|
سکوت سازمان سینمایی یک ساله شد
انتظامی و چالش «شفافسازی گزینشی»
از هفته آینده و با آغاز سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، در حالی بلاتکلیفی فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» یک ساله میشود که حسین انتظامی همچنان پاسخگوی ابهامات در این زمینه نیست.
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه را میتوان تنها فیلم «بلاتکلیف» جشنواره سی و هفتم فیلم فجر دانست؛ فیلمی که از همان ابتدا و پیش از برگزاری جشنواره حاشیهها دامنگیرش شد و حتی برخی زمزمهها از احتمال نرسیدن فیلم به جشنواره بهدلیل مخالفت برخی مراجع غیرسینمایی به گوش رسید.
همان زمان بود که خبر میرسید هیاتهایی از سازمانها و ارگانهای مختلف به تماشای فیلم نشستهاند تا با تأیید آنها فیلم در ویترین فجر رونمایی شود. فیلم در نهایت در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و اتفاقاً موردتوجه اصحاب رسانه و مخاطبان هم قرار گرفت. بعد از پایان این رویداد سینمایی بود که محمدرضا شفاه به استناد استقبال مخاطبان جشنوارهای از فیلم، درخواست اکران آن برای نوروز ۹۸ را مطرح کرد اما به گفته خودش، از سوی سازمان سینمایی صدور پروانه نمایش فیلم مشروط به انصراف از اکران نوروزی اعلام شد!
شفاه در دورانی که ابراهیم داروغهزاده بر مسند معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تکیه زده بود، چندینبار درخواست دریافت این مجوز را کرد و با وجود اعمال برخی اصلاحیهها روی «دیدن این فیلم جرم است» باز هم موفق به دریافت این مجوز نشد. کار تا جایی بالا گرفت که همزمان با معارفه معاون جدید ارزشیابی و نظارت یعنی محمدمهدی طباطبایینژاد، این تهیهکننده طی نامهای سرگشاده خواستار تعیین تکلیف این فیلم سینمایی شد.
شرایط اما تغییری نکرد تا جایی که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سیزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تعیین تکلیف این فیلم عنوان کرد؛ «این موضوع را باید از حسین انتظامی رئیس سازمان پیگیری کنید.»
شفاه در این مدت در محافل مختلفی پای «دیدن این فیلم جرم است» را به میان کشیده و درباره آن صحبت کرده اما هر بار کمتر به نتیجه رسیده است و دستاورد تمام بالا پایین کردنهای پلههای ارشاد، مصاحبههای دیداری و شنیداری او تا به این لحظه «هیچ» بوده است.
جهت شفاف شدن وضعیت این فیلم سینمایی و براساس پروتکل اعلامی از سوی سازمان سینمایی، خبرگزاری مهر در تاریخ دهم دیماه خواستار پاسخ حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی به سه سوال مشخص شد، اما هنوز این سوالات بیپاسخ مانده است. خبرگزاری مهر ضمن انتشار متن سوالات ارسالی، همچنان آمادگی خود جهت انعکاس توضیحات شفاف سازمان سینمایی درباره این فیلم سینمایی را اعلام میکند.
متن نامه خبرگزاری مهر به روابط عمومی سازمان سینمایی به شرح زیر است؛
«جناب آقای مسعود نجفی
مدیر محترم روابط عمومی سازمان سینمایی
مطابق پروتکل اعلامی از سوی سازمان سینمایی، سوالات زیر جهت پاسخ رئیس محترم سازمان سینمایی ارسال میشود؛
جناب آقای حسین انتظامی
ریاست محترم سازمان سینمایی
پیرو استمرار بلاتکلیفی فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» و نظر به اظهارنظر وزیر ارشاد مبنیبر کسب اطلاع درباره وضعیت این فیلم از رئیس سازمان سینمایی، سوالات زیر جهت ارائه توضیحات شفاف ارسال میشود؛
۱/ بهرغم تقاضای چندباره عوامل فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» برای دریافت پروانه نمایش و اکران فیلم، دلیل مشخص سازمان سینمایی برای تعلل و تأخیر در صدور این پروانه چیست؟
۲/ در راستای سیاست شفافسازی، لطفاً درباره جزئیات بررسی درخواست عوامل فیلم اعم از زمان نمایش فیلم برای اعضای شورای پروانه نمایش و خروجی آرای این شورا درباره اکران فیلم توضیح دهید.
۳/ تهیهکننده فیلم در چند نوبت صراحتاً از اعمال نظر شخص شما در ممانعت از اکران فیلم صحبت کردهاند؛ از آنجایی که طبق ماده ۴ آئیننامه صدور پروانه نمایش «معاونت سینمایی میتواند بنا به ضرورتهای سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است، جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (در صورت امکان) مجدداً، اجازه نمایش صادر بنماید.» صراحتاً بفرمائید آیا «دیدن این فیلم جرم است» مشمول این بند شده است؟ اگر اینگونه است براساس کدام «ضرورت» این تصمیم اتخاذ شده و چرا درباره آن شفافسازی نمیشود؟
پیشاپیش از حسن مساعدت جنابعالی در تحقق هرچه کاملتر شعار «شفافیت» در سینمای ایران سپاسگزاریم.»
حسین انتظامی در اولین نشست خبریاش پس از تصدی کرسی ریاست سازمان سینمایی اعلام کرد برای اجرای شعار «شفافیت» پروتکل اصول رسانهای سازمان سینمایی تدوین شده است؛ در این پروتکل زمان پاسخ سازمان سینمایی به سوالات یک رسانه، ۶ ساعت تعیین شده است. با گذشت قریب به یک ماه از ارسال سوالات فوق و پیگیری چندباره ، سازمان سینمایی ترجیح داده است همچنان سکوت خود در این زمینه را ادامه دهد تا هم «دیدن این فیلم جرم است» تنها فیلم «بلاتکلیف» جشنواره سیوهفتم فیلم فجر در میدان اکران باشد و هم رویکرد گزینشی حسین انتظامی در پایبندی به اصلیترین شعار خود یعنی «شفافیت» با چالش جدی مواجه شود.
چهرههای سینما واکنش نشان دادند؛
شوک هالیوود؛ درگذشت کوبی برایانت بسکتبالیست برنده اسکار
کشته شدن کوبی برایانت بازیکن بسکتبال تیم لسآنجلس لیکرز که در عین حال تهیهکننده برنده اسکار هم بود، هالیوود را در شوک فرو برد.
کوبی برایانت بازیکن بسکتبال دیشب بر اثر سقوط هلیکوپتر در کالیفرنیا در ۴۱ سالگی کشته شد.
وی یکی از ۹ نفری بود که در حادثه سقوط هلیکوپتر شخصی جان باخت. این هلیکوپتر را برایانت خریداری کرده بود و علت سقوط هنوز نامشخص است.
انتشار خبر درگذشت این بازیکن محبوب بسکتبال که جایزه اسکار ۲۰۱۸ را برای تهیه انیمیشن کوتاه دریافت کرده بود هالیوود را در شوک فرود برود و چهرههای شاخصی چون باراک اوباما، کنیا وست، جیمی فاکس، الن دیجنرس، کریسی تیگن و جان لجند، اکتاویا اسپنسر، ریس ویترسپون، ووپی گلدبرگ و کلی کلارکسون بلافاصله در رسانههای اجتماعی به این سانحه واکنش نشان دادند.
باب ایگر مدیرعامل دیزنی نیز از این خبر به عنوان خبری سخت و تراژیک یاد کرد که دیزنی را به سوگ از دست رفتن فردی نشانده که پر از زندگی بود.
لئوناردو دی کاپریو هم نوشت: کوبی واقعاً بزرگتر از زندگی بود، یک افسانه. لسآنجلس هرگز آنچه با او بود، نمیشود.
مراسم گرمی دیشب نیز متاثر این سانحه برگزار شد و مراسم به وی تقدیم شد.
برایانت که سالها بود از بالگرد برای سفر به سراسر کالیفرنیا استفاده میکرد، یکی از مشهورترین بسکتبالیستهای جهان و یکی از نمادهای کالیفرنیا بود که ۲۰ سال برای لیکرز بازی کرد.
برایانت که سال ۲۰۱۶ با بسکتبال وداع کرد، سال ۲۰۱۸ برای فیلم انیمیشن کوتاهی که براساس سرودههای او در مورد بسکتبال ساخته شده بود برنده اسکار شد. وی به عنوان اولین آفریقایی تبار جایزه بهترین انیمیشن کوتاه اسکار را به خانه برد و نام خود را به عنوان اولین ورزشکار حرفهای بازنشسته برنده اسکار در تاریخ ثبت کرد. وی که این جایزه را برای بهترین انیمیشن کوتاه «بسکتبال عزیز» کسب کرده بود، پس از فاصله گرفتن از ورزش گفته بود دوست دارد قصه سرایی کند و درباره ورزش محبوبش قصه گفته و آن را ساخته بود.
این بازیکن پس از دریافت اسکار گفته بود: وقتی کار حرفهایات دورهاش به پایان میرسد احساس افسردگی میکنی، ولی بعد از بردن چنین جایزهای انگار لازم است توی یک وان یخ بنشینی.
وی درباره تفاوت ورزش و نویسندگی هم گفته بود: در ورزش باید همه حس خودخواهیات را کنار بگذاری تا موفق شوی ولی در نوشتن باید با خودت ارتباطی عمیقتر پیدا کنی تا موفق شوی.
برایانت گفته بود در حال نوشتن پنج رمان است.
احمد معظمی مطرح کرد؛ «ملکاوان» قابل حدس نیست
تلویزیون و چالش بازیگران تکراری!
کارگردان سریال «ملکاوان» که این شبها از شبکه آیفیلم در حال پخش است ضمن اشاره به ویژگیهای ژانری این مجموعه درباره چالش انتخاب بازیگران تکراری در سریالهای تلویزیونی توضیحاتی ارائه کرد.
این شبها سریال «ملکاوان» که در اداره کل فیلم و سریال معاونت برون مرزی صداوسیما تولید شده، به عنوان جدیدترین اثر نمایشی احمد معظمی از شبکه آیفیلم پخش میشود.
معظمی سریال «ملکاوان» را در ۳۰ قسمت و با حضور بازیگرانی همچون نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، پرویز فلاحی پور، فریبا متخصص و… به تولید رسانده است.
احمد معظمی کارگردان این سریال درباره فضای معمایی آنکه گاهی به ژانر وحشت نیز نزدیک میشود به خبرنگار مهر بیان کرد: فضاسازیهای خاصی در این سریال صورت گرفته است. به نظرم از همان سکانسهای ابتدایی، وجه معمایی سریال پررنگ بوده است و یک حسن مجموعههای نمایشی این است که مخاطب نتواند از پیش، همه ماجراها و اتفاقات آینده را پیشبینی کند و حدس بزند.
وی درباره فیلمنامه این سریال بیان کرد: این سریال فیلمنامه خوبی داشت، در بازنویسی و اجرا هم پرداخت بیشتری روی فیلمنامه انجام شد و در نهایت چیزی درآمد که میبینید به هر حال اگر یک فیلمنامه خوب به دست کارگردان نابلدی بیفتد نابود میشود.
معظمی که پیش از این سریال «ترور خاموش» وی از شبکه یک پخش شده است درباره ژانرهای موردعلاقهاش برای تولید اظهار کرد: خودم دوست دارم در کارم نوعی تنوع ژانر وجود داشته باشد و اینگونه نباشد که فقط کار امنیتی بسازم برای مثال، سریال «ملکاوان» ترکیبی از ژانرهای مختلف است؛ هم ملودرام است، هم معمایی و هم متعلق به ژانر وحشت.
چالش بازیگران تکراری در سریالها
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز توضیح داد: متأسفانه بعضی از بازیگران در همه سریالهای تلویزیونی حضور دارند و جذابیت شأن را برای بیننده از دست دادهاند. ولی من سعی کردم از بازیگرانی استفاده کنم که علاوهبر داشتن تواناییهای بالا، برای مخاطب هم به تکرار نرسیده باشند. به طور مثال خانم فراهانی جزو بازیگران پرسابقه است که شاید مخاطب تلویزیون ذهنیت چندانی از نقش آفرینیهای او نداشته باشد. او اصولاً بازیگر تلویزیون نیست و به سختی میپذیرد تا در یک کار حضور پیدا کند.
وی با اشاره به نقش فریبا متخصص و گریم او نیز گفت: فریبا خانم متخصص از جمله بازیگرانی است که چهره طبیعی خودش را دارد که جراحی زیبایی نشده و با این حال جوانتر به نظر میرسد و ما سعی کردیم با گریم فاصله سنی او با شخصیتها را منطقیتر کنیم.
معظمی در ادامه درباره لوکیشنهای متفاوت این سریال تصریح کرد: پیدا کردن بعضی از لوکیشنها واقعاً سخت بود، به خصوص لوکیشنهایی که بکر بوده و تا به حال دوربین در آنها نرفته باشد. تهیهکننده سریال در حد توان سعی کرد تا بهترین لوکیشنها را فراهم کند و چیزی کم نگذاشت.
رفتار رمزآلود کاراکترها
وی اضافه کرد: رفتار کاراکترها به نوعی رمزآلود است و همین باعث جذابیت برای بیننده میشود درواقع مخاطب نمیتواند چند قسمت جلوتر را حدس بزند. شخصیتهای سریال شناسنامهدار هستند و پرداخت خوبی روی آنها انجام شده است. مخاطبان باید در خصوص هر یک از این کاراکترها منتظر یک شگفتی باشند.
معظمی در پایان درباره ویژگیهای این سریال و تمایز آن برای خودش عنوان کرد: «ملکاوان» برای خودم بسیار ارزشمند است. امیدوارم به خوبی دیده شود. به هر حال همه میدانیم که آیفیلم شبکه پرمخاطبی است. آنهایی هم که تا امروز سریال را دیدهاند تعریف کردهاند. اگر تبلیغات خوبی روی «ملکاوان» انجام شود جزو سریالهای پرمخاطب تلویزیون خواهد شد.
مهدی اسماعیلی : لیلای بیمجنون، نقد دورویی در موقعیتی عاشقانه است
روزه سکوت لیلا
کارگردان نمایش «لیلای بی مجنون» این نمایش را اثری در نقد دورویی و ریاکاری دانست.
مهدی اسماعیلی کارگردان نمایش «لیلای بیمجنون» در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش که از ۲۶ دی ماه اجرای خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز کرده است تا ۱۱ بهمن ماه روی صحنه خواهد بود. اتفاقات این نمایش برعکس نمایشهای ما در چند سال گذشته در فضای معاصر رخ میدهد و اثری تاریخی نیست البته فضای مذهبی و متناسب با ایام فاطمیه در نمایش وجود دارد.
وی ادامه داد: داستان نمایش در زمان رضاشاه اتفاق میافتد و موقعیتی رئالیستی را به تصویر میکشد که این موقعیت در طراحی صحنه و فضاسازی، طراحی و دوخت لباس و گریم و بازیها قابل مشاهده است. ابوالفضل حاج علی خانی نویسنده نمایش نیز متن را به زیبایی به رشته تحریر درآورده به شکلی که شنیدن دیالوگها و زبان اثر برای مخاطب جذاب است.
اسماعیلی با اشاره به مستقل بودن گروه نمایش و تولید این اثر با سرمایه شخصی یادآور شد: «لیلای بی مجنون» از یک عشق سخن میگوید؛ عشق نادر و فرخ به لیلا. نادر پسرعموی لیلا و فردی است که با وجود برخاستن از یک خانواده مذهبی، بعد از گذراندن ۱۰ سال از عمرش در فرانسه به فردی ریاکار و دو رو تبدیل شده است و در مقابل فرخ که لوطی اول پایتخت است، قرار میگیرد در این میان لیلا نیز روزه سکوت گرفته است...
این کارگردان در پایان درباره مضامین مستتر در متن بیان کرد: در این نمایش اتفاقاتی که در دنیای امروز نیز رخ میدهد و همه ما با آنها روبرو میشویم مورد نقد قرار میگیرد. همه ما در زندگی با افراد به ظاهر مثبت و حتی مذهبی روبرو میشویم که در باطن افراد دورویی هستند. حرف اصلی نمایش «لیلای بیمجنون» این است که اگر میخواهیم به فردی اطمینان کنیم این اطمینان از روی ظاهر و حرفهای آن فرد نباشد، که متأسفانه در جامعه زیاد با این افراد و اعتماد بقیه به آنها روبرو میشویم.
اخبار
«جنتلمنها» به گرد پای «پسران بد» نرسیدند
ورود «جنتلمنها» به باکس آفیس هم نتوانست جلوی قدرت «پسران بد» را بگیرد و این فیلم بار دیگر صدر جدول فروش آمریکا را در اختیار گرفت.
ویل اسمیت و مارتین لارنس در ادامه فیلم «پسران بد» توانستند از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در بازار داخلی عبور کنند و به راحتی در دومین هفته اکران این فیلم، همچنان صدر باکس آفیس را در اختیار داشته باشند.
فیلم «پسران بد تا آخر عمر» در دومین هفته اکرانش ۳۴ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش را از ۱۲۰ میلیون دلار هم فراتر ببرد. با محاسبه فروش بینالمللی این فیلم جمع فروش آن اکنون به ۲۱۵ میلیون دلار رسیده است.
در جایگاه دوم نیز فیلم «۱۹۱۷» سم مندس جای دارد که ۱۵.۸ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع فروشش در بازار داخلی آمریکا را به رقم ۱۰۴.۲ میلیون دلار رساند. این فیلم با احتساب فروشش در ۵۰ بازار خارجی تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار در جهان فروش کرده است.
«دولیتل» یونیورسال نیز در مکان سوم جای گرفت و ۱۲.۵ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش را به ۴۴ میلیون دلار برساند. رابرت داونی جونیور بازیگر این فیلم است.
با وجود اینکه «جنتلمنها» نیز افتتاحیه خوبی داشت اما نتوانست با ۱۱ میلیون دلاری که از نمایش در ۲۱۶۵ سالن سینما کسب کرد جایگاهی بیشتر از چهارم کسب کند.
این فیلم در بازار بینالمللی هم ۲۲.۵ میلیون دلار فروخت.این کمدی به کارگردانی گای ریچی با بازی متیو مککانهی، چارلی هانام و هنری گلدینک درباره امپراتوری ماریجوانا در لندن ساخته شده است. این فیلم که امتیاز B+ را در سایت روتن تومیتوز کسب کرده و بیشتر مردان بالای ۳۵ سال را هدف قرار داده است.
«جومانجی: سطح بعدی» سونی نیز در هفتمین هفته اکرانش با فروش ۷.۹ میلیون دلار دیگر جایگاه پنجم را در اختیار دارد. این فیلم در مجموع ۲۸۳.۴ میلیون دلار در بازار آمریکا و ۷۳۷.۴ میلیون دلار در سطح جهان فروخته است.
یک جایزه دیگر برای «۱۹۱۷»
فیلمبردار فیلم بهترین شد
راجر دیکینز فیلمبردار فیلم «۱۹۱۷» از سوی انجمن فیلمبرداران آمریکا به عنوان بهترین فیلمبردار سال انتخاب شد.
فیلمبردار «۱۹۱۷» برای پنجمین بار از سوی انجمن فیلمبرداران آمریکا به عنوان بهترین فیلمبردار در جوایز ۲۰۲۰ انتخاب شد.
راجر دیکینز این افتخار را برای فیلمبرداری «۱۹۱۷» سم مندس در یک شات کسب کرده و بهترین فیلمبردار سی و چهارمین دوره جوایز جامعه فیلمبرداران آمریکا (ASC) شده است.
در مراسم اهدای جوایز این انجمن که ساعتی پیش انجام شد، با کسب پنجمین جایزه از سوی این فیلمبردار رکوردی برای وی ثبت شد. این رکورد را او و امانوئل «چیوو» لوبزکی با هم در اختیار دارند.
دیکینز پیشتر برای «رهایی از شاوشنک»، «مردی که اینجا نبود»، «اسکایفال» و «بلید رانر ۲۰۴۹» این جایزه را دریافت کرده بود.
در این مراسم همچنین جایزه اسپاتلایت که از سال ۲۰۱۴ اهدا میشود و برای تجلیل از فیلمهای بلندی که در جشنوارهها به صورت بینالمللی یا با اکران محدود دیده شدهاند به یارین بلاشکه برای فیلمبرداری فیلم سیاه و سفید «فانوس دریایی» ساخته رابرت ایگرز اهدا شد.دیکینز، بلاشکه و سه نامزد دیگر انجمن فیلمبرداران یعنی رودریگو پریِتو برای فیلم «ایرلندی»، رابرت ریچاردسون برای «روزی روزگاری در هالیوود» و لارنس شِر برای تریلر روانشناختی «جوکر»، از نامزدهای اسکار در این بخش هم هستند.
اخبار
با حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر
«ارکستر سازهای ملی» در تبریز کنسرت میدهد/
ارکسترهای سازهای ملی ایران از مجموعههای نوپای موسیقی کشورمان در حوزه ارکسترال روز بیست و هفتم بهمن ماه سال جاری تازهترین کنسرت خود را با حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار میکند. ارکسترهای سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی از مجموعههای نوپای موسیقی کشورمان که مدتی است با برخی حمایتهای دولتی در عرصه موسیقی ارکسترال فعالیت میکند، روز بیست و هفتم بهمن ماه سال جاری تازهترین کنسرت خود را توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار میکند. در این کنسرت که ساعت ۲۱:۳۰ روز یکشنبه ۲۷ بهمن در مرکز همایشهای بین المللی تبریز به خوانندگی سالار عقیلی و تهیه کنندگی بهزاد نهاوند پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، علی اکبر قربانی به عنوان رهبر ارکستر حضور دارد. علیرضا دریایی، حبیب جدیری، مهرداد مسعودی فرید نوازندگان کمانچه، قاسم رحیم زاده، کوروش دانایی، شاهین صفایی نوارندگان تار، شیما شاه محمدی، مسعود فیروزی نوازندگان قیچک، مهیار طریحی نوازنده سنتور، مریم خدابخش، امین حیدری نوازنده عود، فروغ فضلی نوازنده پیانو، وحید اسداللهی نوازنده نقاره و دایره، بهنام معصومی نوازنده تمبک گروه نوازندگان را تشکیل میدهند. این در حالی است که ندا ریحانی مدیر داخلی ارکستر و مهدی رضا بخشی زاده مدیر اجرایی دیگر عوامل ارکستر سازهای ملی را تشکیل میدهند.
برگزاری کنسرت ارکستر سازهای ملی در تبریز در حالی است که هنوز خبر یا گزارش رسمی از نحوه فعالیتهای این ارکستر به جهت دولتی بودن یا فعالیت در بخش خصوصی به رسانهها ارسال نشده است.
ارکستر سازهای ملی از جمله مجموعههای نوپای موسیقی کشورمان در حوزه ارکسترال است که تابستان ۹۷ اولین کنسرت خود را به رهبری فرهاد فخرالدینی در کشور قزاقستان برگزار کرد. این مجموعه، کنسرت دوم خود را نیز به خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش تهران برگزار کرد که این کنسرت به نوعی یکی از اولین اجراهای یک مجموعه ارکسترال در قالب برگزاری کنسرت در فضای باز بود.
این مجموعه در اولین گامهای خود که با نظارت هنری استاد فرهاد فخرالدینی همراه بود، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیرماه سال ۹۷ به قزاقستان سفر کرد و ۲ اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر داشت.
بهروز بقایی مطرح کرد؛
ایکاش مخاطبان فراموشمان نکنند
بهروز بقایی از حضور خود در «خندوانه» و در همکاری با رامبد جوان برای گزارشهای ایرانگردی گفت و اینکه ایدهاش در آن مقطع به سرانجام و هدف خود رسید.
بهروز بقایی بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن مرور بخشی از خاطرات خود در سالهای گذشته، از بازگشت خود به عرصه کارگردانی و بازیگری در آینده نزدیک خبر داد.
تجربه حضور در «خندوانه»
وی که با برنامه «سلام صبح بخیر» از شبکه سه سیما گفتگو میکرد، در مرور خاطرات خود به حضور در «خندوانه» اشاره و درباره گزارشهای شهر به شهر خود در این برنامه که در فصلهای بعدی ادامه پیدا نکرد، توضیح داد: ایدهای که داشتم که تقریباً به سرانجام رسیده بود و خود رامبد جوان کمک کرد که هم خیلی به هر طرف سرک نکشیم و هم آنچه هدف بود انجام شود.بقایی در پاسخ به این سوال که تلویزیون چقدر میتواند در ارائه جذابیتهای کشور و سرگرمیهای این چنینی نقش داشته باشد، بیان کرد: تلویزیون در این زمینه نقش مهمی میتواند داشته باشد و اساساً یکی از وظایف تلویزیون همین است که این حال خوب مردم را پیدا کرده، سبک و سنگین کنیم و پخش کنیم، البته باید نسل جدید هم به برنامهسازی ورود کنند.این کارگردان برنامههای تلویزیونی، درباره تجربههای لذتبخش و خاطرهانگیز خود یادآور شد: همه تجربههای ما خاص است آنقدر که وقتی اثری را به جا میگذارید، دوست دارید دوباره برگردید، مراجعه کنید و ببینید کجا کم گذاشتهاید. همه این تجربهها خاص است چون کار کردن با مردم است.
دغدغه ما سرگرمی صرف نبود
بقایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عقبه روانشناسی در آثارش به کارگردانان و تهیهکنندگانی که در همکاری با آنها سریالهای مختلفی را در دهههای ۷۰ و ۸۰ ساخته بود اشاره و بیان کرد: گروهی که با هم همکار میکردیم همه این دغدغه را داشتیم، مثلا بیژن بیرنگ و مسعود رسام هم این دغدغه را داشتند که کارمان صرفاً سرگرم کردن با شوخی نباشد. آنچه مقید بودیم بیان حرفی بود که یادآور خیلی از چیزهایی باشد که مردم در کنار سرگرمی باید آن را بپذیرند. وی با تاکید بر هدفمندی و سرگرمی در آثار اضافه کرد: وقتی هدف داشته باشید و وقتی به سرگرمی فکر کنید هر دو میتواند در طراحی کار شما اتفاق بیفتد.
بقایی در پاسخ به سوال دیگری درباره خاطرات خود از روزهای برفی دوران گذشته گفت: دوران دانشجویی که مثل الان گاز نبود، باید با بخاریهای غیرگازی دوران را میگذراندیم و جذابیتها به نوع دیگری اتفاق میافتاد و باعث خوشحالی و غمگینی ما میشد.
حسرتها و آرزوهای هنرمند دهه ۶۰ و ۷۰ تلویزیون
این هنرمند تئاتر و تلویزیون درباره اینکه این روزها بزرگترین «ای کاش» او چه میتواند باشد، اظهار کرد: ای کاش زمان اینقدر تند نمیرفت و ما فرصتهای بیشتری داشتیم که کار کنیم با زندگی کلنجار برویم و در خدمت مردم باشیم. زمانه جور دیگری با ما رفتار میرکرد و از خاطرات خود چیزهای بهتری درمیآوردیم.وی در پایان سخنانش با آرزویی گفت: آرزو میکنم روزی برسد که مردم دنیا مرزها را بگذرانند و اتفاقات جدید و خوب دیگری برایشان رخ دهد. ایکاش فردایی بیاید که با شیرینی به گذشته نگاه کنیم. امیدوارم که مخاطبان، برنامههای ما را فراموش نکنند و همیشه ما را در نظر داشته باشند خودشان هم از ما بگیرند و حتی به ما منتقل کنند.
در اهدای جوایز انجمن صدابرداران؛
«فورد در برابر فراری» از نظر صدا اول شد
فیلم جیمز منگولد درباره دنیای رانندگی و رقابتهای اتومبیلرانی موفق به کسب جایزه بهترین صدابرداری از جوایز جامعه صدای سینمای آمریکا شد. گروه میکس صدای فیلم «فورد در برابر فراری» به عنوان برنده بخش رقابتی فیلمهای سینمایی پنجاهوششمین دوره جوایز جامعه صدای سینما (CAS) انتخاب شد.
جیمز منگلود کارگردان این فیلم هم در جوایزی که شنبه در مرکز شهر لسآنجلس برگزار شد جایزه بهترین فیلمساز این جامعه را از دستان هریسون فورد دریافت کرد.«فورد در برابر فراری» در کنار فیلمهای «اد استرا» یا «به سوی ستارگان» با نقشآفرینی برد پیت، «۱۹۱۷»، «جوکر» و «روزی روزگاری در هالیوود» همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین میکس صدا شده است. در ۶سال از ۱۰ سال اخیر، برنده جایزه برتر جامعه صدای سینما موفق شده جایزه اسکار را از آن خود کند. این اتفاق سال پیش هم افتاد و تیم میکس صدای فیلم «بوهیمین راپسودی» موفق به کسب هر دو جایزه شد. پل مسی از تیم میکس «فورد در برابر فراری» در تیم میکس صدای آن فیلم هم حضور داشت.
منگلود در زمان دریافت جایزه خود صحبتهایی کرد که با تشویق حضار مواجه شد: «من نمیخواهم غوطهورکننده باشم، میخواهم برانگیزنده احساسات باشم. نمیخواهم کاری کنم مردم اتفاقهایی که در کشورشان و دنیا میافتد را فراموش کنند. میخواهم کاری کنم مردم درباره این اتفاقها فکر کنند، نه اینکه فقط یک دریچه فرار به آنها بدهم.»
تام فلایشمن میکسر صدا برنده جایزه اسکار که همچنین برای فیلم «ایرلندی» از نامزدهای دریافت جایزه جامعه صدای سینما بود، جایزه یک عمر دستاورد حرفهای را از این جامعه دریافت کرد. مارتین اسکورسیزی فردی بود که جایزه را به او داد و فلایشمن گفت «هیچ هدیه بزرگتری از این نمیتوانم داشته باشم که از خواب بیدار میشوم و مشتاق سر کار رفتن هستم چون میتوانم با این افراد خارقالعاده کار کنم.»
از دیگر برندگان جوایز جامعه صدای سینما میتوان به فیلم «داستان اسباب بازی ۴» ساخته دیزنی و پیکسار که برنده جایزه بخش انیمیشن شد و «موجسازی: هنر صدای سینمایی» که در بخش مستند برنده شد اشاره کرد. برندگان بخش تلویزیون هم شامل «بری»، «فلیبگ»، «چرنوبیل» و «بازی تاج و تخت» میشوند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74197
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74198
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74199
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74200
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74201
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4212/18995/74202
|
عناوین این صفحه
- انتظامی و چالش «شفافسازی گزینشی»
- شوک هالیوود؛ درگذشت کوبی برایانت بسکتبالیست برنده اسکار
- تلویزیون و چالش بازیگران تکراری!
- روزه سکوت لیلا
- اخبار
- اخبار