|
دهنمکی: «اخراجیها» زلزله سینمایی بود
مسعود دهنمکی از سهگانه اخراجیها با عنوان زلزله سینمایی یاد کرد و گفت: اینکه اخراجیها میلیونها مخاطب از اپوزیسیون در آمریکا گرفته تا مردم عادی کشور را پای فیلم دفاع مقدسی مینشاند به گفتمان ناب جنگ برمیگردد.
قسمت دیگری از برنامه گفتوگومحور جهانآرا با موضوع «جریانشناسی سینما و رسانههای انقلاب» شنبه شب 7 دی ماه سال 1398 روی آنتن این شبکه رفت.
دی و بهمن زمان برگزاری دو جشنواره با رویکردهای متفاوت، دهمین جشنواره عمار در ماه جاری و سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ماه آینده است. با نظر به این دو رویداد مهم سینمایی، عوامل جهانآرا بر آن شدند تا در این برنامه به بررسی جریانشناسی سینما و رسانههای انقلاب بپردازند.
مهمان برنامه مسعود دهنمکی روزنامهنگار، مستندساز، نویسنده و کارگردان و مجری برنامه امیرحسین ثابتی بود.
دهنمکی در پاسخ به این سئوال که چه شد به عنوان فعال سیاسی و روزنامهنگار به سینما روی آورد گفت: کارکرد رسانهای سینما، بهویژه بعد از جنگ تحمیلی برایم جالب توجه و مهم بود.
وی با اشاره به دستهبندی انقلابیون به سه دسته پشیمان از گذشته، به جبران عقبماندگی گذشته غرق در دنیا و زندگی روزمره شدن و دق کردن از فراق دوران آرمانگرایی جبهه تأکید کرد: امام در پیامی که فردای قبول قطعنامه دادند دسته چهارمی را تعریف کردند که هنوز جنگ برایشان تمام نشده است.
این کارگردان سینما ضمن بیان اینکه شهید آوینی در سوره و نوع نگاهش به فرهنگ و سینما به عنوان شخصیت چند بعدی و نظریهپرداز جریان حزباللهی و نقد متعلق به دسته چهارم انقلابیون است، در خصوص شکلگیری جریان رسانه انقلاب مطرح کرد: در سال 1367 دسته چهارم انقلابیون با نگاه منتقدانه و آرمانگرایانه و با مطالباتی در حوزههای فرهنگ و عدالت شکل گرفت که برای اطلاعرسانی نقدهای فرهنگی و سیاسی و حتی اجتماعی، آرمانگرا و مطالبهگر خود احتیاج به رسانه مستقل داشت.
وی بیان کرد: اولین نشریه مستقل در جریان انقلابی یالثارات در سال 1373 و در دولت دوم سازندگی منتشر شد.
این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: در سال 1374 مهدی نصیری از کیهان منفک شد و نشریه صبح را راه انداخت و به این ترتیب در آن مقطع سه نشریه کیهان، صبح و یالثارات در حوزه انقلابی گفتمانسازی میکردند.
وی با بیان اینکه نگاهش به رسانه بولتنی نبود مطرح کرد: نگاهم به رسانه در حوزههای دفاع مقدس، آرمانگرایی و عدالتطلبی بود و احساس میکردم لازم است نشریهای را راه بیندازم که همه اینها را با هم پوشش بدهد و تمیز، کارآمد و روزآمد باشد. برای همین اوایل سال 1375 اولین هفتهنامه رنگی سیاسی به اسم شلمچه را منتشر کردم.
این نویسنده تبدیل شدن شلمچه به پرمخاطبترین هفتهنامه ایران و جریانسازی و کارکرد اجتماعی آن را ناشی از نوع گفتمان دانست.
وی در خصوص علل سوق یافتنش به عرصه مستندسازی و سینما گفت: توقیفهای پی در پی نشریههای انقلابی و تغییر ذائقه مردم در رسانه و رفتنشان به سمت رسانههای جدید از سال 1381 به بعد باعث شد احساس کنم باید جنگ فقر و غنا و گفتمان عدالتخواهی را از مدیای جدیدی مطرح کنم و مستند فقر و فحشا را ساختم.
این مستندساز یکی از دلایل پر مخاطب شدن فیلمها را زمانشناسی و بهموقع مطرح کردن پیام و حرف آنها دانست.
وی خاطرنشان کرد: فقر و فحشا نفی حاکمیت نبود. نقد حاکمیت و دولتمردان بود. حرف مستند این بود که در آسیبهای اجتماعی و فاصله طبقاتی متهم انقلاب نیست، بلکه مدیران هستند.
این کارگردان علل ورودش به جریان رسانهای سینما را جریانسازی یک مستند و پیشبینی درست آن و شکستن انحصار در سینما مطرح ساخت.
وی از سهگانه اخراجیها با عنوان زلزله سینمایی یاد کرد و گفت: اینکه اخراجیها میلیونها مخاطب از اپوزیسیون در امریکا گرفته تا مردم عادی کشور را پای فیلم دفاع مقدسی مینشاند به گفتمان ناب جنگ برمیگردد.
دهنمکی تأکید کرد: در اخراجیها بحث لمپنیسم نبود، بحث گفتمان امام در خصوص آدمسازی بود و اساساً فیلمها چنین قابلیتی را دارند.
وی در خصوص تأثیر و کارکرد سینما بیان کرد: زمان پخش اخراجیهای 2 روزنامه لسآنجلس تایمز امریکا تیتر زد که این فیلم محاسبات امریکا پیرامون تحلیل جوان ایرانی را به هم زد، چون اگر جنگ دیگری در بگیرد میلیونها مردمی که فکر میکنیم استحاله شدهاند در برابر ما میایستند.
این فعال رسانهای مطرح ساخت: از سالهای 1388 و 1389 در انقلاب جریان رسانهای و هنری شکل گرفته است که این جریان در بُعدها و نهادهای مختلف وارد شدند و جشنوارهها شکل گرفتهاند.
وی اشاره کرد: غربت جریان حزباللهی، انقلابی، مطالبهگر و عدالتخواه در سینما شکل دیگری پیدا کرده است.
این نویسنده گفت: اراده جمعی و جریانات انقلابی و مدیریت فرهنگی کشور و مطالبه عمومی ما را به اینجا رسانده است که باید در حوزه فرهنگ هزینه کنیم.
وی تأکید کرد: حوزه فرهنگ دستوری نیست.
این کارگردان معتقد است فضای سنگین روشنفکری سینمای ایران در مقایسه با ده سال گذشته شکسته است.حرکت نیروهای انقلابی عمق ایدئولوژیک ندارد و برای همین به ضد خودش تبدیل میشود.در سینما خلاء حکمت سینما محسوس است، نه فرم سینما.
وی معتقد است در حفظ و صیانت از آدمهایی که وارد حوزه سینما میشوند یک جای کار میلنگد و اگر افرادی که وارد حوزه سینما میشوند صیانت نشوند تبدیل به جریان روشنفکری میشوند. چنانچه هنرمند باشند شکار میشوند و اقتضائات سینما بهراحتی آنها را جذب میکند.
این کارگردان اشاره کرد: از دهه اول انقلاب افراد زیادی را در حوزه هنری و جاهای مختلف داشتیم که آمدند سینما را دینی کنند، اما خودشان سینمایی شدند.
وی تأکید کرد: پرهیز از المان و نماد ایدئولوژیک در سینما محسوس است.
این نویسنده خاطرنشان ساخت: بودجه و نیرو هست، اما در تربیت محتوایی نیرو و تولید محتوا مشکل داریم.
وی در نقد رسانهای انقلابی اشاره کرد: ما نشریه مستقل و متداوم جریان حزباللهی نداریم. جریان انقلابی در رسانه عمومی برای حفظ هویت و استقلال خود باید مخاطب و فروش داشته باشد.
دهنمکی گفت: تکلیفگرایی در مطالبات آرمانگرایانه باید جای نتیجهمحوری را بگیرد، وگرنه نیروها دچار یأس ایدئولوژیک میشوند.
وی در پایان با بیان اینکه جوانگرایی در رسانههای انقلابی به معنی کنار گذاشتن شخصیتهایی با کارکرد بالا در حوزه رسانه مثل رحیمپور ازغدی، مهدی نصیری و مانند اینها از اتاقهای فکرمان نیست، تأکید کرد: امروز گوش شنوا کم داریم و همه زبان شدهاند و میخواهند نقد کنند. ضمن اینکه در حوزه تولید کمکاری کردهایم. امروز کسانی که زیاد حرف میزنند و کم کار میکنند زیاد شدهاند.
استودیو هورخش برگزار میکند؛
رونمایی از محصولات جانبی انیمیشن «آخرین داستان»
بعد از گذشت چهار هفته از اکران انیمیشن سینمایی «آخرین داستان»، محصولات جانبی این انیمیشن در استودیو هورخش رونمایی میشود.
به گزارش امتیاز، محصولات جانبی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر همزمان با اکران این انیمیشن، با حضور کارگردان و برخی از عوامل فیلم در روز پنجشنبه 12 دی 1398 در استودیو هورخش واقع در میدان فلسطین رونمایی خواهند شد. این محصولات پس از رونمایی وارد بازار خواهند شد.
محصولات جانبی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» شامل پوشاک، کولهپشتی، لوازم التحریر، فنجان، کیف پول، لوازمآرایش و بازی رومیزی است.
برخی از این محصولات با همکاری برندهای دیگر تولید شدهاند. بازی رومیزی «آخرین داستان» با عنوان «جم» با همکاری دورهمی، لوازمآرایش با همکاری اینلی و دفترهای دستساز با همکاری دستک دفتر طراحی و وارد بازار میشوند.
این برای اولین بار است که بر مبنای یک انیمیشن ایرانی محصولات آرایشی در ایران با هدف خلق شخصیتی ملی و ترویج فرهنگ ایرانی برای جوانان تولید میشود.
گفتنی است پیشازاین محصولات جانبی همچون بازی موبایل تبلت «فر ایزدی»، مجموعه رمانهای گرافیکی «جمشید» و «ارشیا» و آلبوم موسیقی «آخرین داستان» بهعنوان محصولات جانبی این انیمیشن منتشرشدهاند.
این مراسم که ورودش برای عموم آزاد است، از ساعت 15 و 30 دقیقه تا 19 روز پنجشنبه 12 دی 1398 در استودیو هورخش واقع در میدان فلسطین، ابتدای طالقانی غربی، پلاک 399 با حضور کارگردان و برخی از عوامل فیلم رونمایی خواهند شد.
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر، محصول استودیو هورخش است که با برداشتی آزاد از قصه ضحاک شاهنامه فردوسی ساختهشده است. این انیمیشن سینمایی که موفق به دریافت 12 جایزه ملی و بینالمللی تاکنون شده است در فهرست فیلمهای واجد شرایط رقابت اسکار 2020 در دو بخش «بهترین انیمیشن» و «بهترین فیلم» قرار دارد.
اجرای نمایش برای نجات یک جوان اعدامی
اعلام آثار راه یافته به جشنواره سراسری تئاتر اتفاق
شورای انتخاب اولین جشنواره سراسری تئاتر اتفاق پس از ارزیابی و بازبینی ۲۷ اثر رسیده به دبیرخانه، ۷ نمایش را برای راهیابی به بخش مسابقه انتخاب کردند.
شورای انتخاب آثار اولین جشنواره سراسری تئاتر کافهای اتفاق متشکل از ندا عقیقی، سروش کریمینژاد و مهرداد مصطفوی پس از ارزیابی و بازبینی ۲۷ اثر رسیده، ۷ نمایش را برای راهیابی به بخش مسابقه اولین جشنواره سراسری تئاتر کافهای اتفاق انتخاب کردند که به شرح زیر است:
یک. «سرنوشت از سرنوشت»، کارگردان: یسنا پورسینا، دو. «مشکلی نیست»، کارگردان: مهسا ولیزاده، سه. «کافه پولشری»، کارگردان: آیدین نیکو، چهار. «پُر قرارترین مردشهر»، کارگردان: شهاب مرندی، پنج. «خرده روایتهای خصوصی از زندگی صنم و داوود»، کارگردان: محمد فخرایی، شش. «باغوحش مش رجب»، کارگردان: ساشا کشوادی، هفت. «چند روایت تمام/ناتمام درباره ما»، کارگردان: لیلاجلالیان و حمیدرضا حمیدی
ضمن تبریک به گروههای راه یافته به بخش مسابقه جشنواره، جلسهای با کارگردانان و سرپرستان گروهها برگزار خواهد شد که به زودی زمان آن نیز اعلام خواهد شد. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره ۰۹۰۲۳۹۵۲۶۴۵ تماس حاصل کنند.
اولین جشنواره سراسری تئاتر کافهای اتفاق به دبیری دُنا تارُفی با هدف حمایت و ایجاد فرصت برای گروههای تئاتری و علاقهمندان به هنر تئاتر به ویژه جوانان، از ۱۲ تا ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ در تهران (کافه آ) برگزار خواهد شد.
*«قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» برای نجات یک جوان از چوبه دار به صحنه رفت
نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» به کارگردانی امین میری و تهیه کنندگی علیرضا توسلی زاده، شامگاه شنبه ۷ دی با همکاری سازمان مردمنهاد «ما درد مشترکیم»، برای نجات جان یک جوان از چوبه دار و تأمین بخشی از مبلغ دیه تعیین شده، در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. مبلغ دیه مورد نیاز برای نجات این جوان۲۷۰ میلیون تومان است که پیشتر ۱۵۰ میلیون تومان آن تأمین شده بود.
در اجرای ویژه «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» و با حضور چهرههایی همچون رخشان بنیاعتماد، جهانگیر کوثری، فریدون شهبازیان، مریم سعادت، مائده طهماسبی، طیبه سیاوشی و محمدعلی آهنگران مبلغ ۷۸ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان از ۱۲۰ میلیون تومان باقیمانده مبلغ دیه نیز تأمین شد.فریدون شهبازیان آهنگساز، شهاب مهربان سرپرست نویسندگان، و امیر جنانی، آزاده مشعشعی، هدیه آزاده، امیررضا میرآقا، میثم غنیزاده، وحید منتظری، آرش دهقانشاد، دینا هاشمی و محمد احمدی بازیگران نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» هستند.این اثر نمایشی ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود و فروش بلیت نمایش از طریق سایت تیوال انجام می شود.
*سارا افشار جایگزین شبنم فرشادجو در نمایش «اختراع والس» شد
سارا افشار از روز یکشنبه ۸ دی و در هفته پایانی اجرای نمایش «اختراع والس» جایگزین شبنم فرشادجو شد که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که سابقه بازی در نمایشهایی همچون «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی، «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی، «راهزنان» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و «دیده بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی را داشته از ۸ دی جایگزین شبنم فرشادجو در نمایش «اختراع والس» میشود.
شبنم فرشادجو به زودی با نمایش «من یه زنم صدامو میشنوین؟» به کارگردانی کاملیا غزلی در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.
«اختراع والس» نوشته مهدی اسدزاده با حضور حسن معجونی، امیرحسین طاهری، محسن نوری، ایرج تدین، حامد کشمیری، هاله پورقدیمی، نورآرش چارلی، آیت بی غم، امیر ادیب، امین رقیب دوست، بردیا رحمتی، پوریا احمدی، محمد حسین قاسمی، ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
فروش بلیتهای این اثر نمایشی از طریق سایت ایران نمایش انجام میشود. مخاطبان و علاقه مندان میتوانند در هفته پایانی اجرا، از تخفیف ویژه ۳۰ درصدی بهای بلیت بهره مند شوند.فرهاد فزونی طراح گرافیک و مهدی آشنا عکاس «اختراع والس» به تهیه کنندگی رضا افشار و حسام نورانی هستند.
*«سوگلی» در دیوار چهارم
نمایش سوگلی از روز یکشنبه ۸ دی ماه در مجموعه تماشاخانه دیوار چهارم به روی صحنه میرود. این نمایش به نویسندگی پوریا آژند، کارگردانی نگار چگنی و تهیه کنندگی بهراد خرازی از روز یکشنبه ۸ دی ماه ساعت ۲۲:۴۵ در تماشاخانه دیوار چهارم به روی صحنه میرود.
در این اثر نمایشی، بهراد خرازی، کسری ذوالفقاری، فرشته ترابی، مرتضی یعقوب پور، مژگان اخلاقی، حمید دلسوزی، صدف صفری، سمیرا سعادت، سید روح اله عقدائی ، نگار چگنی به ایفای نقش می پردازند.
از دیگر عوامل این نمایش میتوان به، دستیار و برنامه ریز: داود بخشی خانی، منشی صحنه: سحر یوسفی، طراحان صحنه و لباس: منصور بستانی، هدی منصور فلاخ، طراح گریم:هانی گلشاهی، طراح نور: سجاد سبحانی_مجید طرقی، گروه موسیقی: آراس رجبی، طراح پوستر و لوگو: محمد موحدنیا، عکاس و روابط عمومی: محسن بیده، مدیر رسانه: سید محمد صادق سیادت، ساخت تیزر: امین امانی، گرافیک: علی شیرازی _ محسن بیده، موشن گرافی: علی تاجیک و حامی مالی برند بین المللی سیاح با مدیریت مانی اسدیان اشاره کرد.
در خلاصه داستان نمایش سوگلی آمده است که: روایتی متفاوت از زندگی احمد شاه و سوگلی هایش در دربار... علاقه مندان جهت تهیه بلیط این نمایش میتوانند به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه دیوار چهارم مراجعه کنند.
اخبار
لی مندلسون تهیه کننده «گارفیلد» درگذشت
تهیه کننده برنامههای محبوب تلویزیونی چون «گارفیلد» و «پناتوس» در ۸۶ سالگی درگذشت.
لی مندلسون تهیهکننده بیش از ۵۰ برنامه انیمیشنی محبوب تلویزیونی، روز کریسمس در خانهاش در کالیفرنیا درگذشت.
او به دنبال مبارزهای طولانی با سرطان در ۸۶ سالگی فوت شد.
وی تهیه کننده «پناتوس» برای تلویزیون بود. او سال ۱۹۶۵ «کریسمس چارلی براون» را ساخت و با آن اولین جایزه امیاش را دریافت کرد. او در طول فعالیتهایش ۱۲ جایزه امی برد که آخرین آن در سال ۲۰۱۵ برای «این پنجاهمین کریسمس است، چارلی براون» نصیبش شد.
همکاری مندلسون با لی ملندز انیماتور برای او چهار جایزه پیبادی و یک نامزدی اسکار و ۲ نامزدی گرمی هم داشت.
وی که همه عمرش شیفته موسیقی جز بود، با استخدام ونیس گارالدی موسیقیدان موسیقی اوریجینال «کریسمس چارلی براون» را خلق کرد که پیر و جوان شیفتهاش شدند. او در عمرش با موسیقیدانهای بزرگی برای خلق ترانهها و موسیقی متن فیلمهایش همکاری کرد.
این تهیه کننده سال ۱۹۵۴ به دانشگاه استنفورد رفت و در رشته زبان انگلیسی فارغالتحصیل شد و کارش را با رادیو و تلویزیون شروع کرد.
مندلسون کمپانی تولید فیلم خودش را با نام «لی مندلسون فیلم پروداکشنز» در سال ۱۹۶۳ افتتاح کرد و ابتدا به تولید مستندهای ورزشی پرداخت.
انیمیشن «پناتوس» یکی از محصولات این کمپانی بود که سالها روی آنتن تلویزیون رفت.
مندلسون در همکاری با جیم دیویس اولین انیمیشن کوتاه «گارفیلد» را سال ۱۹۸۲ خلق کرد و بعد ادامههای آن ساخته شد. «گارفیلد و دوستان» نیز سریالی بود که در فاصله ۱۹۹۴-۱۹۹۱ روی آنتن بود.
لی مندلسون در کنار تولید برنامههایی برای کودکان، مستندهای مهمی از چهرههای شاخص ساخت که پل نیومن، جین کلی، جوآن وودوارد، لوسیل بال، بینگ کرازبی، فیلیپ ویلسون، ووپی گلدبرگ، محمد علی و کارل راینر از جمله آنها هستند.
او با جان اشتینبک و هنری فوندا که به عنوان غولهای قرن بیستم شناخته میشدند، همکاری طولانی مدت داشت.
سم مندس، استیو مککویین و استیون نایت «شوالیه» میشوند
سم مندس و استیو مک کویین کارگردان، استیون نایت بازیگر، التون جان و اولیویا نیوتون جان خواننده، در فهرست دریافت نشان «شوالیه» قرار گرفتهاند.
سم مندس کارگردان «۱۹۱۷» و استیون نایت خالق سریال تحسین شده «پیکی بلایندرز» از جمله چهرههای بریتانیایی هستند که در فهرست افتخار سال نوی ملکه بریتانیا قرار گرفتند.
این جوایز سالی یک بار و برای تجلیل از دستاوردهای افراد تأثیرگذار سال در بریتانیا، به آنها اهدا میشود.
نیل استریت که در کنار مندس فیلم «۱۹۱۷» را تولید کرده، و نایت که نویسنده بیبیسی است و نسخه اقتباسی «یک سرود کریسمس» را برای افایکس تولید کرده، نیز شوالیه میشوند.
مندس که از چهرههای جدی اسکار امسال است و در این فهرست به خاطر تلاشش در زمینه نمایش لقب شوالیه دریافت میکند، از این پس «سِر سم» خوانده میشود.
وی در اینباره ضمن اینکه گفت شگفتزده و بسیار مفتخر است، افزود: در سیسال گذشته من روی شانههای همکاران ّزیادی ایستادهام، نویسندگان، طراحان، تهیهکنندگان، تکنیسینها … بدون آنها هرگز نمیتوانستم این افتخار را دریافت کنم.
استیو مککویین کارگردان «۱۲ سال بردگی» نیز با دریافت لقب شوالیه تجلیل میشود.
اخبار
شکست نامها در گیشه!
تولید سینمای ایران سه برابر ظرفیت اکران است
علی آشتیانیپور پخشکننده دو فیلم سینمایی «مشت آخر» مهدی فخیمزاده و «معکوس» پولاد کیمیایی ضمن اعلام عدم رضایت از فروش این دو فیلم تاکید کرد انتظارشان از اکران این آثار، برآورده نشده است.
علی آشتیانیپور مدیر شرکت پخش فیلم آفرین در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط فروش دو فیلم این شرکت در چرخه اکران با عنوان «مشت آخر» به کارگردانی مهدی فخیمزاده و «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی عنوان کرد: انتظار من از فروش فیلم سینمایی «مشت آخر» خیلی بیشتر بود و دلمان میخواست بهتر نتیجه بگیریم اما در حال حاضر سانس و سالن این اثر کم است. با این وجود تلاش میکنیم سالنهای بیشتری در اختیار بگیریم و امیدوارم اتفاقات بهتری برای «مشت آخر» رخ بدهد اما من تقریباً از فروش آن راضی نیستم.
وی ضمن بیان این مطلب که صداوسیما برای این فیلم تیزرهای خوبی هم در نظر گرفت، بیان کرد: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد سلیقه مردم است و باید شناختی از آن داشته باشیم زیرا فیلمهایی که با مخاطبان ارتباط برقرار نکنند، نمیتوانند موفق باشند. از سوی دیگر این روزها فضای اکران خوب نیست و باعث میشود رقابت نابرابری شکل بگیرد.
برخی فیلمها برای دیده شدن نیاز به زمان دارند
وی افزود: بعضی از فیلمها نمیتوانند به عرصه فروش ورود پیدا کنند و طبیعتاً آسیب میبینند، چون در حال حاضر سالن به اندازه کافی وجود ندارد و تولیدات ما بیشتر از ظرفیت اکران است. در چنین شرایطی بیش از ۴۰، ۵۰ فیلم در سال نمیتوانند اکران شوند در حالی که تولیدات ما سه برابر این رقم است. ضمن اینکه در هر سال تنها ۱۰ تا ۱۲ فیلم میتوانند به فروش خوبی برسند و بقیه فیلمها از این رقابت باز میمانند، چون فیلمهای پرفروش در نگاه اول رغبت مخاطب را به دنبال دارند، این در حالی است که دیگر فیلمها نیازمند زمان و سالن زیاد هستند تا دیده شوند و برخی از آنها هم متناسب با سلایق خاصتری ساخته شدهاند.
آشتیانیپور تصریح کرد: نکته دیگر این است که در حال حاضر جنس مخاطب سینماروی ما از جنس همان فیلمهای پرفروش در ژانرهای مختلف است. به همین ترتیب بقیه فیلمها یا به دلیل ضعفی که در خودشان وجود دارد، یا به دلیل ضعف امکانات نمایشی، نمیتوانند بهره برداری لازم را از شرایط اکران داشته باشند. البته برای این امر هم نمیشود کسی را متهم کرد و سینمای ما به لحاظ ساختار و سالن باید قوی شود.
زحمت پخش یک فیلم پر فروش به نسبت یک فیلم کم فروش، کمتر است چون سینماداران برای سانس دادن به فیلمهای پر فروش مقاومتی نشان نمیدهند، اما دفتر پخش برای فیلمهای کم فروش باید تلاش بیشتری کند حتی گاهی آدم هرچه تلاش میکند به در بسته میخورد
آشتیانی پور درباره فیلم سینمایی «معکوس» هم گفت: این فیلم هم متأسفانه انتظارات ما را برآورده نکرد چون ما تصور میکردیم بهتر از این بفروشد یعنی بر خلاف اینکه نام مسعود کیمیایی به عنوان تهیه کننده روی «معکوس» بود ولی این فیلم تاکنون فروش خوبی نکرده، نتوانسته است حق خود را ادا کند و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص نداده است.
وی درباره نقاط ضعفی که موجب چنین شرایطی در اکران این فیلمها شده است هم عنوان کرد: من نمیخواهم در جایگاه یک منتقد درباره فیلم حرف بزنم چون وظیفه من در قبال این فیلمها پخش آنهاست و طبیعتاً اگر نقصی داشته باشند من نباید به آن بپردازم بلکه باید منتقدان به آسیب شناسی آثار بپردازند پس من باید آنچه را که از دستم بر میآید انجام دهم و تلاش لازم را برای بهتر دیده شدن فیلم به کار بگیرم. از همین رو قصدم به چالش کشیدن و یا نقد یک فیلم نیست چون بالاخره کار پخش این آثار با دفتر ماست و من آنها را برای اکران انتخاب کردهام.
وی ادامه داد: ولی به طور کلی میتوانم بگویم همانطور که از آمار و ارقام بر میآید ما نتوانستیم نتیجه دلخواه را از اکران این دو فیلم کسب کنیم. اتفاقاً برای فیلمهایی که نتیجه مطلوب را کسب نمیکنند، انرژی زیادی از پخش گرفته میشود، شاید زحمت پخش یک فیلم پر فروش به نسبت یک فیلم کم فروش، کمتر باشد چون سینماداران برای سانس دادن به فیلمهای پر فروش مقاومتی نشان نمیدهند، اما دفتر پخش برای فیلمهای کم فروش باید تلاش بیشتری کند حتی گاهی آدم هرچه تلاش میکند به در بسته میخورد. به نظرم در سینمای ایران پخش فیلم کم فروش و متوسط خیلی سختتر از فیلم پر فروش است.
درباره عدم فروش فیلمها نمیتوان قضاوت قطعی داشت
این پخشکننده توضیح داد: در هر حال بخشی از نفروختن یک فیلم ناشی از ضعف خود فیلم است، نه اینکه لزوماً سالن نداشته باشد در چنین وضعیتی هرچه هم دست و پا بزنید بالاخره این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند تا یک فیلم را ببینند. حتی اگر ما امکانی هم برای نمایش خوب یک اثر فراهم کنیم اگر مردم از آن فیلم استقبال نکنند، آرام آرام آن امکان در سینماهای دیگر کمتر و حتی سلب میشود و با توجه به اینکه فضای نمایشی ما محدود است، سینمادار بلافاصله فیلم دیگری را جایگزین آن فیلم میکند و صبوری نمیکند تا ببینند فیلم چگونه مسیر خود را باز میکند. با این وجود نمیشود قضاوت قطعی کرد چراکه مجموع دلایل دست به دست هم میدهند تا فیلمی بفروشد و یا نفروشد با همه اینها نباید بضاعت خود فیلم را دست کم گرفت چون این امر تعیین کننده است.
وی در پایان اظهار کرد: این روزها تبلیغات از طریق تیزرهای تلویزیونی، فضای مجازی و فضای شهری انجام میشود اما عموم فیلمها از تبلیغات شهری محروم هستند. تنها فیلمهایی میتوانند از این امکان برخوردار باشند که یا اسپانسر داشته باشند یا هزینه سنگینی کنند البته برخی فیلمها در برخورداری از تیزر هم محدودیت دارند یعنی باید انرژی زیادی برای تبلیغات آنها بگذاریم. ما در مورد فیلمهایی که نام بردیم سعی کردیم همه این امکانات را داشته باشیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی:
توقع رفع مشکلات تئاتری استانها از سوی ما اشتباه است
مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: برخی استانها انتظار دارند که همه مشکلات تئاتریشان را اداره کل هنرهای نمایشی رفع کند ، چنین توقعی نابه جا است، ما بضاعت انجام این کار را نداریم.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار هنرمندان تئاتر استانها در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانها عنوان کرد: تئاتر استانها از چند منظر برای ما حائز اهمیت است نخست اینکه تنوع آثارشان در شهرهای مختلف به لحاظ بومی زیاد است و دوم استعدادهای نسل جوان و پیشکسوتان.
وی با اشاره به تفاوت امکانات تئاتری در شهرهای مختلف عنوان کرد: با این وجود این امکانات در برخی استانها خیلی خوب و غنی است و برخی استانها در حد پایه و حتی یک سالن نمایش غیراستاندارد است.
مشکل زیرساختی تئاتر
کرمی با تأکید بر نگاه سلیقهای و عملکرد مدیران برخی استانها اظهار داشت: مشکل اساسی ما زیرساخت است که در برخی شهرای ایران باید ایجاد شود براین اساس میبایست کمبود اعتبار و وضعیت حمایتی مدیران استانها نیز رفع شود. دراین دو سالی که من مسئول اداره کل هنرهای نمایشی شدهام نیز مشکلات زیادی داشتیم که در عرصه تئاتر استانها تأثیرگذار بود.
وی با بیان اینکه ادارات کل استانها میبایست در اتفاقات تئاتری پیش قدم شوند، افزود: البته مسائل هر استان با دیگری متفاوت است مدیران استانی میبایست به همه حوزهها توجه کنند. بنابراین نمیتوان انتظار داشت اداره هنرهای نمایشی همه مشکلات استانها را رفع کند چنین توقعی نابه جا است و ما چنین بضاعتی نداریم صرفا میتوانیم از برخی رویدادها چون جشنوارههای استانی حمایت کنیم.
اهمیت جشنواره تئاتر فجر
وی با اشاره به اهمیت دو طرح رپرتوآر تئاتر شهرهای ایران و طرح پویش تئاتر شهرهای ایران اظهار داشت: تئاترها استانها میبایست هم رونق داشته باشد و هم فرصت که این امر با کم انجمن هنرهای نمایشی و مدیران استانها قطعا محقق میشود.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اتفاق جشنواره تئاتر شهر در دوره سی و هشتم گفت: فجر یک رویداد بینالمللی معتبر است که به این دوره رسیده که نقش قابل انکاری دارد.اما این را نباید فراموش کنیم که همه چیز تئاتر ایران در فجر خلاصه نمیشود بلکه یک فرصت است که هنرمندان تئاتر خود را نشان دهند حتی به جز فجر که جشنوارهای تخصصی و حرفهای است ، جشنوارههای دیگری هم در کشور برگزار میشوند که آنها هم به لحاظ موضوعی مهم هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18818/73476
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18818/73477
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18818/73478
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18818/73479
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4193/18818/73480
|
عناوین این صفحه
- دهنمکی: «اخراجیها» زلزله سینمایی بود
- رونمایی از محصولات جانبی انیمیشن «آخرین داستان»
- اعلام آثار راه یافته به جشنواره سراسری تئاتر اتفاق
- اخبار
- اخبار