|
«کتاب باز» با مهران مدیری به پایان میرسد
دورخیز برای فصل جدید
محمدرضا رضاییان تهیهکننده مجموعه «کتاب باز» از حضور مهران مدیری در قسمت پایانی این برنامه خبر داد.
محمدرضا رضائیان در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به پخش قسمتهای پایانی «کتاب باز» و حضور مهران مدیری در این برنامه بیان کرد: پنج قسمت دیگر از «کتاب باز» باقی مانده است و قرار است مهران مدیری در آخرین قسمت از این برنامه حضور پیدا کند.
آشنایی با وجه دیگری از مهران مدیری
وی درباره حضور مدیری در این برنامه بیان کرد: این برنامه چهارشنبه ۳۰ بهمن پخش میشود و به نظرم مخاطب با وجوه دیگری از مهران مدیری آشنا میشود که برایش تازگی دارد.رضائیان اضافه کرد: مخاطب در این برنامه وجهی از مهران مدیری را میبیند که تاکنون ندیده است به نظرم در این برنامه میفهمیم که چرا مدیری خواننده است یا چرا طنزپرداز قویای است و چطور در حوزههای مختلف ورود کرده و تقریباً در عموم آنها هم موفق بوده است. درواقع این برنامه نوعی رمزگشایی از توفیقات مهران مدیری بوسیله مطالعه است.
بهترین فصل «کتاب باز» بود
تهیهکننده «کتاب باز» درباره این فصل از برنامه و بازخوردها اضافه کرد: بازخوردهای این فصل خوب بود و حتی میتوان گفت بهترین فصل «کتاب باز» بود. بخشهای مختلفی داشتیم که این فصل به برنامه اضافه شد و «کتاب باز» به پختگی کاملی رسیده بود که توانست ذائقههای زیادی را پوشش دهد.
وی درباره فصل جدید «کتاب باز» نیز بیان کرد: سیاست شبکه این است که «کتاب باز» را در نیمی از سال روی آنتن داشته باشد، پیش از این درباره فصل جدید «کتاب باز» صحبت شده بود و محمد احسانی مدیر شبکه نسیم اقبال دارد که ادامه یابد.
دلیلی ندارد مجری برنامه برند را دائم عوض کند
این تهیهکننده همچنین درباره تغییر مجری در فصل جدید نیز گفت: سروش صحت هویت «کتاب باز» شده است و باید با او ادامه داد. ما سه فصل با او کار کردهایم و مخاطب به او عادت کرده است. دلیلی ندارد مجری برنامهای را که برند میشود دائم تغییر داد چون این برنامه بخشی از زندگی او شده است.
وی درباره بازگشت دوباره «کتاب باز» تصریح کرد: کار ما در «کتاب باز» تمام نمیشود دفتر برنامه مشغول کار است، سردبیری سوژهیابی را انجام میدهد فقط ممکن است بازه زمانی کوتاهی استراحتی داشته باشیم و بعد دوباره کار را شروع کنیم. ما در هر فصل تقریباً حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قسمت برنامه داشتهایم و این میزان از برنامه نیاز به پیش تولید جدی دارد.
رضائیان در پایان درباره فعالیت جدی «کتاب باز» در حوزه مطالعه و کتاب در عین تلاش برای جذاب بودن اظهار کرد: ما در هر فصل خیلی فکر کردیم که چه کار میتوان کرد که موضوع سخت و خشکی مثل کتاب را از این فضا دور کنیم و این خشکی و سخت خوانی در ذهن مخاطب نباشد تا به راحتی سمت کتاب برود. حتی برای پدر و مادرها بخشی داریم که نسخه بپیچیم و یا خواهش میکنیم که چه کتابی را برای بچهها تهیه کنند. تلاش کردیم در هر فصل تغییراتی داشته باشیم که هم مخاطب عام میتواند برنامه را تماشا کند و هم مخاطب حرفهای و کتاب باز که به شکل تخصصی دنبال محتوای جدی است.
حمیدیمقدم مطرح کرد؛
لزوم برنامهریزی برای رونمایی از مستندها در فجر
آزاده فضلی
رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تأکید بر اینکه توجه بیشتر مخاطب به سینمای داستانی واقعیتی است که باید بپذیریم، پیشنهاداتی برای بهتر دیده شدن مستندها در جشنواره فجر ارائه کرد.
جشنواره فیلم فجر همیشه مهمترین سکوی پرش برای فیلمسازان جوان در عرصههای داستانی و مستند بوده است. البته فیلمسازان مستند همواره در این رویداد بزرگ و مهم سینمایی، تحتالشعاع حضور فیلمهای داستانی بودهاند.
در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، ۴۶ فیلم مستند متقاضی حضور بودند که بر اساس آئیننامه جشنواره ۱۰ فیلم برای این بخش انتخاب شدند. در این میان فیلمسازان مستند در طول برگزاری جشنواره دغدغههایی از جمله زمان نمایش نامناسب فیلمهایشان در سالن رسانه یا نبود نشست خبری برای فیلمهایشان داشتند.
در همه جای دنیا کفه ترازو بیشتر به سمت سینمای داستانی است
محمد حمیدی مقدم رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره شرایط حضور فیلمهای مستند در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: به نظر من حضور مستند در جشنواره فیلم فجر بسیار خوب است و روندی رو به جلو محسوب میشود البته فراز و نشیبهایی داشته و زمانی تصمیم بر این بود که مستند از جشنواره فجر حذف شود. بالاخره در این تقابل بین جهان سینمای داستانی و سینمای مستند، کفه ترازو همیشه به سمت داستانی است و این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد. به همین دلیل است که وقتی جشنوارهها به سمت تخصصی شدن میرود، سینمای مستند جایگاه خود را پیدا میکند.
خاطرم هست زمانی که جشنواره فجر در برج میلاد برگزار میشد، سانس پخش مستند و فیلم کوتاه ظهر یا اولین سانس بود. آن زمان استقبالی در حد مقبول از فیلمها رخ میداد که من به آن استقبال واقعی از سینمای مستند می گویم
وی با اشاره فراگیری این موضوع در جشنوارههای بزرگ و معتبر دنیا، پیشنهاد داد: در جشنوارههای کن و برلین فیلمهای کوتاه داستانی و فیلمهای سینمایی داستانی معمولاً در یک بسته و فیلمهای مستند در بستهای مجزا قرار میگیرند. فکر میکنم با توجه به آزمون و خطایی که الان در حال رخ دادن است، برای سالهای بعد شاید بتوان این تفکیک را در جشنواره فیلم فجر هم انجام داد. مخاطب شاید علاقمند به فیلم مستند نباشد اما در صورت علاقه میتواند در بسته اکران جداگانه آن را تجربه کند.
حمیدی مقدم درباره قرارگیری فیلمهای مستند در سانس اکران آخر شبانه در سینمای رسانه بیان کرد: باید به جشنواره فیلم فجر حق داد. در برخی دورهها هم مستندسازان و فیلمسازان فیلمکوتاه گله میکردند که چرا سانس پخش آثار ما را در طول روز قرار میدهند! باید قبول کنیم جشنواره فجر، جشنواره فیلمهای داستانی است و مختص اکران اول فیلمهای سودای سیمرغ یا فیلماولیها است.
وی تصریح کرد: خاطرم هست زمانی که جشنواره فجر در برج میلاد برگزار میشد، سانس پخش مستند و فیلم کوتاه ظهر یا اولین سانس بود. آن زمان استقبالی در حد مقبول از فیلمها رخ میداد که من به آن استقبال واقعی از سینمای مستند می گویم.
بازپخش مستندهای دیده شده شاید جذابیتی نداشته باشد
رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه به اشکالی در نمایش فیلمهای مستند اشاره کرد و گفت: فیلمهای مستندی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآیند، به این دلیل که اولین نمایششان در جشنواره سینماحقیقت یا دیگر جشنوارهها مثل جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است، قاعدتاً برای دوستان رسانهای که همه فیلمها را دیدند، شاید جذابیتی نداشته باشد. همچنین نشستهای خبری فیلمهای مستند نیز در همان جشنوارههای قبلی برگزار شده است. بنابراین به این دلایلی که ذکر کردم، یکی از آسیبها این است که نوعی مقایسه شکل میگیرد؛ این در حالی است که جشنواره فیلم فجر قصد داشته زمان خوبی به اکران آثار مستند بدهد که اتفاقاً به نظر من ساعت ۲۲ در سالن رسانه زمان بدی هم نبود، اما برخی مستندسازان گله داشتند که این استقبال کم مخاطبان به دلیل آخرین سانس بودن است.
به نظر من جشنواره فیلم فجر باید برنامهریزی کند باکس پخش فیلمهای مستند را جداگانه در نظر بگیرد و فیلمهای مستند نیز اولین اکرانشان در جشنواره باشد تا جذابیتی برای خبرنگاران و منتقدان و حتی مخاطبان داشته باشند
وی تاکید کرد: به نظر من جشنواره فیلم فجر باید برنامهریزی کند باکس پخش فیلمهای مستند را جداگانه در نظر بگیرد و فیلمهای مستند نیز اولین اکرانشان در جشنواره باشد تا جذابیتی برای خبرنگاران و منتقدان و حتی مخاطبان داشته باشند.
حمیدی مقدم درباره استقبال مردمی از فیلمهای مستند در حالی که مردم این فیلمها را برای اولین بار تماشا میکنند هم گفت: اگر صادقانه بخواهم پاسخ دهم هنوز رصدی روی این موضوع نداشتهایم. امسال سینمای مستند شانس آورد و نمایش فیلمهای مستند لابلای فیلمهای سودای سیمرغ تقسیم شد و هر کس سری بلیتهای جشنواره را خریداری میکرد توفیق اجباری نصیبش میشد تا فیلمهای مستند را نیز تماشا کند. نکته مثبت دیگر این بود که نام فیلمها روی سری بلیتها حک شده بود و از قبل برای مخاطب مشخص بود فیلم مستند می بیند یا کوتاه.
وی تاکید کرد: همین که فیلمهای مستند در چرخه فروش و عرضه عمومی فیلم قرار گرفتهاند، موفقیت محسوب میشود.
این مدیر سینمایی در ادامه توضیح داد: ما از جشنواره سینماحقیقت شروع به فروش بلیت برای فیلمها مستند کردیم و این اتفاق بزرگی به حساب میآمد اما چون موضوع در حوزه سینمای مستند بود خیلی تبلیغ و معرفی آن جواب داد. در جشنواره فیلم فجر به دلیل سیطره فیلمهای داستانی، شاید دوستان رسانهای و آنهایی که باید به سینمای مستند میپرداختند لابلای سینمای داستانی به این سینما کمتر پرداختند.
حمیدی مقدم افزود: طی روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینما فرهنگ که عموماً فیلمهای داستانی و سینمایی مخاطب دارد، به تماشای فیلم نشسته بودم و در آنجا دیدم تعدادی از افراد درباره فیلمهای مستند در حال صحبت هستند که بسیار جای خوشحالی داشت و این اتفاق به معنای آن است که سینمای مستند با همین دو باکس فیلم مستند و کوتاه، راه خود را باز کرده است اما واقعیت را هم باید پذیرفت؛ هم ما به عنوان مدیران سینمایی و هم مستندسازان باید بپذیریم که استقبال و علاقهمندی مخاطب به سینمای داستانی بیشتر است. این موضوع نباید به عنوان آفت در نظر گرفته شود و فکر کنیم این موضوع فقط در ایران رخ میدهد، بلکه در همه جای دنیا نیز اینگونه است و سینمایی که درام و قصه، سوپراستار و… دارد علاقمندان بیشتری دارد و شاید اگر نسبتها را مقایسه کنید، آثار مستند در جهان به نسبت ایران مخاطبان کمتری نیز داشته باشد اما ورود باکس مستند-کوتاه در جشنواره فیلم فجر، جشنواره را دارای اعتباری فرهنگی کرده است.
وی در پایان به عنوان پیشنهاد گفت: به نظرم جشنواره فیلم فجر میتواند در سالن سینمای رسانه نشست نقد و بررسی مختص به فیلمهای مستند و کوتاه را برگزار کند تا علاقمندان این فیلمها نیز به نشست بیایند. حال ممکن است نمایندگان دو رسانه در جلسه حاضر شوند اما مهم نیست، مهم اختصاص اعتبار به فیلم کوتاه و مستند است. فیلمهای بخش مستند و کوتاه وقتی در جشنواره معتبر فجر وجود دارند، پس معتبر هستند و باید بهصورت درخور برای آنها برنامهریزی شود و به همین میزان فیلمسازان مستند و کوتاه نیز امیدوارانهتر به مسیر خود ادامه میدهند.
ادامه سریالسوزی در سیما
شبکه «یک» ناگهان متوجه «انتخابات» شد!
شبکه یک سیما در چند ماه اخیر برنامهریزی مناسبی برای پخش سریالهایش نداشته و حذف ناگهانی سریال «پرگار» از کنداکتور، تازهترین نمونه برای این مدعا است.
یکی از چالشهای همیشگی تلویزیون فقدان برنامهریزیهای منسجم نسبت به رویدادها و اتفاقات است. رویدادهایی که فقط به اتفاقات یک باره و ناگهانی مثل سیل و زلزله و بحرانهای انسانی مربوط نمیشود و اخیراً حتی مناسبتهای تقویمی و رویدادهای از پیش تعیین شده نیز میتواند برنامههای روتین شبکهها را تحت الشعاع قرار دهد!
تغییر ناگهانی آنتن در رویدادهای از پیش تعیین شده
نمونههایی از این دست تغییرات ناگهانی برنامهها، بارها دیده شده که یک باره تغییر کنداکتور پخش یک شبکه، درست در آخرین لحظات و در حد یک زیرنویس اطلاعرسانی شدهاست.
نمونه اخیر این اتفاق به پخش سریال شبکه یک سیما برمیگردد که علیرغم اطلاع رسانی اولیه برای پخش آن از روز شنبه ۲۶ بهمن، بهفاصله یک روز بعد خبر رسید که به دلیل انتخابات پخش این سریال به تعویق افتاده است!
این درحالی است که طبیعتاً صداوسیما چندین ماه است در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار دارد و حتی چندین ماه پیش ستاد انتخاباتیای به همین منظور در صداوسیما تشکیل شد. بنابراین با چنین رویکردی کمتر باید شاهد اتفاقات ناگهانی و یک باره در تلویزیون میبودیم.
طی این اطلاع رسانی که به سریال «پرگار» با نام قبلی «آسمان هوای باران دارد» مربوط میشد، پخش آن تا سال آینده به تعویق افتادهاست.
سریال «پرگار» حدود دو سال پیش به کارگردانی شهرام شاه حسینی کلید خورد، با این حال طی فرایند تولید آن وقفههایی نیز بوجود آمد که یکی از این وقفهها تا سه ماه به طول انجامید. بعد از اتمام تصویربرداری نیز سریال چندین بار در کنداکتور پخش قرار گرفت که حتی یک بار برای پخش از شبکه یک، در مهرماه سال ۹۷ درباره آن اطلاع رسانی هم شد!
اطلاعرسانی اولیه برای پخش از ۲۶ بهمن
«پرگار» از ابتدای امسال نیز چندین بار در نوبت پخش قرار گرفت و آخرین بار روز چهارشنبه ۲۳ بهمن اعلام شد که قرار است این سریال از ۲۶ بهمن روی آنتن شبکه یک سیما برود اما درست یک روز بعد طی خبر دیگری اعلام شد به دلیل انتخابات برنامه دیگری جایگزین آن شده است.
در این خبر که با روتیتر «آرایش انتخاباتی شبکه یک» نسبت به آن اطلاعرسانی شده، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما بیان کرده است که «با توجه به ماموریت و هویت ملی شبکه یک سیما، باکس ساعت ۲۲ این شبکه از شنبه ۲۶ بهمن تا ۳ اسفند به برنامه انتخاباتی «خیابان ایران» اختصاص یافته است، بنابر این سریال «پرگار» در فرصت مناسب دیگری پخش خواهد شد.»
اطلاعرسانی مجدد برای تعویق پخش تا تابستان
الماسی همچنین درباره زمان پخش این سریال اظهار کرده است: «پس از انتخابات تا نوروز عملاً ۲۰ روز بیشتر نمیماند در حالی که سریال پرگار ۳۰ قسمت است. به همین علت فصل دوم سریال «سرگذشت» در ۲۰ قسمت در این ایام پخش میشود و سریال ۳۰ قسمتی پرگار ان شاء الله به ایام تابستان منتقل خواهد شد.»
شبکه یک سیما در چند ماه اخیر برنامهریزیهای مناسبی برای پخش سریال نداشته است مورد دیگر پخش سریال «سرگذشت» است که اگرچه با نام «محکومین ۲» طی فرایند تصویب سریال و تولید کلید خورد و به تصویربرداری رسید اما روی آنتن یک باره نه تنها نام آن به «سرگذشت» تغییر کرد که همین فصل هم به دو فصل دیگر تقسیم شد و حالا قرار است فصل دوم از سریال «سرگذشت» یا درواقع «محکومین ۲» با یک فاصله یک ماهه از فصل اول «سرگذشت» و همچنین فاصلهای دو ساله نسبت به فصل اول خود سریال «محکومین» که سال ۹۶ پخش شد، روی آنتن برود.
این نبود برنامهریزی هم به سریالسوزیهای پیدرپی برای سازمان صداوسیما که همیشه با بحران مالی مواجه بوده و سریالها را با وجود این بحرانها به تولید میرساند، منجر میشود و هم اعتبار رسانه ملی را به عنوان یک سازمان منسجم، منظم و کلان زیر سوال میبرد.
اخبار
مایک لی فیلم بعدیاش را تابستان فیلمبرداری میکند
کارگردان کهنهکار بریتانیایی برنده نخل طلای کن که ۷ نامزدی اسکار در کارنامه دارد، فیلم جدیدش را تابستان کلید میزند.
مایک لی کارگردان فیلم «آقای ترنر» فیلم سینمایی بعدی خود را از تابستان در همکاری با شرکتهای کورنراستون فیلمز، فیلم ۴ و اینجینیوس فیلمبرداری میکند.
جزییات زیادی از این فیلم منتشر نشده اما کورنراستون یک بار دیگر مسئولیت فروش بینالمللی را بر عهده خواهد داشت.
تامین سرمایه فیلم توسط فیلم ۴، اینجینیوس و شرکت فیلم اسپانیایی میدیاپرو استودیو انجام میشود که همه این شرکتها در کنار هم به عنوان تهیهکننده حضور خواهند داشت. جورجینا لو تهیهکننده و گیل ایگن تهیهکننده اجرایی فیلم خواهد بود.
لی مسیر حرفهای کاری خود را به عنوان کارگردان و نویسنده تئاتر در اواسط دهه شصت میلادی آغاز کرد و طی دههها توسط با فیلمهایی مانند «رازها و دروغها»، «ویرا دریک» و «هپی گو لاکی» هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بشود.
لی که حالا به عنوان یکی از چهرههای شاخص فیلمسازی بریتانیا شناخته میشود، «پیترلو» را به عنوان جدیدترین فیلم خود انتخاب کرد. این پروژه که یک درام تاریخی است، داستان کشتار سال ۱۸۱۹ در منچستر را تعریف میکند.
در سال ۲۰۱۵ او عضویت افتخاری بفتا را دریافت کرد که بالاترین افتخار این سازمان است. این کارگردان بیشتر از همه به خاطر فیلم درام «رازها و دروغها» سال ۱۹۹۶ که نامزد دریافت جایزه اسکار شد و جوایز بفتا و نخل طلای کن را از آن خود کرد، فیلم بیوگرافیکی سال ۲۰۱۴ «آقای ترنر» که نامزد دریافت جایزه نخل طلا شد و درام «ویرا دریک» سال ۲۰۰۴ که جایزه شیر طلایی را از آن خود کرد، شناخته میشود.
فیلمی که هنوز عنوان ندارد؛
ساموئل ال جکسون در نقش قاتل حرفهای بازنشسته ظاهر میشود
بازیگری که نامزدی اسکار را در کارنامه دارد، در یک فیلم هنوز بیعنوان، در نقش قاتلی حرفهای ظاهر میشود که بازنشسته شده است.
ساموئل الجکسون بار دیگر به چهره آشنایش یعنی یک قاتل حرفهای بازمیگردد.
وی که این نقش را در «محافظ هیتمن» و نیز گانگستر به یاد ماندنی فیلم «پالپ فیکشن» یعنی جولس وینفیلد بازی کرده، برای همین فیلم نامزدی اسکار را کسب کرده بود.
با این حال وی در فیلم جدیدی که هنوز بیعنوان است و فیلمنامه آن توسط متیو استون نوشته شده و جان رکو و گلن فیکارا کارگردان «این ما هستیم» و «عشق دیوانه احمقانه» آن را کارگردانی میکنند، این نقش را تکرار میکند.
حقوق فروش این فیلم برای سراسر جهان در بازار فیلم اروپایی برلیناله ارایه خواهد شد.
در این فیلم جدید شخصیت جکسون از اینکه یک قاتل حرفهای باشد خسته شده و بازنشسته شده است؛ اما وقتی خواهرزادهاش یک اشتباه احمقانه میکند، رییس سابق به وی میگوید باید کاری کند که پول از دست رفته به دست آید یا شاهد کشته شدن این جوان باشد. این تهدید او را وادار میکند تا برای کمک کردن به خواهرزادهاش وارد میدان شود و هم خرابکاری او را جبران کند و هم درسهایی در زندگی به او بدهد.
ساموئل ال جکسون بازیگر فیلمهای متعددی بوده که «انتقامجویان»، «کینگزمن: سرویس مخفی» و «جانگوی از بند رها شده» از جمله آنها هستند.
اخبار
نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند
«خوب، بد، جلف۲» در تازهترین برنامه اکران مجموعه سوینا(سینمای ویژه نابینایان) برای نابینایان اکران شد.
به گزارش امتیاز، در تازهترین برنامه اکران فیلم ویژه نابینایان در پردیس سینمایی چارسو، ظهر روز جمعه ۲۵ بهمن نسخه توضیحدار «خوب، بد، جلف۲» به کارگردانی پیمان قاسمخانی، با روایت ستاره اسکندری نمایش داده شد.
در این مراسم که اولین نمایش عمومی «خوب، بد، جلف۲» بود، شبنم مقدمی، ستاره اسکندری، فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، سام درخشانی، صدیقه کیانفر و حبیب رضایی حضور داشتند. صدیقه کیانفر بازیگر پیشگسوت سینما و تلویزیون پیش از آغاز نمایش فیلم گفت: خیلی تشکر میکنم. نمیدانم چه میتوانم بگویم و چه جوابی به این همه بزرگواری، محبت و قدرشناسی بدهم. امروز که اینجا در خدمت شما هستم، حدود ۶۰ سال است که کار میکنم. من ۲۰ بهمن ماه وارد ۸۹ سالگی شدهام. کیانفر ادامه داد: مطمئن باشید به خاطر شما مخاطبان است که ما هنرمندان سرپا هستیم، شما به ما انرژی میدهید و ما را با محبت و مهربانی یاری میکنید. من اینجا از گلاره عباسی تشکر میکنم که هیچ وقت من را فراموش نکرد. مائده طهماسبی نیز در این مراسم گفت: واقعا هیجان دارم. من و فرهاد آئیش این فیلم را تا به حال ندیدهایم و خیلی خوشحالیم که در جمع شما آن را میبینیم.همچنین سام درخشانی بازیگر فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف۲» نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم اظهار کرد: این فیلم را بیش از ۱۰ بار دیدهام، اما این بار تماشای آن در کنار شما طعم دیگری برای من دارد.در ادامه ستاره اسکندری که فیلم «خوب، بد، جلف۲» را بهطور زنده، توضیحدار کرد، گفت: خوشحالم که این فیلم را امروز من برای شما روایت میکنم. خوشحالتر هستم که این برنامه با تولد خانم کیانفر همزمان شده است. صدیقه کیانفر برای همه ما مثل مادر است و امیدوارم سایهاش روی سر ما بماند.حبیب رضایی نیز بیان کرد: مثل همیشه، هر ماه و هر جلسه همان هیجان و لذت را دارم. خیلی خوشحالم که حالا این فیلم را با هم در کنار هنرمندان درخشان و خوب آن، مهمانان و مادر عزیز همهمان خانم کیانفر که انشاءالله سایهاش برقرار باشد، میبینیم. روز مادر را نیز به همه مادران تبریک میگویم. در این مراسم به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر صدیقه کیانفر کیک سوینا را برید.
انتقال تجربه توسط فیلم اولی های سینما به استعدادهای جوان
فیلم اولی ها تجربه های خود را به استعدادهای جوان و علاقه مند به سینمای کوتاه منتقل می کنند.
مجموعه آموزش و انتقال تجربه «کار راه» در اسفندماه ۹۸ با برگزاری اولین دوره ۴ روزه آغاز به کار می کند. این دوره با عنوان «تولید فیلم کوتاه حرفه ای» با تدریس ۴ کارگردان و فیلمنامه نویس جوان سینما تلاش خواهند کرد تا مسیر کوتاه تری پیش روی نسل جوان و مستعد سینمای تجربی قرار دهد.
هدف از برگزاری این رویداد، انتقال تجربه سینماگران جوان و موفق سال های اخیر به نسل نیمه حرفه ای و مستعد است که در شرف ورود به سینمای حرفه ای هستند.
اسامی اساتید این رویداد ۴ روزه به شرح زیر است:
دکوپاژ حرفه ای برای فیلم کوتاه
مدرس: امیرعباس ربیعی (نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی لباس شخصی)
زمان برگزاری جلسه: ۸ اسفند ۹۸
فیلمنامه حرفه ای برای فیلم کوتاه
حسین حسنی(نویسنده فیلم سینمایی درخت گردو)
زمان برگزاری جلسه: ۹ اسفند ۹۸
بازیگردانی حرفه ای برای فیلم کوتاه
مدرس: رضا زهتابچیان(نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است)
زمان برگزاری جلسه: ۱۵ اسفند ۹۸
بایدها و نبایدهای حرفه ای شدن
مدرس: سید محمدرضا خرمندان (نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد)
زمان برگزاری جلسه: ۱۶ اسفند ۹۸
«یک نفر» از ایران به جشنواره «کانتربری» انگلیس میرود
انیمیشن «یک نفر» ساخته محبوبه کلایی در بخش مسابقه جشنواره انیمیشن «کانتربری» انگلیس به نمایش درمیآید.
به گفته روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم انیمیشن «یک نفر» ساخته محبوبه کلایی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده، در بخش مسابقه جشنواره انیمیشن «کانتربری» انگلیس به نمایش درمیآید.
این جشنواره از ۹ تا ۱۱ اسفند ۹۸ در کشور انگلستان برگزار میشود و فیلم انیمیشن «یک نفر» به کارگردانی محبوبه کلایی در بخش مسابقه بینالملل این جشنواره روی پرده میرود.
این فیلم پیشتر در بخش رسمی جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن BANJALUKA بوسنی و هرزگوین و بخش مسابقه دانشجویی جشنواره فیلم کوتاه in the PALACE بلغارستان هم به نمایش درآمده بود.
در خلاصه داستان انیمیشن «یک نفر» که با موضوع تنهایی و عشق، در مدت زمان سه دقیقه و ۳۰ ثانیه ساخته شده، آمده است: «در یک ظرف چینی که سه موتیف گل سرخ دارد، جهانی از معنا به پا میشود ... .»
با تغییر در بخش بازار فیلم اروپایی؛
جشنواره برلین در برابر کرونا مقاومت میکند
جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۰ که باید بهزودی برگزار شود اعلام کرد برای مقابله با ویروس کرونا اقدامات احتیاطی را انجام میدهد، اما این جشنواره طبق برنامه تعیین شده برگزار خواهد شد.
برگزار کنندگان جشنواره فیلم برلین تاکید کردند شیوع ویروس کرونا موجب تغییر برنامه این جشنواره نخواهد شد و این جشنواره طبق برنامه از ۲۰ فوریه تا یکم مارس (۱ تا ۱۱ اسفند) برگزار میشود.
با این حال این جشنواره یادآوری کرد که همه اقدامات ایمنی در برابر ویروس کرونا را رعایت خواهد کرد. اقداماتی که توسط این جشنواره اجرا میشود شامل تجهیز تمامی سرویسهای بهداشتی در طول جشنواره و محلهای برگزاری بازار فیلم با مواد ضدعفونی کننده و آماده کردن کارکنان و شرکت کنندگان در جشنواره در صورت شیوع بیماری در طول این رویداد است.
انستیتو ویروسشناسی برلین و واحد ویژه قرنطینه در بیمارستان «چریتی» نیز برای مقابله با هر نوع شرایط اضطراری در این دوره آماده خواهند بود.برلین همچنین گفته مهمانان از چین و یا دیگر کشورهایی که تحتتاثیر این ویروس قرار گرفتهاند با توجه به نکات ایمنی که انستیتو روبرت کخ به آنها ارایه میکند به کشور وارد میشوند. این موسسه از سوی دولت آلمان برای کنترل و پیشگیری از این بیماری مسئول است. این جشنواره افزوده است با مشورت با انستیتو کخ، به نسبت پیشرفت ریسک ارزیابی شده، اقدامات بعدی لازم را بررسی میکند. سخنگوی جشنواره فیلم برلین با تاکید گفت قطعاً لغو جشنواره به هیچ وجه مد نظر نخواهد بود.تاکنون حداقل ۲۵ کشور تایید کردهاند که با مواردی از این ویروس روبه رو شدهاند.
در عین حال اعلام شده ورود بیش از ۵۰ مهمان چینی به این مراسم لغو شده و شماری از مدیران بینالمللی به این جشنواره نخواهند رفت.
ماتیج ووتر کنول مدیر بازار فیلم اروپایی تایید کرده که یک هیات نماینده از شرکتهای بزرگ چینی نتوانستهاند ویزاهای لازم برای سفر به آلمان را به دست آورند. تاکنون ورود ۵۹ نفر از چین برای حضور در بخش بازار لغو شده و ۱۳ نفر نیز از دیگر کشورها در این رویداد شرکت نخواهند کرد.
با این حال امسال سه فیلم بلند و یک فیلم کوتاه از چین در جشنواره فیلم برلین باقی خواهند ماند و ژیا ژانگکه کارگردان چینی نیز در برلین خواهد بود تا با هموطن خود هو منگ در بخش گفتوگو شرکت کند.
سال پیش در بخش بازار فیلم اروپایی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت داشتند و به نظر میرسد لغوهایی که صورت گرفته تاثیر تعیین کنندهای بر این بخش نداشته باشد، هرچند عدم حضور نمایندگان چین احساس خواهد شد، زیرا سینمای پررونق این کشور این روزها با سلیقه بسیاری از مردم هماهنگ است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4223/19094/74644
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4223/19094/74645
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4223/19094/74646
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4223/19094/74647
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4223/19094/74648
|
عناوین این صفحه
- دورخیز برای فصل جدید
- لزوم برنامهریزی برای رونمایی از مستندها در فجر
- شبکه «یک» ناگهان متوجه «انتخابات» شد!
- اخبار
- اخبار