|
ویروسی خطرناکتر از «کرونا»
این روزها که خبر انتشار ویروس «کرونا» در جهان التهابهای زیادی را ایجاد کرده، در ایران نیز همه با دقت خبرهای مرتبط با آن را پیگیری میکنند؛ غافل از اینکه ویروسی خطرناکتر مرزهای کشور را در نوردیده است.
ویروسی خطرناکتر از «کرونا»
به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، یکی از مباحث داغ، در بین پیامهایی که بین افراد در روزهای اخیر دست به دست میشود، بررسی خطراتی است که ویروس کرونا آن را ایجاد کرده و این مسأله ذهن خیلی از افراد را به خود جلب کرده است؛ غافل از این که ویروسی خطرناکتر همه ما را تهدید میکند!
یقیناً «کرونا» یکی از کشندهترین ویروسهایی است که با قدرت شیوع بالا زندگی بسیاری از انسانها را مورد تهدید قرار داده و میتواند سلامتی انسانها و ادامه حیات توأم با آرامش آنها را با اختلال جدی روبرو کند. منتها وجود این ویروس نباید ما را از نفوذ ویروسهایی با قدرت تخریبی بیشتر غافل کند؛ ویروسی که سالهاست به صورت برنامهریزی شده زندگی دنیوی و اخروی بسیاری از خانوادهها را نابود کرده و سبب از هم پاشیده شدن بسیاری از خانوادهها و نابودی جسمی و روحی بسیاری از دختران و پسران ما شده است؛ ویروسی که میتوان دستهای آلوده بسیاری را در آن مشاهده کرد که به صورت هدفمند و با سرمایهگذاری زیاد از طریق کانالهای متعدد برای نابود کردن مردم ایران تقویت شده و افراد متعددی را درگیر کرده است.
ویروسی که از آثار آن میتوان به خیانت بین زوجین، چشمچرانی، فحشا، پرخاشگری و... اشاره کرد؛ ویروسی به نام «ابتذال اخلاقی» که شروع آن ممکن است آرام و با ورژن و درجه پایین و البته کمی با مقاومت از سوی انسانها روبرو شود؛ اما به مرور نه تنها در ظاهر آزاری برای فرد نخواهد داشت، بلکه او را کاملاً بیتفاوت کرده و حتی ممکن است از ابتلا به آن لذت هم ببرد! اما در نهایت فرد را به مرگ تدریجی در اخلاق دچار و نابودی در زندگی دنیوی و اخروی را برای او فراهم خواهد کرد.
ویروسی که خداوند متعال اینگونه از آن یاد میکند: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یسْتَهْزِئُونَ... وَ یوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ» (روم/ ۱۰و۱۲) سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند، به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند! اما آن روز که قیامت برپا میشود، مجرمان در نومیدی و غم و اندوه فرو میروند!
و هر مقدار به آخرالزمان نزدیکتر میشویم، ورژن و قدرت این ویروس افزایش یافته و سرعت ابتلا را بالا خواهد برد و مراقبت بیشتری را لازم خواهد داشت. البته آنان که نانشان در ترویج این ویروس ابتذال است با تبلیغات گسترده مبتلا بودن به این بیماری را هم زینت میبخشند و این بیماری را مایه فخر معرفی میکنند و با پروپاگاندای رسانهای وانمود میکنند آنکه مبتلا نباشد، مشکل دارد!
چنان که پیامبر اکرم (ص) از وقایع امروز اینگونه خبر داده است: «سیأتی على النّاس زمان یخیّر فیه الرّجل بین العجز و الفجور، فمن أدرک ذلک الزّمان فلیختر العجز على الفجور»؛ روزگارى پیش خواهد آمد که مردم، فرد میان بیعرضگى (در ذهن برخی مردم و رسانهها) و نادرستى (و راه باطل) میبایست یکی را انتخاب کنند؛ هر که در آن روزگار باشد باید بیعرضگى (در نگاه افراد بیمار دل) را بر نادرستى ترجیح دهد. (نهج الفصاحه،ح۱۷۵۲)
برخی راههای محافظت در مقابل ویروس «ابتذال اخلاقی»
۱. بالا بردن سطح دانش و معرفت؛ اگر انسان نسبت به حقایق و امور باطل و نتایج آنها آگاهی کاملی داشته باشد، کمتر تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار خواهد گرفت. چنان که امام جواد (ع) میفرمایند: «مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوَارِدَ أَعْیَتْهُ الْمَصَادِرُ»؛ هرکس موقعیتشناس نباشد، جریانها، او را مىرباید و هلاک خواهد شد. (بحارالانوار ج۷۵، ص۳۶۴)
۲. از بین بردن زمینههای گناه؛ باید بدانیم به هر مقدار هم که ایمانمان قوی باش،د اگر خود را در معرض لغزش قرار دهیم. جذابیتهای ظاهری امور مبتذل میتواند اسباب آلوده شدنمان را فراهم کند. چنانکه حضرت یوسف (ع) با توجه به اقراری که دارند و بیان میکنند که نفس انسانها میل به امور ناصحیح دارد، از خداوند در نهایت برای محفوظ ماندن از ابتذالات اخلاقی محیط اطرافش درخواست میکند که حتی به محیطی همچون زندان پناه داده شود! «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَی مِمَّا یدْعُونَنِی إِلَیهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیهِنَّ وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ» (یوسف/ ۳۳)؛ یوسف گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا به سوی آن میخوانند! و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانی، به سوی آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود!
۳. توکل به خداوند متعال و توسل به اولیای او؛ باید توجه داشت که هر مقدار ویروس خطرناکتر باشد، میبایست برای ایمن ماندن به پادزهرهای قویتری خود را مسلح کنیم و چه نیروی محافظتکنندهای بالاتر از خدای متعال؟! لذا در روایات برای محفوظ ماندن از ویروسها و بیماریهای قلبی آخرالزمان به توکل و توسل بسیار تأکید شده که یکی از معروفترین ادعیهها «دعای غریق» است.
در روایتی امام صادق (ع) پیرامون آن چنین بیان میفرمایند: «سَتُصِیبُکُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا یَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ قُلْتُ کَیْفَ دُعَاءُ الْغَرِیقِ قَالَ یَقُولُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک»؛ به زودی گرفتار شبهه شده و بدون امام (حاضر) میمانید و در آن زمان نجات نمییابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند. عبدالله بن سنان به حضرت عرض کرد: دعای غریق چگونه است؟ فرمود بگوید: «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک» (کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۳۵۲)
نظر هندیها درباره امام (ره)
انگیزه ناصرالدین شاه برای رفتن به هند چه بود؟
در هفتهای که گذشت کشور هند شاهد برگزاری سمینارهای مختلفی نظیر «اندیشههای گاندی و درسهای آن برای انسان امروز»، «جشنواره خوشنویسی ایران و هند» و سمینار بینالمللی خدمات پادشاهان اوده به زبان فارسی و اردو بوده است.
همزمان با صد و پنجاهمین سالگرد تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند، سمینار دو روزهای با موضوع «اندیشههای گاندی و درسهای آن برای انسان امروز»، از سوی انجمن ایرانی کلکته در محل این انجمن برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این سمینار محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آرون کومار رئیس انجمن ایرانی کلکته، پابیت سارکر رئیس دانشگاه رابیندارا و برخی دیگر از نویسندگان و شخصیتهای فرهنگی کلکته و بنگال غربی حضور داشتند.
نظر هندیها درباره امام خمینی (ره)
پروفسور رام چوداری رئیس بنیاد گاندی با تأکید بر اینکه گاندی بخشی از هویت جامعه هند است، بیان داشت: جامعه امروز نیازمند بکارگیری درسهایی است که گاندی طی حیات و مبارزه خود در مسیر استقلال، آزادی و همزیستی و صلح به ما آموخته است.
جاوید یوسف عضو هیأت رئیسه انجمن ایرانی کلکته با تشریح فعالیتها و اهداف انجمن ایرانی کلکته در مسیر توسعه و تحکیم مناسبات ایران و هند و معرفی ایران به مخاطب هندی، ابراز داشت: امام (ره) و گاندی ۲ شخصیت بزرگ روزگار ما هستند که منشاء آثار و تحولات بزرگی در جامعه جهانی شدند.
وی با ابراز امیدواری از گسترش همکاریهای این انجمن با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدوارم با حضور اساتید ایرانی دورههای آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانشناسی در این انجمن تقویت شود.
فواد حلیم نویسنده و اندیشمند هندی با اشاره به چالشهای اجتماعی و فرهنگی که انسان امروز با آن مواجه است، اظهار داشت: درسی که رهبران بزرگی چون گاندی، امام خمینی، ماندلا و برخی دیگر به ما دادهاند، این است که اگر سیاست بر پایه ارزشهای اخلاقی استوار شود و سیاستمداران بتوانند از نظام اعتمادی مستحکمی را بر مبنای صداقت، راستگویی،گفتوگو و مردممداری پیریزی کنند، قطعاً آن جامعه و رهبران آن مسیر توامان موفقیت و سعادت را دنبال میکنند.
وی ادامه داد: امروزه متأسفانه جوامع با نوعی بیاعتمادی به رهبران سیاسی خود مواجه بوده و این بیاعتمادی با ایجاد شکاف میان رهبران سیاسی و مردم آسیبهای جدی به مناسبات مردم و رهبران وارد کرده است.
ربانی: امام (ره) و گاندی ۲ شخصیت فراتاریخی هستند
ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در دهلی نیز در این سمینار با بیان اینکه امام خمینی (ره) و گاندی را ۲ شخصیت فراتاریخی هستند، تصریح کرد: این ۲ شخصیت فراتر از مرزهای قومی، جغرافیایی و حتی مذهبی و با نگاه انسانی و ارزش های اخلاقی توانستند بخشی از تاریخ را تحت تأثیر خود قرار دهند.
وی افزود: هر ۲ شخصیت رشد و توسعه واقعی را در استقلال و تکیه بر سرمایههای خودی و رهایی از وابستگی و استعمار می دانسته و بر سازوکارهای فرهنگی و پرهیز از خشونت در مسیر مبارزه برای استقلال و آزادی تأکید داشتند.
ربانی ابراز داشت: مردم در نگاه امام خمینی (ره) و گاندی منشاء و کانون اصلی قدرت به شمار میآمده و بهرهمندی حکومت از پشتوانه مردم را شرط بقاء آن میدانستند. هر ۲ رهبر خود را بخشی از جامعه و به ویژه مردم محروم میدانستند و پیوسته بر ارتباط خود با مردم، سادهزیستی، سادهگویی و پرهیز از تشریفات و پیچیدهگویی پرهیز داشتند.
وی تعلق خاطر و درسآموزی از نهضت عاشورای حسینی را دیگر وجه مشترک این دو رهبر بزرگ خواند و گفت: نگاه گاندی مشرق زمین و فهم درست او از اسلام و مسلمانان موجب شده بود تا وی مناسبات و ارتباطات خوبی با مسلمانان برقرار کرده و در میان مردم دیگر کشورها از جمله ایران از محبوبیت خوبی برخوردار باشد.
افتتاح جشنواره خوشنویسی ایران وهند
جشنواره خوشنویسی ایران و هند با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مرکز گسترش زبان اردو در محل رایزنی برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره، حجت الاسلام مهدوی پور نماینده ولی فقیه در شبه قاره، شیخ عقیل احمد رئیس مرکز گسترش زبان اردو، تعدادی از خوشنویسان ایرانی و هندی و بیش از شصت کارآموز خوشنویسی از مناطق مختلف دهلی حضور داشتند.
ربانی رایزن فرهنگی ایران هنر خوشنویسی را تلفیقی از ذوق هنری و خردورزی نهفته در شعر و ادب عرفان در زبان فارسی و اردو دانست و اظهار داشت: خوشنویسان در شکلگیری میراث مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و هند سهم عمدهای بر عهده داشته و علاوه بر میراث مکتوبی که در قالب کتاب و میلیونها سند تاریخی برجای مانده بسیاری از بناهای تاریخی و نمادهای تمدنی در هند با خوشنویسی تزئین شده است.
وی افزود: خوشنویسی رسانه جذاب و مؤثری است که به عنوان هنر معنوی و ارزشی مورد وفاق همه انسانها فارق از مرزبندیهای زبانی، قومی ومذهبی محسوب گشته و در طول زمان گذشته سهم عمدهای در انتقال مفاهیم، پیام معنوی، اخلاق ادب و عرفان به ویژه زبان فارسی در میان سایر جوامع از جمله مردمان هند بر عهده داشته است.
ربانی با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی در ایران معاصر و ظرفیتهای همکاری ایران و هند گفت: هنر خوشنویسی در گسترش زبان فارسی و اردو در هند میتواند نقش مؤثری ایفا کند و همکاری در توسعه این هنر از جمله توافقات به عمل آمده میان رایزنی فرهنگی و مرکز گسترش زبان فارسی است.
وی ادامه داد: بخشی از برنامهریزیهای به عمل آمده در ماه فرهنگی ایران مربوط به برپایی کارگاههای آموزشی خوشنویسی در مراکز علمی و دانشگاهی هند است که امیدواریم با شکلگیری انجمن خوشنویسان هند، فرصتهای مناسبتری برای رشد و ارتقا خوشنویسی در هند فراهم آید.
عقیل احمد: میان زبان فارسی و اردو امکان جدایی و تفکیک وجود ندارد
عقیل احمد رئیس مرکز گسترش زبان نیز در این مراسم بیان داشت: ایران همواره مهد هنر بوده و بسیاری از هنرمندان دوره اسلامی در هند نیز متأثر از فرهنگ و هنر ایرانی بودهاند.
وی افزود: میان زبان فارسی و اردو امکان جدایی و تفکیک وجود ندارد و حفظ زبان فارسی برای جامعه هند به ویژه برای بقای فرهنگ و هنر اسلامی آن امری لازم و ضروری است.
مهدویپور: خوشنویسی هنری بهرهمند از پشتوانههای اسلامی و معنوی است
حجتالاسلام مهدویپور نماینده ولی فقیه در شبه قاره با اشاره به برخی خوشنویسان برجسته هندی که در کتابت قرآن کریم و میراث اسلامی هند آثار برجستهای ارائه دادهاند، هنر خوشنویسی را هنری بهرهمند از پشتوانههای اسلامی و معنوی خواند و گفت: امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری علاوه بر شعر، در هنر خوشنویسی و زیبانویسی تبحر داشته و از آن حمایت کردهاند.
کاوه تیموری از اساتید انجمن خوشنویسان هند و شکراللهی نماینده بنیاد سعدی و از خوشنویسان ایرانی دیگر سخنرانان این مراسم بودند که درباره هنر خوشنویسی، رابطه خوشنویسی و اخلاق و ادب و همچنین تأثیر خوشنویسی در ارتباطات تاریخی و فرهنگی ایران و هند سخن گفتند.
برگزاری سمینار بینالمللی خدمات پادشاهان اوده/ انگیزه ناصرالدین شاه برای رفتن به هند چه بود؟
به همت دپارتمان زبان فارسی و اردوی دانشگاه لکنهو سمینار سه روزه خدمات نواب و پادشاهان اوده (لکنهو) به زبان فارسی، اردو و انگلیسی در دانشگاه لکنهو برگزار شد. در این مراسم بیش از هفتاد تن از استادان و پژوهشگران سراسر هند که مقاله ارائه داده بودند، حضور داشتند و از ایران نیز خانه فرهنگ ایران در دهلینو و علیرضا قزوه از شعرای انقلاب و وابسته فرهنگی ایران در هند شرکت داشتند و پیرامون نقش علمای شیعه در موفقیتهای نواب اوده برای حضار سخنرانی کردند.
قزوه در این سمینار بیان داشت: ۱۲ تن از نوابان اوده که ۱۳۰ سال بر سرزمین اوده و لکنهو و فیض آباد و الله آباد و ... حکمرانی کردند، اولین حکومت شیعه در هند نبودند، بلکه در دوره آغازین حکومت مغول در هند سلسله شیعیان چکان را داریم که با هشت پادشاه به مدت ۳۳ سال در کشمیر حکمرانی کردند و اکبر گورکانی این سلسله را با دسیسه برخی از علمای تندروی کشمیر منقرض کرد.
وی افزود: اگر سلسله نواب اوده هم در آغاز شکلگیری دوره مغول و در اوج قدرت اکبر تا شاه جهان شکل میگرفت، وضعی شبیه سلسله چکان پیدا میکرد و بسیاری از متعصبان آن را بر نمیتافتند.
قزوه ابراز داشت: درباره احوال شخصیه و زندگانی او برخی منابع به خصوص منابع غربی با نظرداشت سیادت ایشان و ایرانی بودن وی دچار تحریفاتی شدهاند. با این وجود از خلال همین نوشتهها و به خصوص از ناحیه تذکرههای ادبی عهد ایشان میتوان به بخشی از شخصیت فرهنگی و ادبی وی پی برد.
وی ادامه داد: تحت تأثیر این فضای ارزشمند فرهنگی و نقش سازنده علمای بزرگ شیعه است که شاه عالم ثانی آخرین پادشاه تیموری هند در سال ۱۲۷۰ قمری اعلام تشیع میکند و در نامهای به ناصرالدین شاه می نویسد که او شیعه شده است و از پادشاه ایران در برابر دفع فتنه انگلیسیها کمک میخواهد. در همین فضای فرهنگی اوده است که منشینولکشور ناشر بزرگ هندی آنقدر توفیقات دارد در نشر و ترجمه آثار اسلامی و فرهنگی ایرانی و هندی و آن قدر آوازهاش در جهان میپیچد که ناصرالدین شاه اعلام میکند اگر من روزی به هند بیایم، یکی از دلایل آمدن من دیدن منشی نولکشور هندو خواهد بود.
از سوی معاون گردشگری منطقه آزاد قشم انجام شد؛
درخواست غرامت بابت مزرعه پرورش میگو در ژئوپارک قشم
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از مراجع قانونی، خواستار صدور توقف فوری پروژه ساخت مزرعه پرورش میگو در ژئوسایت نمکدان قشم و پرداخت غرامت شد.به گفته روابط عمومی منطقه آزاد قشم، مرتضی شیخ زاده ضمن اعلام اعتراض معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نسبت به واگذاری غیرقانونی و غیراصولی زمینهای واقع شده در حریم ژئوسایت جهانی نمکدان، گفت: درخواست ما از مراجع قانونی توقف فعالیت این پروژه در کنار اصلاح تمام تخریبها و پرداخت غرامت است.
شیخ زاده با اشاره به موفقیت ژئوپارک جهانی قشم در دریافت کارت سبز از سوی سازمان جهانی یونسکو افزود: با تلاشهای فراوان کارشناسان ژئوپارک قشم، حدود ۴ سال است که قشم توانسته وارد زنجیره ژئوپارک های جهانی شود.شیخ زاده حفظ و پاسداشت این موهبتهای الهی و انتقال آن به آیندگان را وظیفه همه مردم و مسؤولین دانست و افزود: درست است که در دهانه غار نمکدان فعلاً تخریبی صورت نگرفته اما از نظر کارشناسان زمین شناسی، حریم ژئوسایت گنبد نمکی، تا شعاع ۱۰ کیلومتری این دهانه ادامه دارد و برای جلوگیری از آسیب به این ساختار و حفظ کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم، نباید هیچ تخریبی در این حریم اتفاق بیفتد. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم واگذاریهای صورت گرفته در محدود غار نمکی را خلاف مقررات سازمان جهانی یونسکو دانست و گفت: با توجه به بازبینی مجدد وضعیت ژئوپارک جهانی قشم برای تمدید کارت سبز در سال ۹۹ از سوی یونسکو، تخریبهای صورت گرفته در برترین ژئوسایت منطقه این موضوع را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی تاکید کرد: ژئوپارک جهانی قشم، تنها ژئوپارک خاورمیانه و جنوب غربی آسیاست که از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان ممیزی برای ژئوپارک های آینده این محدوده معرفی شده تا به توسعه آینده این منطقه از دنیا کمک کند بنابراین نگهداری کارت سبز برای جمهوری اسلامی ایران و ادامه حضور در سازمان جهانی یونسکو و حفظ حق رأی ایران در جهان بسیار مهم است.معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ضمن قدردانی از مردم و مسوولینی که در پیگیری حل این مشکل تلاش میکنند، گفت: قبل از اتلاف وقت و به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر، لازم است دستور توقف پروژه از سوی مقام قضائی صادر شده و سپس نظر کارشناسی ارائه شود. شیخ زاده توقف این پروژه را مسؤولیتی اجتماعی در قبال آیندگان دانست و افزود: بعد از توقف پروژه باید آنچه از عوارض طبیعی از بین برده شده و آنچه که خاک برداری شده برگردانده شود و خسارت وارده محاسبه شود.
اخبار
آیین افتتاح کارگاه بزرگ تولید مجسمه های چوبی در فرهنگسرای رازی
به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروز انقلاب اسلامی و در سال رونق تولید،بزرگترین کارگاه تولید مجسمه های چوبی درسطح کشور روز چهارشنبه 16 بهمن با حضور مسئولین فرهنگی و هنری در فرهنگسرای رازی افتتاح خواهد شد.
به گزارش امتیاز، کارگاه تولید و آموزش مجسمه های چوبی با حضورپروانه حیدری رییس صنایع دستی استان تهران،دکتر پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، حسین بختیاری مدیر کل انجمن ملی هنرمندان کشور،محمد عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی کل کشور،محمد انشایی از صنایع دستی استان تهران،مهندس فرهاد غلامعلی فلاح مدیر کل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ،مهندس حسین خواجه بیدختی مدیر کل توسعه و ترویج وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ،مهندس عبدالحسیت کفیری مدیر کل صادرات وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ،دکتر علیرضا یونچی داور مسابقات میدان و فعال تجاری، اعضا شورای ارزشیابی هنر مندان کل کشور،حاج علیرضا عباسی رییس اتحادیه نجاران استان تهران و هییت امنا شهرک صنعتی خاوران و اکبر بختیاری مدیرفرهنگی ،هنری منطقه 11 و رییس فرهنگسرای رازی راه اندازی خواهد شد.بر اساس این گزارش بازارچه صنایع دستی و هنر های سنتی با حضور بیش از50 هنر مند و استاد کار در 48 کارگاه و در رشته های مختلف صنایع دستی و هنری در حال فعالیت است و با افزوده شدن کارگاه بزرگ آموزش و تولید مجسمه های چوبی با مدیریت محمد نصر به این بازارچه 550 متر مربع به فضاهای هنری، آموزشی و تولیدی فرهنگسرای رازی افزوده و زمینه اشتغال مستقیم 40 نفر فراهم می شود. کارگاه مذکور و سایر کارگاههای هنری بازارچه صنایع دستی رازی می تواند در آینده زمینه تولید و توزیع کالاهای فاخر ایرانی را در شبکه عرضه محصولات فرهنگی و هنری ایجاد نموده و حتی در قالب کارگاههای کوچک و خانگی نیز ایجاد شغل نماید. علاقه مندان می توانند برای افتتاح و بازدید در روز چهارشنبه 16 بهمن راس ساعت 15 به فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی، فرهنگسرای رازی مراجعه و یا با تلفن 55420585 تماس بگیرند.
همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب
فرهنگسرای روحالله(ره) برپا میشود
همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگسرای روحالله(ره) از ۱۴ تا ۲۶ بهمن در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برپا میشود.
به گزارش امتیاز، فریده صاعلی رییس فرهنگسرای رضوان و دبیر ویژهبرنامه «فرهنگسرای روحالله» گفت: به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژهبرنامه «فرهنگسرای روحالله» با برپایی غرفههای فرهنگی هنری و برنامههای صحنهای از ۱۴ تا ۲۶ بهمن در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار میشود.
وی افزود: در این ویژهبرنامه ۲۰ غرفه فرهنگی هنری، دو نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به همراه ارائه محصولات بهویژه محصولات قرآنی و با محوریت عفاف و حجاب، برپا میشود. همچنین مراسم جشن تکلیف ویژه دانشآموزان نماز اولی برگزار میشود. صاعلی بیان کرد: اجرای مسابقه، برنامههای سرگرمی ویژه کودکان، برپایی نشست، مشاوره از دیگر برنامههای فرهنگسرای روحالله(ره) است. فرهنگسرای روحالله(ره) به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه تهران و دو مرکز خاص؛ فرهنگسرای خانواده و فرهنگسرای فناوری اطلاعات از ۱۴ تا ۲۶ بهمن در حد فاصل فرهنگسرای انقلاب اسلامی (واقع در ضلع شمال شرقی) و درِ شمالی حرم مطهر امام خمینی(ره) برپا میشود.
نمایش «بهار میاد» در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نمایش «بهار میاد» به نویسندگی و کارگردانی محمد برومند در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اجرا میرود.به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، هموطنان سیستان و بلوچستانی همزمان با مخاطبان سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در تهران، به تماشای آثار این رویداد در مناطق آسیب دیده از سیل نشستند.جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و هشتم خود برای همدردی و افزایش نشاط اجتماعی در مناطق سیل زده، چند اثر خود را رهسپار سیستان و بلوچستان کرده است. بر این اساس نمایش «بهار میاد» به نویسندگی و کارگردانی محمد برومند روز گذشته در این مناطق اجرا و با استقبال مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.
برپایی نمایشگاه «نقش امید» با نقاشیهایی از کودکان بیمار
مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «نقش امید» ۱۹ بهمن ماه از ساعت ۱۶ الی ٢٠ در سرای محله کوهک واقع در چیتگر، شهرک گلستان برگزار و تا ٢١ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. موسسه دوکی با مشارکت سرای محله کوهک برگزاری این نمایشگاه نقاشی را برعهده دارد.تمام آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت توسط کودکان بیمار کشیده شده است. همچنین تعدادی از نقاشی های معصومه عطاالهی که به بیماری پروانه ای مبتلا و از همیاران و حامیان موسسه دوکی است نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. موسسه آشیانه مهر دوک (دوکی) با برگزاری این نمایشگاه از کودکان بیمار حمایت خواهد کرد.این نمایشگاه به مدت سه روز برقرار و بازدید برای عموم آزاد است. این آثار نقاشی به نفع کودکان بیمار به فروش میرسد. مراسم اختتامیه این نمایشگاه ٢١ بهمن از ساعت ۱۶ تا ٢٠ برگزار خواهد شد.
میراثدار خوبی برای زمین نبودهایم
مدیر سابق ژئوپارک قشم درباره نقض حریم این ژئوپارک میگوید با واگذاری زمین و مجوز پرورش میگو کنار این میراث طبیعی جهانی، نشان دادیم میراثدار خوبی برای زمین نبودهایم. حمیدرضا محسنپور مدیر سابق ژئوپارک قشم یادداشتی درباره نقض حریم ژئوپارک قشم توسط سرمایه گذاران پرورش میگو نوشته که آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.مشروح متن اینیادداشت در ادامه میآید: چند صباحی است که بحث واگذاری گسترده زمین جهت پرورش میگو در حوالی گنبد نمکی جزیره قشم سوژه داغ رسانهها و شبکههای مجازی شده است. نظرات کارشناسی و غیر کارشناسی، اخبار ضد و نقیض آنچنان به هم بافته شده که شنونده را سردرگم ساخته و برخی به دریافت تجربی که این دود نبایست بدون آتش باشد، کنجکاوانه به دنبال کشف و درصد صحت اخبار برمی آیند. تکرار واژگان تخریب طبیعت، ژئوپارک جهانی قشم، میراث ملی، در خبرهای مربوط به واگذاری چند صد هکتاری در محدودهای که ارزش آن پیشتر توسط شورا ذی صلاح کشور در ثبت مواریث طبیعی به تأیید رسیده و پاسداشت آن نه تنها وظیفه متولی (وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) بلکه هر ایرانی است، اتفاق افتاده است، به تنهایی کافی است که ذهن هر دغدغهمندی از دوستداران طبیعت و میراث و ژئوپارک گرفته تا کارشناسان و اساتید داخلی و خارجی به خود معطوف و نگران سازد. دوری پهنه واگذار شده از مرکز باعث مظلومیت مضاعف آن شده و ناله آن زمانی به گوش رسید که چرخهای آهنین اولین خراشها را در همسایگی گنبد نمکی قشم بر پیکرهاش وارد ساختند. در شرایطی که تنها با چرخش و تغییر زاویه لنز و زبان میتوان مستندات لازم بسته به دیدگاه موافق یا مخالف ارائه کرد، گزینه مرور و تعمق در اخبار، سنجش منطق اقوال و جایگاه راوی، تا اندازی زیادی میتواند راستی آزمایی کند. در مورد بحث واگذاری بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی غرب جزیره قشم حد فاصل روستاهای درکو، گوری، کانی و ژئوسایت غارهای نمکدان و گنبد نمکی جزیره قشم، پس از رسانهای شدن موضوع و پیگیری مراجع امر مشخص شد، واگذاریها با محدوده ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ملی به شماره ۱۷۱ هم پوشانی داشته و در مجاورت مهمترین ژئوسایت ژئوپارک جهانی یونسکو در قشم، که نظر به اهمیت جهانی آن، خود جداگانه در فهرست میراث طبیعی ملی نیز به شماره ۱۷۲ به ثبت رسیده است، قرار دارد.موضوعی که متولیان امر واگذاری، در وهله اول بنا به اظهار خود، بی اطلاع از هم پوشانی زمینهای واگذار شده، با محوطه ثبت ملی شده بودند (امری که میبایست پس از استعلام از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی مشخص میشد) و در وهله دوم پس از آگاهی، برخی اکتفا بر نبود شواهد و آثار تاریخی در محدوده واگذاری (که انتظاری هم به وجود آن نمیرفت چون محوطه به عنوان میراث طبیعی ثبت شده) و برخی تاکید بر سودمندی بی شمار طرح و عاری دانستن آن از هرگونه تبعات زیست محیطی، دانستند. متأسفانه توضیح و توجیه متولیان واگذاری، اقناع عمومی در مورد آنچه تجاوز و ورود به حریم محوطه ثبت شده میراث طبیعی ملی خوانده میشود، در برنداشت، و هشدار کارشناسان نیز در مورد تبعات سنگین واگذاریها در حریم میراث ارزشمند طبیعی ملی از جمله به مخاطره افتادن وضعیت اولین و مهمترین ژئوپارک ایران، خاورمیانه و آسیای مرکزی که پیشتر نیز یک بار طعم ناکامی چشیده و دگربار هویت ملی و جهانی خود را به تلاش ستودنی دوستان دور و نزدیک و همت ویژه جامعه محلی قشم، باز ستانده است، نیز چندان کارساز نبود، اما باعث ورود مراجع ذی صلاح و بازنگری روند واگذاریها شد و همچنان ادامه دارد. آنچه مسلم است تولید، محرک چرخ اقتصاد است و تولیدکنندگان به مثابه جهادگران عرصه اقتصاد کشور میمانند که ورود آنان به این عرصه خطیر قابل تقدیر است، اما آنجا که فرایند تولید بسته به حجم وسیع مداخله انسانی در طبیعت است، لاجرم بایستی فرایند صدور مجوزها با حساسیت بیشتری دنبال شود و بایستی پرسید، تولید چه چیز، در چه بستری و به چه بهایی، و گرنه تبعات ناگوار و بعضاً غیر قابل جبران دور از انتظار نخواهد بود. به فرض پایداری و تداوم فرایند پرورش میگو به روش جاری سنتی و اهلیت فنی و اقتصادی متقاضی، تولید سالیانه چه میزان میگو و چه میزان سودمندی و شغلآوری به ازا هر هکتار از اراضی مزرعه پرورش میگو میتوان قائل شد تا بتواند توجیهی مناسب برای واگذاری چند صد هکتاری زمین در محوطههای ثبت ملی میراث طبیعی که تنها متعلق به نسل حاضر نیست، باشد.با توجه به اظهار دستگاههای متولی در فرایند واگذاری زمین، صدور مجوز و تأیید استعلامها، مبنی بر عدم اطلاع قبلی آنها از قرار داشتن محدوده استعلام شده برای واگذاری به سرمایه گذار، در حریم ثبتی میراث طبیعی ملی، تبعات ایجاد مزارع پرورش میگو بر شاخصههای طبیعی منطقه از جمله ویژگیهای ژئومورفولوژی و زمین شناختی و … که پیشتر دلیل و دست آویزی برای ثبت آنها در فهرست ملی میراث طبیعی کشور شده بود، بررسی نشده است. تخریب چشم انداز بکر، رویشگاه گونه بومی اکاسیا و کهور ایرانی، و…، همچنین انحراف مسیل جریانهای سطحی بارندگیهای فصلی که از دیرباز با تعبیه ساز و کارهای سنتی به سد و بندها و سایر سازههای آبی روستایی هدایت میشد، و تبعات اجتماعی خود مقوله دیگری ست، که در این مجال نمی گنجد.
در این میان بیم آن میرود که با پرداختن به مسائل فرعی و حواشی اصل داستان مغفول بماند. تا زمانیکه که پهنه واگذاری شده، تماماً در حریم میراث ثبت شده طبیعی ملی قرار دارد فعلاً بحث تفاوت چند کیلومتر کمتر یا بیشتر با دهانه غار یا دیواره گنبد، مطرح نیست. همچنین مجالی بر چرایی عدم اطلاع دستگاه استعلام کننده و پاسخ دهنده، از بودن یا نبودن محوطهها مورد استعلام در فهرست میراث طبیعی ملی، و نشانه روی انگشت اتهام به این سو و آن سوتر، نیست. آنچه مهم و همگان بدان اذعان دارند اینکه واگذاری زمین، در پهنه اصلی میراث طبیعی ملی به شماره ثبت ۱۷۱ و در مجاورت گنبد نمکی قشم به شماره ثبت ۱۷۲ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور دانسته یا نادانسته با فرض نیت خیر و از روی ناآگاهی صورت گرفته است، و فی الحال بایست ضمن توقف کار، در جستجوی مرهمی بر زخم طبیعت و دوستدارانش بود و دارویی کاراتر برای جلوگیری از تکرار دوباره این بیماری و شیوع آن یافت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4216/19034/74357
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4216/19034/74358
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4216/19034/74359
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4216/19034/74360
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4216/19034/74361
|
عناوین این صفحه
- ویروسی خطرناکتر از «کرونا»
- انگیزه ناصرالدین شاه برای رفتن به هند چه بود؟
- درخواست غرامت بابت مزرعه پرورش میگو در ژئوپارک قشم
- اخبار
- میراثدار خوبی برای زمین نبودهایم