|
از بوی کباب لوله ای تا عروسی در لیموزین!
نمایشگاهی که قرار بود تخصصی به صنایع دستی و گردشگری بپردازد حالا با لیموزینی که برای عروسی کاربرد دارد و بوی کبابی که در میان مذاکره کنندگان گردشگری دلبری می کند، به مدت 4 روز برپا شده است.
امسال سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با سی و سومین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی با هم در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران ترکیب شده است و از روز ۲۳ بهمن ماه افتتاح شد و تا روز ۲۶ بهمن نیز ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه گردشگری امسال پس از ۱۲ دوره به مجری جدید که سابقه برپایی نمایشگاههایی در باکو و عراق در حوزه گردشگری سلامت را داشته واگذار شد. علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در نشستی با تورگردانان کشور که در روز اول بهمن ماه برگزار شده بود، گفت: برخی میگفتند که فردی چندین سال هست که نمایشگاه گردشگری تهران را برگزار میکند و سود زیادی میگیرد ما جلوی آن را گرفتیم و به شرکت خودمان دادیم که منافع شخصی نیز پشت آن نباشد و اگر سودی حاصل میشود نیز به حوزه گردشگری برگردد.
ترکیبی که هیچ وقت دلیلش را نگفتند
حالا مجری جدید که همه چشم به عملکردش دوختهاند، میبایست نمایشگاه گردشگری را با نمایشگاه صنایع دستی ترکیب میکرد در واقع دو نمایشگاه در یک نمایشگاه. تصمیمی که هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد، چرا به این شکل برگزار میشود آن هم به رغم تاکید وزیر میراث فرهنگی که میگفت باید جشنوارهها و نمایشگاهها را بیشتر برگزار کنیم تا شادمانی به کشور برگردد! حالا خود او در تصمیمی دو نمایشگاه صنایع دستی که در اسفند برگزار میشد را با نمایشگاه گردشگری ترکیب کرده است.
صرفاً جهت فروش
در هر حال این برنامه چهار روزه همزمان با سرمای زیاد شهر تهران برپا شد و به رغم اینکه کمتر کسی فکر میکرد در فضای باز نمایشگاه افراد زیادی حضور پیدا کنند اما همچنان مردم از این برنامه استقبال کردند به خصوص از فضای باز محوطه که مملو از غرفههای فروش سوغات و خوراکی استانها بود. از کباب لولهای و کباب سبزیجات گرفته تا پیتزای فوری و فلافل و آش کشک و دوغ محلی و حلوای ارومیه.
تبلیغ لیموزین عروسی به جای خودروهای سفر
بوی کباب محوطه باز ورودی سالنهای ۴۱ و خلیج فارس و ۴۰ را پر کرده بود و دل هر رهگذری را میبرد ولی برای آنها که داخل این سالنها بودند بوی کباب از یک ساعتی به بعد آزار دهنده شده بود به نحوی که غرفه داران میگفتند در پایان روز به جای عطر بوی کباب گرفتهایم!
در همان محوطهای که سالها بساط چادرهای مسافرتی و خودروهای آفرود و کاروانهای سفر برپا بود جایشان را سوغات و خوراکیها گرفته بود و یک اتوبوس گوجهای رنگ که به ابتکار راننده و مالکش داخل آن تغییر دکور داده شده بود؛ به عنوان اولین لیموزین ایران برای اجاره و استفاده در جشنها و مراسم عروسی تبلیغ میکرد.
امضاهایی برای همدلی با چینیها که با یک اشاره پاک میشد
امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چین، به پاس همدلی با مردم این کشور و جلوگیری از اتفاقاتی که گاهاً باعث آزردن خاطر گردشگران چینی در سراسر جهان شده است، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی بنری را تهیه کرده بود که در آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی عبارت «قوی باش ووهان» و هشتگ «ویروسها میمیرند مهربانی هرگز» با یک بیت از شهر سعدی (بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند) و تصاویری از دیوار چین و تخت جمشید به عنوان میراث جهانی دو کشور درج شده بود. در فضای خالی آن نیز افراد مختلف امضا میکردند. یکی از امضاها متعلق به وزیر میراث فرهنگی بود که به زبان فارسی آرزوی روزهای خوش و سلامتی را کرده بود! بخشی از این پیام و امضا به دلیل استفاده از ماژیک وایت برد و استفاده از بنر تا چند ساعت بعد پاک شد!
سفیر چین نیز یکی دیگر از امضا کنندگان بود که در مراسم افتتاح نمایشگاه به همراه مسئولان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی یک صدا شعار زنده باد ووهان را سردادند. حالا آن طور که معاونت گردشگری گفته میخواهند این بنر را به شهر ووهان چین بفرستند تا در یکی از میادین شهر نصب شود منتها اگر این اتفاق بیفتد و تا آن زمان همه امضاها پاک نشود!
گاو چوبی زنگوله دار هدیه به وزیر
وزیر میراث فرهنگی برای اینکه نشان دهد به موضوع گردشگری و صنایع دستی خیلی اهمیت میدهد، چند ساعتی را در نمایشگاه وقت گذراند و از غرفهها دیدن کرد حتی در غرفه استان همدان نیز او را پای چرخ سفالگری نشاندند. در این میان او به غرفه کشور سوئیس نیز رفت که به صورت ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود و با سفیر و نماینده سابق اطلاع رسانی گردشگری ایران در سوئیس نیز صحبت کرد. مدیر بازاریابی بازارهای نوظهور سوئیس نیز به علی اصغر مونسان یک گاو چوبی زنگوله دار هدیه داد.
جوجه سیمرغ ۷ پر
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، وقتی از وزیر میراث فرهنگی و استانداران کرمانشاه و قزوین دعوت شد تا روی سن بروند، تازه کلیپی از جاذبههای ایران پخش شد و افراد حاضر روی سن بلاتکلیف مانده بودند چه کنند آن هم جلوی سفرای کشورهای خارجی. جدا از اینکه هنگام سخنرانی مشکلاتی در میکروفن سخنرانان به وجود میآمد و رونمایی از چندین اثر که همه آنها با پارچه پوشانده شده بود، فضای سالن و صحنه اصلی را نازیبا کرده بود.
آن چیزی که زیر پارچهها تا پایان سخنرانیها پنهان شده بود، سیمرغی قلمزنی شده به رنگ نقرهای بود که طرح آن قرار است به عنوان برند ملی به جهان معرفی شود سیمرغی ریزنقش با ۷ پر.
این همان برندی است که وزیر میراث فرهنگی و معاون گردشگری او بارها گفته بودند برای طراحی آن از اساتید و صاحبنظران زیادی نظرخواهی شده است و یک سال کار مدام و مطالعه روی آن صورت گرفت. حالا این سیمرغ روی همه بنرها و پوستر با رنگ آبی درج شده است. بنری که نتوانست نظر فعالان گردشگری را در این مراسم جلب کند.
اثر دیگر تابلویی برای امضای مسئولان پای تمبر یادبود نمایشگاهی بود که هر سال از آن رونمایی میشود.
ظرف میوه خوری جور بی توجهی به صنایع دستی را کشید
اثر پنهان شده دیگر، یک ظرف میوه خوری کریستال ساخته شده با استفاده از تکنیک سه لایه بود تا حضورش روی سن جبران کمبود توجه به صنایع دستی در مراسم افتتاحیه را کرده باشد. مراسمی که بیشتر برای افتتاح نمایشگاه گردشگری ترتیب داده شده بود تا صنایع دستی چون در سخنرانی وزیر میراث فرهنگی نیز تنها چند جمله به صنایع دستی اختصاص داده شد و معاون صنایع دستی نیز اصلاً در میان سخنرانان حضور نداشت.
تلفیق موسیقی و رقص و مذاکره
این نمایشگاه که هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ برپاست در بخشهای مختلف نمایشگاه بین المللی تهران میزبان مردم و متخصصان این حوزه است. مردمی که آمدهاند تا از رقصها و خوراک و هر آنچه که مربوط به سفرهای نوروزی شأن است استفاده کنند تا فعالان گردشگری که بتوانند در میان این فضا اگر موسیقی بگذارد مذاکراتی هم با هم صنفان خود انجام دهند. چون در میان غرفهها آنچه که چند سال مورد انتقاد فعالان گردشگری امسال باز هم ادامه دارد. آن هم موضوع همخوانی موسیقی در میان غرفههای تخصصی گردشگری است. صدای موسیقی که در برخی از غرفهها پخش میشود، اجازه نمیدهد افراد با هم گفتگوی راحتی داشته باشند. توجه به این موضوع تنها چند سال رعایت میشد. ولی اکنون یک غرفه در حال رقص و پایکوبی است و دیگری در حال گفتگو برای انجام یک قرارداد!
غرفههای یکسان و بدون طراحی ویژه
اگرچه در سالهای اخیر غرفه سازی هایی برای جذابیت بیشتر این نمایشگاه انجام میشد، اما امسال همه غرفهها در همه بخشها و سالنها ساده بودند. انگار که هیچ کسی طرح ویژه ای برای غرفه سازی نداشت. حتی پاویون وزارت میراث فرهنگی نیز با اینکه فضای زیادی گرفته بود ولی این غرفه سازی انجام نشد و همه غرفهها شبیه به هم بودند. مگر با چیدمان وسایلی که آنها را متمایز از غرفه کناری میکرد!
زمین یخ زده و احتیاط بازدیدکنندگان هنگام ورود به نمایشگاه
بخش مربوط به گردشگری الکترونیک نیز تجمیعی از فعالان گردشگری است که در حوزه آنلاین و فضای مجازی و اپلیکیشنهای گردشگری فعالیت میکنند و هر کدام سعی کرده اند محصولی را به این نمایشگاه برای عرضه و معرفی بیاورند سالنی که در واقع غرفه دارانش نه خلاقیتی برای ارائه محصول داشته اند و نه اپلیکیشن ویژه ای طراحی کرده بودند. جالب اینجاست که وقتی از هر کدام درباره محصول تولیدی شأن پرسیده میشود، همه از منحصر به فرد بودن آن سخن میگویند. مانند هر سال چند غرفه برای رزرو آنلاین مراکز اقامتی و پروازها حضور دارند که همگی سعی میکنند، تعداد مراکزی که در سیستم آنلاین خود دارند را نسبت به دیگری بالاتر اعلام کنند. به عنوان نمونه یکی از آنها در حوزه رزرو اقامتگاههای بوم گردی اعلام میکند که با بیش از ۴ هزار بوم گردی در تماس است و سیستم رزرو آنلاین این بوم گردیها را ارائه میکند. این درحالی است که پس از نصب اپلیکیشن مربوطه، مشخص میشود، صاحب این فناوری هر کدام از اتاقهای یک خانه بوم گردی را یک خدمت معرفی کرده است. درحالی که در شهری مانند اصفهان تنها با ۵ بوم گردی کار میکند!
MAJESTIC یا glorious؟
روی پوسترهای نمایشگاه شعار ایران باشکوه درج شده و عبارت انگلیسی آن هم MAJESTIC به معنای شگفت انگیز ذکر شده است این درحالی است که باشکوه در زبان انگلیسی glorious ترجمه میشود. البته که به گفته معاون گردشگری قرار است این شعار با بازدیدکنندگان از نمایشگاه به شور گذاشته شود و همه نظرشان را بدهند تا یک شعار قطعی طراحی شود.
آغاز به کار نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر
نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، بعد از ظهر پنجشنبه ۲۴ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران آغاز به کار کرد.
نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر همچون ادوار گذشته از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و این بار به ریاست سیده مرضیه شفاپور دبیر این کارگروه، از بعد از ظهر امروز؛ پنجشنبه ۲۴ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.
سیده مرضیه شفاپور؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علیاصغر کاراندیش؛ معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنی چند از سفرای کشورها، دبیران، هیئت داوران و ستاد اجرایی نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر و جمع کثیری از فعالان عرصه مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه این رویداد حضور داشتند.
نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر نیز همچون سنوات گذشته در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار میشود که براین اساس در بخش رقابتی از میان ۷ هزار و ۷۳۴ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، منتخبان آنها به تشخیص هیئت ارزیاب و انتخاب، در طول مدت برپایی جشنواره در معرض دید عموم علاقهمندان قرار گرفته و مورد داوری نهایی قرار خواهند گرفت.
از میان مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، آمار تفکیکی هر بخش به شرح زیر است:
بخش علمی و دانشگاهی؛ ۱۵۳ پایان نامه و مقاله
بخش طراحی پارچه و روسری؛ بالغ بر ۳۰۵ اثر
بخش تصویرسازی و طراحی لباس؛ یک هزار و ۳۲۱ اثر
بخش مجموعه سازی؛ بالغ بر ۷۰ اثر
بخش عفاف و حجاب؛ ۳۱۶ اثر
بخش پوشش سر؛ ۵۱۲ اثر (۱۶۲ اثر فیزیکی)
بخش لباس بانوان؛ دوهزار و ۶۱۴ اثر شامل ۸۰۹ اثر در بخش لباس اجتماع بانوان، ۸۰۵ اثر در بخش لباس مجلسی و بالغ بر یک هزار اثر در بخش لباس کاربردی
بخش لباس آقایان؛ ۳۰۶ اثر شامل ۲۲ اثر لباس اجتماع و ۸۴ اثر لباس مجلسی و ۲۰۰ اثر لباس کاربردی
بخش کیف و کفش؛ بالغ بر ۴۰۰ اثر
بخش زیورآلات؛ بالغ بر ۸۰۰ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره واصل شد.
از میان آثار رسیده به جشنواره این تعداد از آثار در بخشهای مختلف جشنواره به نمایش درآمده و در معرض دید عموم قرار گرفته اند:
بخش علمی و دانشگاهی؛ ۹۵ اثر در بخش پایان نامه، ۵۲ اثر در بخش مقالات
بخش طراحی پارچه و روسری؛ بالغ بر ۶۵ اثر در بخش طراحی پارچه
بخش تصویرسازی لباس؛ ۹۰ اثر
بخش مجموعه سازی؛ ۲۸ مجموعه
بخش عفاف و حجاب؛ ۳۱۶ اثر
بخش پوشش سر؛ ۱۰۴ اثر
بخش لباس بانوان؛ ۱۰۸ اثر در بخش لباس اجتماع بانوان، ۱۰۵ اثر در بخش لباس مجلسی و ۲۰ اثر در بخش لباس کاربردی
بخش لباس آقایان؛ به دلیل نرسیدن آثار به حد نصاب، نمایش آثار در این بخش منتفی شد.
بخش کیف و کفش؛ ۱۲۰ اثر در بخش کیف و ۱۵۰ اثر در بخش کفش
بخش زیورآلات؛ ۲۰۰ اثر شامل ۱۵۰ طرح و ۵۰ اثر فیزیکی
همچنین در بخش غیررقابتی نیز جشنواره امسال شاهد حضور مؤسسات، برندهای حوزه مد و لباس کشور در قالب برپایی غرفه است که هر یک به فراخور آخرین دستاورد و محصولات خود را در حوزه مد و لباس به نمایش درآورده اند.
برپایی کارگاههای آموزشی، نشستها و همچنین برگزاری پنلهای تخصصی و گفت و گوی کارشناسی در حوزه مد و لباس کشور از جمله دیگر بخشهای این جشنواره است که از سوی ستاد برگزاری جشنواره برنامهریزی شده است.
این دوره از جشنواره مد و لباس فجر در بخش بینالملل پذیرای طراحان و فعالان این عرصه از ۹ کشور جهان شامل بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هندوستان و اندونزی است که با رویکرد پژوهشمحور و بهمنظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بهویژه کشورهای مسلمان، نمایندگان آنها در این دوره از جشنواره حضور دارند.
یادآور میشود، نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر تا ۲۹ بهمن در بوستان گفتگو به کار خود ادامه خواهد داد و علاقهمندان میتوانند هرروز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از آثار و غرفههای برپاشده در این رویداد، بازدید کنند.
علی محمد مودب: قدم اول برای شاعر شدن، سکوت و شنیدن صداهای خود است
علی محمد مودب با بیان اینکه اولین مخاطب شعر خود شاعر است، بیان داشت: قدم اول برای شاعر شدن، سکوت و شنیدن صداهای خود است.
علی محمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب در حاشیه برگزاری دومین روز اردوی شاعران جوان انقلاب اسلامی عنوان داشت: وقتی میخواهیم کار ادبی را جدیتر بگیریم، بعد از مباحثی مانند قافیه، وزن، ردیف و دیگر مسائل فنی شعر، پرسشهای تازهای برای شاعر ایجاد میشود؛ اصولاً اینکه ما کجا قرار داریم؟ و چه افقی پیشِروی ماست؟ شاعر با چه کسی حرف میزند؟ در لحظهای که بدانیم که در کجای زمان و مکان ایستادهایم، میتوانیم متوجه شویم که چه باید بگوییم.
وی با بیان اینکه اولین مخاطب شعر خود شاعر است، عنوان کرد: آنچه مسلم است و یقین داریم، حرف زدن شاعر است و هر حرفی مخاطبی دارد. شناخت مخاطب کلیدیترین جایی است که امکان تأثیر به حرف میدهد. شعر یک گفتگو است و گفتگو جز با شناخت ممکن نیست؛ حتی وقتی با خود حرف میزنیم.
مؤدب اضافه کرد: قدم اول برای شاعر شدن، سکوت و شنیدن صداهای خود است. سکوت شرط تأثیر سخن است؛ خود اصیل در سکوت شناخته میشود. حرف زدن به معنای شعر گفتن آسان است، ولی برخی حرفها خودشان حجاب شاعر هستند، وهم است و نمیگذارد شاعر پیش برود و رشد کند. بین وهم و فهم یک حرف فاصله است. شروع شاعری با سخن گفتن نیست باسکوت است.در ادامۀ نشستهای روز دوم از این گردهمآیی، میلاد عرفانپور، مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب، دربارۀ مقدمات شاعری گفت: شعر مانند یک موجود زنده است. این موجود زنده روح و کالبدی دارد. مهمترین ویژگی یک موجود تأثیرگذاری اوست و روحی که موجب حیات او میگردد، منبع تأثیرگذاری است. کالبد و جسم شعر لفظ، آرایهها و ساختار شعر است و در کالبد شعر تعریف میشود، اما روح شعر چیزی است که باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن میشود
وی با بیان اینکه در ابتدای راه سرودن شعر، چند سوال جدی برای شاعر مطرح میشود که باید پاسخ مناسب به آنها داده شود، اظهار کرد: شروط ماندگاری یک شعر چیست؟ ما در زمان سرایش یک شعر چگونه متوجه شویم که شعر چقدر میتواند ماندگار و تأثیرگذار باشد؟» عرفانپور عنوان کرد: «شاعر هنگام سرایش شعر از روح خود در شعر میدمد؛ شعر واجد قسمتی از روح شاعر میشود. حال اگر شاعر تهذیب نفس و خودسازی کرده باشد و روح خودش را متعالی کرده باشد، روح شعر هم متعالی میشود.
وی در تشریح صفات شاعر مطلوب، طبق آیات قرآن گفت: شاعری که اهل ذکر کثیر ایمان و عمل صالح است و خدا را مرتب برای خود احضار میکند و وقتی ظلم میبیند سکوت نکند، در هر موضوعی که شعر بگوید شعرش الهی است. شاعر مسلمان باید صدق کامل داشته باشد؛ آنچه شخص بر زبان میآورد در دل همان را داشته باشد، این صدق است؛ اما صدق کامل یعنی رسیدن به حق و حقیقت در دل و بر زبان جاری کردن آن.
در بخش دیگری از این برنامه اسماعیل امینی دربارۀ ضرورت نقد علمی شعر گفت: اگر کسی دربارۀ اظهارات یک استاد بزرگ و پیشکسوت گفت که این غیرمنطقی است یا من نمیپذیرم، به معنی بیاحترامی به استاد نیست. شعر باید در دانشگاهها نقد علمی شود. وی دربارۀ ضرورت مطالعۀ زبان شعر و آگاهی به آن بیان کرد: پس از مراحل اولیۀ آزمون و خطا که شاعر میگذراند و تسلط به تکنیکهای شاعری پیدا میکند، یادگیری این فنون لازم و ضروری است. شعر، حاصل کشف جهان درون و بیرون است؛ شعری که فقط دارای تکنیک است، مخاطب معمولی را شاید متحیر کند، اما در بین کسانی که شعر را عمیقتر مطالعه و دنبال میکنند، ارزش ادبی چندانی ندارد؛ برای همین شاعر باید برای تقویت شعر خود زبان شعر را بیاموزد.
اخبار
کمیته ساماندهی آفرودسواران کشور تشکیل شود
یککارشناس واحد طبیعت گردی در سازمان محیط زیست پیشنهاد کرد کمیتهای برای ساماندهی موضوع آفرودسواران در مناطق طبیعی در ستاد هماهنگی خدمات سفر تشکیل شود.چهل و ششمین ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دیروز یکشنبه ۲۰ بهمن با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف مرتبط با ستاد سفر، برگزار شد. در این نشست مرضیه توحیدلو کارشناس واحد طبیعت گردی در سازمان محیط زیست درباره مشکل آفرودسواران در مناطق کویری گفت: چندسالی است تورهای آفرودسواری در کویرها باب شده است. زمانی که تردد روی خاک زیاد باشد، خاکهای داغ کویری به هم فشرده میشود و بسیاری از گونههای خاص زیست محیطی مانند روباه شنی یا مارمولکها، یا زیر خاک می میرند یا از آن منطقه فرار می کنند. وی افزود: پیشنهاد میکنم کمیته سهجانبهای تشکیل شود تا به این موضوع رسیدگی کنیم.
نیما آذری مدیر انجمن موسسات آموزش گردشگری کشور هم در ایننشست گفت: ما هم اظهار علاقه میکنیم نسبت به اینموضوع کمیته ای تشکیل شود. چندی پیش هم قرار بود یکبرنامه آفرود در کویر برگزار شود که با همکاران حوزه اکوتوریسم توانستیم جلوی آن را بگیریم. ما میتوانیم در حوزه آموزش آفرودسواران نقش داشته باشیم.
پیام دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس به نهمین جشنواره مد و لباس فجر
سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر پیام داد. متن پیام سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به شرح زیر است:
«به نام خالق زیباییها»
بشر از آغاز خلقت بر اساس فطرتی پاک، سعی در ابداع وسیله و ابزاری داشت تا جسم و کالبدش را مصون نگه دارد. این وسیله پوششی که ابتدا صرفاً چیزی جز همان کارکردی که از آن توقع میرفت نبود، بعدها و از رهگذر سالها و قرنها و افتوخیزهای جوامع انسانی و بروز برخی تفکرات و سبکهای گوناگون زندگی متأثر از باورهای قومیت و کهنالگوهای تمدنی ویژگی و شاخصههای منحصربهفردی پیدا کرد.نحلههای فرهنگی و اجتماعی، اندیشههای فراگیر اعتقادی و دینی که مردمان جوامع گوناگون خود را ملزم به رعایت آن در تمامی اعصار بشر کردهاند نیز تأثیر عمیقی بر سیر تحولی پدیدهای تحت عنوان پوشاک و لباس برجای گذاشت و این فرایند همچنان پویا و متحول ادامه یافت تا این زمان که ما دیگر به پوشاک و لباس تنها بهمنزله وسیلهای برای پوشانندگی نظر نکنیم. اما پوشاک و لباس و فرم و سبک طراحی و تولید آن، روزگاری است که علاوه بر وسیلهای برای حفظ و نگهداری ابدان بشر از گزندهای طبیعی و مصنوعی، رسالت دیگری نیز بر عهده دارد و آن فرهنگسازی و انتقال مفاهیم فرهنگی است؛ همچون زبان و دیگر مظاهر علوم انسانی که وقتی در معرض آن قرار میگیریم، مجموعه خصایص، ویژگیها، اصالتهای قومی و تمدنی مردمان جوامع گوناگون از آن استفاده میشود. چنین است که این حوزه بر اساس قطور و حجیم شدن عرصههای گفتمانی و درگیری بسیاری از علوم که پوشاک و لباس از آبشخور آنها به بنمایههای نظری و تفکری بهمنظور ارائه نقد و نظرهای گوناگون که سیر تحولی و پیشرفت آن را موجب میشود، پهنهای را ایجاد مینماید و هر آنکه در این گستره پیش میرویم و در عمق آن جستجو میکنیم با پدیدهای مواجه میشویم که منعطف بوده و گویا هر آنچه به آن میپردازیم پایانی را برایش متصور نیست. در این اوضاع و شرایط و با فرض آنکه مد و لباس در کشورمان علیرغم همه اتفاقات خوبی که شاهدش بودیم، پدیدهای نوظهور است، ملزم به آن هستیم که از خلال برگزاری رویدادهایی در این عرصه به تعریفی پویا و هدفمند ازآنچه در حال وقوع در ایران و جهان است برسیم، تعریفی که حاصل تجمیع همه آرا و نظرات، دستاوردها و دغدغهها و آمال و آرزوی فعالان، طراحان و تولیدکنندگان خدوم، ساعی و دلسوز این عرصه است و به نظر میرسد جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر که در آستانه برگزاری نهمین دوره آن هستیم، این فرصت و مجال را به دست میدهد که علاوه بر نقد و نظر داشتههایمان، به افقهای روشن و امیدوارانه در این حوزه بیاندیشیم و نظر بیفکنیم. لذا حضور پرمهر همه عزیزان دستاندرکار در این عرصه خطیر هنری و صنعتی را پاس داشته و از همراهیتان بینهایت سپاسگزاریم.
ثبتنام ناشران الکترونیک برای نمایشگاه کتاب آغاز شد
مسئول ناشران دیجیتال سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از آغاز ثبتنام اینناشران برای حضور در ایندوره از نمایشگاه خبر داد. بابک ندرخانی مسئول ناشران الکترونیک(دیجیتال) سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به ثبتنام اینگروه از ناشران برای حضور در ایندوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: ناشران الکترونیک (دیجیتال) از روز دوشنبه 21 بهمن به مدت سه روز میتوانند نسبت به ثبتنام در پایگاه اینترنتی نمایشگاه اقدام کنند. وی افزود: در ایندوره، برای اولینبار ناشران الکترونیک (دیجیتال) با توجه به حوزه فعالیت در یکی از سالنهای کودک و نوجوان، آموزشی، عمومی و دانشگاهی مستقر خواهند شد و بر ایناساس در زمان ثبتنام باید اولویت خود برای حضور در هر یک از این چهار سالن را اعلام کنند. سی و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «کتاب یعنی زندگی» از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۹۹ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
اخبار
مجموعهمقالات کاشفیخوانساری درباره ادبیات انقلاب وجنگ چاپ میشود
سید علی کاشفی خوانساری از آمادهسازی کتاب مجموعهمقالاتش درباره ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد.
سید علی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرگزاری مهر، گفت: یکی از آثاری که در آستانه چاپ دارم، کتاب «عزم و رزم و قصه» است که مجموعهمقالات و نوشتههایم درباره ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را شامل میشود.
وی افزود: اینکتاب ۲۵۶ صفحهای، دربرگیرنده مقالات و یادداشتهایی است که از سال ۷۱ تا ۹۸ از من در روزنامهها و مطبوعات کشور منتشر شدهاند. کتاب در مجموع دربرگیرنده ۲۹ مقاله است و بنا بوده همزمان با دهه فجر منتشر شود بنابراین همینروزها باید توسط نشر گویا که انتشار آن را به عهده گرفته، به بازار نشر عرضه شود.
این پژوهشگر گفت: در نوشتههای اینکتاب، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات متعهد، نویسندگان فعال در اینحوزهها و موضوعات مشابه را مورد بررسی و تحقیق قرار دادهام. همچنین ادبیات جنگ را در ایران و جهان مرور کردهام. مطالب اینکتاب، همگی مقاله یا یادداشت هستند و گفتگو یا مصاحبهای را بین اینمطالب ندارم.
کاشفی خوانساری در پایان گفت: برخی از مطالب کتاب پیشتر در روزنامهها و برخی هم در خبرگزاریها و پایگاههای اینترنتی منتشر شدهاند. طراحی جلد کتاب هم توسط سعید باباوند انجام شده است.
مجموعهداستان «چندینداستان»
منتشر میشود
مجموعهداستان «چندینداستان» نوشته مریم نجفقلیزاده بهزودی توسط انتشارات نیروانا منتشر و راهی بازار نشر میشود.
مجموعهداستان «چندینداستان» نوشته مریم نجفقلیزاده بهزودی و طی روزهای اسفند توسط انتشارات نیروانا منتشر و راهی بازار نشر میشود.
اینکتاب دربرگیرنده ۸ داستان کوتاه است که در ۴۸ صفحه گردآوری و تدوین شدهاند و با توجه به تجربیات شخصی و حالات درونی نگارنده اثر، نوشته شدهاند. نجفقلیزاده گفته در زندگی، اتفاقاتی برای او و خانوادهاش پیش آمده که با الهام از آنها حوادث قصه و شخصیتهای داستانیاش را خلق کرده است. یکی از داستانهای کتاب هم کاملا براساس زندگی مادر نویسنده نوشته شده است.
نویسنده کتاب موردنظر معتقد است همیشه داستانهای تازهای برای نوشتن وجود دارند چون خط بهخط زندگی پر از وقایعها بازگو کننده است و او با همینرویکرد داستانهای اینکتاب را نوشته است. لحن کتاب نیز اهمیت زیادی در روایت واقعیتها دارد.
نجفقلیزاده میگوید شاید همیشه حرفهای جدیدی برای گفتن وجود نداشتهباشد و تمام داستانها، پر از موضوعات تکراری چون عشق، درد، فقر، ترس و ... باشند، اما بیشک، در نظر گرفتن شیوه متفاوت روایت این داستانها رنگ و بوی تازهای به محتوا میبخشد.
وی همچنین درباره نگارش داستانهای اینکتاب که تا چند روز دیگر منتشر و عرضه میشود، گفته است: تلاش کردم در روایتهای کتاب خودم باشم. درها، شادیها و غمهایم را لابهلای برگهای کوچک کتاب جا بدهم و آنها را با لحنی گیرا به مخاطب عرضه کنم.
رمان جدید یامینپور چاپ دومی شد
رمان «ارتداد» نوشته وحید یامین پور که هفته گذشته رونمایی شد، به چاپ دوم رسید.
رمان «ارتداد» بهعوان اثر داستانی جدید وحید یامینپور که بهتازگی انتشارات سوره مهر منتشر شده و هفته گذشته رونمایی شد، بهتازگی به چاپ دوم رسیده است.زمینه داستان اینرمان، انقلاب است و قصه یک خانواده را در بستر حوادث نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی روایت میکند. در بخشی از اینکتاب میخوانیم: تو اگر بودی، مرا وادار میکردی برای شادی در لحظهای که سالها انتظارش را کشیدهایم، فکری کنم. اگر تو بودی، آرزو را روی شانههایم مینشاندی و دستم را میگرفتی تا قبل از همه، جلوتر از همه، شادتر از همه، در خیابانها راه بیفتیم و شعار بدهیم. تو شعارهای جدید میساختی و از من میخواستی تا آنها را بلند فریاد بزنم. تو دستهای آرزو را بلند میکردی و به او یاد میدادی که شعارها را تکرار کند. بعد، حسابی که خسته میشدیم، میرفتیم کنار خیابان مینشستیم و مردم را تماشا میکردیم که پا بر زمین میکوبند و لابهلای شعارهای محکم و طوفانیشان، گاهی شعارهای خندهدار هم سرمیدهند.اینرمان در چاپ اول و دوم با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.
اثر سجاد خالقی در پله پنجم/گذر از تهرانی نگاه کردن
رمان «ظلمت سفید» به قلم سجاد خالقی از سوی انتشارات کتابستان معرفت به چاپ پنجم رسید. ماجرای رمان «ظلمت سفید» در کوهستانهای برفگیر چهارمحال و بختیاری میگذرد و نویسنده کوشیده از تهرانی نگاه کردن به مسائل گذر کند. او با این هدف سعی کرده در این اثر از تهران و مرکز دور شود و به تعبیر خودش رمانش گریز از مرکز باشد. در «ظلمت سفید» خواننده شاهد نقش قومیتهای دیگر در جریان انقلاب اسلامی نیز هست و سجاد خالقی کوشیده به نقش آنها در دفاع از کشور اشاره کند.«ظلمت سفید» که برای مخاطب نوجوان نوشته شده، اتفاقاتش در یک فضای فانتزی روی میدهد و از فضای رئال فاصله گرفته است.
این رمان برگزیده بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب نیز بوده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4222/19083/74597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4222/19083/74598
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4222/19083/74599
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4222/19083/74600
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4222/19083/74601
|
عناوین این صفحه
- از بوی کباب لوله ای تا عروسی در لیموزین!
- آغاز به کار نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر
- علی محمد مودب: قدم اول برای شاعر شدن، سکوت و شنیدن صداهای خود است
- اخبار
- اخبار