|
راویانی که «زنده» نیستند!
چالش دنبالهدار «فجر» بر سر «پروانه»
جشنواره سیوهشتم فیلم فجر در حالی از امروز کلید میخورد که احتمالاً تصمیم به ضبطی شدن ویژهبرنامههای سینمایی سیما، انعکاس حال و هوای این رویداد در رسانه ملی را تحتتأثیر قرار خواهد داد.
«مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۳۸» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.
طی یک سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۷» روایتگر متن و حاشیه سیوهفتمین دوره جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر بودیم.
امروز شنبه ۱۲ بهمنماه و همزمان با اولین روز اکران فیلمهای سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، با اولین شماره از «مهر سیمرغ ۳۸» همراه شوید.
چهره روز؛ هوتن شکیبا
هرچند، تجربههای پراکندهای در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون داشت اما خاستگاه اصلیاش تئاتر بود و بعد از درخشش در مجموعه تلویزیونی «لیسانسهها» به شهرت رسید و با اولین نقشآفرینی جدیاش در سینما، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را برای «شبی که ماه کامل شد» به نام خود ثبت کند.
هوتن شکیبا پس از توفیق در جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زیر ذرهبین سینمادوستان قرار گرفت تا مشخص شود گام بعدی را چگونه برخواهد داشت؛ بازگشت او به قاب تلویزیون با سریال «فوق لیسانسهها» علاقمندانش در سیما را به تحسین واداشت. به خصوص که روند معمول میان بازیگران برخاسته از تلویزیون این بوده که پس از کسب توفیق در سینما، خیلی زود به سیما پشت میکنند و مسیر کاری خود را تغییر میدهند.
هوتن شکیبا در پشت صحنه «عامهپسند»
هوتن شکیبا در سینما هم برخلاف روال مرسوم شکارچیان سیمرغ، سراغ پرکاری نرفت و در طول یکسال گذشته، تنها در فیلم سینمایی «عامهپسند» به کارگردانی سهیل بیرقی ظاهر شد؛ فیلمی که مانند دو فیلم قبلی بیرقی فضایی زنانه دارد و باید دید چه ویژگی شاخصی در داستان و شخصیتپردازی موجب قبول نقشآفرینی در آن از سوی شکیبا شده است.
هوتن شکیبا همزمان اما خاستگاه اصلی خود یعنی صحنه تئاتر را هم فراموش نکرد؛ در طول سال گذشته در دو نمایش «اوسلو» به کارگردانی یوسف باپیری و «صددرصد» مرتضی اسماعیل کاشی ایفای نقش کرد و این روزها هم در کنار نوید محمدزاده در حال تمرین برای اجرای «قهوه قجری» به کارگردانی آتیلا پسیانی تا پایان سال است.
حاشیه روز؛ چالش صنف و جشنواره بر سر «پروانه ساخت»!
از همان روز انتشار فهرست فیلمهای بخش «نگاه نو»، قرار گرفتن نام سه فیلمساز در این فهرست بهانهای شد تا باردیگر بازار مباحثه برسر تفکیک مجوز ساخت ویدئویی و سینمایی، در محافل سینمایی داغ شود. از سویی برخی رسانهها با فهرست کردن فیلمهای قبلی سالم صلواتی، محمدرضا لطفی و بهخصوص عباس امینی به هیأت انتخاب جشنواره خرده گرفتند که چگونه تازهترین ساخته این فیلمسازان را میتوان «فیلم اول» قلمداد کرد و در مقابل مسئولان جشنواره به استناد آئیننامه تأکید داشتند، پروانه ساخت فیلمهای قبلی «ویدئویی» بوده و این آثار اولین فیلم «سینمایی» آنها محسوب میشود.
با تمام این حرف و حدیثها سه فیلم «کشتارگاه» عباس امینی، «تعارض (ریست)» محمدرضا لطفی و «پدران» سالم صلواتی در ترکیب فیلمهای بخش «نگاه نو» ماندند و برخی شنیدههای غیررسمی هم حکایت از تأثیر این جنجالها بر راه نیافتن این سه فیلم به بخش «سودای سیمرغ» داشت.
در واکنش به این حواشی بود که ابراهیم داروغهزاده در نشست خبری توضیح داد: بحث مجوز فیلمهای اول هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست و ما هم نمیدانیم باید فیلم کارگردانانی که اثرشان پروانه ویدئویی دارد را انتخاب کنیم یا نه. از همین رو باید این مشکل از سوی این نهادها برطرف شود.
اشاره دبیر جشنواره به «کانون کارگردانان» اما بیپاسخ نماند و عصر دیروز، این نهاد صنفی با صدور اطلاعیهای تند و تیز اعلام کرد: «تمامی جشنوارههای معتبر جهان فیلمها را بر اساس کیفیت و موضوع فارغ از سانسور انتخاب میکنند و تفکیکی بین سینمایی و ویدئویی ندارند که باید درسی برای جشنواره فیلم فجر باشد، ولی در خصوص استدلال جهتدار ایشان باید گفت مگر تشکلهای تهیهکنندگی طبق اساسنامه خود میتوانند تهیهکنندهای را که فقط فیلم ویدئویی ساخته عضو کنند؟! و همینطور دیگر صنوف سینمایی!»
بخش عجیبتر این واکنش صنفی جایی است که تأکید شده است: «ما همواره به فیلمسازان جوان گفتهایم که پروانه ویدیوئی علیرغم اینکه مجوزی سادهتر برای ساخت فیلم بلند است ولی میتواند دامی برای فیلمسازان جوان باشد تا هیچگاه نتوانند توقع اکران عمومی و حضور در جشنواره فجر و عضویت در صنوف سینمایی را داشته باشند.»
به تعبیری کانون کارگردانان در کنار انتقاد از دبیر جشنواره فجر، تلویحاً بر این ایراد آئیننامه خود نیز مهر تأیید زده است که بهواسطه دریافت «پروانه ویدئویی»، کارگردانان جوان نباید توقع عضویت در صنف را داشته باشند!
بهنظر میرسد اصلاح و بازنگری همزمان در آئیننامه اصناف و جشنواره فجر، در این مورد ضروری است؛ به خصوص که دیگر مرز میان فیلمسازی ویدئویی و سینمایی در شرایط سختافزاری امروز سینما، از اساس فاقد اعتبار است و چه بهتر که با تصحیح قوانین، زمینه را برای حضور بیدردسر فیلمسازان در دورههای بعدی جشنواره فجر هموارتر کنیم.
نکته روز؛ راویان «غیرزنده» جشنواره سیوهشتم
بخش عمدهای از مردم، در طول ۱۰ روز برگزاری جشنواره فیلم فجر هر سال، بهواسطه انعکاس حال و هوای جشنواره در رسانه ملی، در جریان این رویداد مهم سینمایی قرار میگیرند. نکتهای که اهمیت برنامههای سینمایی سیما را در این ایام دوچندان میکند.
همزمان با جشنواره سیوهشتم فیلم فجر اما سیاستگذاری معاونت سیما دو اتفاق را در زمینه پوشش این رویداد روی آنتن رسانه ملی، رقم زده است؛ اول اینکه طبق تصمیمگیری اعلام شده تنها سه شبکه سه، پنج و نمایش مجاز به تولید ویژهبرنامه برای پوشش جشنواره فیلم فجر هستند و نکته دیگر تصمیم به ضبطی و غیرزنده بودن تولیدات همین شبکهها است.
مباحثه زنده منتقدان «هفت» در جشنواره گذشته غالباً خبرساز بود
برنامه تلویزیون «هفت» از شبکه سه در سری جدید خود با اجرای محمدحسین لطیفی و حضور ثابت مسعود فراستی، هرچند گرما و تازگی فصلهای قبلی را هنوز به دست نیاورده اما به پشتوانه تبدیل شدن به «برند» سینمایی سیما، همچنان مخاطبان خاص خود را دارد. برنامه «نقد سینما» در شبکه پنج هم هرچند با حضور بهروز افخمی شناخته شد اما در طول برگزاری جشنواره سیوهشتم، در غیاب این فیلمساز روی آنتن میرود. شبکه نمایش هم به سنت سالهای قبل برنامه «سینمایش» را بهصورت ویژه برای پوشش جشنواره تولید میکند.
از میان این سه برنامه تا کنون پخش غیرزنده «نقد سینما» و «سینمایش» بهصورت قطعی اعلام شده و برنامه «هفت» هم طبق شنیدههای غیررسمی اما همچنان تأییدنشده، بهصورت ضبطی روی آنتن میرود.
زنده نبودن برنامههای سینمایی برای پوشش یکی از داغترین رویدادهای سینمایی، بیتردید در میزان استقبال مخاطبان و سینمادوستان از این برنامهها تأثیر خواهد داشت و تولیدکنندگان این برنامهها را با چالش جدی مواجه میکند.
باید دید دستاندرکاران برنامههای سینمایی تلویزیون برای حفظ مخاطب و پیشی گرفتن از رقیبان در این بازه زمانی، چه ایدههایی را در دستور کار قرار خواهند داد؟
پیشنهاد ویژه؛ مستندهای «فجر ۳۸» را از دست ندهید
شاید بهظاهر، اختصاص بخشی از ظرفیت اکران و داوری جشنواره فجر به فیلمهای کوتاه و مستند، تمهیدی برای جوری جنس به نظر برسد اما واقعیت این است که در مقام مخاطب، فرصت تماشای آثار مستند و کوتاه در این رویداد به اندازه لذت تماشای فیلمهای داستانی میتواند مغتنم قلمداد شود.
علی دارابی مطرح کرد؛
چالش سریالسازی برای اقوام در سیما
معاون امور استانهای صداوسیما از چالش سریالسازی در حوزه اقوام سخن گفت و بر لزوم بالا بردن تحمل و صبر در این حوزه تأکید کرد. علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما درباره روند سریال سازی در این معاونت که با سرعت معمول انجام نمیشود، به سریال سه گانه «سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی» اشاره و بیان کرد: تحقیق و نگارش سه گانه «سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی» در حال انجام است و در حال حاضر استادان دانشگاه در حال کار و پژوهش روی آن هستند. وی درباره سریال ۳۰۰ قسمتی که یکی دو سال پیش توضیحاتی از ساخت آن داده شد، اظهار شد، گفت: ۶۷ قسمت از سریال «مادر ایران» نوشته شده و آماده است که به تولید برسد. پیش از این نیز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دستوراتی را برای تأمین مالی این سریال داد چراکه قرار بود بخشی از منابع مالی از طرف ما و بخشی از طرف سازمان برنامه و بودجه تأمین شود. دارابی ادامه داد: اکنون مشکل تأمین بودجه را داریم وگرنه تهیه کننده، کارگردان آماده تولید کار هستند و هر زمان سازمان برنامه بودجه پای کار بیاید ما هم فصل اول این سریال را شروع میکنیم. معاون امور استانهای صداوسیما درباره زمان شروع «سردارسنجرخان» نیز اظهار کرد: محمدحسین لطیفی چندی پیش به کردستان رفت تا کارهای مربوط به این سریال را انجام دهد. البته پروژه «سردار سنجرخان» کار سنگینی است و پیش تولید آن طول میکشد پیش از این هم چند بار وقفه افتاد و خود لطیفی هم درگیر یک سینمایی شد، با این حال اکنون مسائل مالی سریال حل شده است. وی درباره چرایی وقفه در تولید فصل دوم «بانوی سردار» که فصل اول آن بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرد، نیز گفت: سریال سازی و کار در حوزه اقوام سختیهای خود را دارد و توجهات و چالشهایی را نیاز دارد. زمانیکه ما میخواستیم «بانوی سردار» را بسازیم برخی از نخبگان این حوزه ملاحظاتی داشتند اما وقتی پخش شد و نتیجه کار را دیدند و راضی بودند گلایه کردند که چرا اسمشان در تیتراژ نیامده است.
یزدان عشیری خبر داد؛
آغاز ساخت و افتتاح ۲۱ سینمای حوزه هنری همزمان با دهه فجر
افتتاح سالنهای پردیس سینمایی بهمن تهران با ۴ سالن، سینما ایران ارومیه با ۲ سالن، سینما پرسیا شیراز با ۲ سالن و ... از مهمترین پروژههای دهه مبارک فجر سازمان سینمایی حوزه هنری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، افتتاح سالنهای پردیس سینمایی بهمن تهران با ۴ سالن، سینما ایران ارومیه با ۲ سالن، سینما پرسیا شیراز با ۲ سالن، آغاز به ساخت پردیس مهرکوهسنگی مشهد با ۱۳ سالن و … از مهمترین پروژههای دهه مبارک فجر سازمان سینمایی حوزه هنری است.
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری از آغاز ساخت، احیا، رونمایی و افتتاح ۲۱ سالن سینما در ۴ استان کشور خبر داد و گفت: در راستای طرح تحول عمرانی مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری همان طور که وعده داده شده بود بسیاری از سالنهای اولویت اول بازسازی و ساخت در حال اتمام است و تعدادی از سینماها و سالنها همزمان با دهه مبارک فجر رونمایی میشوند.
وی ادامه داد: پروژه توسعه و تبدیل سینما بهمن تهران به پردیسی سینمایی پس از ۴ ماه تلاش امروز ۱۲ بهمن ماه همزمان با آغاز سی و هشتمین جشنواره فجر افتتاح میشود. این مجموعه با ۴ سالن و ۱۱۰۰ صندلی بازگشایی خواهد شد، این پردیس از لحاظ صدا و تصویر به روز رسانی شده و آماده نمایش فیلم است.
به گفته وی، بازسازی این سینمای با سابقه و خاطره انگیز شهر تهران که از ابتدای مهر ۹۸ در قالب طرح بزرگ توسعه و ساخت سینما در سراسر کشور آغاز شده بود به همت مؤسسه بهمن سبز با مدیریت سیدمصطفی حسینی اکنون آماده بهره برداری است.
وی افزود: در این طرح ضمن بازسازی کامل سالن ۲ و تبدیل آن به سالنی مجهز و مدرن، ۲ سالن اختصاصی و جدید به مجموعه سالنهای این سینما افزوده شد و جمعاً با ۱۰۵۰ صندلی در جمع پردیسهای ۴ سالنه تهران قرار گرفت.
مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین از رونمایی دیگر سینمای تکمیل شده برای ایام فجر خبر داد و گفت: سینما ایران ارومیه که تبدیل آن به ۲ سالن مجهز و مدرن در فاز اول تحول عمرانی مؤسسه بهمن بود، روزهای پایانی دکوربندی را پشت سر گذاشت و در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
عشیری از کلید زدن و آغاز ساخت ۲ پروژه عمرانی دیگر همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بازسازی سینما «پرسیا» به عنوان یکی از قدیمیترین و خاطره انگیزترین سینماهای شیراز همزمان با آغاز دهه فجر مراحل ساخت و احیای آن آغاز میشود.
وی تکمیل کرد: سینما پرسیا با قدمت ۹۰ ساله که زمانی یکی از سینماهای پرمخاطب شیراز به شمار میرفت، از آبان ماه ۹۲ به دلیل فرو ریختن سقف تعطیل شده بود و سرانجام سال گذشته به مالکیت حوزه هنری درآمد و پس از ۶ سال بلاتکلیفی، بهمن ماه سال جاری توسط مؤسسه بهمن سبز احیای دوباره میشود.
مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی هنری همچنین، از آغاز ساخت پردیس بزرگ «مهر کوهسنگی» مشهد با ۱۳ سالن، همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: پروژه «مهر کوهسنگی» یکی از بزرگترین پردیسهای سینمایی کشور است که در یکی از بهترین نقاط گردشگری مشهد در دل بوستان کوهسنگی قرار دارد و به دلیل مرکزیت آن در شهر، آن را به سینمایی در دسترس مردم، دانشجویان و سینما دوستان تبدیل خواهد کرد.
عشیری با بیان اینکه عملیات احداث «سینما استقلال سقز» هم با دهه فجر آغاز میشود ادامه داد: عملیات احداث سینما استقلال شهر سقز با ۳ سالن مجزا آغاز میشود، قرار است این سینما در مدت ۷ ماه مورد بازسازی و بهره برداری قرار گیرد. هم اکنون طراحی نقشه معماری و سازه این پروژه انجام شده است. سقز به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان کردستان از ظرفیت بالای فرهنگی برخوردار است. در حال حاضر حوزه هنری با در اختیار داشتن ۱۱۰۰ صندلی در دو پردیس سینمایی بهمن سنندج و سینما آزادی بیجار، در کردستان فعال است و انتظار میرود با بهره برداری از سینما استقلال سقز نزدیک به ۵۰۰ صندلی به سرانه این استان افزوده شود.
مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی هنری با اشاره به حضور اثر سینمایی «عالیجناب» از آثار حوزه هنری در جشنواره فجر، از میزبانی سینماهای حوزه هنری از جشنواره در استانهای مختلف خبر داد و عنوان کرد: سینماهای حوزه هنری در استانهای تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مازندران، همدان و … میزان این رویداد سینمایی هستند و سینماهای استقلال و بهمن در تهران، ایران ارومیه، ساحل اصفهان، آفریقا و هویزه مشهد، بهمن زنجان، بهمن سنندج، آزادی کرمانشاه، استقلال خرم آباد، سپهر ساری و فلسطین و قدس همدان پذیرای مشتاقان و سینمادوستان از خواهند بود.
وی اضافه کرد: حوزه هنری به منظور حمایت از اکران فیلمهای این دوره از جشنواره با اختصاص پردیس سینمایی آزادی، استقلال و بهمن ۲ به نمایش مردمی و در سالن ۱ سینما بهمن و سپیده میزبان نهادها و ارگانها خواهد بود.
عشیری با اشاره به برنامههای متنوع پیش بینی شده در این ایام عنوان کرد: علاوه بر برنامه گسترده اکران همزمان فیلمهای فجر و میزبانی از نخبگان و فعالان شبکههای اجتماعی در حوزه هنری، برنامه تلویزیونی «نقد سینما» با حضور کارشناسان، صاحبنظران و منتقدان و فیلمسازان «ویژه برنامه جشنواره فجر» را پیش رو دارد و هر شب به سه فیلم اکران شده در سینمای رسانه میپردازد. گفتگو با عوامل اصلی فیلم، بخش «منتقد و فیلم»، «گفتگو صریح با منتقدان در سینمای رسانه»، «بخش نقد مردمی در میز جنبی با دعوت از دانشجویان رشتههای علوم انسانی»، «گزارشهایی از سینمای مردمی» و بحثهای تحلیلی و نقد با همراهی کارشناسان محتوایی (امیررضا مافی، میلاد دخانچی و آرش خوشخو) و … از جمله بخشهای این برنامه است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4214/19014/74281
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4214/19014/74282
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4214/19014/74283
|
عناوین این صفحه
- چالش دنبالهدار «فجر» بر سر «پروانه»
- چالش سریالسازی برای اقوام در سیما
- آغاز ساخت و افتتاح ۲۱ سینمای حوزه هنری همزمان با دهه فجر