|
تفاوت «خون شد» کیمیایی با «قیصر»
زنانی که جایگاهشان تقلیل یافت
آرش خوش خو در برنامه «نقد سینما» بیان کرد که در فیلم «خون شد» نوعی تقلیل یافتن جایگاه زنان دیده می شود.
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری، شب گذشته دوشنبه ۲۱ بهمن، در نهمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور منتقدان و کارشناسان مختلف روی آنتن شبکه پنج رفت.
این ویژهبرنامه با بررسی فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی شروع شد در این بخش امیر مافی و آرش خوشخو درباره فیلم گفتگو کردند.
خوشخو درباره این فیلم گفت: جایگاه مسعود کیمیایی بهواسطه فیلمهای مهمی که ساخته، جایگاه ویژهای نزد من است. دلبستگیای که به «دندان مار»، «سرب»، «قیصر» و «رضا موتوری» و بعدتر «سلطان» دارم مصداقی برای جایگاه است. بهترین صحنههای سینمای ایران در فیلمهای آقای کیمیایی است، که میتوانیم تکتک عقب برویم و همه آنها را مرور کنیم. البته در این میان «خون شد» را دوست نداشتم شاید این مشکل آقای کیمیایی نیست، من ارتباط برقرار نکردم چند نکته منفی دارد و یکی دو نکته مثبت.
وی ادامه داد: نکته مثبت و مهم فیلم بازی فوقالعاده سعید آقاخانی است که به نظرم حق او خورده شده زیرا بازیگر بسیار خوبی در کلام و بیان است، فیلم «خون شد» خیلی به وسترن ادای دین دارد، در صحنهای که شخصیت منفی داستان در حال هیزم خرد کردن است دقیقاً مثل فیلمهای وسترن عمل کردند، اما از نکات منفی کار و نکتهای که من را خیلی آزار میداد این بود که تمام زنان فیلم تباهشده هستند، یا معتادند یا فلج جسمی، یا بدنام! و شدیداً ضعیفاند و منتظر یک مرد با چاقوی در دست هستند که نجاتشان دهد. این دیدگاه خیلی قدیمی است، آقای کیمیایی یکزمانی جلوتر از همه بودند ولی الآن نمیدانم چه غیظی و چه خشمی در وجودشان وجود دارد، که پرداخت ایشان اینقدر قدیمی است.
مافی نیز در ادامه این بحث بیان کرد: فیلم «خون شد» تداوم قیصر است و انگار میخواهیم «قیصر» را پنجاه سال بعد بسازیم. من این فیلم را بیشتر از فیلمهای قبلی آقای کیمیایی دوست دارم به این دلیل که تحت هر شرایطی باید خانه حفظ شود، و لو اینکه برای حفظ خانه، خون ریخته شود. باید مبارزه کنیم و ناموسمان را به خانه برگردانیم. هرکسی که اضافی و معلوم نیست برای چه به خانه آمده را باید دور کرد، این خط اصلی فیلم برایم ارزشمند است.
آرش خوشخو در ادامه نقد فیلم « خون شد» گفت: این خط اصلی که درباره «خانه» بیان کردی بهخودیخود جذاب است ولی در کار درام و وقتی فیلم میشود، مجموعهای از روابط و داستانها شکل میگیرد که زننده است. دفاع از خانه و ناموس ارزشمند است اما شکل پرداختش و این چاقوکشیهای مداوم و بیهوده و برخی ناعادلانه و عجیب، از یک قهرمان کیمیایی بعید است. مفهوم خانه/ وطن در فیلمهای کیمیایی همیشه خیلی مقدس بوده و در این فیلم به نظرم خشونت بیدلیل و زننده، یک نقطهضعف فیلم است. نگاه آقای کیمیایی به زنان، از معنای ناموس عبور میکند و یک نوع تقلیل دادن جایگاه زنان شکل میگیرد. این نوع نگاه به نظرم بدنه نگاه در فیلم فارسی قدیم است و وقتی وارد فیلمهای کیمیایی میشود زننده میشود و نباید با آن مفهوم ناموسپرستی و وطنپرستی ترکیب شود، یادمان باشد که زمانی که «قیصر» ساخته شد اولاً به لحاظ دراماتیک فوقالعاده فیلم قوی و قدرتمندی بود و به لحاظ ساختار خیلی فیلم قوی است، «قیصر» دعوت به خیزش میکند، اینکه خودتان شخصاً باید حق خودتان در آن جامعه جنگلی بگیرید. برای همین «قیصر» در آن زمان آنقدر آوانگارد و جلو بود، اما ۵۰ سال بعد چرا به اینجا رسیدند؟ در سال ۷۸ در فیلم «اعتراض» آقای ارجمند چاقوی خودش را میاندازد و این خیلی مفهوم خوبی بود اما پناه بردن دوباره به چاقو زیاد برای من خوشایند نبود.
در بخش بعدی برنامه فیلم «من میترسم» بهنام بهزادی با حضور علیاکبر عبدالعلیزاده و امیر مافی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
عبدالعلیزاده در مورد «من میترسم» گفت: «من میترسم» به نظرم فیلمنامه بهروز و به موقعی دارد، داستان فیلم داستان قدرت و هیولای درون است و به نظرم آقای بهزادی در این فیلم موفق بوده است.
مافی نیز در ادامه بیان کرد: فیلم «من میترسم» به موضوع خیلی مهم انسانشناختی میپردازد ما با یک شاعر روبرو هستیم که وقتیکه قدرت در اختیارش قرار میگیرد، تبدیل میشود به یک شخص ظالم. ازاینجهت فیلم «من میترسم » نشان میدهد یک انسان در یک بزنگاه درجایی که قدرت در دست دارد و ناظری نیست که این قدرت را تحدید کند دچار فساد میشود.
در بخش نقد دانشجویی این برنامه نیز جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران به روال معمول برنامه بهنقد و بررسی فیلم «مغز استخوان» پرداختند. در بخش سوم این برنامه تلویزیونی نیز فیلم «دشمنان» با حضور علی درخشنده کارگردان و بهروز بادروج فیلمبردار و سینوهه دانشمند بازیگر فیلم بررسی شد.
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری، در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هر شب بعد از اخبار سراسری روی آنتن شبکه پنج میرود و تکرار آن نیز ۱۳:۳۰ روز بعد پخش میشود.
تاکید صداوسیما بر معرفی چهره مردمی سال ۹۸
مدیران سیما و برخی مسئولان در نشست شورای هماهنگی و سیاست گذاری چهره مردمی سال ۹۸ بر استفاده از ظرفیت های رسانه ملی و سایر نهادها در بسط و گسترش این طرح در ابعاد ملی تاکید کردند.
به گفته روابط عمومی معاونت سیما، نشست شورای هماهنگی و سیاست گذاری چهره مردمی سال ۹۸ با حضور معاون سیما، سعید اوحدی دبیر شورای هماهنگی چهره مردمی سال، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران، مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مهراله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش، محمد خدادی معاون وزیر ارشاد، حبیب رضا ارزانی دبیر کانون های مساجد، برنا فیروزی مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست صداوسیما، محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صداوسیما و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی سیما و جمعی از مهمانان و اصحاب رسانه امروز ۲۱ بهمن برگزار شد.
مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی در دومین نشست شورای هماهنگی و سیاست گذاری چهره مردمی سال ۹۸ گفت: اقدام شبکه یک سیما در انتخاب و معرفی چهره برگزیده سال در حوزه های مختلف قابل قدردانی است. این شبکه تلاش دارد افرادی که در بطن جامعه با تلاش و همت خود کارهای بزرگ و مهمی انجام می دهند، اما به هر دلیلی اقداماتشان آن طور که شایسته است دیده نشده است.
میرباقری بیان کرد: همان طور که در بیانه گام دوم مقام معظم رهبری بر نقش اساسی جوانان در حل مسائل و مشکلات تاکید شده است امیدواریم این حرکت رسانه ملی نمود و نمادی برای ساماندهی کردن این نیروهای جوان و دغدغه مند در حل مسائل کشور باشد.
برنا فیروزی مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان صداوسیما هم در این نشست با توجه به اینکه شناسایی و معرفی چهره های برتر مردمی رویداد بسیار مهمی است گفت: انتظار از رسانه ملی در این خصوص، وظیفه ما را سنگین تر می کند.
فیروزی افزود: راهی را که آغاز شده است با دقت و جدیت به پیش می بریم و قطع به یقین این برنامه یکی از مهم ترین رویدادهایی است که در راستای اهداف بلند رسانه در تعمیق نگرش عمومی و ایجاد مرجعیت برای الگو بخشی اجتماعی محسوب می شود و موجب تغییر ذائقه مردم در بهره گیری و تعریف چهره ها شود.
حجتالاسلام ارزانی دبیر کانون های فرهنگی مساجد نیز اقدام رسانه ملی را برای معرفی چهره های تاثیرگذار، یک حرکت هوشمندانه توصیف کرد که می تواند در راستای تحقق بیانیه گام دوم رهبری، بسیار موثر باشد.
مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما هم این نشست عنوان کرد: انتخاب چهره مردمی سال از سوی رسانه ملی، برای چهره سازی، الگوسازی مردمی و نمادین کردن ارزش های اجتماعی طراحی شده و امسال هم در طراز ملی دیده شده است.
چهره مردمی سال قرار است امسال برای دومین سال چهره های موفق و امید بخش در سراسر کشور را شناسایی و معرفی و برترین ها را به رای مردم بگذارد.
معرفی آثار راهیافته به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش
۱۳ اثر برای حضور در بخش مسابقه دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش پذیرفته شدند.
عباس نجاری دبیر دومین جشنواره تئاتر کیش از نهاییشدن حضور ۷ نمایش در بخش کافه ای و ۶ نمایش در بخش ساحلی در بخش مسابقه این دوره از جشنواره خبر داد. هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر کیش، متشکل از پیام لاریان، حمیدرضا نعیمی، مرتضی میرمنتظمی و عبدالرضا شیبانی (ناظر هیات داوران) بعد از بررسی و تماشای آثار ارسالی، نمایش های پذیرفته شده نهایی را معرفی کردند. هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر کیش پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله بازبینی، ۱۳ نمایش را به صورت قطعی برای حضور در این جشنواره انتخاب کرد. این هیات همچنین ۵ نمایش را به عنوان رزرو معرفی کرد.
در بخش نمایش های کافه ای:
۱. نمایش بلیط قطار، کارگردان: محمد میرزاپور/ کرج
۲. نمایش تولد نقال، کارگردان: رادمهر کشانی/ اصفهان
۳. نمایش حیات خانه ما، کارگردان: وحید خسروی/ کرمانشاه
۴. نمایش درون سوزی، کارگردان: احسان خیرمند/ تهران
۵. نمایش سرنوشت از سرنوشت، کارگردان:یسنا پورسینا/ تهران
۶. نمایش مرا میشنوی؟ نه،ک ارگردان: محسن سالاری/ تهران
۷. نمایش مضرات دخانیات، کارگردان: مقداد کامیاب اسلامی/ تهران
سه نمایش زیر در این بخش به صورت رزرو و به ترتیب اولویت زیر اعلام شده است:
نمایش وقتی لیلا مرد، کارگردان: مریم چوری/ بندر ترکمن
نمایش مرد عوضی، کارگردان: صالح علوی زاده/ تهران
نمایش اولدوز و کلاغ ها، کارگردان: رامین کهن/ تهران
همچنین هیات انتخاب در بخش نمایش های ساحلی ۶ نمایش زیر را به صورت قطعی معرفی کرد:
۱. نمایش بیا جلوتر، کارگردان: سجاد باقری/ تهران
۲. نمایش تن هایی که مانع دیده شدن می شوند، کارگردان: سعید ارغوانی/ تهران
۳. نمایش زار، کارگردان: مارال ایزدبخش و احمد جعفری/ بوشهر
۴. نمایش مرا ببوس، کارگردان: گوان مهر اسماعیل پور/ کرج
۵. نمایش مکبث، کارگردان: علی حسینی/ قم
۶. نمایش هوزا/ کارگردان: محمد سلامتی هرمزی/ جزیره هرمز
هیات انتخاب در این بخش ۲ نمایش زیر را به صورت رزرو و به ترتیب اولویت معرفی کرد:
نمایش ساحل آنا، کارگردان: مجید محمدی پناه/ نیشابور
نمایش بیست دقیقه با ناهید، کارگردان: نازیلا امینی/ بوکان
جشنواره تئاتر هامون از نیمه گذشت
نخستین جشنواره تئاتر هامون که از ۱۵ بهمن آغاز به کار کرده است از نیمه گذشت و ۲۶ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.
نخستین جشنواره تئاتر هامون کار خود را در سالن تئاتر هامون با حضور ۲۲ نمایش آغاز کرده و بر اساس زمانبندی اعلام شده در هر روز ۲ نمایش در سانسهای ۱۸:۳۰ و ۲۱ روی صحنه رفته است. تا کنون بیش از نیمی از اجراهای این جشنواره در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
«سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصراللهی، «اختلال» به کارگردانی محمد نژاد، «در باب مضرات کلفت بودن» به کارگردانی محمدرضا آگاه، «دسترس» به کارگردانی علیرضا مهران، «چاقوی دم کرده شب» به کارگردانی سمانه شعبانی، «صدای انسانی» به کارگردانی رضا رجایی، «چهرازی» به کارگردانی مهدی راستی، «امان» به کارگردانی سید مجتبی جدی، «عطر سیب، طعم خون» به کارگردانی بابک سعیدیان، «دوستان کمدی» به کارگردانی امیرمحمد ابراهیمی، «پنهانخانه پنجدر» به کارگردانی آرش فلاحتپیشه و «مثال نقض» به کارگردانی بهار توفیقی نمایشهایی هستند که تا کنون روی صحنه رفتهاند.
سینا نصراللهی نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» علت حضورش در جشنواره تئاتر هامون را اینگونه توضیح داد: تمرین این کار را پیشتر شروع کرده بودم و بهار امسال در تالار مولوی اجرا شده بود، اما زمانی که با فراخوان نخستین جشنواره هامون مواجه شدیم، دیدیم که این جشنواره سفارشی و فرمایشی نیست و کاملا بی طرف است. تنها جایی که می توانیم «سگ سورتمه» را اجرا کنیم همین جشنواره است. اعتبار این جشنواره به واسطه حضور دبیر و دبیرخانه آن هم اعتمادی در ما ایجاد کرد که به آن بپیوندیم.
محمد نژاد نویسنده و کارگردان نمایش «اختلال» که در نخستین روز از جشنواره تئاتر هامون به صحنه رفت، گفت: در تمام جشنوارههایی که شرکت کردم، جشنوارهای به خوبی و منظمی جشنواره تئاتر هامون ندیدم. واقعا خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم و در مورد کار هم، خوشبختانه استقبال تماشاگران خوب بود و ظاهرا از کار راضی بودند.
وی درباره نمایشش توضیح داد: مدتها قبل خودم شاهد همان صحنه اذیت و آزار شخصیتی که داستانش در نمایش هست، بودم که منجر به از دست دادن چشم آن فرد شد و این اتفاق ذهن من را درگیر کرد که این انسانها چقدر تنها و غریب هستند و چرا ما این افراد را از جامعه طرد میکنیم؟ و چرا ما برای این افراد از لفظ انتقام طبیعت استفاده میکنیم؟ پس به نظرم آمد که باید هر چه سریعتر جلوی این فاجعه انسانی گرفته شود.
محمدرضا آگاه نویسنده و کارگردان نمایش «در باب مضرات کُلفَت بودن» که از نوشهر در دومین روز جشنواره هامون روی صحنه رفت، مهم ترین دغدغه خود را طرح سؤال برای مخاطب عنوان کرد و یادآور شد: در سال آینده به عنوان نفر اول در جشنواره هامون شرکت خواهم کرد و به احترام مسئولان آن کلاه از سر برمیدارد و تمام قد میایستم. البته نترس بودن جشنواره تئاتر هامون من را جذب این رویداد کرد و نگاه غیرسیستماتیک و رویکرد حمایتی این جشنواره نسبت به جوانان و کارهای شهرستانی تفاوت اصلی آن در قیاس با دیگر جشنوارهها و رویدادهاست. سمانه شعبانی کارگردان نمایش «چاقوی دم کرده شب» از کرج نیز معتقد است که نقشها خودشان بازیگر را صدا میزنند و برای همین بازیگران این نمایش چندین بار تغییر کردند و نهایتا نقشها به صاحبانشان رسید. وی درباره اجرایش در جشنواره تئاتر هامون عنوان کرد: خوشبختانه این نمایش با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. کار روی این نمایش را از ابتدا برای جشنواره هامون شروع کردم. به شدت متن و اجرای سخت و سنگینی بود و خیلی ها بعد از اجرا از من پرسیدند که چند سال تمرین کرده بودید؟ اما ما فقط نزدیک به یک ماه و نیم تمرین کردیم. از زمانی که فراخوان آمد، کار را شروع کردیم که البته چند نوبت تغییر بازیگر هم داشتم که روند کار را متوقف کرد اما خوشبختانه با تمرینات فشرده و طولانی و گروه بسیار قوی و خوبی که روی صحنه و پشت صحنه داشتم، کار به خوبی اجرا شد و تماشاگران راضی بودند.رضا رجایی کارگردان نمایش «صدای انسانی» که از ارومیه در سومین شب جشنواره هامون روی صحنه رفت، جشنواره هامون را بستری میداند که در آن همه در انتفاعی جمعی از دانش یکدیگر بهرهمند میشوند. او معتقد است با وجود فرصت کوتاه و اینکه نمایشش از ارومیه آماده شده بود، از تک اجرایش برای این جشنواره رضایت دارد. نخستین جشنواره تئاتر هامون تا بیست و پنجم بهمن ماه همچنان میزبان ۱۰ اثر نمایشی دیگر است و مراسم اختتامیه آن روز بیست و ششم بهمنماه با معرفی برگزیدگان آثار صحنهای و نمایشنامهنویسی برگزار خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19076/74550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19076/74551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19076/74552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19076/74553
|
عناوین این صفحه
- زنانی که جایگاهشان تقلیل یافت
- تاکید صداوسیما بر معرفی چهره مردمی سال ۹۸
- معرفی آثار راهیافته به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش
- جشنواره تئاتر هامون از نیمه گذشت