|
مجید قناد در نخستین روز کمپین «بچههای آفتاب»:
مسئولان نیازهای کودکان مناطق سیلزده را بشناسند
مجید قناد در نخستین روز از برگزاری کمپین «بچههای آفتاب» در استان سیستان و بلوچستان، گفت: معتقدم مسئولان هر کدام در جایگاه خود باید نیازهای کودکان و نوجوانان منطقه را بشناسند و بار آموزشی و فکری کودکان و حتی تغذیه و سرگرمی آنها را بر دوش بگیرند.
به گزارش امتیاز، مجید قناد با بیان این که مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ابتکار خوب برگزاری ویژه برنامه بچههای آفتاب را بر عهده دارد، اظهار کرد: باعث خوشحالی است که به اتفاق این گروه در سیستان و بلوچستان هستیم. گروهی از هنرمندان بزرگسال و کودک به مناطق سیلزده آمدهاند و در کنار بچههای دوست داشتنی سیستان و بلوچستان حاضر شدهاند. همچنین از طرف مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان هدایایی برای بچهها در نظر گرفته شده و امیدواریم با مجموع برنامهها بتوانیم لحظاتی خنده و شادی را به لب کودکان منطقه بیاوریم.
وی ادامه داد: مهرداد یکتا آهنگساز و نوازنده خوب و گروه نمایشی همراه کاروان و در کنار من حضور دارند و به اجرای برنامه میپردازند. این برنامه از طرف گروه نمایش شبکه دو پخش میشود. ما باید برای بچههای ایران الگو باشیم و به آنها نشان دهیم همدلی و کمک به یکدیگر در شرایط سخت چقدر میتواند مفید باشد و انرژی مثبت منتقل کند.
این هنرمند پیشکسوت کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در کنار ما دوستانمان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی چابهار و همچنین شخصیتهایی همچون حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، حسن آقاکریمی و پوران درخشنده رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان حضور دارند.
قناد درباره انگیزههای قوی که برای حضور در این برنامه وجود داشته است، گفت: در روزهای برگزاری جشنواره فجر، خیلیها در این جشنواره حضور دارند و احساس کردیم ما با یک تیر دو نشان زدهایم و بچهها بدانند که آنها برای ما مهم هستند. این برنامه در سالهای گذشته هم برای کودکان تهران و برخی شهرها برگزار میشد، اما امسال بسیار زیبا فکر شده و لذت و شادی بچهها به ما هم میرسد.
وی همچنین گفت: معتقدم مسئولان هر کدام در جایگاه خود باید نیازهای کودکان و نوجوانان منطقه را بشناسند و بار آموزشی و فکری کودکان و حتی تغذیه و سرگرمی آنها را بر دوش بگیرند و هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد، بهترین عملکرد و فعالیت را برای کودکان سرزمینمان داشته باشد.
کمپین «بچههای آفتاب» صبح روز سهشنبه ۱۵ بهمن با حضور هنرمندان کودک و نوجوان همچون: پوران درخشنده رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، مهران رجبی، بهنوش بختیاری، سید جواد هاشمی، بازیگران سینما و تلویزیون، سید مجتبی ظریفیان (عمو مهربان) و آزیتا رضایی (خاله رویا) و همچنین حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، حسن آقاکریمی تهیه کننده سینما و دوستانمان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مسولان سازمان بنادر و دریانوردی چابهار و ... آغاز به کار کرد.
نشست خبری موسیقی فجر؛
آغاز نشست رسانهای سی و پنجمین جشنواره «موسیقی فجر»
نشست خبری دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.
نشست رسانه ای دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شنبه پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این نشست محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام و رییس جشنواره و شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینشهای هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه میپردازند.
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانهای ضمن قدردانی از رسانه ها برای پوشش اخبار این دوره از جشنواره، ابراز همدردی با جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: همه ما تلاش می کنیم تا چند روز دیگر جشنواره موسیقی فجر را آغاز کنیم. به هر حال دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مرداد ماه امسال کار ستاد اجرایی را آغاز کرد و در پی آن جلسات متعددی را با مدیران رویدادهای قبلی را برگزار کرد. شاید یکی از اولین کارهای ما در این راستا شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک دکتر شاهین فرهت دبیر ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار انجام گرفت.
وی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های ستاد جشنواره گفت: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه هایی که در جشنواره حضور پیدا می کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند و این جشنواره موسیقی فجر باشد که می تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه های مختلف شرکت کننده باشد. ما در حوزه بین الملل نیز برنامه ریزی هایی را انجام دادیم که در این بخش اردوان جعفریان کار انتخاب آثار را به عهده داشت. یکی دیگر از فعالیت های ستاد بحث برگزیدگان جشنواره های مختلف کشور است که در این دوره روی آن متمرکز بودیم.
شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز پس از صحبت های مقدماتی اله یاری ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های ستاد جشنواره که پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود، تصریح کرد: تمام تلاش ما این بوده که برنامه های موسیقایی با کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم. به هر ترتیب رویداد موسیقی فجر یک رویداد بزرگ است که هنرمندان ۲۵ استان کشور در آن حضور فعالی دارند.
اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این بخش از این نشست توضیح داد: ما در حوزه بین الملل با توجه به اینکه عنوان بین المللی در جشنواره نیست سعی کردیم که کیفیت را بالا ببریم. در این راستا سیاست دعوت از هنرمندان تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک های مختلف اولویت های ما هستند. ما در این شرایط ۲ گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک، در حوزه کشورهای همسایه هنرمندانی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را داریم. در حوزه موسیقی جز نیز گروه هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه نیز به اجرای برنامه می پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.
وی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی پیش روی ما قرار دارد ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما همه تلاشمان را کردیم تا در حوزه کیفیت بهترین اتفاقات را رقم بزنیم.
محمد اله یاری نیز پس از صحبت های جعفریان گفت: هم گروه هایی که از طریق فراخوان به جشنواره آمده اند و هم گروه هایی که دعوت شده اند با محوریت هیات انتخاب در جشنواره حضور یافته اند و به هیچ عنوان سلیقه شخصی در کار نبوده است. البته امسال اتفاق خوبی هم افتاده و آن حضور حداکثری گروه های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره بوده است که همگی از مجرای تخصصی و امتیازبندی هیات انتخاب عبور کرده اند و این یکی از نکات مهمی است که می توانیم در این دوره به آن اشاره کنیم. درباره بخش بین الملل هم با مشکلات زیادی روبه رو بودیم کما اینکه گرچه کانال های سیاسی در این زمینه مسدود بود اما کانال های فرهنگی هنری برای مبادله بین المللی ملت ها و توسعه فرهنگی باز بود و ما توانستیم از این شرایط استفاده خوبی داشته باشیم.
وی درباره حضور هنرمندان شهرستانی در این دوره از جشنواره هم اظهار کرد: استان های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند. که در این بین گروه هایی از تهران و شهرستان ها در جشنواره های استانی حضور دارند. در حوزه قدردانی نیز از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران از جمله افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل می آید.
اله یاری افزود: امسال تلاش ما اشاعه هویت بصری است، ما سعی کردیم از بحث پوستر خارج شویم و در حوزه های مختلف دیگر به معرفی گروه ها به مردم بپردازیم. در این راستا ساخت تیزر، طراحی پوستر برای همه گروه ها و معرفی یک دقیقه ای از گروه ها در فضای مجازی بخش های مختلف بحث هویت بصری را تشکیل می دهند. ما در حوزه نشست های پژوهشی نیز پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر داریم که این نشست ها مبتنی بر موضوعاتی چون حرمت در موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران ، تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ برگزار خواهد شد. ما در حوزه جایزه موسیقی و رسانه هم به سمتی رفتیم که این جایزه فضایی برای هویت بخشی جشنواره موسیقی فجر باشد. یکی از این اتفاقات حوزه موسیقی و رسانه بوده که در دوره های قبلی هم فرآیند مشابهی را از سر گذارنده و امیدوارم برگزاری این جایزه به عنوان یکی از زایش های جشنواره موسیقی فجر ادامه پیدا کند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: موضوع ترانه موضوع بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه ای دارند. ما در این راستا تلاش کردیم که سیاست های تشویقی را در این شرایط طراحی کنیم که فکر می کنم می تواند مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط دبیرخانه جایزه ترانه شکل گرفته و طی روزهای اخیر با معرفی هیات داوران به صورت جدی تر در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار خواهد گرفت. ما همچنین شب موسیقی سیستان و بلوچستان را هم در نظر گرفتیم و در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی زحمتی را به استادان موسیقی دادیم که قطعه سمفونی را تهیه کرده و در روزی که ارکستر سمفونیک تهران اجرا دارند این قطعه به احترام این سانحه به آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا خواهد شد. در رابطه با یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی نیز قطعه ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
اله یاری با بیان اینکه تمامی موارد به قرارداد مالی گروه های شرکت کننده آغاز شده، توضیح داد: تمام تلاشمان این است که جشنواره موسیقی فجر امسال با شور و شکوه بیشتری برگزار شود تا مردم عزیز ایران بتوانند با شرایط روحی خوبی شاهد اجراهای خوب جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و پنجم باشند.
بخش دوم نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که در اولین پرسش تم اصلی جشنواره که سال گذشته مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود مورد توجه قرار گرفت و شاهین فرهت در پاسخ گفت: ما در این حوزه رایزنی هایی را آغاز کردیم که مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی در تاریخ موسیقی ایران بود اما متاسفانه برخی از گروه های شرکت کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند. البته باید بگویم در این راستا سطح توقع فنی هم برآورده نشد اما امیدوارم روزی در آینده این شرایط به وجود بیاید که تصانیف موجود در موسیقی محلی نیز مورد توجه قرار گیرد. ما در این حوزه با رپرتوار وسیعی مواجهیم که محدود به یک برنامه در جشنواره نخواهد بود.
شاهین فرهت درباره میزان مبلغی که در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر قرار بود دریافت نشود اما بعدها دریافت شد، توضیج داد: من سال گذشته گفتم که دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم اما بعد که جشنواره موسیقی فجر تمام شد مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آن را صرف امور خیریه کرد. البته من عاشق حیواناتی که هستم که دچار آسیب می شوند و این پول را صرف این حیوانات کردم که اسفند ماه سال گذشته به حسابم واریز شد.
اله یاری هم در این رابطه گفت: ما راجع به جشنواره و بحث های مالی شرایط را به گونه ای طراحی کردیم که شیوه نامه دستمزدی در این حوزه داشته باشیم. شما مطمئن باشید مجموع هزینه ها قطعا به صورت عمومی منتشر می شود. گرچه اگر فکر کنیم بودجه موسیقی نحیف است قطعا در این زمینه اطلاع رسانی می کنیم. ما دوست داریم ضرباهنگ پرداخت مالی به گروه ها حتما ضرباهنگ عادلانه ای باشد که قطعا در این زمینه اطمینان لازم را برای اطلاع رسانی می دهیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اشکالات آیین نامه ای جشنواره موسیقی فجر مبنی بر نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بعد از کناره گیری علی ثابت نیا و سایر موارد، بیان کرد: تمامی گروه ها توسط هیات انتخاب، انتخاب شده اند و ما بر اساس آیین نامه فضا را پیش بردیم حتی حضور من در جلسات هیات انتخاب هم به دلیل مسئولیت بنده در دفتر موسیقی و میزبانی بوده که به هیچ عنوان دخالتی هم در کار نبوده است. در رابطه با دبیر اجرایی هم بگویم که انجمن موسیقی مجموعه وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلا جدا با ما نیست. طبق آیین نامه دبیر اجرایی حوزه های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته ها را زیر نظر دارد که آقای علی ثابت نیا در این حوزه با ما به توافق رسیده بودند. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می شود چون انجمن امین ماست. حتی تا دیروز با آقای ثابت نیا در این مورد مذاکره می کردیم.
تجربه آمریکایی شهاب حسینی به «ملت» رسید
میوه تلخ «درخت گردو»
در چهارمین روز سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم «آن شب»، «درخت گردو» و «دوزیست» در سالن اصحاب رسانه روی پرده میرود.
«آن شب»، «درخت گردو» و «دوزیست» ۳ فیلم سینمایی هستند که امروز سه شنبه ۱۵ دی ماه همزمان با چهارمین روز برگزاری سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه نمایش داده میشود.
آن شب: کوروش آهاری
«آن شب» اولین ساخته سینمایی کوروش آهاری است که در ۲ بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» جشنواره سیوهشتم شرکت کرده است.
این فیلم داستان یک زوج ایرانی در آمریکا را روایت میکند که در یک هتل محبوس شدهاند در حالی که نیروهای بیگانهای آنها را وادار میکنند که با رازهایی که از هم پنهان کردهاند روبهرو شوند.
در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مو را حضور دارند.از ویژگیهای مهم این فیلم تولید و ساخت آن در آمریکا است. «ندای هفت آسمان» نام شرکت فیلمسازیای است که شهاب حسینی در آمریکا راهاندازی کرده و در ساخت فیلم «آن شب» هم مشارکت داشته است.
درخت گردو: محمدحسین مهدویان
دومین فیلمی که امروز در پردیس سینمایی «ملت» نمایش داده میشود، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است.
«درخت گردو» فیلمی که درباره بمباران شیمیایی سردشت است؛ در این فیلم سینمایی که پنجمین حضور پیاپی مهدویان در جشنواره فیلم فجر هم محسوب میشود، بازیگرانی چون مهران مدیری و پیمان معادی ایفای نقش کردهاند. از نکات ویژه فیلم تازه مهدویان نقشآفرینی متفاوت پیمان معادی در آن است.
دوزیست: برزو نیکنژاد
«دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد سومین فیلم سینمایی است که از آثار بخش «سودای سیمرغ» در سینمای رسانهها اکران میشود.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون جواد عزتی، هادی حجازیفر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، لیلی فرهادپوری، الهام اخوان، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی حضور دارند.
در خلاصه داستان این اثر آمده است «حمید: دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه.»
برزو نیکنژاد پیش از این بیشتر بهعنوان کارگردان فیلمهای کمدی شناخته میشد و حالا با «دوزیست» تجربه متفاوتی از کارگردانی خود به ویترین جشنواره ارائه کرده است.
از نکات جالب فیلم «دوزیست» گریم متفاوت بازیگران اصلی آن است.
اخبار
بازگشت یک خواننده بعد ۱۲ سال
گزیدهکار و سختگیرم
گروه موسیقی «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادُروان در ششمین جشنواره موسیقی فجر تازهترین کنسرت خود را برگزار میکند.
مهیار شادُروان خواننده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی که بعد از ۱۲ سال دوری از جشنواره موسیقی فجر در رویداد سی و پنجم موسیقی فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به برگزاری این کنسرت توضیح داد: طبق برنامهریزیهایی که انجام گرفته روز دوشنبه ۲۸ بهمنماه گروه موسیقی «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی کنسرتی را در چارچوب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد برد. در این کنسرت آثاری از حسین منزوی، شفیعی کدکنی و سیمین بهبهانی در حال و هوای چهارگاه، نوا و دشتی و ساز و آوازهایی در دستگاه همایون طی بخشهای جداگانه پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
وی ادامه داد: تازهترین اجرای زنده من با همراهی گروه ۱۲۰ نفره «چهاربانگ» با اجرای یک سمفونی عاشورایی بود. این در حالی است که حضور در آلبوم آهنگسازان معتبر حوزه موسیقی از جمله فضلالله توکل، جهانشاه برومند و سایر استادان موسیقی ایرانی از جمله کارهایی است که طی این سالها در حوزه اجرایی موسیقی انجام دادهام. البته همان طور که علاقهمندان موسیقی ایرانی میدانند عمده تمرکز بنده در عرصه موسیقی مبتنیبر حوزه آموزش آواز است که خوشبختانه در شرایط خوبی قرار دارد اما آنچه برای من در حوزه اجرایی مهم است گزیدهکاری است که بنا به شرایطی که در حوزه برای خودم قائل هستم کمی سختگیرم.
شادُروان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: بنده آنچنان با موضوع «تحریم» یا «انصراف» از جشنواره موسیقی فجر موافق نبوده و نیستم چرا که معتقدم با تحریم مشکلی حل نمیشود. گرچه قطعاً بر این باورم دوستانی که تا به امروز تصمیم به انصراف از جشنواره موسیقی فجر گرفتهاند از سر مواضع دلسوزانه برای شرکت در جشنواره منصرف شدند. اما به هر حال هر هنرمندی بنا به دیدگاه خود به ماجرا نگاه میکند که باید به آن احترام گذاشت. اما بنده معتقدم ما هنرمندیم و اگر اعتراضی هم نسبت به موضوعی داریم میتوانیم با زبان هنر اعتراض یا انتقادمان را عینیت بخشیم. به همین جهت بنده شخصاً ترجیح دادم تا در صحنه باشم و در اجرای موسیقی اگر هم نقدی دارم بیان کنم. شرایطی که فکر میکنم میتواند به جای انصراف فضای بهتری را در این شرایط ایجاد کند.
کنسرت گروه «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در تالار خلیج فارس بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
مهیار شادروان از خوانندگان مطرح موسیقی اصیل ایرانی است که تحصیلات خود در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانده است. وی از نوجوانی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تعلیم سه تار دیده و همزمان با ردیف آوازی عبدالله داومی به روایت و صدای محمود کریمی آشنا شده است. او از جمله هنرمندانی است که ردیفهای آوازی و شیوه منسوب به حسین طاهرزاده و نیز دورههای مرکب خوانی و عالی را نزد محسن کرامتی فرا گرفته است و از شاگردان برجسته وی به شمار میرود.
«عشق چیستی» به آهنگسازی فضل الله توکل، «خانه ام ابری است» به آهنگسازی سیامک جهانگیری، «گوشههای نهان صبح» به آهنگسازی سیروس جمالی، پوئم سمفونی «کاروان عشق» به آهنگسازی سعید اربانی، «عشق و شب و شیدایی» و حضور در چندین پروژه موسیقایی از جمله فعالیتهای او در عرصه موسیقی محسوب میشود.
اخبار
خسرو نشان مطرح کرد؛
جشنواره «موج» بینالمللی میشود
خسرو نشان مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد که از دوره آینده، جشنواره فیلم «موج» به صورت بینالمللی برگزار میشود.
چندی پیش کارگاه آموزش فیلمسازی خلاق محمدعلی سجادی کارگردان سینما در ادامه جشنواره فیلم کوتاه «موج» در کیش برگزار شد که طی آن هنرجویان مختلف در این کارگاه شرکت کردند.
این کارگاه در ادامه جشنواره فیلم کوتاه «موج» که شهریور امسال در کیش برگزار شد، شکل گرفت که محمدعلی سجادی آن را یک کارگاه مفید و زمینهای برای بروز استعدادها دانست.
در پی همین موضوع خسرو نشان مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من جشنواره را یک فرایند میدانم نه صرفا رویدادی که در یک مدت محدود یک هفتهای اجرا میشود. معتقدم جشنواره باید کارکردهای متعددی داشته باشد به همین دلیل یک بازنگری در سیستم برگزاری جشنواره انجام دادیم به این ترتیب که پیش از این، جشنواره محدود به فیلمهای کوتاه بود اما به نظرمان رسید در دوره بعدی ۲ تغییر بدهیم؛ یکی اینکه جشنواره سال آینده به صورت بینالمللی برگزار شود و دیگری اینکه ما تصمیم گرفتیم فیلمسازان کوتاه را تا اولین تجربه فیلمسازی بلندشان بدرقه کنیم بنابراین بخش فیلم اولیها را هم به رویدادهای جشنواره اضافه کردیم در واقع جشنواره سال آینده در ۲ بخش برگزار میشود که بخشی به روال سابق به فیلمهای کوتاه اختصاص دارد و دیگری «موج نو» که همان فیلم اولی هاست و هر ۲ قرار است به صورت بینالمللی برگزار شود. به همین واسطه بود که ما از الان شروع به برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینههای مختلف کردیم تا احتمالا بعدا به سمت تولید فیلمها و بعد حضورشان در جشنواره برویم به همین صورت کار جشنواره با برگزاری این کارگاهها آغاز شد.
وی افزود: به نظرم باید سابقه سالهای گذشته را از اتفاقی که قرار است سال آینده رخ دهد، منفک کرد یعنی تجربههای جدیدی را وارد نظام برنامهریزی جشنواره میکنیم چون پیش از این جشنواره با محدودیت امکانات رو به رو بود مدیریت هنری قائم به اشخاص داشت به ویژه فعالیتهای ابراهیم حصاری دبیر جشنواره به همین صورت بود. یعنی ایشان با دست خالی جشنوارهای را پایه گذاری کرده و توانسته است چند سالی به آن ادامه بدهد ولی الان موقعیت فراهم است و زمانش فرا رسیده است که این جشنواره پوست بیندازد، به سمتی برود که قوام پیدا کند و به صورت جشنواره قابل قبول دربیاید که این ناشی از اراده سازمان است؛ کسانی که به کمک مدیریت هنری سازمان آمدهاند و نظام فکری که شکل گرفته تا کارها بهتر پیش برود.
نشان عنوان کرد: واقعیت این است که وقتی نهادی صرفا فرهنگی و هنری عهده دار برگزاری یک جشنواره میشود، طبیعتا اهداف خاصی را دنبال میکند یکی از مهمترین هدفهای یک سازمان فرهنگی و هنری این است که به رشد و شکوفایی استعدادها کمک شود و زمینه گفتگو و ارتباط بین افراد را که موجب ارتقای کارشان میشود، فراهم کند. به نظرم جشنواره «موج» ضمن اینکه باید به این اهداف دست یابد، باید با اهداف سازمان سازگار باشد. نهادی با نام سازمان منطقه آزاد کیش در ذات خود یک نهاد اقتصادی است و کارکردهای اقتصادی دارد البته برای بهبود کارکردهای اقتصادی باید به جامعه بومی، محلی، منطقهای و ملی فکر کند که اینها جزو هدف گذاری ماست ولی نمیتوانیم بگوییم صرفا باید این کارها را انجام دهیم. امیدوارم با گفتگوهایی که در حال انجام است سازمان هم بتواند به اهداف خود دست. یابد به نظرم منطقه آزاد کیش مجموعه قابلیتهایی دارد که میتواند نقش مهمی را در اقتصاد هنر ایفا کند البته اینها در مرحله ایده است و نمیتوانم بگویم ما به ساختاری رسیده ایم که بتوانیم آن چیزی که امروز مطرح میکنم به زودی به آن دست یابیم ولی به نظرم این امکان وجود دارد که ما به مقوله سینما و فیلمسازی در جزیره کیش هم از دید یک هنر- صنعت نگاه کنیم و هم از دید اقتصادی. به همین دلیل فکر میکنم اگر لوازم و شرایط فراهم شود، جشنواره موفقی شکل میگیرد، روند فیلمسازی در اینجا بهبود و افزایش پیدا میکند، میتواند به چیزی فراتر از رشد و شکوفایی استعدادها فکر کند و به بازار فیلم در منطقه و قطبی برای فیلمسازی تبدیل شود.مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: طبق اطلاع من ۵۰ هتل در کیش جود دارد و ۵۰ هتل دیگر در حال ساخت است به همین میزان مراکز تجاری نیز شکل گرفته است به طوری که اولین مواجهه ما به عنوان یک مسافر با کیش، هتلها و مراکز تجاری آن است بنابراین سرمایه گذاران عمدهای در کیش هستند که سرمایه خود را معطوف به این جریانات اقتصادی کردهاند. اگر ما بتوانیم این ارتباط را به لحاظ سازمانی با سرمایه گذاران برقرار کنیم آن موقع حجم زیادی از سرمایه به موضوعات هنری از جمله فیلمسازی معطوف میشود و اگر این موضوع تحقق پیدا کند واقعا دور از دسترس نیست که اینجا به قطب سرمایه گذاری در فیلمسازی و بازار فیلم تبدیل شود البته اینها ایدههایی است که به سادگی قابل دسترسی نیست و احتیاج به تعامل درون سازمانی و ورود بخش خصوصی دارد. ما در آسمان سیر نمیکنیم و باید به واقعیتها و محدودیتها هم توجه کنیم ولی باید جرقهای از این کارها را در جشنواره بزنیم. ضمن اینکه ما آمادگی داریم با همکاری سایر نهادهای سینمایی تولید مشترک داشته باشیم.
وی در پایان درباره دیگر تغییر جشنواره «موج» عنوان کرد: با توجه به اینکه در اینگونه جشنواره تعداد جوایز افزایش پیدا میکند و ارزش مادی آنها پایین میآید، ما میخواهیم به جای اینکه در بخشهای مختلف جوایز متعدد بدهیم کاری کنیم حجم مالی جوایز افزایش پیدا کند.
«بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» منتشر شد
«بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» نوشته رضا ترنیان توسط نشر روزنه منتشر شد. در این کتاب بازتابِ واژگان و نحو زبان را در سه الگوی هویت، قدرت و دانش بررسی شده است.
پژوهشی و تحلیلی «بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» نوشته رضا ترنیان، توسط نشر روزنه در دیماه سال جاری در ۲۳۶ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان به چاپ رسید و روانه بازار کتاب شد. این اثر سه فصل دارد که به بررسیِ واژگانی، نحوی و تحلیل انتقادی هویت و قدرت و دانش در هشت اثر بهرام بیضایی پرداخته است.
بهرام بیضایی از جمله نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات نمایشی و سینمای ایران است. او در نوشتههایش از ابتدا بر روی سه محور اسطوره، حماسه و تاریخ تمرکز کرده و با تلفیق این عناصر آثار متنوعی در ادب معاصر فارسی پدید آورده است. بیضایی همواره به کمک جابهجایی اساطیر و تداوم آن در متون ادبی و تاریخی کلاسیک فارسی، راوی و آفرینشگر نوینی در ادبیات امروز ایران است. او با ایجاد تردید، شک و پرسشگری در آثارش، درنگی در اندیشههای ما ایجاد میکند که جای تعمق و بررسی چندین باره دارد. وی ضمن حفظ درونمایه آثار کهن ادبی، زبان را در خدمت نگاه اجتماعی امروز درمیآورد. این کتاب با تحلیل هشت اثر بهرام بیضایی - به شیوه انتقادی- بر آن است تا بازتابِ واژگان و نحو زبان را در سه الگوی هویت، قدرت و دانش بررسی کرده و با تبیین و تفسیر آن زوایا و لایههای تو در توی آثار این نویسنده را به خوانندگان نشان دهد.
بهرام بیضایی در نمایشنامهنویسی ایران نامی شناختهشده است، او از دهه سی خورشیدی به نویسندگی پرداخته است. آثارش نشان دهنده زوایای پنهان فرهنگ این سرزمین است. آثار او از جریان خروشان اسطوره و حماسه و تاریخ میگذرد و ضمن بیان روایات و داستانهای ایرانی، با حفظ درونمایه اصلی داستان، آنها را در شکل درام یا نمایشنامه برای خواننده امروز دوبارهخوانی میکند؛ وی با به کارگیری واژگان و نحو کهن زبان فارسی، بُعدی باستان گرایانه به زبان امروز بخشیده است. او به این شیوه مولفههای فردی، اجتماعی، جنسیت، جغرافیایی، سن و… را در تجلی زبان و تبلور آن در امر اجتماعی تحول بخشیده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19042/74400
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19042/74401
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19042/74402
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19042/74403
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19042/74404
|
عناوین این صفحه
- مسئولان نیازهای کودکان مناطق سیلزده را بشناسند
- آغاز نشست رسانهای سی و پنجمین جشنواره «موسیقی فجر»
- میوه تلخ «درخت گردو»
- اخبار
- اخبار