|
پس از چهار سال ۱۸ اثر نقاشی به نمایش گذاشته شد؛
گذر احمد آریامنش از گالری مژده با کرشمه و سفیر
این روزها نمایشگاه نقاشی خط های احمد آریامنش با عنوان « گذر» در گالری مژده دایر است.
به گزارش امتیاز؛ آریامنش پس از چهار سال ۱۸ اثر نقاشی خط خود را به نمایش گذاشته است. این آثار با استفاده از ورقههای طلا خلق شده و خط کرشمه و سفیر در آنها به چشم میخورد که این خطها به نام همین هنرمند به ثبت رسیده است.
افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال شایان توجهی روبرو شد؛ عنایتالله نظری نوری هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی خط و آبرنگ در حاشیه گشایش این رویداد درباره این نمایشگاه گفت: حرکت و پیچ و تابهای خط در این آثار مانند الهامی آسمانی میماند که بر انسان فرود میآید؛ نقاشیخطهای این نمایشگاه غزلهای آریامنش است که این هنرمند آنها را با خط میسراید. این هنرمند خودش را در این نقاشیخطها برای مخاطب تصویر کرده است.
نظری نوری با اشاره به عاشقانه بودن آثار نمایشگاه ادامه داد: هنرمندان با هنر خودشان را متبلور و هرس میکنند و روح خود را از مسایل بیرونی و آلودگیها دور میکنند. خط و آواز در میان هنرهای دیگر شرافت بیشتری پیدا کرده است. این دو هنر میتواند تاثیر بیشتری روی انسانها بگذارد و آنها را به هم نزدیک کند.
رضا رینهای هنرمند خوشنویس نیز در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: آریامنش از حرکتهای بداهه و بدون طراحی در تابلو بهره گرفته است. نوع نگاه این هنرمند با رنگبرداری است که با متریال مختلف انجام شده است. آزادی و رهایی کاملا محسوس است تا جایی که ذهن مخاطب بیشتر به سمت حس رهایی میرود تا اینکه به خط در نقاشی جلب شود. با این نوع روایت آزاد، هنرمند میتواند در قالبهای مختلفی اثر خلق کند. امیدوارم این نوع نگاه آزاد و رها در خوشنویسی و نقاشیخط ادامه پیدا کند.
احمد آریامنش هم درباره عنوان نمایشگاه توضیح داد: عنوان «گذر» به معنای عبور از جایی به جای دیگر به لحاظ مکانی، زمانی و تفکر است و نگاهم بیشتر متمرکز بر گذر و عبور فکری بود. من همیشه در حال گذر هستم و مانند یک رودخانهام که نمیتوانم یک جا بمانم.
این هنرمند افزود: امضا و حال و هوای کارهایم تغییر نمیکند و مکمل یکدیگر هستند؛ اما همانطور که خودم در طول سالها تغییر میکنم این تغییرات در آثارم دیده میشود زیرا آثاری که خلق میکنم جزیی از من هستند.
او درباره تفاوت خوشنویسی و نقاشی اظهار کرد: خوشنویس در قید و بند قواعد است اما نقاش میتواند رها باشد من تجربه خوشنویسی دارم اما کار من نقاشی است و من تنها با حروف بازی میکنم
این هنرمند درباره دلیل استفاده از ورقههای طلا در آثارش گفت: طلا رنگی انرژی بخش دارد و میتواند صافی و زلالی را بهتر به تصویر بکشد.
او در ادامه افزود: این آثار زندگی روزمره خودم را به تصویر میکشد؛ در ابتدای خلق یک اثر بررسیهای لازم را انجام میدهم اما زمانیکه شروع به کار میکنم دیگر از خود بیخود میشوم و نمیدانم در انتهای کار چه چیزی پیش میآید؛ در واقع خودم را رها میکنم.
در این نمایشگاه یک مجموعه با ابعاد کوچکتر از سایر آثار به چشم میخورد که آریامنش درباره آنها توضیح داد: این تابلوها هر کدام جزییات یک روز من را تشکیل میدهند؛ یک روز حال خوبی داشتم و یک روز غمگین بودم و تک تک آن روزها را به تصویر کشیدهام.
این هنرمند درباره حروف و کلمات استفاده شده در تابلوها گفت: حرفها برای من ابزار هستند، نمیگذارم کلمات مرا محدود کنند گاهی از کلمات و حروف خاصی استفاده میکردم اما زمانیکه احساس میکردم کلمات آزارم میدهد آنها را کنار میگذاشتم.
آریامنش در پایان صحبتهایش گفت: هنرمند باید نسبت به اثری که خلق میکند آگاهی کامل داشته باشد. برخی از هنرمندان نمیدانند که چه میخواهند و این ندانستن برای یک هنرمند ضعف بزرگی است.
نمایشگاه آثار احمد آریامنش با عنوان «گذر» تا 11 بهمن در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک میزبان هنردوستان است.
گزارش نشست خبری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نادر برهانیمرند و شهرام کرمی
چه کسانی، خارجیها را از آمدن به جشنواره فجر ترساندند؟
عبور «تئاتر فجر ۳۸» از چالشها؛ تلاشمان جلوگیری از دودستگی بود
نادر برهانیمرند، دبیر جشنواره تئاتر فجر، یکی از دلایل انصراف یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی از بخش بینالملل را تماسهای افرادی ناشناس از ایران دانست که با عث شد حضور این هنرمند در جشنواره لغو شود.
نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز گذشته (یکشنبه ۶بهمن) با حضور شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست رسانهای سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر عنوان کرد خوشحالیم که با سرمایه عظیم و حمایت هنرمندان، امروزه ما میراثدار یکی از بزرگترین رویدادهای هنری منطقه هستیم
در ابتدای نشست رسانهای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شهرام کرمی ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، از اصحاب رسانه به عنوان یار همیشگی تئاتر ایران قدردانی کرد و گفت: «جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به عنوان یک گردهمایی بزرگ خانواده تئاتر در طول سی و هفت دوره برگزاری، سهم بسیاری در رشد و رونق تئاتر ایران داشته است و علاوه بر آن توانسته هنر نمایش ایرانی را در سطح بین الملل معرفی کند.»
بزرگترین رویداد تئاتری خاورمیانه
وی افزود: «این رویداد در سال ۱۳۶۱، در اوج شرایط بحرانی جنگ و با سرمایه عظیم و حمایت هنرمندان آغاز شد و امروزه ما میراثدار یکی از بزرگ ترین رویدادهای هنری منطقه هستیم که به عنوان یک جشنواره شناخته شده در حوزه هنرهای نمایشی توانسته خود را به خوبی معرفی کند.»
کرمی ادامه داد: «ما معمولا جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را در یک تقویم ۱۰ روزه میبینیم اما این رویداد بسیار پیشتر آغاز شده است، برگزاری ۳۴ جشنواره تئاتر استانی یکی از بخشهای زیرمجموعه جشنواره تئاتر فجر است که با مشارکت هنرمندان در شهرها و استانهای ایران به خوبی برگزار شد و ما ثمره این برگزاری شایسته را میتوانیم در جشنواره شاهد باشیم، آثار منتخبی که از جشنواره استانی به مرحله نهایی جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.»
مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: «در ارزشها و اهمیت این رویداد بین المللی که برای خانواده تئاتر بسیار مهم است، اگر من بخواهم به نکتهای اشاره کنم تنها شرح ماجرا را بیشتر میکند اما جایگاه مهم این رویداد برای همه ما واضح و روشن است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این رویداد را به عنوان مهمترین رویداد هنرهای نمایشی برگزار میکند.»
وی افزود: «جشنواره تئاتر فجر اگر از سرمایه خود بهره نبرد نمیتواند پویا شود و پیشرفت کند، مهمترین سرمایه جشنواره هنرمندان و مخاطبان هستند که با شور بسیاری در این رویداد شرکت کرده و رونق بخش آن بودند.»
هنوز هم دچار چالش مالی هستیم
برهانیمرند ادامه داد: اما با توجه به این آسیبشناسیها علاقه گروههای تئاتری به حضور در بخش رقابتی خیلی زیاد بود و ۲۴۹ گروه متقاضی بخش رقابتی و ۵۰ گروه متقاضی حضور در بخش غیررقابتی بودند در حالیکه کمک هزینه بخش غیررقابتی خیلی بیشتر بود.
دبیر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اظهار کرد: در بحث بینالملل هم به درستی رقابتی بودن این بخش را برداشتیم. وقتی در بخش ملل مسابقه برگزار میکنیم حداقل باید ۳۰ گروه شرکت کنند که نیمی از آنها خارجی باشند اما امسال وضعیت مالی وحشتناکی داریم و هنوز هم دچار چالش هستیم. پس دیدیم بهتر است برای حضور گروههای خارجی به کیفیت فکر کنیم و این الزام را که حتماً از ۱۵ گروه خارجی دعوت کنیم برداریم و پایمان را اندازه گلیممان دراز کنیم. از طرف دیگر به وجود دیگر بخش ملل مثل بازار بین المللی توجه کردیم که از ۱۳ تا ۱۷ بهمن و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور برگزار میشود.
وی درباره تعداد نمایشهای حاضر در هر بخش گفت: قرار بود در بخش رقابتی ۳۰ اثر باشد که بعد از انصرافهای اخیر ۲۲ اثر داریم. در بخش غیر رقابتی ۲۷ اثر بوده که الان ۱۹ اثر داریم. در بخش ملل حضور ۶ اثر از میان ۷ اثر قطعی شده است. در بخش خیابانی ۲۳ اثر، بخش رادیو تئاتر ۱۱ اثر، فجر پلاس ۴۰ اثر در ۸ سالن و دیگرگونههای اجرایی ۴ اثر از میان ۱۸ اثر حضور دارند.
برهانی مرند ادامه داد: در بخش رادیو تئاتر و خیابانی جشنواره تئاتر فجر نمایشهایی هم در تجلیل از سردار سلیمانی و اتفاقات سقوط هواپیما در نظرگرفته شده است.
وی اظهار کرد: تلاش ما این بود که برای جایگزین کردن نمایشهای انصرافی به فراخوان پایبند باشیم و از نمایشهای ذخیره دوم و سوم در هر بخش استفاده کنیم.
معرفی داوران جشنواره سیوهشتم
برهانی مرند با اشاره به انتشار کتابهای مختلفی که در این دوره منتشر میشود، به معرفی داوران جشنواره پرداخت و گفت: مسعود دلخواه، رضا مهدی زاده و کیومرث مرادی داوران بخش رقابتی و مجید صالحی و علیرضا استادی داوران بخش خیابانی هستند. قرار نبود امسال به دلیل مشکل بودجه رادیو تئاتر در جشنواره باشد اما خود دوستان معاونت صدا و مرکز هنرهای نمایشی رادیو بخش اعظم هزینهها را تقبل کرده و ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی و فریدون محرابی داوران رادیو تئاتر هستند.
کرمی: درباره ماجرای شفاف سازی باید بگویم که یک ضرورت است و خیلی اهمیت دارد. ما از سال گذشته از این مساله تبعیت کردیم. از ابتدای سال هزینه تمام رویدادهایی که برگزار میکنیم، مشخص است اما یک کمیته درباره اطلاع رسانی آن تصمیم میگیرددبیر جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر درباره بخش بزرگداشت این دوره گفت: امسال قرار است برای کریم اکبری مبارکه، آندرانیک خچومیان، حسین عاطفی و مهدی نظیری پیشکسوت تئاتر شهرستان بزرگداشت برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت بلیت آثار حاضر در جشنواره سی و هشتم نسبت به دوره گذشته افزایش نداشته و سایت تیوال بلیت فروشی جشنواره سی و هشتم را عهدهدار است، اعلام کرد: جای یک سایت جامع با اطلاعات کافی و ۲ زبانه در جشنواره خالی بود از همین رو قرار است اولین سایت جامع جشنواره تئاتر فجر رونمایی شود که شامل اطلاعات ۳۷ دوره گذشته این جشنواره میشود و دوستان میتوانند همه اطلاعات را رصد کنند.
بعد از سخنان نادر برهانی مرند، بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ با اهالی رسانه اختصاص پیدا کرد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به فقدان شفافیت مالی اداره کل هنرهای نمایشی که باعث سوءاستفاده برخی هنرمندان انصرافی از جشنواره شده و در عوض قرار است بعد از جشنواره در سالنی دولتی اجرا داشته باشند یا حتی داور جشنواره باشند، توضیح داد: درباره ماجرای شفاف سازی باید بگویم که یک ضرورت است و خیلی اهمیت دارد. ما از سال گذشته از این مساله تبعیت کردیم. از ابتدای سال هزینه تمام رویدادهایی که برگزار میکنیم، مشخص است اما یک کمیته درباره اطلاع رسانی آن تصمیم میگیرد.
برخی از گروههای انصرافی اصلاً در جشنواره نبودند!
وی درباره حمایت از گروههای انصرافی، تأکید کرد: درباره اینکه من از گروههای انصرافی حمایت میکنم باید بگویم که وظیفه من و دولت حمایت از همه اقشار و گروههای هنری است. دفاع من از جایگاه هنری افراد است اما دوستانی که انصراف دادند خودشان باید پاسخگوی دلایل عدم تمایلشان برای حضور در جشنواره باشند که مطمئناً عواطف و احساسات فردی و گروهی پشت این تصمیم بوده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: با انصراف برخی گروهها تمام برنامههای ما دچار اخلال شد و بیشتر از ۳۰ گروه اعلام انصراف کردند و متأسفانه برخی از این گروههای انصرافی اصلاً در جشنواره نبودند. البته هم من و هم برهانی مرند برای جلوگیری از دودستگی وارد عمل شدیم زیرا برخی میخواستند بازگردند اما شرایط برایشان فراهم نبود.
کرمی اظهار کرد: ما در شرایط پیش آمده یک خلاء احساس کردیم که در چنین شرایطی باید چه کرد و آیا این ظلم در حق گروههایی که به دلیل کمبود ظرفیت نتوانستند در جشنواره شرکت کنند، نیست. تمام تلاش من این بود که فضای دوقطبی به وجود نیاید و قطعاً خود گروهها میتوانند پاسخگوی دلیل انصرافشان باشند. از تلاشهای نادر برهانی مرند در این شرایط و تلاش برای ایجاد همدلی اهالی تئاتر سپاسگزارم. نباید این عدم تعامل را به فضای دیگر و جریان دیگری ربط دهیم.
خانه تئاتر باید با نگاه وسیعتر و چشمانداز روشنتری به اتفاقات نگاه کند
در ادامه مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم تدوین آئیننامههای تئاتری و حمایت نکردن خانه تئاتر از اداره کل هنرهای نمایشی در جریان انصرافها بیان کرد: برای رونق تئاتر ضرورت دارد همه ما فعالیت صنفی مان را تقویت کنیم که خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است و ضرورت دارد در زمینه تئاتر هم به این نقطه نظر برسیم. درباره بیانیه خانه تئاتر نظری ندارم چون به عنوان یک صنف اظهارنظر کردند. اما اعتقاد دارم خانه تئاتر باید در همه وجوهش بتواند حامی اهالی تئاتر باشد، دوست داشتم به صیانت از اهالی تئاتر توجه شود.
برهانیمرند: از ۹ ماه قبل به دنبال حضور بزرگترین کمپانیها و بهترین گروههای تئاتری دنیا بودیم اما متأسفانه افرادی از درون خود ایران مانع حضور آنها شدندوی ادامه داد: در ۲ سال گذشته من همه تلاشم را کردهام که بدبینی نسبت به خانه تئاتر را کم کنم. انتظار داشتم خانه تئاتر با نگاه وسیعتر و چشم انداز روشنتری به اتفاقات نگاه کند و حامی همه طیفهای هنری باشد.
سپس برهانی مرند درباره انصراف کاستلوچی و باربا از بخش بینالملل جشنواره سی و هشتم و هزینههایی که برای حضور آنها شده بود، عنوان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم نوع قرارداد با این گروهها بیشتر نوعی مفاهمه است. حتی بار و وسایل اجرای باربا به ایران رسیده ولی اینکه هزینه بازگشت بار برعهده خودشان باشد مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه این سخنان شهرام کرمی هم عنوان کرد که هیچ هزینهای برای حضور این آثار در جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر نشده است.
وی افزود: از ۹ ماه قبل به دنبال حضور بزرگترین کمپانیها و بهترین گروههای تئاتری دنیا بودیم اما متأسفانه افرادی از درون خود ایران مانع حضور آنها شدند. حتی شب قبل از نامه باربا ویزای همسر وی هم درست شده بود و انتظار این برخورد را نداشتیم که به دلیل تماسهای افرادی از ایران این حضور کنسل شد.
تلاش کردیم جشنواره تئاتر تحتالشعاع سینما قرار نگیرد
برهانیمرند درباره همزمانی جشنواره تئاتر فجر با فیلم فجر و اینکه برخی معتقدند این همزمانی از روی عمد و برای دیده نشدن تئاتر فجر صورت گرفته است، گفت: این برداشت خیلی غیرمنصفانه است، چون ما ۹ ماه است که در دبیرخانه شبانه روز در حال زحمت کشیدن هستیم. اگر چنین اتفاقاتی پیش نمیآمد ما ۱۵ دی جدول، کاتالوگ و همه برنامههایمان مشخص بود اما شرایطی که ما داشتیم خیلی خاص بود چون قبل از دهم با ایام فاطمیه روبرو بودیم و بعد از آن هم درگیر تب و تاب انتخابات میشدیم. در نهایت صلاح بر این شد که در چنین زمانی جشنواره برگزار شود البته دبیرخانه تئاتر فجر اولین دبیرخانهای بود که زمان جشنواره اش را اعلام کرد.
وی اظهار کرد: ناگزیر بودیم که با شرایط کنار بیاییم و میدانیم که این وسط تئاتر مظلوم واقع میشود. البته میدانم تئاتر تماشاگران خودش را دارد و سینما هم دوستداران خودش را و طبق هماهنگی با رسانههای تصویری تلاش کردیم جشنواره تئاتر تحت الشعاع سینما قرار نگیرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در پایان نشست بیان کرد: ۱۰ روز قبل اولین اعتبارمان را دریافت کردیم و قسط اول همه گروهها را پرداخت کردهایم.
اخبار
«کلاوس» بهترین انیمیشن سال شد
جوایز «آنی» که به معرفی بهترینهای انیمیشن هر سال اختصاص دارد، انیمیشن بلند «کلاوس» را به عنوان بهترین انیمیشن ۲۰۱۹ انتخاب کرد.
در مراسم جوایز آنی، کمپانی نتفلیکس با انیمیشن «کلاوس» موفق به کسب ۷ جایزه شد که شامل بهترین انیمیشن بلند و بهترین کارگردانی بود و «بدنم را گم کردهام» ۳ جایزه از جمله بهترین انیمیشن بلند مستقل را از آن خود کرد.
«کلاوس» که ساخته سرخیو پابلوس است اولین انیمیشن بلند نتفلیکس است که به عنوان برنده شگفتانگیز جوایز آنی شناخته شد.
این مراسم که هر سال از سوی انجمن بینالمللی فیلم انیمیشن (آسیفا-هالیوود) برگزار میشود، بهترین انیمیشنهای سال را انتخاب میکند.
شب پیش «کلاوس» موفق شد تا ۷ جایزه از جوایز آنی ۲۰۲۰ شامل بهترین انیمیشن بلند، کارگردانی، تدوین، طراحی تولید، طراحی شخصیت و استوری بورد را از آن خود کند.
به این ترتیب شب فوقالعادهای برای نتفلیکس رقم خورد. درعین حال انیمیشن دیگری که در رقابت اسکار جای دارد یعنی «بدنم را گم کردهام» نیز ۳ جایزه دریافت کرد که شامل بهترین انیمیشن بلند مستقل، نویسندگی و موسیقی میشود.
هر دوی این انیمیشنها در رقابت اسکار جای دارند و دیگر رقبای آنها در اسکار شامل «داستان اسباب بازی ۴»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: جهان پنهان» و «حلقه پنهان» تقریباً مراسم دیشب را با دست خالی ترک کردند و «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» یک جایزه بهترین تولید ویژه را برد.
«یخ زده ۲» که بیشترین نامزدی را کسب کرده بود ۲ جایزه برای تدوین افکت و صدادریافت کرد. «انتقام جویان: پایان بازی» هم جایزه طراحی شخصیت در یک فیلم لایو اکشن را از آن خود کرد.
«عمو توماس» به عنوان برنده انیمیشن کوتاه انتخاب شد و جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن تلویزیونی نیز به «میکی ماوس دیزنی» اهدا شد.
«پسران بد» و «۱۹۱۷»
جلو زدند
قسمت سوم مجموعه فیلمهای محبوب ویل اسمیت و مارتین لارنس یک هفته دیگر به موفقیت خود در گیشه ادامه دادند.
فیلم «پسران بد تا آخر عمر» محصول استودیو سونی به عملکرد چشمگیر خود در باکس آفیس آمریکای شمالی ادامه داده و تخمین زده میشود با فروشی ۷ میلیون دلاری در روز جمعه توانسته باشد فروش هفته دوم اکران خود را به ۲۵ میلیون دلار برساند و باز هم در صدر قرار بگیرد
این فیلم کمدی اکشن با نقشآفرینی ویل اسمیت و مارتین لارنس به این ترتیب تا آخر روز یکشنبه در دهمین روز اکران خود از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش داخلی عبور خواهد کرد.
فیلم «۱۹۱۷» ساخته سم مندس که یکی از رقبای اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم سال اسکار امسال است هم در همین آخر هفته پیش رو از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش عبور خواهد کرد. این فیلم حماسی جنگ جهانی اول به احتمال زیاد آخر هفته را در جایگاه دوم به پایان میبرد و رقم فوقالعاده ۱۳ تا ۱۴ میلیون دلار دیگر را هم در سومین هفته اکران خود به فروش کلی اضافه میکند.
فیلم سوم هم «جنتلمن» ساخته گای ریچی خواهد بود که تخمین زده میشود در آخر هفته فروشی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار داشته باشد. در این فیلم ستارههای زیادی از جمله متیو مککانهی، چارلی هانم، هیو گرنت، هنری گلدینگ، جرمی استرانگ و کالین فارل نقشآفرینی میکنند.
اخبار
کوروش شاهونه :
درامی تلخ با فضایی کمیک در «مانستر»
کارگردان «مانستر» با اشاره به ویژگیهای این نمایش بر لزوم درک شرایط بیماران اعصاب و روان و معلول و احترام گذاشتن به آنها تأکید کرد.
کوروش شاهونه که این روزها نمایش «مانستر» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره اجرای این نمایش به خبرنگار مهر گفت: «مانستر» تا ۱۱ بهمن ماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود. ایده شکلگیری این نمایش از موقعیتی واقعی که خودم با آن روبرو شدم و با نگاه به زندگی معلولان و بیماران اعصاب و روان نوشته شده است.
وی ادامه داد: این نمایش درباره زن و شوهر معلول و دارای بیماری اعصاب و روانی است که آماده رفتن به تولد هستند. نصاب پردهای به خانهشان میآید و رفتهرفته متوجه اتفاقاتی در خانه میشود. به نظر میرسد این زن و شوهر عروسکی به نام مایکل دارند که در واقع پسرشان است و دوست دارد بازی را با نصاب پرده آغاز کند...
شاهونه درباره دیگر ویژگیهای نمایش توضیح داد: در این نمایش کاراکتر مرد معلول ذهنی است و کاراکتر زن نیز علاوه بر معلول بودن بیماری اسکیزوفرنی نیز دارد. ملیکا رضی بازیگر نقش زن در این نمایش بسیار خوب از عهده ایفای این شخصیت برآمده است. او یک سال و نیم برای بازی در این نقش زحمت کشیده و نقش یک مادر اسکیزوفرنی و معلوم را با توانایی بسیار بالایی ایفا میکند. ابراهیم ناییج و علی حسین زاده نیز دیگر بازیگران نمایش هستند که از حضور آنها نیز رضایت دارم و برای ایفای نقشهایشان تلاش زیادی کردهاند.
وی درباره دلایل انتخاب این ایده برای اجرا بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما نمیدانیم اگر در موقعیتی با یک بیمار اعصاب و روان و یا معلول قرار بگیریم باید چه عکسالعملی نشان دهیم و با آنها چه برخوردی داشته باشیم و مساله دیگر مشکلاتی است که آنها برای حضور در جامعه، رفت و آمد در خیابان و مترو و رودرو شدن با مسایل روزمره زندگی دارند. مساله مورد توجه این است که باید به این افراد به معنای واقعی احترام بگذاریم، حق و حقوقشان را به عنوان یک شهروند در نظر بگیریم و شرایطشان را درک کنیم نه اینکه به آنها ترحم کنیم.
این کارگردان یادآور شد: این نمایشنامه یک درام تلخ با فضای کمیک است که با طرحی از خودم و با همکاری حمیدرضا اسدزاده نوشته شده است و خوشبختانه تا امروز از استقبال و بازخوردهای مخاطبان راضی هستیم و نمایش به صورت دهان به دهان از طرف مخاطبان معرفی میشود. سجاد افشاریان تهیهکننده کار نیز با ما بسیار همراه بوده و پابهپای کار آمده است که از او بسیار سپاسگزارم.
نمایش «مانستر» به نویسندگی کوروش شاهونه و حمیدرضا اسدزاده و طراحی و کارگردانی کوروش شاهونه تا ۱۱ بهمن ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
«مانستر» بر پایه پژوهشی پیرامون بیماری اسکیزوفرنی طراحی شده که در آن، ابراهیم ناییج، علی حسینزاده و ریحانه رضی به ایفای نقش میپردازند.
«فورد در برابر فراری» از نظر صدا اول شد
فیلم جیمز منگولد درباره دنیای رانندگی و رقابتهای اتومبیلرانی موفق به کسب جایزه بهترین صدابرداری از جوایز جامعه صدای سینمای آمریکا شد.
گروه میکس صدای فیلم «فورد در برابر فراری» به عنوان برنده بخش رقابتی فیلمهای سینمایی پنجاهوششمین دوره جوایز جامعه صدای سینما (CAS) انتخاب شد.
جیمز منگلود کارگردان این فیلم هم در جوایزی که شنبه در مرکز شهر لسآنجلس برگزار شد جایزه بهترین فیلمساز این جامعه را از دستان هریسون فورد دریافت کرد.
«فورد در برابر فراری» در کنار فیلمهای «اد استرا» یا «به سوی ستارگان» با نقشآفرینی برد پیت، «۱۹۱۷»، «جوکر» و «روزی روزگاری در هالیوود» همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین میکس صدا شده است.
در ۶سال از ۱۰ سال اخیر، برنده جایزه برتر جامعه صدای سینما موفق شده جایزه اسکار را از آن خود کند. این اتفاق سال پیش هم افتاد و تیم میکس صدای فیلم «بوهیمین راپسودی» موفق به کسب هر دو جایزه شد. پل مسی از تیم میکس «فورد در برابر فراری» در تیم میکس صدای آن فیلم هم حضور داشت.
منگلود در زمان دریافت جایزه خود صحبتهایی کرد که با تشویق حضار مواجه شد: «من نمیخواهم غوطهورکننده باشم، میخواهم برانگیزنده احساسات باشم. نمیخواهم کاری کنم مردم اتفاقهایی که در کشورشان و دنیا میافتد را فراموش کنند. میخواهم کاری کنم مردم درباره این اتفاقها فکر کنند، نه اینکه فقط یک دریچه فرار به آنها بدهم.»
تام فلایشمن میکسر صدا برنده جایزه اسکار که همچنین برای فیلم «ایرلندی» از نامزدهای دریافت جایزه جامعه صدای سینما بود، جایزه یک عمر دستاورد حرفهای را از این جامعه دریافت کرد. مارتین اسکورسیزی فردی بود که جایزه را به او داد و فلایشمن گفت «هیچ هدیه بزرگتری از این نمیتوانم داشته باشم که از خواب بیدار میشوم و مشتاق سر کار رفتن هستم چون میتوانم با این افراد خارقالعاده کار کنم.»
از دیگر برندگان جوایز جامعه صدای سینما میتوان به فیلم «داستان اسباب بازی ۴» ساخته دیزنی و پیکسار که برنده جایزه بخش انیمیشن شد و «موجسازی: هنر صدای سینمایی» که در بخش مستند برنده شد اشاره کرد. برندگان بخش تلویزیون هم شامل «بری»، «فلیبگ»، «چرنوبیل» و «بازی تاج و تخت» میشوند.
علیرضا جلالیتبار :
سریالهای خانگی با نگاه تجاری تولید میشوند
علیرضا جلالیتبار معتقد است سریالهای شبکه نمایش خانگی با نگاه صرف اقتصادی ساخته میشوند و این تفاوت این آثار با مجموعههای تلویزیونی است.
علیرضا جلالیتبار بازیگر سینما و تلویزیون که اخیراً سریال تلویزیون «وارش» را روی آنتن داشت، در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به فیلمنامههای متفاوت و پیشنهادهایی که با موقعیتهای نمایشی مختلف در تلویزیون به او ارائه میشود، گفت: سلیقهها و تفکرات مختلفی بهعنوان نویسنده و کارگردان در ساخت آثار در تلویزیونی وجود دارد. با این حال فکر میکنم ما خوش شانس بودهایم که محمودرضا تختی و احمد کاوری تیم سازنده سریال وارش در این مجموعه سراغ موقعیتها و جذابیتهایی رفتهاند که پیش از این در بسیاری از سریالها به آنها پرداخته نشده بود.
وی با اشاره به تفاوت میان سریالهای تولید شده در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون اظهار داشت: معمولاً سریالهایی که در نمایش خانگی ساخته میشوند مجموعههایی هستند که با محوریت کارهای تجاری و با نوعی حساب و کتاب اقتصادی به تولید میرسند اما نگاه سازندگان در تلویزیون بیشتر متناسب با فضای فرهنگی پیش میرود.
جلالیتبار که ایفای نقش با لهجههای مختلف را در سینما و تلویزیون تجربه کرده است، در این باره هم گفت: لهجه یکی از ابزارهای بازیگر برای باورپذیر درآوردن نقش است. من دو فیلم تهرانی با نام «مجرم» و «رخنه» بازی کردم اما کاراکتری که ایفا میکنم، آهنگهای مختلفی از یک شخص تهرانی دارد و همین آهنگها هم به فضای درست فیلم و باورپذیرتر شدن شخصیتها کمک میکند.
بازیگر سریال «وارش» در ادامه سخنان خود اظهار کرد: من آثاری با لهجههای آذری و حتی خوزستانی هم بازی کردهام که حضور این لهجهها در فیلم و سریالها برای تزئینی شدن کارها نیست، بلکه به دلیل وجود شخصیتی است که به یک اقلیم تعلق دارد و برای باورپذیرتر شدن قصه میبایست از چنین لهجههایی استفاده کنیم.
علیرضا جلالیتبار در پایان درباره اینکه ادای کدام یک از این لهجهها در بازی سختتر بوده است؟ گفت: ادای برخی از لهجهها ساده است و ادای برخی از آنها برای بازیگر یک چالش محسوب میشود. همچون لهجههای کردی و گیلکی که اجرای درست آنها خیلی سخت است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4211/18987/74166
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4211/18987/74167
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4211/18987/74168
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4211/18987/74169
|
عناوین این صفحه
- گذر احمد آریامنش از گالری مژده با کرشمه و سفیر
- چه کسانی، خارجیها را از آمدن به جشنواره فجر ترساندند؟
- اخبار
- اخبار