|
دو هنرمند برگزیدگان سومین جایزه ۳۰ میلیونی ویستا
هنرهای تجسمی مظلوم اما درخشان
کلثوم صالحی و حمید رضا آزاد به طور مشترک به عنوان برگزیدگان سومین جایزه هنر معاصر ویستا معرفی شدند؛ این مراسم با حضور چهره های هنری عصر جمعه ۲۷ دی ماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش امتیاز؛ در ابتدای این مراسم پریسا پهلوان ، مدیر گالری و جایزه هنر معاصر ویستا گفت: سومین جایزه ویستا با هفتمین سالگرد گالری ویستا هم زمان شده است؛ اما کام مان تلخ است زیرا این روزها مردم نازنین مان شاهد بلایای طبیعی و غیر طبیعی متعددی هستند که همه را آزرده خاطر و ناراحت کرده است. همراهی و همدلی هنرمندان با آسیب دیدگان اتفاقات اخیر که در جهت حفظ کرامت انسانی است مغتنم است.»
پهلوان با اشاره به اینکه رویکرد و فراخوان جایزه ویستا گفت : «مستقل بودن جایزه ویستا و اینکه یک نهاد خصوصی آن راحمایت می کند یکی از مهم ترین ویژگی های این جایزه است. می خواهم از حامیان مالی دعوت کنم که در کنار ما قرار بگیرند و بتوانند به نگاه خود عمق ببخشند و زمانی که هنری را مورد حمایت قرار می دهند آن را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود قلمداد کنند.»
او درباره داوری در این دوره از جایزه ویستا توضیح داد: «احترام به رای مستقل داوران یکی دیگر از ویژگی های جایزه ویستا بود در تلاش بودیم تا داوران بی طرفانه و با نگاه علمی و حرفه ای آثار را انتخاب کنند.
مدیر گالری ویستا با اشاره به اینکه بهنام کامرانی و نگار نادری پور نشان ویستا را طراحی کرده اند، ادامه داد: «جایزه این دوره شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی است که هنرمند برگزیده بتواند ایده خود را به اجرا در بیاورد و به نمایش بگذارد. در این دوره از جایزه ویستا ۱۸۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۱۱۴ اثر متعلق به هنرمندان زن و ۷۳ اثر به هنرمندان مرد تعلق داشت که از میان آنها ۱۸ پروپوزال انتخاب و در نهایت ۹ پروپوزال منتخب شد. ما در جایزه ویستا محدودیت سنی نداریم بنابراین شرکت کنندگان از ۱۷ تا ۵۳ سال بودند. خوشبختانه در این دوره آثار ارسالی از شهرستان ها نیز داشتیم.»
پهلوان در پایان گفت: فراخوان چهارمین دوره جایزه ویستا به زودی اعلام خواهد شد و نمایشگاه سومین جایزه ویستا تا ۴ بهمن در گالری ویستا برپا است.
بهنام کامرانی یکی از داوران سومین جایزه ویستا درباره شکل گیری ایده جایزه ویستا توضیح داد: زمانیکه ایده جایزه ویستا مطرح شد در گالری ها شاهد افول اندیشه های فکری بودیم، هنرمندان جوان تمایل به برگزاری نمایشگاه داشتند و از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشور کمتر به سمت فکر و اندیشه می رفتند. خوشبختانه رویدادی مثل جایزه ویستا می تواند انگیزه ای برای رشد هنرمندان و تمایل به خلق آثاری همراه با هنر و اندیشه شود و البته می توان رشد آثار هنرمندان را در سومین دوره این جایزه کاملا مشاهده کرد.
این هنرمند با اشاره به چهار مرحله داوری در جایزه ویستا گفت:» وقتی به ۹ ایده منتخب رسیدیم به آتلیه هنرمندان شرکت کننده در جایزه ویستا رفتیم و مشاهده کردیم که هنرمندان بسیاری هستند که در سخت ترین شرایط کار می کنند، هنرهای تجسمی با وجود مظلوم بودن ، بسیار درخشان به کار خود ادامه می دهد.
در ادامه این مراسم از هنرمندان پیشکسوت عباس مشهدی زاده، داوود شهیدی، بهزاد شیشه گران ، قدرت الله عاقلی ... دعوت شد تا لوح تقدیر به داوران این دوره نازگل انصاری نیا، رزیتا شرف جهان، پریسا پهلوان،حمید سوری، بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان اهدا کنند.
عباس مشهدی زاده در سخنانی کوتاه عنوان کرد: جایزه ویستا روند پربار و پربرکتی داشته است و استعدادهای درخشانی را به جامعه هنرهای تجسمی معرفی کرد؛ خوشحالم که شاهد این اتفاق در کشورم هستم.
داوود شهیدی با ابراز خرسندی توجه داوران این جایزه به مبحث پروپوزال گفت: مشکل ما در حوزه تجسمی پراکنده بودن آثار است اما پروپوزال این مشکل را برطرف می کند و ذهن هنرمند را به نمایش می گذارد و تکامل فکری را شکل می دهد.
بهرنگ صمدزادگان بخش اول بیانیه هیات داوران را خواند و به حمیدرضا آزاد، ساناهین باباجانیانس، ایمان جسمی، هوفر حقیقی، سمیرا رحبانی، آیسا رشیدی، شانا عبدالهیان و احسان علیزاده، کلثوم صالحی و الدوز نبی زاده اصل برگزیدگان این دوره جایزه ویستا لوح تقدیر اهدا شد.
بیانیه نهایی هیات داوران خوانده و دو هنرمند به عنوان برگزیدگان دوره سوم و برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی اعلام شدند. سومین جایزه ویستا به طور مشترک به حمیدرضا آزاد و کلثوم صالحی اهدا شد.
ایده حمیدرضا آزاد چیدمان از با صداست که به تاریخ اشاره اى تفکر برانگیز دارد و ایده کلثوم صالحى ویژگى هاى درونى ساختارهاى معمارى و پوست حیوانى را در همنشینى بیانگرانه اى پیش رو قرار می دهد.
در ادامه پریسا پهلوان با قدردانی از فصلنامه تخصصی « پشت بام» و رسانه مکتوب « سکوگراف» ؛ لوح تقدیر و نشان ویستا را در بخش تقدیر از نهاد و ناشر تاثیرگذار سال را به استودیو کارگاه با مدیریت پیمان پور حسینی و آریا کسایی اهدا کرد.
در پایان این مراسم ایده سمیرا رحبانی به عنوان ایده برگزیده از نگاه مخاطبان معرفی شد.
«فجر ۳۸» با «سه کام حبس» آغاز میشود
اکران شهرآورد پایتخت در«ملت»
قرعهکشی فیلمهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت انجام شد و بر این اساس اکران فیلمهای این دوره از جشنواره در سالن رسانهها با فیلم «سه کام حبس» آغاز میشود.
مراسم قرعهکشی فیلمهای حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اکران در سینمای رسانهها صبح پنجشنبه ۲۶ دی ماه در پردیس سینمایی ملت انجام شد.
در ابتدای این مراسم محمدرضا مقدسیان مجری این برنامه ضمن عرض تسلیت برای درگذشت هموطنانمان در حادثه سقوط هواپیمای اکراینی و همدردی با سیل زدگان سیستان و بلوچستان گفت: ایران برای همه ایرانیان است، همه کنار هم بمانیم و شرایط خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم.
سپس ابراهیم داروغه زاده دبیر این رویداد سینمایی روی صحنه آمد و بیان کرد: تشکر می کنم از سینماگرانی که بنا را با همدلی با مردم گذاشتند، همه ما داغدار هستیم. سانحه هوایی از یک سو، حادثه کرمان از سوی دیگر و البته سیل سیستان و بلوچستان ما را اندوهگین کرده است.
وی افزود: جشن برگزار کردن در این شرایط کار سختی است و شاید اصلا کار درستی نباشد به همین دلیل جشن افتتاحیه را که هر سال با شور و نشاط برگزار میشد، امسال حذف کردیم تا بهانهای برای همدردی با سیل زدگان باشد.
دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خطاب به سینماگران عنوان کرد: حضور شما هم برای جشن نیست بلکه برای همدردی با داغ دیدگان است چراکه چیزی که مردم را دلگرم می کند همین سینماست. شما با حضورتان با مردم همدردی می کنید تا ذره ای از آلام آنها بکاهید، نمی خواستیم این مراسم را هم برگزار کنیم اما قرعهکشی نکردن ممکن بود حق شما را تضییع کند. ما در سالن سینما، چهار سانس داریم که سه سانس اول برای آثار سودای سیمرغ و سانس آخر برای مستند و کوتاه است چون سال های گذشته در سانس اول بود و برخی گلایه داشتند. امیدوارم پیوند سینماگران و مردم پررنگ تر از سالهای پیش باشد.
سپس آیین قرعهکشی برگزار شد.
بر اساس این قرعه مستند «عالیجناب» و «عزیز» چهارشنبه ۱۶ بهمن سانس چهار، «زندگی در میان پرچم های جنگی» و «مادر برفی» جمعه ۱۸ بهمن سانس چهار، «خسوف» و «اشغال» سه شنبه ۱۵ بهمن سانس چهار، «پروژه از ازدواج» و «سور بز» دوشنبه ۲۱ بهمن سانس چهار، «جایی برای فرشته ها نیست» و «امتحان» نیز دوشنبه ۱۴ بهمن در سانس چهار، «مهدی عراقی را بکش» و «دم اژدها» روز ۱۲ بهمن در سانس چهار، «قصه دختران فروغ» و «دابر» یکشنبه ۱۳ بهمن در سانس چهار، «خط باریک قرمز» و «کوچه» روز یکشنبه ۲۰ بهمن سانس چهار، «بانو» و «برف های سپید سرگردان» شنبه ۱۹ بهمن سانس چهار، «زمستان است» و «پاندای قرمز» پنجشنبه ۱۷ بهمن سانس چهار به نمایش در می آیند.
در ادامه قرعهکشی فیلم های بخش سوادی سیمرغ انجام شد.
بر اساس قرعه «خورشید» ساخته مجید مجیدی یکشنبه ۱۳ بهمن در سانس اول، «دشمنان» ساخته علی درخشنده ۲۰ بهمن در سانس دوم، «سینما شهر قصه» ساخته کیوان علیمحمدی ۲۱ بهمن در سانس اول، «من می ترسم» ساخته بهنام بهزادی ۱۹ بهمن سانس سوم، «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی ۱۸ بهمن سانس اول، «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر دوشنبه ۱۴ بهمن سانس دوم، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی ۲۰ بهمن سانس اول، «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی پنجشنبه ۱۷ بهمن در سانس سوم، «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی ۱۶ بهمن در سانس دوم، «کشتارگاه» ساخته عباس امینی ۱۷ بهمن سانس اول، «عامه پسند» ساخته سهیل بیرقی ۱۲ بهمن سانس سوم، «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا ۱۸ بهمن سانس دوم، «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی شنبه ۱۹ بهمن سانس اول، «پوست» ساخته برادران ارک ۲۰ بهمن سانس سوم، «روز صفر» ساخته سعید ملکان ۱۴ بهمن سانس اول، «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعیها ۱۲ بهمن سانس دوم، «پدران» ساخته سالم صلواتی ۱۹ بهمن سانس دوم، «بی صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولی زاده ۱۳ بهمن سانس دوم، «سه کام حبس» ساخته سامان سالور ۱۲ بهمن سانس اول، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت ۲۱ بهمن سانس دوم، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان ۱۵ بهمن سانس دوم، «دوزیست» ساخته برزو نیکنژاد ۱۵ بهمن سانس سوم، «تومان» ساخته مرتضی فرشباف ۱۳ بهمن سانس سوم، «آن شب» ساخته کوروش آهاری ۱۵ بهمن در سانس اول، «خوب بد جلف ۲ ارتش سری» ساخته پیمان قاسمخانی ۱۶ بهمن سانس سوم، «آبادان یازده ۶۰» ساخته مهرداد خوشبخت ۱۴ بهمن سانس سوم، «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی ۱۶ بهمن سانس اول و «آتابای» ساخته نیکی کریمی ۱۸ بهمن سانس سوم اکران اکران می شوند.
شهرآورد تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال نیز روز ۱۷ بهمن به صورت زنده در سانس دوم نمایش داده می شود.
سازندگان «درخت گردو» در این مراسم اعلام کردند ۸۸ میلیون از درآمد این فیلم در جشنواره فیلم فجر را به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا میکنند.
بعد از چند سال پیگیری؛ تعیین تکلیف سریال سنجرخان
چهره ها و مفاخر کردستان معرفی می شوند
بعد از کش و قوس های فراوان، سریال سنجرخان با کارگردانی محمدحسین لطیفی که روایت گر رشادت های یکی از مفاخر استان کردستان است، وارد مرحله پیش تولید می شود.
ساخت سریال سنجرخان به عنوان یکی از مفاخر کردستان، طی چهار سال اخیر در دستور کار شبکه استانی صدا و سیمای مرکز کردستان قرار گرفته است.
در حالی که ابتدا قرار بود این سریال به نویسندگی و کارگردانی مرحوم ضیا الدین دری ساخته شود، ولی آن مرحوم بعد از نوشتن ۲۶ قسمت از این اثر مهم تاریخی دار فانی را وداع گفت.
بعد از درگذشت مرحوم دری، این بار نوبت محمدحسین لطیفی است تا به عنوان کارگردان این اثر را جلوی دوربین ببرد و برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی سریالی در خصوص یکی از مفاخر کردستان در شبکههای سراسری رسانه ملی پخش شود.
در ابتدا برای ساخت این سریال و همچنین دو سریال دیگر با موضوع زندگی امیر نظام گروسی و همچنین مستوره اردلان تفاهم نامهای بین صدا و سیما و همچنین استانداری کردستان منعقد شد و قرار بر این است که اعتبار مورد نیاز برای تولید این آثار به صورت مشترک تأمین شود.
بعد از چندین نوبت تأخیر در خصوص آغاز مراحل پیش تولید سریال سنجر خان به نظر میرسد که این بار شاهد آغاز پیش تولید آن طی روزهای آینده باشیم و رسماً این مهم وارد مرحله اجرایی میشود.
چهرهها و مفاخر کردستان معرفی میشوند
بهمن مرادنیا استاندار کردستان شامگاه سه شنبه در دیدار با کارگردان سریال سنجرخان و مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، بر معرفی چهرههای تأثیر گذار و مغفول مانده استان تاکید کرد و گفت: این شخصیتها که به لحاظ تاریخی تأثیر گذار بوده اند باید در سطح ملی به مردم معرفی شوند.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ کم توجهیهای زیادی نسبت به شخصیتهای مهم استان صورت گرفته است گفت: ما خود در گام اول باید تلاش کنیم این چهرهها و مفاخر را به جامعه معرفی کنیم چرا که آنان سهم بزرگی در امنیت و فرهنگ ایران داشته اند.
مرادنیا بر بکارگیری همه ظرفیتها برای ساخت حرفهای سریال سنجرخان تاکید کرد و افزود: ساخت و تولید این سریال خواسته مردم است و ما نیز تلاش خواهیم کرد این سریال تولید و از رسانه ملی و شبکههای سراسری پخش شود.
استاندار کردستان ادامه داد: بیشتر مردم کردستان نام سنجر خان را شنیده اند ولی شناخت چندانی از جایگاه ونقش وی ندارند، بنابراین این سریال به شناخت این شخصیت کم نظیر کمک خواهد کرد.
مرادنیا خواستار بهره گیری از توان و ظرفیت هنرمندان کردستانی در ساخت سریال تاریخی سنجرخان شد و عنوان کرد: هنرمندان استان با مشارکت در این سریال میتوانند بسیاری از قابلیتهای خود را نمایان و از آن به عنوان یک فرصت مطلوب استفاده کنند.
وی در ادامه سخنان خود اتمام تعداد زیادی از پروژههای نیمه کاره فرهنگی و ورزشی را نیز یادآوری کرد و گفت: توافقی با یونسکو صورت گرفته است که جشن نوروز امسال با حضور تعداد کثیری از سفیران کشورهای خارجی و کشورهای حوزه نوروز در سنندج برگزار شود.
از حضور هنرمندان کردستانی برای تولید سنجرخان استفاده میشود
در ادامه این دیدار محمد حسین لطیفی ضمن ابراز خوشحالی از شروع ساخت سریال سنجرخان، گفت: تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از هنرمندان توانمند کردستانی این سریال تاریخی و فاخر را در بازه زمانی یکسال تا ۱۵ ماه به اتمام برسانیم.
وی ادامه داد: این سریال در ۲۶ قسمت ساخته خواهد شد و پیش تولید آن نیز طی چند روز آینده شروع خواهد شد.
در جریان برگزاری این نشست جعفر عبدالملکی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان نیز با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در راستای تولید سریال سنجرخان، افزود: انتظار میرود که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در آیندهای نزدیک کار ساخت این سریال تاریخی آغاز شود.
وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه بین رسانه ملی و استانداری کردستان، قرار است دو سریال دیگر در خصوص زندگی مستوره اردلان و امیر نظام گروسی به عنوان دو چهره تأثیرگذار ساخته شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: بهره برداری از ظرفیتهای استان کردستان برای تولید سریال سنجرخان در دستور کار قرار دارد و در همین راستا انتظار میرود که با توجه به حضور تیم حرفهای بتوانیم در راستای معرفی ظرفیتهای این استان گام برداریم.
این چهره ملی کردستان در جریان جنگ با نیروهای دشمن موفقیتهای بسیاری را به دست میآورد و باعث میشود تا کردستان از سوی نیروهای روسی تصرف نشود.
اخبار
پسران بد 4 ساخته می شود
سونی پیکچرز با اکران قسمت سوم «پسران بد» اعلام کرد قسمت چهارم این فیلم را میسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، سونی اعلام کرد فیلم چهارم از مجموعه «پسران بد» که هنوز عنوانی هم برایش انتخاب نشده، ساخته میشود.
این در حالی است که «پسران بد برای زندگی» که سومین فیلم از این مجموعه است، از پنجشنبه شب در سینماهای آمریکا اکران شد و همان شب ۶.۴ میلیون دلار فروخت و رکوردی برای افتتاحیه شب اول یک فیلم در ماه ژانویه ثبت کرد که تا پیش از آن در اختیار «تک تیرانداز آمریکایی» با فروش ۵.۳ میلیون دلار بود. پیشبینی میشود این فیلم تا پایان تعطیلات ۴ روزه رکوردی ۷۰ میلیون دلاری را به ثبت برساند.
سونی با اکران «پسران بد برای زندگی» گفت قصد ساخت قسمت چهارم را دارد و کریس برمنِر نویسنده «پسران بد برای زندگی» فیلمنامه فیلم جدید را مینویسد.
برمنر همچنین قراردادی برای نوشتن فیلمنامه «گنجینه ملی ۳» برای دیزنی دارد که جری بروکهایمر تهیه کننده سه فیلم «پسران بد» تهیه کننده آن است.
فیلم سوم ادامهای بر فیلم «پسران بد» محصول ۱۹۹۵ و «پسران بد ۲» محصول ۲۰۰۳ است که با بازی ویل اسمیت و مارتین لارنس به عنوان دو پلیسی که از مدرسه با هم دوست بودند، ساخته شدهاست.
«پسران بد برای زندگی» به کارگردانی عادل ال اربی و بلال فلاح با امتیاز ۷۴ درصد در سایت روتن تومیتوز همراه شده است.
«پسران بد» را مایکل بی کارگردانی کرده بود و ۱۴۲ میلیون دلار فروش کرد در حالی که با بودجه ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده بود. قسمت دوم هم به کارگردانی بی به فروش ۲۷۰ میلیون دلاری دست یافت.
انیمیشن «جانشین» تولید میشود
ورود ماشین به زندگی انسانها
عبدالله علیمراد کارگردان باسابقه انیمیشن، کار ساخت تازهترین اثر خود با عنوان «جانشین» را آغاز کرده است.
به گفته اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عبدالله علیمراد کارگردان انیمیشن ایران کار ساخت تازهترین اثر خود با عنوان «جانشین» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده است.
فضای کلی این انیمیشن که تهیه کنندگی آن را کانون پرورش فکری بر عهده دارد، بهنوعی ورود ماشین به زندگی انسانهاست.
علیمراد درباره روند تولید «جانشین» گفت: حدود ۲ ماه است که کار خود را شروع کردهایم و این انیمیشن در مرحله طراحی و ساخت و ساز شخصیتها است.
وی درباره قصه این انیمیشن، توضیح داد: داستان «جانشین» به این شکل است که شتر عصاری مریض میشود و عصار که موتوری قدیمی دارد، آن را جایگزین شتر میکند. بعد از مدتی حال شتر خوب میشود ...
کارگردان «جانشین» افزود: در واقع این انیمیشن به نوعی به ورود ماشین به زندگی انسانها میپردازد. علیمراد درباره گروه سنی مورد نظر برای این انیمیشن، گفت: مخاطب «جانشین» گروه سنی پنج سال به بالاست. وی درباره زمان پایان تولید انیمیشن «جانشین» تأکید کرد: تمام تلاش خود را میکنیم تا ۱۰ ماه آینده ساخت «جانشین» تمام شود.آخرین انیمیشن ساخته شده از سوی علیمراد در کانون کشاورز و ربات نام دارد که در سال ۱۳۸۹ تولید شد. بهادر، کوه جواهر، قصههای بازار و یکی کم است از دیگر آثار خاطرهانگیز این کارگردان باسابقه هنر انیمیشن ایران است که با استقبال فراوان کودکان و نوجوانان روبرو شده و جایزههای فراوانی را از جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کرده است.
اخبار
برف بخشی از گنبد شیخ لطف الله را سفید نکرد!
برفی که بهتازگی در اصفهان باریده، روی بخش مرمتشده گنبد مسجد شیخ لطف الله ننشست.
برفی که بهتازگی در اصفهان باریده، روی بخش مرمت شده گنبد شیخ لطف الله ننشست. این تصویری بود که در چند روز اخیر پس از بارش برف در استان اصفهان بین تصاویر کاربران فضاهای مجازی و رسانهها منتشر شده بود و تعجب کاربران را برانگیخت.
هر چند یکی از کارمندان روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، تصویر منتشر شده از گنبد شیخ لطف الله را فتوشاپ و غیرحرفهای دانست، اما تصاویر دیگر از زوایای مختلف نشان میدهد که این تصویر نهتنها فتوشاپ نیست بلکه تصویری واقعی از اثرات یک مرمت پر از سوال و جنجال است.
مرمتی که چند وقت پیش انجام شده بود و دقیقاً همین بخش از گنبد را با رنگی متفاوت از بخشهای دیگر به نمایان گذاشت. مرمت انجامشده از دید مسئولان مرتبط با میراث فرهنگی در وزارتخانه مذکور تأیید شده بود و از دید کارشناسان خارج از این وزارتخانه رد میشد.
تا اینکه حالا در روزهایی که برف گنبد را سفیدپوش کرده، میشود اثر مرمتها را ملاحظه کرد. کارشناسان مرتبط با موضوع مرمت آثار تاریخی نظرات متفاوتی در اینباره اعلام کردهاند.
حبیب مشکینفامفرد پژوهشگر عایقهای رطوبتی نانو گفته است شاید از عایقهای رطوبتی نانو یا پوششهای آبگریز استفاده شده باشد که در این صورت برای نانو مواد، تفاوتی نمیکند آجر جدید یا قدیمی باشد و در هر صورت تأثیر آبگریزی خود را خواهد گذاشت اما موضوع این است که الان در سطح مرمتشده، حتی روی لعاب کاشیها نیز مات است، درحالیکه مواد نانو سطح لعاب کاشی را به این صورت که مشاهده میشود، کدر نمیکند و بنابراین عایقهای رطوبتی نانو عامل مات و کدرشدن کاشی نیست ولی با توجه به ترکیبهای مختلف موجود در بازار، ممکن است سطح رنگ سطح آجر را هم تغییر دهد.
حسین رایتی مقدم از مرمتگران با سابقه هم در گفتگو با خبرنگار مهر این موضوع را رد کرد و گفت: استفاده از نانو، با هر مزیتی که ممکن است داشته باشد، مورد تأیید نیست. چون نانو اثر موقت دارد و مرتب باید تکرار شود پس تاثیرش مناسب نیست. مهمتر آنکه باید ۵۰ سال بگذرد تا بفهمیم چهتأثیری داشته است. بنابراین چنین آزمایشهایی را نمیتوان روی آثار جهانی انجام داد.
امکان استفاده از نمک و نفت یا الکل
محمدحسن محبعلی استاد پیشکسوت مرمت و مشاور عالی پروژه گنبد شیخ لطف الله نیز که بهتازگی از این گنبد بازدید کرده، به خبرنگار مهر گفت: اینکه برف روی این بخش از گنبد ننشسته خیلی عجیب است. احتمالاً زیرسازی انجام شده، اشتباه است چون متوجه شدم کاشیها بعد از مرمت بلند شدهاند. در صورتیکه کاشیها سالم هستند. احتمالاً از نانو یا مواد شوینده یا الکل ۱۰ درصد یا بنزین و نفت و شاید هم نمک برای تمیز کردن کاشیها استفاده شده و این مواد هستند که باعث شدهاند برف روی کاشی نماند.
وی گفت: این که برف روی گنبد نباشد شاید اتفاق خوبی است ولی باید علت را پیدا کرد. اگر این مواد و یا اقدامات دیگر مرمتی باعث جلوگیری از تنفس بنا شده باشد و یا به مرور زمان آسیب بزند، اشتباه بزرگی است و باید آن را حل کرد. چون این مصالح باید بتوانند رطوبت را پس بزنند؛ نه اینکه حفظ کنند.
این استاد مرمت درباره تغییر رنگ بخشهای مرمتشده نسبت به بقیه بخشهای گنبد نیز گفت: در طول سالهای زیاد، آلودگی روی کاشیها و آجرهای گنبد نشسته است. مرمتگران کاشیهای این بخش را تمیز کردهاند و این آلودگی حذف شده است. برخی تصور کردند که کاشیها یا جدید هستند و یا از مصالحی استفاده شده که این تغییر رنگ را به وجود آورده است. در صورتی که این طور نیست.
محبعلی گفت: من بهعنوان مشاور عالی انتخاب شدم و به رئیس پایگاه میراث نقش جهان گفتم که باید چند گمانه در این بخش بزنید تا متوجه شوید چرا کاشیها برآمده اند تا علت آن را در زیرسازیها پیدا کنیم. باید داربستها را به این منظور دوباره وصل کنند. اکنون دو ترک از ۱۶ ترک گنبد مرمت شده است و امیدوارم برخی بدسلیقگیها در ادامه کار ایجاد نشود.
تهیهکننده سریال به مهر پاسخ داد؛
منطق نمایش عشقهای کودکانه در «از سرنوشت» چیست؟
اکبر تحویلیان تهیهکننده سریال «از سرنوشت» درباره انتقادات وارد شده به نمایش روابط عاطفی میان دختر و پسر در سنین پایین در این مجموعه تلویزیونی، توضیحاتی ارائه کرد.
اکبر تحویلیان تهیهکننده سریال «از سرنوشت» که فصل اول آن به کارگردانی محمدرضا خردمنددان از شبکه دو سیما پخش شد و از امشب فصل دوم آن به کارگردانی علیرضا بزرافشان روی آنتن میرود، درباره بازخوردهای این سریال به خبرگزاری مهر بیان کرد: بازخوردهایی دریافت کردهایم که سریال مورد استقبال قرار گرفته و حتی تغییراتی در آمار بینندگان شبکه دو بوجود آورده است امیدواریم فصل جدید سریال هم همین گونه باشد.
وی درباره شباهتهای قصه این سریال با «بچه مهندس» و قصهها و معضلاتی که بچههای پرورشگاهی در «از سرنوشت» درگیر آن هستند، اظهار کرد: قصه این سریال فضایی متفاوت دارد و شبیه «بچه مهندس» نیست، رویکرد سریال هم اهمیت به کار و تلاش است و این دغدغه که خواستن توانستن است.
قصه «از سرنوشت» پیش از «بچه مهندس» نوشته شده بود
تحویلیان اضافه کرد: البته هم نگارش و هم زمان تصویب قصه این سریال به قبل از سریال «بچه مهندس» تعلق دارد اما در این مدت بیشتر وقت ما به نگارش سریال گذشت چون ذهنیت ما این بود که ابتدا ۵۰ قسمت سریال به صورت کامل نوشته شود و بعد به تولید برسد. از طرفی سریال بچه مهندس هم برای شبکه پنج نوشته شده بود و در تغییراتی به شبکه دو سپرده شد. با این حال ممکن است سریال «از سرنوشت» با «بچه مهندس» شباهتهای موضوعی داشته باشد اما این سریال زاویه دید دیگری به ماجراها دارد.
این تهیهکننده در بخش دیگری از این گفتگو درباره انتقادات مطرح شده نسبت به کیفیت نمایش علاقهمندی و ارتباط میان دختر و پسرهای کودک و نوجوان، در این سریال توضیح داد: همه ما دوره کودکی را گذراندهایم و میدانیم که این علاقهها کودکانه است. البته موضوع سریال این نیست و پرداختن به این موضوعات مثل نمک و فلفل غذاست.
وی درباره دیالوگهای یکی از این بچههای پرورشگاهی خطاب به دختر موردعلاقهاش عنوان کرد: بیان برخی از این دیالوگها همان آرزوهای بچگانه است، یک بچه پرورشگاهی تمام کسانیکه به آنها تعلق خاطر پیدا میکند همان آدمهایی هستند که در اطرافش حضور دارن و برای یکی از پسربچههای این پرروشگاه هم این علاقه در همین حد است؛ صحبتهایی که او از نغمه میکند عجیب نیست، او یک نفر را هم قد خودش دانسته است.
تحویلیان درباره اینکه چقدر فکر میکند با نمایش این مناسبات میان کودکان چنین تفکری در جامعه ترویج پیدا کند، اظهار کرد: مناسباتی که در این سریال به تصویر درآمد بهتعبیری توی ذوق نمیزد، به هر حال باید هرکسی را با دنیای خودش مقایسه کنید نه با دنیای خودتان.
این بچهها «عشق» را نمیفهمند
وی اضافه کرد: این بچهها اگر درباره دخترها حرف میزنند دارند بلندبلند فکر میکنند و اصلا عشق را نمیفهمند مثل دانشجویان سال اول دانشگاه که حتی ممکن است عاشق استادشان هم بشوند اما هنوز در ۱۸ سالگی هستند و این دوران برایشان سپری میشود.
تهیهکننده «از سرنوشت» تأکید کرد: این جنس از دوست داشتن که در سریال میبینم از جنس همان علاقهمندیهای سنین کودکی است مثل خیلی از بچههایی که حرفهای گنده گنده بیان میکنند.
تحویلیان در پاسخ به این سوال که آیا ترویج این نگاه به روابط کودکان را در جامعه آسیبزا نمیدانید هم اظهار کرد: ترویج این نگاه برای جامعه ضرری ندارد، چون این بچهها به تدریج این مراحل را طی میکنند. مراحلی که همه ما طی کردهایم. تفسیر و تعبیرش هم به روان خود آدمها برمیگردد. از طرفی زمانی که سریال نوشته میشد، نویسندگان تحقیق کردند و با جامعه شناس و روانشناس در ارتباط بودند تا آنچه به تصویر در میآید آسیبزا نباشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4205/18929/73932
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4205/18929/73933
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4205/18929/73934
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4205/18929/73935
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4205/18929/73936
|
عناوین این صفحه
- هنرهای تجسمی مظلوم اما درخشان
- اکران شهرآورد پایتخت در«ملت»
- چهره ها و مفاخر کردستان معرفی می شوند
- اخبار
- اخبار