|
با حضور استادان برجسته قرآنی؛
نخستین نشست شورای اندیشهورز قرآن برگزار شد
نخستین نشست شورای اندیشهورز قرآن سازمان فرهنگی هنری روز یکشنبه هشتم دی ماه با حضور استادان برجسته قرآنی و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
به گزارش امتیاز، نخستین نشست شورای اندیشهورز قرآن سازمان فرهنگی هنری روز یکشنبه هشتم دی ماه با حضور حجتالاسلام میثم امرودی رییس و سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیاکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن، پوریا سیمچی رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات و اعضای شورای اندیشهورز قرآن در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
حجتالاسلام محمود متوسل آرانی، یوسف افراش، سید حسین موسوی بلده، رحیم قربانی، مهدی بحرالعلوم، داود تکفلاح، حسین اخوان اقدم، محمدرضا مسیبزاده، مهدی نادی و سید مهدی سیف اعضای شورای اندیشهورز قرآن سازمان فرهنگی هنری خواهند بود.
علیاکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن در آغاز نشست با خیر مقدم به حاضران گفت: امیدوارم در این نشست از نظرات شما کارشناسان قرآنی برجسته کمال استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم راهبردهای اصلی آموزش و ترویج قرآن در مراکز سازمان فرهنگی هنری را تعیین کنیم. از رییس سازمان فرهنگی هنری تشکر میکنم که ترویج مباحث دینی و قرآن یکی از دغدغههای جدی ایشان است و با همین نگاه این شورا را تشکیل دادهاند. امیدوارم راهاندازی شورای اندیشهورز قرآن منشأ اثرات فراوانی در حوزه مباحث قرآنی شود.
در ادامه سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری درباره شوراهای اندیشهورز این سازمان عنوان کرد: بعد از حضور آقای امرودی در سازمان فرهنگی هنری، سرفصلهای فعالیت سازمان از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی احصا شد و متناسب با این سرفصلها، در موضوعات گوناگون مانند کتاب، محیط زیست، بینالملل، مبارزه با مواد مخدر و... شوراهای اندیشهورز تشکیل شد و این شوراها در هر فرهنگسرا نماینده دارند. به این صورت در اجرای هر برنامه فرهنگی، میتوانیم ابعاد گوناگونی را در نظر بگیریم.
وی افزود: شوراهای اندیشهورز مغز متفکر فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری هستند و تصمیمات آنها در فرهنگسراها لازمالاجراست. امیدوارم نظرات مطرحشده در این شوراها در برنامههای مصوب سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۹ مورد توجه جدی قرار گیرد.
حجتالاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری نیز در این نشست گفت: در زمانی که در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران حضور داشتم، در شورای عالی قرآن شهرداری تهران نشستهای بسیار خوبی تشکیل شد و این شورا زمینهساز راهاندازی دارالقرآن در همه مناطق تهران شد. در سازمان فرهنگی هنری نیز چنین قصدی داریم و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، باید به حفظ نیروهای کارآمد قرآنی و پس از آن کادرسازی بپردازیم.
وی ادامه داد: مرحله بعد، جامعهپذیری است. باید داخل جامعه شویم و با ادبیات مردم با آنان صحبت کنیم. بحث سوم، تمدنسازی است و با همین هدف، ۱۵ تا ۲۰ عنوان را در دستور کار قرار دادهایم. یکی از سرفصلهای اصلی ما قرآن کریم است و برای اینکه فکرشده قدم برداریم، اقدام به تشکیل شورای اندیشهورز در حوزههای مختلف از جمله در زمینه قرآن کردیم.
حجتالاسلام امرودی اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری امکانات بسیار خوبی در اختیار دارد که میتوانیم این امکانات را در زمینه ترویج قرآن کریم به کار بگیریم. با استفاده از نیروهای سازمان فرهنگی هنری باید شبکهسازی کنیم و در همه مراکز سازمان، میزی برای قرآن در نظر میگیریم. برای نشست آینده سند اجرایی تهیه خواهد شد تا کارها را به صورت عملیاتی ادامه دهیم و اعضای شورا نیز پیشنهادهای خود را برای استفاده در این سند ارائه کنند.
در ادامه اعضای شورای اندیشهورز قرآن به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود درباره ماموریتهای این شورا و فعالیتهای قرآنی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند.
شرط گذاشتن برای معافیت مالیاتی کتابفروشیها
در کنار معافیت مالیاتی ناشران، کتابفروشان هم از مالیات معاف هستند. در حالی که کتابفروشان نباید مالیات بدهند، قانونگذار در تفسیری از قانون معافیت مالیاتی گفته است: این معافیت در صورتی است که کنار کتاب، اقلام دیگر به فروش نرسد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، معافیت مالیاتی این روزها کلیدواژه اغلب اخبار فرهنگی ـ هنری است و حالا در سامانه فارس من سوژهای با عنوان «درخواست معافیت مالیاتی کتابفروشان» به ثبت رسیده است که در آن درخواست شده کتابفروشان هم معاف از مالیات باشند.
* وضعیت کتابفروشان
این در حالی است که در کنار معافیت مالیاتی ناشران، کتابفروشان هم از مالیات معاف هستند، اما به نظر میرسد این مورد هم به اندازه خود، چالش برانگیز و دستخوش مشکلاتی است.
* معافیت کتابفروشان از مالیات
در حالی که کتابفروشان نباید مالیات بدهند، قانونگذار در تفسیری که از قانون معافیت مالیاتی کرده، گفته است این معافیت در صورتی است که کنار کتاب، اقلام دیگر به فروش نرسد. در واقع، فروش لوازمالتحریر، کیف، دفترچه و سایر محصولات غیرکتابی آن واحد صنفی را مشمول مالیات میکند.
این در حالی است که برای برخی از کتابفروشان و بازرسان، تفکیک این محصولات، ساده نیست. از طرفی رئیس اتحادیه ناشران هم اخیرا اعلام کرده کتابفروشی که بیشتر محصولاتش کتاب است، از نظر ما کتابفروشی است و اگر غیر از این باشد ما به آن واحد صنفی تحت عنوان کتابفروشی اجازه فعالیت نمیدهیم.
در نهایت به نظر میرسد که معافیت مالیاتی ناشران دستخوش اعمال سلیقههاست. سلیقه مفسران قانون، ممیزان و ادارههایی که هر کدام با سلیقه مدیری اداره میشود.
* شبی که نوبخت به اهالی فرهنگ و هنر صله داد
در حالیکه قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در سال ۱۳۸۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و با وجود تصریح این قانون مبنی بر فعالیت نشر و کتابفروشی در زمره مشاغل بند «ل» و معاف از مالیات، کماکان در زمینه اجرای این قانون ناهماهنگی و اشکالاتی وجود داشت. مسیر عملیاتی شدن این بند قانونی، فراز و فرودهای بسیاری داشت. دستورالعملها یکی پس از دیگری طرحهای اصلاحی میگرفت و از اجرا باز میماند، ولی با اعلام نوبخت سرانجام همه اهالی فرهنگ و هنر مشمول این معافیت سراسری شدند.
* معافیت ناشران و کتابفروشان
محمود آموزگار رئیس پیشین اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران توضیحاتی درباره قانون اصلاح مالیاتهای مستقیم ارائه کرد.
بر اساس این گزارش، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره اظهار داشت: قانون اصلاح مالیاتهای مستقیم در سال ۹۴ توسط مجلس شاهد تغییراتی بود. از جمله مواردی که در این قانون تغییر یافت، حذف ماده ۹۵ و اصلاح ماده ۹۶ و افزودن تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر در این قانون است.
وی افزود: تا قبل از اصلاح این قانون مواد ۹۵ و۹۶ مشاغل را به سه دسته تقسیم میکرد. در ماده ۹۵ مشاغل به سه دسته «بند الف» ـ «بند ب» و «بند ج» تقسیم میشدند؛ «بند الف» در واقع مؤدیانی بودند که مکلف بودند علاوه بر تقدیم اظهارنامه مالیاتی باید اسناد مالی داشته و دفاترکل و روزنامه ارائه دهند. در بند «ب» مؤدیان باید علاوه بر اظهارنامه دفاتر درآمدو هزینه مطابق نمونه سازمان امور مالیاتی ارائه میدادند، اما مودیان مشمول بند «ج» علاوه بر اظهارنامه فقط باید اسناد و مدارک ارائه میدادند و نیازی به تنظیم دفتر نبود. تقدیم اظهارنامه توسط تمام شهروندان از سال ۹۲ در برنامه پنج ساله پنجم الزامی شد.
رئیس پیشین اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران در ادامه گفت: در قانون قبل اینطوربود که سازمان امور مالیاتی رأسا میتوانست شغلی را از یک گروه به گروه بالاتر انتقال دهد. در سال ۱۳۸۸ سازمان امور مالیاتی با استفاده از اختیار ناشی از تبصره ماده ۹۵ یکسری از مشاغل را از بند «ج» به بند «ب» منتقل کرد؛ از جمله «ناشران».
به گفته وی، رسیدگی به پروندههای مالیاتی معمولا با تاخیر یک تا دو ساله انجام میشود؛ در ۱۳۸۸ تغییرات اعمال شد و آثار تغییرات در سال ۹۰ حین رسیدگی نمایان شد، ناشران را به بهانه اینکه مطابق بند ب ماده ۹۵، دفاتر درآمد و هزینه ندارند، محروم از معافیت دانسته و شروع به اخذ مالیات کردند. دو ـ سه سالی این روند ادامه یافت. حوزههای مالیاتی به استناد آئیننامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ حکم به محرومیت از معافیت میدادند. آئیننامه مقرراتی وضع کرده بود که فراتر از قانون بود و به نظر ما خلاف موازین حقوقی بود؛ چرا که قانون بالاتر از آئین نامه است.
آموزگار گفت: بر اساس درخواست ما، آئیننامه اجرایی به ویژه مواد ۱۵ و ۱۶ دو بار در زمان ریاست جمهوری آقای احمدینژاد و بار سوم در دولت آقای روحانی اصلاح شد و به همان ترتیبی که درخواست شده بود محرومیت از معافیت حذف شد. مشاغل بر اساس نوع شغل به سه گروه الف، ب وج تقسیم میشدند که تکالیف متفاوتی داشتند. در اصلاحیه سال ۹۴ تقسیمبندی گذشته منتفی شد و تقسیمبندی جدیدی را بر اساس درآمد و صرفنظر از نوع شغل تصویب کردند؛ بر این اساس درآمد زیر یک میلیارد تومان گروه سوم (همان بند «ج» سابق) درآمد بین یک تا سه میلیارد تومان گروه دوم (بند «ب»سابق) و درآمدهای بالای سه میلیارد تومان گروه اول (بند «الف» سابق) نامیده شدند. یعنی طبق معیار درآمد، طبقهبندی و تکالیف تعیین میشود.
وی خاطرنشان کرد: ماده ۹۵مقرر کرده است که آئیننامه اجرایی، تعیین نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش نگهداری آنها ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون (۱/۱/۹۵) توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شود. تبصره سه ماده ۱۶۹ قانون نیز بر تهیه این آئین نامه تاکید میکند. مطابق ماده ۹ این آیین نامه تمام اشخاص حقوقی (شرکتها) و صاحبان مشاغلی که جزو گروه اول قرار میگیرند و همچنین مشمولین مالیات بر ارزش افزوده، باید فهرست معاملات خود را هر سه ماه یک بار به حوزه مالیاتی ارائه کنند. بنابراین ناشران و کتابفروشانی که به صورت شرکت سهامی اداره میشوند و یا درآمدشان بالای سه میلیارد تومان است، باید فهرست معاملات یا گزارش فروش و خرید فصلی را تهیه و تقدیم کنند. بنابراین مشاغل دارای درآمدهای پایینتر از سه میلیارد تومان ملزم به ارائه گزارش خرید و فروش فصلی نیستند.
رئیس اتحادیه ناشران در توضیح بیشتر ابراز داشت: با استنباط از مواد فوق چنین به نظر میرسد که معافیت گروههای دوم و سوم از تنظیم و تقدیم گزارش معاملات فصلی ایشان را ملزم به تنظیم دفاتر و نگهداری و ارائه آن نمیکند، بلکه تکلیف آنها محدود و منحصر به تنظیم و نگهداری و ارائه اسناد و مدارک معاملات (فاکتور خرید و فروش) است. تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر نیز موید این استنباط است.
به گفته وی، به موجب این تبصره، شرط برخورداری مودیان از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ اعلام شده است. بنابراین با توجه به اینکه تنظیم و تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی برای همه الزامی است، ناشران و کتابفروشانی که به صورت شخص حقوقی اداره میشوند و یا درآمدشان بیش از سه میلیارد تومان است، علاوه بر تسلیم اظهارنامه ناگزیر از تنظیم و ارائه دفاتر هستند و گروههای دوم و سوم که درآمدشان کمتر از سه میلیارد تومان در سال است، فقط مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه و نگهداری و ارائه اسناد و مدارک خرید و فروش هستند و الزامی به تنظیم و ارائه دفاتر متوجه آنها نیست.
وی درباره نحوه تعیین درآمد و مشکلاتی که بروز کرده است، متذکر شد: نکتهای در ابتدای امسال که پروندههای سال ۹۵ را مورد بررسی قرار میدادند، بروز کرد؛ به این ترتیب که پس از اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم، حوزههای مالیاتی به اظهارات مؤدی اکتفا نمیکردند. آنها آمار خانه کتاب را دریافت کرده و بر اساس آمار خانه کتاب به عددی میرسیدند و آن را به حساب درآمد میگذاشتند و بر اساس آمار مزبور گروهبندی ناشران را تعیین کردهاند. آمار خانه کتاب میزان تولید را مشخص میکند و حوزههای مالیاتی به اشتباه آن را فروش تلقی کردهاند.
آموزگار در پایان یادآور شد: اتحادیه مصمم است از طریق مکاتبه و گفتوگو با سازمان امور مالیاتی نسبت به حل این مشکل اقدام کند و با توجه به تعامل فیمابین و مذاکرات انجام شده به حل موضوع امیدوار است.
* معافیت مالیاتی کمکحال کتابفروشان است
داریوش بارانی، مدیر کتابفروشی مهرگان با اشاره به ادامه معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر گفت: هرچقدر بتوانیم هزینههای جانبی برای فعالان حوزه فرهنگ، بهخصوص ناشران و کتابفروشان را کاهش دهیم، کمک شایانی برای اهالی این حوزه بهشمار میآید.
* موانع مالیاتی کتابفروشان برداشته شد/ تخلفات را گزارش کنید
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اعلام کرد: با پیگیریهای صورت گرفته کتابفروشیها از پرداخت مالیات معاف شدند.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمتها و تورم در بازار و کاهش رویکرد به کتب و کتابخوانی به منظور حمایت از این بخش با پیگیریهای انجام شده کتابفروشیها از پرداخت مالیت معاف شدند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: معافیت کتابفروشیها از پرداخت مالیات در مصوبه مجلس در قانون معافیتهای مالیات پیشبینی شده بود اما به بهانههای مختلف اجرا نمیشد.
وی افزود: پیگیری برای اجرای این مصوبه مجلس از زمان وزارت آقای مسعود کرباسیان آغاز شد و در دوره وزارت آقای دژپسند به نتیجه رسید و امروز کتابفروشیها دیگر مالیات پرداخت نمیکنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: اگر موردی وجود داشته باشد که از کتابفروشی مالیات اخذ شود، آن کتابفروشی میتواند با مراجعه به ما این موضوع را مطرح کند تا ما آن را برایش پیگیری کنیم.
درباره ابوزینب؛ شهید دیروز فاطمیون
السابقون رزمندههای افغانستانی مدافع حرم
جوانهای باانگیزه و تازه نفس افغانستانی باغیرت مثل او برای پیوستن به صف مدافعان حرم کم نبودند اما به حق باید گفت که محمدجعفر السابقون السابقون رزمندههای افغانستانی مدافع حرم بود.
خبر شهادت محمدجعفر حسینی از رزمندگان فاطمیون، دوباره اذهان را متوجه وجود دلاورانی افغانستانی کرد که در زمانه ما در خط مقدم نبرد با لشکر تزویر ایستادند. فاطمیون در ابتدا گروهی کوچک از رزمندگان افغانستانی بودند که برای دفاع از حرم حضرت زینب و نبرد با تکفیریها روانه سوریه شدند. فاطمیون بلافاصله ابعاد بزرگتری یافت و تعداد زیادی از جوانان افغانستانی با پیوستن به این گروه، روانه دفاع از حرم آلالله در سوریه شدند. داستانهایی که از رشادت رزمندگان افغانستانی در جنگ سوریه روایت میشود گاه به افسانههایی از دلاوری و شجاعت میماند که در روزگار ما دورانش سپری شده است. فاطمیون خیلی زود تبدیل به یک لشکر از دلاورمردان افغانستانی شد که هر جا نام دفاع از اهل بیت و پرچم اسلام شنیده میشد ردپای آنها نیز دیده میشود. محمدجعفر حسینی با نام جهادی ابوزینب از فرماندهان جوان این لشکر بود که سرنوشت عجیبی داشت. بسیاری از فعالین فرهنگی ایرانی نام او را شنیدهاند و از دیروز درباره او سخن گفتهاند. شرح حال کوچکی از او را در ادامه میخوانید:
سال ۹۱ یا ۹۲ خودش را با بچههای حاج حسین همدانی به سوریه رساند، همان ابتدای جنگ سوریه درست در روزهایی که هرکسی نمیتوانست خط باریک درست و نادرست را تشخیص دهد فهمیده بود که سنگرحق امروز مقابل تکفیریها در دفاع از حرم اهل بیت باید کشیده شود، با همان گروه اندک بچههای بسیجی داوطلب و با همان سختی و محدودیتهای حضور مهاجرین در همه جا بالاخره سوار بر طیاره به سوی دمشق حرکت کرد. بعدها خودش اعتراف کرد که حضورش در آن شرایط همه به لطف حضرت زینب بود، اعتراف کرد که هیچ وقت مقصد اصلیاش سوریه نبود، بنا داشت هرجا مسلمانی جلوی کفر ایستاد او هم باشد، فرقی نمیکرد سوریه باشد یا لیبی یا یمن یا فلسطین
محمد جعفر حسینی که اکثراً او را به نام جهادی ابوزینب یا امیر فاطمی میشناختند مدتی بعد که تیپ فاطمیون تشکیل شد اتفاقی بچههای افغانستانی را در سوریه دید و به یگان تازه تأسیس فاطمیون ملحق شد. آن روزها فاطمیون به همت ابوحامد و چند تن از رزمندههای قدیمی سپاه محمد برای دفاع از حرم حضرت زینب در سوریه تشکیل شده بود. جوانهای باانگیزه و تازه نفس افغانستانی باغیرت مثل او برای پیوستن به صف مدافعان حرم کم نبودند اما به حق باید گفت که محمدجعفر السابقون السابقون رزمندههای افغانستانی مدافع حرم بود که قبل از تشکیل فاطمیون راهش به سوریه افتاد.
در همه این سالها اگرچه محور زندگی محمد جعفر سوریه بود اما جبهه مقصد نبود، از فعالیت فرهنگی و جهادی در تهران گرفته تا تشکیل ستاد خادمین افغانستان در اربعین و برگزاری کلاسهای مهارت آموزی و آموزشی برای وطندارانش همه جبهههایی بود که اگر نگوییم به تنهایی فتحش کرد، حتماً در موفقیت آن سهمی داشت. همیشه در نوشتههایش اثری از داغ وطنش را میشد دید، غصه دار دردهای رنج هموطنانش بود، از کنار درد و رنج آدمها به راحتی عبور نمیکرد، امین خانوادههای شهدا بود و واسطه خیرین، چند سالی هم میشد که خیریهای برای کمک به خانواده شهدای مدافع حرم و مهاجرین تشکیل داده بود.
دی ماه سال ۹۶ بود که آخرین بار به سوریه رفت، بارش را با اطمینان بسته بود که این رفت برگشتی نداشته باشد، خدا اما خواست برگردد، برگشت اما بازگشتش مثل بازنگشتن بود، کمتر از یک ماه از رفتنش به سوریه، در اثر اصابت موشک به ماشینشان به همراه چند نفر دیگر به شدت زخمی شد، چند ماه در بیمارستان بستری بود، حال خوشی نداشت، ناخوشیاش بیشتر از جسم مجروحش به خاطر آسیبهای ناشی از موج گرفتگی بود، طول کشید تا زخم جنگ التیام یابد و روی پا بایستد اما هیچ وقت داغ روی دلش خوب خوب نشد، از قرار دهها قرصی که میخورد و اثرات مجروحیتش قرار هم نبود خوب شود، این اواخر به گفته دوستان و نزدیکان حالش بهتر شده بود، نمیدانم قهقهه مستانه شهدا را دیده بود یا خودش سر مست از عطر شهادتی شد که به مشامشخورده بود اما با همه حال خوبش هنوز به اوج گرفتن فکر میکرد، از پرکشیدن ناامید نشده بود تا اینکه بالاخره صبح روز گذشته در اثر ایست قلبی ناشی از عوارض داروها و جانبازی دلتنگیاش برای رفقای شهیدش پایان یافت و ما ماندهها را با کوله بار سنگین خود تنها گذاشت.
اخبار
توسط انتشارات سروش انجام شد؛
تجدیدچاپ چهار جلد از تاریخ فلسفه کاپلستون
انتشارات سروش چاپ جدید ۴ جلد از مجموعه تاریخ فلسفه نوشته فردریک چارلزکاپلستون را منتشر و وارد بازار نشر کرد.
ترجمه مجلدات دوم، چهارم، ششم و هفتم کتاب «تاریخ فلسفه» نوشته فردریک چارلزکاپلستون توسط انتشارات سروش تجدیدچاپ شده و با نسخههای جدید وارد بازار نشر شدهاند. «تاریخ فلسفه»ی کاپلستون، اثری در حوزه فلسفه است که در قالب یک مجموعه ۹ جلدی چاپ شده است. کاپلستون در اینکتاب فلاسفه بزرگ دنیا را معرفی کرده است.
هدف کاپلستون در اینکتاب فلسفه ساختن نیست، بلکه کارش توصیف است. دادجو معتقد است کاپلستون هرقدر هم که مورخ امینی باشد، فراموش نمیکند که خود فیلسوف باقی بماند. اینکتاب، که هر جلد آن به فیلسوفان خاصی پرداخته، از منابع معتبر و مهم فلسفه در دانشگاههای جهان و ایران است.چندی پیش و طی روزهای پایانی آذرماه، جلد سوم اینمجموعه که مربوط به اواخر قرون وسطی و عهد رنسانس است، به چاپ سوم رسید. دومین جلد اینمجموعه، مربوط به فلسفه قرون وسطی است که بهتازگی به چاپ سوم رسیده است. چاپ سوم اینکتاب با ۸۶۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار تومان منتشر شده است. جلد چهارم تاریخ فلسفه کاپلستون هم از دکارت تا لایبنیتس را شامل میشود و به چاپ ششم رسیده است که نسخههای ایننوبت از چاپش با ۴۶۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.
ششمین جلد هم مقطع ولف تا کانت را شامل میشود که بهتازگی مانند جلد چهارم با چاپ ششم عرضه شده است. چاپ ششم اینمجلد هم با ۴۷۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان به بازار آمده است.
جلد هفتم تاریخ فلسفه کاپلستون از فیشته تا نیچه را در بر میگیرد که اینجلد هم به چاپ ششم رسیده است. نسخههای چاپ ششم اینکتاب هم با ۴۹۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شدهاند.
دومین جلد شرح شاهنامه کزازی با عنوان «خردنامه خرّمی» چاپ شد
کتاب «خردنامه خرّمی» نوشته میرجلالالدین کزازی شامل شرح شاهنامه فردوسی توسط نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «خردنامه خرّمی» نوشته میرجلالالدین کزازی شامل شرح شاهنامه فردوسی بهتازگی توسط نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب دومین عنوان یا بهتعبیر کزازی، دومین پوشینه از مجموعه «کندوکاوی در شاهنامه» است که نشر گویا منتشر میکند.
مطالب اینکتاب و کتاب پیشینی که در قالب مجموعه مذکور چاپ شده، درسگفتارها یا سلسلهسخنرانیهای کزازی درباره شاهنامه هستند که در دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شدهاند. این گفتارها توسط مریم نجفی یکی از دانشجویان زبان و ادبیات عربی ایندانشگاه گردآوری و تدوین کرده است. سومین کتاب از مجموعه «کندوکاوی در شاهنامه» هم با عنوان «رزمنامه رهایی» در حال حاضر مراحل آمادهسازی را توسط اینناشر طی میکند. اولین مطلب کتاب «خردنامه خرمی» پس از مقدمه، «اگر فردوسی نبود...؟» است که متن استخراجشده سخنرانی کزازی در سومین آیین نکوداشت فردوسی است که اردیبهشت سال ۹۷ در کرمان ایراد شد. کزازی درباره اینمطلب میگوید: از آن روی که در این سخنرانی، هنر بیمانند فردوسی و کارکرد ورجاوند شاهنامه، با نگاهی نو و بهگونهای دیگرسان و بیپیشینه، در پیوند با ایران و ماندگاری آن، بر رسیده و کاویده شده است، شایسته مینمود که چونان درآمد و دیباچهای ستوده و سزاوار بر این کتاب که آن نیز، به یکبارگی، کندوکاوی است در شاهنامه، در آغاز گفتارهای دهگانه جای گیرد.اینکتاب ۱۰ بخش یا بهعبارت بهتر، ۱۰ گفتار دارد که بهترتیب عبارتاند از: نشست نخست: شاهنامه و چندی و چونی، نشست دوم: خرد، در شاهنامه، نشست سوم: ایران و ناخودآگاهی تباری ایرانی، نشست چهارم: جان در بند و جمشید فرمند، نشست پنجم: دهاک: گوهر پلیدی، نشست ششم: زادن رستم، نشست هفتم: آمیختگی و کیفرِ ناگزیرِ آن، نشست هشتم: رستم و تیرِ گَزین، نشست نهم: سیاهی، در داستان سیاوش، نشست دهم: هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، فرهنگ واژههای دشوار. در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
این بخشبندی مردمی به جمشید بازخوانده شده است. در چشم ایرانیان، یکی از برجستهترین کردارهای جمشید بوده است. این را هم بیگمان میدانید که جمشید، در آن سویمندیِ مینُوِیِ خود: در موبدی خویش، با جهان نهان و با رازهای پوشیده و نهفته آشنایی داشته است؛ از این روی، آن جام شگفت را به او بازخوراندهاند: جام جم. او نهفتهها را آشکارا، در این جام، میدید: آن جام جهاننما. تنها شهریاری دیگر که در این جام میتوانست نگریست و رازها را دید و دریافت، کیخسرو است. کیخسرو شهریار آرمانی ایران است. بر پایه افسانههای کهن، شناسانده باده هم جمشید بوده است. در روزگار او، باده شناخته شد. شاید این افسانه به پدر جمشید، نخست، بازمیگشته است؛ سپس، به او بازخوانده شده است. پدر جمشید وِیْوَنْگْهان نامیده میشد. ویونگهان از پیشوایان بزرگ دینی بود، از موبدانِ هوم. هر موبدی آن ارج و ارز را نداشته است که بدین پایگاه بَرین برسد؛ موبدِ هوم بشود. چند تن را ما تنها میشناسیم که در شمار موبدان هوم بودهاند. هوم چیست؟ هوم نوشابهای آیینی بوده است که ایرانیان باستان به هنگام نیایش، به هنگام پرستش ایزدان، بَغان، آن را مینوشیدهاند. باورشان بر آن بوده است که با نوشیدن این باده، میتوانند با مینُویان پیوند بگیرند. این نوشیدنی آیینی را از گیاهی میستاندهاند، به نام هوم.
اینکتاب با ۱۸۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
گلایه اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی درخصوص تعلل درفرایند ادغام اتحادیهها
درپی زیربار نرفتن یکی از طرفین ادغام اتحادیههای قرآنی و ادامه فعالیت و حمایت برخی نهادها از آن، اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی کشور به عنوان اتحادیه مدغم قرآنی بیانیهای صادر و درخصوص تعلل و طولانی کردن فرآیند ادغام اتحادیه کشوری اعتراض کرد. موضوع ادغام اتحادیههای قرآنی طی سالهای اخیر در دستور کار نهادهای مختلف قرآنی قرار داشت و این اتفاق با ادغام اتحادیههای استانی و برگزاری انتخابات کار خود را آغاز کرد اما بعد از پایان فرایند ادغام در استانها یکی از طرفین زیر بار موضوع ادغام نرفت و حتی پس از برگزاری انتخابات اتحادیه مدغم کشوری باز هم اتحادیه تشکلهای قرآنی مورد حمایت برخی نهادها از جمله شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت.
متن بیانیه به شرح ذیل است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولاً» (آیه 34 سوره مبارکه اسراء)
بیانیه اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه های مدغم استانی درخصوص تعلل و تطویل در نهایی کردن فرآیند ادغام اتحادیه کشوری.
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به رهبری امام راحل(ره) با بهره گیری از آموزه های قرآن کریم و عترت معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و با پشتوانه بی نظیر مردمی، بی بدیل ترین انقلاب جهان می باشد که بی شک آنچه در این راستا بیشترین نقش را داشته است، رهنمودهای قرآن کریم و پشتوانه مردمی و رهبری حکیمانه امام عزیز و متعاقب آن رهبر فرزانه انقلاب است و لذا با توجه به این سرمایه ارزشمند، یکی از اقدامات موثر در این عرصه، تأسیس هزاران موسسه قرآنی و تشکلهای دینی از نوع مردمی است که در جای جای میهن اسلامی در حال فعالیت هستند.
از این رو به منظور ساماندهی و حمایت مادی و معنوی از این موسسات و تشکل ها دو دستگاه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به راه اندازی اتحادیه هایی تحت عنوان اتحادیه تشکل های قرآن و عترت و اتحادیه موسسات قرآنی مردمی نمودند تا ضمن کاهش تصدی گری دولتی، از این طریق حمایت از موسسات و برنامه ریزی قرآنی مردمی به سهولت انجام پذیرفته و در عین حال از حجم مراجعات اداری به این دستگاه ها کاسته شود.
پس از گسترش موسسات و بالا رفتن سطح انتظار جامعه، کارشناسان قرآنی و مدیران دلسوز این عرصه به منظور ایجاد انسجام و وحدت رویه در اجرای مأموریت های محوله بر آن شدند تا نسبت به ادغام این اتحادیه ها اقدام نمایند که پس از برگزاری صدها جلسه کارشناسی و بررسی اساسنامه ها سرانجام مقرر شد تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول تکمیل روند ادغام اتحادیه ها باشد که به علت تعلل و عدم پیگیری امور مربوطه از سوی دبیرخانه این شورا و نیز کارشکنیهای مکرر اتحادیه تشکل های قرآن و عترت این امر تحقق کامل نیافته است و همین اهمال و قانون شکنی ها منجر به صدور دهها بیانیه و تذکر و حتی تجمع نیروهای قرآنی مردمی شد که پس از تجمع اعتراضی در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر این شورا بیانیه ای را در مورخه ۰۶/۰۵/۱۳۹۸ صادر نمودند و ضمن به رسمیت شناختن موضوع ادغام اتحادیه های استانی و کشوری و تأکید بر لازم الاجرا بودن ادغام، تکمیل فرآیند آن، با تعیین فرصت سه ماهه به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی محول گردید. اما علی رغم برگزاری چندین جلسه و تنظیم صورتجلسه های مربوطه، متأسفانه به دلیل تعلل مشاور محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این هیئت، باتوجه به گذشت بیش از ۵ ماه از صدور این بیانیه، نه تنها اقدام موثری در این خصوص اتفاق نیفتاده است، بلکه با ابلاغ یک نامه مبهم به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، ضمن ایجاد دلسردی در بین موسسات مردمی، موجب ایجاد دو دستگی و تفرقه بیش از قبل در این حوزه گردیده است.
از این رو ما اعضای هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه های مدغم استانی به نمایندگی از هزاران موسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی بار دیگر ضمن اعلام نگرانی از این روند، مطالبات خود را به شرح ذیل اعلام میداریم:
با توجه به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان بالاترین نهاد سیاست گذار در حوزه های قرآنی است و درخصوص ادغام نیز دارای مصوبات مستدل بوده و این مصوبات برابر ماده ۹ منشور این شورا لازم الاجرا است، از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست مینمائیم تا بدلیل ضعف دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و عدم اهلیت لازم در راستای پایان دادن به این چالش، نسبت به اعاده پرونده ادغام به صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رسیدگی به آن در هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی که در جلسه ۴۳ مورخه ۱۵/۱۰/۱۳۹۷ آن شورا به تصویب رسیده است، اقدام لازم مبذول دارید.
از آنجا که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگین ترین مسئولیت امور مرتبط با حوزه های فرهنگی، قرآنی و دینی را در ارکان هیئت محترم دولت برعهده دارند و باتوجه به رویکرد اعلامی از سوی ایشان مبنی بر واگذاری امور مردمی به خود مردم، از آن مقام محترم درخواست می نماییم تا ضمن صدور دستور، مبنی بر بازگشت پرونده ادغام به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به موازات حل و فصل این موضوع با هماهنگی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات مردمی، نسبت به ارجاع مسئولیت و مأموریت های قرآنی از طریق معاونین و مدیران محترم ادارات کل استانها، به ویژه معاونت محترم قرآن و عترت، به اتحادیه مدغم کشوری و اتحادیههای مدغم استانی اقدام شایسته مبذول دارند. با عنایت به اینکه نقش سازمان تبلیغات اسلامی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزههای قرآنی و دینی یک نقش برجسته و موثر در سطح کشور میباشد، از رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی با عنایت به سیاستهای راهبردی ایشان که بارها در خصوص ادغام تاکید کردهاند، تقاضا می نماییم تا نسبت به فرآیند پایانی ادغام و به موازات آن واگذاری فعالیتها و برنامههای قرآنی مردمی، به اتحادیه مدغم کشوری و استانی اقدام شایسته مبذول دارند. با عنایت به اینکه یکی از ماموریتهای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، پیگیری امور قرآنی و تصویب قوانین در این خصوص میباشد و شخص ریاست محترم فراکسیون بارها از نقش مردمی در حوزه های قرآنی حمایت کرده و بر موضوع ادغام اتحادیههای قرآنی تاکید داشتهاند، از ایشان و اعضای محترم فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درخواست مینماییم تا به موازات پیگیری بحث بودجههای قرآنی و به طور مشخص بودجههای قرآنی بخش مردمی، نسبت به پیگیری فرآیند پایانی ادغام از دستگاههای ذیربط و به ویژه رئیس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی رهنمودهای لازم را صادر فرمایند.
اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه های مدغم استانی
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18817/73471
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18817/73472
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18817/73473
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18817/73474
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18817/73475
|
عناوین این صفحه
- نخستین نشست شورای اندیشهورز قرآن برگزار شد
- شرط گذاشتن برای معافیت مالیاتی کتابفروشیها
- السابقون رزمندههای افغانستانی مدافع حرم
- اخبار
- گلایه اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی درخصوص تعلل درفرایند ادغام اتحادیهها