|
پنج برگ شاهنامه دوره تیموری گرانترین اثر هنری ایران
شب باشکوه اقتصاد هنر خط و خوشنویسی
چهارمین حراج هنرهای ایرانی اسلامی، باران، جمعه ۲۴ آبان مقارن با سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص) شبی باشکوه و به یادمانی برای هنرهای ایرانی و اسلامی شد؛ غیر از رکورد فروش ۲۶ میلیاردی، خلق رکورد گرانترین اثر هنری ایران به نام پنج برگ شاهنامه دوره تیموری به قیمت 9 میلیارد، عبور دو اثر دیگر هنر ایرانی اسلامی از مرز میلیارد و فروش ۱۶ اثر بالای یکصد میلیون تومان از جمله دستاوردهای این شب مبارک بود.
به گزارش امتیاز؛ این اتفاق بار دیگر یادآوری کرد در روزگار تنگنای اقتصادی، اقتصاد هنر محل مطمئن سرمایهگذاری است و به جهت درونزا بودن این حرکت، نمونه شاخص اقتصاد مقاومتی ست؛ از دیگر سو تهران هم به بازار پررونق جهانی هنرهای ایرانی اسلامی واکنش مثبت نشان داد تا ضرورت توجه بیشتر به هنرهای اصیل ایرانی اسلامی نزد سیاستگذاران یادآوری شود، امری که میتواند به توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی جذب گردشگران خارجی کمک شایان توجه کند.
حراج باران که توسط محبوبه کاظمی دولابی تأسیس و مدیریت میشود در چهارمین دوره خود ۹۴ اثر را به خریداران و مجموعهداران هنری پیشنهاد داد که در انتها با فروش ۶۹ اثر به مبلغ ۲۶ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان به کار خود پایان داد. شهرام شکیبا اجرای حراج را در مرکز همایشهای بینالمللی رایزن به عهده داشت.
پنج اثر گرانقیمت چهارمین دوره و شاهنامه ۹ میلیاردی
گرانترین اثر فروخته شده در این حراج پنج برگ از شاهنامه به خط نستعلیق متعلق به دوره تیموری بود که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود و با رشد قیمت شگفتانگیز، ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. در رتبه بعدی نقاشی مینیاتور و خط، چهره نواب اکبری بیگم، زوجه پادشاه هندوستان اثر هنرمند هندی مربوط به دوره زندیه قرار گرفت که ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد. پسازآن تابلوی ترجمه متن منشور حقوق بشر کوروش، خوشنویسی و فیروزه کوبی روی عقیق اثر حسین نیک طلب که ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومان قیمتگذاری شده بود سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد.
چهارمین اثر گرانقیمت این حراج انگشتر آیهالکرسی اثر حسین یساول، با قلمزنی خط محمدجواد رضوی روی حلقه فدیوم بود که ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد. خط نقاشی گلزار اثر حسن زرین قلم، با ترکیب رنگهای طبیعی روی کاغذ دستساز به تاریخ ۱۳۲۱ هجری قمری نیز ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
۱۴ اثر ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
نقاشیخط اثر فرامرز پیلارام مربوط به سال ۱۳۵۱ به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد.
شمایل حضرت علی و حسنین (ع) اثر علی ابن ابراهیم مربوط به دوره قاجار که ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.
تندیس فولادی از علیرضا آستانه که ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود با رشد قیمت سریع به مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
خط نقاشی اثر رضا مافی متعلق به سال ۱۳۵۴ به مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان چکش خورد.
مرغ بسمالله اثر عبدالحسین قزوینی به تاریخ ۱۳۰۷ هجری قمری که ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود با افزایش قیمت بیش از دو برابر، به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد.
قرآن کریم به خط نسخ وقار شیرازی فرزند وصال شیرازی، مربوط به سال ۱۲۸۰ هجری قمری ۳۱۰ میلیون تومان هدیه شد.
برگی دو رویه از قرآن کریم بر روی پوست آهو به خط کوفی متعلق به سده دوم و سوم هجری قمری ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
نقاشی و خط اثر ناصر اویسی به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
خط نقاشی تصویر امین الملک به خط حسن زرین قلم به تاریخ ۱۲۸۱ هجری قمری ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط سیاهمشق اثر میرزا غلامرضا اصفهانی به تاریخ ۱۲۹۸ هجری قمری ۱۷۰ میلیون تومان فروخته شد.
قرآن نفیس غبار نویسی همراه با بازوبند نقره منسوب به مسیح طالقانی متعلق به دوره قاجار ۱۶۰ میلیون تومان هدیه شد.
غبار نویسی آیات قرآن اثر محمدجعفر تبریزی، به تاریخ ۱۱۰۳ هجری قمری ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد.
غبارنویسی تصویر معراج حضرت رسول (ص) اثر محمدابراهیم زرین قلم مربوط به سده ۱۳ هجری قمری به مبلغ 110 میلیون تومان فروخته شد.
مثنوی شیرین و فرهاد به خط محمدرضا ابن ضیاءالدین مربوط به سال ۱۲۲۷ هجری قمری که ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
۵۰ اثر زیر ۱۰۰ میلیون
دو قطعه قطاعی آیات قرآن به خط نستعلیق متعلق به دوره قاجار ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
اثر خط کوفی تزیینی متعلق به ۱۲۹۶ هجری قمری ۷۵ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط چلیپا اثر عبدالرشید دیلمی، خواهرزاده میرعماد، مربوط به دوره صفوی ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط سیاهمشق اثر میرحسین تبریزی به تاریخ ۱۲۹۵ هجری قمری ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
چهار قطعه قطاعی اشعار حافظ بر اساس خط میرعماد، مربوط به دوره صفوی ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
مجسمه برنزی «ب» برگرفته از خط میرعماد الحسنی اثر حمید رحیمی بافرانی ۲۶ میلیون تومان فروخته شد.
برگی ۱۲ سطری از قرآن کریم به خط کوفی برگرفته از قرآن کریم قرن ۵ و ۶ هجری قمری ۷۰ میلیون تومان هدیه شد.
عصای چوبی با دسته نقره متعلق به عبدالحسین فرمانفرما در دوره احمدشاه قاجار ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
نقاشی تصویر مولانا با خوشنویسی ضیاء، و نقوش اسدالله کرمانی به تاریخ ۱۲۲۲ هجری قمری، ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط چلیپا اثر شیرعلی متعلق به دوره صفوی ۴۰ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط درویش عبدالمجید طالقانی مربوط به دوره صفوی ۳۲ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط اثر صدرالکتاب شاگرد میرزا محمدرضا کلهر به تاریخ ۱۳۱۶ به مبلغ ۲۵میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط اثر عبدالرحیم افسر مربوط به دوره قاجار ۳۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط تعلیق اثر محمدکاظم واله اصفهانی به تاریخ ۱۲۱۵ هجری قمری ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
دو قطعه کتیبه اثر ملکمحمد از روی خطوط میرعماد الحسنی قزوینی به تاریخ ۱۳۱۹ هجری قمری ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.
ظرف برنجی نفیس به تاریخ ۱۲۹۳ هجری قمری ۳۰ میلیون تومان فروخته شد.
دیزی خوری مسی با قلمزنی خط نستعلیق محمدعلی متعلق به ۱۲۹۸ هجری قمری ۲۵ میلیون تومان چکش خورد.
بیاض شعر ۲۰ صفحه اثر میرزا کوچک و ۵۳ صفحه اثر وصال شیرازی مربوط به دوره قاجار ۴۶ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط اثر محمدحسین عمادالکتاب به تاریخ ۱۳۴۲ هجری قمری ۵۵ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط نستعلیق اثر ابوعلی الحسینی محمد قدسی متعلق به ۱۳۳۱ هجری قمری ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.
طومار سوره هود اثر زینالعابدین محلاتی با خط نسخ به تاریخ ۱۲۹۶ هجری قمری ۵۵ میلیون تومان فروخته شد.
طومار دعای زیارت عاشورا به خط نسخ محمدباقر اصفهانی به تاریخ ۱۲۶۷ هجری قمری ۴۴ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط دعا اثر محمدتقی مربوط به دوره قاجار ۴۲ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط آیهالکرسی اثر سید محمد اصفهانی به تاریخ ۱۳۱۵ هجری قمری ۵۰ میلیون تومان فروخته شد.
عقدنامه قاجاری متعلق به سال ۱۲۹۰ هجری قمری ۷۰ میلیون تومان چکش خورد.
قطاعی اثر مهدی شریف به تاریخ ۱۳۰۵ هجری قمری ۳۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط نستعلیق حدیث سلسله الذهب، اثر پور آقابزرگ به تاریخ ۱۳۱۱ هجری قمری ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
کتاب منشأت با کتابت میرزا مهدی خان منشی با خط تعلیق بدون نقطه مربوط به دوره افشاریه ۳۳ میلیون تومان فروخته شد.
کتاب دعا به خطّ کوفی مربوط به دوره قاجار ۵۵ میلیون تومان چکش خورد.
قاب آینه متن صلوات بر چهارده معصوم مربوط به دوره قاجار ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
غبار نویسی آیات به خط تعلیق مربوط به دوره قاجار ۷۰ میلیون تومان چکش خورد.
سطر شکستهنستعلیق منسوب به میرزا غلامرضا اصفهانی مربوط به دوره قاجار ۲۹ میلیون تومان فروخته شد.
سطر نستعلیق اثر علیاکبر گلستانه مربوط به دوره قاجار ۱۲ میلیون تومان چکش خورد.
انگشتر قاجاری با حکاکی روی عقیق متعلق به ۱۲۲۱ هجری قمری ۱۲ میلیون تومان فروخته شد.
هفت قطعه خط میرحسین ترک و شاگردان مربوط به دوره قاجار ۸۰ میلیون تومان فروخته شد
خط نقاشی اثر محمود زنده رودی به تاریخ ۱۳۹۱، ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط نستعلیق حدیث نبوی اثر غلامحسین امیرخانی با تذهیب رامین مرآتی به مبلغ ۷۵ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط چلیپا اثر کیخسرو خروش به تاریخ ۱۳۷۲ به مبلغ ۴۲ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط شکستهنستعلیق اثر یدالله کابلی خوانساری به تاریخ ۱۳۸۴ به مبلغ ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط نستعلیق علیاشرف صندوق آبادی به مبلغ ۳۵ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط سیاهمشق اثر احمد پیله چی قزوینی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط شکستهنستعلیق یدالله کابلی خوانساری به مبلغ ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.
مجسمه برنزی مرغ بسمالله اثر حمید رحیمی بافرانی مبلغ ۲۰ میلیون تومان چکش خورد.
قطعه خط سیاهمشق علیاشرف صندوق آبادی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان فروخته شد.
قطعه خط نستعلیق اثر احمد شفیعیها ۱۲ میلیون تومان چکش خورد.
تخشیب و آتش اثر محمدرضا توابی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.
برگی از قرآن کریم به خط هنرمند افغانستانی محمد یونس جامی ۱۲ میلیون تومان فروخته شد.
خط کوفی بنایی اثر نیک محمد مستمند غوری هنرمند افغانستانی ۱۳ میلیون تومان فروخته شد.
نقاشی پشت شیشه سوره علق به خط ریحان اثر سیما عظیمی ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.
حلیه پیامبر (ص) به خط ثلث و نسخ اثر عبدالله قهرمان ۱۲ میلیون تومان فروخته شد.
همچنین در چهارمین حراج باران 25 اثر به فروش نرسید.
تمدید نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز»
نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» به کارگردانی فرید قادرپناه به دلیل تعدد تعطیلیهای مابین اجرا تمدید شد.
نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» به کارگردانی فرید قادرپناه و تهیه کنندگی مهرداد بهاالدینی که از ۲۸ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است و قرار بود تا ۲۸ آبان اجرا داشته باشد، به دلیل تعدد تعطیلیهای پیش آمده در طول اجرا، تا ۵ آذر تمدید شد.
بهنام شرفی، کاوه مرحمتی، آزاده مشعشعی، امین جلالی و مینا زرنانی بازیگران تازهترین تولید گروه تئاتر ریگولیتو هستند.
قادرپناه خود نویسندگی این نمایشنامه را به عهده داشته که در خلاصه آن آمده است: «پترسون که نویسنده مطرحی در شهر است در شصت و چند سالگی به دلیل نامعلوم دیوانه میشود و خانه را ترک می کند، الان هفت سال رفتن پترسون میگذرد.» ماریا حاجیها طراح گریم، رضا خضرایی طراح نور، باران سیبی طراح لباس، امیر دوستی طراح صدا و آهنگساز، سحر نهاوندینژاد طراح پوستر و بروشور، مهرداد افشار طراح تیزر و ویدیوآرت گروه طراحان این نمایش را تشکیل میدهند.
همچنین سارا سیبی دستیار کارگردان و برنامهریز، گروه تئاتر ریگولیتو مجری طرح، فواد خراباتی مشاور تولید و تبلیغات، آوا فیاض مدیر تبلیغات، روابط عمومی و مشاور رسانه، مصطفی اکبرزاده عکاس، علی سیبی مدیر صحنه دیگر عوامل نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» هستند.
هنرمندان پیشکسوت» طومار نوشتند
مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از امضای یک طومار خطاب به دولت، توسط اعضای این موسسه درباره طرح ادغام موسسه در بنیاد رودکی خبر داد.
مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت جمعه ۲۴ آبان ماه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از هنرمندان پیشکسوت در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: معتقدم مهربانیهای آقای نوبخت اسباب دردسرشان هم شده است اما خوشحالم طی ۵ سالی که موسسه تاسیس شده، حامی ما بودند و اگر ایشان نبود امروز چنین ظرفیتی نداشتیم که نمایشگاهی به این وسعت برپا کنیم.
وی افزود: بیش از ۲۳۰ اثر در رشتههای مختلف هنرهای تجسمی به شکل معجزهواری و در زمانی کم و محدود جمع شد. جالب است بدانید ما در این نمایشگاه آثاری که از سال ۱۳۳۹ تا آبان ۹۸ خلق شدند، به نمایش گذاشتیم.
عظیمی بیان کرد: عرضه آثار هنری نیاز به بازار دارد و فکر میکنم همان طور که برای نمایشگاه کتاب، محلی برای عرضه وجود دارد، برای هنرهای تجسمی نیز باید محلی برای نمایش و عرضه آثار وجود داشته باشد.
به گفته وی، سرمایهگذاری روی «گردشگری هنر» همچون گردشگری سلامت، از دیگر مباحثی است که در حوزه هنرهای تجسمی باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به برخی محدودیتها برای هنرمندان پیشکسوت، تصریح کرد: محدودیتهایی وجود دارد که نگرانیهایی را برای هنرمندان به وجود میآورد، اما اگر حصارش شکسته شود، هنرمندان قطعاً با اشتیاق بیشتری به تولید آثار هنری خواهند پرداخت. بهعنوان مثال ساخت استودیوی موسیقی و سینمایی و گالری مجهز برای آثار تجسمی از جمله این موارد است. قطعاً بخش اصلی که میتواند برای ما درآمدزایی کند، گالری است که درخواست داشتیم گالری درخوری برای موسسه راهاندازی شود.
محمدباقر نوبخت نیز در این مراسم گفت: اگر احساس متقابل انسانها را نسبت به هم دستهبندی کنیم، دو دسته متمایز و قابل تشخیص است و مهمترین آنها احترام متقابل است که اگر انسانها نسبت به هم روا دارند، بسیار قابل تمجید است. البته این احساس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثلا سلسله مراتب اداری ایجاب میکند تا احترامی ضابطهمند ایجاد شود اما فراتر از آن احساس علاقه است و من شما را دوست دارم و ترجیح میدهم در هر فرصتی در جمع شما حاضر شوم.
وی بیان کرد: اینکه بگویند نوبخت با تمام مشغله، با عشق و علاقه حامی هنرمندان است، درست است چراکه اگر کسی فهم داشته باشد به خوبی میداند که مواریث فرهنگی ما نزد پیشکسوتان است.
در ادامه، قطعه شعر خوشنویسی شده توسط یکی از هنرمندان پیشکسوت به مشاور رییس جمهور اعطا شد. سپس در مراسمی نمادین، محمدباقر نوبخت از قربانعلی اجلی، منیژه آرمین، بیژن بیژنی، امیرعلی جوادیان، ناصر جواهرپور و داوود فرشباف رواسانی با لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر کرد.
در پایان این مراسم، محمدباقر نوبخت از بخشهای مختلف نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت بازدید کرد.
اخبار
«پدر خوانده» به شبکه نمایش می آید
فیلم های آل پاچینو از جمله «پدرخوانده» از شنبه ۲۵ آبان در شبکه نمایش روی آنتن می روند.
این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم هایی از آل پاچینو بازیگر سینما پخش می شود.
او در دوران کودکی صدا و بازی شخصیت هایی را که در فیلم ها می دید، تقلید می کرد تا اینکه سال ۱۹۶۶ در کلاس بازیگری لی استراسبرگ شرکت کرد و مدتی بعد در نقش های مکمل به بازی پرداخت و در این مدت موفق به دریافت ۲ جایزه تونی شد. پاچینو اولین بار در سال ۱۹۶۹ در فیلم «ناتالی و من» به ایفای نقش پرداخت. سرانجام در سال ۱۹۷۹ و با بازی در فیلم به یادماندنی «پدرخوانده» زندگی اش برای همیشه تغییر کرد.
«پدر خوانده ۱»، «سر پیکو»، «سیمون»، «عدالت برای همه»، «بی خوابی»، «افشاگر» و «قتل عادلانه» از جمله آثار مطرحی هستند که با بازی این بازیگر به ترتیب از شنبه ۲۵ آبان ماه تا جمعه اول آذرماه ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش شده و ساعت ۳ بامداد و ۸ صبح روز بعد بازپخش می شوند.
جشنواره سانتا باربارا از اسکورسیزی تجلیل کرد
با اهدای جایزه کرک داگلاس به مارتین اسکورسیزی در جشنواره فیلم سانتا باربارا، از این کارگردان تجلیل شد.
جشنواره بینالمللی فیلم سانتا باربارا شب پیش ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه با اهدای جایزه کرک داگلاس برای دستاوردهای سینمایی، از مارتین اسکورسیزی تجلیل کرد.
مارتین اسکورسیزی برای مجموعه درخشان آثارش، دیشب در جشنواره فیلم سانتا باربارا تجلیل شد.
وی در این مراسم با دریافت جایزه کرک داگلاس که برای دستاوردهای فوقالعاده در سینما اهدا می شود، مورد قدردانی قرار گرفت.
در این مراسم لئوناردو دیکاپریو و آل پاچینو نیز حضور داشتند. کامرون داگلاس پسر مایکل داگلاس و نوه کرک داگلاس نیز از دیگر حضار بود.
در این مراسم جمع کوچک مهمانان روی فرش قرمز رفتند و نگاهی به بیش از ۵۰ سال سابقه فیلمسازی وی شد.
وی «خیابانهای پایین شهر» را سال ۱۹۷۳ ساخت و در آن جامعه کوچک ایتالیاییهای نیویورک را تصویر کرد که فیلم «پدرخوانده» پاسخی به آن شد.
او سال ۱۹۹۰ «دوستان خوب» را ساخت که شاهکاری در باره زندگی در حومه شهر بود و پاسخ امروز به آن «سوپرانوها» است و اکنون با ساخت «ایرلندی» که درامی درباره زندگی و مرگ است، نسخه دیگری از این فرهنگ را تصویر کرده است.
اگر اسکورسیزی هیچ کار دیگری جز این سه فیلم نساخته بود باز شایسته جایگاه ویژه در تاریخ سینما بود.
با این حال او فیلمهای درخشان دیگری در کارنامه دارد که شامل «راننده تاکسی» در سال ۱۹۷۶، «عصر معصومیت» در سال ۱۹۹۳، «آخرین وسوسه مسیح» در سال ۱۹۸۸ و «تنگه وحشت» در سال ۱۹۹۱ میشود. «گاو خشمگین» در سال ۱۹۸۰ و «گرگ وال استریت» در سال ۲۰۱۳ از دیگر کارهای درخشان وی است. مارتین اسکورسیزی برای «ایرلندی» یکی از امیدهای دریافت اسکار امسال است.امسال چهاردهمین دوره اهدای جایزه کرک داگلاس بود. این جایزه از سال ۲۰۰۶ برای یک عمر دستاورد سینمایی به یک چهره موثر سینمایی اهدا میشود. هیو جکمن، جودی دنچ، وارن بیتی، جین فوندا، جسیکا لانگ، فارست ویتاکر، رابرت دنیرو، مایکل داگلاس، هریسون فورد، کوئنتین تارانتینو، اد هریس، جان تراولتا از دریافت کنندگان پیشین این جایزه هستند. سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم سانتا باربارا از ۱۵ تا ۲۵ ژانویه برگزار خواهد شد.
اخبار
آزیتا ایرایی: ادامه نگارش سریال برادران رزاقکریمی
به جانبازان اجحاف شده است
آزیتا ایرایی نویسنده سریال «بینشان» که به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی و تهیهکنندگی مرتضی رزاقکریمی ساخته میشود از ادامه نگارش فیلمنامه این مجموعه خبر داد.
آزیتا ایرایی نویسنده سریال «بی نشان» در گفتگو با خبرنگاران درباره این مجموعه که قرار است به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی ساخته شود، گفت: من با همکارم مهدی حمزه این سریال را مینویسیم و چون هنوز شروع کار است بهتر است خیلی درباره جزئیات این سریال صحبت نشود.
وی ادامه داد: با این حال این سریال فضایی اجتماعی و خانوادگی دارد و دغدغههای آقای رزاقکریمی درباره جانبازان است.
ایرایی در توضیحات بیشتر گفت: این سریال ۳۰ قسمتی است و ممکن است در نگارش بیشتر شود، «بی نشان» نام موقت آن است و اگر به اسم بهتری برسیم ممکن است تغییر کند.
این نویسنده در واکنش به اینکه در تلویزیون کمتر سریالی درباره جانبازان ساخته شده است، بیان کرد: تا حد زیادی به این قشر اجحاف شده است من در این چند ماه با خیلی از جانبازان صحبت کردم و احساس کردم به شکل عمیق از این افراد صحبت نشده است.
وی اضافه کرد: ویژگی این سریال این است که در زمان حال میگذرد و ما سراغ زمان جنگ نرفتیم. ما با جانبازانی سر و کار داریم که دهه چهارم یا پنجم زندگی آنهاست و دغدغههای امروز آنها را میبینیم. ما تلاش داریم کاری جذاب، عمیق و تاثیرگذار تولید کنیم، آقای رزاقکریمی هم مستندهای بسیاری درباره جانبازان ساختهاند و وقتی با آن نگاه وارد تولید این سریال میشوند به اثر باکیفیتی منجر خواهد شد.
نمیتوان سراغ همه سوژهها رفت
ایرایی در واکنش به اینکه سوژههای سریالهای تلویزیونی به آثار اجتماعی درباره اعتیاد و ازدواج محدود شدهاند، عنوان کرد: سوژهها محدود است و بحثی در این نیست و نمیتوان سراغ همه سوژهها رفت اما من تلاشم این است که حتی اگر سراغ سوژهای هم میروم کاری نو باشد.
وی تأکید کرد: من نمیگویم «دلدار» خیلی کار خاصی بود ولی حداقل تلاش کردیم با یک داستان یک خطی پیش نرویم و با سه خط داستان موازی، سریال را پیش بردیم که تا حدی موفق بود. به هر حال هر محصولی شرایط خود را دارد و ما هم در این سریال با معضلاتی رو به رو بودیم و شرایط نگارش و تولید میتواند در کیفیت کار تاثیر بگذارد.
برگزاری کنسرت «زروان»
با اجرای قطعاتی از آهنگسازان معروف جهان
علی قزانی مدیر نوای شهر آشوب و تهیه کننده کنسرت گروه «زروان» درباره انتخاب نام این کنسرت گفت: نامگذاری مکتب امپرسیون که متعلق به اواخر سده نوزدهم میلادی است و از هنرهای تجسمی به سبک شناسی موسیقی راه یافته است، ریشه در لحظه تاثیرگذاری یک منظره در اولین نگاه مخاطب دارد.
وی عنوان کرد: استفاده از ترکیبهای صوتی مبهم ولی متنوع، همراه با تعلیق و در عین حال بعضا دارای تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره که در ذهن مخاطب تداعی گر درجات متنوع تیرگی و روشنی رنگها و همچنین فضای مه آلود است، میتواند مبنای این وام گیری از دایره واژگانی هنرهای تجسمی باشد.
قزانی با اشاره به کنسرت این گروه در آذر ماه افزود: گروه «زروان» (رسیتال ویولن) ۶ آذر ۱۳۹۸ در تالار رودکی ساعت ۲۰ روی صحنه خواهند رفت.
وی همچنین درباره آثاری که در کنسرت گروه «زروان» اجرا خواهد شد، توضیح داد: در رسیتال ویولنی که توسط بابک کوهستانی نوازنده ویولن و ۲ همکار دیرینش در آنسامبل «زروان»، کارن سلاجقه نوازنده پیانو و نرگس فلاح پسند نوازنده ویولنسل اجرا خواهد شد، آثار ۲ آهنگساز فرانسوی شُهره به مکتب امپرسیونیسم یعنی کلود دبوسی و موریس راول آنچنان سنگینی میکنند که خواه ناخواه این اجرا را در ذهن مخاطب، اجرایی پیرامون موسیقی امپرسیونیستی به حساب میآورد. از این رو «زروان» نیز ترجیح را بر آن قرار داده تا یکدستی این کنسرت را از بین نبرد و از دیگر آثاری متناسب، در کنار آثار آهنگسازان نامبرده بهره ببرد.
قزانی ادامه داد: گرچه ۲ آهنگساز دیگر این برنامه، اتورینو رسپیگی ایتالیایی و اوژن ایزای بلژیکی مشخصا در زمره آهنگسازان امپرسیونیست محسوب نمیشوند اما هم عصر بودن آنها با ۲ آهنگساز فرانسوی و همچنین تفکر غالب بر آثار منتخب آنها در این کنسرت (سونات ویلن و پیانو اثر رسپیگی و سونات ویولن سولوی شماره ۵ اثر ایزای) که المانهای امپرسیونیستی در آنها دیده میشود قرابت شکلی و محتوایی قابل توجهی را در رپرتوار این کنسرت رقم زده است.
علاقه مندان می توانند، بلیت های این کنسرت را از طریق سایت iranconcert.com خریداری کنند.
مصطفی احمدی:مهران مدیری چرا راضی به بازگشت «دورهمی» شد؟
آغاز پخش از آذرماه
تهیهکننده مجموعه «دورهمی» درباره دلایل مهران مدیری، مجری این برنامه برای بازگشت این مجموعه به تلویزیون و زمانبندی آغاز ضبط و پخش سری جدید این مجموعه توضیحاتی ارائه کرد.
سید مصطفی احمدی تهیهکننده برنامه تلویزیونی «دورهمی» درباره تولید و پخش سری جدید این مجموعه با وجود اعلام قطعی منتفی شدن دنباله آن، به خبرگزاری مهر گفت: با توجه به استقبال کمنظیر بینندگان عزیز از چند سری قبل برنامه «دورهمی»، همچنین پیشنهاد سازمان صداوسیما و تأکید مهران مدیری مبنیبر آنکه برنامهای تولید شود که همه مردم در سراسر کشور بدون پرداخت هزینه امکان دسترسی به آن را داشته باشند و باعث بهتر شدن حال مردم شود، تصمیم گروه بر آن شد که تولید «دورهمی» برای پخش از تلویزیون را مجدداً آغاز کنیم.
احمدی درباره اینکه چه تغییراتی قرار است در این برنامه انجام شود، اظهار کرد: «دورهمی» در حال حاضر با همان سبک و ساختار قدیمی به آنتن بازمیگردد و با تشکیلِ اتاق فکر مشغولِ ایدهپردازی برای اضافه کردن بخشهای جذاب و گوناگون به برنامه هستیم که به تدریج در طول کار انجام خواهد شد. وی همچنین در پاسخ به شروع ضبط این مجموعه عنوان کرد: به زودی ضبط و تصویربرداری مجموعه را آغاز میکنیم و «دورهمی» طی یک یا دو هفته آینده روی آنتن شبکه نسیم میرود.تهیهکننده «دورهمی» در پایان در پاسخ به اینکه این مجموعه چه رویکرد جدیدی برای رضایت مخاطبان دارد هم عنوان کرد: طی بیش از سی سال فعالیت هنری ِ مهران مدیری، همواره شاهد نوآوری و ارائه سبکهای گوناگون از ایشان در کارهای مختلف بودهایم که مورد توجه مردم هم قرار گرفته و در سری جدید برنامه «دورهمی» هم این اتفاق تکرار خواهد شد.
قاسمزاده اصل:پیش تولید «الماس» آذرماه آغاز میشود
حجت قاسمزاده اصل کارگردان «الماس» از آغاز پیش تولید این اثر در نیمه دوم آذرماه خبر داد.
حجت قاسمزاده اصل کارگردان سینما در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره زمان ساخت فیلم سینمایی «الماس» به تهیهکنندگی رحمان سیفی آزاد که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده است، گفت: پیش از این، نام این فیلمنامه «نیش» بود اما به ما گفتند فیلم دیگری با این نام ساخته شده و آن را تغییر بدهید به همین دلیل ما نام آن را «الماس» گذاشتیم. «الماس» یک فیلم اجتماعی و به روزی است که میتواند جذاب باشد. در واقع در حوزه ژانرهای کمتر پرداخته شده است. وی افزود: در نظر داریم این فیلم را در نیمه دوم آذر پیش تولید آن را آغاز و سپس شروع به فیلمبرداری آن در تهران کنیم. به نظرم «الماس» فیلمنامه خوبی دارد و می تواند موفق باشد چراکه موضوع کلی آن درباره حرص و آز است و بسیاری به آن مبتلا هستند از سوی دیگر یک موقعیت هوشمند دارد که میتواند مخاطب را به خود جذب کند. قاسمزاده اصل بیان کرد: تهیهکننده این پروژه رحمان سیفیآزاد است که من چند تله فیلم را در زمان مدیریت وی در تلویزیون ساختم. یعنی اگر آقای سیفیآزاد نبود اصلا آن تلهفیلمها ساخته نمیشد و با پشت گرمی و شجاعت او این اتفاق افتاد از همین رو یک دوستی برای ما پیش آمد که امیدوارم این همکاری هم به ثمر برسد.وی در پایان بیان کرد: در آن دوران ساخت تلهفیلمها کار آسانی نبود و مثل همیشه شوراهای تصمیمگیر کماطلاع و کمتوان بودند که البته الان هم همین مشکل را داریم. در آن زمان، آقای سیفی آزاد اعضای این شورا را قانع می کردند و این تله ها ساخته می شدند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18545/72225
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18545/72226
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18545/72227
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18545/72228
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18545/72229
|
عناوین این صفحه
- شب باشکوه اقتصاد هنر خط و خوشنویسی
- تمدید نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز»
- هنرمندان پیشکسوت» طومار نوشتند
- اخبار
- اخبار