|
«عصیان» رخوت جامعه عکاسی را به چالش میکشد
ثبت عکس با یک شاتر
کیوریتور نمایشگاه عکس «عصیان»، معتقد است این نمایشگاه رخوت جامعه عکاسی را به چالش میکشد و گروه ققنوس هنر در مورد مباحثی صحبت میکند که به ندرت در جامعه ایرانی اتفاق میافتد.
نمایشگاه گروهی عکس «عصیان» از روز ۴ بهمن با نمایش آثاری از سارا تهرانی، نسیم فراستی، پروانه عباسی، جواد تبریزچی، ابراهیم عابدزاده، حسین عادل خانی، احسان مرادی و ایمان نخشه به کیوریتوری علی تابش نیا در گالری صا برگزار شد. هنرمندانی که در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش گذاشتند، همگی عضو گروه ققنوس هنر هستند که به شیوهای نوین در عکاسی اعتقاد دارند و برای توضیح این شیوه نوین، شب گذشته ۷ بهمن تعدادی از اعضای این گروه به همراه علی تابش نیا در نشستی، به تحلیل و توضیح این شیوه عکاسی برای حاضران پرداختند.
علی تابش نیا در ابتدای این نشست که شکل نقد و بررسی به خود گرفت، درباره آثار و نحوه تولید آنها گفت: عکسهایی که در نمایشگاه میبینید، حاصل پروسه ۴ سالهای است که هشت هنرمند گروه ققنوس هنر آن را آغاز کرده و به سرانجام رساندند و همگی آنها، به اندازه یک گالری کار برای ارائه دارند اما تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را به صورت گروهی برگزار کنیم.
به این فکر کردیم در دنیای امروز با پیچیدگیهایی که دارد، شیوههای رایج و سنتی عکاسی جوابگوی بیانی ما نیست و در جایی باید بیان خود را با سبکهای هنری تغییر دهیم به همین دلیل، سعی کردیم با آگاهی قبلی سبکهای مختلفی را در عکاسی وارد کنیم
وی در ادامه توضیح داد: در جمع دانشجویان عکاسی درباره سبکهای مختلف هنری و به ویژه نقاشی صحبت میکردیم گرچه عدهای هم بودند که این کار را بی فایده میدانستند. در کنار کلاس دانشگاهی، المانهای مختلف را تجربه کردیم و حتی با مطالعه فلسفه، جامعه شناسی و روانشناسی، به تجربه سبکهای مختلف هنری پرداختیم. در نهایت به این فکر کردیم در دنیای امروز با پیچیدگیهایی که دارد، شیوههای رایج و سنتی عکاسی جوابگوی بیانی ما نیست و در جایی باید بیان خود را با سبکهای هنری تغییر دهیم به همین دلیل، سعی کردیم با آگاهی قبلی سبکهای مختلفی را در عکاسی وارد کنیم.
تابش نیا تاکید کرد: اثر هنری حضور تفکر است، یعنی از نظر ما اندیشه و تفکر خودش اثر هنری است و در این نمایشگاه هنرمند با تفکر و شور هنری که داشته و جهانبینی اش نسبت به جامعه، اقدام به خلق اثر کرده است که در واقع این نمایشگاه، چکیده بیان تفکری هنرمندان است.
وی یادآور شد: شور هنری که در مورد آن صحبت کردم، در این نمایشگاه تبدیل به عکس شده است که میتواند در مخاطب ادراک حسی و دیدگاههای تفکری متفاوت ایجاد کند. ما منتظر تعریف یا تمجید نیستیم، از دریافت انتقادات تند هم ترسی نداریم و حتی درصدد توجیه هم برنخواهیم آمد بلکه مطمئن هستیم با تبادل اندیشه به کارهای بهتری میرسیم و البته در صورت نیاز در ارائه توضیحات تلاش میکنیم.
کیوریتور نمایشگاه عکس «عصیان» در ادامه در مورد دلیل انتخاب عنوان «عصیان» برای نمایشگاهی که آثارش بیشتر نمایش دهنده استحاله انسان امروز در شرایط اجتماعی است، گفت: پایه گذاری گروه ققنوس و این نمایشگاه ضمن اینکه بر اساس تفکر شخصی است، در عین حال برداشتی از جامعه عکاسی ایران نیز دارد. ما معتقدیم به رغم رویدادهای متنوع هنری در کشور در عرصه عکاسی، سردمداران و پیشکسوتان در بازدهی کاریشان پیشرفتی ندارند و از دید ما حداقل طی ۲۰ سال اخیر، شاهد حرکتی که با هنر و اندیشه جهانی درگیر باشد نیستیم. ما به نوعی رخوت جامعه عکاسی را به چالش کشیدهایم و گروه ققنوس هنر در مورد مباحثی صحبت میکند که به ندرت در جامعه ایرانی اتفاق میافتد، چراکه فکر میکنیم در هر عرصه و دورهای اگر اتکای ما بر مبنای نظریات قدیمی باشد، کار خاصی نمیتوانیم انجام دهیم.
وی افزود: میخواستیم بگوییم که میتوانیم سبک جدیدی را بر اساس بیان هنرمندانه پیدا کنیم که بیانگر تفکر هنرمند باشد.
تابش نیا درباره تکنیک به کار رفته در خلق آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: در خلق این آثار از تکنیکهای مختلفی بهره گرفته شده است، حتی سبکهای مختلفی همچون امپرسیونیت و اکپرسیونیست را هم میتوان در این آثار دید اما قانون گروه ققنوس، ثبت عکس با یک شاتر است و هر نوع تلاشی برای ثبت عکس با یک کلیک دوربین و بدون فتوشاپ آزاد است. چهار سال پیش که این کار و حرکت شروع شد کارهای خوبی به ثبت نمیرسید اما با این سبک به تدریج، ارتباط بهتری برقرار کردیم.
سردرگمی و پریشانی میتواند مقدمه عصیان باشد، عصیانی که اتفاقاً جامعه ما به آن نیاز دارد که البته باید در درون افراد رخ دهد تا به وضعیت روشنی برسند.
احسان مرادی از عکاسان این نمایشگاه نیز در سخنانی گفت: سردرگمی و پریشانی میتواند مقدمه عصیان باشد، عصیانی که اتفاقاً جامعه ما به آن نیاز دارد که البته باید در درون افراد رخ دهد تا به وضعیت روشنی برسند. بسیاری از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بیان کرده اند که اتفاقاً این عصیان را در آثار دیده و درک کرده اند. نمایشگاه با این دیدگاه بود که عصیان درونی هنرمند را نشان دهد و نمیخواستیم عصیان جامعه را نمایش دهیم.
وی درباره ارتباط سردرگمی و عصیان در عکسها، بیان کرد: در پروسه زمانی هستیم که به عصیان نیاز داریم و تنشها در عکسها انتقال پیدا کرده است و مخاطب سرکشی را حس میکند. سردرگمی فاصله زیادی با عصیان ندارد و مطمئناً از سردرگمی به عصیان میرسیم.
حسین عادل خانی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا در این نمایشگاه برخی کارها در فضای فردی است و برخی دیگر جمعی، گفت: ما قبل از اینکه عکس بگیریم نگاه میکنیم، درک میکنیم و بعد آن را ثبت میکنیم اما همیشه برای من سوال بود که چرا در حالت عادی و زمانهایی غیر از موقع عکاسی، نسبت به هم و موضوعات اجتماعی این همه بی تفاوت هستیم به همین دلیل وقتی عکسی ثبت میشود فکری را در مخاطب ایجاد کند. این افراد هستند که جامعه را تشکیل میدهند، پس پراکندگی و آشفتگی فردی را در جامعه هم میتوان دید و بالعکس.
ایمان نخشه دیگر هنرمند حاضر در این نشست هم در پایان نشست گفت: در واقع انسان از منظر ۸ هنرمند موضوع این نمایشگاه است. این در حالی است که ما نخواستیم هر کدام به صورت مجزا، استیتمنتی برای حضور در نمایشگاه ارائه کنیم چوی جای آن نبود. کارهای من به پریشانی انسان امروز میپردازد و معتقدم که در دورهای هستیم که بین بدی و خوبی مانده ایم و اشتباه است که فکر کنیم حد وسطی هم وجود دارد. من نمیتوانم به خودم به طور قطع بگویم خوب یا بد. البته فکر میکنم چیزی که مهم است، این است که سرگشتگی و خوددرگیری سبب میشود انسان یک پله جلو برود.
«گورستان سربازان آمریکایی» در تهران
جنتلمنهای تروریست سوژه شدند
محمدصابر شیخ رضایی چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی» را واکنشی هنری به سرانجام حضور جنایتکارانه و تجاوزگری نظامیان آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.
محمدصابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیک جوان که طراحی و ایدهپردازی چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی» را در موزه استکبارشناسی ۱۳ آبان برعهده داشته است، درباره این چیدمان گفت: این چیدمان، سه روز پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محوطه ورودی بنیاد استکبارشناسی موزه لانه جاسوسی که مجری طرح نیز بود، اجرایی شد.
وی تأکید کرد: این چیدمان، واکنشی هنرمندانه به سرانجام حضور جنایتکارانه و تجاوزگری نظامیان آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا است.
این هنرمند در مورد تنوع سوژههای به کار رفته در چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی» بیان کرد: این مجموعه شامل سه بخش مکمل؛ از جمله نصب واژگون و نیمه برافراشته پرچم ایالات متحده بر موضع قدیمی مرکز حیاط سفارت پس از چهل سال از ابتدای انقلاب، ۵۲ صلیب در خاک به نشانه گورستانهای مشهور سربازان جنگی آمریکایی، چینش دو هرم با ۲۰ تابوت پوشیده با پرچم که سمبل سربازان کشته شده آمریکایی و اسرائیلی است.
شیخرضایی در مورد فرآیند شکلگیری ایده اثر توضیح داد: توییت دیوانهوارِ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از دستور مستقیم شهادت شهید سلیمانی و این تهدید که «در صورت اقدام تلافیجویانه [انتقامِ ترور سردار سلیمانی] از جانب ایران، ایالات متحده علیه ۵۲ هدف، اقدام خواهد کرد و شامل مراکز فرهنگی هم خواهد شد» که عدد ۵۲ تمثیلی از ۵۲ گروگان آمریکایی در طول ۴۴۴ روز تحقیر دولت آمریکا در پی تسخیر سفارت آمریکا در آبان ۱۳۵۸ بود، اینجا به تلافی این نگاه غیرانسانی و غیرفرهنگی، مبنا بر این شد اثر هنری شکل بگیرد که نتایج خباثت بار تهدیدهای نظامی آمریکا در قبال مردم ایران را به جهان گوشزد کند و با توجه به توییت ترامپ بهترین محل برای نمایش این آثار، موزه لانه جاسوسی بود.
وی بیان کرد: در روزهای نمایش این اثر در راستای پیام رهبر انقلاب مبنیبر انتقام سخت از عاملان جنایتکار شهادت شهید سلیمانی، سیلی موشکی ایران به آمریکا و حمله به اهداف نظامی و تأسیساتی پایگاه نظامی آمریکایی عین الأسد عراق شکل گرفت که ترامپ با ایجاد سانسور خبری شدید از تلفات و خسارات حمله موشکی ایران به این پایگاه نظامی بزرگ و مجهز سعی کرد تا از هزینه این حمله و اذعان به قدرت دفاعی ایران در منطقه در سطح رسانههای جمعی و افکار عمومی جهان بکاهد.
شیخ رضایی تاکید کرد: لانه جاسوسی آمریکا در خیابان طالقانی تهران، به طور نمادین گورستان سربازان متجاوز آمریکایی شده است تا یادآور صحنهای بسیار مختصرتر از آنچه که در واقعیت و حمله موشکی ایران به وقوع پیوسته باشد، سرانجامی شبیه آنچه در گورستانهای سربازان آمریکایی کشته شده در تاریخ جنگافروزیهای آمریکا در جنگهای جهانی اول و دوم و پس از آن ویتنام، کره، افغانستان، عراق، خلیج فارس، سوریه، لبنان، سومالی، کوزوو، السالوادور، فرانسه و… دیدهایم.
وی افزود: اخبار و تصاویر و ویدئوهای این چیدمان در فضای اینستاگرام در اکانتهای انتشار دهنده از جمله گزارش ویدئویی شبکه خبری المیادین نیز محدود و حذف میشوند.
این هنرمند طراح همچنین از نصب تابلوی «جنتلمنهای تروریست» خبر داد و گفت: با آغاز بهمن ماه ۱۳۹۸ و همزمان با نمایش چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی»، تابلوی عریض «جنتلمنهای تروریست» نیز به نمایش درآمد که بازنشر متفاوتی از اثر «صداقت آمریکایی» و همسو با گرافیکِ اجرایی دیوارنگارههای جدید لانه جاسوسی است که نیمه آبان ماه امسال رونمایی شده بود.
وی در توضیح قالب تصویری و رنگهای به کار رفته در این تابلو و مضمون آن بیان کرد: استفاده از رنگهای پرچم دو کشور ایران و آمریکا در تنالیتههای رنگی این طرح مشهور، از ویژگیهای ارائه جدید این اثر است. مضمون این اثر در همراهی با صحبتهای اخیر رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران پس از ترور فرماندهان ارشد ایران و عراق به دست جنایتکاران آمریکایی است که فرمودند: «آن جنتلمنهای پشت میز مذاکره، همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند.»
پیام معاون هنری به جشنواره تئاتر فجر
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: «رواست که خاصه بدین روزگار، ستایشگر همت و هوشیاری هنرمندانی باشیم که به هنگام سوگ و در هوای سور، مردم اندیشند.»سیدمجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در پیام خود به سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نوشت:
«هوالبصیر
إِنّ لِربِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نفحةٌ مِنها فَلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا ...
همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیمهایی میوزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیافتید.
هنر، فضیلت انسان است که متولد میشود تا بار امانت را به درک و درد به جان بخرد و جویای گوهر گمشده باشد که آدمی اگر بخواهد سزاوار «فتبارک الله احسن الخالقین» باقی بماند، باید به تماشای خویش در آبگینه هنر، زلالتر شود. شادمانی اندوهناکی است این تولد که تلخ تلخ، جان هنرمند میخراشد تا جهان هنر، نوشین و نازنین باشد.
حماسه باشکوهی است «رنجی» که به «گنج» و «دردی» که به «درود» بیانجامد. «جمال» و «جلال» آدمی است هنر و بیدریغ در خوشحالی و بد احوالی مردمان دیروز و امروز، شریک بوده است که از جان برخاسته و بر جانها نشسته است. شرح شریف هنر در شیدایی روزگار «انقلاب» شنیدنی است. به یاد آوریم زمزمههایی که به لحن و لهجه هنر «فریاد» شد و دستانی که به آرمان هنر، «داستان».جشنوارههای فجر، ستایش ستمستیزانی است که به سلاح هنر، صلاح سرزمین خویش را رقم زدند. این روزها نیز که ناگریزان از خشم، به ورطه وطن میاندیشند، تن از هنر، رویینه باید کرد و به شوق صلح، به بردباری از هفت خوان بگذریم که جان هنرمندان به تمامی به وصل اندیشیده است و در دریای تلاطمها و تشویشها به لنگر صبر، ساحل سامان بودهاند. رواست که خاصه بدین روزگار، ستایشگر همت و هوشیاری هنرمندانی باشیم که به هنگام سوگ و در هوای سور، مردم اندیشند. تئاتر، همه این سالها، قدم به قدم از «عزلت» به «صحبت» کوچیده و چنان شبیه است به «مردم» که هر دو سوی صحنه تئاتر، میتواند «مردم» نام بگیرد. این همهوایی و هماحوالی اما به کیمیای گفت و گو رونق گرفته و مقصدش فهم مخاطبان و نشاط شهروندان و توانش هنرمندان بوده است.
جشنواره تئاتر فجر متولد چنین آرمانی است و آن به، که مصائب و مرارتهای این ایام، پر سیمرغی شد که اهریمن نومیدی را از کمان فرهیختگی و فرزانگی هنرمندان تئاتر به زانو درآورد. این رویداد، تعظیم فروتنانه هنرمندانی است که به مدد نور و نوا و نقش، مردم را به آبادی و آزادی فرا میخوانند چنان که رودکی چنگ برگرفت و در «پرده عشاق» بوی جوی مولیان خواند و شعله شوق بخشید.
مدح معرفت هنرمندان و شرح شفقت همکارانم در این روزگار از این قلم برنخواهد آمد و به ناگزیر، خداوندگار هنر را به سربلندی و رستگاری این مهربانان سوگند میدهم.»
اخبار
توسط بنیاد سینمایی فارابی
سومین دوره طرح «سیمرغ و پروانهها» اجرا میشود
سومین دوره طرح «سیمرغ و پروانهها» همزمان با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور به اجرا درمیآید.
به گزارش امتیاز، در ادامه روال سالهای اخیر جشنواره فیلم فجر، امسال هم بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت سازمان سینمایی، مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، جشن «سیمرغ و پروانهها» را در نوبت صبح سینماهای نمایش دهنده فیلمهای سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، در سراسر کشور برگزار میکند.
خلق فرصت برای دسترسی کودکان و نوجوانان کشور به فیلمهای مورد علاقه خود همزمان با جشنواره فیلم فجر و نمایش این فیلمها در سراسر کشور با همراهی هنرمندان سینمای کودک و نوجوان از جمله اهداف طرح «سیمرغ و پروانهها»ست.
در این طرح فیلمهای برگزیده جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان برای مخاطبان جشنواره فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.
بر اساس این خبر، در سومین دوره از اجرای طرح «سیمرغ و پروانهها» ترتیب نمایش فیلمها در ساعت ۱۰ صبح در برخی از سینماهای جشنواره در تهران و سینماهای میزبان جشنواره در سراسر کشور بدین شرح خواهد بود:
سه شنبه ۱۵بهمن: فیلم «قطار آنشب» [برنده پروانه زرین بهترین فیلم کودک از جشنواره سیودوم کودکان و نوجوانان]
چهارشنبه ۱۶بهمن: فیلم «۲۳نفر» [برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه و فیلم بخش ملی و پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش بینالملل از جشنواره سیودوم کودکان و نوجوان و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره فیلم فجر]
شنبه ۱۹بهمن: فیلم «کاتی و ستاره» [برگزیده جشنواره سیودوم کودکان و نوجوان]
یکشنبه ۲۰بهمن: فیلم «منطقه پرواز ممنوع» [برنده پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره سیودوم کودکان و نوجوان]
دوشنبه ۲۱بهمن: «تورنادو» [از فیلمهای پرمخاطب جشنواره سیودوم کودکان و نوجوان]
طرح «سیمرغ و پروانهها» در سالنهای تهران راگا، کیان، تماشا، فجر اسلامشهر، زندگی، ماندانا، باغ کتاب و سالنهای جشنواره در مراکز استانها اجرا خواهد شد.
نسخه رایگان انیمیشن اسکاری «کوبی برایانت» منتشر شد
انیمیشن کوتاهی که قهرمان فقید بسکتبال با آن برنده اسکار شده بود، به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفت.
پس از مرگ کوبی برایانت در روز یکشنبه، استودیوی او، فیلم کوتاه برنده جایزه اسکار وی یعنی «بسکتبال عزیز» را به صورت رایگان منتشر کرده است.
گرنیتی استودیو که کمپانی تهیه مولتیمدیا برایانت بود، این فیلم کوتاه را از طریق وبسایت انیمیشن «بسکتبال عزیز» و همچنین پلتفرم ویمئو برای تماشا در دسترس قرار داده است.
این فیلم برنده جایزه اسکار که توسط برایانت روایت شده بر پایه شعری ساخته شده که او در نوامبر سال ۲۰۱۵ نوشت تا بازنشستگی خود را از بسکتبال اعلام کند. این فیلم کوتاه پنج دقیقه و ۲۲ ثانیهای «داستان الهامبرانگیز یک پسر کوچک را تعریف میکند که دارد رویای بسکتبالیاش را زندگی میکند.»
مسئولیت کارگردانی و ساخت انیمیشنهای این فیلم بر عهده گلن کین بود و جان ویلیامز آهنگساز برنده جایزه اسکار هم موسیقی متن آن را نوشت.
کین وقتی جایزه اسکار را برای این فیلم در کنار برایانت در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد، گفت: «این پیغامی برای همه ماست. از طریق شوق و استمرار است که غیرممکن ممکن میشود.»
بعد از اینکه «بسکتبال عزیز» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد، به سختی میشد آن را پیدا کرد. تنها یک تیزر تریلر کوتاه از آن در وبسایت گرنیتی استودیوز قرار گرفت.
گرنیتی استودیوز تنها یکی از چند پروژهای بود که برایانت داشت پس از بازنشستگی خود از بسکتبال روی آن کار میکرد. هدف این استودیو این است که داستانهایی با تم موضوعی ورزشی را به تصویر بکشد که از طریق آموزش و الهامبخش بودن میتوانند بینندگان را سرگرم هم بکنند.
گرنیتی همچنین یک رمان مخصوص بزرگسالان نوجوان با عنوان «میراث و ملکه» را سپتامبر گذشته منتشر کرد که به قلم آنی متیو بر پایه داستانی نوشته برایانت خلق شده بود. این استودیو همچنین پادکستی با عنوان «The Punies» تهیه کرد که از آگوست گذشته کارش را آغاز کرد. فصل دوم این پادکست هم به زودی منتشر میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4213/19003/74239
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4213/19003/74240
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4213/19003/74241
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4213/19003/74242
|
عناوین این صفحه
- ثبت عکس با یک شاتر
- جنتلمنهای تروریست سوژه شدند
- پیام معاون هنری به جشنواره تئاتر فجر
- اخبار