|
۵۴ سال با گارنیک دِرهاکوپیان در گالری آریا
این روزها گالری آریا نمایشی جالب توجه از گارنیک درهاکوپیان دارد، نقاش شناخته شده تالار قندریز که پس از چهار دهه عزلت نشینی بار دیگر نمایشگاه برگزار می کند.
به گزارش امتیاز؛ در نمایشگاه حاضر نقاشی هایی زیبا از دو دوره آثار گارنیگ، کارهای مشبک و طبیعت بی جان، با تکنیک ترکیب مواد روی چوب ارائه شده که طی سال های ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۹ خلق شده اند و حتی از منظر بازخوانی تاریخ شفاهی هنر ایران حائز اهمیت هستند.
پاییز سه سال پیش بود که گالری آریا در سلسله رویداد پژوهشی نمایشگاهی «بازخوانی هنر مدرن ایران» زیر عنوان « هنرمند غایب» گارنیک درهاکوپیان را پس از ۳۸ سال دوری از مراکز هنری به دیوار گالری آورد و با او در آرت دوبای هم شرکت کرد و با چنان استقبالی روبرو شد که موزه معتبر LACMA یک اثر از این هنرمند را خرید و به گنجینه اش علاوه کرد.
حمید رضا کرمی منتقد هنر، در دیوار نوشت این نمایشگاه زیر عنوان تصویرِ دوگانگی نوشته است : «آثار مشبکی که در این نمایش به تماشا گذاشته می شوند، برای اولین بار نمایانگر جنبۀ کم تر دیده شده ای از ظهور و جلوۀ حروف و خط به مثابۀ نماد در کارهای هنرمند هستند. چنین رویکردی به نمادگرایی که پیشتر به شکل تنیده شدنِ نشانه هایی از اشیا یا اعضا و اندام انسانی در بافتار و طرحی درهم پیچیده در این آثار نمود پیدا می کرد، اکنون به صورت پراکندگیِ حروف در ترکیب بندی های مشابه پِی گرفته می شود، که گاه تنها حروف به خودیِ خود بی آنکه واژه ای (و به تبعِ آن، معنایی) را برسانند می نمایاند تا به نقش نمادین زبان اشاره کند، و گاه معنا و دلالت صریح واژه ای چون «پوچ» را به قصد دعوت به تأمل در آن بستر برجسته می سازد.
نقاشی های طبیعت بی جانِ هاکوپیان ادامۀ دلبستگی دیرپایی است که از سال های آغازین حیات حرفه ای اش با او همراه بوده. ترکیب بندی های چشم نواز او از آرایش اشیا (سازها، گل¬ها، گیاهان، گلدان¬ها، میوه-ها، و ظرف ها) که با همان اسلوب آشنای خراش و رنگ گذاری روی سطح سیمانی اجرا می شوند، مضمون و درونمایه ای تکرارشونده در تمام این سال ها بوده است. به نظر می رسد برای نقاشی که از آغاز در بازنماییِ سوبژکتیو جهانی که در گذر از صافیِ ذهن او به قوارۀ نقش اندازی های انتزاعی درمی آید، و تاکید و تأمل بر تنش میان عناصر کلاسیک طراحی و ترکیب بندیِ هندسی را جستجو می کند، چیدمان اشیا از این دست در نقاشی، بازگشت به لذت ساده و بی واسطۀ نگاه به چیزها باشد.»
نمایشگاه گارنیک درهاکوپیان تا چهارم بهمن در گالری آریا به نشانی خیابان ولیصر، بالاتر ازخیابان بهشتی، کوچه زرین، پلاک ۱۰ دایر است.
شبکه نمایش خانگی و نظارتی که نیست
ماراتن معیوب ذائقهسازی!
فرآیند کمرنگ شدن نقش و انحراف شبکه نمایش خانگی، با ورود سریالهایی کممایه و پرگو که عموماً با مثلثهای عشقی و داستانهای خانوادگی پر زرق و برق همراه بودند، کلید خورد.
پریسا ساسانی روزنامهنگار و کارشناس فرهنگی در قالب یادداشتی به طرح نکاتی درباره ضعف نظارت در حوزه سریالهای عرضه شده در شبکه نمایش خانگی پرداخته است.
متن این یادداشت با عنوان «نظارت کجای داستانسازیها در شبکه نمایش خانگی ایستاده است؟» را در ادامه میخوانید؛
شبکه نمایش خانگی بهعنوان یکی از مجراهای ارتباطی و پرقدرت، به دلیل ارزان بودن و قابل دسترس بودن، به خصوص در یک دهه اخیر کمک شایستهای به صنعت سینما کرده و توانسته جایگاه ویژه در میان مخاطب عام هنرهای نمایشی، پس از تلویزیون باز کند و تا اندازهای بهرغم کمبودها و یا نبودهای مالی، نیازهای فرهنگی خانوادهها به خصوص اقشار پرجمعیت و کم درآمد جامعه را با ارائه محصولات سینمایی برآورده کرده است.
به خصوص اینکه مخاطبان (عامه مردم) از این طریق توانسته و میتوانند فیلمهای روز را با فاصلهای اندک از پایان اکران در سینماها (طبق آمار در پنج سال اخیر، آثار سینمایی کمتر از سه ماه در دسترس مخاطب در شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد) به تماشا بنشیند.
موفقیت نسبی شبکه نمایش خانگی پایدار نماند
همین کارکرد ویژه در شبکه نمایش خانگی حس یکسانی و شریک بودن مخاطبان، اعم از کسانی که فیلمهای سینمایی را در سالن سینما دیده بودند و یا کسانی که به سینما نرفته و فیلمهای روز را در خانه دیده بودند؛ به یک نسبت ایجاد میکرد و طبعا فاصله جریانسازی برای ارزیابی یک اثر سینمایی در مدت زمان کوتاهی به نتیجه میرسید و میشد نقشه راه کارآمدتری برای انجام فعالیتها و برنامهریزی برای تولید متناسب با فرهنگ ایرانی به دست داد که اگر مسیر به درستی نقطهگذاری میشد قطعا موقعیت فیلم، فیلمساز و در نگاه کلی سینمای ایران به نتایج بهتری میرسید.
فرآیند کمرنگ شدن نقش این مجرای ارتباطی و انحراف شبکه نمایش خانگی با ورود سریالهایی کممایه و پرگو که عموما با مثلثهای عشقی و داستانهای خانوادگی پر زرق و برق همراه بودند، کلید خورد
اما واقعیت این است که موفقیت نسبی و موقعیت در حال رشد شبکه نمایش خانگی، پایدار نبود و فرآیند کمرنگ شدن نقش این مجرای ارتباطی و نمایشی و انحراف شبکه نمایش خانگی با ورود سریالهایی کممایه و پرگو که عموما با مثلثهای عشقی و داستانهای خانوادگی پر زرق و برق همراه بودند، کلید خورد. این موضوع آغازی شد تا اصالت وجودی و دلایل راهاندازی شبکه نمایش خانگی زیر سئوال برود.
پرواضح است که راه افتادن چنین جریانی، مخاطبان جدی هنر نمایش که به ارزندگی داستان و تصویر بها میدهند را راضی نگه نداشت. به خصوص اینکه یکی از اهداف شبکه نمایش خانگی، گرم کردن کانون خانواده و دیدن یک فیلم و یا سریال به منظور و با هدف با هم بودن اعضای خانواده بود.
اما به نظر میرسد سریالهای شبهترکی که با پول ایرانی و در شبکه نمایش خانگی با مجوز رسمی سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید و ارائه میشود؛ هدفی جز نابودی قدرت تفکر و اندیشیدن مخاطب را ندارند و در مقابل نیروی کاهنده تفکر، پولسازی برای عده قلیلی از سرمایه داران را به همراه داشته است.
مطالعات فرهنگی و ارزیابی دلایل تغییر ذائقه مخاطب
تئودور آدرنو و ماکس هورکهایمر از پیشگامان مکتب انتقادی فرانکفورت در نقد مدرنیته، به «سرمایهداری مصرفگرا» اشاره کردهاند و حاصل فربه شدن چنین جریانی را ارائه فرهنگ به شکل بستهبندی شده به مخاطب میدانند و در نقد فرهنگ توده بر دخالت سرمایهداری برای کسب قدرت و نه فرهنگسازی اشاره داشتهاند.
در واقع به پشتوانه نظریههای فرهنگی و همچنین توجه ویژه به مکتب فرانکفورت که بیشترین نقد را در این حوزه داشته است، سرمایهداری صنعتی نه بر اساس سلیقه و ذائقه مخاطب بلکه به منظور ذائقهسازی برای مخاطب وارد میدان کار و تولید فرهنگ شده است که ساخته شدن انواع و اقسام سریالها با اسامی که مانند «مانکن»، «دل»، «عاشقانه» و... را میتوان در همین راستا تحلیل کرد.
سرمایهداری صنعتی نه بر اساس سلیقه و ذائقه مخاطب بلکه به منظور ذائقهسازی برای مخاطب وارد میدان کار و تولید فرهنگ شده است که ساخته شدن انواع و اقسام سریالها با اسامی که مانند «مانکن»، «دل»، «عاشقانه» و... را میتوان در همین راستا تحلیل کرد
داستانهایی که الگو گرفته از سریالهای ترکی هستند و قصه عشقهای پنهان و آدمهای چند چهره را بیان میکنند. البته ناگفته نماند که سریالسازهای سریدوز علاوه بر داستانهای ماهوارهای، پا فراتر گذاشتند و انتقامهای عشقی را نیز به ماجرا اضافه کردهاند. به عنوان مثال سریال «مانکن» داستان یک عشق قدیمی را روایت میکند که دختر عاشقمانده از دوران جوانی، برای انتقام از معشوق خود سراغ پسرش میرود و به قول نویسنده او را در قبال آزادی پدرش به اسارت و بردگی میگیرد و قصد دارد اسیر خود را با پول و فراهم کردن نعمت و فراوانی در کنار خود نگه دارد. از طرفی پسر دل در گرو دختری دارد که درگیر ماجرایی باورنکردنی از یک به اصطلاح رانتخواری گسترده و شبکهای است که با نامهای پر طمطراق مثل «خاجات»، «اخگر» و دیگران بزک شدهاند.
سریال «دل» هم که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است مانند سایر فیلمها و سریالهای منوچهر هادی، حکایتی مشابه دارد. ازدواج بین یک پسر پولدار و دختری که خانواده معمولی دارد و برای رسیدن داستان پردازی بیشتر پیدا شدن سر و کله عشق قدیمی و متعلق به دوران دانشجویی دختر و در ادامه گم شدن بدون استدلال عروس خانم که احتمالا نویسنده و کارگردان میخواستند تعلیق ایجاد کنند و البته ادامه ماجرا که حتما و طبق مجوزی که دریافت کرده برای مردم در سوپرمارکتها توزیع میشود!
اما نکته قابل تامل و تعجب حضور بازیگرانی چون مریلا زارعی، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، هومن سیدی، حسین یاری، حسین پاکدل، الهام پاوهنژاد، پانتهآ بهرام و دیگران در این سریالها است. چهرههایی که روزگاری در سینمای ایران نامدار بودند و با کارگردانهای کاربلد چون مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، فریدون جیرانی و غیره همکاری داشتهاند و برخی حتی سیمرغ فجر در کارنامه کاریشان به ثبت رسیده است.
روزی و روزگاری هنر مهرجویی و بیضایی
این شرایط در حالی است که در روزگاری نهچندان دور در کلوپهایی که فیلم برای تماشای خانگی اجاره میدادند، مخاطبان سراغ از تازهترین آثار مهرجویی، بیضایی و نسل جوانتر مانند صدرعاملی، افخمی، جعفریجوزانی و غیره را میگرفتند و پیشنهاد دیدن فیلمهای چون «مسافران»، «هامون»، «اجارهنشینها» و غیره را با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند. اما امروزه شاهد هستیم که نه تنها پیشنهاد برای دیدن فیلم خوب جز در گعدههای دلسوزان این حوزه خریداری ندارد، بلکه در کمال ناباوری شاهد هستیم در سبد خرید خانوادهها به شکل خودخواسته یا براساس مبلغی که برای خرید مایحتاج روزمره پرداخت میشود، یک قسمت از سریال یا فیلمهای شبکه نمایش خانگی به عنوان هدیه به مخاطب عرضه میشود و این همان نسبت نزدیکی «سرمایهداری ذائقهساز» با جیب مخاطب است.
متاسفانه این همه ماجرا نیست و داستان به خریدهای سرپایی، هدیههای توخالی و یا ایجاد و برقراری دوستی سرمایه با جیب مردم ختم نمیشود. درد از جایی شروع میشود که انواع و اقسام تبلیغات، آثار دمدستی را نه تنها در فروشگاه و دکههای روزنامه فروشی بلکه در صفحههای سرچ اینستاگرام به فراوانی و به صورت اپیزودیک میتوان دنبال کرد و همین موضوع به قول والتر بنیامین (که او نیز از اعضای مکتب فرانکفورت است) «عوامگرایی» را در نتیجه بازتولید مکانیکی فرآیند تامین سرمایه بیشتر، پیش میآورد؛ از این منظر «عوامگرایی» خود نوعی صنعت فرهنگی است که با سرمایهداری آمیخته و اساساً حیات و زندگی سرمایهداری به این عوامگرایی گره خورده است.
بر اساس این رویکرد اگر تولید آثار در شبکه نمایش خانگی به همین منوال و با پوشش و رعایت خط قرمزها پیش برود، کلیدی برای بستن دروازه ورود و خروج پولهای بیحساب و کتاب به بهانه ساخت فیلم و سریال در این شبکه نمایشی یافت نخواهد شد.
ضمن اینکه بی تردید چشم انداز و ماموریتی که برای راهاندازی شبکه نمایش خانگی در سالهای نهچندان دور نوشته شده بود قطعاً رسیدن به چنین نقطهای را دنبال نمیکرد.
حال باید این پرسش را مطرح کرد که نظارت کجای این داستانسازیهای مغایر با فرهنگ و هنر فرهیخته ایران ایستاده و اساساً چرا ارادهای برای برخورد با پدیدههایی شبهفرهنگی از این دست وجود ندارد؟
«رادیو انقلاب» راهاندازی شد
شبکهای برای مقاومت در برابر هجمهها
معاون صدای سازمان صداوسیما در آیین راه اندازی رادیو انقلاب، وظیفه این شبکه را ایستادگی در برابر هجمهها توصیف کرد.
رادیو انقلاب امروز شنبه ۲۸ دی ماه در ساختمان شهدای رادیو با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما و مقامات لشکری و کشوری راهاندازی شد.
حسن ملاصالحی مدیر رادیو انقلاب در ابتدای این مراسم تصریح کرد: محور اصلی که در رادیو انقلاب در دستور کار قرار دارد بیانیه گام دوم انقلاب و موضوعاتی مثل پیشرفت حوزههای علم و فناوری، بررسی و تبیین تاریخ انقلاب و حوزههای کسب و کار با محور جوانان است. برنامه ریزی محتوایی ما در ۶ بخش است که به صورت ۲۴ ساعته برنامهها را روی آنتن میبریم.
وی ادامه داد: سبک زندگی، جوانان پیشرفتهای ورزشی، کشاورزی، خدمات و فنی مهندسی و فضای مجازی از دیگر حوزهها هستند که در این رادیو به آنها خواهیم پرداخت.
در ادامه حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی درباره شروع دوباره رادیو انقلاب بعد از یک سال عنوان کرد: در دو هفته اخیر اتفاقات بسیار مهم، ناگوار و بعضا ناخوشایند و از سوی دیگر افتخارآفرین را شاهد بودیم و انقلاب امروز سرمایه عظیمی را به رخ کشید.
وی اضافه کرد: عظمت «انقلاب» و «راه طی شده» دو محوری بود که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به آنها اشاره کردند و ما درباره این دو محور حرفهای زیادی داریم که برای مردم بیان کنیم. عظمت راه طی شده و همه فراز و فرودهایی که در این ۴۱ سال رخ داد امروز جلوی چشم ماست و میتوان آن را تحلیل کرد.
شاه آبادی اظهار کرد: امروز میتوانیم با قیاس بگوییم بعد از چهار دهه کجا ایستاده ایم. ما میبینیم در دنیا هجمه ای در مقابل انقلاب وجود دارد و مردم ما را در قبال این هجمهها پشتیبانی میکنند.
وی عنوان کرد: کار رادیو و رسانه این است که داشتههای ملت را تبیین کند. رادیوهای مناسبتی هر یک نقش خود را به درستی ایفا کردند اما رادیو انقلاب وظیفه دارد در مقابل همه هجمهها بایستد و سواد مخاطب را پاسخ گوید.
معاون صدا یاداور شد: دستاوردهای انقلاب از نگاه هر یک از آحاد مردم میتواند متفاوت باشد. اگر رادیو انقلاب میخواهد بیانگر اتحاد ملی و صدای انقلاب باشد باید همه دستاوردهای سیاسی اجتماعی و همه قلههایی را که کشور بر آن ایستاده است بیان کند.
وی تصریح کرد: این رادیو ایجاد شده است تا از منظرهای گوناگون به دستاوردهای انقلاب بپردازد. امیدواریم امسال هم ارتباط خوبی با مردم برقرار شود دیدگاههای مختلف ارائه و فضای انقلاب را در اذهان زنده کند. سال گذشته دشمنان میگفتند ایران چهل و سومین سال انقلاب را جشن نمیگیرد اما به همت مردم دیدیم آنچه را که میخواستند اتفاق نیفتاد.
در بخش دیگر این مراسم سردار علی فدوی نیز در سخنانی تصریح کرد: مستکبرین درست یک روز بعد از پیروزی انقلاب دعوا و جنگ را به طور کامل با انقلاب شروع کردند و هرروز هم با تکنولوژیهای جدید این جنگ را ادامه داده اند. با این حال ما امروز از سال قبل و سالهای قبل بسیار قدرتمندتر شده ایم، ما هرروز سربلندتر و امریکا هرروز شکست خورده تر میشود.
وی افزود: رییس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که ۵۲ نقطه را میزند اما جرات نکرد حتی یک نقطه را هم بزند. اگر امریکاییها غلطی میکردند و یک نقطه ما را میزدند ۱۰ نقطه آنها را میزدیم.
سردار فدوی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: ما در سپاه، عزیز و برادری را که قریب ۴۰ سال است او را میشناختیم از دست دادیم. وی با خطاب قرار دادن رسانهها در حوزههای مختلف عنوان کرد: مسلما رسانهها که شما متخصص آن هستید میتوانند در همه زمینهها کمک کننده باشد، شبکههای رادیویی هم که به مناسبتهای مختلف کار میکنند مخاطبان زیادی دارد.
سردار فدوی در پایان درباره راه اندازی رادیو انقلاب نیز گفت: افراد زیادی هستند که علاقه مند هستند خاطرات و اتفاقات آن زمان را از رادیو انقلاب بشنوند و این شبکه رادیو مخاطب زیادی خواهد داشت.
رادیو انقلاب با پشتیبانی شبکه رادیویی جوان و مسئولیت حسن ملاصالحی که هم اکنون مدیر گروه اجتماعی رادیو جوان است تا ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ از طریق موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز، گیرندههای دیجیتال تلویزیونی و با نرم افزار تلفن همراه ایرانصدا قابل دریافت خواهد بود.
اخبار
با انتشار اطلاعیه ای صورت گرفت؛
رهبر تازهترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران تغییر کرد
بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار اطلاعیهای از تغییر رهبر تازهترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در روزهای سوم و ششم بهمن ماه سال جاری و انتخاب منوچهر صهبایی برای کنسرتهای پیش رو خبر داد.
روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در اطلاعیه خود با ذکر این این دلیل که «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازهترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا میشود، توضیح داده است: «ارکستر سمفونیک تهران، بر اساس جدول اجراهای خود در تازهترین رویداد، سوم بهمن ماه به روی صحنه میرود. این اجرا با همراهی «میترا کوته» پیانیست ایرانی-اتریشی به عنوان سولیست، یک شب دیگر نیز تمدید شد و بنا بود که استاد شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران هدایت ارکستر را در این دو اجرا به عهده داشته باشد.
نوازندگان ارکستر برای انجام اجرایی فاخر، سه نوبت با رهبری آقای روحانی تمرینات لازم را انجام دادند؛ پس از این تمرینات اما رهبر ارکستر سمفونیک تهران که پیش از این و بعد از اجرای شهریور ماه ارکستر، دچار عارضه قلبی شده بود با مشکلات جدی در ناحیه قفسه سینه مواجه میشود که مراجعه به پزشکان، تاکید جدی و دستور استراحت مطلق پزشکی را به همراه دارد.
بر همین اساس و به درخواست آقای روحانی و برای حفظ سلامت این هنرمند ارزنده و ضرورت ادامه معالجات، بنیاد رودکی ناگزیر شد با وجود اعلام قبلی، از استاد منوچهر صهبایی درخواست کند تا هدایت اجرای بهمن ماه ارکستر سمفونیک تهران را به عهده بگیرد؛ این تغییر بیش از هر چیز با هدف احترام به مخاطبان که چون همیشه همراه این ارکستر بودهاند انجام شد تا خللی دراجرا به وجود نیاید. بر این اساس ارکستر سمفونیک تهران مطابق برنامه از پیش تعیین شده اما به رهبری میهمان منوچهر صهبایی به روی صحنه میرود.
بنیاد رودکی ضمن قدردانی از همراهی مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران و عذرخواهی از انجام این تغییر ناگزیر، برای آقای روحانی آرزوی شفای عاجل و تندرستی از درگاه ایزد متعال دارد.»
فیلمی با بازی رضا عطاران پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی برای فیلم «انفرادی» مجوز نمایش صادر کرد. به گفته روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، مجوز نمایش فیلم «انفرادی» به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان، کارگردانی سیدمسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی را صادر کرد.مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، شکیب شجره، امید روحانی، مهسا طهماسبی و مهدی فقیه بازیگران این فیلم سینمایی هستند. عوامل فیلم سینمایی «انفرادی» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، طراح چهره پردازی: عبدالله اسکندری، تدوین: حسن ایوبی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: امیر توسلی، مجری طرح: مریم رحیمی، مدیر تولید: سید حمیدرضا اطیابی، طراح صحنه: سعید هنرمند، طراح لباس: زهره رحمانی، مدیر صدابرداری: سعید بجنوردی، مدیر برنامهریزی و دستیار یک کارگردان: امیر علیازی، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوههای ویژه بصری: حسن نجفی، جانشین تولید: آرش نجفی، مدیر تدارکات: پژمان داستان، عکس: سیدحسامالدین اطیابی
اخبار
ارشام مودبیان مطرح کرد؛
موسیقی چند تئاتر در «دوردست» شنیدنی شد
یکی از آهنگسازان تئاتر که به تازگی به عنوان ناشر نیز در عرصه موسیقی فعالیت خود را آغاز کرده، از انتشار یک آلبوم مشتمل بر موسیقی چند تئاتر و فیلم به آهنگسازی کیارش و کاوه اعتماد سیفی خبر داد.
ارشام مودبیان آهنگساز حوزه موسیقی و سینما که طی سالهای اخیر عمده تمرکز خود را در حوزه ساخت موسیقی برای آثار نمایشی معطوف کرده، در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرد: چندی پیش به همت موسسه فرهنگی هنری «نغمه حصار» به مدیریت افشین معصومی آلبوم «تبرئه شده» مشتمل بر آثاری آهنگسازی ام در حوزه تئاتر پیش روی مخاطبان قرار گرفت که خوشبختانه با استقبال نسبی مخاطبان نیز روبه رو شد. همین شرایط سبب شد تا بار دیگر بخواهم چنین تجربیاتی را با انتشار آثار دیگر آهنگسازان ایرانی این بار به عنوان ناشر به اشتراک بگذارم که انتشار آلبوم «دوردست» یکی از همین کارهاست. وی ادامه داد: کیارش اعتماد سیفی و کاوه اعتماد سیفی دو آهنگسازی هستند که طی سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در عرصههای مختلف آهنگسازی تئاتر و فیلمهای کوتاه انجام داده اند اما متاسفانه شرایط این روزهای حوزه مارکتینگ موسیقی به گونهای است که بستر مناسبی برای معرفی این گونه هنرمندان جوان وجود ندارد. هنرمندانی که قطعا حرفهای تازهای در حوزه موسیقی دارند و میتوانند بهتر و گسترده تر آثار خود را به مخاطبان معرفی کنند. همین شرایط انگیزهای شد تا چندی پیش موسسه فرهنگی هنری «صداخانه زُروان» را راهاندازی کرده و پس از آن کار نشر آثار موسیقایی را آغاز کنم که آلبوم «دوردست» اولین اثری است که از سوی این مجموعه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. این آهنگساز حوزه تئاتر و سینما بیان کرد: طی سالهای اخیر بسیاری از کارگردانان عرصه تئاتر و سینما برای استفاده از موسیقی تیزر و آثار نمایشی و سینمایی خود به آثار آهنگسازان خارجی و بزرگی رجوع میکنند که شاید در نوع خود و بنا به سلیقه آنها کارهای قابل توجه و ارزشمندی باشند. اما بد نیست برای همین هنرمندان شرایطی فراهم شود که آثار هنرمندان ایرانی که عمدتا هم جوان و حتی نوجوان هستند به آنها از طریق همین آلبومها معرفی شود. من بر این باورم این بچههای ایرانی به قدری دارای فهم و شعور بالایی در حوزه موسیقی هستند که آثارشان میتواند الهام بخش بسیاری از آثار معتبری سینمایی ونمایشی شود. اتفاقاً از این جهت است که بنده تلاش میکنم از این پس با نشر آثاری که به هیچ عنوان ارتباطی با موسیقی پاپ ندارد موسیقیهای خاصی را معرفی کنم که میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. مودبیان در بخش دیگری از صحبتهای خود به شیوه نوین فروش این اثر موسیقایی نیز اشاره کرد و گفت: امروز دیگر همه میدانیم که فروش آثار موسیقایی در قالب سیدی تقریبا تبدیل به فرآیندی منسوخ شده در بازارهای جهانی شده است. بنابراین ناشران موسیقی دنبال شرایطی هستند که آثار خود را در قالبهای متفاوت به مخاطبان ارائه دهند. یکی از کارهایی که ما برای فروش آلبوم «دوردست» انجام دادیم، فروش از طریق اسکن شناسهای است که در کارتهای ویزیت این آلبوم طراحی شده و مخاطب میتواند با اسکن این شناسه وارد سایت فروش آلبوم شده و نسبت به خرید آن اقدام کند. به هر حال اینها روشهایی هستند که به اعتقاد من میتواند جایگزین مناسبی برای خرید آثار موسیقایی باشند. شرایطی که امیدوارم نتیجه مثتبی هم داشته باشد.
«۱۹۱۷» جایزه انجمن تهیهکنندگان آمریکا را از آن خود کرد
انجمن تهیهکنندگان آمریکا فیلم سینمایی «۱۹۱۷» را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ برگزید.
و یکمین مراسم اهدای جوایز انجمن تهیهکنندگان آمریکا (PGA) (شنبه شب ۱۸ ژانویه به وقت آمریکا) اسامی برندگان ۲۰۲۰ خود را در بخشهای فیلمهای سینمایی و برنامههای تلویزیونی در هالیوود پالادیوم اعلام کرد.
این جوایز از مهمترین جوایزی است که تقریباً میتواند معرف برنده جایزه اسکار در همین بخش باشد. در ۳۰ سال پیش ۲۱ برنده جوایز انجمن تهیه کنندگان آمریکا موفق به کسب جایزه اسکار هم شده است که شامل «کتاب سبز» برنده سال پیش نیز میشود. با این حال ۲ سال پیشتر یعنی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ برندگان یکی نبودند و در حالی که انجمن تهیه کنندگان جوایز خود را به «لالالند» و «کمبود بزرگ» داد، اسکار به «مهتاب» و «اسپاتلایت» رسید.
این مراسم که با ترانهای با اجرای ادینا منزل از انیمشن «یخ زده ۲» با عنوان به سوی ناشناخته» که نامزد اسکار هم است، شروع شد، جایزه اصلی خود را در بخش فیلمهای سینمایی به فیلم «۱۹۱۷» اهدا کرد و این فیلم را برنده جایزه داریل اف. زانوک که به بهترین تهیهکننده سال اهدا میشود، نامید.
«فورد در برابر فراری»، «ایرلندی»، «جوجو خرگوش»، «جوکر»، «چاقوها بیرون»، «زنان کوچک»، «داستان ازدواج»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «انگل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
انجمن تهیهکنندگان آمریکا در بخش فیلمهای انیمیشن نیز جایزه بهترین تهیه کننده را به «داستان اسباب بازی ۴» داد. در این بخش «نفرتانگیز»، «یخزده ۲»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان» و «حلقه گمشده» دیگر نامزدها بودند.
در ۴ سال اخیر برندگان این بخش شامل «اسپایدر من: درون اسپایدر ورس»، «کوکو»، «زوتوپیا» و «درون بیرون» بودند که همگی به عنوان بهترین انیمیشن اسکار هم انتخاب شدند. در بخش برنامههای تلویزیونی فصل دوم «جانشینی» به عنوان برنده انتخاب شد. در این بخش فصل دوم سریال «دروغهای کوچک بزرگ»، فصل سوم «تاج»، فصل هشتم «بازی تاج و تخت» و فصل اول «نگهبانان» نامزد دریافت جایزه نورمن فلتن بهترین سریال درام بودند. فصل دوم «فلی بگ» نیز به عنوان برنده جایزه دنی توماس برای سریال کمدی انتخاب شد. فصل دوم سریال «بری»، فصل سوم «خانم میزل شگفتانگیز»، فصل پنجم «شیتز کریک» و فصل هفتم «ویپ» دیگر نامزدهای این جایزه بودند.
«چرنوبیل» سریال اچبیاو که برنده امی شده نیز به عنوان برنده جایزه دیوید ال. وولپر برای بهترین سریال کوتاه انتخاب شد. دیگر نامزدهای این بخش شامل «فاسی / وردون»، «کارآگاه واقعی»، «باورنکردنی» و «وقتی ما را میبینند» بودند.
در بخش فیلمهای تلویزیونی یا استریمشده هم «آپولو: ماموریتها در ماه» به عنوان برنده انتخاب شد و توانست «پسر آمریکایی»، «آینه سیاه: افعیها ضربه میزنند»، «دد وود» و «ال کامینو: فیلم برکینگ بد» را پشت سر بگذارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4206/18940/73969
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4206/18940/73970
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4206/18940/73971
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4206/18940/73972
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4206/18940/73973
|
عناوین این صفحه
- ۵۴ سال با گارنیک دِرهاکوپیان در گالری آریا
- ماراتن معیوب ذائقهسازی!
- شبکهای برای مقاومت در برابر هجمهها
- اخبار
- اخبار