صبح به غرفه فرهنگسرای رازی در مسیر راهپیمایی در مقابل لانه جاسوسی مراجه کنند.
«گرامافون» منتشر شد
رمان «گرامافون» نوشته علی مرادخانی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و وارد بازار کتاب شد. این اثر یک رمان عاشقانه با حال و هوای دانشجویی است که علی مرادخانی از فعالان فرهنگی و رسانهای جبهه فرهنگی انقلاب آن را به رشته تحریر درآورده است. پیش فروش و فروش اینترنتی کتاب نیز از هفته گذشته انجام شده بود که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.
در خلاصه این رمان عاشقانه آمده است:
گرامافون داستان یک سیب سرخ که از دل دانشگاه راه میافتد و در این راه از ساختمانهای قدبلند بالاشهر تهران و مسابقات بین المللی هنرهای رزمی تا بادگیرهای باشکوه شهر یزد و از ویرانههای زلزله سر پل ذهاب تا خاک نرم شلمچه را به تماشا مینشیند. یک عاشقانه آرامِ جوانانه وطنی که سراسر است از محبت.
علاقهمندان جهت تهیه کتاب میتوانند بعد از انتشار از طریق سایت من و کتاب (manvaketab.ir) و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب را با پست رایگان دریافت کنند
چاپ هفتم مجموعه «طهران قدیم» به بازار نشر آمد
مجموعه ۵ جلدی «طهران قدیم» اثر جعفر شهری بهتازگی توسط انتشارات معین به چاپ هفتم رسیده است. چاپ اول اینمجموعه ۱۵ سال پیش عرضه شده بود.
کتاب طهران قدیم، دارای اطلاعاتی درباره وقایع، آداب و رسوم و مشاغل در تهران است و بسیاری از مطالبش دربرگیرنده خاطرات ایام کودکی نویسنده هستند. شهری بر واقعیبودن مطالب این کتاب تاکید داشته و آنها را دائرهالمعارفی درباره تهران عنوان میکند.
اینپژوهشگر در چهار جلد اول، به محلات تهران و حدود آنها، انواع پیشهها، برخی عمارات، تعزیهخوانی و عزاداری محرم، پهلوانان مشهور، برخی از مظاهر تمدن جدید، مساجد، بقاع، نمایش، قهوهخانهها، انواع سرگرمیها، طب و طبابت، جشنها، نوروز، نذورات، مراسم مربوط به خواستگاری، اسامی ماههای شمسی و قمری، برخی از احکام دینی، علوم غریبه، سنن و عقائد، تعلیم و تربیت کودکان، آرایش و پوشش و رفتار مردم پرداخته است.
جلد پنجم «طهران قدیم» هم به موضوع آشپزی تهرانیهای قدیم اختصاص دارد و در آن، از انواع اطعمه و اشربه، مربا، ترشیجات و خواص خوراکیها نوشته شده و دستورالعمل تهیه انواع غذاها با ذکر جزئیات شرح داده شده است.
برخی از منتقدان، این کتاب را نوعی دانشنامه فرهنگ و زبان عامیانه مردم تهران در آغاز قرن بیستم دانستهاند و با آثار هدایت در فولکلور قابل مقایسه دانستهاند. شهری به شرح آیینها و مراسمی توجه کرده که برخی از آنها امروزه برگزار نمیشوند و از مشاغلی یاد کرده که دیگر وجود ندارند.
مجموعه ۵ جلدی اینکتاب با قطع وزیری، در یک قاب کلی، با مجموع قیمت ۶۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
ترجمه رمان «تیتوس گرون» منتشر شد
رمان «تیتوس گرون» نوشته مروین پیک بهتازگی با ترجمه سید مهیار فروتنفر توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
تیتوس گرون معروفترین اثر مروین پیک، نویسنده بریتانیایی و نخستین کتاب از مجموعه گوتیک گورمنگاست است که برای اولینبار در سال ۱۹۴۶ میلادی به چاپ رسید. فضای تیره و تار در عینحال طنزآلود اینداستان یادآور آثار تیم برتون کارگردان آمریکایی است؛ آثاری مانند ادوارد دست قیچی و کابوس قبل از کریسمس؛ با این تفاوت که در گورمنگاست، آنچه به تخیل خواننده تلنگر می زند نه موجودات و وقایع ماوراء الطبیعه، بلکه توصیفات بدیع و اغراق آمیز و شاعرانه از امور این جهانی و اغلب پیش پا افتاده است.
در سال ۲۰۰۰ میلادی سریالی بر اساس دو قسمت اول این مجموعه، با بازی کریستوفر لی هنرپیشه بریتانیایی، ساخته شد و روی آنتن رفت. داستان اینمجموعه از اینقرار است که قرنهاست گورمنگاست قلعهای سترگ بهوسعت کلانترین کلانشهرها منزلگاه و مسند حکمرانی خاندان اشرافی گرون است و جایگاه برپایی آدام و رسوم مقدس و نامیرا و نامتعارفشان؛ از مراسم دوسالانه حککردن شکل ماه نیمه پشت قفسه زرادخانه با خنجری آیینی گرفته تا لگدمال کردن سفره صبحانه خورده نشده است.
اینکتاب با ۷۶۰ صفحه و قیمت ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است
اخبار
انتشار ماهنامه جدید سوره سینما/ بررسی آیینهای مذهبی در سینمای ایران با حضور سینماگران این حوزه
شماره 32 ماهنامه «سوره سینما» زیر نظر سازمان سینمایی حوزه هنری ویژه مهرماه 98 به صورت الکترونیکی منتشر شد.
به گزارش امتیاز؛ نسخه الکترونیکی ماهنامه «سوره سینما» به سردبیری یزدان عشیری با عکس روی جلد با موضوع «بررسی آیینهای مذهبی در سینمای ایران» منتشر شد.
در این شماره علاوه بر انتشار اخبار فعالیتهای سازمان سینمایی و واحدهای تصویری استانهای حوزه هنری در مهرماه 98، به موضوعاتی چون: یادداشت یک با سینما از حماسه اربعین جامانده است، گزارش نشست هم اندیشی «بررسی آیینهای مذهبی در سینمای ایران»، گفت و گو با چند سینماگر پیرامون درجه بندی سنی فیلمهای سینمایی، انتشار گفت و گو نوشت از سه سینماگر با موضوع اربعین و سینمای دینی، گزارشی از فعالیتهای موسسه بهمن سبز، گزارش هشتمین نشست «فیلمنامه فیلم»، نگاهی به عملکرد بخش بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری، اختصاص پرونده این شماره از ماهنامه به بانگ جامع اطلاعات سینمایی ایران و ... پرداخته شده است. مجری طرح این ماهنامه آرش رمضانیان است. فاطمه پزشکی، مریم اکبرلو، مرضیه فرزعلیان، امید عشریه، غفور پورغفور، الناز نعمتی، حامد نیکومرام، محمدرسول ظهیری، محمدعلی حیدری و نرگس ساجد در بخش تحریریه و بهادر زارع به عنوان عکاس در این ماهنامه همکاری داشتند.
«رودخانه تمبی» به بازار نشر رسید
بهروز ناصری که به تازگی کتاب «رودخانه تمبی» از او منتشر شده است، به خبرنگاران گفت: این کتاب شامل مجموعه داستانهای ناپیوسته است که ۸ داستان را در بر میگیرد.
وی افزود: نام کتاب برگرفته از داستانی به نام «دسته گلی از کنار رودخانه تبی» است که به آن تعلق خاطر زیادی دارم و بیش از ۲۵ سال پیش نوشته شده بود. ناصری درباره فضای غالب این داستانها توضیح داد: در این داستانها از عشق، مرگ، تردیدها و چالشهای انسانی و ارزشنهادن به وجوه انسانی سخن گفته شده است. مثلا «پای لب گور» عنوان یکی از داستان های من است که به ماجرای مرگ میپردازد. درونمایه داستانهای این کتاب «انسانی» است و سعی کردم رویکردهای انسانی و عاطفی که در درون خودم وجود داشت را در این داستانها بازنمایی کنم. وی یادآور شد: نوشتن داستان کوتاه را همواره دوست داشتم. این اولین مجموعه داستانی من است که منتشر میشود. طبق تعلق خاطرم به رئال و واقعگرایی این داستانها نوشته شده است و کوشیدم چارچوب داستان کوتاه را در آن رعایت کنم. به گفته این نویسنده سگها در مه، شکوفههای زرد، عبور از عرض جاده، پلنگ، تلفن، دستهگلی از کنار رودخانه تمبی، شکارگراز و پای لب گور عنوانهای این داستانهاست که در ۹۴ صفحه، به بهای ۱۶ هزار تومان از سوی نشر قو روانه بازار نشر شده است.
«نامآوا و خط» از نگاه کورش صفوی
در این اثر نویسنده مباحث مختلف مربوط به زبانشناسی را مطرح میکند. جدا از مقاله نخست، سه نوشته بعدی کلا به مسائل مرتبط با خط و نظام نوشتاری میپردازد و این امکان را در اختیار مخاطب تازه آشنا با مسائل زبانی قرار میدهد تا شناختی نسبی از این حوزه به دست آورد. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است؛ نام آوا، خط و نظام نوشتاری، گفتوگوی پرسوء تدبیر و خط.
کورش صفوی در پیشگفتار این اثر اشاره می کند که بحث اصلی در این نوشتهها به جز نوشته اول (نامآوا) مرتبط به خط (خط و نظام نوشتاری، گفتوگوی پرسوء تدبیر و خط) است.
در فصل نامآوا مولف به این موضوع میپردازد که نام آواها در تمامی زبانها وجود دارند و ابزار مناسبی برای طرح فرضیهای مقبول برای پیدایش زبان در در انسان به حساب میآیند و از رساله کراتیلوس افلاطون تا زمان ما سابقهای طولانی دارد. اینکه نام آوا واژهای است که تقلیدی از صدایی در جهان خارج است و واژههایی چون «بمب»، «هق هق» و «تلق تلوق» از این دست واژگان هستند. او به این میپردازد که نام آواها مقوله واحدی را تشکیل نمیدهند و از جنبههای مختلف متفاوت هستند. در این بخش به صورت مفصل به ماهیت، ویژگی، گونه ها و... نام آواها میپردازد و با ذکر مثالهایی از شعرها آنها را تبیین میکند.در سه بخش بعدی مربوط به خط به تبیین مسائلی چون پیدایش نوشتار، حوزه نظام نوشتاری، ردهشناسی نظامهای خوانداری، الفبا، راههای تصحیح خط فارسی، خط و زبان و... میپردازد. ویژگی مهم آثار کورش صفوی این است که او زبان صمیمی و لحن جذابی در نوشتن دارد و تخصصیترین مسائل را به زبانی خودمانی برای مخاطب بیان میکند و همین امر سبب میشود آثار او برای مخاطب عام هم قابل فهم و خواندنی باشد، شیوهای که در این کتاب نیز به چشم میخورد. کورش صفوی متولد ۱۳۳۵ ، نایب رئیس انجمن زبانشناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. پژوهشهای او در زمینه معناشناسی، نشانهشناسی، رابطه زبانشناسی و ادبیات و تاریخ زبانشناسی است. از او تاکنون تالیفات و ترجمههای زیادی در حوزه زبان شناسی منتشر شده است. ترجمه کتاب «تمهیداتی برای طرح نظریهای در باب زبان» نوشته لویی یلمزلف و تالیف کتابی با عنوان «روایت» از دیگر آثار منتشر شده صفوی در امسال است. دفتر ششم از مجموعه نوشتههای پراکنده با نام «نام آوا و خط» در ۱۲۳صفحه با قیمت ۳۹۵۰۰ تومان از سوی انتشارات علمی منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4152/18475/71931
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4152/18475/71932
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4152/18475/71933
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4152/18475/71934
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4152/18475/71935
|
عناوین این صفحه
- از صلح تا جنگ!
- برپایی «فرهنگسرای مقاومت» به مناسبت ۱۳ آبان
- آغاز یک مشکل دیگر آژانسهای مسافرتی با ایرلاینهای خارجی
- اخبار
- اخبار