|
حاکمیت جهانی عدالت برای مردمان دنیا
علی معروفی آرانی
هیچ عدالتی در هنجارهای جهانی پدید نمیآید مگر اینکه به طور مستقیم و به عنوان مسالهای با اهمیت به محرومیت اقتصادی بپردازد.
مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۰۰۷ میلادی، ۲۰ فوریه را به عنوان «روز جهانی عدالت اجتماعی» معرفی کرد. در همین روز از کشورهای عضو دعوت شد تا با اختصاص روز عدالت اجتماعی برای ترویج فعالیتهای ملی مطابق با هدفهای اجلاس جهانی توسعه اجتماعی گام بردارند و در ریشهکن کردن فقر، ارتقای اشتغال کامل و کار مناسب، برابری جنسیتی و دسترسی به رفاه اجتماعی و عدالت تلاش کنند.
عدالت در بسیاری از نقاط جهان براساس میل دولتمردان و نخبگان حاکمیت سیاسی برای مردم تعریف و اجرایی میشود. هرچند عدالت برای دولتمردان درلفظ،عدل و عادل بودن معنا می دهد، اما در عمل به مثابه حرکت لاک پشت در ریگزار است. عدالت در عرصه جهانی شدن در قرن بیستم واژهای غریبه برای جامعه سرمایهداری و فئودال و مبتنی برارزشهای تحمیلی و تقریری ماکیاولیستی برای حاکمان و نخبگان عالی جامعه است.
مبحث جاری درباب جهانی شدن، توسعه عدالت اجتماعی برای مردم دنیاست. عدالت از مهمترین واژهها در قاموس تمدن بشری به شمار میرود که رعایت آن از دیدگاه هر انسانی از ضروریترین امور محسوب میشود به گونهای که هیچ انسانی این موضوع را انکار نمیکند. این واژه به معنای برقراری توازن و تعادل در نظم اجتماعی در بیشتر فرهنگهای کهن وجود داشته است.
شاید گنجاندن بعد دینی در انقلاب هنجاری بیش از سایر جنبهها بحث انگیز باشد. زیرا بسیاری از مفسران عرصه جهانی دین را عنصری تفرقه افکنانه و بسیار نزدیک به برداشت هانتینگتون از وضعیت جهانی به عنوان مولفهای برای برخورد تمدنها میدانند. اما از دیدگاه هانتینگتون عدالت در سایه دین وجهی دوگانه دارد؛ وجهی مخرب برای حاکمیت جهانی انسانی از یک سو و بخش ضروری برای رسیدن به آن. دین میتواند تودهها را در زمینه اخلاقی و روحانی، در زمینه وحدت خانواده و چشم اندازهای مشترک بسیج کند. اما واقعیت این است که دین به عنوان پدیدهای جهانی در حال ظهور مجدد است.
گفتوگوی تمدنی و بیندینی بخشی از تلاش برای هویت مشترک انسانی است که درک و پذیرش تفاوتها را با تایید ارزشها و اهداف مشترک درهم میآمیزد. چنین ظهور دوبارهای از دین میتواند به حاکمیت انسانی درچارچوبهای مختلف منطقهای کمک کند.
توسعه مردمگرا
این جنبه از انقلاب هنجاری بیش از سایر وجوه، آرمان گرایانه است. این جنبه بر آن است که مردم باید منابع لازم و مشترک را برای توسعه تعیین کنند نه منفعت طلبی را. در طرز بیان نهادهای بین المللی چون بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول تغییراتی مشاهده شده است که پاسخ به این تقاضا را نوید میدهد. البته در حال حضر این گرایش به اصول توسعه به دور از منفعت ملی طلبی، بیشتر آرمان گرایانه به نظر میرسد زیرا درحال حاضر همه حرکات و جریانهای مرتبط با این حوزه تحت فرمان سرمایهاند.
نتیجه اینکه هیچ انقلابی هنجاری جهانی پدید نمیآید مگر اینکه به طور مستقیم و به عنوان مسالهای با اهمیت به محرومیت اقتصادی بپردازد و در پی کاهش میزان نابرابری بین کشورها، ادیان و طبقات باشد. این مساله، موردی روشن و در عین حال مبهم است، زیرا حل آن مستلزم بازنگری اساسی در تندرویهای ایدئولوژیک موجود در بافت و ساخت جهانی شدن است.
جبران بیعدالتیها: عدالت برای قربانیان
از جمله تلاشهای بیسابقه برای جبران بیعدالتیهایی که در گذشته علیه گروهی از مردم روا داشته شده است، تشکیل جنبشهای عدالت خواه در این چند دهه اخیر بوده است.
یکی از مهم ترین تلاش ها برای جبران، حمایت از حقوق بازماندگان هولوکاست است. تجربه پیگیری ادعاهای هولوکاست برای سایر گروههای تحت ستم هم راهگشا بوده است. ژاپن پس از آلمان در صدد جبران ظلمهای رواداشته خود در حق ملتهای آسیایی برآمد؛ اما این حرکت پنجاه سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم صورت گرفت. اهمیت این حرکت های جبرانی را نمیتوان در این مرحله ارزیابی کرد.
اما شکلگیری نمادهای جهانی برای دفاع از حقوق مظلومان به بعد از جنگ جهانی دوم باز میگردد، محاکمه جنایتکاران جنگی در نورنبرگ و توکیو بعد از جنگ جهانی دوم ابتدا اقدامی رادیکال تلقی میشد، اما به تدریج وجهه رادیکال خود را ازدست داد. پاسخگویی و پاسخگو بودن دربرابر اعمال جنایتکارانه در مقاطعی از تاریخ، چند دههای خود به ابزاری گزینشی تبدیل شده است و بیشتر درباره کسانی اجرا میشود که حاکم کشورهای ضعیف بودهاند و کمتر در مورد کشورهای قدرتنمد و جنایات آنها درسایر کشورها به کارآمده است. سکوت غرب در قبال رفتار روسیه در چچن، بیپاسخ ماندن جنایات آمریکا در ویتنام و جنایات آریل شارون در صبرا و شتیلا نمونههایی از این گزینشی عمل کردن است. اما جنبشهای دفاع از حقوق بشر را میتوان نمونههایی از تلاش برای اجرای عدالت دانست.
تصور یک عدالت جهانی در منطقه اروپای غربی /ایجاد برخی شرایط تسهیل کننده
نخستین تکانههای هنجاری بعد از جنگ جهانی دوم مشاهده شد. محاکمه جنایت کاران جنگی در نورنبرگ و توکیو، تاسیس سازمان ملل متحد، شکلگیری کنوانسیون نسل کشی و اعلامیه جهانی حقوق بشر نمونههایی از تصور یک عدالت جهانی است. در دوره پس از جنگ، دو نوآوری بزرگ درنظم جهانی اتفاق افتاد. اولین نوآوری غلبه بر ضعفهای موجود درهماهنگی اقتصاد جهانی بود. تاسیس صندوق بینالمللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی از جمله نهادهایی بودند که برای اطمینان بخشی به آفریقا و آسیا، درخصوص امکان پیشرفت اقتصادی برای آنان بدون دخالت سایر قدرتها شکل گرفتند.
دومین نوآوری مهم، شکلگیری رویکرد منطقهای برای بهبود و بازسازی وضعیت اروپای غربی بود.
اجرای عدالت حاکمیت جهانی در اروپای غربی با ایجاد شرایط تسهیل کننده برای این منطقه از مردم جهان شکل گرفت. درسال ۲۰۰۱، منطقه گرایی اروپاییها به بلوغ اولیه خود که اتحادیه اروپا و توافق برسرداشتن پول واحد در سال ۲۰۰۲، بود رسید.
این پیشرفتها همراه با مجموعهای از پیشرفتهای فناورانه خصوصاً درعرصه فناوری اطلاعات (IT)، رایانه و اینترنت و پیدایش طرح وارههای سازمانی شبکهای درعملیات تجاری سازی مشخص گشت که بین گذشته و حال، فاصله و شکاف عمیقی بوجود آمده که تشریح آن به واژههای توصیفی جدیدی نیازدارد. جهانی شدن یکی از آنهاست که زمینه جدیدی برای غلبه بر فقر و محرومیت اجتماعی همراه با تکیه بر بازار و بخش خصوصی فراهم آورده است.
عدالت اجتماعی در نگاه امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره) عدالت را یکی از مهمترین ارزشهای جوامع بشری میدانست و به صورت مکرر بر این نکته تاکید داشت. از این رو در صحیفه ایشان مفاهیمی از قبیل عدالت، عدل، محروم، محرومان، محرومین، مستضعفان، مستضعف، فقیر، فقرا، فقر و .. بارها مود استفاده قرار گرفت و به شکل اثباتی تأکید و بر لزوم توجه به آنها بسیار توصیه شده است.
درخواست برای عدالت جهانی، تلاش برای زسیدن به حاکمیت انسانی جهانی در صحنه سیاسی است. قانونی و مشروع بودن دخالتهای بشر دوستانه حرکت به سوی دموکراسی جهانی، احیای دین و تلاش برای توسعه مردمگرا، محل بسیاری از اختلاف نظرهاست.
مفهوم عدالت از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
ورود رهبر معظم انقلاب به موضوع عدالت از چشمانداز جایگاه و نقش ممتاز دینی است. بر این اساس اولین ویژگی متمایزکننده دین از سایر منابع معرفتی آن است که دین هدف خود را اقامه عملی عدالت قرار داده است و آن را هدفی برای تحقق عبودیت در حیات فردی و جمعی انسانی میداند.
بر اساس ویژگی دومی که رهبر معظم انقلاب در نقش متمایز دین بیان میکند، عدالت، موضوعی برای مطالعات نظری و در عین حال یک مبنا برای مبارزه اجتماعی علیه ظالمان و طاغوت است؛ از سوی دیگر هر اقدام عملی جهت تحقق عدالت در جامعه، ما را در نزدیک کردن جامعه به ظرفیتی برای ظهور حضرت مهدی یاری میکند.
مطلق دانستن ارزش عدالت در نگاه رهبر معظم انقلاب، برآمده از نگاه ایشان در حوزه فلسفه اخلاق است. پیامد مطلق دانستن عدالت آن است که عدالت همهجا و در هر زمانی حق و بجاست. در واقع سایر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی همچون صلح، متصف به صفت عادلانه یا ظالمانه میشوند و به تبع مشروعیت یا عدم مشروعیت پیدا میکنند.
از نگاه حضرت آیت الله خامنهای؛ عدالت باید گفتمان حاضر در صحنه مردم و مسئولان و به خصوص نسلهای تازه باشد. در واقع عدالت باید همیشه نصب العین جامعه باشد و مورد مطالبه و درخواست عمومی قرار گیرد تا محقق شود. باید جریانی در اثر این گفتمان سازی شکل گیرد که مردم آگاهانه طلب حق کنند و در اثر شکل گیری این جریان عمومی، مبنایی برای تلاش به منظور تحقق عدالت، شکل گیرد. آنچه مورد نظر رهبر انقلاب است، تحقق عدالت حداکثری است.
حضرت آیت الله خامنهای به سه دلیل بحث عدالت را مطرح و بر اهمیت راهبردی آن تاکید میکنند: لزوم گفتمان عمومی شدن عدالت، پرهیز از سعی و خطا در دهه چهارم انقلاب در اقامه عدالت و توجه به عنصر عدالت در پیشرفت در دوران پیشرفت جمهوری اسلامی.
در نهایت میتوان اندیشه حضرت آیت الله خامنهای را در حوزه عدالت اجتماعی، توجه و نگاه حاکمان به وضعیت مردم درعرصه ملی و بین المللی و ضرورت تسهیل منابع مادی و معنوی برای تحقق جامعه توحیدی عادلانه توصیف کرد.
نتیجه این که هیچ عدالتی در هنجارهای جهانی پدید نمیآید مگر اینکه به طور مستقیم و به عنوان مسالهای با اهمیت به محرومیت اقتصادی بپردازد و درپی کاهش میزان نابرابری بین کشورها، ادیان و طبقات باشد. این مساله، موردی روشن و درعین حال مبهم است، زیرا حل آن مستلزم بازنگری اساسی در تندروهای ایدئولوژیک موجود دربافت و ساخت جهانی شدن است.
حمایتهای دولتی آفت ادبیات و هنر دفاع مقدس شده است
بهنام زنگی در مراسم رونمایی از کتاب «از جنگ تا دفاع مقدس» گفت: سعی کردیم از هنر جنگ حمایت کنیم، اما این حمایتها، ما را به سمت دولتیشدن هدایت کرد و آفت هنر و ادبیات جنگ شد.
کتاب «از جنگ تا دفاع مقدس، متن و حواشی» شامل بخشی از تاریخ شفاهی جنگ ایران در گفتگو با ۲۰ تن از مسئولان، متخصصان، محققان، نویسندگان، شعرا و فیملسازان جنگ تحمیلی، عصر دوشنبه ۱۱ آذر در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
مرتضی سرهنگی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس در ابتدای ایننشست، ظهور ادبیات جنگ را از بازتابهای این رخداد در جوامع مختلفی همچون آلمان، فرانسه، روسیه و ایران عنوان کرد و گفت: همه جنگها در یک روز و ساعت معینی شروع و تمام میشوند، اما دامنه مطالعاتی آنها تا قرنها کشیده میشود. سربازان به خانهها برمیگردند و از خاطراتشان میگویند. بعد از مدتی از پایان جنگها، تحقیقات در زمینههای مختلف جنگ شروع میشود.
وی افزود: در جنگهای دفاعی از آنجا که مردم عادی هستند که با عشق از وطن خود دفاع میکنند، خودبخود این جنگها به یک پدیده اجتماعی تبدیل میشوند. آنچنان که روحیه مقاومت و دفاع مردم ایران در نقاشی، هنرهای تجسمی و ادبیات بازتاب پیدا کرده و هنرمندان نیز با این روش در جریان دفاع مقدس به مردم پیوستند.
حبیبالله صادقی از بنیانگذاران و پیشکسوتان نقاشی انقلاب و هنرمندان دفاع مقدس و مقاومت، نیز در ادامه این نشست، با اشاره به حوادث و جنگهای مختلفی که ایرانیها در طول تاریخ با آن مواجه بودهاند، گفت: ایرانیها هیچگاه جنگافروز نبودند و همیشه برای دفاع از میهن وارد جنگ شدند. بین مدافعان همیشه راویانی بوده اند که دل در گروی معرفت مردم داشتند و وفادارانه و فداکارانه، مشاهدات خود از جنگ و دفاع مقدس را با هنرشان به ثبت رساندهاند.
وی ضمن تقدیر از بانیان دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری، مرتضی سرهنگی و هدایتالله بهبودی، گفت: موضوع هنر دوران انقلاب اسلامی، فرایندی است که در بخشهای تجسمی، گفتاری و نوشتاری در یک پیوند و پیوستگی قرار دارد و نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد و این حاصل زحمات همه دستاندرکاران این عرصه است.
بهنام زنگی گرافیست و مدرس دانشگاه سخنران دیگر ایننشست درباره اهمیت کتابهای دفاع مقدس از نگاه یک ناشر خصوصی گفت: «یکی از اصلیترین مسایلی که باعث شده که هنر جنگ در کشورما از بدنه جامعه فاصله پیدا کند، غیرمردمی بودن آن است. ما سعی کردیم که از هنر جنگ حمایت کنیم، اما ذات این حمایتها، ما را به سمت دولتیشدن هدایت کرده و متاسفانه این مساله، آفت هنر و ادبیات جنگ شده است.
وی در بخشی از سخنانش گفت: وقتی با نمونههای موفق جنگ در دنیا مواجه میشویم که بیش از نیم قرن از اتمام آنها گذشته، اما مردم هنوز به قربانیانشان با احترام نگاه میکنند و حتی نسلهای بعد به آنها تعلق خاطر دارند. اما متاسفانه در کشور ما این ارتباط مردمی گسسته شده است.
زنگی، مردمی بودن هنر جنگ را با توجه و اهمیت دادن به مطالعات و پژوهشها در این زمینه مهم و مرتبط دانست و گفت: کتاب دکتر خانی گونهای از سبک تاریخ شفاهی جنگ است و جای خالی این گونهکتابها در فرهنگ و ادبیات جنگ ما خالی است. این حق ماست که روایتهای مختلف درباره دفاع مقدس را بشنویم و بدانیم بیان و ثبت وقایع جنگ و دفاع مقدس یک وظیفه فرهنگی و علمی مهم است تا در اختیار نسلهای بعد قرار بگیرند. تاریخ شفاهی، وقتی صادقانه، درست و بدون قضاوت فردی و شخصی باشد، میتواند روایتی قابل اعتماد و استناد میان نسلهای حال و آینده شود.
مینو خانی مولف کتاب نیز در ایننشست گفت: هنرمند وقتی در بستر جنگ قرار میگیرد، گویا همه سوژههای ممکن برای خلق اثر در دسترس اوست اما این لایه رویی واکنش هنرمند به جنگ میتواند باشد. هنرمندان و نویسندگانی که من با آنها صحبت کردهام، جنگ بخشی از زیست اجتماعی آنها بود. خیلی از آنها رفتند بجنگند اما نتوانستند و به جای آن سلاحی که میتوانستند با آن کار کنند را در اختیار گرفتند. همانگونه که آقای حاتمیکیا دوربینش را و مرتضی سرهنگی و دکتر صادقی با قلمشان در این جنگ مشارکت کردند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اتفاق چند سو و قابل توجه در این واکنشهای هنرمندانه، این است که هنرمندان حلقه واسطی شدند میان وقایع جنگ و مردمی که در شهرها و دور از فضای جنگ بودند. هنرمندان با تاثیرپذیری از جنگ، آثار هنری و ادبی خلق کردند که بستر اتصال مردم با جنگ را فراهم کرد؛ تا تعهد و مسوولیتی که باید با کارهای پژوهشی شناخته و به مردم شناسانده شود.
فعالیت راهنمایان غیرمجاز در اماکن تاریخی ممنوع شد
با دستور وزیر میراث فرهنگی فعالیت راهنمایان غیرمجاز در اماکن تاریخی ممنوع شد این اقدام در اولین استان با نصب تابلویی در ۵ بنای تاریخی یزد به راهنمایان اعلام شده است.
محسن حاج سعید رئیس هیات مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران گفت: در جلسه مجمع عمومی راهنمایان گردشگری که با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، وزیر دستور داد با همکاری معاون میراث فرهنگی و معاون گردشگری این وزارت خانه به اداره های کل استانی در کشور اعلام شود که از این به بعد باید راهنمایان گردشگری برای انجام فعالیت های خودشان حتما مجوز داشته باشند و کارت راهنمای خود را به مسئولان مربوطه در ابنیه تاریخی نشان دهند. در غیر این صورت از ورود آنها به ابنیه تاریخی و فعالیت شان به عنوان راهنما جلوگیری خواهد شد. جرم انگاری این موضوع باید توسط معاونان وزارتخانه دنبال شود ولی اکنون معاون میراث فرهنگی باید این دستور را پیگیری کند.
وی ادامه داد: کسانی که حاضر در بناهای تاریخی هستند مانند نگهبان یا مدیر و ... می توانند از فعالیت راهنماهای غیرمجاز و یا آنها که اصلا کارتی در اختیار ندارند جلوگیری کنند. از طرفی باید راهنمایان گردشگری مجاز حتما کارت خود را به مسئولان مربوطه نشان دهند.
حاج سعید بیان کرد: دغدغه راهنمایان گردشگری این است که افرادی بدون داشتن مجوز و کارت راهنما، اقدام به فعالیت می کنند باید یک زمانی جلوی این افراد گرفته می شد به همین دلیل در استان یزد با همکاری مدیرکل میراث فرهنگی استان این اقدام برای اولین بار با نصب تابلوی هشدار انجام شد و به این ترتیب تابلویی با عنوان « ارائه توضیحات فقط با راهنمای دارای کارت رسمی گردشگری مجاز است» در ۵ بنای تاریخی شهر یزد از جمله زندان اسکندر، مسجد جامع یزد، دخمه زرتشتیان، نارین قلعه، میدان امیرچخماق به دو زبان فارسی و انگلیسی نصب شد. حاجی سعید بیان کرد: با نصب این تابلوها گردشگر و راهنما متوجه یک اقدام غیرقانونی خواهد شد و این عامل بازدارنده است. از طرفی در حالت ایده آل انتظار می رود که تبعیت نکردن از آن جرم تلقی شود که البته این موضوع به قانون نیاز دارد. این راهنمای گردشگری گفت: در همه دنیا مطالبه راهنمایان این است که راهنمایان خارجی کار راهنمای محلی را انجام ندهند. بعضا دیده شده که مترجم نقش راهنما را نیز بازی می کند که این موضوع خلاف است. در کشوری مانند یونان اگر این اتفاق بیفتد، آن راهنمای غیرمجاز را از سایت بیرون می کنند و در اتریش جرم محسوب می شود.
یادداشت
یاد آقای مجسمه ساز
تورج عاطف
پیرمرد مجسمه ساز محکوم شد که سال های طولانی تنها در میان مجسمه هایش باشد . نصرت اله کریمی به خاطر ایفای نقشی که به عنوان آقا جان در سریال دائی جان ناپلئون که از روی کتاب نوشته شده ایرج پزشکزاد به همین نام ساخته شده بود، جاودانه شد.
حکایت های روزگار باعث شد که غلامحسین نقشینه و نصرت اله کریمی در دو جناح رو در رو به جای انتظامی و نصیریان در این سریال بایستند و مجموعه ای با بی شمار حکایت چون رومئو و ژولیت و دون کیشوت ... از نوع وطنی را جاودانه سازند . نصرت اله کریمی آقا جان سعید (سعید کنگرانی) شد وحالا او هم خاطره است چون غلامحسین نقشینه و سعید کنگرانی و پرویز فنی زاده و پروین ملکوتی ومهری ودادیان ..حتی قرار است خانه اتابک اعظم که محل اجرای این سریال بود را به غول تخریب و نسیان بسپارند ! افسوس که روزگار چنین است.
از بزرگان آن سریال فقط محمد علی کشاورز مانده که در دنیای خاطره ها غرق شده است و پرویز صیاد که در دور دست ها هنوز گاه به گاهی صمد می شود اما صمد این روزها کجا و شازده اسداله میرزا آن روزها کجا؟ و صد البته ناصر تقوائی و ایرج پزشکزاد که شاید امشب در گوشه ای از این جهان به یاد دگر رفیق سفر کرده آهی بکشند و به یاد این گفته دائی جان ناپلئون بیافتند که کار کار انگلیسها است!
نصرت اله کریمی مجسمه هایش را دوست داشت. او می دانست که شرط ماندن چون حکایت دائی جان ناپلئون نیست که از شر رهائی از انگلیس ها دست به دامان غیر یعنی آلمانی ها شود و آن هم با دست مایه های طنزی چون کد امنیتی «خوردن آبگوشت بزباش با ترشی لیته مارلین دیتریش و مرحوم آقای بزرگ» باشد.
او اعتقاد داشت همه آنها که ماندند به خود و نامشان تکیه کردند وخود را هیچگاه به دروغ و تظاهرواستهزا نفروختند.
نصرت اله کریمی به کناری رفت( گذاشته شد) و سال ها در سکوت دل به مجسمه ها و عروسک هائی بست که حسن آنها به همین بی صدائی است که این روزها سخن گفتن بیشترازسرریا و تظاهر است. عروسک های سخنگوی این روزگار بر خلاف عروسک سخنگوی صمد بهرنگی نه دردی را دوا می کند ونه به درد دلی گوش می دهند بلکه درد می سازند و دل را می شکانند.
امشب به یاد بازی تخته نرد نایب سوم پیر فوج قزاق با شوهر خواهردواخونه دارش و استراتژی های ناپلئون بناپارتی اش در این بازی ! و کرکری معروفش که درهنگام شکست می گفت: «تاس گر نیک نشیند همه کس نراد است» آقا!
اخبار
توزیع همزمان کتاب مصور «موزه هنرهای اسلامی» در سوئیس، فرانسه و ایران
کتاب «موزه هنرهای اسلامی» که توسط پاتریک رینگنبرگ در قالب یک کتاب مصور برای آشنایی کشورهای فرانسه زبان با این گنجینه ارزشمند ملی ایران توسط انتشارات شمع و مه به چاپ رسیده در سوئیس و فرانسه و همینطور در داخل کشور توزیع شد. این کتاب که چندی پیش با حضور سفرای فرانسه و سوئیس و ریاست موزه ملی ایران و با حضور پاتریک رینگنبرگ مولف اثر و جمعی از علاقه مندان و اساتید دانشگاه رونمایی شد، در اولین ایستگاه معرفی اثر در هفته آینده این کتاب در دانشگاه لوزان سوئیس معرفی خواهد شد. بر اساس این گزارش، قرار است در بهمن ماه سال جاری در دانشگاه سوربن پاریس به همراه نمایندگانی از بانک رفاه کارگران (حامی مالی اثر) و مولف در قالب برنامه ایران شناسی معرفی و نقد شود. کتاب فوق یازدهمین اثر مرتبط با ایران شناسی به تالیف این محقق سوئیسی دانشگاه لوزان است. پیش از این کتاب «حرم مشهد»، «نقش آرایهها در هنر اسلامی»، «سفرنامه مشهد»، «گنبدها»، «معماری ایرانی»، «موزه ملی» و چندین اثر دیگر نیز به چاپ رسیده است. این اثر در ۳۸۰ صفحه در قطع خشتی گلاسه و تمام رنگی به چاپ رسیده است. موزهٔ دوران اسلامی در سال ۱۳۲۳ خورشیدی و با الهام از کاخ ساسانی بیشاپور، در محوطهٔ موزهٔ ملی ایران آغاز شد و در سال ۱۳۲۹ با مساحتی حدود ۴۰۰۰ متر مربع و در ۳ طبقه، ساختمان آن احداث شد. این بنا بهمنظور تأسیس موزهٔ دوران اسلامی تجهیز و در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد.
«آمیب قهرمان و شش رفیق باحال» روانه بازار کتاب شد
اسکوییش آمیزهای تمام عیار از نوشتهای است که به اندازه کافی برای خواننده کمسن و سال، ساده و در عین حال به طور چشمگیری طعنه آمیز، زیرکانه و سرگرمکننده است که کودک به تنهایی طنز، نکتههای کوچک علمی و ماجراجوییهای آن را درک میکند. در این مجموعه دوستی و همکاری به صورت غیر مستقیم و در قالب کمیک استریپ به کودکان آموزش داده میشود. قابل ذکر است این مجموعه ۸ جلد است که تا کنون جلد ۱ و ۲ آن منتشر شده است و ۶ جلد دیگر در دست چاپ است. اسکوییش، آمیبی است که عاشق کمیک و کیک توئینکی است. در اولین ماجرایش با نیروهای شیطانی روبرو میشود که در راهروها کمین کردهاند. آیا اسکوییش میتواند آنها را شکست دهد؟ در ماجرای دوم با شش رفیق باحال آشنا میشودآیا اسکوییش میتواند با این دوستان باحال وقت بگذراند؟ پاسخ این سوالها را در جلد اول و دوم اسکویش بیابید. کتابهای بنفشه واحد کودک و خردسال انتشارات قدیانی «آمیب قهرمان و شش رفیق باحال» را در نوبت اول چاپ با قیمت هر جلد ۲۰۰۰۰ تومان در اختیار علاقهمندان قرار داد.
اخبار
نمایشگاه آثار خوشنویسی دانشجویان دانشگاه جامع هنر در فرهنگسرای رازی
نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی با عنوان هنر ماندگار با حضور امیر احمد فلسفی و الهه خاتمی از روز یک شنبه 17آذر ماه به مدت ده روز در نگار خانه فانوس فرهنگسرای رازی برپا می شود.
به گزارش امتیاز،در این نمایشگاه که با هدف آشنایی عموم مخاطبین و علاقمندان به هنر خوشنویسی اصیل ایرانی و اسلامی و همچنین هم اندیشی با اساتید طراز اول کشور ،با حضور دانشجویان دانشگاه جامع هنر به سرپرستی محمدصالحی و لیلا ظهوریان برگزار می شود، 35 اثر برگزیده از آثار این دانشجویان با سبکهای کوفی،نسخ،ثلث،خط نقاشی،و سیاه مشق در معرض دید عموم قرار می گیرد.
لازم بذکر است الهه خاتمی اولین استاد زن در رشته نستعلیق و دارای مدرک درجه یک هنری است ،و سابقه برگزاری چندین نمکایشگاه انفرادی و جمعی داخلی و خارجی درکشور های سنگال،تایلند، انگلستان ،لبنان،ترکیه ،فرانسه و چین و... رادر کارنامه دارد،نامبرده ازمحضر اساتیدی چون امیر احمد فلسفی و غلامحسین امیر خوانی بهره برده و کارگاهها و جلسات هنری مختلفی را داوری و تدریس کرده است.
امیر احمد فلسفی نیز یکی دیگر از اساتید به نام حاضر در این نمایشگاه است که دارای مدرک ممتاز رشته نستعلیق است و خوشنویسی را نزد اساتیدی چون خروش،سید حسن میر خانی و امیر خانی آموخته است،کتابت آثار فاخری چون دیوان حافظ،رباعیات خیام،دوبیتی های باباطاهر،قسمت هایی از اشعار شاهنامه، دیوان حسن زاده آملی، گلستان سعدی،کلیات اقبال لاهوری،ترکیب نستعلیق وغیره در کارنامه این هنر مند توانا است.
علاقه مندان می توانند برای بازدید در زمان یاد شده از ساعت 9 صبح به فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55420585 تماس بگیرند.
«گل نارنج» و «نامه بایسنقر» در هرات افغانستان منتشر شدند
کتابهای «گل نارنج» سروده محمود جعفری و «نامه بایسنقر» نوشته خلیل الله افضلی در هرات افغانستان منتشر شدند.
رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان در تازهترین خبر ارسالی خود به خبرگزاری مهر از انتشار دو کتاب به نامهای «گل نارنج» و «نامه بایسنقر» خبر داد. کتاب «گل نارنج» مجموعهای از شعرهای کوتاه محمود جعفری است که در قالب «هایکو» (یک قالب جاپانی) منتشر شده است. به گفته نویسنده اثر، هرچند هایکو در قالب شعرهای زبان فارسی نیست، اما گهگاهی این اثر در زبان فارسی تجربه شده است که با توجه به وضعیت کنونی و گرایش بیشتر به کوتاهخوانی و کوتاهسرایی کمک کرده است تا بیشترین تاثیر را روی ذهن مخاطب بگذارد. «گل نارنج» را انتشارات مقصودی در ۱۷۰ صفحه منتشر کرده است.
کتاب «نامه بایسنقر» نوشته دکتر خلیل الله افضلی یکی از آثار و کتابهای پژوهشی است که از سوی موسسه تحقیقی- پژوهشی بایسنقر در باب موضوعات ادبی ، تاریخی و فرهنگی هرات به نشر رسیده است. این کتاب را نیز انتشارات آن در ۳۴۶ صفحه به دست مخاطبان رسانده است.
تغییر نام صندوق احیا اجرایی شد
تغییر نام صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به «صندوق توسعه صنایع دستی و فرش و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» در مکاتبات اداری اعمال شد.
هادی میرزایی مدیرعامل این صندوق به خبرگزاری مهر گفت: طبق ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، باید این تغییر نام انجام می شد و ما در مکاتبات اداری خود از این نام استفاده کردیم چون این موضوع صراحتا به ما ابلاغ شده بود ولی برخی از دوستان تصور می کردند اول باید اساسنامه اصلاح شود بعد به تغییر نام بپردازیم درحالی که اعلام شده این نام باید تغییر کند و بعد از آن می توانیم به اصلاح اساسنامه بپردازیم.
وی با بیان اینکه این قانون در سال ۹۶ به ما ابلاغ شده بود منتها اجرا نمی شد گفت: اساسنامه با همکاری وزارت صمت و میراث فرهنگی اصلاح خواهد شد.
میرزایی درباره اینکه در پایگاه اینترنتی صندوق احیا واژه فرش دستبافت اضافه شده و از طرفی فرش جزو صنایع دستی تحت حمایت وزارتخانه محسوب نمی شود اما جزو وظایف صندوق به شمار آمده است توضیح داد: چون موضوع حمایت از هنرمندان و فرش بافان مطرح است، نام فرش دستباف نیز اضافه شد تا نقش حمایت کننده را داشته باشیم. درهمین راستا قرار است وزیر رفاه و وزیر صمت نیز عضو هیات امنا باشند.
میرزایی افزود: حمایت از هنرمندان فرش باف و برپایی نمایشگاه از جمله این وظایف است می توان در حوزه تامین مواد اولیه نیز وارد شد. قرار است تا از ظرفیت و منابع صندوق امید نیز در این زمینه استفاده شود. البته که این موضوع درحد پیش نویس است و تا زمانی که اساسنامه تصویب نشود، تکالیف هم قطعی نخواهد شد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: اساسنامه اکنون در اختیار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد سازمان میراث فرهنگی وقت این اساسنامه را مرداد ماه سال پیش فرستاده بود و الان پیگیر آن در کمیسیون اجتماعی هستیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72720
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72721
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72722
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72723
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72724
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4175/18655/72725
|
عناوین این صفحه
- حاکمیت جهانی عدالت برای مردمان دنیا
- حمایتهای دولتی آفت ادبیات و هنر دفاع مقدس شده است
- فعالیت راهنمایان غیرمجاز در اماکن تاریخی ممنوع شد
- یادداشت
- اخبار
- اخبار