|
در بازدید از ستاد جشنواره مطرح شد؛ تسلیم فضاسازیها نشوید
اظهارات وزیر ارشاد درباره «موسیقی فجر ۳۵»
وزیر ارشاد با حضور در ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در جریان تازهترین فعالیتهای دبیرخانه قرار گرفت و به طرح نکاتی درباره روند برگزاری این رویداد پرداخت.
به گفته مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه پنجم بهمن ماه با حضور در ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در جریان تازه ترین فعالیتهای دبیرخانه این رویداد ملی در هفتههای اخیر قرار گرفت. در این دیدار محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران وزارت ارشاد نیز حضور داشتند.
اجازه ندهیم از کیفیت جشنوارههای هنری فجر کاسته شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اعضای دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر با اشاره به اینکه جشنوارههای فجر هم برای کشور و هم برای جامعه ایرانی اهمیت خاصی پیدا کرده است، گفت: جشنوارههای فجر به نوعی به یک رسم سالانه تبدیل شده و برای مردم اهمیت دارد. برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جشنوارههای فجر به عنوان یک موضوعی که سالها به وجود آمده است به نوعی یک کارنامه کاری محسوب میشود. جشنواره موسیقی ویژگیهایی به طور عام و خاص دارد، که البته به طور عام فراز و نشیبهایی در این هنر وجود داشته اما باید تلاش کرد تا کیفیت و نوع برگزاری این جشنواه سال به سال ارتقا پیدا کند و روند نزولی نداشته باشد. ضمن اینکه باتوجه به شرایطی که طی این چندسال برای کشور به وجود آمده است این جشنوارهها میتواند برخی از مسائل اجتماعی را کاهش دهد.صالحی در مورد نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: جدولبندی دقیق و به هنگام در جشنواره به نوعی احترام و ادب به میهمانان جشنواره است، زیرا جشنواره نوعی دعوت از مردم است و زمانبندی درست در برپایی جشنواره قدرت انتخاب را برای مخاطب فراهم میکند، امسال تیم جشنواره موسیقی نظم خود را دارند و این جشنواره میتواند میزبانی خوبی را همچون گذشته داشته باشد.
انتقاد از نظم ستاد جشنواره موسیقی فجر در اتفاقات اخیر
وی افزود: اینکه یک ماه قبل از شروع جشنواره جدول نهایی تنظیم شده بسیار خوب است. از سوی دیگر با وجود اتفاقات هفتههای اخیر ، ستاد جشنواره به خوبی شرایط را برای تکمیل جدول نهایی فراهم کرده و این نشان میدهد که نظم در دبیرخانه جشنواره حاکم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه جشنوارهها نیاز داریم خطهای ارتباطی را برقرار و بین موضوعات مختلف اتصالهایی را داشته باشیم، جشنوارهها باید برای حوزه خود فرصتسازی کنند، در واقع جشنوارهها باید کمک کنند در مورد مسائل حوزه خود گفتوگوهای علمی را انجام و سپس نتیجهگیریهای بدست آمده را به سیاستگذاری تبدیل کنند. البته اینکه موضوعات این جشنواره را تکثیر و در طول این جشنواره تا جشنواره بعدی ادامه دهیم امر مفیدی است، در این چارچوب سند موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مورد بحث است که با استفاده از مباحث علمی در جشنواره موسیقی فجر میتوان موضوعات کاربردی را نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل سند موسیقی مطرح کرد.
حضور مهمانان خارجی نشان داد ایران همچنان امن است
وی با اشاره به برپایی جشنواره در استانهای دیگر نیز بیان کرد: حوزه استانها بسیار مهم و اقداماتی که تا به امروز انجام شده خوب بوده است، فراموش نکنیم خلاقیت قابل توجهی در فضای استانها داریم و هر قدر خود را به فضای استانها نزدیک کنیم به سرعت حرکت خود در این حوزه افزودهایم. به هر حال جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره ملی است و باید تلاش کرد همه استانها در آن حضور داشته باشند، استانها یکی از بخشهایی هستند که در سرعت تلاشها و .پویشها میتوانند به این رویکرد کمک کنند.
صالحی درباره توجه به استان سیلزده سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان باید به عنوان یک موضوع ملی در فضای جشنواره مورد توجه قرار گیرد، فضای سیستان و بلوچستان به موجب جشنوارههای فجر باید عوض شود و بر روی این موضوع باید کار کرد.
وی ادامه داد: در بخش بینالملل هم گروههای خوبی به کشور دعوت شدهاند، به هر میزان بتوانیم فضای کشور را با میهمانان خارجی همراه کنیم کارکرد ملی دارد و نشان میدهد ایران همچنان امن است، در اصل حضور این گروهها هم جشنواره را پررونقتر میکند و هم کارکرد ملی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در بخش سایت جشنواره موسیقی فجر امسال اتفاقات خوبی رخ داده زیرا این فرصت پدید میآید میهمانان جشنواره به راحتی بلیط تهیه کنند، باید از طریق تبلیغات فرصت بیشتری برای شور و نشاطی که به آن نیاز داریم استفاده و سرعت این موضوع را نیز بیشتر کنیم، تبلیغات باید فضایی را فراهم کند که افراد بیشتری به جشنواره بیایند و این حضور پررنگتر شود.
جشنواره موسیقی فجر باید احساس یک زندگی عادی را به جامعه بازگرداند
صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: ایران در دیماه غمهای زیادی داشته و در فضای جشنواره موسیقی باید احساس یک زندگی عادی را به فضای جامعه بازگردانیم، فضای جشنوارهها از جمله موسیقی میتواند این کار را انجام دهد، تبلیغات، تیزرها و فضای مجازی این شرایط را فراهم کرده تا جشنوارهها با این ابزارها در بستر بهتری حرکت کنند.
وی بیان داشت: بعضی نوآوریها همانند جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه و دیگر جوایز کمک میکند ایدههایی نو مطرح شود، حوزه رسانه و روابط عمومی پیش از این از یک بعد بیشتر دیده نمیشد و آن هم امر اطلاعرسانی جشنواره بود، امسال در روابط عمومی باید با دیدگاه پدافندی عمل کرد و به مبارزه با نگاههای براندازانه و دیگر نگاهها رفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روابط عمومی جشنواره علاوه بر ارتباط خوب با رسانه ممکن است در یک فضای تعارض رسانهای قرار گیرد. از این رو پیوست رسانهای بسیار مهم است و نباید از این موضوع غافل شد. از سوی دیگر بزرگداشتها و انتخاب چهار شخصیت پیشکسوت برای جشنواره امسال بسیار خوب است ولی در عین حال باید برخوردی در شان این هنرمندان داشت، ضمنا باید مسیری معنادار برای نگرش این هنرمندان شکل بگیرد و نوعی مستندسازی تاریخی برای این هنرمندان صورت گیرد تا از این طریق این موضوع را به هنرمندان دیگر وصل کنیم و این باعث میشود از حالت بزرگداشت صرف خارج شویم.
تسلیم فضاسازیها نشوید اما خودتان را بی رحمانه نقد کنید
وی تصریح کرد: در بخش ارزیابی جشنواره هرچقدر بیشتر خود را نقد کنیم در جشنواره بعدی کاملتر خواهیم بود، نقد بیرحمانه از خود کارهای بعدی را کاملتر میکند، همچنین در ارزیابی از دفتر جشنواره هم نباید تسلیم فضاسازیها شد.
در این بازدید حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امورهنری و محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و اعضای ستاد جشنواره حضور داشتند.
جدول جشنواره موسیقی فجر به زودی منتشر میشود
محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گزارشی از روند جشنواره بیان کرد و گفت: کار سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با اتشار فراخوان جشنواره در شهریور ماه آغاز شد. گروههای جشنواره از بین گروههایی که در فراخوان ثبت نام کردند و مدعوین انتخاب شد. جدول اجراهای جشنواره در هفته آینده منتشر میشود و در این دوره گروههایی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، تلفیقی، بین المللی، بانوان و کودک و نوجوان در جشنواره حضور دارند. همچنین جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه، بزرگداشت چهار هنرمند موسیقی و نشستهای تخصصی از برنامههای این دوره جشنواره است. سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در استان سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر نیز برگزار میشود.
مدیران کمیتههای اجرایی سی و پنجمین جسنواره موسیقی فجر نیز گزارشی از فعالیتهای جشنواره در هر بخش بیان کردند
کنسرت «حاشیهها» در تالار وحدت
صهبایی: شهرداد روحانی فرار کرد!
تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این مجموعه دولتی یکی از شبهای پرحاشیه خود طی سالهای اخیر را برای مخاطبان رقم زد.
تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی شب پنجشنبه به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این اجرا شبی تلخ و پرحاشیه برای مخاطبان رقم زد.
طبق اعلام قبلی در این برنامه آثاری منتخب از راخمانینف و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا شد که البته حواشی این برنامه بر متن آن سایه انداخت.
بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیهای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازهترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا میشود.» اطلاعیهای که شنیدهها حکایت از دلخوری و واکنش تند صهبایی به آن داشت و همین دلخوری هم احتمالاً جرقه اصلی حواشی دیشب بود.
صحبتها و انتقادات تند صهبایی در واکنش به این اطلاعیه در حاشیه اجرا، باعث شد تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران تبدیل به پرحاشیهترین کنسرت این ارکستر در سالهای اخیر شود. کما اینکه غیبت ناگهانی و طولانی مدت شهرداد روحانی در هفتههای اخیر نیز در برخی محافل غیررسمی و رسانهای باعث طرح برخی شایعات و حرف و حدیثها درباره پشت پرده این جدایی شده بود.
اظهارات منوچهر صهبایی علیه شهرداد روحانی
منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، قبل از شروع کنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودکی» که به گفته او در رفت و آمد مخاطبان تاثیر منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشتهاند من قبول ندارم.
وی افزود: من در کنسرت امشب به این دلیل حضور پیدا کردم که آقای سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی) از من خواهش کرد تا رهبری ارکستر را به عهده بگیرم. من هم چون دوست داشتم کمک کنم این حضور را پذیرفتم. در حالی که فشار سنگین ناشی از رهبری ارکستر کنسرت نمایش «مری پاپینز» بارها من را راهی اورژانس کرد و حتی روزهای گذشته مجبور شدم آپاندیسم را عمل کنم. با وجود این شرایط قبول کردم تا در این کنسرت حضور داشته باشم.
صهبایی با ابراز تاسف و ناراحتی از اتفاقات ناگوار هفتههای گذشته در کشور از جمله جانباختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و سیل استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای این کنسرت حداقل ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت، ولی خوشبختانه نوازندهها خیلی خوب بودند و ما با دو جلسه تمرین توانستیم برنامه خوبی را ارائه دهیم. به هر حال وقایع اخیر کشور باعث تاسف است و ما هم نمیتوانیم به این اتفاقات بیتفاوت باشیم. ما دلمان میخواهد کار کنیم تا اینکه اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام میدهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام آور صلح و دوستی است.
بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبتها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربیاش رو بکنه!». این دیالوگ موجب شد برخی از مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واکنش نشان دهند.
استراحت نیم ساعتهای که حاشیهها را دوچندان کرد
پس از صحبتهای صهبایی که در برخی از مقاطع با واکنش انتقادی تعدادی از نوازندگان حاضر بر روی صحنه نیز همراه بود، ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعاتی از راخمانینف و بتهوون پرداخت. اما با پایان یافتن این بخش بود که آنتراکت معمول ۱۰ دقیقهای بین بخش اول و دوم کنسرت، حاشیه جدید دیگری را رقم زد.
پس از گذشت زمانی حدود بیست دقیقهای بود که به دلیل حضور نیافتن به موقع گروه نوازندگان روی صحنه، تماشاگران نیز متوجه حواشی رخ داده در پشت صحنه کنسرت شدند. کما اینکه برخی از آنها در نقاط مختلف جایگاه تماشاگران با دست زدنهایی که نشانه اعتراض بود، خواهان حضور یکی از مدیران برگزاری کنسرت یا نوازندگان برای توضیح درباره دلایل تاخیر شروع قسمت دوم برنامه بودند.
این شرایط نیز در حالی رقم خورد که شنیده شد منوچهر صهبایی به دلیل این شرایط پیش آمده به لحاظ جسمانی دچار عارضه قلبی شده به حدی که تعدادی از افراد به دنبال تماس با اورژانس برای حضور در تالار وحدت برای مراقبتهای پزشکی و رسیدگی به حال جسمی وی بودند.
هم زمان شنیده شد بعد از پایان بخش اول کنسرت، تعدادی از نوازندگان ارکستر تصمیم گرفتند به دلیل اظهارات ابتدایی صهبایی درباره شهرداد روحانی، روی صحنه حاضر نشوند. فضایی که هم فضای پشت صحنه ارکستر را تحت تاثیر قرار داده بود و هم بسیاری از تماشاگران متوجه این امر شده بودند.
صحبتهای کنسرت مایستر و اعتراضی که حاشیه را به تماشاگران کشاند
بعد از حدود نیم ساعت شنیدهها حکایت از آن داشت به دلیل اوضاع نامساعد جسمی منوچهر صهبایی و تصمیم تعدادی از نوازندگان ارکستر مبنی بر حضور نیافتن روی صحنه، بالاخره تصمیم بر این شده است که نوازندگان روی صحنه حاضر شده و به احترام تماشاگرانی که بلیت این کنسرت را خریداری کردهاند با در نظر گرفتن این نکته که منوچهر صهبایی روی صحنه حضور نداشته باشد، قطعاتی را بدون رهبر اجرا کنند.
محمدرضا کریمی کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بعد از استقرار نوازندگان در محل اجرای خود خطاب به تماشاگران گفت: متاسفانه در بخش اول کنسرت بیاحترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.
همین توضیح کوتاه که موید شنیدهها بود باعث شد این بار تعداد بیشتری از تماشاگران نسبت به این اقدام نوازندگان اعتراض کرده و در محل استقرار خود با صدای بلند نسبت به این تصمیم نوازندگان موضعگیری کنند. شرایطی که حتی باعث شد تعدادی از تماشاگرانی که در ردیفهای مختلف سالن نشسته بودند، در واکنش به غیبت منوچهر صهبایی و این اقدام نوازندگان صندلی خود را ترک کنند.
جالب اینکه به نظر میرسید نوازندگان ارکستر نیز اجماع کلی روی این تصمیم نداشتهاند و همین موضوع نیز به خودی خود باعث شد عدهای از تماشاگران در حمایت از صهبایی و تعدادی دیگر نیز در حمایت از اقدام نوازندگان به موضعگیری بپردازند. در این بین حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی، محمدرضا صفی مدیر داخلی ارکستر، امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی، منیژه صهبایی، مسعود الهیاری و تعدادی دیگر از کارکنان تالار وحدت نیز تلاش زیادی میکردند تا اوضاع به سمت آرام شدن پیش رود.
سرانجام بعد از دقایقی بگومگوی پرحاشیه، نوازندگان ارکستر دو قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیهترین کنسرتهای تالار وحدت در ماههای اخیر باشند. اما آنچه که در این شرایط میتواند برای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی حائز اهمیت باشد، لزوم اطلاع رسانی شفاف و صادقانه درباره این تغییر بود که اگر طی هفتههای اخیر نسبت به دلایل کنارهگیری، خروج، انصراف و یا غیبت موجه شهرداد روحانی صورت میگرفت، میتوانست شرایط آرام تری را برای این کنسرت فراهم سازد.
این در حالی است که عودت بلیتهای خریداری شده به تماشاگرانی که خواهان حضور در یک کنسرت ارکستر سمفونیک تهران بودند نیز میتوانست یکی از راههای دلجویی از مخاطبان این کنسرت پرحاشیه باشد.
کارگردان «زندگی با طعم خردل» با مهر مطرح کرد
نگاهی انسانی به مصائب خانواده جانبازان شیمیایی
سعید نجفیان کارگردان «زندگی با طعم خردل» با اشاره به روایت صدمات و آسیبهایی که خانواده جانبازان شیمیایی با آن روبرو هستند، گفت: در این نمایش از کلیشهها و نگاه احساسی پرهیز کرده است.
سعید نجفیان کارگردان نمایش «زندگی با طعم خردل» که این روزها در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس روی صحنه است درباره ویژگیهای این اثر نمایشی گفت: «زندگی با طعم خردل» نمایشی در حوزه تئاتر دفاع مقدس است که بیشتر به زندگی خانواده جانبازان و همسران و فرزندان آنها میپردازد.
وی ادامه داد: این نمایش داستان خانوادهای را روایت میکند که پدر خانواده در دوران جنگ شیمیایی شده است و حالا تاثیر گاز خردل بر فرزندش خاطره نیز که در آستانه ازدواج است، مشاهده میشود و آینده و ازدواج او را تحت تاثیر قرار میدهد. پدر بازگویی این راز را به عمو ابراهیم میسپارد اما خاطره بعد از شنیدن این راز ناپدید میشود...
نجفیان درباره پرداختن به مشکلات خانوادههای جانبازان شیمیایی بیان کرد: در این نمایش بیشتر از اینکه مستقیم به مقوله جنگ و دفاع مقدس بپردازیم به آسیبها و صدماتی که این اتفاق ناجوانمردانه بر زندگی خانوادههای جانبازان و شهدا گذاشته است، پرداختهایم. در اجرا نگاه رئالیستی به داستان نداریم و در این زمینه به متن وفادار نبودهایم به این شکل که تابلوها و تصاویری انتزاعی به اجرا اضافه شده است که ممکن است ارتباط چندانی به داستان اصلی نداشته باشد.
وی با اشاره به حمایت نکردن از نمایشهایی با موضوع دفاع مقدس بیان کرد: در میان این همه اتفاق تئاتری میشود از نمایشهایی که با موضوع دفاع مقدس به صحنه میروند، بیشتر حمایت کرد. این متن نمایشی به آدمهایی میپردازد که بیشترین لطمات و کمترین توجه را در طول سالهایی که از جنگ گذشته است در جامعه و البته در حوزه ادبیات نمایشی دریافت کردهاند. این اثر نمایشی به دور از کلیشههای رایج درباره دفاع مقدس توسط محمد غدیرزاده نوشته شده است و زندگی خانوادههایی را به تصویر میکشد که ناخواسته درگیر بیماری و عوارض ناشی از بمبهای شیمیایی شدهاند. کسی که به جنگ میرود خودش این تصمیم را گرفته است اما همسران و فرزندان آنها انتخاب نکردهاند که بیمار شوند به همین جهت پرداختن به زندگی و سرنوشت آنها مساله دراماتیکی است.
نجفیان در پایان صحبتهایش متذکر شد: در این نمایش یک داستان خانوادگی و اجتماعی به تصویر کشیده میشود که جنگ تنها اتمسفری برای روایت این داستان است. نگاهی شعاری و احساسی به اتفاقات نداشتهایم و با نگاهی انسانی و روایتی بیطرفانه به بیان اتفاقات پرداختیم چون به هر حال مسایل مطرح شده آنقدر دردناک هستند که دیگر نیازی به اغراق وجود ندارد.
«زندگی با طعم خردل» تا ۱۱ بهمن ساعت ۲۰:۳۰ پذیرای علاقه مندان خواهد بود.
در این نمایش که بر اساس متن منتخب سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تولید شده است یعقوب صباحی، علی یعقوبزاده، بهار کریم زاده، سپیده پهلوان زاده، سالار نجفیان، ملیکا اصلافی و حلما یعقوبزاده حضور خواهند داشت.
تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان مرکز تخصصی نمایشهای ارزشی با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، با ظرفیت ۱۵۰ نفر در خیابان آیتالله طالقانی، نرسیده به تقاطع خیابان شهید مفتح، جنب ایستگاه مترو طالقانی قرار دارد.
اخبار
رقابت برای کسب خرس کریستال
«یلدا» به بخش جنریشن جشنواره برلین راه یافت
فیلم سینمایی «یلدا» ساخته مسعود بخشی در بخش جنریشن جشنواره فیلم برلین پذیرفته شد.
به گزارش امتیاز، با اعلام پذیرش «یلدا» ساخته مسعود بخشی در بخش رقابتی جنریشن هفتادمین جشنواره جهانی فیلم برلین، نخستین نمایش اروپایی این فیلم پس از حضور بین المللی در ساندنس آمریکا، در جشنواره برلین خواهد بود. در حالی که پیشتر انتخاب «یلدا» در بخش رقابتی چهل ونهمین جشنواره بینالمللی فیلم رتردام، مهمترین جشنواره کشور هلند قطعی شده بود، به دلیل همزمانی جشنواره رتردام با ساندنس در آمریکا، نخستین نمایش اروپایی یلدا در جشنواره فیلم برلین خواهد بود. «یلدا» در بخش مسابقه رسمی جنریشن (بالای ۱۴ سال) برای جایزه خرس کریستال این بخش رقابت خواهد کرد. کارلو شاتریان مدیر هنری جشنواره جهانی برلین با مقایسه «یلدا» با آثار سیدنی لومت کارگردان برجسته سینمای آمریکا، آن را فیلمی مدرن و مهم توصیف کرده و ماریان ردپت مدیر بخش جنریشن، «یلدا» را یک فیلم تفکربرانگیز دانسته که از طریق فضای محدود یک استودیوی تلویزیونی، قادر به ترسیم پرترهای از یک جامعه است.«یلدا» که هفته آینده در بخش مسابقه اصلی جشنواره ساندنس آمریکا روی پرده میرود، داستانی پیرامون بخشش دارد و توسط علی مصفا، و با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بن گاه (مسعود و محمود بخشی) و بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده است.این فیلم تولید مشترک ایران با فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان است و پیرامید اینترنشنال پخش و فروش جهانی آن را بر عهده دارد.
«پاستاریونی» در بلغارستان
فیلم سینمایی «پاستاریونی» بهکارگردانی «سهیل موفق» در بخش اصلی جشنواره فیلم صوفیامنار بلغارستان روی پرده رفت.
به گزارش امتیاز، این فیلم در بخش اصلی دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم صوفیامنار بلغارستان که از ۱۴ تا ۴۰ ژانویه (۲۴ دی تا ۱۰ بهمن) در این کشور برگزار میشود، روی پرده رفته است.این فیلم پیش از این در جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلونا نیز به نمایش گذاشته شد.«پاستاریونی» فیلمی خانوادگی کودکانه با بازی سام درخشانی، بهاره رهنما، گوهر خیراندیش و حمید سپیدنام است که توسط سهیل موفق ساخته شده است.
عباس بلوندی مطرح کرد؛
فیلمهایم به «فجر» امسال نرسید
عباس بلوندی طراح صحنه و لباس باسابقه و دارنده چند سیمرغ بلورین فجر ضمن اشاره به دلایل دومین دوره غیبتش در جشنواره فجر، اظهار امیدواری کرد در سی و نهمین جشنواره فجر فیلمی داشته باشد.
عباس بلوندی طراح صحنه و لباس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور ندارد، گفت: این دومین سالی است که امکان رقابت در جشنواره فیلم فجر را نداشتهام و هیچ کدام از آثاری که در سال جاری در دست تولید داشتیم، برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده نشد. وی ادامه داد: در یک سال گذشته فیلم سینمایی «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و «بیتار» به کارگردانی جمیل رستمی را در دست داشتم که هیچ کدام از آثار به جشنواره فیلم فجر امسال نرسید، در واقع نزدیک به ۲ سال است که در هر پروژهای کار میکنم به موقع برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمیشود. طراح صحنه «یتیم خانه ایران» بیان کرد: البته در سال جاری ۲ کار دیگر را هم پذیرفتم که متاسفانه این ۲ اثر هم متوقف شد. پیشنهادهای مختلفی نیز داشتم که نتوانستم در آنها حضور داشته باشم.وی تاکید کرد: «کارو» جزو فیلمهایی است که بخش زیادی از دکورهای آن ساخته شده است. داستان این فیلم در کردستان رخ میدهد اما فیلمبرداری آن در خلخال و اردبیل انجام شده است. بلوندی گفت: «کارو» داستان یک نوجوان کشتیگیر است که برای حضور در تیم ملی انتخاب میشود، اما تصمیم میگیرد که به جبهه برود. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: طولانی شدن زمان تولید، شرایط نامناسب جوی و یا بازنویسی فیلمنامه باعث شد که «کارو» برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده نشود. امیدوارم در دورههای دیگر در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشم.
بلوندی در پایان گفت: در حال حاضر برای حضور در یک فیلم سینمایی گفتگوهایی داشتهام که در مرحله پیش تولید است.
شخصیت واقعی «گرگ وال استریت» تقاضای غرامت ۳۰۰ میلیون دلاری کرد
فردی که زندگیاش دستمایه ساخته شدن فیلم «گرگ وال استریت» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی شده بود، تقاضای غرامت ۳۰۰ میلیون دلاری از کمپانی سازنده فیلم کرد.
جوردن بلفورت کلاهبرداری که سوژه اصلی فیلم «گرگ وال استریت» مارتین اسکورسیزی بوده و لئوناردو دیکاپریو نقش وی را بازی کرد، گفت پنجشنبه دادخواستی به دادگاه ارایه کرده و در آن اعلام کرده که تهیهکنندگان فیلم کلاهبرداری به مراتب بدتری نسبت به وی کردهاند.
بلفورت درخواست غرامت ۳۰۰ میلیون دلاری در دادگاه عالی لسآنجلس علیه کمپانی «رِد گرانیت پیکچرز» و «رضا عزیز» مدیرعامل آن طرح کرده است. وی گفت هیچ تصویری نداشت که سرمایه این فیلم با میلیونها دلار سرقت شده از مالزی تامین میشود.
عزیز در حال حاضر به اتهام اختلاس ۲۴۸ میلیون دلاری از صندوق توسعه دولتی مالزی با اتهام فساد روبهروست. نجیب رزاق ناپدری وی به دلیل اتهام سرقت ۴.۵ میلیارد دلاری از این صندوق از پست نخست وزیری برکنار شد.
بلفورت که اوایل دهه ۱۹۹۰ به دلیل اختلاس ۲۰۰ میلیون دلار از سرمایههای سرمایه گذارنش سرانجام ۲۲ ماه در زندان سر کرد، ادعا کرده رسوایی صندوق سرمایهگذاری مالزی، بر داستان زندگی وی سایه انداخته است. وی امتیاز استفاده از خاطراتش را به کمپانی «رد گرانیت» فروخته است و حالا در شکایت خود ادعا کرده پس از رسوایی صندوق سرمایه مالزی این شرکت دیگر قادر نیست تا برای ساخت ادامه فیلم سرمایهگذاری و از این حقوق استفاده کند.
وی ادعا کرده اگر از منابع ناپاک مالی این کمپانی خبر داشت هرگز امتیاز استفاده از کتابش را به آنها نمیفروخت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4209/18967/74088
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4209/18967/74089
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4209/18967/74090
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4209/18967/74091
|
عناوین این صفحه
- اظهارات وزیر ارشاد درباره «موسیقی فجر ۳۵»
- صهبایی: شهرداد روحانی فرار کرد!
- نگاهی انسانی به مصائب خانواده جانبازان شیمیایی
- اخبار